Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
zpravodaji výboru panu Tomáši Fejfarovi za
přednesenou zprávu. Nyní otevírám
k tomuto bodu rozpravu. Písemnou přihlášku
nemám, a zdá se mi dokonce, že ani jinak se
nikdo nechce přihlásit, takže v tuto chvíli
rozpravu končím. Vzhledem k tomu, že pan ministr
už ve svém úvodním vystoupení
reagoval na znění zprávy a vzhledem k tomu,
že nezazněl žádný pozměňovací
návrh, ptám se ho, jestli chce vystoupit v tuto
chvíli. Nepovažuje to za nutné. Pan poslanec
Fejfar považuje za nutné vystoupit? Nepovažuje.
Takže dámy a pánové, dáme hlasovat
o celém návrhu zákona.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
ČNR o armádě České republiky
a o změně a doplnění některých
souvisejících zákonů podle sněmovního
tisku 227 ve znění zprávy výboru pro
právní ochranu a bezpečnost podle sněmovního
tisku 235, ať zvedne ruku. 114.
Kdo je proti tomuto návrhu, zdá se, že nikdo.
Takže konstatuji, že tento návrh byl schválen.
Dalším bodem je
Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk 206 a zprávu výboru pro právní
ochranu a bezpečnost jako sněmovní tisk 207.
Z pověření vlády ČR předložený
návrh opět odůvodní ministr vnitra
pan Jan Ruml.
Takže ho žádám, aby se ujal slova.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážené
dámy, vážení pánové, předkládám
vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňují některé
zákony v oblasti vnitřního pořádku
a bezpečnosti ve znění zprávy výboru
pro právní ochranu a bezpečnost, se kterým
tímto vyslovuji souhlas. Navrhovaný zákon
je zákonem transformačním. Jeho účelem
je převést kompetence a úkoly v oblasti vnitřního
pořádku a bezpečnosti, které na území
ČR byly dosud zajišťovány orgány
federace, do podmínek jediného státního
mechanismu, samostatné ČR a v souvislosti s tím
provést úpravu některých organizačních
a služebně právních vztahů v
policii České republiky.
Ze systematického hlediska obsahuje návrh v zásadě
dva okruhy problémů. První okruh problémů,
který je řešen v článku l, se
týká úkolů policie, její organizace,
jakož i oprávnění při výkonu
policejní služby, a je jím novelizován
zákon 283/91 Sb., o policii České republiky.
Druhý okruh problémů, který je řešen
v článcích II a IV se týká
služebně právního poměru policistů,
včetně některých otázek peněžních
nároků, jejichž řešením
by mělo dojít ke snížení požadavků
na státní rozpočet. Je jím, jednak
v omezeném rozsahu, novelizován zákon 186/92
Sb., o služebním poměru policistů, jednak
zakotveno několik specifických ustanovení,
jimiž se na přechodnou dobu upravují souvislosti
se zánikem federálních bezpečnostních
služeb, některé otázky služebního
poměru, způsobem, který je odchylný
od obecně závazné úpravy, t. j. od
citovaného zákona o služebním poměru.
Nejdříve bych obrátil vaši pozornost
k úpravě článku l. Tento článek
obsahuje novelu zákona o policii České republiky,
spojuje úpravu platnou v České republice
s dosavadní úpravou federální, takže
dosavadní úkoly policie České republiky
se např. v § 2 zákona č. 283 rozšiřují
o úkoly boje proti terorismu, zajištění
ochrany státních hranic, o cizineckou problematiku
atd. To ovšem neznamená, že výsledný
stav této úpravy je nějakým mechanickým
souhrnem dosavadní úpravy federální
a republikové. Zákon je totiž nutno vytvořit
ze dvou odlišných, ale současně i vzájemně
se překrývajících bezpečnostních
mechanismů v jediný mechanismus celostátní,
který bude v celé své složitosti řízen
jedním ministerstvem a jedním ministrem. Přitom
je nutno respektovat i zásadu, že po 1. 1. 1993 by
měl na území České republiky
v oblasti vnitřního pořádku a bezpečnosti
existovat rovněž jen jediný veřejný
bezpečnostní ozbrojený sbor, kterému
by neměly konkurovat další orgány tohoto
druhu, jako tomu bylo v době existence federálního
státu. Jde například o Sbor Hradní
policie. Výjimku tvoří Železniční
policie, jejíž existence je však omezena 31.
prosincem 1993, a poté navrhujeme i Železniční
policii jako zvláštní službu policie České
republiky převést do této republikové
policejní struktury.
Z těchto důvodů bylo nutno při koncipování
novely zákona 283 Sb. jednak volit v některých
případech mezi dvěma existujícími
úpravami, t.j. federální zákon o policii
č. 333/91 Sb. a český zákon o policii
č. 283, řešícími odchylně
tutéž problematiku. Tak se například
přebírá do českého zákona
dosavadní federální úprava podmínek
používání operativní techniky,
kdy o povolení této techniky by měl rozhodovat
nikoli už ministr, nýbrž prokurátoři.
Jednak v některých případech se provádí
zcela nová úprava věcných a organizačních
otázek, např. úprava zásahových
jednotek pořádkové policie a zásahové
jednotky rychlého nasazení, a to způsobem,
který není použit ani ve federálním
ani republikovém zákoně, ale který
je nezbytný pro zajištění efektivní
organizace a fungování policejního sboru
ve zcela nových podmínkách.
Zcela výjimečně pak návrh novely zákona
č. 283 Sb. vybavuje policii bez přímé
souvislosti s procesem transformace některými účinnějšími
oprávněními, jejichž současná
absence flagrantním způsobem komplikuje práci
zejména kriminální službě. Jde
v podstatě o rozšíření ustanovení
o oprávnění policisty zjišťovat
totožnost osob.
Blíže považuji za nutné upozornit zejména
na tato řešení. V bodě 3 na straně
2 návrhu je obsažena nová úprava organizace
a řízení policie, jejíž důvody
jsou dostatečně patrné z důvodové
zprávy na str. 16 a 17. Jde v zásadě o změnu
dosavadního názvu Policejního ředitelství
na Policejní presidium a o změnu policejního
ředitele na policejního prezidenta, což kromě
toho, že jde o navázání na historickou
tradici, umožní průhledněji formulovat
vnitřní strukturu policie, jakožto v budoucnu
jediného veřejného ozbrojeného sboru.
Dále jde o stanovení pravidla, že policejního
prezidenta jmenuje ministr se souhlasem vlády, což
souvisí s potřebou zajistit přímé
a nedeformované řídící a odpovědnostní
vazby k policii v ČR v podmínkách podstatně
zvýšených nároků na její
činnost.
Dále jde o začlenění Sboru Hradní
policie do ochranné služby policie ČR s tím,
že u vztahu k útvaru ochranné služby zajišťujícímu
ochranu prezidenta České republiky se uplatní
odlišná procedura jmenování tohoto ředitele.
Jde o jmenování ministrem se souhlasem prezidenta
republiky.
V bodě 21 na straně 7 návrhu se nově
řeší problematika dosavadní služby
rychlého nasazení, jež byla upravena toliko
federálním zákonem o policii. Zákonně
by mělo dojít ke zřízení zásahových
jednotek služby pořádkové policie při
územních orgánech policie. Jejím úkolem
by mělo být zasahovat pod jednotným velením
v kvalifikovaných případech, kdy je potřebná
nejvyšší odbornost zásahu. Předpokládá
se, že tyto jednotky bude možno nasadit rovněž
k ochraně a obnovení veřejného pořádku,
jakož i k obnovení pořádku v místech,
kde se vykonává vazba nebo trest odnětí
svobody. O vyslání zásahové jednotky
by měl rozhodovat ředitel ústavu, jehož
je zásahová jednotka organizační součástí,
a o vlastním nasazení této jednotky pak velitel,
oprávněný nařídit provedení
zákroku pod jednotným velením. Vychází
se z toho, že není odůvodněné,
aby, pokud nastane případ, kdy policie musí
kvalifikovaně zasáhnout za zvláštních
okolností, o možnosti použití ...(?) policejní
síly rozhodoval jakýkoli subjekt, stojící
mimo policii.
Vedle této úpravy se však počítá
i se zachováním exkluzívní jednotky
rychlého nasazení s územní působností
pro celou republiku, o jejímž vyslání
by měl rozhodnout policejní prezident se souhlasem
ministra.
K úpravě článku II.: Ustanovení
předpokládá novelu zákona 186/1992
Sb. o služebním poměru příslušníků
policie ČR, a to v rozsahu, který je nezbytný
k řešení personálních otázek
spojených s převzetím bývalých
příslušníků federálních
úkolů, jakož i přijetím bývalých
příslušníků federálního
policejního orgánu do služebního poměru
policie České republiky.
Jde zejména o to, že v bodě 2. na straně
9 se stanoví jako základní předpoklad
pro přijetí do služebního poměru
k policii České republiky státní občanství
České republiky. Výjimku z tohoto pravidla
činí přechodné ustanovení pro
občany Slovenské republiky, kteří
byli do 31. 12. 1992 ve služebním poměru k
policii České republiky, u nichž se uplatní
zásada, že jejich služební poměr
skončí 30. června 1993, nestane-li se k tomuto
dni občanem České republiky.
V bodě 4 na str. 9 se zlepšuje postavení policisty
pověřeného výkonem funkce nebo zastupováním
jiného policisty v jeho funkci a to tak, že tomuto
policistovi náleží plný funkční
plat od prvého dne pověření výkonem
funkce nebo zastupováním.
V souvislosti s převzetím úkolů federální
policie bude totiž zřejmě zapotřebí
využívat těchto institucí podstatně
častěji než dříve.
V dalších ustanoveních článku
II. se nově upraví odchodné a příspěvek
za službu, jakožto instituce zakládající
zákonné peněžité nároky
policistů uplatňované při skončení
služebního poměru. Cílem úpravy
je přitom snížit celkovou výši
uplatňovaných nároků. Výše
odchodného se navrhuje omezit šestinásobkem
posledního hrubého platu, přičemž
se předpokládá stanovit odlišné,
tedy výhodnější pravidlo pro zvyšování
základní výše odchodného pro
policisty, kteří jsou zařazeni do výkonu
služby přímé bezpečnostní
povahy.
Pokud jde o příspěvek za službu, počítá
se s převzetím federální úpravy
způsobu výpočtu příspěvku
za službu. Jde o to, že maximální výše
příspěvků by měla být
omezena nejvyšší výměrou starobního
důchodu a dále, že příspěvek
by nenáležel ode dne vzniku nároku na starobní
důchod a konečně, že příspěvek
by se zvyšoval stejným způsobem jako částečný
invalidní důchod a nikoliv již jako důchod
starobní.
K úpravě článků III. a IV.:
V těchto článcích jsou obsažena
převážně ustanovení přechodné
povahy, upravující některé služebně
právní otázky a umožňující
pružné řešení problémů
souvisejících zejména s přebíráním
pracovníků dosavadních federálních
policejních sborů odchylně od obecné
právní úpravy. Tak se například
umožňuje přijmout do služebního
poměru policie České republiky osobu, která
k 31. 12. 1992 byla příslušníkem některého
z federálních bezpečnostních sborů,
aniž by bylo nutné při přijetí
ustanovit ve smyslu § 5 zákona 186 Sb. do funkce.
Taková osoba by měla být zařazena
na nezbytně nutnou dobu maximálně 6 měsíců
do zálohy pro přechodně nezařazené
policisty, s čímž souvisí navazující
úprava poskytování zálohy na služební
příjem takovým osobám.
Dále se umožňuje operativním prováděním
personálních změn, zejména na ministerstvu
vnitra, ale i na policejním presidiu a v územních
orgánech policie ve lhůtě 31. 12. 1993, jestliže
to vyžaduje zájem plnění úkolů,
které byly policii České republiky svěřeny.
K článku V.: S předloženým návrhem
zákona se současně zřizuje Policejní
akademie České republiky vzhledem k tomu, že
dosavadní Policejní akademie zřízená
federálním ministerstvem vnitra zaniká dnem
31. 12. 1992 na základě příslušných
federálních zákonných úprav.
Po projednání ve výboru pro právní
ochranu a bezpečnost se přitom navrhuje výslovně
stanovit, aby Policejní akademie byla vzhledem ke svému
charakteru i reálným možnostem v pedagogickém
procesu vysokou školou uskutečňující
toliko obsahově ucelenou část vysokoškolského
studia, po jehož ukončení se absolventům
přiznává titul bakalář. Tato
změna vyžaduje přitom provedení dílčí
novely zákona 232/1992 Sb. o policejních vysokých
školách a o zřízení Policejní
akademie.
Nad rámec původně předloženého
vládního návrhu, který je obsahem
tisku 206, byl výborem pro právní ochranu
a bezpečnost akceptován dodatečně
návrh, aby do předloženého návrhu
zákona byla doplněna právní úprava
zřízení Vojsk ministerstva vnitra České
republiky na přechodnou dobu. Tato vojska plní důležité
úkoly, jež po 1. lednu 1993 budou spadat do působnosti
ministerstva vnitra ČR, a proto je nezbytné je dočasně
ve stávající struktuře zachovat. Předpokládá
se ovšem, že v průběhu roku 1993 dojde
k jejich transformaci, to jest jednak k ukončení
činnosti vojáků základní služby,
jednak k převedení potřebného počtu
vojáků z povolání do služebního
poměru policistů České republiky.
Obdobně vyhověl výbor pro právní
ochranu a bezpečnost požadavku, aby do vládou
předloženého návrhu byla doplněna
ustanovení umožňující základní
služby vojáků zařazených ve službě
cizinecké a pohraniční policie federálního
policejního sboru na území České
republiky a u útvaru cizinecké a pohraniční
policie České republiky.
Výborem pro právní ochranu a bezpečnost
byl rovněž akceptován požadavek vzešlý
z jednání vlády České republiky,
aby na rozdíl od původního návrhu,
který předpokládal zrušení zákona
230/1992 Sb. po Federální železniční
policii a předpisů vydaných k jeho provedení
k 1. lednu 1993, byly tyto předpisy zrušeny až
k 1. lednu 1994. Důvodem toho je skutečnost, že
převedení příslušníků
Federální železniční policie
do Policie České republiky není k 1. lednu
1993 možné zabezpečit. Z tohoto důvodu
bylo vládou usneseno, aby zákon č. 203/92
Sb. byl obecnou recepční normou převzat do
právního řádu České
republiky a tím umožněno zatím zachování
existence tohoto ozbrojeného sboru.
Dámy a pánové, máte před sebou
návrh normy, která je nezbytná pro to, aby
ministerstvo vnitra České republiky a policie České
republiky mohla odpovědně převzít
veškeré činnosti Federálního
policejního sboru a od 1. ledna již bývalého
federálního ministerstva vnitra.
Já vás proto žádám, abyste k
takto navrhované normě přistupovali a žádám
vás o její podporu ve sněmovně. Děkuji
vám za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Rumlovi a nyní prosím, aby se slova
ujal zpravodaj výboru pro právní ochranu
a bezpečnost pan poslanec Oldřich Kužílek.
Poslanec Oldřich Kužílek: Vážený
pane předsedo, vážený pane ministře,
dámy a pánové, mám pocit, že
můj úkol je nesmírně snadný,
neboť pan ministr přednesl zdůvodnění
zahrnující nejenom vládní návrh,
ale i zahrnující zprávu vzešlou z jednání
našeho výboru a zdůvodněni provedl velmi
zevrubně a podle mého soudu bez jakéhokoli
problému. Dovolím si jen okomentovat pouze dvě
nebo tři místa, která považuji za důležitá
a která by mohla vyvolat dotazy ve sněmovně.
Na straně 2 společné zprávy, respektive
zprávy - tisku 207 - nahoře se uvádí
v § 13 odst. 2 určité doplnění
situace, kdy policista může požadovat prokázání
totožnosti formulací, kterou si můžete
přečíst a kterou se má věcně
dosáhnout možnosti zejména v situacích,
jako je městečkem táhnoucí skupina
lidí s basebolovými holemi nebo zjevně vybavená
jinými zbraněmi zjišťovat jejich totožnost,
a to tehdy, pokud bude ještě další souběh,
a to, že je důvodné podezření,
že zbraně může být užito k
násilí nebo k pohrůžce násilím.
Je to určitá reakce na realitu, ve které
se naše společnost nachází.
Dále na této straně 2 v dalším
odstavci se vkládá text, který rozšiřuje
subjekty oprávněné používat operativní
techniku, to jest odposlechy a různé další
podobné věcičky. Považuji to za citlivé,
a proto to chci přesně vysvětlit. Znamená
to věcně přesně to, že se umožňuje
inspekci ministra vnitra - ale protože v celém zákoně
ani nikde není slovo "inspekce" použito,
je zde použitá obecná formulace "útvar
policie pro odhalování trestných činů
spáchaných policisty...", já tady čtu
znění, které je pro mne nové.
Promiňte, to je pravděpodobně legislativní
úprava. Zeptám se pana předsedy výboru,
pana poslance Šumana, jestli v tomto znění
neshledává nějaký problém.
Pravděpodobně v tom není žádný
problém. Znamená to tedy výhradně
inspekci ministra vnitra, která zatím nebyla oprávněna
zcela zřetelně používat operativní
techniku při odhalování trestných
činů policistů. A protože policisté
také páchají trestné činy,
a protože to jsou v takových případech
pachatelé nad jiné kvalifikovaní, velmi často
je nutné pro odhalení jejich trestné činnosti
použít operativní techniku. Takže to je
zdůvodnění tohoto místa.
Ať se dívám, jak se dívám, vše
ostatní pan ministr velmi zevrubně zdůvodnil.
Mně nezbývá, než vám doporučit
jménem výboru tento návrh ve znění
společně zprávy přijmout. Děkuji
vám.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
zpravodaji Oldřichu Kužílkovi za jeho vystoupení.
Nyní je čas k rozpravě. Písemnou přihlášku
nemám žádnou, takže se domnívám,
že rozpravu mohu uzavřít.
Připomínám i těm pánům
a paním, kteří jsou dosud ve vestibulu, aby
vstoupili do sněmovny, aby se mohli zúčastnit
hlasování o tomto zákoně.
Ptám se pana ministra a pana zpravodaje, zda si přejí
ještě v tuto chvíli vystoupit. (Nepřejí.)
Děkuji.
Dámy a pánové, ptám se:
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
České národní rady, kterým
se mění a doplňují některé
zákony v oblasti vnitřního pořádku
a bezpečnosti a o opatřeních s tím
souvisejících, podle sněmovního tisku
206, ve znění zprávy výboru pro právní
ochranu a bezpečnost podle sněmovního tisku
207, ať zvedne ruku? 96. Děkuji.
Kdo je proti? 10. Děkuji.
Mohu konstatovat, že i tento návrh zákona byl
přijat.
Dámy a pánové, je 17.08 hodin, vyhlašuji
přestávku do 17.30 hodin. Předsednictvo České
národní rady se sejde ihned ve své zasedací
místnosti.
(Přerušeno v 17.08 hodin.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dámy
a pánové, prosím o pozornost, dovolím
si přednést návrh na rozšíření
programu naší dnešní schůze o návrh
usnesení ČNR stran vydání zákona
ČNR o některých opatřeních
v oblasti rozhlasového a televizního vysílání.
Kdo souhlasí s rozšířením programu
o tento bod, ať zvedne ruku. Děkuji, je to drtivá
většina usnášeníschopné
sněmovny.
Dámy a pánové, navrhuji, abychom přijali
následující usnesení. Předsednictvo
České národní rady 21. prosince 1992
svým usnesením rozhodlo podle § 75 zákona
ČNR č. 35/89 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, aby Česká
národní rada přijala následující:
"Česká národní rada souhlasí,
aby návrh poslankyně Novákové, poslankyně
Buzkové a poslance Vyvadila o některých opatřeních
v oblasti rozhlasového a televizního vysílání
byl projednán ve lhůtě kratší
než 60 dnů ode dne, kdy byl rozeslán poslancům
České národní rady s tím, že
bude dodržena lhůta jeden den."
Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne
ruku. 111.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento návrh byl přijat.
Dále dámy a pánové, budeme pokračovat
podle schváleného pořadu, dalším
bodem je
Prosím pana poslance Josefa Ježka, aby faktickou poznámkou
upřesnil.
Poslanec Josef Ježek: Vážený pane
místopředsedo, dámy a pánové,
dovolil bych si jménem zahraničního výboru
požádat o odložení tohoto bodu na schůzi,
která bude po 28. prosinci. Domníváme se,
že tento zákon je nutno ještě projednat
ve výboru zahraničním i ve výboru
ústavně právním. Zjistili jsme, po
určité expertize, že tento zákon, tato
předloha si projednání velice nutně
vyžaduje. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
za tento návrh pana poslance Ježka. Ptám se,
kdo souhlasí se stažením tohoto zákona
z pořadu této schůze, ať zvedne ruku.
Rovněž toto je nepochybná většina,
takže procedurální návrh pana poslance
Ježka byl schválen. Dalším bodem je
Z pověření vlády České
republiky nám předložený vládní
návrh zákona, který jste obdrželi jako
sněmovní tisk 243, odůvodní místopředseda
vlády ČR Jan Kalvoda, kterého prosím,
aby se ujal slova.
Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda:
Vážený pane místopředsedo,
já si dovolím v tuto dobu, kdy jednání
České národní rady nabývá
jakési zvýšené efektivity, učinit
návrh, a to procedurální. Navrhl bych totiž
společnou rozpravu ke všem novelám justičních
zákonů - těch pěti - a společné
úvodní slovo. Je to proto, že veškeré
tyto novely jsou založeny na dvou zásadních
faktech nebo je reflektují, t.j. nové působnosti
a rozdělení státu. Prosím, pane místopředsedo,
abyste zvážil tento můj návrh, protože
se domnívám, že veškeré tyto záležitosti
jsou velice úzce propojeny, tak jak se navrhuje novelizovat
jednotlivé zákony. Bylo by to pro sněmovnu
přijatelné?
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Ano,
já se hned sněmovny zeptám, pro sebe bych
si pouze chtěl ujasnit situaci, která nastane při
čtení zpráv zpravodajských.
Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda:
Tady bych samozřejmě předpokládal,
že by to bylo oddělené, stejně jako
hlasování, ale domnívám se, že
možná rozprava by byla užitečnější,
kdyby se konala společně.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Vy navrhujete
následující postup - vy byste přednesl
zprávu navrhovatele ke všem pěti zákonům,
pak by vystoupilo pět zpravodajů po sobě,
a pak by byla rozprava ke všemu a pak bychom hlasovali o
každém návrhu zákona zvlášť.
Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda:
S tím, že je tady varianta - je možné,
aby zpravodaj vždy přednesl zprávu, a potom
by některé podstatné připomínky
mohly odeznít, ale já jsem myslel ten návrh,
který jste přednesl jako první. Rozprava
ke všemu a zpočátku pět zpravodajských
zpráv.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Vyslechli
jsme tento procedurální návrh, domnívám
se, že nejjednodušší bude dát o něm
hlasovat.
Kdo souhlasí s tímto procedurálním
návrhem poslance Jana Kalvody, ať zvedne ruku. Je
to nepochybná většina, děkuji.