Pondělí 21. prosince 1992

Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda: Ještě bych chtěl uvést na pravou míru to, že pověřen za navrhovatele vystoupit byl zde ministr spravedlnosti, který však pro zdravotní indispozici není způsobilý tuto roli unést. Proto se pokusím jej zastoupit.

Dovolte, dámy a pánové, abych konstatoval, že soubor mnou právě zmíněných vládních návrhů představuje nezbytný zákonný rámec úprav, který je třeba uskutečnit, aby soudní soustava České republiky po prvém lednu příštího roku byla funkční a soudy České republiky mohly plnit své poslání.

Předložené vládní návrhy v oblasti soudnictví především reagují, jak jsem už říkal, na dvě základní skutečnosti. T.j. zánik federace a nově přijatá Ústava ČR. Odráží se v nich zejména skutečnost, že dnem 31. 12 t.r. zanikají federální soudy, jimiž jsou Nejvyšší soud ČSFR a celá soustava soudů vojenských. Je proto počínaje 1. lednem 1993 na soudy ČR přenášena i tato jejich působnost.

Ústava ČR pak přenáší významné změny v soustavě soudů České republiky, kterou budou tvořit podle vedle již tradičních okresních a krajských soudů a Nejvyššího soudu ještě soudy vrchní. Zásadním způsobem Ústava ČR mění postavení soudců a některých funkcionářů soudů, kteří budou napříště jmenováni prezidentem republiky. Změněný ústavní rámec, týkající se činnosti soudů a postavení soudců, vyžaduje změny, které se promítají do všech zmíněných vládních návrhů, novel justičních zákonů, pokud jim tak nepřesně mohu říkat.

Vládní návrh zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon č. 335/91 Sb., o soudech a soudcích ve znění pozdějších předpisů, především zakotvuje do soustavy soudů ČR zmíněné již vrchní soudy.

Budou povolány především rozhodovat o řádných opravných prostředcích proti rozhodnutí krajských soudů jako soudů l. stupně a o mimořádných opravných prostředcích v případě, kdy v l. stupni rozhodoval soud okresní. l ve vojenském soudnictví vymezuje Ústava České republiky dobu jeho trvání na dobu vlastně jednoho roku a je potřebné docílit onu žádající 4stupňovou soustavu soudního řízení, která by měla být zrealizována zřízením vojenských kolegií vrchních soudů, zdůrazňuji: vrchních soudů.

Zřízení vrchních soudů v Praze a Olomouci, jak je navrženo ve vládním návrhu, má do jisté míry v obou místech rozdílné podmínky. Zatímco u vrchního soudu v Praze je možné ihned použít potencionálu personálního i místního Nejvyššího soudu v Praze, pro činnost vrchního soudu v Olomouci bude potřeba tyto podmínky teprve vybudovat. To vyžaduje delší časové období s tím, že zatím úkoly a působnost tohoto soudu převezme zmíněný, již lépe vybavený a připravený vrchní soud v Praze.

Sídlem Nejvyššího soudu, který je vrcholem soudní soustavy, je navrhováno Brno. Zákonem o soudech a soudcích bylo Brno určeno sídlem Nejvyššího soudu ČSFR, který měl tady působit od počátku roku 1993 a byly pro něj již vytvořeny potřebné materiální, ale i personální podmínky v jeho činnosti. Jsou tedy tyto podmínky způsobilé i k tomu, aby Brno bylo sídlem nejvyšší soudní instituce České republiky v téže době, počínaje 1. lednem 1993.

K navrhované novele občanského soudního řádu: Záměrem vládního návrhu zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje občanský soudní řád je v občanském soudním řízení nově vymezit věcnou příslušnost vrchních soudů a Nejvyššího soudu České republiky a současně přenést na soudy České republiky ty působnosti, které dosud vykonával Nejvyšší soud ČSFR.

Působnost Nejvyššího soudu České republiky je zakládána tam, kde dosud byla dána působnost Nejvyššího soudu ČSFR; promiňte mi zkratku. Vrchním soudům je pak svěřována rozhodující pravomoc v těch případech, kde dosud rozhodoval Nejvyšší soud České republiky.

Smyslem předkládané novelizace trestního řádu je zajistit po 1. lednu příštího roku v České republice zákonné podmínky pro výkon trestního soudnictví, zejména tím, že bude právně upraven způsob, jakým na soudy České republiky přejdou kompetence dosud příslušející Nejvyššímu soudu ČSFR; podobný případ. Novela zároveň zakotvuje postavení nově zřizovaných vrchních soudů v trestním soudnictví a praktické začlenění vojenských soudů do systému republikové soudní soustavy.

V přechodných ustanoveních se zároveň zakotvují hlediska, podle nichž budou na území České republiky nadále vykonavatelná rozhodnutí federálních soudů nebo soudů Slovenské republiky, vyhlášená za trvání České a Slovenské Federativní Republiky.

Znění všech přechodných ustanovení byla konzultována se slovenskou stranou v době přípravy těchto novel tak, aby byla zajištěna jistá aspoň druhová podobnost opatření v obou republikách a nedocházelo ke kontraverzím, což podotýkám nad rámec mé zprávy.

V návaznosti na zánik federace se dále navrhuje zrušit ta ustanovení trestního řádu, která upraví postup soudů při postupování nebo odnímání trestních věcí mezi oběma stávajícími republikami; což je logické, zmiňuji to pouze pro úplnost, nebo přenášení zmocnění k vydávání prováděcích předpisů z federálních na republikové orgány státní správy a konečně nezbytné stylistické gramatické úpravy, které s tím souvisejí.

Zřízení vrchních soudů a zánik federálních soudů vyžaduje legislativní zásah i do úpravy kárné odpovědnosti soudců, čímž se dostávám k třetí navrhované novele. Ta je řešena zákonem č. 412/1991 Sb.. Vládní návrh proto důsledně v těchto změněných podmínkách vytváří zákonný rámec k tomu, aby u soudců všech stupňů soudů byly vytvořeny v oblasti kárné odpovědnosti podmínky, které lze vyvodit jako nezbytné pro vyvození důsledků z porušení povinnosti soudců.

Změna soudní soustavy České republiky se konečně promítá i do úkonů a postavení orgánů státní správy soudů. Vládní návrh zákona ČNR č. 436/1991 Sb. o některých opatřeních v soudnictví, o volbách přísedících, jejich zproštění a odvolání z funkce a o státní správě soudů České republiky proto provádí v oblasti státní správy soudů potřebné změny a úpravy, které zřízení vrchních soudů vyžaduje z hlediska zajištění podmínek řádného výkonu v soudnictví.

Při přípravě předloženého souboru - on to je opravdu soubor - vládních návrhů týkajících se soudnictví byla vláda České republiky vedena snahou minimalizovat zásahy do činnosti soudů. Vysoký nárůst soudní agendy a vážné personální problémy soudů vedly vládu k tomu, aby věcné zásahy do působnosti soudů byly omezeny jen na nezbytný rozsah.

Já se dále zdržím dalších výkladů, o důsledcích, které navrhované novely budou mít do soudní soustavy, a jen zopakuji, že jsou opravdu minimální ve vztahu k předem zmíněným dvěma skutečnostem; jen na ty vlastně reagují, protože reagovat musejí, to je na Ústavu České republiky a na fakt rozdělení ČSFR.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu místopředsedovi vlády České republiky Janu Kalvodovi a pro pořádek přečtu názvy všech pěti zákonů, které v táto chvíli jsou předmětem našeho jednání.

Jedná se tedy o XVIII. vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích ve znění zákona č. 264/1992 Sb., sněmovní tisky 243 a 252;

- dále XIX. vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 412/1991 Sb. o kárné odpovědnosti soudců; sněmovní tisky 242 a 251;

- dále XX. vládní návrh zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje trestní řád; sněmovní tisk 245 a 254;

- předposledním návrhem je XXI. vládní návrh zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje občanský soudní řád; sněmovní tisky 244 a 253;

- posléze XXII. vládní návrh zákona ČNR kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 436/1991 Sb., o některých opatřeních v soudnictví, o volbách přísedících, jejich zproštění a odvolání z funkce a o státní správě soudů České republiky ve znění zákona ČNR č. 580/1991 Sb.; sněmovní tisky 246 a 255.

Tak jak jsme se dohodli, budou nyní vystupovat jednotliví zpravodajové k těmto návrhům.

Nyní bych prosil pana poslance Ondřeje Zeminu, aby odůvodnil předloženou společnou zprávu výborů, kterou jste obdrželi jako sněmovní tisk 252 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o soudech a soudcích.

Poslanec Ondřej Zemina: Vážený pane místopředsedo, vážený pane místopředsedo vlády, ústavně právní výbor ČNR a výbor ČNR pro právní ochranu a bezpečnost projednaly v průběhu měsíce prosince 1992 vládní návrh zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon č. 335/1991 Sb. o soudech a soudcích ve znění zákona č. 264/1992 Sb. Oba výbory doporučují České národní radě, aby vládní návrh zákona ČNR, který je předmětem našeho projednávání podle sněmovního tisku 242, schválila Česká národní rada podle tisku 252 společné zprávy.

Pozměňovací návrhy, které jsou předmětem společné zprávy, vycházejí především z té skutečnosti, že řada článků této zákonné úpravy byla v alternativách podle toho, zda Česká národní rada schválí či neschválí návrh Ústavy České republiky. Proto tedy ústavně právní výbor i výbor pro právní ochranu a bezpečnost se přiklonily k alternativě, která vychází ze schválené Ústavy České republiky, a druhá, menší skupina pozměňovacích návrhů je čistě legislativně technických. Prosím vás, vážení kolegové, pokud byste měli pozměňovací návrhy, abyste nám je předali písemně. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Ondřeji Zeminovi. K tisku 242 a 251, které se týkají zákona o kárné odpovědnosti soudců, prosím společného zpravodaje pana poslance Miroslava Čapka, aby vystoupil se svojí zprávou.

Poslanec Miroslav Čapek: Vážené kolegyně a kolegové, tak, jak vám byla předložena společná zpráva k zákonu, kterým se mění a doplňuje zákon č. 412/1991, o kárné odpovědnosti soudců, tento projednaly oba výbory, jak již bylo přede mnou naznačeno. V tisku 251 je společná zpráva. Žádný z výborů nenavrhuje žádné změny či doplnění, pokud se týká předloženého vládního návrhu. Pokud by nějaké pozměňovací návrhy k tomuto návrhu byly, i když oba výbory jej považují za bezproblémový, prosil bych rovněž o písemné pozměňovací návrhy.

Pokud se, pane místopředsedo, nepletu, podle programu jednání dalším bodem je tisk 245 a 254. Mohu k tomu začít hovořit?

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Ano, samozřejmě, pane poslanče. Jste společný zpravodaj i k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje trestní řád. Prosím vás o přednesení zprávy k této novele.

Poslanec Miroslav Čapek: Pokud se jedná o sněmovní tisk 245 a sněmovní tisk 254, jde o novelu a doplnění trestního řádu. l tato právní norma reaguje na přechod některých kompetencí z federace na republiku. Český trestní řád v této době neexistuje, neboť vlastně platí zákon federální jak na území Slovenské republiky, tak na území České republiky. Je samozřejmě nutné, tak jak již bylo uskutečněno recepčním zákonem - upravit a promítnou do trestního řádu podmínky a skutečnosti, které se týkají vytvoření samostatné České republiky.

V tomto případě bych chtěl upozornit, že pokud se týká tohoto sněmovního tisku, přijaly oba výbory určité pozměňovací návrhy, které jsou obsaženy ve společné zprávě. Ještě bych chtěl kolegy upozornit a informovat je, že se jedná samozřejmě o trestní řád, který není zcela dokonalý, ale na druhou stranu musíme mít na zřeteli, že v současné době ministerstvo spravedlnosti pracuje na vytvoření úplně nového trestního řádu, který by měl odrazit veškeré požadavky, které na moderní trestní řád by měly být kladeny. Pokud by byly nějaké jiné pozměňovací návrhy k těmto tiskům, rovněž prosím o písemné pozměňovací návrhy.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, pane poslanče. Pokud se nemýlím, jste zpravodajem - samozřejmě, že nám to snad nikdo nebude mít za zlé - i k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o některých opatřeních v soudnictví, o volbách přísedících, jejich zproštění a odvolání z funkce a o státní správě soudů České republiky. Takže prosím o přednesení zprávy i k tomuto návrhu.

Poslanec Miroslav Čapek: Pokud jde o sněmovní tisky č. 246 a 255, pokud můžeme přeskočit - a paní dr. Röschová jako společná zpravodajka k občanskému soudnímu řádu jako žena nám bude tolerovat, že jsme ji přeskočili - chtěl bych upozornit na jeden pozměňovací návrh, týkající se této zákonné úpravy. Je obsažen ve sněmovním tisku 255. Byl schválen oběma výbory, jak výborem ústavně právním, tak i výborem pro právní ochranu a bezpečnost. Jak již bylo zmíněno, ani k tomuto tisku nemám jako zpravodaj jiných návrhů či připomínek. Navrhuji sněmovně, pokud nepřijdou jiné pozměňovací návrhy, samozřejmě písemně, ke schválení. Toť vše, pokud se týká novely této zákonné úpravy. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Čapkovi za přednesené zprávy. Nyní prosím paní poslankyni Annu Röschovou, aby odůvodnila společnou zprávu výborů k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje občanský soudní řád.

Poslankyně Anna Röschová: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje občanský soudní řád - tisk 244 - byl projednán dvěma výbory: ústavně právním výborem a výborem pro právní ochranu a bezpečnost. Oběma těmito výbory byl návrh zákona doporučen České národní radě, aby je schválila ve znění společné zprávy.

Jedná se skutečně o jakousi technickou normu, kde se odráží česká Ústava a zánik federace.

Snad jenom jeden bod v této novele občanského soudního řádu je jiný, a to nový, respektive novelizace § 25 odst. 3, kde je povinné zastupování advokátem nebo advokátním koncipientem, s výjimkou případu, kdy je zastoupení advokátem podle tohoto zákona povinné. Toto jsme na ústavně právním výboru tam dodali z těch důvodů, že se chystá rozsáhlá novela občanského soudního řádu, kde se již předvídá tento návrh. Je to prostě praktické. Tím bych skončila svoji zpravodajskou zprávu a prosím, abyste veškeré připomínky dávali písemně. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyně Anně Röschové. Nyní, dámy a pánové, k těmto návrhům zákonů otevírám rozpravu. Vzhledem k tomu, že se nikdo nehlásí, rozpravu končím. Ptám se za navrhovatele pana místopředsedy, zdali chce ještě vystoupit se závěrečnou řečí. Je tomu tak.

Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, konstatuji, že připomínky shromážděné ve všech společných zprávách ke všem vládním návrhům novel jsou pro vládu přijatelné. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Nyní se ptám společného zpravodaje prvního zákona, který projednáváme, zdali chce vystoupit. (Ne.) Nechce vystoupit. Takže dovolte, abych přednesl návrh na usnesení.

Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích, ve znění zákona č. 264/1992 Sb., podle sněmovního tisku č. 243 ve znění společné zprávy výboru České národní rady podle sněmovního tisku 252, ať zvedne ruku. 114.

Kdo je proti? Nikdo.

Tento návrh byl schválen.

Dále se, dámy a pánové, táži.

Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon č. 412/1991 Sb., o kárné odpovědnosti soudců, podle sněmovního tisku 242 ve znění společné zprávy výborů České národní rady podle sněmovního tisku 251, ať zvedne ruku. 116.

Kdo je proti? Nikdo.

l tento návrh byl přijat.

Dovolíte-li, přistoupíme k hlasování o dalším návrhu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 446/91 Sb., o některých opatřeních v soudnictví, o volbách přísedících, jejich zproštění a odvolání z funkce a o státní správě soudů České republiky ve znění zákona České národní rady č. 580/91 Sb. podle sněmovního tisku 246 ve znění společné zprávy výborů České národní rady podle sněmovního tisku 255, ať zvedne ruku! 123.

Kdo je proti? (Nikdo.)

Tento návrh byl rovněž schválen.

Přistoupíme k hlasování o dalším návrhu zákona.

Kdo souhlasí s vládním návrhem České národní rady, kterým se mění a doplňuje trestní řád podle sněmovního tisku 245 ve znění společné zprávy výborů České národní rady podle sněmovního tisku 254, ať zvedne ruku! 122.

Kdo je proti? (Nikdo.)

Návrh byl přijat.

Přistupujeme k hlasování o poslední novele.

Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje občanský soudní řád podle sněmovního tisku 244 ve znění společné zprávy výborů České národní rady podle sněmovního tisku 253, ať zvedne ruku. 123.

Kdo je proti? (Nikdo.)

Konstatuji, že byl schválen i tento návrh zákona.

O slovo se přihlásil pan místopředseda vlády pan Kalvoda. Prosím, aby se ujal slova.

Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda: Děkuji, pane místopředsedo. Pane předsedo, dámy a pánové, děkuji zejména i vám. Odezva a nikoliv kuloárové, ale sněmovní řeči mě přiměly vyslovit jednu osobní poznámku.

Byly to dvě ženy: Anna Michailovna Korabelniková a Sofia Aximovna Josifovová, které se zapsaly do historie tím, že jedna tkala na několika stavech a druhá dojila na dvou vemenech. (Oživení ve sněmovně.) Byly to údernické způsoby a doufám, že nic z toho vám nebude připomínat dnešní můj návrh na proceduru hlasování. (Veselost, potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji za upřesnění pramene, ze kterého pan místopředseda Kalvoda čerpá při svých návrzích. (Veselost.)

Můžeme přistoupit k dalšímu bodu, který můžeme v tuto chvíli ještě projednat, a to je zpráva o činnosti předsednictva České národní rady za období od 23. listopadu 1992, sněmovní tisk 186.

Zdá se a rozumím gestům správně, že nejen já mám prázdnou obálku s tímto nadpisem, ale že zřejmě i ostatní dámy a pánové jsou v podobné situaci. To tedy znamená, že tento bod můžeme projednat až zítra.

Vážené dámy, vážení pánové, není mi známo, že bychom v tuto chvíli mohli projednávat další bod programu. Uděláme-li si malou inventuru, zjišťujeme, že vládní návrh zákona České národní rady o změnách v nemocenském a sociálním zabezpečení a některých pracovně právních předpisů můžeme projednávat až zítra. Je to tak, pane poslanče Syko? (Ano.)

Státní občanství jsme rozhodli vyřadit z této schůze a projednávat po vánočních svátcích.

Dále jsme během dnešní schůze odsouhlasili dva další zákony, a to ústavní zákon o soudcích a zákon o některých opatřeních v oblasti rozhlasového a televizního vysílání.

Posledním bodem by měla být zpráva o činnosti předsednictva České národní rady.

Dámy a pánové, zbývají nám k projednání čtyři body, z nichž dva můžeme projednávat až za 24 hodin, protože zprávy a tisky dostanete teprve zanedlouho na lavice.

Pan poslanec Syka po předběžné informaci odhaduje, že by projednávání zákona mohlo trvat s určitou rezervou tři hodiny. Zdá se býti proto rozumné ze všech možných pohledů, abychom zítra pokračovali od 15 hodin. (Hlasy: dříve.)

Můžeme se samozřejmě sejít dříve a můžeme projednávat zákon o nemocenském a sociálním zabezpečení a zprávu o činnosti předsednictva. Potom však bude následovat přestávka až do večerních hodin. Budeme snad ale odpočati a připraveni lépe zvládnout projednávání obou zákonů, které jsou zařazeny dodatečně.

Dávám ještě slovo panu poslanci Výbornému k faktické poznámce.

Poslanec Miloslav Výborný: Prosím členy ústavně právního výboru, aby se okamžitě po skončení této schůze sešli ke krátké schůzi ústavně právního výboru do místnosti č. 55. Předpokládám, že tato schůze bude velice krátká.

Poslanec František Kozel: Prosím členy výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, aby se v 19,15 sešli v jednací síni předsednictva. Děkuji.

Poslanec ČNR Martin Syka: Využívám této příležitosti a žádám poslance výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, aby se sešli 3/4 hodiny před začátkem zítřejší schůze v místnosti č. 56.

Poslanec Václav Čundrle: Pane předsedo, pane řídící, pánové a dámy, doporučuji, abychom body, které jsme přesunuli na zítřejší odpoledne, přesunuli až na jednání mezi svátky.

Poslanec ČNR Alfred Frommer: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, na oko líbivá poznámka pana kolegy Čundrleho je opravdu jenom na oko líbivá, protože bychom si měli uvědomit, že musíme projednat zákon o změnách v nemocenském a sociálním pojištění. Týká se to nás všech, ale týká se to hlavně zaměstnavatelů, kteří musí mít alespoň tři dny před Novým rokem na to, aby mzdovou účtárnu a lidi, kteří se tím zabývají, s tím mohli seznámit. Nepovažuji proto tento návrh za efektivní. Zůstaňme proto u zítřka. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Frommerovi. Ptám se pana poslance Čundrleho, zdali trvá po tomto vysvětlení na svém návrhu, zdali o něm mám nechat hlasovat. Trvá. Obrátím se s jednou otázkou ještě na pana poslance Kužílka. Chci se zeptat - za jak dlouho by se mohla sejít komise pro přípravu jednacího řádu, zdali ihned nebo za tři čtvrtě hodiny. (To je jedno.) Komise pro přípravu jednacího řádu se sejde bezprostředně po skončení dnešního zasedání v místnosti č. 120, protože místnost předsednictva bude vyhrazena pro schůzi výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Tím jsme vyčerpali organizační záležitosti. Pan poslanec Čundrle hodlá vystoupit s další faktickou poznámkou.

Poslanec Václav Čundrle: Omlouvám se, a upřesňuji tento návrh. Doporučuji, abychom zákon o změnách v nemocenském a sociálním zabezpečení projednali zítra ráno a ty další dva přesunuli mezi svátky.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Prosím, aby pan poslanec Koronthály či pan poslanec Benda vystoupili a byť se o procedurálních návrzích hlasuje bez rozpravy, myslím si, že ta situace je natolik závažná, že je třeba vyslechnout i informaci.... Nevím s čím se hlásí pan poslanec Benda, není navrhovatelem.

Poslanec Marek Benda: Já se omlouvám, o procedurálních návrzích se nemá polemizovat, ale to skutečně nelze, jestliže to schválíme 29., pravděpodobnost, že se to podaří vydat ve Sbírce, je velmi nízká. Od 1. končí všichni soudci, od 1. nikdo nemůže brát do vazby vojenské věci. Totéž televize - končí veškerý archiv, protože autorská práva se ztrácejí. Já bych vám velmi doporučoval pro tento návrh nehlasovat.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan místopředseda Ledvinka.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP