Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu kolegovi Kasalovi. Kolegyně a kolegové,
pan kolega Šuman se hlásí o slovo. Promiňte,
prosím, měl bych ale asi předeslat informaci,
že předsednictvo na své schůzi v polední
přestávce přikázalo ústavně
právnímu výboru a bezpečnostnímu
výboru - zkratkovitě řečeno - k projednání
jeden velmi důležitý zákon, který
už byl avizován, a komise, o jejíž práci
právě hovořil pan kolega Kasal, také
nezbytně potřebuje prostor k projednání,
tak abychom sami nebyli potom blokováni, takže se
teď chystám přerušit schůzi do
16 hodin.
Pan kolega Šuman chce zřejmě sdělit
členům svého výboru důležitou
informaci; pak bych prosil ještě o vystoupení
pana kolegu Výborného.
Poslanec Vladimír Šuman: Svolávám
ještě náš výbor na ihned do místnosti
56, kde dojde ke společnému jednání
s výborem ústavně právním,
který jménem pana předsedy Výborného
také bude svolán do téže místnosti.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Přerušuji naše jednání do 16
hodin, a prosím, abychom byli dochvilní.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Paní
poslankyně, páni poslanci, uplynul čas, který
byl určen pro jednání výborů,
pro jednání komise pro přípravu jednacího
řádu. Nyní, domnívám se, je
nezbytné, abychom pokračovali ve schůzi.
Nicméně letmý pohled do poslaneckých
lavic mne varuje před tím, abych už v tuto
chvíli dal provést kontrolní součet.
Prosím, aby byli informováni kromě jiných
i poslanci, kteří zasedají v místnosti
předsednictva České národní
rady.
Má prosím někdo povědomost, zda nezasedá
klub Levého bloku? (Hlasy z pléna: Zasedá.)
Takže prosím pracovníky, aby mohli informovat
poslance Levého bloku o tom, že začínáme
s projednáváním bodu
Návrh zákona jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 187 a zprávu rozpočtového výboru
k němu jako sněmovní tisk 188. Mám
zde poznámku, že tisk 187 vyšel nedopatřením
ve dvou verzích, které jsou obsahově totožné.
Odlišují se pouze titulním listem a v úpravě
jména navrhovatele na straně 40. V jedné
verzi je chybně uvedeno jméno L. Věnceslav,
patří tam V. Lukáš. Předložený
návrh odůvodní pan poslanec Jan Třebický,
kterého prosím, aby se ujal slova. Ostatní
prosím, aby se posadili a vyslechli zprávu navrhovatele.
Poslanec Jan Třebický: Vážený
pane místopředsedo, vážený pane
předsedo, kolegyně a kolegové, autoři
a navrhovatelé novely zákona č. 337/1992
Sb., předkládají vám k posouzení
relativně rozsáhlou novelu - úpravu zákona,
který byl schválen v květnu letošního
roku.
Hlavní důvod, proč je tomu tak, je v tom,
že zhruba před měsícem, na listopadové
schůzi, jsme schválili celou škálu změn
a úprav v daňových zákonech, v daních
z příjmu, daň z přidané hodnoty
a spotřebních daních atd. To vyvolává
nutnou změnu a doplňky procesního zákona,
který stanoví, jakým způsobem budou
daně spravovány. Finanční úřad
i plátci daní potřebují vědět
přesně, jak při výběru daně
bude postupováno, v jakých termínech a jakým
způsobem je třeba předkládat daňová
přiznání, uplatnit slevy a pod.
Je potřebné, aby se tak stalo současně
se startem nové daňové soustavy.
Dosud platný zákon č. 337/1992 Sb., je tvořen
8 částmi. První až šestá
část je novelou dotčena především
tím, že sjednocuje používanou terminologii,
upravuje vazby mezi platnými zákony o daních,
bankách a dalších, odstraňuje některé
nadbytečné části ustanovení
a zavádí další, která zrychlují
daňové řízení, což jako
příklad chci uvést např. blokové
řízení, které při souhlasu
poplatníka řeší problém prakticky
na místě a okamžitě.
Část sedmá původního zákona
se týká speciálních, tedy zvláštních
ustanovení k jednotlivým druhům daní.
Je tvořena pěti hlavami, z nich hlava třetí
a hlava pátá jsou tvořeny nově nebo
výrazně.
Poslední, osmá část ustanovení
společných, zmocňujících, přechodných,
a závěrečných - reflektuje příslušné
změny. Doplňuje dále zákon č.
586 z letošního roku o daních z příjmu.
Vzhledem k rozsahu novely je v závěru navrhováno,
aby předsednictvo České národní
rady bylo pověřeno vyhlásit úplné
znění zákona. Myslím, že to ocení
jak finanční úřady, tak daňoví
poplatníci. Tolik na úvod. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Třebickému. Nyní prosím
zpravodaje rozpočtového výboru, pana poslance
Josefa Wagnera, aby sněmovně odůvodnil předloženou
zprávu výboru.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové, po obšírném
a vyčerpávajícím výkladu zástupce
navrhovatelů se domnívám, že není
na místě, abych příliš zdržoval.
Snad doplním výklad pouze v jednom. Domnívám
se, že je dobře, abychom si uvědomili, že
tato procesní norma by měla odstranit poslední
vady, které má úprava daná zákonem.
č. 337/1992 Sb., i v souvislosti s tím, že
jsme od té doby změnili několik hmotně
právních předpisů vztahujících
se k daním. Považuji zde za důležité
připomenout, že procesní pravidla budou nyní
komplexně upravena po mnoha letech. Když v roce 1962
byl nastolen stav, který pro daňové poplatníky
byl velmi nepříznivý, procesní pravidla
byla roztříštěna v mnoha předpisech.
Tuto vadu odstranil zákon, který novelizujeme, a
nyní bychom měli v podstatě zajistit jenom
jeho precizování a úpravu k aspektům,
které jsem již uvedl.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Prosím
všechny poslance a poslankyně o klid a o to, aby zaujali
svá místa v lavicích.
Z pověření rozpočtového výboru
předkládám proto návrh na vydání
zákona České národní rady,
kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 337/92
Sb., o správě daní a poplatků, tisk
187, a společnou zprávu tisk č. 188. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Wagnerovi za odůvodnění zprávy
výboru a otevírám rozpravu. Hlásí
se do ní pan Viktor Dobal, kterého prosím,
aby se ujal. slova.
Poslanec Viktor Dobal: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové!
Zákon České národní rady, kterým
se mění a doplňuje zákon České
národní rady č. 337/92 Sb., o správě
daní a poplatků, tisk č. 187, doporučuji
doplnit o ustanovení, kterým se novelizuje zákon
České národní rady, a to celní
zákon.
Tuto novelizaci navrhuji vzhledem k tomu, že technicky již
nelze zajistit vydání prováděcích
předpisů k celnímu zákonu tak, aby
nabyly účinnosti dnem 1. ledna 1993. Proto se účinnost
zrušujících ustanovení, pokud jde o
prováděcí předpisy k celnímu
zákonu č. 144/74 Sb. ve znění pozdějších
předpisů, odkládá do 1. března
1993.
Navrhuji proto, aby zákon byl doplněn o článek,
pokud projednáváme zákon ve znění
společné zprávy tisk č. 188, dále
o článek IV. který by zněl takto:
- článek IV: zákon České národní
rady č. .../92 Sb. - celní zákon - se mění
a doplňuje takto: v § 329 se na konci připojují
slova "s výjimkou ustanovení § 328 bod
6 - 12, která nabývají účinnosti
dnem 1. března 1993".
Myslím, že toto doplnění je nutné
proto, abychom poskytli určitý čas na vydání
určitých předpisů. Tato novela způsobí
pouze to, že čas k tomu daný jsou tři
měsíce.
Žádám sněmovnu, aby tento pozměňovací
návrh přijala. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Dobalovi. Do rozpravy se dále hlásí
pan poslanec Třebický.
Poslanec Jan Třebický: Vážený
pane místopředsedo, vážená sněmovno,
byl bych rád, kdyby u zprávy, sněmovní
tisk 188, bylo možné upravit určité
nepřesnosti.
- V bodě č. 1, kde je uvedeno, že v §
1 odst. 1 se vypouštějí slova "státního
rozpočtu České a Slovenské federativní
republiky", dále jen "rozpočet federace",
vypadla slova "a federálních účelových
fondů".
- Na straně 3 v bodě 47, který se vztahuje
k § 56, kterým se doplňuje odst. č.
6, je text: žádosti podle odst. 1 jsou osvobozeny
od správních poplatků nikoliv "soudních"
poplatků.
- Zcela na konci zprávy by mělo být uvedeno
"a přečíslování následných
článků". Tak by došlo k tomu, že
by vypadl článek, ve kterém je uvedeno, odkdy
zákon nabývá účinnosti.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Janu Třebickému za jeho vystoupení.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
(Nikdo.)
Rozpravu končím.
Přeje si pan poslanec Třebický vystoupit
jako zástupce navrhovatelů? (Nikoliv.)
Prosím proto pana poslance Jozefa Wagnera, aby se ujal
svých zpravodajských povinností, pokud lze
o pozměňovacích návrzích hlasovat
bezprostředně, a nevyžádá si
čas na vypracování stanoviska. (Čas
na vypracování stanoviska není potřebný.)
Poslanec Jozef Wagner: Pane předsedající,
domnívám se, že byl předložen pouze
jediný pozměňovací návrh, a
to, co pan poslanec Třebický upravoval, je v podstatě
legislativně technické a je zbytečné
o tom hlasovat. Pokud nebude jiný názor, mohli bychom
takto postupovat. (Není potřeba.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dámy
a pánové, vzápětí se bude hlasovat
o jednom pozměňovacím návrhu. Je proto
třeba mu věnovat patřičnou pozornost.
Poslanec Jozef Wagner: Byl předložen pouze
jediný pozměňovací návrh, a
to od pana poslance Dobala.
Zákon České národní rady -
celní zákon - se mění a doplňuje
takto: v § 329 se na konci připojují slova:
"s výjimkou ustanovení § 328 bod 6 - 12,
které nabývají účinnosti dnem
1. března 1993".
Domnívám se, že mohu říci i za
pana kolegu Třebického, že oba doporučujeme.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Kdo souhlasí s návrhem poslance Viktora Dobala,
ať zvedne ruku! 124.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento návrh byl přijat.
Poslanec Jozef Wagner: Domnívám se, že
nyní můžeme hlasovat o návrhu rozpočtového
výboru České národní rady na
schválení zákona České národní
rady o správě daní a poplatků, tisk
187, ve znění společné zprávy,
tisk 188, a s jediným přijatým pozměňovacím
návrhem. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Wagnerovi. Já to pro stenozáznam přečtu
ještě o jedno číslo bohatší,
aby to bylo kompletní.
Ptám se, kdo souhlasí s návrhem poslance
Jana Třebického a dalších na vydání
zákona České národní rady,
kterým se mění a doplňuje zákon
ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní
a poplatků podle sněmovního tisku 187 ve
znění zprávy rozpočtového výboru
ČNR podle sněmovního tisku 188, a schváleným
pozměňovacím návrhem, ať zvedne
ruku. 138 je pro.
Kdo je proti? Nikdo.
Návrh zákona byl schválen.
Děkuji panu poslanci Třebickému za skupinu
navrhovatelů a panu poslanci Wagnerovi jako zpravodajovi.
Dámy a pánové, než přistoupíme
k projednávání dalšího zákona,
mám zde další oznámení, ve kterém
se mně ukládá, abych vás seznámil
se skutečností, že každý ve svém
výboru máte pozvánku na slavnostní
schůzi poslanecké sněmovny, která
se bude konat 1. ledna ve 13 hodin ve Vladislavském sále
Pražského hradu. Takže využijte některé
z následujících přestávek a
tuto pozvánku si v kancelářích výborů
laskavě vyzvedněte. Hlásí se pan poslanec
Kozák s dotazem.
Poslanec Stanislav Kozák: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
kolegyně a kolegové, pane místopředsedo
vlády, pane ministře Rumle - jiný ministr
nám už tady nezbyl, my jsme dostali tuto pozvánku
na slavnostní první schůzi na 1. ledna 1993.
Jsem rád, že jsme ji obdrželi, ale domnívám
se, že jsme všichni dlužni něco svým
rodinám. Teď budu mluvit více méně
za větší část sněmovny,
nebo České národní rady, ženy
ať mi prominou, ale stálo by za to, aby naše
manželky byly pozvány na toto slavnostní zasedání.
Přitom podotýkám ne do Vladislavského
sálu, ale do přilehlých prostor. Domnívám
se, že náklad na to by nezatížil rozpočet
České republiky natolik, aby to bylo nemožné.
A pokud by ho zatížil, domnívám se,
že každý rád bychom za svého rodinného
příslušníka, kterého bychom s
sebou přizvali (podotýkám jednoho), zaplatili.
Pokud pan kancléř náhodou neví, kam
by to šlo umístit, nechť se zeptá některého
ze svých partnerů, bývalých představitelů
tohoto státu, protože v roce 1968 jsem byl svým
otcem, který tehdy byl poslancem Národního
shromáždění, přizván na
volbu prezidenta republiky, tehdy Ludvíka Svobody, a pro
rodinné příslušníky byly přilehlé
prostory Pražského hradu k dispozici, bylo tam instalováno
zhruba 20 kamer, bylo tam malé pohoštění
a my jsme tam trávili čas, kdy docházelo
ke slavnostní volbě. Potom dále jsme se zúčastnili
společně.
Měli jsme, jak nám bylo z politického grémia
dáno, za úkol vzít si s sebou manželky
na večerní koncert. Teď se ptám trochu
ironicky. To mají tu dobu, kdy my budeme ve Vladislavském
sále, šlapat chodník po Václaváku
a točit kabelkou? (Veselost. - Potlesk.) Děkuji
vám za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Je vidět, že vystoupení pana poslance Kozáka
se setkalo s nevšedním ohlasem. Chtěl bych
vás všechny informovat o tom, že i v těchto
chvílích se velice intenzivně hledá
řešení, protože jsme si vědomi
toho, že po tom všem, co jsme v uplynulých dnech
absolvovali a co ještě spolu do konce tohoto roku
budeme absolvovat, je naprosto nezbytné, abychom alespoň
Nový rok strávili pokud možno se svými
manželkami nebo manžely. Věřte, že
Kancelář i pan předseda dělají
všechno pro to, aby Nový rok 1993 byl pro všechny
hlubokým zážitkem. Pokud nejsou v tuto chvíli
přesnější informace, tak jenom proto,
že nechceme dávat k diskusi polovičatá
a neúplná řešení. Mohu však
určitě slíbit, že v momentě,
kdy bude dále něco jasného, tak podobně
jako tato zpráva vám bude i další zpráva
bezprostředně přečtena, budete s tím
seznámeni. Domnívám se, že pro tuto
chvíli k tomu nelze dodat už ani slovo. S faktickou
poznámkou se hlásil pan poslanec Čapek.
Poslanec Miroslav Čapek: Vážený
pane místopředsedo, z vašeho vystoupení
v závěru jsem pochopil, že další
názory nejsou zřejmě vítány.
Ale pokud se týká našeho klubu, chtěl
bych podpořit vystoupení pana poslance Kozáka.
V každém případě bych ale chtěl
učinit ještě jednu věc, že pokud
bude situace řešena jakýmkoliv způsobem,
měli bychom o tom být informováni včas,
abychom se mohli doma podle toho zařídit. Protože
31. a 1. bychom měli být tady. Berme v úvahu
i technické podmínky, jako je doprava do Prahy atd.,
protože všichni nejsme z Prahy. Spíš bych
se přikláněl k tomu, aby pokud možno
pan předseda a kancléř našli nějaké
řešení, abychom se mohli zúčastnit
i se svými rodinami.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
za tuto poznámku, ale pokud jste pozorně poslouchal,
tak už jsem ve svém předešlém vystoupení
na většinu z toho, co jste řekl, se snažil
reagovat. Takže to nebudu dále komentovat. Dámy
a pánové, než přistoupíme k projednávání
dalšího zákona, byl jsem požádán
předsedou ústavně právního
výboru, poslancem Miloslavem Výborným, o
zařazení ještě jednoho bodu do programu
této schůze. Je to bod, kde bychom měli výjimečně
povolit k projednání v České národní
radě návrh ústavně právního
výboru ČNR na vydání ústavního
zákona o některých dalších opatřeních
souvisejících se zánikem České
a Slovenské Federativní Republiky ve lhůtě
kratší než 60 dnů ode dne, kdy byl rozeslán
poslancům ČNR.
Dámy a pánové, já se ptám v
tuto chvíli, kdo souhlasí s tím, abychom
tento bod zařadili do programu této schůze,
ať zvedne ruku. Děkuji. Je to většina.
Vzhledem k tomu, že se jedná o procedurální
záležitost, můžeme zrychlit jednání,
když nebudeme dále počítat.
Dovolte mi, abych se vás tak, jak jsme přijali rozšířený
program schůze, zeptal na to, jestli návrh usnesení,
tisk 273, máte před sebou. Někdo ano, někdo
ne. Pro správnost to přečtu. Není
to tak dlouhé.
Usnesení České národní rady,
kterým se výjimečně povoluje projednat
v České národní radě návrh
ústavně právního výboru ČNR
na vydání ústavního zákona
ČNR o některých dalších opatřeních
souvisejících se zánikem České
a Slovenské Federativní Republiky, tisk 271, ve
lhůtě kratší než 60 dnů
ode dne, kdy byl rozeslán poslancům ČNR.
Kdo souhlasí s tímto usnesením, ať zvedne
ruku.
Omlouvám se, jsem napomenut. A jsem napomenut správně,
musím ještě přečíst další
dva odstavce.
Předsednictvo ČNR dne 21. 12. 1992 se rozhodlo navrhnout
podle § 75 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu ČNR, aby Česká
národní rada přijala toto usnesení.
ČNR souhlasí, aby návrh ústavně
právního výboru ČNR na vydání
ústavního zákona ČNR o některých
dalších opatřeních souvisejících
se zánikem ČSFR byl projednán ve lhůtě
kratší než 60 dnů ode dne, kdy byl rozeslán
poslancům ČNR s tím, že bude dodržena
lhůta jeden den.
Tolik návrh usnesení.
Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne
ruku. 111.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento návrh byl přijat.
Dalším bodem programu nebude vládní
návrh zákona o změnách v nemocenském
a sociálním zabezpečení, ten navrhuje
předseda výboru projednat až zítra ráno,
ale tak, jak už jsme racionálně postupovali
v několika případech, dalším
bodem by dnes měl být - souhlasíte-li
Návrh zákona jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 227 a zprávu výboru pro právní
ochranu a bezpečnost jako tisk 235.
Z pověření vlády ČR předložený
návrh zákona odůvodní ministr vnitra
pan Jan Ruml. Prosím ho, aby se ujal slova.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážené poslankyně a poslanci, z pověření
vlády dovoluji si předložit vládní
návrh zákona ČNR o armádě ČR
a o změně a doplnění některých
souvisejících zákonů ve znění
zprávy výboru ČNR pro právní
ochranu a bezpečnost.
Smyslem tohoto zákona je zachování kontinuity
funkcí armády na území ČR po
zániku federace a vytvoření právního
základu její vlastní existence. Obsahem návrhu
je zřízení armády ČR a stanovení
jejího základního úkolu, dále
vymezení složení armády, zřízení
ostatních rozpočtových a příspěvkových
organizací a vytvoření právního
principu, jenž praví, že státní
podniky zřízené federálním
ministerstvem obrany se považují za zřízené
ministerstvem obrany republiky České.
Dále se tento zákon zabývá recepcí
interních předpisů zejména výcvikových,
které budou platit od 1. 1. 1993 pro armádu ČR.
V návrhu zákona jsou obsaženy také nezbytné
dílčí změny některých
zákonů ČNR, a to zákona o péči
o zdraví lidu, zákona o všeobecné zdravotní
pojišťovně, zákona o rezortních,
oborových, podnikových a dalších zdravotních
pojišťovnách a zákona o pojistném
na všeobecné zdravotní pojištění.
Navrhované úpravy umožňují zřídit
vojenskou zdravotní pojišťovnu, čímž
se stanoví povinné zdravotní pojištění
vojáků v činné službě
u této pojišťovny a omezuje se možnost volby
zdravotnického zařízení vhledem k
potřebám bojové připravenosti armády.
V přechodných ustanoveních se pak umožňuje
vojákům z povolání požádat
o propuštění ze služebního poměru
pokud budou chtít, protože závazky uzavřeli
vůči Československé armádě,
a dále možnost služby státních
příslušníků České
republiky v armádě Slovenské republiky na
přechodnou dobu tří měsíců.
Dle znění tohoto návrhu občané
Slovenské republiky, kteří jsou ke dni účinnosti
tohoto zákona vojáky z povolání armády
ČR, mohou tuto službu vykonávat do 31. 3. 1993.
Po tomto dni mohou službu v armádě ČR
vykonávat, doloží-li, že požádali
o propuštění ze svazku občanství
Slovenské republiky, a to až do dne vyřízení
žádosti o udělení občanství
České republiky, nejdéle však do 31.
12. 1993.
Dále bych chtěl ještě upozornit, že
součástí tohoto zákona je novela zákona
č. 30/61 Sb., o obraně ČSSR vzhledem k tomu,
že tato norma byla koncipována v době, kdy
jsme byli pevnou součástí Varšavské
smlouvy. Dámy a pánové, máte před
sebou zákon, který z hlediska obranyschopnosti České
republiky musí vejít v platnost 1. 1. 1993. Proto
vás žádám, abyste pro tento zákon
hlasovali. Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu ministru vnitra Rumlovi. Nyní prosím, aby se
slova ujal zpravodaj výboru pro právní ochranu
a bezpečnost pan poslanec Tomáš Fejfar. Pana
ministra prosím, aby zaujal místo ve vyhrazené
lavici, aby mohl být pohotově připraven v
případě nezbytnosti.
Poslanec Tomáš Fejfar: Vážený
pane místopředsedo, vážená vládo,
kolegové a kolegyně, je to poprvé, kdy je
nám předkládán návrh zákona,
který se týká armády, kterou jistě
nechceme zrušit, a proto ji musíme k 1. 1. 1993 vést
jako Českou armádu. Pan ministr Ruml vysvětlil,
co je obsahem zákona. Nebudu to opakovat. Jenom bych chtěl
upozornit ve smyslu společné zprávy na některé
věci.
Tento návrh projednával výbor pro právní
ochranu a bezpečnost, jiný výbor ho neprojednával,
to znamená, že zpráva jak ji máte k
dispozici vyšla z našeho výboru. Jsou tam věci
technické, k těm se nemíním vyjadřovat.
Chci upozornit, že po konsultaci s ústavně
právním výborem a s jeho souhlasem je do
ustanovení přechodných a závěrečných
doplněno ustavení § 13 a do § 12 o vojenské
přísaze, protože jsme se chtěli s celou
touto problematikou nějakým způsobem vyrovnat.
Jsme na občany Slovenské republiky, kteří
působí v Čs. armádě na území
ČR, o něco přísnější
než na ostatní, ale je to v souladu s uzavřenou
smlouvu mezi ČR a SR, která se týká
těchto věcí.
Další věc, na kterou chci upozornit, je to,
co říkal před chvíli pan ministr Ruml.
Navrhujeme doplnit část 7, kde se mění
zákon 40/61 Sb., o obraně ČSSR. Máte
uvedeno jen co se vypouští a jaký text zůstává.
Pro zajímavost ocituji, co rušíme ze zákona:
Především rušíme preambuli, úvod,
kde se píše, že československý
lid pod vedením KSČ buduje vyspělou socialistickou
společnost a shromažďuje síly pro přechod
ke komunismu. Touto cestou kráčí ruku v ruce
s lidem SSSR a všech ostatních zemí světové
socialistické soustavy, jejíž je naše
republika pevným článkem. Chce žít
v míru a přátelství atd.
Toto všechno vypouštíme a ještě další
věci. Asi vás neuklidní, když vám
řeknu, že v ostatních zákonech se tyto
krásy vyskytují také, ale na to teď
není čas. Toto jsme považovali za nutné
ze zákona vyškrtnout. Např. v § 1 se píše,
že k obraně vlasti spojuje československý
lid své úsilí v duchu proletářského
internacionalismu s lidem SSSR atd. To všechno vypouštíme.
Nechali jsme tam jenom věci nezbytně nutné.
Toto jenom pro vaši informaci. Já i náš
výbor doporučujeme, abychom tento zákon přijali.