Pondělí 21. prosince 1992

Poslanec Richard Mandelík: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené dámy, vážení pánové, navrhuji vypustit ze společné zprávy tisk 266 změnu týkající se vložení nového bodu 12. Dále navrhuji za bod 17 tisku 224 zařadit nový bod 18 a další body přečíslovat. Text zní takto: Zařadit do § 20 nový odst. 7, který zní "Od daně z převodu nemovitostí je osvobozen první úplatný převod nebo přechod vlastnictví ke stavbě, která je novostavbou, na niž bylo vydáno pravomocné kolaudační rozhodnutí, nebo je dokončenou novostavbou, nebo rozestavěnou novostavbou, a převodce (prodávající) je fyzickou osobou zapsanou v obchodním rejstříku nebo právnickou osobou a stavba nebyla dosud užívána." Krátce zdůvodním, co má tato navrhovaná změna znamenat.

Sleduje situaci, kdy stavební podnikatel na pozemku svém nebo na pozemku jiného vlastníka postaví stavbu za účelem jejího dalšího prodeje. Tak, jak byl návrh novely zákona, znamenalo to, že tato stavba by podléhala dani z převodu nemovitostí, což by podle mého názoru neúměrně zvyšovalo ceny staveb, neboť podnikatelé by si pochopitelně tuto daň započítali do ceny a investory by to stálo více peněz.

Tato navrhovaná změna situaci řeší, a první převod takovéto stavby dani nepodléhá. Je od daně osvobozen. Má to příznivý účinek na stavební ruch. Výnos této daně, který v podstatě nijak velký není, podle mých informací výnos daní z dědictví a těch, které jsou předmětem tohoto zákona, činí přibližně 1,8 mld. Kčs, výnos daně z převodu nemovitostí se kvantifikuje obtížně. Výnos daní z převodu nemovitostí u novostaveb téměř zjistit nelze. Podle mého názoru a po konzultacích i s pracovníky ministerstva financí bude výnos této daně bohatě pokryt jinými efekty příznivým vlivem na daň z příjmu. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Mandelíkovi. Kdo se dále hlásí do rozpravy? Jestliže nikdo, rozpravu končím. Chci se zeptat pana ministra, zda je připraven vyjádřit se k jedinému pozměňovacímu návrhu, který zazněl. Prosím, dávám mu slovo.

Místopředseda vlády ČR a ministr financí Ivan Kočárník: Ano, souhlasíme s tím. Je to vylepšení. První prodej - umožňuje to rozšíření podnikání v oblasti objektů určených pro bydlení i jiných objektů a neúměrně by to zvyšovalo cenu v prvním prodeji. Souhlasíme.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu místopředsedovi Kočárníkovi a předávám slovu panu společnému zpravodaji.

Poslanec Michal Kraus: Připojuji se k doporučení pana ministra, protože je to problém, který byl dlouze diskutován jak v hospodářském, tak v rozpočtovém výboru. Znění navržené panem poslancem Mandelíkem zřejmě nejkomplexněji ošetřuje tento problém. Domnívám se proto, že bychom mohli hlasovat o pozměňovacím návrhu.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ano, děkuji. Přeje si ještě někdo, aby zazněl znovu? Domnívám se, že ho máme v živé paměti. Děkuji.

Kdo je pro přijetí pozměňovacího návrhu pana poslance Mandelíka, nechť zvedne ruku. 108.

Děkuji. Kdo je proti? 1.

Děkuji.

Poslanec Michal Kraus: Pane předsedající, protože jiný pozměňovací návrh není, domnívám se, že je možné hlasovat o zákonu jako o celku.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ano, děkuji. Přeje si pan ministr ještě vystoupit před závěrečným hlasováním o návrhu zákona? Prosím, pan ministr se hlásí se závěrečným slovem.

Místopředseda vlády ČR a ministr financí Ivan Kočárník: Mám pocit, že dikci pozměňovacího návrhu, se kterým jsem souhlasil, bude třeba maličko upravit, aby šlo i o právnické osoby zapsané v rejstříku. Vyplývá to z toho?

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Prosím o upřesnění. Toto není otevření rozpravy. Prosím pana navrhovatele pozměňovacího návrhu o vyjasnění. Přiznám se, že nemám návrh zapsaný doslova. Prosím, pane kolego.

Poslanec Richard Mandelík: Vysvětlení vyplývá z toho, že právnická osoba samozřejmě musí být zapsána v obchodním rejstříku. Takže není nutné to zde citovat. Fyzická osoba nikoliv povinně, ale dle vlastního uvážení. Právnická osoba automaticky.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: A právnická osoba byla uvedena. Dobře, já vám děkuji. To by tedy bylo vysvětlení. Můžeme přistoupit k závěrečnému hlasování.

Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, podle sněmovního tisku 224, ve znění společné zprávy výborů České národní rady podle sněmovního tisku 266, včetně schváleného pozměňovacího návrhu, ať zvedne ruku. 119. Děkuji.

Kdo je proti? Nikdo.

Děkuji.

Konstatuji, že jsme schválili tento návrh zákona, a tím jsme projednali bod označený jako bod 11. Děkuji panu ministrovi a panu společnému zpravodaji.

Dámy a pánové, nyní bych vás chtěl požádat o vteřinku pozornosti. Chystám se vám navrhnout, pokud budete souhlasit, abychom přikročili k projednávání dalšího bodu programu. Vzhledem k přítomnosti předkladatele bychom mohli dále projednávat vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon 2/1969 o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy, pokud by proti tomuto postupu nebylo námitek. Týká se to tisků 239 a 250.

Pokud není námitek proti tomuto postupu, přistoupíme tedy k projednávání tohoto bodu, kterým je

X.

Vládní návrh zákona České národní rady,

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady

č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních

orgánů státní správy České socialistické republiky,

ve znění pozdějších předpisů, a kterým se provádějí

další opatření v soustavě ústředních orgánů státní

správy Česká republiky

podle sněmovních tisků 239 a 250

Z pověření vlády nám tento návrh odůvodní místopředseda vlády České republiky pan Jan Kalvoda, kterého prosím, aby se ujal slova.

Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, vláda předkládá další vládní návrh novely tzv. kompetenčního zákona - dovolte mi tuto zkratku. Z letmého pohledu do textu tohoto vládního návrhu je zřejmé, že jde o poslední reflexy struktury státní správy na fakt rozdělení státu.

Zde musím připomenout, že před několika dny schválený recepční zákon ve svém čl. 3 odst. 4 obecně tuto situaci předjímá a obecně konstatuje zhruba tolik, že pokud neexistuje na úrovni státní správy protějšek rušících se - spolu s federací - orgánů státní správy federace, pak se z recepčního zákona takové orgány zřizují.

Nicméně je zcela nezbytné, aby v některých případech byly již normy republikové výslovně formulovány a ustaveny některé orgány, které vláda navrhuje tímto zákonem zřídit.

Jde v čl. 1 tisku 239 o ministerstvo zahraničních věcí, když dále v textu se zároveň zrušuje ministerstvo zahraničních vztahů. Dále v textu zákona jsou řešeny přechody působností, včetně pracovně právních závazků, na nově navržené ministerstvo.

Dále se zřizuje Úřad průmyslového vlastnictví a Správa státních hmotných rezerv. Jde o orgány, které dosud chyběly ve struktuře orgánů republiky. Jsou dobré důvody pro to, aby tyto orgány byly zřízeny výslovně před zánikem ČSFR.

Pokud jde o dvě posléze zmíněné instituce, stanoví návrh kompetenčního zákona či jeho novela, že podrobnosti a působnosti stanoví zvláštní zákon. Jde tedy pouze o zřízení těch orgánů, jako adresátů některých právních vztahů i mezinárodně právních vztahů, které musí být výslovně formulovány.

Ministerstvo zahraničních věcí je co do působnosti formulováno již v čl. 5, kde se nově formuluje § 6 navrženého kompetenčního zákona. Stejně tak se činí s ministerstvem vnitra a také pokud jde o ministerstvo obrany - odkaz v čl. 13.

Pro ustanovení všech těch orgánů či ustanovení jejich působností platí to, že jde o tak významné orgány státní správy, že je nutné, aby byly ustanoveny ještě před zánikem federace. Konstatuji, že pokud jde o společnou zprávu, nemám k dispozici stanovisko vlády, jak je příznačné pro tuto poněkud hektickou dobu. Zcela otevřeně říkám, že nemohu stanovisko vlády České republiky vyjádřit.

Nicméně se hlásím, pane předsedající, do rozpravy s tím, že jako poslanec navrhnu jednu dílčí, ne významnou změnu či návrh změny ke znění společné zprávy. Tím bych prozatím skončil. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu místopředsedovi vlády panu Kalvodovi. Prosím paní společnou zpravodajku výborů České národní rady poslankyni Milenu Kolářovou, aby nám odůvodnila předloženou společnou zprávu výborů, kterou jste obdrželi jako sněmovní tisk 250.

Poslankyně Milena Kolářová: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych vám přednesla návrh společné zprávy České národní rady, sněmovní tisk č. 250, k vládnímu návrhu zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 2/1969. Předkladatel již zde zdůraznil smysl tohoto zákona. Já vám řeknu pouze krátce pár slov ke společné zprávě. Tuto společnou zprávu projednaly na svých schůzích 3 výbory České národní rady, a to výbor hospodářský, výbor zahraniční a ústavně právní výbor. Do společné zprávy byly zařazeny všechny připomínky, t. j. vlastně 2 připomínky, jedna připomínka hospodářského výboru a jedna připomínka ústavně právního výboru.

Hospodářský výbor doporučuje zařadit do společné zprávy zřízení Státního úřadu pro jadernou bezpečnost jako ústředního orgánu státní správy. K tomu samozřejmě legislativně se tento návrh promítá i v dalších částech zákona. Jedná se v podstatě o to, že i na federální úrovni existovala Komise pro atomovou a jadernou energii, a tento nezávislý orgán by tedy měl vzniknout i dnes na naší české úrovni. Jeho další působnost bude upravena zvláštním zákonem.

Ústavně právní výbor se souhlasem zahraničního výboru zařazuje do společné zprávy k ministerstvu zahraničních věcí vytváření koncepce a koordinace vnějších ekonomických vztahů.

To jsou v podstatě všechny připomínky, které obsahuje společná zpráva a po společné poradě doporučuji schválit tento vládní návrh zákona ve znění společné zprávy. Děkuji vám. Prosím všechny připomínky písemně.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ano, děkuji paní společné zpravodajce paní Miladě Kolářové a zahajuji rozpravu k tomuto návrhu zákona. Jako první se do ní písemně přihlásil pan poslanec Mach, dávám mu slovo. Připraví se paní poslankyně Stiborová.

Poslanec Karel Mach: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, dovolím si za zemědělský výbor ČNR, který tento zákon projednal a dodatečně usnesení k němu přijal, předat pozměňovací návrh.

Dovolte mi tedy, abych podal pozměňovací návrh na základě dodatečného usnesení zemědělského výboru, které bylo jednomyslné a které se z důvodů časových nedostalo do společné zprávy.

Zemědělský výbor ČNR doporučil schválit vládní návrh zákona, tisk č. 239 s těmito pozměňovacími návrhy:

V článku II. bodě 11., § 15, odst. 1 změnit celkové znění takto: "Ministerstvo zemědělství je ústředním orgánem státní správy pro zemědělství a potravinářský průmysl, zemědělské a lesnické učňovské školství a výzkum, obnovu venkova, pro hospodářské řízení lesů, pro výkon práva hospodaření v lesích ve vlastnictví České republiky, pro myslivost a rybářství, s výjimkou území národních parků, a ochranu zemědělského půdního fondu."

V § 15, odst. 3 doplnit o Státní meliorační správu, Institut pro výchovu a vzdělávání ministerstva zemědělství a přímo řízené výzkumné ústavy. Z logického důvodu pak v bodu 12., § 15, dosavadní odst. 4 označit jako odst. 5. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Machovi a dávám slovo paní poslankyni Stiborové. Připraví se poslanec Kalvoda.

Poslankyně Marie Stiborová: Pane předsedo, dámy a pánové, dovolte mi navrhnout pozměňovací návrh do kompetenčního zákona. Jedná se o návrh na zřízení nového ústředního orgánu státní správy, konkrétně grantové agentury.

Víte, že jsme v rámci státního rozpočtu v České národní radě schválili novou kapitolu, která se týká právě grantové agentury a zároveň bylo schváleno usnesení ČNR, které vychází z usnesení rozpočtového výboru, kde se doporučuje vládě k 1. 1. 1993 zřídit grantovou agenturu. Z těchto důvodů je nabíledni, že by bylo vhodné, aby grantová agentura byla jako nezávislá instituce ústředním orgánem státní správy, tzn. nespadala by ani do kompetence ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, ani České akademie věd. Tento pozměňovací návrh by tedy zněl takto:

Šlo by o článek l, jeho doplnění. Vzhledem k tomu, že zpravodajská zpráva rovněž doporučuje rozšířit článek l o odst. 4, navrhuji tedy za tento nově zřízený odst. 4 zařadit nový odstavec 5 ve znění:

"Zřizuje se Grantová agentura jako ústřední orgán státní správy." Ostatní odstavce se přečíslují.

V původním odstavci 5 se slova "uvedeny v odst. 2 a 3" nahrazují slovy "uvedeny v odst. 2, 3, 4 a 5". K tomu logicky následuje i změna v čl. II, kde v bodě 2., § 2, odst. 1 je nutno doplnit bod 9., který zní: "9. Grantová agentura." Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji paní poslankyni Stiborové a předávám slovo panu poslanci Kalvodovi. Připraví se pan kolega Páv.

Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda: Pane předsedající, budu stručný a přednesu jeden pozměňovací návrh ke společné zprávě k čl. II, kde v bodě 5., § 6 odst. 1 se za slova "vytváří koncepci a koordinuje" vkládají slova "vnější ekonomické vztahy a..." Znamená to, že na straně 3 vládního návrhu v bodě 5., v § 6 odst. 1 by vzniklo toto znění:

"Ministerstvo zahraničních věcí je ústředním orgánem státní správy České republiky pro oblast zahraniční politiky, v jejímž rámci vytváří koncepci a koordinuje vnější ekonomické vztahy a zahraniční rozvojovou pomoc."

Chtěl bych říci, že tato otázka byla ve vládě zevrubně probírána, při jednání vlády, které schválilo toto znění vládního návrhu a intencím závěrů vlády neodpovídá tak silné postavení ministerstva zahraničních věcí ve sféře vnějších ekonomických vztahů, že by toto ministerstvo vytvářelo koncepci vnějších ekonomických vztahů. To by vlastně znamenalo jakési sloučení dřívějšího ministerstva zahraničních věcí a ministerstva zahraničního obchodu, což není v intencích návrhu vlády.

Navrhuji tedy, aby byla navrhovaná změna redukována, a to právě o vytváření koncepce, navrhuji tedy pozměňovací návrh, který by zněl - budu citovat pouze větu za čárkou v bodě 5., § 6, odst. 1: "... v jejímž rámci vytváří koncepci a koordinuje zahraniční rozvojovou pomoc a koordinuje vnější ekonomické vztahy." Tím co nejmenším zásahem do textu jak návrhu, tak společné zprávy se eliminuje fakt, že ministerstvo zahraničních věcí by mělo vytvářet koncepci vnějších ekonomických vztahů, pro kterýžto účel zjevně není koncipováno.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Kalvodovi, prosím pana poslance Páva, aby se ujal slova, připraví se pan poslanec Matulka.

Poslanec Tomáš Páv: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, vážený pane ministře, sněmovno, hodlám velice krátce promluvit k problematice Státního úřadu pro jadernou bezpečnost a podat jeden pozměňovací návrh. Mluvit o celém rozsahu jeho činnosti, to bych tady mohl přednést několikahodinou přednášku, ale chtěl bych pouze říci, že tento úřad je vlastně prostředkem sebeobrany občana proti nežádoucím efektům provozu jaderných zařízení a garantuje jak navenek našeho státu, tak dovnitř našeho státu odpovědnost a důvěryhodnost při používání jaderných zařízení.

Proto se domnívám, že ani na okamžik nemůže být přerušena kontinuita činnosti tohoto úřadu, který dosud pracoval pod názvem Komise pro atomovou energii, a že jenom opomenutím se stalo to, že nebyl dosud zařazen do nejvyšších orgánů státní správy.

Je tedy v podstatě velice důležité jasně vymezit postavení Státního úřadu pro jadernou bezpečnost v soustavě ústředních orgánů. Vedlejším efektem toho, že tomu tak není, je v podstatě určitý odliv mozků z tohoto ústavu. Výchova inspektora pro jadernou bezpečnost přijde společnost tak na půl milionu korun.

Takže z toho důvodu navrhuji ke společné zprávě ještě jeden dodatek. V čl. l vložit nový odstavec 7, nového číslování ve znění společné zprávy, který by zněl takto:

"Do doby vydání zákona upravujícího působnost Státního úřadu pro jadernou bezpečnost přebírá tento úřad na území České republiky odpovídající působnost Československé Komise pro atomovou energii podle zákonů 194/88 Sb., a 28/84 Sb."

Jsou to v podstatě zákony, kterými se upravuje i náš vztah k zahraničí ke smlouvě o nešíření jaderných zbraní a ukládání radioaktivních odpadů atd.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Pávovi. Než dám slovo panu kolegovi Klasovi, chtěl bych vás upozornit na stále platné usnesení ČNR, které neumím z hlavy odcitovat přesně, o tom, že je povinností každého poslance před zahájením svého vystoupení zde říci, zda má na věci osobní zájem, pokud tomu tak je. Je to usnesení, přijaté z doby, kdy jsme začali diskutovat problematiku konfliktů zájmů, v době, kdy ještě tato záležitost nebyla řešena zákonem. Domnívám se, že jsem nepochybil v tom, že je to usnesení stále platné.

Poslanec Tomáš Páv: K tomu, co řekl pan místopředseda, mám poznámku, že ještě, než jsem přišel do této sněmovny a vlastně ještě dnes na čtvrtinu úvazku, jsem zaměstnán v Ústavu jaderného výzkumu, který byl podřízenou organizací Československé komise pro atomovou energii. V tomto smyslu jsem tedy částečně zaujat, ale myslím, že v tomto případě je to spíše ku prospěchu věci, neboť velice dobře vím, o čem mluvím.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji za přednesení faktické poznámky. Slovo má kolega Matulka a připraví se pan poslanec Klas.

Poslanec Dalibor Matulka: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové. Rád bych obrátil vaši pozornost na článek II bod č. 11 tisku, který projednáváme, tj. tisku 239. Bod 11 je zdánlivě velmi malá úprava, jedná se o vypuštění čárky. Na ústavně právním výboru jsme se zabývali otázkou, zda to není pouze legislativně technická úprava, která do novely nemusí přijít. Dospěli jsme k závěru, že nejde o legislativně technickou úpravu, že skutečně jde o změnu obsahovou, o změnu věcnou. Po prostudování textu § 15 odst. 1 dospívám k závěru, že tato změna znamená změnu v kompetencích ministerstva zemědělství, a to v oblasti územních národních parků. S takovou navrhovanou úpravou nesouhlasím podobně jako kolega Mach, který ji učinil také předmětem svého pozměňovacího návrhu.

Dávám pozměňovací návrh vypustit tento bod č. 11.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Matulkovi a předávám slovo panu poslanci Klasovi. Prosím, aby se pracovníci aparátu pokusili sehnat pana kolegu Kouckého, který se také hlásil, ale nevidím ho ve sněmovně.

Poslanec Jan Klas: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych jménem výboru pro právní ochranu a bezpečnost přednesl pozměňovací návrh, týkající se § 17. § 17 zní: "Ministerstvo dopravy je ústředním orgánem státní správy ve věcech dopravy s výjimkou výkonu státní správy a státního dozoru v námořní plavbě a letecké dopravě." Výbor doporučuje vložit za tuto větu větu druhou, která by zněla: "Ministerstvo dopravy je do 31. 12. 1993 rovněž ústředním orgánem státní správy ve věcech ozbrojených sborů v dopravě."

Krátké zdůvodnění: Podřízenost železniční policie ministerstvu dopravy se zachovává v zájmu zajištění účinné ochrany bezpečnosti železniční dopravy v úzké vazbě na výkon státní správy a státního dozoru v železniční dopravě, složitost a specifičnost dopravy úkolů železniční policie. Železniční policie je rozpočtovou organizací v rámci resortu dopravy. Ministerstvo podle leteckého zákona dále řídí sbor ozbrojené ochrany letišť, který působí na veřejných letištích s mezinárodním provozem. Toto stanovisko bylo sděleno ministru vnitra ČR dopisem ministra hospodářství ze dne 26. 11. 1992. Ministr vnitra s tímto stanoviskem souhlasil. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Klasovi a dávám slovo panu kolegovi Budinskému, který se chystá přednést procedurální návrh.

Poslanec Vladimír Budinský: Vážená Česká národní rado, můj pozměňovací návrh je velice stručný. K návrhu pana poslance Macha dávám návrh, aby o té části, která se týká obnovy vesnice, bylo hlasováno zvlášť. Mám obavu z pozměňovacích návrhů ke kompetenčnímu zákonu vzcházejícím z plenárního zasedání ČNR a domnívám se, že v tomto bodě by došlo k narušení kompetence ministerstva hospodářství, které má působnost v regionální politice. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Budinskému. Vzhledem k tomu, že se do rozpravy dál nikdo nehlásí, rozpravu uzavírám a chci se zeptat paní zpravodajky a pana navrhovatele, zda potřebují určitý časový prostor na to, aby se připravili. (Je možno pokračovat.) Prosím proto, aby se pan místopředseda vlády ujal slova.

Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové. Vesměs zaujmu negativní postoj k pozměňovacím návrhům a začnu chronologicky prvním návrhem pana poslance Macha, který tlumočil návrh zemědělského výboru této sněmovny s tím, že vypočetl podstatnou kazuistiku jako působnost ministerstva zemědělství. Bylo by potřeba podrobného rozboru, nakolik jednotlivé formulace znamenají křížení koncepce vládního návrhu zákona nebo křížení s působnostmi jiných, dnes navrhovaných orgánů státní správy. Nicméně se domnívám, že nejméně ve dvou případech tomu tak je. Z tohoto důvodu se k tomuto návrhu vyjadřuji negativně.

Pokud jde o návrh paní poslankyně Stiborové, která navrhuje do odst. l umístit jako ústřední orgán státní správy grantovou agenturu, domnívám se, že je to v rozporu s principy fungování organizace, kterou lze označit za grantovou agenturu. To nemá být orgán státní správy, natož ústřední orgán státní správy, který v rámci své působnosti rozhoduje ve správním řízení. Tento orgán nerozhoduje instančně ve správním řízení, tento orgán rozhoduje v rámci působnosti svěřené naprosto samostatně a nezávisle, ale nikoli jako orgán státní správy. Tedy opakuji potřetí ve správním řízení. Tím by došlo k úplné negaci smyslu této agentury. Pokud je úmyslem paní navrhovatelky zajistit nezávislost a umístění mimo exekutivu, pak to samozřejmě je myslitelné udělat jinými způsoby. Ale přimlouvám se za to, abyste neudělali z grantové agentury ústřední orgán státní správy, který rozhoduje v odvolacím řízení o tom, co eventuálně, jak bude distribuovat jednotlivé své působnosti nebo peněžní částky, se kterými hospodaří nebo které distribuuje. Tím byste její působnost vlastně omezili, protože by se musela vtěsnat do úzkých mezí správního řízení, zatímco takto rozhoduje naprosto nezávisle mimo formální proceduru.

Pokud jde o návrh pana poslance Páva, ten, krom pledování pro podporu společné zprávy v té části, kde se navrhuje zřídit Státní úřad pro jadernou bezpečnost, navrhl znění, které by výslovně vztáhlo dosavadní působnosti federálního orgánu, o kterém hovořil, k této komisi. Říkám, že je to nadbytečné. Pokud chová obavu o to, že tomu tak nebude, navrhuji, aby tedy porovnal svůj záměr se zněním recepčního zákona, který by - jak už jsem o tom mluvil - tak jako tak vztáhl působnosti těch federálních ústředních orgánů státní správy na orgán republiky v případě, že by takový nebyl zřízen. To znamená, že by se vlastně ze zákona ona federální komise stala komisí republikovou podle čl. 3 odst. 4. Vláda ovšem považovala za účelné se tomuto obecnému režimu vymknout a zřídit konkrétní pojmenovaný, zákonem kodifikovaný orgán státní správy, na který tak jako tak podle jiného režimu recepčního zákona přecházejí veškeré působnosti federace. Tato úprava je z tohoto hlediska nadbytečná, je to mimo vší pochybnost. Není to žádný úskok k eliminaci ochrany občanů před využíváním atomové energie.

Pan poslanec Matulka se vyjádřil tak, že jeho návrh tvoří vlastně podmnožinu návrhu ad 1 návrhu pana poslance Macha a pokud tento neprojde, tak na svém návrhu trvá a nevezme ho zpět. Tak jsem tomu porozuměl. Řeknu zase jen tolik, že je to mimo koncepci vlády tak, jak navrhla svému parlamentu rozdělení působnosti. Návrh pana poslance Klase na rozšíření působnosti ministerstva dopravy na působnost ve věcech ozbrojených sborů v dopravě - chtěl bych konstatovat, že koncepce vlády, pokud jde o ozbrojené sbory, spočívá ve snaze koncentrovat řízení veškerých ozbrojených složek či jednotlivců do jednoho ústředního orgánu státní správy. Domníváme se, že to mnohem lépe svědčí i principu ochrany občanů a jejich oprávněných zájmů a základních práv před státní mocí, bude-li zcela jasný a pojmenovaný pojem kompetenční vztah, kdo vykonává jakési státní funkce, k nimž je oprávněn nosit, držet, používat za jakých podmínek zbraň, než když bude u každého resortu vytvářen zvláštní ozbrojený sbor, který se bude vymykat přehlednosti občanů - a to opakuji - s dopadem na ochranu jejich základních práv a vůbec postavení občana. Samozřejmě, že ministerstvo dopravy ČR bude muset převzít železniční policii, tak ji v podstatě nazvu. Je to proto, že není možné jiné organizační opatření a nepočítá se do budoucna s tím, že by železniční policie byla nějakým ozbrojeným orgánem či sborem, který se vymyká ze základní působnosti vnitra.

Položme si otázku, co se stane, pokud dojde k rozhodnutí o privatizaci železnic nebo letecké dopravy. Proč by měl stát do privátní sféry nastrkovat své ozbrojené sbory! Pokud, pak nechť to činí policie na základě obecného právního předpisu.

Pokud jde o pana poslance Budinského a jeho procedurální návrh, já s ním vřele souhlasím, neboť koresponduje s úvahou, kterou jsem vyslovil při komentáři prvního pozměňovacího návrhu. Je to jeden z případů, kdy ten návrh kříží již stávající působnosti a vlastně konstituje rozpor v jednom a témže právním předpisu, vnitřní právní rozpor. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu místopředsedovi vlády. Prosím paní společnou zpravodajku, aby se ujala slova k závěrečnému slovu.

Poslankyně Milena Kolářová: Vážený pane předsedající, domnívám se, že vzhledem k procedurálnímu návrhu pana poslance Budinského bychom měli nejprve hlasovat o jeho návrhu, protože návrh pana poslance Macha je v pořadí jako první. (Souhlas.) Pan poslanec Budinský navrhl k textu pana poslance Macha - (já vám ho přečtu potom, budeme o něm hlasovat jako o druhém) - v bodě 11 § 15 odst. 1 změnit celkové znění takto: "Ministerstvo zemědělství je ústředním orgánem státní správy pro zemědělství a potravinářský průmysl, zemědělské a lesnické učňovské školství a výzkum, obnovu venkova, pro hospodářské řízení lesů, pro výkon práva a hospodaření v lesích ve vlastnictví České republiky, pro myslivost a rybářství, s výjimkou území národních parků a ochrany zemědělského a půdního fondu."

Pokud jsem dobře pochopila procedurální návrh pana poslance Budinského, obnovu venkova bychom nyní vypustili a hlasovali bychom nejprve o té části bez obnovy venkova, pokud by byl jeho návrh schválen, a potom by tam eventuálně byla dodána obnova venkova.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP