Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Budinskému. Kdo se dále
hlásí do rozpravy? Nikdo se nehlásí.
Rozpravu tedy uzavírám.
Chci se zeptat, zda si některý z pánů
kolegů přeje vystoupit. Není tomu tak. Můžeme
tedy přistoupit k hlasování o návrhu
usnesení, které přednesl zpravodaj hospodářského
výboru.
Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť
zvedne ruku. 89.
Kdo je proti? 12.
Konstatuji, že tento návrh byl přijat.
Děkuji panu navrhovateli i zástupci hospodářského
výboru.
Než přejdeme k projednávání dalšího
bodu, dovolte, abych vás seznámil s několika
organizačními informacemi. K bodu, který
nás nyní čeká - Návrh poslance
Třebického a dalších - jsem byl informován
o tom, že by zástupci navrhovatele potřebovali
ještě určitý časový prostor.
Proto se vás chci zeptat, zda nebude námitek proti
tomu, abychom k projednávání tohoto bodu
přistoupili později a pokračovali v tomto
okamžiku, což je připraveno, projednáváním
vládního návrhu o dani silniční,
a dalším bodem, který s tím logicky
souvisí, spíše tematicky než logicky,
o dani dědické, darovací a z převodu
nemovitostí. Tak jako tak se v této schůzi
neobejdeme bez určité improvizace v rámci
přechodu z bodu do bodu tak, abychom optimálně
využili čas.
Pokud není námitek proti tomuto postupu, chystám
se zahájit projednávání dalšího
bodu. Ještě bych vás chtěl seznámit
s jednou záležitostí. l když byli přítomni
zástupci všech politických klubů na
grémiu, byl diskutován problém, dokdy budeme
jednat ještě před Štedrým dnem.
Politické grémium se shodlo na tom, že zítra
v noci bude poslední chvíle, kdy to má ještě
smysl i vzhledem ke lhůtám k odevzdávání
materiálů do Sbírky tak, aby stihly vyjít
do konce roku. Pokud je to pro vás důležitá
informace, máte ji právě v tomto okamžiku.
Zcela určitě se nebude jednat 23. prosince.
Budeme se muset sejít mezi svátky, politické
grémium se dohodlo na tom, že se budeme muset sejít
v pondělí 28. 12. obvyklým způsobem
- kluby, prostor pro výbory a potom jednání
pléna.
Nyní přistoupíme k dalšímu bodu
našeho jednání, což je
Z pověření vlády České
republiky nám předložený vládní
návrh zákona, který jste obdrželi jako
sněmovní tisk 225, odůvodní místopředseda
vlády a ministr financí pan Ivan Kočárník,
kterého prosím, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády ČR a ministr
financí Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, navrhovaná zákonná
úprava představuje novou úpravu silniční
daně, která nahradí zákon o dani silniční
schválený Českou národní radou
dne 5. května t. r. Chci zdůraznit, že záměry
a cíle obou zákonů jsou shodné. Nově
se upravují pouze některé procedurální
věci a hlavní instituce této daně.
S ohledem na uplatňování zákona vůči
vozidlům evidovaným v zahraničí je
třeba stanovit, že jde o daň, která
se vybírá při užívání
pozemních komunikací v České republice.
Dále je nezbytné, a to je jeden z hlavních
důvodů této novely, odstranit tvrdosti, které
byly v původním zákonu, kde plátce
této daně byl povinen zaplatit tuto daň již
počátkem roku, což je nepřiměřená
tvrdost vůči podnikatelským subjektům.
Tady je nově navržený určitý
splátkový kalendář. Další
tvrdost, která byla v tom zákoně schválena,
se týká například toho, že příkladně
podnikatel, který zakoupil vozidlo, autobus, nákladní
automobil apod. koncem roku, byl povinen doplatit tu daň
za celý rok.
Další úpravy byly projednány a provedeny
tak, aby administrativně ulehčily placení
daně a evidenci nejen poplatníkům, ale i
správcům daní. Se stanoviskem a návrhem
hospodářského výboru souhlasím
a doporučuji schválení návrhu zákona.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministrovi. Nyní prosím společného
zpravodaje výborů České národní
rady pana poslance Jiřího Vačkáře,
aby nám odůvodnil předloženou společnou
zprávu výborů, kterou jsme dostali jako tisk
267.
Poslanec Jiří Vačkář: Vážený
pane předsedající, kolegové a kolegyně,
dovolte mi, abych vás seznámil se společnou
zprávou výborů České národní
rady k vládnímu návrhu zákona České
národní rady o dani silniční.
Chci říci, že jsme svědky zajímavého
úkazu, kdy novelizujeme zákon, který nikdy
nezačal platit. Původní zákon č.
339 měl začít platit od 1. 1. 1993. Pokud
se týká projednané společné
zprávy, chci říci to, že ji všichni
máte k dispozici. Je tam jediný doplňující
návrh, a to návrh hospodářského
výboru v § 3 odst. 1, kde se vkládá:
"vozidla zabezpečující zpravidla nouzové
zásobování vodou, používané
vlastníky, kteří zabezpečují
hromadné zásobování obyvatelstva pitnou
vodou". Po celkovém projednání doporučuji
tento zákon k přijetí.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu společnému zpravodaji a otevírám
rozpravu. Přihlásil se pan poslanec Hirš, kterému
dávám slovo. Připraví se pan poslanec
Vyvadil.
Poslanec Pavel Hirš: Vážený pane
předsedo, vážený pane předsedající,
kolegyně a kolegové, chtěl bych upozornit
na jednu věc, která se stala tím, že
byl přijat 5. května zákon č. 339
o dani silniční, který měl nabýt
účinnosti 1. 1. 1993. My novým zákonem
tento zákon rušíme. V původním
zákonu jsou od daně silniční osvobozena
vozidla, podle § 2 písmeno i), vozidla vybavená
katalyzátorem, tzn. vozidla vybavená všemi
katalyzátory.
Mohu vás upozornit na to, že řada soukromých
podnikatelů se na toto připravila, řada soukromých
podnikatelů si koupila tzv. neřízené
katalyzátory, které teď, bohužel, novým
zákonem by do tohoto osvobození od daně neměly
být zahrnuty. Jsem přesvědčen, že
přesto, že tento zákon byl přijat 5.
května, tzn. našimi předchůdci, musíme
navázat na minulý parlament, nezpochybňovat
některá její prohlášení,
protože tím pádem bychom se stali nedůvěryhodnými
i my. Myslím si, že to spěje k prestiži
tohoto sboru.
Měli bychom udělat nepatrnou úpravu, tzn.
do navrhované předlohy zákona o dani silniční
v § 3 odst. 1 písm. i), kde je odkaz ad) 4 - rozšířit
tento odkaz, který začíná slovy "Evropská
hospodářská komise Organizace spojených
národů 83 - 01 ", což jsou řízené
katalyzátory, přidat slova "a 83 - b",
to jsou katalyzátory neřízené.
Chci vás požádat, abyste tuto změnu
schválili, protože je to položka nemalá,
neřízené katalyzátory stojí
10 tisíc a podnikatelé do toho již vložili
své prostředky. Řízené katalyzátory
stojí 40 tisíc. Pokud tuto úpravu budeme
počítat do roku 1995, myslím si, že
to přispěje k důvěře tohoto
sboru s tím, že navazujeme na předchozí
sbor. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Hiršovi, předávám
slovo panu kolegovi Vyvadilovi. Připraví se pan
poslanec Zubek.
Poslanec Jiří Vyvadil: Navážu
na kolegu Hirše v tom smyslu, pokud jeho pozměňovací
návrh neprošel. Byl jsem pro to, aby tento zákon
byl projednáván ústavně právním
výborem a pokládám za chybné, že
tyto zákony tam znovu a znovu projednávány
nejsou. Jsou tady určité odkazy na tzv. zvláštní
předpisy, jde o § 3 odst. 1 písm. j), je zde
určitý odkaz, který citoval kolega Hirš.
Mám hlubokou pochybnost, zda to jsou zvláštní
předpisy ve smyslu našeho vnitřního
pořádku. Sám pokládám celé
písmeno g) za právně pochybné v tomto
návrhu zákona. Kdyby neprošel pozměňovací
návrh kolegy Hirše, navrhuji, aby v takovém
případě pod písmeno j) byl uplatněn
dosavadní text i) zákona o dani silniční,
což je právně nepochybně korektní
a nenapadnutelné.
Vozidla vybavená katalyzátory a vozidla poháněná
zkapalněným plynem, stlačeným vzduchem,
nebo elektrickou energií - toto osvobození se uplatní
naposledy ve zdaňovacím období roku 1995.
Toto je právně pochopitelné, zatímco
zde mám vážné pochybnosti.
To je můj pozměňovací návrh,
pokud nebude přijat pozměňovací návrh
kolegy Hirše.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Vyvadilovi, předávám
slovo panu poslanci Zubkovi.
Poslanec Leopold Zubek: Vážený pane
předsedající, vážení kolegové,
podal jsem svou přihlášku do rozpravy předtím,
než jsem znal obsah příspěvku kolegy
Hirše a kolegy Vyvadila. Plně se s nimi ztotožňuji
a doporučuji přijetí návrhu kolegy
Vyvadila. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Zubkovi, protože se do rozpravy
dále nikdo nehlásí, rozpravu končím.
Chci se zeptat zástupce navrhovatele, zda je připraven
vystoupit a vyjádřit se k pozměňovacím
návrhům, které zde zazněly. Pan kolega
Vyvadil se hlásí s faktickou poznámkou. Je
to oblíbený způsob. Prosím, máte
slovo.
Poslanec Jiří Vyvadil: Aby se pan místopředseda
mohl komplexně vyjádřit, tak pro případ,
že by prošel tento pozměňovací
návrh, který byl po té změně
podpořen, je nezbytné, aby v tom případě
bylo ještě vypuštěno písmeno f)
dle § 3 odst. 1, kde hovoří o vozidlech na
elektrický pohon, a bylo to všechno obsaženo
v jednom pozměňovacím návrhu, jak
jsem to navrhoval.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Je to doplnění pozměňovacího
návrhu, tak to můžeme chápat. Pan místopředseda
vlády žádá pětiminutovou přestávku
na posouzení pozměňovacích návrhů.
Domnívám se, že mu můžeme, ba přímo
musíme vyhovět. Navrhoval bych ale setrvat na svých
místech, protože s krátkými přestávkami,
kdy se rozejdeme do kuloárů, mám ty nejhorší
zkušenosti. Děkuji vám za pochopení.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Vážené poslankyně a vážení
poslanci, prosím, aby jste zaujali svá místa.
Prosím kolegy v předsálí, aby zvážili,
zda se nedostaví do sněmovny, vzhledem k tomu, že
zástupce navrhovatele pan místopředseda vlády
Ivan Kočárník je připraven vyjádřit
se k poslednímu pozměňovacímu návrhu.
Pane místopředsedo, máte slovo.
Místopředseda vlády ČR a ministr
financí Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
dámy a pánové, prosil bych, aby to, co řeknu,
bylo chápáno v dobrém ne ve zlém.
Obrovský problém úlev na těch katalyzátorech
i na těch plynech atd. spočívá v technických
předpokladech. Pokusím se vysvětlit v čem.
Zatímco řízený katalyzátor
má v technickém průkaze toto napsáno
a je tudíž pro správce daní zcela nepochybné,
že má nárok na úlevu z daně,
totéž není u neřízeného
katalyzátoru. Neřízený katalyzátor
je takováto trubička, kterou ten správce
daně není schopen postihnout. Je to technická
záležitost. Ten berní úředník
- když má někdo namontovánu jakoukoli
trubičku, která bude vypadat jako něco podobného,
tak v podstatě to bude neřízený katalyzátor
- není schopen se o něco opřít. Zatímco
u řízeného katalyzátoru se opírá
o to, že toto je napsáno v technickém průkaze
toho kterého vozidla a je to věc nesporná,
která je někým odkontrolována.
Dále se zmíním o druhé důležité
věci. Všichni ekologové a všichni lidé,
kteří se kolem toho pohybují, tvrdí,
že dobře seřízený motor, třeba
u Favorita, bez katalyzátoru je ekologicky lepší
než špatně seřízený nebo
špatně namontovaný neřízený
katalyzátor. Z tohoto důvodu se od neřízených
katalyzátorů v řadě zemí upouští.
Např. v Rakousku je zakázáno je montovat
a v důsledku toho vznikl obrovský přetlak
těchto neřízených vyrobených
katalyzátorů a je snaha masově je implantovat,
dovážet do České republiky. Z toho důvodu,
ne z důvodu (znovu podtrhuji, proto jsem říkal
tu svoji úvodní poznámku, abych byl pochopen,
že to není myšleno ve zlém), že bychom
nechtěli ekologické věci zvýhodnit,
nedoporučuji tu změnu. Je tam navíc další
problém. To všechno váže na technické
předpoklady, i u těch aut na zkapalněný
plyn musí být startovací zařízení,
protože to nenastartuje na ten plyn. Tam musí být
benzinové spouštění. Stejně tak
je tam věc, která je neprůkazná pro
berní úředníky. Čili doporučuji,
aby zákon byl schválen v původní podobě,
případně pokud by si některý
z poslanců chtěl osvojit další návrh
- písmeno i) vůbec vypustit. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministrovi. Pan poslanec Hirš se hlásí
s faktickou poznámkou. Pane poslanče, dávám
vám slovo.
Poslanec Pavel Hirš: Vážený pane
místopředsedo, kolegyně a kolegové,
došlo k hlubokému nedorozumění. Jsou
dva rozdílné návrhy, kolegy Vyvadila a můj
návrh. U kolegy Vyvadila se předpokládá,
že jakýkoli katalyzátor namontovaný
na auto, bude činit úlevu z daně. (Místopředseda
Vlach žádá řečníka, aby
hovořil na mikrofon.) Můj návrh je ve zcela
jiné poloze. Můj návrh je takový,
aby jakýkoli katalyzátor namontovaný na auto,
tzn. řízený i neřízený,
za předpokladů zde uvedených, tzn. po splnění
parametrů za výfukem, technických parametrů
(na dotaz místopředsedy vlády, kterému
nebylo rozumět, řečník odpovídá:
státní zkušebna nebo jakákoli zkušebna,
pane místopředsedo) bych to dával do technického
průkazu. Mě nezajímá, jestli je tam
řízený nebo neřízený
katalyzátor, když auto znečišťuje
prostředí. Mě zajímá, jestli
to auto je čisté. Jestli má nebo nemá
katalyzátor. Kdybychom to schválili takto, jak je
to v tomto znění, tak by to platilo pouze na řízené
katalyzátory, přesto že to auto jinak bude
splňovat podmínky. Byl bych rád, abychom
to respektovali - jednak je to právní jistota, protože
něco jsme schválili v minulém zákoně
a lidé se podle toho řídili - aby kritériem
pro posuzování byl stav výfukových
plynů za výfukem. A pak je úplně jedno,
jestli je tam řízený nebo neřízený
katalyzátor. Abychom toto do toho zahrnuli. A já
bych ty úlevy na daních dával pouze tehdy,
jestliže auto splňuje technické předpoklady
a to byl smysl mého návrhu, který tady je
obsažen.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Pánové, je zcela evidentní,
že toto už byla rozprava. S další faktickou
poznámkou se hlásí pan kolega Vyvadil. Já
mu nemohu zabránit, aby vystoupil. Samozřejmě
mu dávám slovo, ale prosím, abyste zvážili,
že toto zcela evidentně není rozprava.
Poslanec Jiří Vyvadil: Nebudu se vyjadřovat
k technické stránce, kde pan místopředseda
byl zcela bravurní. Jde mi o otázky právní
jistoty. Není možno přijmout jeden zákon,
podle kterého se určitý okruh adresátů
tomu přizpůsobil, zařídil, za normálních...
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Pane kolego, toto není upřesnění,
toto není procedurální návrh, to je
další argumentace. Velice se omlouvám, ale
toto se nedá posoudit, jak vy sám jistě víte
jako právník, jinak než jako o pokus pokračovat
v rozpravě. Prosím pana společného
zpravodaje.
Poslanec Ivan Bečvář: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně a kolegové, chci říci, že
v rozpravě byly předloženy v podstatě
dva návrhy, pana kolegy Hirše a pana kolegy Vyvadila
v případě, že návrh kolegy Hirše
nebude přijat. Pan kolega Zubek se v podstatě k
tomu připojil. Nezbývá mi, než vás
seznámit s pozměňovacím návrhem
pana kolegy Hirše, který doslova zní: §
3 odst. 1 - vložit do odkazu 4 za slova "OSN 8301 "
slova "a 83 B", takže odst. 4 by zněl: "EHK
OSN 8301 a 83 B direktiva ES" - a dále by to pokračovalo.
Myslím si, že všem je jasné o čem
se bude hlasovat. Je to otázka řízených
i neřízených katalyzátorů do
slev z daně.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Vyjádření zpravodaje.
Poslanec Ivan Bečvář: Nenavrhuji jednoznačné
stanovisko, protože se tu řadí dvě věci,
v jedné rovině je pravda ta, že někteří
podnikatelé se podle toho už zařídili,
čímž se jim znemožnil...
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Promiňte, pane kolego. Ptám se, zda společný
zpravodaj zaujímá stanovisko doporučuji nebo
nedoporučuji.
Poslanec Jiří Vačkář: Nezaujímám
jednoznačné stanovisko.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji, dávám hlasovat o tomto pozměňovacím
návrhu.
Kdo je pro, ať zvedne ruku. 82.
Kdo je proti? 1.
Kdo se zdržel hlasování? 47.
Tento návrh byl přijat.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
(Mimo zápis - upřesňování
názorů.)
Poslanec Pavel Hirš: Vážený pane
místopředsedo, kolegyně a kolegové.
To se dá velice jednoduše vyřešit vyhláškou.
Doprovodnou vyhláškou je možno upravit, v jakých
periodách budou povinni podnikatelé dělat
kontroly nebo technické prohlídky.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Nejsem si jist, zda je možno pověřit ministerstvo
vydáním podzákonné normy. S faktickou
poznámkou se hlásí pan poslanec Blažek.
Poslanec Ladislav Blažek: Vážený
pane předsedo, vážený pane ministře.
Nejsem si jist právně, jak to vypadá, ale
podle mého názoru by stačilo vyřešit
to finančně, tzn. přidat tam, že podkladem
k osvobození od daně je potvrzení o analýze
výfukových plynů.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Uvědomuji si problém, který zde nastává.
Sám jsem ho trochu otevřel. Toto už by byl
návrh případně v rozpravě na
doplnění. Pan poslanec Budinský se hlásí
s faktickou poznámkou, potom pan poslanec Dobal.
Poslanec Vladimír Budinský: Chci, aby to
byla skutečně faktická poznámka. Je
třeba otevřít rozpravu a některý
z kolegů právníků by měl do
zákona dát stručné zmocnění
vlády, aby ministr financí vydal vyhlášku,
která toto upraví.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Také to tak vnímám. Proto jsem problém
naznačil. Pan kolega Dobal.
Poslanec Viktor Dobal: Pane místopředsedo,
chtěl bych se zeptat, co teď provádíme.
Oznámil jste, že něco bude mimo protokol, takže
nevím, o co se jedná. Domnívám se,
že jednací řád něco podobného
nezná. Měl byste tedy přerušit schůzi,
ať se domluví kluby, navrhovatelé, ale nejednat
mimo zápis. To se mi nezdá správné.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Jistě, máte pravdu, části mého
vystoupení se týkala tato poznámka. Mám
váš návrh chápat jako návrh na
přerušení projednávání
tohoto bodu? (Ano.)
Kdo je pro přijetí tohoto procedurálního
návrhu, ať zvedne ruku! 102.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento bod je přerušen.
Prosím, aby se pan zpravodaj v přestávce,
v tomto prostoru, kdy bude tento bod přerušen, sešel
a konzultoval s legislativou a pak budeme muset nalézt
cestu jak vyřešit celý tento problém.
Dámy a pánové, teď je zde ještě
jedna komplikace. Dalším bodem je opět bod,
který by měl předkládat pan ministr
Kočárník. Prosím, abychom setrvali
na svých místech, myslím, že pana ministra
musíme nyní propustit, aby konzultoval doplnění
zákona. A vzhledem k tomu, že pan ministr Ruml zde
ještě není přítomen, aby dal
případně šanci zástupcům
ministerstva k účasti na pracovní schůzce
skupinky a vrátil se co možná nejrychleji tak,
abychom mohli zahájit projednávání
dalšího bodu.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Dámy a pánové, jsme připraveni
pokračovat v projednávání zákona
o dani silniční. O slovo se hlásí
pan ministr financí Ivan Kočárník.
Místopředseda vlády ČR a ministr
financí Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
vážené poslankyně, vážení
poslanci. Vzhledem k tomu, jak jste sami vycítili, že
je nejasné prokazování toho, zda je to za
výfukem, tak či onak, bylo by třeba doplnit
do tohoto zákona jisté zmocnění. Jisté
zmocnění, které by stanovilo podmínky
toho prokazování pro správce daně.
Pan společný zpravodaj má určitý
návrh.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministrovi. Tím byla otevřena
rozprava, hlásí se pan poslanec Vačkář,
předávám mu slovo.
Poslanec Jiří Vačkář: Vážený
pane předsedající, kolegyně a kolegové,
po dohodě s legislativci jsme se dohodli na následující
úpravě. Přednáším tento
pozměňovací návrh.
§ 17 odst. 1, kde by byl původní text nahrazen
takto:
"Ministerstvo financí ČNR může:
a) vyhláškou stanovit podrobnosti v § 3 písm.
j) tohoto zákona."
Následující text by byl označen jako
písm. b).
"b) Ve vztahu k zahraničí činit opatření
k zajištění vzájemnosti nebo odvetná
opatření za účelem vyrovnání
zdanění."
Další odstavec by zůstal v původním
znění.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Vačkářovi.
Protože se už nikdo nehlásí, rozpravu
uzavírám a budeme hlasovat o tomto pozměňovacím
návrhu.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku.
Nepletu-li se, znělo by to takto: v § 17 dosavadní
odst. 1 nahradit novým textem a pak to, jak jste přednesl.
109. Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento návrh byl schválen.
Tím jsme, nepletu-li se, odhlasovali nebo hlasováním
rozhodli o všech pozměňovacích návrzích,
které byly podány. Vzhledem k tomu, že přijetím
návrhu pana poslance Hirše už je vyloučeno
hlasování o návrhu pana poslance Vyvadila.
Poslanec Jiří Vačkář: Vzhledem
k tomu, že byly vyčerpány všechny pozměňovací
návrhy, žádám, pane předsedající,
abyste dal hlasovat o zákonu jako o celku.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Nyní přistoupíme k hlasování
o celém předloženém návrhu. Kdo
souhlasí s vládním návrhem zákona
o dani silniční podle sněmovního tisku
225 ve znění společné zprávy
výborů ČNR podle tisku 267 včetně
schválených pozměňovacích návrhů,
nechť zvedne ruku. 121.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že tento návrh zákona byl schválen.
Děkuji panu ministrovi a panu společnému
zpravodaji.
Dámy a pánové, přistoupíme
k dalšímu bodu programu, což je
S pověřením vlády ČR nám
vládní návrh zákona odůvodní
místopředseda vlády a ministr financí
pan Ivan Kočárník kterého prosím,
aby se ujal slova.
Místopředseda vlády ČR a ministr
financí Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, novelou tohoto zákona se dávají
do souladu některá procesní ustanovení,
obsažená v zákoně 357 o dani dědické,
darovací a dani z převodu nemovitostí s úpravou
obsaženou v zákoně č. 337, to znamená
v zákoně o správě daní a poplatků.
Chci zdůraznit, že uvedená novela se nedotýká
sazeb daně, a proto nebude mít vliv na předpokládaný
výnos daně. Vypouští se uvedenou novelizací
dosavadní § 22, který mimo jiné fixoval
ceny z úrovně roku 1991 a určoval povinnost
ministerstvu financí schvalovat tyto ceny. Doporučuji,
abyste uvedený návrh zákona přijali.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministrovi Kočárníkovi
a prosím společného zpravodaje výborů
České národní rady poslance Michala
Krause, aby nám odůvodnil předloženou
společnou zprávu výboru, kterou jste obdrželi
jako sněmovní tisk 266. Prosím, pane kolego.
Poslanec Michal Kraus: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, vzhledem k původnímu
slovu pana místopředsedy vlády Kočárníka
a vzhledem k nabytosti našeho programu mi dovolte, abych
se omezil jen na velmi stručnou zpravodajskou zprávu
k vládnímu návrhu zákona dílčí
novely zákona ČNR č. 357/1992 Sb., o dědické
dani, darovací a dani z převodu nemovitostí
podle tisku 224 ve znění společné
zpravodajské zprávy podle tisku 266.
Novela zákona, která je svým rozsahem poněkud
větší, je však novelou skutečně
dílčí. Jak již řekl pan místopředseda
vlády, kromě odstranění nedostatků
odvolává se na zákon ČNR č.
393/1991 Sb., ve znění ke konkrétnímu
datu, tj. k 1. 11. 1991, což by neumožnilo aplikaci
zákona podle eventuálních změn, doplňků
a dodatků provedených po tomto datu, upravuje některá
znění zákona, která je nutno přizpůsobit
rozdělení federace. U většiny ustanovení
dochází k upravení textu tak, aby byl jednoznačný
a přehledný, což vytváří
zejména lepší podmínky pro použití
občanům bez nutnosti konzultace s notáři.
Při projednávání společné
zprávy jsme se dohodli nezařadit připomínku
hospodářského výboru, která
si kladla za cíl ošetřit stejný problém,
jenž byl do zpravodajské zprávy zařazen
ve znění připomínky z výboru
rozpočtového, neboť po konzultaci se zástupci
předkladatele jsme dospěli k názoru, že
znění, jež navrhl hospodářský
výbor, by umožňovalo ne zcela jednoznačný
výklad a aplikaci.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, novelu zákona č. 357 ve znění
tisku 224 a 266 doporučuji ke schválení.
Pokud bude mít někdo z vás potřebu
vylepšit návrh novely vlastním pozměňovacím
návrhem, žádám vás, abyste v
zájmu přehlednosti a urychlení jednání
po přednesení mi jej odevzdali písemně
do mých rukou. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Krausovi a otevírám
rozpravu k tomuto návrhu zákona. Písemně
se nikdo nepřihlásil. Prosím, pan poslanec
Mandelík.