Pondělí 21. prosince 1992

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Budinskému. Kdo se dále hlásí do rozpravy? Nikdo se nehlásí. Rozpravu tedy uzavírám.

Chci se zeptat, zda si některý z pánů kolegů přeje vystoupit. Není tomu tak. Můžeme tedy přistoupit k hlasování o návrhu usnesení, které přednesl zpravodaj hospodářského výboru.

Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť zvedne ruku. 89.

Kdo je proti? 12.

Konstatuji, že tento návrh byl přijat.

Děkuji panu navrhovateli i zástupci hospodářského výboru.

Než přejdeme k projednávání dalšího bodu, dovolte, abych vás seznámil s několika organizačními informacemi. K bodu, který nás nyní čeká - Návrh poslance Třebického a dalších - jsem byl informován o tom, že by zástupci navrhovatele potřebovali ještě určitý časový prostor. Proto se vás chci zeptat, zda nebude námitek proti tomu, abychom k projednávání tohoto bodu přistoupili později a pokračovali v tomto okamžiku, což je připraveno, projednáváním vládního návrhu o dani silniční, a dalším bodem, který s tím logicky souvisí, spíše tematicky než logicky, o dani dědické, darovací a z převodu nemovitostí. Tak jako tak se v této schůzi neobejdeme bez určité improvizace v rámci přechodu z bodu do bodu tak, abychom optimálně využili čas.

Pokud není námitek proti tomuto postupu, chystám se zahájit projednávání dalšího bodu. Ještě bych vás chtěl seznámit s jednou záležitostí. l když byli přítomni zástupci všech politických klubů na grémiu, byl diskutován problém, dokdy budeme jednat ještě před Štedrým dnem. Politické grémium se shodlo na tom, že zítra v noci bude poslední chvíle, kdy to má ještě smysl i vzhledem ke lhůtám k odevzdávání materiálů do Sbírky tak, aby stihly vyjít do konce roku. Pokud je to pro vás důležitá informace, máte ji právě v tomto okamžiku. Zcela určitě se nebude jednat 23. prosince.

Budeme se muset sejít mezi svátky, politické grémium se dohodlo na tom, že se budeme muset sejít v pondělí 28. 12. obvyklým způsobem - kluby, prostor pro výbory a potom jednání pléna.

Nyní přistoupíme k dalšímu bodu našeho jednání, což je

VIII.

Vládní návrh zákona České národní rady o dani silniční

podle sněmovních tisků 225 a 267

Z pověření vlády České republiky nám předložený vládní návrh zákona, který jste obdrželi jako sněmovní tisk 225, odůvodní místopředseda vlády a ministr financí pan Ivan Kočárník, kterého prosím, aby se ujal slova.

Místopředseda vlády ČR a ministr financí Ivan Kočárník: Vážený pane předsedající, pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, navrhovaná zákonná úprava představuje novou úpravu silniční daně, která nahradí zákon o dani silniční schválený Českou národní radou dne 5. května t. r. Chci zdůraznit, že záměry a cíle obou zákonů jsou shodné. Nově se upravují pouze některé procedurální věci a hlavní instituce této daně. S ohledem na uplatňování zákona vůči vozidlům evidovaným v zahraničí je třeba stanovit, že jde o daň, která se vybírá při užívání pozemních komunikací v České republice.

Dále je nezbytné, a to je jeden z hlavních důvodů této novely, odstranit tvrdosti, které byly v původním zákonu, kde plátce této daně byl povinen zaplatit tuto daň již počátkem roku, což je nepřiměřená tvrdost vůči podnikatelským subjektům. Tady je nově navržený určitý splátkový kalendář. Další tvrdost, která byla v tom zákoně schválena, se týká například toho, že příkladně podnikatel, který zakoupil vozidlo, autobus, nákladní automobil apod. koncem roku, byl povinen doplatit tu daň za celý rok.

Další úpravy byly projednány a provedeny tak, aby administrativně ulehčily placení daně a evidenci nejen poplatníkům, ale i správcům daní. Se stanoviskem a návrhem hospodářského výboru souhlasím a doporučuji schválení návrhu zákona. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu ministrovi. Nyní prosím společného zpravodaje výborů České národní rady pana poslance Jiřího Vačkáře, aby nám odůvodnil předloženou společnou zprávu výborů, kterou jsme dostali jako tisk 267.

Poslanec Jiří Vačkář: Vážený pane předsedající, kolegové a kolegyně, dovolte mi, abych vás seznámil se společnou zprávou výborů České národní rady k vládnímu návrhu zákona České národní rady o dani silniční.

Chci říci, že jsme svědky zajímavého úkazu, kdy novelizujeme zákon, který nikdy nezačal platit. Původní zákon č. 339 měl začít platit od 1. 1. 1993. Pokud se týká projednané společné zprávy, chci říci to, že ji všichni máte k dispozici. Je tam jediný doplňující návrh, a to návrh hospodářského výboru v § 3 odst. 1, kde se vkládá: "vozidla zabezpečující zpravidla nouzové zásobování vodou, používané vlastníky, kteří zabezpečují hromadné zásobování obyvatelstva pitnou vodou". Po celkovém projednání doporučuji tento zákon k přijetí.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu společnému zpravodaji a otevírám rozpravu. Přihlásil se pan poslanec Hirš, kterému dávám slovo. Připraví se pan poslanec Vyvadil.

Poslanec Pavel Hirš: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, chtěl bych upozornit na jednu věc, která se stala tím, že byl přijat 5. května zákon č. 339 o dani silniční, který měl nabýt účinnosti 1. 1. 1993. My novým zákonem tento zákon rušíme. V původním zákonu jsou od daně silniční osvobozena vozidla, podle § 2 písmeno i), vozidla vybavená katalyzátorem, tzn. vozidla vybavená všemi katalyzátory.

Mohu vás upozornit na to, že řada soukromých podnikatelů se na toto připravila, řada soukromých podnikatelů si koupila tzv. neřízené katalyzátory, které teď, bohužel, novým zákonem by do tohoto osvobození od daně neměly být zahrnuty. Jsem přesvědčen, že přesto, že tento zákon byl přijat 5. května, tzn. našimi předchůdci, musíme navázat na minulý parlament, nezpochybňovat některá její prohlášení, protože tím pádem bychom se stali nedůvěryhodnými i my. Myslím si, že to spěje k prestiži tohoto sboru.

Měli bychom udělat nepatrnou úpravu, tzn. do navrhované předlohy zákona o dani silniční v § 3 odst. 1 písm. i), kde je odkaz ad) 4 - rozšířit tento odkaz, který začíná slovy "Evropská hospodářská komise Organizace spojených národů 83 - 01 ", což jsou řízené katalyzátory, přidat slova "a 83 - b", to jsou katalyzátory neřízené.

Chci vás požádat, abyste tuto změnu schválili, protože je to položka nemalá, neřízené katalyzátory stojí 10 tisíc a podnikatelé do toho již vložili své prostředky. Řízené katalyzátory stojí 40 tisíc. Pokud tuto úpravu budeme počítat do roku 1995, myslím si, že to přispěje k důvěře tohoto sboru s tím, že navazujeme na předchozí sbor. Děkuji vám za pozornost.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Hiršovi, předávám slovo panu kolegovi Vyvadilovi. Připraví se pan poslanec Zubek.

Poslanec Jiří Vyvadil: Navážu na kolegu Hirše v tom smyslu, pokud jeho pozměňovací návrh neprošel. Byl jsem pro to, aby tento zákon byl projednáván ústavně právním výborem a pokládám za chybné, že tyto zákony tam znovu a znovu projednávány nejsou. Jsou tady určité odkazy na tzv. zvláštní předpisy, jde o § 3 odst. 1 písm. j), je zde určitý odkaz, který citoval kolega Hirš. Mám hlubokou pochybnost, zda to jsou zvláštní předpisy ve smyslu našeho vnitřního pořádku. Sám pokládám celé písmeno g) za právně pochybné v tomto návrhu zákona. Kdyby neprošel pozměňovací návrh kolegy Hirše, navrhuji, aby v takovém případě pod písmeno j) byl uplatněn dosavadní text i) zákona o dani silniční, což je právně nepochybně korektní a nenapadnutelné.

Vozidla vybavená katalyzátory a vozidla poháněná zkapalněným plynem, stlačeným vzduchem, nebo elektrickou energií - toto osvobození se uplatní naposledy ve zdaňovacím období roku 1995. Toto je právně pochopitelné, zatímco zde mám vážné pochybnosti.

To je můj pozměňovací návrh, pokud nebude přijat pozměňovací návrh kolegy Hirše.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Vyvadilovi, předávám slovo panu poslanci Zubkovi.

Poslanec Leopold Zubek: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, podal jsem svou přihlášku do rozpravy předtím, než jsem znal obsah příspěvku kolegy Hirše a kolegy Vyvadila. Plně se s nimi ztotožňuji a doporučuji přijetí návrhu kolegy Vyvadila. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Zubkovi, protože se do rozpravy dále nikdo nehlásí, rozpravu končím. Chci se zeptat zástupce navrhovatele, zda je připraven vystoupit a vyjádřit se k pozměňovacím návrhům, které zde zazněly. Pan kolega Vyvadil se hlásí s faktickou poznámkou. Je to oblíbený způsob. Prosím, máte slovo.

Poslanec Jiří Vyvadil: Aby se pan místopředseda mohl komplexně vyjádřit, tak pro případ, že by prošel tento pozměňovací návrh, který byl po té změně podpořen, je nezbytné, aby v tom případě bylo ještě vypuštěno písmeno f) dle § 3 odst. 1, kde hovoří o vozidlech na elektrický pohon, a bylo to všechno obsaženo v jednom pozměňovacím návrhu, jak jsem to navrhoval.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Je to doplnění pozměňovacího návrhu, tak to můžeme chápat. Pan místopředseda vlády žádá pětiminutovou přestávku na posouzení pozměňovacích návrhů. Domnívám se, že mu můžeme, ba přímo musíme vyhovět. Navrhoval bych ale setrvat na svých místech, protože s krátkými přestávkami, kdy se rozejdeme do kuloárů, mám ty nejhorší zkušenosti. Děkuji vám za pochopení.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Vážené poslankyně a vážení poslanci, prosím, aby jste zaujali svá místa. Prosím kolegy v předsálí, aby zvážili, zda se nedostaví do sněmovny, vzhledem k tomu, že zástupce navrhovatele pan místopředseda vlády Ivan Kočárník je připraven vyjádřit se k poslednímu pozměňovacímu návrhu. Pane místopředsedo, máte slovo.

Místopředseda vlády ČR a ministr financí Ivan Kočárník: Vážený pane předsedající, pane předsedo, dámy a pánové, prosil bych, aby to, co řeknu, bylo chápáno v dobrém ne ve zlém. Obrovský problém úlev na těch katalyzátorech i na těch plynech atd. spočívá v technických předpokladech. Pokusím se vysvětlit v čem. Zatímco řízený katalyzátor má v technickém průkaze toto napsáno a je tudíž pro správce daní zcela nepochybné, že má nárok na úlevu z daně, totéž není u neřízeného katalyzátoru. Neřízený katalyzátor je takováto trubička, kterou ten správce daně není schopen postihnout. Je to technická záležitost. Ten berní úředník - když má někdo namontovánu jakoukoli trubičku, která bude vypadat jako něco podobného, tak v podstatě to bude neřízený katalyzátor - není schopen se o něco opřít. Zatímco u řízeného katalyzátoru se opírá o to, že toto je napsáno v technickém průkaze toho kterého vozidla a je to věc nesporná, která je někým odkontrolována.

Dále se zmíním o druhé důležité věci. Všichni ekologové a všichni lidé, kteří se kolem toho pohybují, tvrdí, že dobře seřízený motor, třeba u Favorita, bez katalyzátoru je ekologicky lepší než špatně seřízený nebo špatně namontovaný neřízený katalyzátor. Z tohoto důvodu se od neřízených katalyzátorů v řadě zemí upouští. Např. v Rakousku je zakázáno je montovat a v důsledku toho vznikl obrovský přetlak těchto neřízených vyrobených katalyzátorů a je snaha masově je implantovat, dovážet do České republiky. Z toho důvodu, ne z důvodu (znovu podtrhuji, proto jsem říkal tu svoji úvodní poznámku, abych byl pochopen, že to není myšleno ve zlém), že bychom nechtěli ekologické věci zvýhodnit, nedoporučuji tu změnu. Je tam navíc další problém. To všechno váže na technické předpoklady, i u těch aut na zkapalněný plyn musí být startovací zařízení, protože to nenastartuje na ten plyn. Tam musí být benzinové spouštění. Stejně tak je tam věc, která je neprůkazná pro berní úředníky. Čili doporučuji, aby zákon byl schválen v původní podobě, případně pokud by si některý z poslanců chtěl osvojit další návrh - písmeno i) vůbec vypustit. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu ministrovi. Pan poslanec Hirš se hlásí s faktickou poznámkou. Pane poslanče, dávám vám slovo.

Poslanec Pavel Hirš: Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, došlo k hlubokému nedorozumění. Jsou dva rozdílné návrhy, kolegy Vyvadila a můj návrh. U kolegy Vyvadila se předpokládá, že jakýkoli katalyzátor namontovaný na auto, bude činit úlevu z daně. (Místopředseda Vlach žádá řečníka, aby hovořil na mikrofon.) Můj návrh je ve zcela jiné poloze. Můj návrh je takový, aby jakýkoli katalyzátor namontovaný na auto, tzn. řízený i neřízený, za předpokladů zde uvedených, tzn. po splnění parametrů za výfukem, technických parametrů (na dotaz místopředsedy vlády, kterému nebylo rozumět, řečník odpovídá: státní zkušebna nebo jakákoli zkušebna, pane místopředsedo) bych to dával do technického průkazu. Mě nezajímá, jestli je tam řízený nebo neřízený katalyzátor, když auto znečišťuje prostředí. Mě zajímá, jestli to auto je čisté. Jestli má nebo nemá katalyzátor. Kdybychom to schválili takto, jak je to v tomto znění, tak by to platilo pouze na řízené katalyzátory, přesto že to auto jinak bude splňovat podmínky. Byl bych rád, abychom to respektovali - jednak je to právní jistota, protože něco jsme schválili v minulém zákoně a lidé se podle toho řídili - aby kritériem pro posuzování byl stav výfukových plynů za výfukem. A pak je úplně jedno, jestli je tam řízený nebo neřízený katalyzátor. Abychom toto do toho zahrnuli. A já bych ty úlevy na daních dával pouze tehdy, jestliže auto splňuje technické předpoklady a to byl smysl mého návrhu, který tady je obsažen.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Pánové, je zcela evidentní, že toto už byla rozprava. S další faktickou poznámkou se hlásí pan kolega Vyvadil. Já mu nemohu zabránit, aby vystoupil. Samozřejmě mu dávám slovo, ale prosím, abyste zvážili, že toto zcela evidentně není rozprava.

Poslanec Jiří Vyvadil: Nebudu se vyjadřovat k technické stránce, kde pan místopředseda byl zcela bravurní. Jde mi o otázky právní jistoty. Není možno přijmout jeden zákon, podle kterého se určitý okruh adresátů tomu přizpůsobil, zařídil, za normálních...

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Pane kolego, toto není upřesnění, toto není procedurální návrh, to je další argumentace. Velice se omlouvám, ale toto se nedá posoudit, jak vy sám jistě víte jako právník, jinak než jako o pokus pokračovat v rozpravě. Prosím pana společného zpravodaje.

Poslanec Ivan Bečvář: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, chci říci, že v rozpravě byly předloženy v podstatě dva návrhy, pana kolegy Hirše a pana kolegy Vyvadila v případě, že návrh kolegy Hirše nebude přijat. Pan kolega Zubek se v podstatě k tomu připojil. Nezbývá mi, než vás seznámit s pozměňovacím návrhem pana kolegy Hirše, který doslova zní: § 3 odst. 1 - vložit do odkazu 4 za slova "OSN 8301 " slova "a 83 B", takže odst. 4 by zněl: "EHK OSN 8301 a 83 B direktiva ES" - a dále by to pokračovalo. Myslím si, že všem je jasné o čem se bude hlasovat. Je to otázka řízených i neřízených katalyzátorů do slev z daně.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Vyjádření zpravodaje.

Poslanec Ivan Bečvář: Nenavrhuji jednoznačné stanovisko, protože se tu řadí dvě věci, v jedné rovině je pravda ta, že někteří podnikatelé se podle toho už zařídili, čímž se jim znemožnil...

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Promiňte, pane kolego. Ptám se, zda společný zpravodaj zaujímá stanovisko doporučuji nebo nedoporučuji.

Poslanec Jiří Vačkář: Nezaujímám jednoznačné stanovisko.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji, dávám hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu.

Kdo je pro, ať zvedne ruku. 82.

Kdo je proti? 1.

Kdo se zdržel hlasování? 47.

Tento návrh byl přijat.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: (Mimo zápis - upřesňování názorů.)

Poslanec Pavel Hirš: Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové. To se dá velice jednoduše vyřešit vyhláškou. Doprovodnou vyhláškou je možno upravit, v jakých periodách budou povinni podnikatelé dělat kontroly nebo technické prohlídky.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Nejsem si jist, zda je možno pověřit ministerstvo vydáním podzákonné normy. S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Blažek.

Poslanec Ladislav Blažek: Vážený pane předsedo, vážený pane ministře. Nejsem si jist právně, jak to vypadá, ale podle mého názoru by stačilo vyřešit to finančně, tzn. přidat tam, že podkladem k osvobození od daně je potvrzení o analýze výfukových plynů.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Uvědomuji si problém, který zde nastává. Sám jsem ho trochu otevřel. Toto už by byl návrh případně v rozpravě na doplnění. Pan poslanec Budinský se hlásí s faktickou poznámkou, potom pan poslanec Dobal.

Poslanec Vladimír Budinský: Chci, aby to byla skutečně faktická poznámka. Je třeba otevřít rozpravu a některý z kolegů právníků by měl do zákona dát stručné zmocnění vlády, aby ministr financí vydal vyhlášku, která toto upraví.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Také to tak vnímám. Proto jsem problém naznačil. Pan kolega Dobal.

Poslanec Viktor Dobal: Pane místopředsedo, chtěl bych se zeptat, co teď provádíme. Oznámil jste, že něco bude mimo protokol, takže nevím, o co se jedná. Domnívám se, že jednací řád něco podobného nezná. Měl byste tedy přerušit schůzi, ať se domluví kluby, navrhovatelé, ale nejednat mimo zápis. To se mi nezdá správné.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Jistě, máte pravdu, části mého vystoupení se týkala tato poznámka. Mám váš návrh chápat jako návrh na přerušení projednávání tohoto bodu? (Ano.)

Kdo je pro přijetí tohoto procedurálního návrhu, ať zvedne ruku! 102.

Kdo je proti? Nikdo.

Tento bod je přerušen.

Prosím, aby se pan zpravodaj v přestávce, v tomto prostoru, kdy bude tento bod přerušen, sešel a konzultoval s legislativou a pak budeme muset nalézt cestu jak vyřešit celý tento problém.

Dámy a pánové, teď je zde ještě jedna komplikace. Dalším bodem je opět bod, který by měl předkládat pan ministr Kočárník. Prosím, abychom setrvali na svých místech, myslím, že pana ministra musíme nyní propustit, aby konzultoval doplnění zákona. A vzhledem k tomu, že pan ministr Ruml zde ještě není přítomen, aby dal případně šanci zástupcům ministerstva k účasti na pracovní schůzce skupinky a vrátil se co možná nejrychleji tak, abychom mohli zahájit projednávání dalšího bodu.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Dámy a pánové, jsme připraveni pokračovat v projednávání zákona o dani silniční. O slovo se hlásí pan ministr financí Ivan Kočárník.

Místopředseda vlády ČR a ministr financí Ivan Kočárník: Vážený pane předsedající, pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci. Vzhledem k tomu, jak jste sami vycítili, že je nejasné prokazování toho, zda je to za výfukem, tak či onak, bylo by třeba doplnit do tohoto zákona jisté zmocnění. Jisté zmocnění, které by stanovilo podmínky toho prokazování pro správce daně. Pan společný zpravodaj má určitý návrh.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu ministrovi. Tím byla otevřena rozprava, hlásí se pan poslanec Vačkář, předávám mu slovo.

Poslanec Jiří Vačkář: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, po dohodě s legislativci jsme se dohodli na následující úpravě. Přednáším tento pozměňovací návrh.

§ 17 odst. 1, kde by byl původní text nahrazen takto:

"Ministerstvo financí ČNR může:

a) vyhláškou stanovit podrobnosti v § 3 písm. j) tohoto zákona."

Následující text by byl označen jako písm. b).

"b) Ve vztahu k zahraničí činit opatření k zajištění vzájemnosti nebo odvetná opatření za účelem vyrovnání zdanění."

Další odstavec by zůstal v původním znění.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Vačkářovi. Protože se už nikdo nehlásí, rozpravu uzavírám a budeme hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu.

Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku.

Nepletu-li se, znělo by to takto: v § 17 dosavadní odst. 1 nahradit novým textem a pak to, jak jste přednesl.

109. Děkuji.

Kdo je proti? Nikdo.

Tento návrh byl schválen.

Tím jsme, nepletu-li se, odhlasovali nebo hlasováním rozhodli o všech pozměňovacích návrzích, které byly podány. Vzhledem k tomu, že přijetím návrhu pana poslance Hirše už je vyloučeno hlasování o návrhu pana poslance Vyvadila.

Poslanec Jiří Vačkář: Vzhledem k tomu, že byly vyčerpány všechny pozměňovací návrhy, žádám, pane předsedající, abyste dal hlasovat o zákonu jako o celku.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Nyní přistoupíme k hlasování o celém předloženém návrhu. Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona o dani silniční podle sněmovního tisku 225 ve znění společné zprávy výborů ČNR podle tisku 267 včetně schválených pozměňovacích návrhů, nechť zvedne ruku. 121.

Kdo je proti? Nikdo.

Konstatuji, že tento návrh zákona byl schválen.

Děkuji panu ministrovi a panu společnému zpravodaji.

Dámy a pánové, přistoupíme k dalšímu bodu programu, což je

IX.

Vládní návrh zákona ČNR, kterým se mění a

doplňuje zákon ČNR č. 357/92 Sb. o dani dědické, dani

darovací a dani z převodu nemovitostí, podle

sněmovních tisků 224 a 266

S pověřením vlády ČR nám vládní návrh zákona odůvodní místopředseda vlády a ministr financí pan Ivan Kočárník kterého prosím, aby se ujal slova.

Místopředseda vlády ČR a ministr financí Ivan Kočárník: Vážený pane předsedající, pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, novelou tohoto zákona se dávají do souladu některá procesní ustanovení, obsažená v zákoně 357 o dani dědické, darovací a dani z převodu nemovitostí s úpravou obsaženou v zákoně č. 337, to znamená v zákoně o správě daní a poplatků. Chci zdůraznit, že uvedená novela se nedotýká sazeb daně, a proto nebude mít vliv na předpokládaný výnos daně. Vypouští se uvedenou novelizací dosavadní § 22, který mimo jiné fixoval ceny z úrovně roku 1991 a určoval povinnost ministerstvu financí schvalovat tyto ceny. Doporučuji, abyste uvedený návrh zákona přijali.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu ministrovi Kočárníkovi a prosím společného zpravodaje výborů České národní rady poslance Michala Krause, aby nám odůvodnil předloženou společnou zprávu výboru, kterou jste obdrželi jako sněmovní tisk 266. Prosím, pane kolego.

Poslanec Michal Kraus: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vzhledem k původnímu slovu pana místopředsedy vlády Kočárníka a vzhledem k nabytosti našeho programu mi dovolte, abych se omezil jen na velmi stručnou zpravodajskou zprávu k vládnímu návrhu zákona dílčí novely zákona ČNR č. 357/1992 Sb., o dědické dani, darovací a dani z převodu nemovitostí podle tisku 224 ve znění společné zpravodajské zprávy podle tisku 266.

Novela zákona, která je svým rozsahem poněkud větší, je však novelou skutečně dílčí. Jak již řekl pan místopředseda vlády, kromě odstranění nedostatků odvolává se na zákon ČNR č. 393/1991 Sb., ve znění ke konkrétnímu datu, tj. k 1. 11. 1991, což by neumožnilo aplikaci zákona podle eventuálních změn, doplňků a dodatků provedených po tomto datu, upravuje některá znění zákona, která je nutno přizpůsobit rozdělení federace. U většiny ustanovení dochází k upravení textu tak, aby byl jednoznačný a přehledný, což vytváří zejména lepší podmínky pro použití občanům bez nutnosti konzultace s notáři.

Při projednávání společné zprávy jsme se dohodli nezařadit připomínku hospodářského výboru, která si kladla za cíl ošetřit stejný problém, jenž byl do zpravodajské zprávy zařazen ve znění připomínky z výboru rozpočtového, neboť po konzultaci se zástupci předkladatele jsme dospěli k názoru, že znění, jež navrhl hospodářský výbor, by umožňovalo ne zcela jednoznačný výklad a aplikaci.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, novelu zákona č. 357 ve znění tisku 224 a 266 doporučuji ke schválení. Pokud bude mít někdo z vás potřebu vylepšit návrh novely vlastním pozměňovacím návrhem, žádám vás, abyste v zájmu přehlednosti a urychlení jednání po přednesení mi jej odevzdali písemně do mých rukou. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Krausovi a otevírám rozpravu k tomuto návrhu zákona. Písemně se nikdo nepřihlásil. Prosím, pan poslanec Mandelík.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP