Poslanec Vladimír Koronthály: Promiňte,
já jenom připomínám, že někteří
předkladatelé pozměňovacích
návrhů zřejmě opomněli nám
je dodat písemně. Byli bychom jim velice zavázáni,
kdyby se to stalo.
Předseda ČNR Milan Uhde: Ano, opakuji tuto
výzvu ke všem dosavadním předkladatelům
pozměňovacích návrhů, aby je
dodali v písemné podobě, pokud tak již
neučinili.
Slovo má paní poslankyně Nováková
a připraví se pan poslanec Soural.
Poslankyně Eva Nováková: Vážený
pane předsedo, vážené kolegyně
a kolegové, máme před sebou další
ze série zákonů, jejichž přijetí
je nutné v důsledku rozdělení státu.
Avšak poslanecký návrh zákona o některých
opatřeních v oblasti rozhlasového a televizního
vysílání neupravuje pouze, co je nezbytné,
tak jak to říká jeho důvodová
zpráva.
Předtím, než vyjádřím
své připomínky, prohlašuji, že
sama, ani nikdo z mých blízkých nemá
na podobě zákona hmotný zájem. Očekávám,
že v podobném smyslu se vyjádří
i předkladatelé a ostatní poslanci.
Kolega Vyvadil mně usnadnil situaci, neboť v podstatě
podal stejné pozměňovací návrhy,
které jsem chtěla předložit. Měli
bychom si uvědomit, že budeme rozhodovat o budoucí
podobě České televize. Měli bychom
tedy velmi odpovědně zvažovat své rozhodnutí,
neboť televize má klíčové postavení
mezi sdělovacími prostředky a stejně
tak má zásadní vliv na politiku, ekonomiku
a kulturu. A. J. Liehm, žijící léta
v Paříži, napsal: "Televize v příštím
století rozhodne o budoucnosti kultury, o jejím
místě v životě každého národa."
Nad rámec nutnosti tohoto zákona se zavádí
např. dočasný institut intendantů,
jejichž působnost dle názoru Rady České
televize není v zákoně patřičně
vymezena, ani důvodová zpráva nedává
v tomto smyslu jasno.
Rovněž zákon řeší i nový
způsob financování činnosti Rady České
republiky pro rozhlasové a televizní vysílání.
Dává k její činnosti částky,
které i dle vyjádření jejích
členů k vlastní činnosti nepotřebuje
- 25 - 27 mil. ročně. Eventuálním
zvýšením koncesionářských
poplatků by se částka ještě podstatně
zvýšila. Děkuji kolegyni Buzkové, že
předložila v tomto smyslu pozměňující
návrh a domnívám se, že by tento problém
byl jejím návrhem vyřešen. Oba zmíněné
problémy však lze řešit v budoucnosti
případnou novelizací. Novelizací však
nelze řešit to, co rovněž zákon
předkládá: přidělení
pouze jednoho kanálu, tedy jednoho programu veřejnoprávní
televizi, čili vysílateli ze zákona. Návrh
kolegy Vyvadila nám umožňuje přidělit
veřejnoprávní televizi dva vysílací
okruhy. Takto rozhodnout máme plné právo
v duchu zákona 468/1991 Sb. § 3. Obávám
se, že jeden program na jednom kanálu by znamenal
vytěsnění náročnějších
pořadů minoritních potřeb. Jsou totiž
pořady, které je nutno vyrobit a vysílat
jako službu vzdělávání, osvětě,
národnostem, kultuře. Takovou službu ze zákona
nakonec i jako službu skutečné civilizaci dokáže
poskytnout v celé šíři právě
veřejnoprávní televize, což dokazují
zkušenosti ze zemí, kde vedle sebe vysílají
jak veřejněprávní televize, tak soukromé.
Zúžení vysílacích možností
veřejnoprávní televize podstatně ohrozí
původní českou tvorbu a sníží
příležitost uplatnění českých
reprodukčních umělců. Je nepochybné,
že málokterá televize ve světě
získá spolupráci nejlepších domácích
tvůrců, autorů, herců, režisérů,
jako česká televize. Prosím, abychom měli
na zřeteli, že veřejnoprávní
instituce - česká televize - skýtá
prostřednictvím Rady záruku společenské
kontroly. Připomínám, jak už zde bylo
nakonec řečeno, že Rada České
televize je voleným orgánem České
národní rady a je jí i odpovědna.
Doufám, že nikdo nepochybuje o tom, že dnešní
neutěšený stav televize není způsoben
tím, že jeden z jejích provozovatelů
je veřejnoprávní. Ale příčiny
jsou zcela jiné.
Ve všech demokratických státech s plně
fungujícím tržním hospodářstvím
se ukázalo, že jeho principy nelze plně aplikovat
na sdělovací prostředky. Například
angličtí odborní novináři i
pracovníci BBC prohlašují, že konkurence
v této oblasti naopak vede k nivelizaci a k zhoršení
kvality. Proč, když jsme se vymanili z pout ideologie,
se tak rychle a bez rozvahy vrháme do pout vlády
komerce a reklam. V takové podobě, jak je předkládán
návrh zákona, se nezařazujeme mezi vyspělé
demokratické státy Evropy, kde dva vysílací
okruhy veřejnoprávní, tedy dva programy,
jsou naprostým standardem.
Chtěla bych se zmínit ještě o dvou závažných
okolnostech, které souvisejí s projednáváním
tohoto zákona. Kromě poslanců výboru
pro vědu, vzdělání, kulturu a tělovýchovu
nebyla dána možnost ostatním seznámit
se s rozsáhlými připomínkami vlády
k tomuto zákonu. Nakonec ani náš výbor
připomínky vlády neprojednal. Tento, podle
mého názoru, tak závažný zákon
neprojednal ani ústavně právní výbor.
Nakonec, jak je vidět, sám navrhovatel předkládá
ještě dodatečně řadu doplňujících
návrhů a myslím, že to je právě
tím, že se tímto zákonem skutečně
nikdo do hloubky nezabýval.
Přijměte, prosím, toto moje vystoupení
jako projev vážné starosti, abychom neschválili
zákon, ze kterého není cesta zpátky.
Se stejnou starostí sleduje naše počínání
kulturní veřejnost. Vážnou obavu vyslovil
i arcibiskup pražský Miloslav Vlk. Cituji z jeho dopisu:
"Domníváme se, že by bylo vhodné
nejprve tuto situaci projasnit, celou záležitost odborně
analyzovat, a pak teprve rozhodnout o rozdělení
kanálů. Přijměte proto tento dopis
jako výraz starosti, aby se jakýmkoli jednostranným
posunem nevystavila naše veřejnost v novém
státě jednostrannému ovlivňování
s motivacemi, které by byly jen úzce skupinové
či komerční, na které by demokratická
společnost ztratila svůj vliv."
Proto vám doporučuji podpořit návrhy
kolegy Vyvadila. Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji paní
poslankyni Novákové, slovo má pan poslanec
Soural, připraví se pan poslanec Seifer.
Poslanec Jaroslav Soural: Vážený pane
předsedo, dámy a pánové, v posledních
dnech jsme přijímali velice závažná
rozhodnutí a v tomto kontextu se nám může
zdát návrh zákona, který máme
před sebou, jako okrajová záležitost.
Není tomu tak. Máme před sebou rozhodnutí,
které má neobyčejný krátkodobý
význam a současně může ovlivnit
vývoj mediální politiky v této zemi
na dlouhá léta. Jsem proto rád, že pan
kolega Vyvadil předložil návrh v tom znění,
které jsme zde slyšeli.
Toto znění umožňuje, aby se v této
zemi plně zakotvila veřejnoprávní
televize jako subjekt, kterému jsme uložili vážné
povinnosti ze zákona č. 483/1991 Sb., která
má garantovat objektivnost, pluralitu, která má
garantovat, že se bude v této zemi naplňovat
ten cíl, který snad všichni sledujeme.
Můžeme mít oprávněné výhrady
k tomu, zda současná veřejnoprávní
televize své úkoly plní dostatečně.
Můžeme. Jistě bychom našli spoustu výhrad.
Nicméně, musíme očekávat, že
i zde v naší republice se postupně veřejnoprávní
televize stane takovým subjektem, na který jsou
občané oprávněně hrdi, tak
jako Kanaďané na svoji veřejnoprávní
televizi, jako Angličané na svou BBC. Vše chce
svůj čas a trpělivost. Jsem přesvědčen,
že to rozhodnutí, které nám pan kolega
Vyvadil nabízí, je rozhodnutí správné
a není neměnné. Pokud život ukáže,
že tato společnost potřebuje něco jiného,
můžeme my, zde v této sněmovně,
nebo naši následovníci, rozhodnout jinak.
A ještě jednu poznámku. Ucelená koncepce
mediální politiky není doposud vypracována
žádnou politickou stranou, důkazy například
spočívají v tom, že z jedné politické
dílny přicházejí návrhy, které
jsou často velmi protikladné, návrhy, které
přeceňují význam komerční
televize, a návrhy, které naopak žádají
dát sdělovací prostředky do rukou
státu. To vše svědčí o tom, že
naše rozhodnutí musí být velice pečlivě
zvažováno. Věřím, že i v
této atmosféře, která je napjatá,
kdy jsme unaveni, toto rozhodnutí dobře zvážíte.
A nyní mi dovolte přednést několik
pozměňovacích návrhů. První
skupina pozměňovacích návrhů
se bude vztahovat k čl. 3 v bodě 2, kdy doporučuji
toto znění § 5, odst. 4: "Česká
národní rada může odvolat Radu, neplní-li
Rada povinnosti podle § 2 odst. 2 a 3 tohoto zákona
nebo pokud Česká národní rada neschválí
závěrečný účet Rady,
nebo opětovně neschválí zprávu
o činnosti Rady. Zprávu o činnosti Rada předkládá
České národní radě nejpozději
do konce měsíce února kalendářního
roku." Tento návrh se jeví možná
jako nevýznamný v textu společné zprávy,
ale myslím, že na rozdíl od původního
návrhu zákona i předkládání
zprávy o činnosti Rady může být
příležitostí, kdy posoudit politiku
tohoto orgánu, kdy posoudit, zda vykonává
svou funkci uloženou zákonem správně
a dobře.
Další návrhy již se vztahují k
článku 4, kde navrhuji doplnit tento článek
o bod 6 tohoto znění. § 11 odst. 2 zní
takto: "V televizním vysílání
čas vyhrazený reklamě nesmí přesáhnout
2% denního vysílacího času."
Tady reaguji na návrh, který předložil
pan kolega Hirš. Myslím, že jeho návrh
nesměřuje k tomu cíli, který on sám
si vytyčil, a že tato forma v tom kontextu, který
doporučuji já, je přesnější
a vhodnější. V podstatě se reaguje na
situaci, kdy od 1. ledna Česká televize jako veřejno-právní
subjekt má mít jen 1% vysílacího času
vyhrazeného na reklamu.
Konečně doporučuji v tomto čl. 4 vypustit
bod 1 a 2, což souvisí s návrhem pana kolegy
Vyvadila. Je to nezbytné, pokud bude přijat. Konečně
doporučuji v čl. 4 vypustit § 14 b). Tam se
jedná o institut intendanta, kterou pan předkladatel
poslanec Koronthály vysvětlil. Jsem si vědom
toho, že rozdílné názory na tento institut
samozřejmě mohou být. Jsem ovšem přesvědčen,
že tato koncepce intendanta je v citelném rozporu
s duchem zákona č. 483/1991 Sb. Tam má určité
pravomoci rada, tam má určité zodpovědnosti
generální ředitel. Tento institut není
nikterak vymezen a nevíme, jaké problémy
- pokud by byl v zákoně zabudován - by to
mohlo přinést.
Konečně svým způsobem tento návrh
by byl vyjádřením nedůvěry
generálnímu řediteli České
televize. Myslím si, že cíl, který předkladatelé
sledují, úkoly, které sledují, jsou
schopny splnit orgány, které ze zákona existují.
Je to nadbytečné a nefunkční. Děkuji
za pozornost.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Souralovi. Zvu k mikrofonu pana poslance Seifera a připraví
se pan poslanec Marek Benda.
Poslanec Pavel Seifer: Vážený pane předsedo,
kolegyně a kolegové, můj předřečník
mi poněkud usnadnil práci, protože jeden z
návrhů přednesl za mne. Přimlouval
bych se a připojuji se k návrhu, aby zpráva
o činnosti Rady byla součástí zákonných
opatření, protože je zřejmě nutné
mít skutečně přehled o činnosti
a záměrech tohoto orgánu.
Chtěl bych ale přejít k začátku.
Zákon považuji za nezbytný, protože by
se mohlo stát, že by alespoň některá
masmédia 1. 1. přestala vysílat, kdybychom
tento zákon nepřijali. Konečně to
víme asi všichni. Jedná se speciálně
jak o televizi, tak o rozhlas, a mám na mysli zvláště
vysílání do zahraničí. Nechtěl
bych vás obtěžovat podrobným líčením,
jaký je rozdíl mezi normálním vysíláním
domácím a vysíláním do zahraničí.
Přikláněl bych se nejvíce k tomu,
aby vysílání do zahraničí -
stejně jako např. ve Spojených státech
- bylo zvláštní samostatnou jednotkou, která
by byla řízena přímo vládou.
Je to beze sporu státní vysílání,
měla by je přímo řídit vláda.
V zákoně je to řešeno formou objednávky.
V zájmu nejlevnějšího převodu,
nejrychlejšího fungování bych se přimlouval
za tento návrh, jen bych navrhoval změnu naprosto
logickou - tak jak je to formulováno, je Český
rozhlas oprávněn jednou provždy - to je nesmysl.
Vláda má mít možnost formou konkursu
nebo objednávky měnit, když se jí to
hodí. Navrhoval bych tedy znění v §
9 a) tisku 192 - je to čl. 4, a navrhuji místo "Český
rozhlas je oprávněn provozovat vysílání"
text "vláda České republiky pověřuje
Český rozhlas k provozování vysílání
do zahraničí na základě časově
limitované objednávky. Náklady s tím
spojené hradí objednavatel." Potud návrh
k zahraničnímu vysílání.
Mám tady ještě jeden problém. Je to
trochu nedostatek návrhu zákona, který máme
před sebou. Z tohoto zákona mi nevyplývá,
kdo je právním nástupcem nebo nástupnickou
organizací, jak Československé televize,
tak Československého rozhlasu. Tento problém
se musí vyřešit, protože neexistuje český
partner tohoto státního rozhlasu. Český
rozhlas i Česká televize jsou veřejně
právní instituce, tudíž nástupnickou
organizací třeba pro Československý
rozhlas nemůže být Český rozhlas,
alespoň ne v celém rozhlasu.
Souhlasím s tím, jak je to zde definováno,
aby právním nástupcem v otázkách
autorských práv - a nabízím to o odstavec
výš - v otázkách vlastnictví
Českého rozhlasu, Československého
rozhlasu byl Český rozhlas. Ovšem v ostatních
otázkách by neměl být nástupnickou
organizací Český rozhlas, protože jde
o jinou formu přístupu k realitě a měla
by zde být možnost i pro Český rozhlas,
aby v otázkách personálních a dalších
si mohl tyto věci vyřídit sám. Vyplývá
to i z charakteru jejich postavení. Zatím vám
děkuji.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Pavlu Seiferovi. Zvu k mikrofonu poslance Marka Bendu
s jeho pozměňovacími návrhy, připraví
se pan poslanec Budinský se svým pozměňovacím
návrhem.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedo,
vážené dámy, vážení
pánové, dovolím si jen jeden stručný
pozměňovací návrh. V příloze
č. 1 tohoto zákona vypustit bod 2, a tím
pádem vypustit i označení bodu 1. Domnívám
se, že školící středisko v Jevanech
Československá televize nebo budoucí Česká
televize mít nemusí. Nikdo mi nezdůvodnil,
proč by takové školící středisko
mít měla. Myslím si, že se s ním
může normálně postupovat jako s ostatním
státním majetkem. Nedoporučuji tedy, aby
bylo převáděno do majetku Československé
(?) televize.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Bendovi. Slovo má pan poslanec Vladimír
Budinský. Tím končí přihlášky
s pozměňovacími návrhy. Připraví
se pan poslanec Ondřej Zemina.
Poslanec Vladimír Budinský: Vážený
pane předsedo, vážená Česká
národní rado, chtěl bych podpořit
z tohoto místa návrh, který dal pan poslanec
Hirš, to znamená zvýšení procenta
televizní reklamy na omezenou dobu na 6%. Na hospodářský
výbor se obracejí podnikatelé, a to i zahraniční
firmy, které disponují prostředky, a stěžují
si, že Československá televize, jako přirozený
monopolista, zvýšila v letošním roce cenu
svých reklam několikanásobně. Toto
zvýšení cen reklam odůvodňuje
tím, že jí zákon ČNR omezuje
čas na reklamu, a tím pádem je nutno zvýšit
cenu reklam.
Náš výbor se obrátí na ministerstvo
pro hospodářskou soutěž, aby celou tuto
záležitost přešetřilo. Přesto
si myslím, že vzhledem k filozofii, kterou jsme přijali,
aby soukromé televize měly vyšší
procento reklam, veřejnoprávní nižší,
neboť jsou financovány i z jiných prostředků.
V případě, že by návrh pana poslance
Hirše nebyl přijatelný z nějakých
důvodů, které mi zatím nejsou známy,
navrhuji jemnější variantu, dočasnou
variantu. Navrhuji tedy, aby do 31. 12. 1993 nesměl tento
čas přesáhnout 6%. Tuto větu doplnit
do § 14 a) návrhu odst. 2. Čili aby vyšší
procento reklam bylo postupně snižováno ze
6 na 4 a potom na jedno tak, jak budou nabíhat soukromé
televize. Děkuji vám.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Budinskému. Slovo má pan poslanec Ondřej
Zemina. Připraví se pan poslanec Petr Koháček,
jehož přihláška je poslední písemná
do rozpravy.
Poslanec Ondřej Zemina: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, usnesení
České národní rady ukládá
poslanci, který vystupuje v záležitosti, kde
má střet zájmů, aby to oznámil.
Oznamuji, že žádný střet zájmů
nemám, nicméně bych rád poznamenal
a považuji to za správné, že můj
otec byl v minulém volebním období Českou
národní radou zvolen za člena Rady České
televize. Nicméně domnívám se, že
po mém vystoupení mě nikdo nebude podezírat
z toho, že jsem nezřízený příznivec
České televize.
Když v minulém volebním období byly
projednávány zákony o České
televizi a o Českém rozhlase, byly položeny
základy duálního systému v rozhlasovém
a televizním vysílání, systému,
který funguje v celé Evropě, i v zámoří
zcela bezproblémově. Tento systém je založen
na volné konkurenci veřejnoprávních
institucí a privátních institucí.
Tehdejší poslanci, z nichž někteří
zde sedí i dnes v poslaneckých lavicích,
si uvědomili, že pokud chceme, aby naše zpravodajství,
publicistika, stejně tak jako svobodný tisk, se
objevovala i v masmédiích nejdůležitějších,
v masmédiích, která oslovují největší
procento občanů, tedy v rozhlase a v televizi, je
třeba zavést tento duální systém
i u rozhlasového a televizního vysílání.
U rozhlasového vysílání problém
zavedení duálního systému je podstatně
jednodušší, neboť technické možnosti
jak federace, tak i České republiky umožňovaly
a umožnily již vzniku a vysílání
řady privátních stanic, které již
více než rok vysílají.
Co se týče televizního vysílání
jsme ovšem omezeni tím, že na našem území,
a teď myslím ČR, po 1. lednu budou k dispozici
dva celoplošné vysílací kanály
a jeden kanál, dnešní OK 3, jehož dopad
na obyvatelstvo je řádově 38%. Z tohoto pohledu
je to neplnohodnotný kanál.
Dnes jsem tady slyšel řadu vystoupení, která
plédují pro to, aby veřejně právní
Česká televize měla v budoucnosti dva kanály
k tomu, aby mohla vysílat. Domnívám se, že
pokud tato sněmovna dnes rozhodne v tento prospěch,
nemůžeme mluvit o tom, že by v nejbližších
letech vznikl u nás skutečný duální
systém v oblasti televizního vysílání.
Řeknu proč.
Pozměňovací návrhy, které podal
myslím kolega Vyvadil, jsou zcela nepřesné
a nevymezují, z kterých dvou kanálů
by Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysílání
měla vybírat. Domnívám se, že
pravděpodobně mínil nynější
kanál F 1 a kanál OK 3. Mohlo by se však stát,
že by Rada pro rozhlasové a televizní vysílání
určila, že se na privatizaci použije pouze kanál
OK 3, jehož dopad na obyvatelstvo je téměř
mizivý. Co by to znamenalo? Znamenalo by to, že žádný
žadatel, který chce zahájit privátní
televizní vysílání, by téměř
nepodal žádost o udělení licence, neboť
na rozdíl od veřejně právní
České televize, jejíž příjmy
tvoří koncesionářské poplatky
a výnosy z reklam, bude zcela jistě žít
a financovat svou stanici pouze z obchodní, komerční
činnosti. Dovedeme si představit, že při
pokrytí tohoto kanálu nikdo do takovéhoto
nerovného boje nemůže jít.
Proto apeluji na kolegu Vyvadila, pokud chce tento návrh
podat, aby ještě zvážil zda ho nezpřesní.
Pokud jde o podstatu toho, aby Česká televize měla
2 kanály, domnívám se, že bychom se
měli zamyslet ještě nad touto myšlenkou.
Všude v zemích, kde vysílají veřejně
právní televize, jsou tyto instituce zcela striktně
charakterizovány tak, že jsou nonprofitní,
tzn. neziskové. Podle zákona o České
televizi Česká televize nemá povinnost přebytek
zisku nebo to co je nad pokrytí jejich potřeb odvést
do státního rozpočtu. Je to naprosto správné
a legitimní, protože si musíme uvědomit,
že technické zabezpečení, které
převzala z Československé televize, je z
větší části velmi zastaralé
a během několika let Česká televize
bude muset tento technický park obměnit. Nicméně
se domnívám, a hovory s čelnými představiteli
České televize mě o tom utvrzují,
že Česká televize během několika
let si bude moci zřídit možná další
dva kanály, na nichž bude vysílat buď
přes satelity, nebo pomocí kabelové televize.
Můžete říci, že totéž
může udělat i privát. Nicméně
pokud se trochu hlouběji podíváte do zákonů,
které platí v této oblasti, zjistíte,
že licence pro televizní vysílání
se uděluje na nejdéle 12 let. 12 let je období,
kdy se domníváme, že se může splatit
finanční částka, kterou soukromý
provozovatel do této radosti, která oblaží
několik miliónů diváků, investuje.
Pokud by tato doba byla ještě kratší,
domnívám se, že bychom privátní
vysílání téměř zrušili.
Rád bych se ještě vyjádřil k
pozměňovacímu návrhu kolegyně
Petry Buzkové, která navrhuje, aby z příslušného
článku 3, § 8, odst. 1 bylo vypuštěno
jedno procento z výnosů ze sazeb ve prospěch
Rady ČR pro rozhlasové a televizní vysílání.
Přiznám se, že si neumím představit,
jakým klíčem by jednal ředitel České
televize a Českého rozhlasu s předsedou této
Rady o tom, jaký poměr výtěžků
z koncesi budou tato masmédia odvádět ve
prospěch Rady. Podle mne tento výklad takto schváleného
paragrafu by byl i takový, že 99% z výnosů
ze sazeb může jít ve prospěch Rady,
což samozřejmě, byť jsem zastáncem
Rady a někdy jsem z různých míst za
to kritizován, nechceme. Domnívám se, že
částka, která se skutečně v
příštím roce pohybuje kolem 25 miliónů,
stačí na činnost Rady ČR pro rozhlasové
a televizní vysílání, i když
přihlížím k tomu, že se v tuto
chvíli nachází ve velmi složitých
např. prostorových nesnázích, nemá
vlastní objekt, který potřebuje, nemá
potřebné vybavení.
Nechci vás zdržovat, a proto vás na závěr
prosím, abyste si při hlasování o
pozměňovacích návrzích uvědomili,
že v tuto chvíli nerozhodujeme o konečném
řešení jak by měl vypadat systém
rozhlasového a televizního vysílání
v ČR, ale pouze o stavu, který bude fungovat maximálně
12 měsíců, možná 14. Ve chvíli,
kdy znevýhodníme soukromý sektor, který
samozřejmě není všelékem na veškeré
problémy masmédií, tak ho de facto zničíme.
Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Zeminovi. K mikrofonu zvu pana poslance Koháčka.
Poslanec Petr Koháček: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, dovolím
si navázat na kolegu Zeminu, který zde řekl
mnoho věcí, které nás motivovaly k
návrhu zákona tak jak byl podán. Chtěl
bych reagovat na vystoupení některých kolegů,
kteří vystoupili s pozměňovacími
návrhy, případně se vyjádřili
k této problematice jiným způsobem, než
jakým navrhovatelé předložili návrh
zákona.
V prvé řadě je potřeba si uvědomit
to nejdůležitější, před
čím stojíme, to je cílové řešení,
které nás čeká za 12 - 14 měsíců,
tzn. pluralitní vysílání, duální
systém, kde jeden celoplošný kanál musí
patřit soukromému sektoru a jeden veřejně
právnímu. Jiný, bohužel, momentálně
nemáme a mít nebudeme.
Důležitost toho spočívá i v tom,
že tento systém je jednou z velkých záruk,
ne hlavních, toho, že demokracie v naší
zemi, která je také křehká, bude uchována.
Jakmile necháme dva celoplošné kanály
jednomu provozovateli, který bude vysílat zpravodajství
z jednoho myšlenkového okruhu, tak při dosahu
televize na většinu našich občanů
se brzy s demokracií v této zemi rozloučíme.
Proto je toto pro mne priorita č. 1. Domnívám
se, že potom úvahy o tom, že komerční
televize, která bude vysílat zhruba za 12 měsíců,
bude vysílat programy, které budou po kulturní
stránce méně kvalitní nebo nekvalitní
nebo budou kazit vkus našich obyvatel, pak v prvé
řadě připouštím, že je to
docela možné. Zároveň připouštím,
že je to cena, kterou já za to, že budeme mít
demokratické vysílání zpravodajství
a publicistiky, jsem ochoten zaplatit a kterou musíme zaplatit
všichni.
Druhá otázka je otázka teoretická,
jakým způsobem lze zajistit, že na veřejně
právní televizi budou vysílány pořady
vysoce kulturně hodnotné atd. Není to možné
nikde, toto je vždycky věc do značné
míry subjektivního posouzení určité
skupiny obyvatel, které se líbí to a jiné
ono. Kvalita také zdaleka není vázána
na to, zda ji dělá veřejně právní
televize nebo soukromá televize. Tudy vůbec v žádném
případě cesta nevede.
A potom, sám divák se rozhodne, jestli se divák
chce raději dívat na kovbojky a detektivky, nevidím
důvodu, proč my - tak jako to bylo v minulých
42 letech, v minulém režimu - ho budeme nutit, aby
se díval na něco, co nechce. Děkuji vám
za pozornost. (Potlesk v části sálu.)
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Koháčkovi. O slovo požádal
pan minstr Petr Piťha a já mu slovo udílím.