Pátek 18. prosince 1992

Poslanec Svatomír Recman: Pane předsedající, přítomní členové vlády, vážená sněmovno. Budu se rovněž držet připomínky kolegy Zimy, ale mám dvě až tři poznámky, které se týkají vztahu státního rozpočtu a místních rozpočtů v obcích a okresních úřadech. Na závěr bych měl krátký pozměňovací návrh.

Budu vycházet ze zkušeností, které jsem získal jako člen městského zastupitelstva ve Frýdku-Místku. V úvodu bych chtěl říci: je rozumné, že se výrazně mění postavení místních rozpočtů v závislosti na státním rozpočtu a dotační politika státu. Víme, že v roce 1992 státní rozpočet garantuje příjmy místních rozpočtů až do výše 80%, pak pro rok 1993 je poměr zcela obrácený. Dotace jsou uvažovány ve výši 17 mld. Kčs, což představuje v položce příjmů obcí pouze 29,3%. Myslím, že je rozumné a logické, aby se obce a místní rozpočty větší měrou své vlastní ekonomické aktivity podílely na vlastní příjmové stránce, aby dýchaly se státním rozpočtem. Problém, který vzniká v období let 1992, 1993 a 1994 je zejména otázka financování a dofinancování investiční výstavby. Mám na mysli komplexní bytovou výstavbu, kde v souvislosti s předáním majetku obcím k 31. 12. podle tohoto zákona hrozí řadě obcí kolaps. Souvisí to rovněž s novelou zákona č. 172 a 485/91 Sb., o převodu majetku obcím.

Mohu to dokumentovat na některých údajích z našeho okresu, že řada rozestavěných objektů komplexní bytové výstavby, které by se daly využít pro další činnost, není možno prodat. Nehovořím o bytech, hovořím o některých školách a školkách, které jsou potřebné pro obce. Např. o Jablunkově a Frýdlantě nad Ostravicí, kde obce v roce 1993 nebude mít finanční prostředky na jejich zakonzervování, případně na dostavbu. Vím, že je to problém celoplošný. Myslím si, že pro období roku 1993 by bylo možné jednorázovou dotací některé tyto rozhodující stavby zabezpečit. Na této situaci jsme se podíleli i my, a to nepřímo novelou zákona 519/1991 Sb., o státním rozpočtu, kterým se schválila v říjnu letošního roku úsporná opatření vlády k místním rozpočtům, která spočívala v krácení dotace na letošní rok ve výši 6 mld. Kčs. Zde bychom mohli přijmout jednorázové opatření.

Poslední poznámka se týká příspěvku státního rozpočtu k úhradám úkonů spojených s výkonem státní správy v obcích. Týká se to zejména malých a menších obcích, které při částce 850 Kčs na 100 obyvatel se dostávají do situace, kdy nebudou mít na zabezpečení vlastního chodu jako státní správci. Je to otázka i přístupu. Úkoly, které jsou konány státní správou, by měly být plně hrazeny ze státního rozpočtu.

Proto se domnívám, že bychom v následujícím roce 1993 měli věnovat větší pozornost financování obcí a jejich vlastnímu chodu. Myslím, že je to v zájmu nás všech.

Na závěr bych měl pozměňovací návrh, který se týká tisku 172. Je to na str. 18, bod 2, odstavec 3, kde se hovoří o růstu průměrné nominální mzdy a z toho odpovídajícího růstu daňového základu. Chtěl bych přeformulovat odstavec 3:

"Vláda České republiky stanoví nařízením, od kterého kalendářního měsíce a po jakou dobu organizace nebo malá organizace uvedené v odstavci 2, platí pojistné podle odstavce 2.

Vycházím z toho, že když se změní růst o více než 5%, bere se sazba 30%, a neříká se, pokud poklesne přírůstek pod hranici 5%, zda tam zůstává sazba 30%, nebo se vrací k původní hodnotě sazby.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Recmanovi. Prosím pana poslance Kouckého, aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec Lobkowicz a pan poslanec Jaroš.

Poslanec Jan Koucký: Vážený pane předsedající, vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, velice rychle zdůvodním a navrhnu několik pozměňovacích návrhů.

První část mého vystoupení se bude týkat problematiky vědy, v daném případě jejího financování v České republice v příštím roce. Náš výbor konstatoval, že snížení rozpočtu České akademie věd pro rok 1993 o 400 miliónů je velice tvrdé. Proto navrhuji toto (netýká se to vůbec celkových bilancí):

1. V usnesení číslo 12 rozpočtového výboru v částce 1 a) v posledním bodě doplnit "vědní politiky vlády", a po čárce: "Návrh na použití rezervy na financování projektu RVT ve Všeobecné pokladní správě v souvislosti se zákonem ČNR č. 300/92, tj. zákon o podpoře vědy a výzkumu, a s programovým prohlášením vlády České republiky."

Zdůvodnění:

V programovém prohlášení vlády ČR je uvedena myšlenka zcela správná o spojení vědeckých a výzkumných kapacit Akademie věd s vysokými školami.

Druhý bod zdůvodnění je, že na jaře t. r. byl schválen zákon ČNR 300/92 a na základě toho zřízena Rada vlády pro vědu. Domnívám se, že problém transformace Akademie věd a její integrace s vysokými školami musí být podporován a hlavně koncipován. Domnívám se, že na to je využitelná částka, která je ve Všeobecné pokladní správě na projekty RVT. Jsem ovšem přesvědčen, že je nutné, aby vláda takový program transformace Akademie věd připravila a abychom jenom neposunuli problém o rok dále, a mezi tím Akademii věd restriktivním rozpočtem postupně likvidovali.

Za druhé doporučuji ovšem toto doporučené přenést z usnesení rozpočtového výboru do společné zprávy výborů ČNR do části l.a).

Zároveň ale, zdůvodnění je úplně stejné, ve společné zprávě na straně 2 doporučuji vypustit předposlední bod, který právě mluví o vyčlenění 100 mil. Kčs z těch projektů RVT na určitý účel. Domnívám se, že nejprve musí být určena jasná vládní koncepce a poté peníze podle toho využity. A ne, abychom předem vládě říkali, že má to a to vyčlenit nebo nevyčlenit. Čili doporučuji vypustit předposlední odstavec na straně 2. Poslední návrh, týkající se oblasti vědy je k části 18 na str. 24, § 22 odst. 1, ve třetím řádku, který začíná "tělovýchovy České republiky", za to vložit "a u akademie věd ČR" dále normálně pokračovat.

Jde o to, že zde navrhuji, aby podobně jako u škol a školských zařízení peníze, které zůstanou v rozpočtu akademie věd nespotřebovány v tomto roce, byly převedeny do příjmů akademie věd pro rok 1993.

Druhá oblast, o které chci krátce promluvit, jsou mzdové prostředky. Týká se to opět především školství. V zákoně o rozpočtu na příští rok je proti letošnímu roku v tabulce, která je přílohou zákona, uvedena kolonka mzdové prostředky. V podstatě to znamená, že se opět zavádí limit mzdových prostředků. Je to zcela pochopitelné u většiny kapitol. Domnívám se však, že to není plně oprávněné ve třech případech, a to sice ve školství, zdravotnictví a sociální péči. Mzdové prostředky jsou zde regulovány dvěma jinými faktory, a to především zákonem o platech, díky tomu se mzdové prostředky nemohou vyvíjet nekontrolovaně, a dále pochopitelně celkovým objemem finančních prostředků. Ani v jedné z těch sfér, o kterých jsem mluvil, nemůže u rozpočtových organizací z těchto důvodů dojít k nekontrolovatelnému nárůstu mzdových prostředků. Proto doporučuji do usnesení společné zprávy l. A doplnit bod tohoto znění:

"Doporučuje vládě ČR, aby limit mzdových prostředků byl zachován pro rozpočtové organizace s výjimkou rozpočtových organizací zřízených ústředními orgány státní správy a samosprávy a územními orgány státní správy a samosprávy v oblasti zdravotnictví, školství a sociální péče."

Domnívám se, že realizováno by to mohlo být tak, že při rozpisu rozpočtu vyjmenovaných rozpočtových organizací bude proveden rozpis pouze neinvestiční prostředky celkem.

Poslední věc se týká společné zprávy l. B. Tam je jeden bod, a sice o tom, jak má být předložen návrh státního rozpočtu na rok 1994. Osobně se domnívám a souvisí to s tím, že jsme přijali ústavu ČR, ve které výrazně dominuje občanský princip, rozpočet této republiky by měl být věcí co nejveřejnější, aby občané cítili, že vědí co je to rozpočet, jaké prostředky se na co vynakládají a aby příští rok také věděli, co zde projednáváme.

Projednávání daní a projednávání rozpočtu jsou dva nejdůležitější úkoly všech demokratických parlamentů.

Proto navrhuji, aby v bodě b), před ten bod, který tam je uveden, byl uveden ještě tento bod: "Aby vláda ČR připravila a publikovala v dostatečném nákladu populární materiál o veřejných rozpočtech v roce 1993 (včetně srovnání s rokem 1992) pro informování nejširší veřejnosti." Děkuji.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu kolegovi. Prosím pana poslance Lobkowicze, aby přednesl svůj pozměňovací návrh. Připraví se pan poslanec Jaroš, dále pak pan poslanec Váca.

Poslanec Michal Lobkowicz: Vážený pane předsedající, vážený pane místopředsedo vlády, dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně zdůvodnil a navrhl pozměňovací návrh, který se týká Kanceláře prezidenta republiky. Jde konkrétně o část A společné zprávy. Je to zhruba uprostřed na str. 3 společné zprávy.

V původním vládním návrhu byl stanoven počet pracovníků Kanceláře prezidenta ČR na 400 a objem mzdových prostředků 40,47 mil. Kčs. Ve společné zprávě je doporučeno zvýšení na počet 500 a tomu odpovídající zvýšení objemu mzdových prostředků na 49,2 mil. Kčs.

V komentáři, který vypracovala KPR je pracovní náplň těchto zaměstnanců specifikována takto: Výkon památkové péče, průvodcovství, stavebně technické zabezpečení Pražského hradu a zámku Lány 309: legislativně právní činnost 6, protokol 10, tiskové a knihovnické práce 8, sekretariát 3, hasičský sbor 29, personální a finanční agenda 20 a styk s veřejností 50. To je celkem 435 zaměstnanců, což se nám zdá nerealistické a nevěrohodné. Zbytek 65 míst není vůbec specifikováno s tím, že v náplni práce by měl být styk s vládou, parlamentem, tiskem a podobně.

Toto zvýšení se nám nezdá nejvýhodnější a nejsme si jisti, že uvedené zvýšení počtu zaměstnanců odráží skutečně nezbytnou potřebu KPR a navrhujeme proto vrátit se k původnímu vládnímu návrhu 400 zaměstnanců a tomu odpovídajícímu objemu mzdových prostředků.

Navrhujeme tedy jako pozměňovací návrh ke společné zprávě na str. 3 vypustit větu "změnila v kapitole KPR tabulka č. 10 vládního návrhu položku ve sloupci 1 ze 400 pracovníků na 500 a ve sloupci dvě 40,47 mil. Kčs na 49,2 mil. Kčs mzdových prostředků." Tuto větu navrhujeme vypustit. Děkuji.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Lobkowiczovi. Prosím pana poslance Jaroše, aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec Váca a dále pan poslanec Severa.

Poslanec Emil Jaroš: Vážený pane předsedající, vážený pane místopředsedo vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové. Z řady diskusních příspěvků jsme slyšeli opravdu možná někdy oprávněné stesky, že je nutno peníze na to nebo na ono, víme, že hasiči potřebují delší žebříky. Připomínek je jistě celá řada. Nedivím se určitým obavám ministerstva financí, kde prostředky na to vzít, kde je čerpat, aby byly tyto možná i oprávněné požadavky uspokojeny.

Přesto mi dovolte, abych se zmínil o určitém jevu, který se u nás v důsledku uvolnění tržního hospodářství také velice rozmohl, a to je tabakismus. Chtěl bych říci, že v současné době 48% mladých lidí do 20 let kouří a v dospělém věku je to 38% populace. Důsledky tohoto tabakismu jsou opravdu alarmující. V současné době umírá na přímé důsledky kouření tabáku 30 tisíc mužů a 4 tisíce žen ročně u nás.

Mám tady tabulku, která ovšem z vaší vzdálenosti bude nezřetelná, kde jsou tři křivky. Z této tabulky je patrné, že pouhé zvýšení cen tabákových výrobků o 10% vede ke snížení kuřáků o 4% v populaci. Přičemž to výrazně vede k nabytí prostředků do státního rozpočtu. Velice výrazně. Jsou to čísla z Kanady, a je to tabulka asi z průběhu 10 let.

Při rozhovoru s pracovníkem Mezinárodní zdravotnické organizace ze Ženevy, který se tímto problémem zabývá, sám poukázal na to, že u nás máme optimální podmínky, protože prakticky je u nás monopol tabákového průmyslu. Lze proto výrazným zvýšením cen tabákových výrobků přivést značné prostředky do státního rozpočtu, přičemž lze zmírnit negativní důsledky na naši populaci.

Měl bych proto pozměňovací návrh. Nechám na zpravodaji, kam by ho začlenil. A sice výrazně zvýšit ceny tabákových výrobků mechanismem spotřební daně a tím zabezpečit výrazné zvýšení příjmů do státního rozpočtu v roce 1993. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Jarošovi. Prosil bych pana poslance Vácu, připraví se pan poslanec Severa, dále pak pan poslanec Štrait.

Poslanec Oldřich Váca: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vážení ostatní přítomní. Jeden z předřečníků zde hovořil o tom, jak je kritická situace v Požární ochraně. A jak je nutné právě tam dát finanční prostředky. Bohužel musím uznat, že tento pan kolega má trochu pravdu, ale ne tak úplně. Jsem přesvědčen, že vždy je třeba dávat prostředky tam, kde předem víme, že budou účelně využity. Bohužel v případě požární ochrany toto zatím nelze předpokládat. Zatím, jak jsme ve výboru pro právní ochranu a bezpečnost projednávali rozpočty České armády, ministerstva vnitra, požární ochrany, tak rozpočet požárníků je stále nahlížen pracovníky hlavní správy Sboru požární ochrany jako tajný. Vím, že to celou řadu lidí překvapí zvláště teď, když i rozpočet České armády tajný není. Je naprosto veřejně přístupný. Další skutečnost, se kterou jsme se ve výboru seznámili, je ta, že příloha státního rozpočtu je jeden materiál a doplňková část, která je z hlavní správy Sboru požární ochrany, je materiál druhý. Tak, jako ostatní resorty stačily během dvou, tří dnů připravit tyto rozpracované materiály svého resortu, tak materiál dodaný hlavní správou požární ochrany je zbožným přáním byrokratických úředníků, kteří ještě v minulém roce připravovali rozpočet pro požární ochranu na základě metodiky příprav pětiletých plánů. Tito pánové předložili toto zbožné přání do výboru jako skutečnost. Postupuje se tam takovým způsobem, že ačkoliv dnes je na hlavní správě 175 pracovníků, mají 206 tabulkových míst, žádají navýšení o dalších 22 pracovníků. Kdybych takto měl dále rozebrat i metodiku hlavní správy, zjistili bychom, že sice velice rádi vykazují požárnost v hlavním městě Praze, která obrovsky narostla, daleko více, než všude jinde, právě proto, že je zde obrovská kumulace podniků. To vykazují. Ale na druhé straně finační prostředky pro Prahu nezahrnují, protože hlavní město Praha je financováno v oblasti požární ochrany prostřednictvím Magistrátu hlavního města Prahy. Nedostatků je tam příliš mnoho.

Vidím pouze jeden jediný způsob, jak všechny tyto nedostatky odstranit, a to je projednání nového zákona o požární ochraně v co nejbližší době. Teď bohužel v období, odkdy zde sedíme, na ministerstvu vnitra ČR, kde bylo plánováno řešit i otázku požární ochrany jako jednu z prioritních, bohužel tato musela nepatrně ustoupit do pozadí, jelikož bylo naprosto nutno věnovat se transformaci federálních služeb ministerstva vnitra do ministerstva vnitra ČR. Přesto ministerstvo vnitra o této problematice ví, a v nejbližší době, začátkem příštího roku tuto problematiku bude intenzivně řešit.

V našem výboru jsme ještě nepřijali usnesení, ale věřím, že bude přijato, že hlavní správa Sboru požární ochrany urychleně předloží rozpočet s použitím prostředků, které jsou jim dány k dispozici. Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Vácovi. Prosím pan poslanec Severu, připraví se pan poslanec Štrait, potom pan poslanec Motyčka.

Poslanec Pavel Severa: Dámy a pánové, budu stručný. Pan poslanec Jiří Karas žádal váženou sněmovnu o to, aby podpořila přesun částky 3 mil. Kčs z kapitoly ministerstva obrany do kapitoly ministerstva zdravotnictví za účelem zakoupit techniku potřebnou pro pokoj s intenzivní péčí na dětské urologické klinice v Praze 2. Tato situace je mi též známá. Jedná se o životy několika set dětí z celé republiky. Není to případ, kdy by se jednalo o prosazování případu jedné nemocnice. Zde se problémy kumulují z celé republiky, a proto vzhledem k tomu, že tato částka představuje například pouze jednu desetinu tanku, podpořil bych tento návrh a doporučuji sněmovně, aby tento návrh schválila. Děkuji.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Severovi, prosím pana poslance Štraita, aby přišel k řečništi. Dále se připraví pan poslanec Motyčka, potom pan poslanec Vrcha.

Poslanec Jaroslav Štrait: Vážený pane předsedo, místopředsedo, dámy a pánové, dovolte, abych krátce obrátil vaši pozornost k tabulce č. 12 na straně 7, kde je ministerstvo spravedlnosti. V rámci řešení problematiky humanizace vězeňství a zdravotní péče pro odsouzené je potřebné a podle mého názoru i nutné zahájit výstavbu vězeňské nemocnice Sboru nápravné výchovy v areálu stávající věznice Brno. Dosavadní psychiatrická péče pro odsouzené z moravského regionu - upozorňuji, že mě to zajímá spíše, pokud jde o stránku humanizace vězeňství, nejsem Moravan - je zajišťována v rámci existující nemocnice Slovenské republiky v Trenčíně. Rozpadem federace je poskytnutí této péče v budoucnu ohroženo. Se všemi potížemi, které nemíním rozvádět, je běžná nemocniční péče pro odsouzené z moravského regionu dosud poskytována církevní nemocnicí v Brně, v Pekařské ulici, na základě smlouvy o pronájmu. Tato smlouva má skončit 30. 12. příštího roku, mimo jiné i na základě toho, že civilní nemocnice v Brně v Pekařské ulici je dlouhodobě ze stavebně technického hlediska v havarijním stavu. Velmi se omlouvám za pozdní předložení tohoto doplňujícího návrhu, který bude níže uveden, protože do posledních chvil jsem si musel doprověřovat údaje.

Na základě výše uvedených skutečností navrhuji, aby rozpočet investičních výdajů ministerstva spravedlnosti ČR na rok 1993 v části individuálních dotací na investiční výstavbu byl posílen o částku 20 milionů korun na zahájení výstavby nemocnice Sboru nápravné výchovy v Brně a v tomto smyslu i zkrátit státní rozpočtovou rezervu. Děkuji vám za pochopení v této mimořádné situaci.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Štraitovi a prosím dalšího přihlášeného, pana poslance Motyčku, aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec Vrcha, potom pan poslanec Bečvář.

Poslanec Ludvík Motyčka: Vážený pane předsedo, pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, navrhuji do části druhé, článku pátého, odstavce druhého, - tento odstavec upravuje užívání služebního vozidla, zařízení telefonní stanice pro vyjmenované funkce - za slova "náměstci ministrů" doplnit čárku a slova "viceprezident Nejvyššího kontrolního úřadu". Svůj návrh odůvodňuji tím, že funkce viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu svým významem je na stejné úrovni jako funkce náměstka ministra, a proto je opodstatněné, aby tato funkce měla i obdobné zabezpečení pro rychlou dosažitelnost a přesuny. Konečně význam funkce viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu v samotném zákoně již tím, že je uvedena ve skupině členů vlády ČR. Jinak se domnívám, že k neuvedení této funkce došlo nedopatřením.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Motyčkovi. Dalším přihlášeným je pan poslanec Vrcha. Prosím, aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec Bečvář a dále pan poslanec Petr Nečas.

Poslanec Oldřich Vrcha: Vážené dámy a vážení pánové, vážený pane předsedo, předsedající, jelikož předložený státní rozpočet na rok 1993 je zpracován v duchu ideí marxismu-leninismu, to jest zvyšování mezd jen horním vrstvám vládnoucí garnitury, doporučuji, aby všichni ti, kteří podpoří tento rozpočet a také všichni ti, kteří jej zpracovali, byli vysláni na odbornou praxi na Moravu za účelem přesekávání řepy, dojení krav a vyhazování hnoje, s minimální mzdou, doporučuji 2.200 korun hrubé mzdy měsíčné. Prosím pana předsedajícího, aby o návrhu v závěru sněmovna hlasovala po jménech, neboť je to důležité. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Vrchovi a prosím pana kolegu Bečváře, aby se ujal slova.

Poslanec Ivan Bečvář: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, vážený zbytku České národní rady, dávám pozměňující návrh společné zprávy: za část 16 vložit část 17 s názvem "Osvobození od daně z příjmů některých osob" v tomto znění: " Od daně z příjmů - odkaz 1. jsou osvobozeny příjmy ze zemědělské výroby, vodního hospodářství.

Odkaz 2. ...osob, kterým byly zemědělské pozemky nebo pozemky hospodářských lesů a rybníků vydány na základě zvláštního předpisu; Odkaz 3. ...pokud na nich sami nebo s osobami blízkými...

Odkaz 4. ...hospodaří, jakož i příjmy samostatně hospodařících rolníků; Odkaz 5. ...a to na dobu tří let ode dne účinnosti tohoto zákona."

Jedná se o odvolávky 1, 2, 3, 4 a 5, které znějí:

"odvolávka 1. zákona ČNR č. 586/92 Sb.,- o dani z příjmů, odvolávka 2. § 7 odst. 1 písm. a) zákona ČNR 586/92 Sb.,;

odvolávka 3. zákon č. 229/91 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku ve znění pozdějších předpisů;

odvolávka 4. § 116 občanského zákoníka;

odvolávka 5. § 12a) až 12h) zákona 105/90 o soukromém podnikání občanů ve zněni zákona 219/91 Sb., a zákona č. 455/91 Sb."

Důsledkem tohoto pozměňovacího návrhu je samozřejmě přečíslování současné části 17 na část 18 a z toho ostatní přečíslovat. Současný § 21 bude přečíslován na § 22. Aby tento návrh mohl být realizován bez dopadu do příjmů a výdajů státního rozpočtu, je součástí tohoto návrhu usnesení ČNR v tomto znění:

"Česká národní rada doporučuje vládě České republiky, aby v kapitole "Zemědělství", v investičních dotacích pro tento resort v částce 5,1 mld. byla blokována částka 350 milionů pro úhradu ztráty příjmů veřejných rozpočtů vzniklých osvobozením od daně z příjmů některých osob podle částky 17 § 21 zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 1993."

Tuto změnu navrhuji jako reakci na stav současné vesnice, který z hlediska hospodaření fyzických osob na zemědělské půdě není uspokojivý a příznivé řešení nebylo dosud navrženo. Na restitucích jsou vraceny zemědělské majetky devastované, zničené a bez značných investic prakticky nepoužitelné. Tento krok je posledním zoufalým pokusem pomoci restituentům začít skutečně v roce 1993 na půdě hospodařit. Děkuji.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Bečvářovi a prosím pana poslance Nečase, aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec Kubiš, dále pan poslanec Sýkora, jehož přihláška je poslední, kterou mám do rozpravy.

Poslanec Petr Nečas: Vážený pane předsedající, vážený pane místopředsedo vlády, dámy a pánové, stojíme před poměrně komplikovaným úkolem vytvořit a schválit první rozpočet samostatného českého státu, což je úkol samozřejmě nelehký, protože výše prostředků je konečná; onen koláč, který můžeme dělit, není prostě natahovací, chceme-li někde přidat, musíme někde ubrat. Chtěl bych se zde zamyslet nad jedním problémem, který mně osobně připadá velmi fundamentální.

Část kompetencí, které nyní přecházejí na Českou republiku v uplynulém období, vykonávala federace. Se zmenšením státu neklesají výdaje v některých oblastech státní správy. Někde se jedná o lineární průběh, jsou však oblasti, kde je tento pokles prakticky nulový. Jednou z těchto oblastí jsou náklady na zahraniční službu, diplomatické služby a zahraniční zastoupení.

Pokud porovnáme údaje v nákladech i počtech pracovníků u srovnatelných zemí naší velikosti, zjistíme, že tento pohled je dosti tristní, tak jako pochopitelně i u jiných oblastí. Je pochopitelně těžké najit zdroj pro navýšení prostředků na zahraniční službu, domnívám se však, že cestu lze najít.

Podle tisku 172, který nám byl předložen, je Kancelář prezidenta republiky schopna vystačit v mimo mzdových neinvestičních výdajích s částkou zhruba o 9 milionů nižší než byl původní vládní návrh a těchto zhruba 9 milionů použít na mzdy, to je na zvýšení mzdových prostředků a na zvýšení počtu pracovníků ze 400 na 500.

Rozbor použití těchto prostředků zde už přede mnou provedl kolega Lobkowicz a domnívám se, že jeho závěry nás opravňují k určité úpravě, k přesunu mezi jednotlivými rozpočtovými kapitolami. Jedná se totiž o otázku, že snížením těchto neinvestičních výdajů na Kancelář prezidenta republiky zde získáváme zhruba 9 miliónů prostředků, které lze použít na mzdy a jsme postaveni před otázku, kde těchto 9 miliónů bude efektivněji využito. Zda v prezidentské kanceláři, či zda v zahraniční službě. Domnívám se jednoznačně, že v tom druhém případě, protože tento bude mít výrazně multiplikativní charakter. Řešením je to, že mimo mzdové neinvestiční prostředky zůstávají u Kanceláře prezidenta republiky ve výši tisku 172 a v tomto rozsahu prostředků je schopna Kancelář prezidenta republiky úkoly zvládnout, protože je to podstatou tohoto tisku. Mzdy zůstávají ve výši vládní předlohy rozpočtu.

Podíváme-li se dále podrobněji na rozpočtovou kapitolu Kanceláře prezidenta republiky, zjistíme, a už na to jeden předřečník upozornil, že se tam vyskytuje kapitola Soutěžení a iniciativa pracujících, dotovaná částkou 3,8 miliónů. Proto bych chtěl podat pozměňující návrh, který vychází z tabulky výdaje státního rozpočtu České republiky podle kapitol tisku 172.

Navrhuji, aby Česká národní rada doporučila vládě u neinvestičních výdajů kapitoly Kancelář prezidenta republiky přesunout částku 12,953 miliónů do neinvestičních výdajů kapitoly Ministerstva mezinárodních vztahů. V kapitole Kancelář prezidenta republiky snížit mzdové prostředky o 9,153 miliónů korun a v kapitole Ministerstva mezinárodní vztahů zvýšit mzdové prostředky o 12,953 miliónů Kčs. Současně s tímto opatřením upravit odpovídajícím způsobem závazné limity regulace zaměstnanosti v onom růžovém tiskopise, předloženém vládou u Kanceláře prezidenta republiky na 400 a u ministerstva mezinárodních vztahů na 700. Děkuji.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP