Pátek 18. prosince 1992

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Skočovský.

Poslanec Miloš Skočovský: Jen krátké doplnění. Uvedl jsem čísla, která platí, když se odečtou všechna magistrátní města. Nevidím důvod, když se odečte Praha, aby se odečetla i ostatní magistrátní města, která ostatně v rozpočtu takto jsou brána. V tom případě platí čísla ta, která jsem řekl já. Stejné postavení jako Praha v Čechách, má Brno a Ostrava s celkovým počtem lidí v aglomeracích okolo 1 mil. na Moravě. Brněnská aglomerace má 800 tis. Ostravská aglomerace 700 tis. obyvatel. Dohromady 1,5 mil. obyvatel. Odečteme-li je pryč, a necháme jen okresy, které leží mimo, platí čísla, která jsem říkal já. Spočítat si je můžete. Jsou uvedena v zákoně 171.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji. Další faktická poznámka pan poslanec Libor Novák starší. S další faktickou pan poslanec Wagner a pak pan poslanec Ježek Josef.

Poslanec Libor Novák (1958): Dámy a pánové, vystupuji ještě jednou jako jeden ze dvou společných zpravodajů opravdu s technickou poznámkou, protože během projednávání této věci jsme přišli na to, že se vloudily ještě dvě chyby do společné zprávy. Rád bych vás na ně upozornil a poprosil bych vás, abyste mi věnovali trochu pozornosti.

První chyba nastala tím, že schůzka společných zpravodajů schválila do společné zprávy jeden z návrhů na usnesení, a ten se ve společné zprávě, kterou máte před sebou, v tisku 172 neobjevil. Když se podíváte na společnou zprávu, na první stránku, je tam část l. písm. a). První dvě odrážky jsou uvozeny slovem "přesunula". Doplňte si prosím laskavě ještě jeden odstavec, který vám přečtu pomalu, abyste si ho mohli zapsat. Důležité jsou částky a odkud kam. Takže třetí odrážka zní: " - přesunula z rozpočtovaných prostředků kapitoly Úřad vlády České republiky částku 12 351 504 Kčs do kapitoly Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysílání s tím, že výdaje rady budou stanoveny částkou 16 669 504 Kčs." To znamená, 12 351 504 Kčs se bere z kapitoly Úřad vlády ČR, dává se do kapitoly Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysílání s tím, že konečná částka rozpočtu výdajů rady je 16 669 504 Kčs. To je první chyba, kterou se tímto snažím napravit.

Druhá chyba je opravdový překlep. Podíváte-li se na stranu 14 společné zprávy, je tam bod 7, kterým se upravuje § 23. V § 23 písm. e) se uvádí na konci druhého řádku a pod tím na konci třetího řádku: "§ 6 respektive § 6 odst. 4 zákona" a uvádí se tam číslo "586/1992". Správně má být "286/1992" zákon o dani z příjmů. Totéž platí i pro bod 9 dole na straně 14, kde se v písm. a) "60% celookresního výnosu daně z příjmu z nezávislé činnosti atd. přiznává tomu a tomu", je opět zmíněn zákon 586 a má být 286/1992 Sb. Chtěl bych uvést tyto dva problémy na pravou míru proto, aby zejména v prvním případě nebyl zbytečně vznášen pozměňovací návrh, o kterém by se muselo hlasovat. Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Novákovi. S faktickou poznámkou se hlásil pan poslanec Wagner.

Poslanec Jozef Wagner: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, v debatě, kterou zde rozvinul pan kolega Skočovský a pan místopředseda vlády Kočárník, se ukázalo, že bychom zde mohli začít hledat jakési spory mezi tím, jestli ve velkém městě nebo v malých obcích, nebo kde je to horší a kde je to lepší. Domnívám se, že jdeme úplně mimo problém a jen proto jsem se přihlásil k faktické připomínce, abychom nehledali problémy tam, kde nejsou. Problém je prostý a jednoduchý. Je zde výpadek hrubého domácího produktu za tři roky zhruba 40%, ekonomika je nevýkonná a předpokládalo se to, vědělo se to. Přesto se s tím šlo do ekonomické reformy. Pouze se míra výpadku v době, kdy se reforma schvalovala, byl jsem u toho, hlasoval jsem pro to nevědělo, že výpadky budou o tolik větší, než se tehdy předpokládalo. Jsou jaké jsou a na nás není, abychom rozdmýchávali vášně mezi malými a velkými obcemi, mezi městy a obcemi. Na nás je, abychom hledali co nejrychlejší řešení ve stavu, v němž příkoří pro malá města, pro velká města, pro obce i pro občany může být nadbytečné, vetší než jsme chtěli.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji. Další faktickou poznámku má pan poslanec Ježek.

Poslanec Josef Ježek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, promiňte, že mi to nedá vás upozornit na některé nedostatky komparace, kterou uvedl pan kolega Skočovský. Například, jestliže na Moravě pracuje s aglomeracemi brněnskou a ostravskou, ve vymezení více okresů, podobně musí pracovat i s aglomerací pražskou, která minimálně zahrnuje okresy Kladno, Mělník, Praha-východ, Praha-západ, Beroun atd., což je potom 2 mil. obyvatel. Jestliže srovnáváte relativní intenzitu dotací z titulu státní správy, měl byste vzít v úvahu počet obcí. Čechy jsou zemí řidčeji zalidněnou než Morava, počet obyvatel je tu na větším území více rozptýlen. Teprve, kdybyste všechny tyto věci vzal v úvahu, pak by bylo vůbec možné toto srovnání provádět.

Promiňte, že upozorňuji na tyto nedostatky metodiky, která byla použita. Domnívám se, že bez seriózní analýzy těchto čísel nemá smysl, aby tady byly takové argumenty předkládány. Děkuji.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji. Písemně s pozměňovacím návrhem se přihlásil pan poslanec Mandelík. Připraví se paní poslankyně Bumbová.

Poslanec Richard Mandelík: Vážený pane předsedo, vážený pane místopředsedo, vážený pane místopředsedo vlády, vážené dámy, vážení pánové, předkládám tento pozměňovací návrh k části 5 tisku 172, a to k čl. 3 odst. 7 ve druhé větě doplnit za číslo 5 text: "písmeno b) a c)". Druhá věta nově zní: "Nárok na ostatní požitky podle odst. 2 a odst. 5 písm. b) a c) náleží ode dne zvolení či jmenování do skončení výkonu funkce."

V tomtéž odstavci 7 se doplňuje další věta, která zní: "Nárok na požitek podle odst. 5 písm. a) náleží členům vlády ode dne jmenováni a trvá ještě tři měsíce po skončení výkonu funkce, pokud mu v té době nevznikne nárok na stejný požitek." Zdůvodním to: jedná se o bezplatné používání služebního vozidla se služebním řidičem i bez něho k výkonu funkce, v souvislosti s ní a k osobní dispozici pro člena vlády.

Současná úprava nařízením vlády dávala členům vlády např. mimo jiné i nárok na plat ještě šest měsíců po skončení funkce a jiné další požitky včetně auta. My jsme úpravou, která se zde navrhuje a je obsahem společné zprávy, provedli dosti značnou restrikci: omezili jsme plat na tři měsíce po skončení funkce a v odst. 5 jsme vlastně požitky omezili koncem výkonu funkce. Domnívám se, že je to nepřiměřená tvrdost a vzhledem k povaze té funkce a k tomu, že funkci je potřeba také předat, a že jistá práce stále ještě dobíhá po skončení funkce, že je účelné, aby člen vlády měl k dispozici motorové vozidlo ještě tři měsíce po skončení své funkce. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci a prosím paní kolegyni Bumbovou, aby přišla k řečništi a připraví se pan poslanec Wagner.

Poslankyně Stanislava Bumbová: Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, chci ve svém vystoupení upozornit na některá kritická místa v návrhu rozpočtu pro oblast školství. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy navrhlo ve svém materiálu rozpočet kapitoly 333 v částce 48,8 mld. korun, vládní návrh, resp. ministerstvo financí určilo pro tento resort 38,189 mld. korun. Rozdíl deseti miliard je příliš velký na to, aby se zabezpečila dobrá úroveň vzdělávacího procesu a také rozsah sociálních služeb, které školství zabezpečuje.

Z materiálu samotného ministerstva lze vyčíst, že v návrhu rozpočtu kapitoly 333 ani v rezervách státního rozpočtu nejsou zabezpečeny prostředky např. na pokrytí předpokládané míry inflace, na finanční zabezpečení státních učňů; zde musím upozornit, že velmi složitá situace je např. u zemědělských oborů ale i dalších. Není pokryt nárůst počtu studentů vysokých škol. Jen pro srovnání: zvýšení počtu studentů pro školní rok 92/93 představuje 12% nárůst výkonu vysokých škol. Tento nárůst spolu s dalšími nepokrytými položkami představuje faktické snížení rozpočtu vysokých škol proti skutečnosti roku 1992 o 20%.

Chybí stále prostředky na dopady z restitucí. Nájmy v těchto objektech velmi zatěžují školské rozpočty.

Za východisko ale nepovažuji opatření, která ministerstvo školství předběžně plánuje. Jednání se např. o snížení dotace pro zařízení, která se zabývají zájmovou činností. Dotklo by se to opět i mateřských, základních, uměleckých škol a družin. Zde mám obavy z toho, že se dál bude zvyšovat počet dětí, které své uplatnění budou hledat jinde; zvýší se zejména jejich trestná činnost.

Neúměrné jsou nárůsty cen potravin ve školním stravování, které by měli hradit v plném rozsahu rodiče zejména žáků středních škol. Když k tomu připočteme plánované hrazení učebnic, kolejné na vysokých školách, připravované školné, pak dojde k dalšímu finančnímu zatížení zejména rodin s dětmi.

Rovněž částka určená na investice, to je 1,8 mld. korun, je naprosto nedostatečná, neumožňuje krytí ani nezbytně nutných zahajovaných staveb, obnovu přístrojového vybavení, zejména na středních a vysokých školách, téměř se zastaví opravy a údržba. Už nyní je situace na některých školách kritická. Ministerstvo sice tento rozpočet odsouhlasilo, ale plánovaná úsporná opatření se dotknou - jak už bylo řečeno - především rodin s dětmi a tím, pokud nedojde k řádné a včasné kompenzaci rodinných rozpočtů, dostanou se mnohé rodiny pod hranici sociální potřebnosti.

Mám ještě jeden dotaz na vládu České republiky v souvislosti s rozpočtem: zajímá mne, jak se bude v příštím roce řešit otázka slevy žákovského jízdného. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji paní poslankyni Bumbové a prosím pana poslance Wagnera, aby se ujal slova.

Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, nejdřív bych vám chtěl říci malý poznatek ze styku s voliči v otázce, kterou právě projednáváme. Mnohé z vás by překvapilo, kdybyste dostali do rukou materiál, který jsem dostal do rukou já od jednoho voliče, který se prohlásil, že je voličem naší strany - Čs. sociální demokracie. Je z Prahy 8. Tento volič se velmi intenzivně zabýval otázkami, které jsme my řešili a vyřešili špatně. A dokonce tak intenzivně, že vypracoval řadu tabulek, které si nechal ověřit na příslušných ministerstvech a ministerští úředníci potvrdili, že je vypracoval perfektně, že jsou přesné a že opravují to, co jsme dostali jako důvodovou zprávu, jako přílohu k návrhu zákona, který jsme poté schválili ve znění, které se ukázalo býti jako špatné, ale které už tehdy někteří z nás za špatné považovali, i mnozí poslanci Čs. sociální demokracie, zejména pan Brožík a předložili proto patřičné pozměňovací návrhy.

Pan Čermák mi napsal: "Lze pochopit, že poslanci schválili zákon a zamítli pozměňovací návrhy, které sledovali snížení dopadů u některých skupin, protože důvodová zpráva vykazuje v podstatě shodné zatížení, jako je v roce 1992. Skutečnost je ovšem jiná. A nevěřím, že by správně informovaní poslanci schválili bez pozměňovacího návrhu zákon, který ukládá drobným podnikatelům odvod 990 korun z příjmu tisíc korun za měsíc." Konec citace.

Abyste viděli, že tento člověk, který je samozřejmě též exponován v zájmovém sdružení důchodců, jde dál než ke kritice, přednesu jeden z jeho návrhů jako pozměňovací návrh ve sněmovně. Nemyslím si, že s ohledem na to, co již bylo předloženo, je to právě to nejlepší řešení, ale považuji za důležité zmínit zde něco, co projednávalo zájmové sdružení občanů a co se stalo názorem mnohých z nich. Takže doporučuji, aby ten nejdiskutovanější problém byl řešen takto; jedná se samozřejmě o zdravotní a sociální pojištění:

V § 3 odst. 3 doplnit tak, aby poslední věta zněla: "Jde-li o souběh činností podle § 13 a není-li samostatná výdělečná činnost hlavním zdrojem příjmů" - teď přijde to doplnění: "dále u důchodců, u nichž příjem ze samostatné výdělečné činnosti nepřesáhne výšku minimální mzdy, je minimálním vyměřovacím základem 6ti násobek minimální mzdy, maximální vyměřovací základ se nemění." Konec návrhu.

Tím jsem chtěl dokumentovat, že zájem o naší práci a její výsledky je vyšší, než bychom si mysleli a že bychom a to z tohoto místa opakuji již pokolikáté i proto - měli bez ohledu na svou koaliční či opoziční příslušnost více dbát na to, aby i z úřadů republiky, z ministerstev, chodily věci, které mají bezpečnou vypovídací schopnost a jistou věrohodnost.

Nyní bych si dovolil několik poznámek k předloženému návrhu zákona o státním rozpočtu. Z logiky, která vychází už z usnesení vlády o státním rozpočtu plyne, že tento rozpočet se sestavoval za každou cenu tak, aby byl vyrovnaný. To je základní poznámka k věci. Jestliže většina se shodne na tom, že je potřeba vyrovnaný rozpočet, nebudu samozřejmě tím, kdo bude hlasovat proti, ale domníval jsem se, že při zrodu nového státu, při současném zavádění nového daňového systému, nového systému zdravotního a sociálního pojištění, při mnoha a mnoha neznámých, nebylo nutné vůbec schvalovat v této chvíli rozpočet, ale rozpočtové provizorium. Domnívám se, že kritika - a proto jsem začal úvodem názorem onoho občana, který jsem prezentoval - že kritika, kterou jsme v tomto názoru vyslechli, že nás může takováto kritika potkat i v průběhu plnění tohoto rozpočtu a zejména při schvalování státního závěrečného účtu za rok 1993. Nedomnívám se, že bylo rozumné takovéto řešení a byl bych býval mnohem raději, kdybychom přikročili k rozpočtovému provizoriu. Nemyslím si, že by to byl špatný signál světu, byl by to pouze signál, že přemýšlíme a chceme být hodnověrní. Rozpočet, který je předem tak rizikový, jako je tento, jehož výsledkem zřejmě bude další růst vnitřního dluhu, nebude vypovídat nic dobrého ani o vládě, která ho předložila, ani o parlamentu, který ho schválil.

Příčiny proč je to, jak je, jsem řekl v té krátké faktické připomínce ke sporu o to, co nás stojí víc - jestli velká města nebo malé obce - v tom problém není. Problém je v tom, že v době, kdy jsme schvalovali reformu, krátce po revoluci, že se věci tak idealizovaly, tak rozdělily na černobílé vidění, že se neslyšelo na mnohé varující hlasy, aby to či ono se provádělo způsobem bezpečnějším, aby se obyvatelstvo nevystavovalo zbytečnému příkoří. Sám patřím k těm, kteří na to upozorňují, už při projednávání vládního programu federálního v roce 1990, při projednávání zásad reformy a opět při schvalování scénáře reformy. Necítím se tak mnoho odpovědným, ale přesto se cítím odpovědný, protože jsem byl u toho, ačkoliv jsem své výhrady řekl a hlasoval jsem pro.

Domnívám se, že je nyní na místě, abychom si uvědomili, že každé naše hlasování, každé naše vyjádření v této věci může běh událostí ovlivnit, a že běh událostí ovlivňuje osudy a životy mnoha lidí. Měli bychom se proto chovat odpovědněji. Základní charakteristika, kterou rozpočtu dávám, je neodpovědnost.

A teď k jednotlivým částem rozpočtu. Nejdříve k vládnímu usnesení o státním rozpočtu. Likvidita Československé obchodní banky. Pokud bude likvidita Československé obchodní banky řešena státními dluhopisy, jak bude postupováno dále? Tyto dluhopisy by musely být neomezeně obchodovatelné, aby Československá obchodní banka mohla splnit své závazky. Tím věřitelé dostanou za část svých závazků pochopitelně cenné papíry, sice státní, ale přesto s rizikem přenosu kursové ztráty těchto papírů na věřitele bank. Další věc - já vím, že to není v návrhu, ale mluví se pane ministře o tom návrhu, ale hovořím o tom proto, že se vyjadřuje filosofie vlády, s jakou přistupovala k věci a považuji za důležité to pozměnit. Bývá zvykem, pane místopředsedo vlády, že se v této sněmovně nechá řečník domluvit, přihlásí se poslanec či ministr a potom reaguje.

V rozpočtových pravidlech jsou navrhovány změny, které - v § 23, písm. a) a b) výrazně znevýhodňují okresy, přilehlé k velkým městům a v § 28 jsou opět výrazně znevýhodňovány okresy přilehlé k velkým městům. Tady se domnívám, že to řešení není šťastné.

V § 8 odst. 2 zákona 551/91 Sb. o Všeobecné zdravotní pojišťovně - jak bude pokrývat pojišťovna zbytek nedostatku finančních prostředků? Je na místě alespoň státní záruka za přijatý překlenovací úvěr, jejž si bude muset pojišťovna opatřit na finančním trhu na úkor ostatních dlužníků a k tíži úvěrových rámců obchodních bank a tudíž podnikatelé budou mít omezené možnosti získat úvěr? Tak to jistě bude. Bylo nepochopeno - a opakuji nevím už pokolikáté z tohoto místa - že ono řešení přes kapitál je řádově nepochopené i posledním vyjádřením pana předsedy rozpočtového výboru ing. Ježka zde od tohoto místa. On řekl, že už tam je 1,7 miliardy, či kolik. Kdyby tam byly dvě celé miliardy, tak při výnosu 20% je roční příjem 400 miliónů. Co je 400 miliónů, jaké procento z ročních výdajů pojišťovny, si každý z vás umí představit. Je to zanedbatelná část. Ten výnos musí být takový, aby kryl minimálně 10 a maximálně 25% roční potřeby. Já hovořím o řádově jiném přídělu kapitálu, než tam dosud jde. Zdůvodňoval jsem to už i z tohoto místa argumentací, která je jistě na místě. Argumentací, že demografický vývoj zhorší příjem těchto fondů, to zaprvé a zadruhé, že v přechodném období, kdy půjde o to, abychom se dostali v těchto pojištěních na evropský standard, bychom měli spíše zvyšovat požitky lidem, než je snižovat. Z čeho? Z příspěvků to nepůjde, jen z příspěvků. Chápu, že u obou fondů je příspěvkové hospodaření modernější než fondové, ale za situace, v níž jsme, je asi jediné východisko použít masivně privatizovaného majetku k posílení kapitálu těchto fondů, ale tak, aby mohly využívat výnosy a ne tak, aby hospodařily, jak fondy takovéhoto druhu na celém světě hospodařit nesmí, aby tento majetek zastavovaly. O tom zde už byla řeč, že mohou majetek zastavit. A tím získávat zdroje. To je naprosto nepřípustné. Oni musí s tím majetkem hospodařit zcela jinak. Musí mít majetek bezpečně uložený v co nejbezpečnějších akciích a musí s ním hospodařit způsobem obvyklým ve světě, to je co nejméně rizikově. A potom to těm fondům může prospět.

Přesto nebudu navrhovat žádný pozměňovací návrh, nemyslím si, že je to v tuto chvíli rozumné, ale opět žádám vládu, aby se touto věcí vážně zabývala a aby příslušný návrh předložila sama, protože má vláda k disposici daleko více prostředků k tomu, aby mohla přesně kvantifikovat, než jednotlivý poslanec. Tolik k tomuto problému.

Ke změně zákona č. 44/1988 Sb., horní zákon. Tam je otázka likvidace některých, zejména uranových provozů. Ptám se, do jaké míry je v rozpočtu (myslím, že je to v kapitole všeobecná pokladní správa) zakotveno, že likvidace těchto provozů je zajištěna; jsou nejméně tři varianty, v nichž by mohla likvidace probíhat. Jednou z těch variant je možnost řešit současně ekologii. Ptám se, jakým způsobem je vláda rozhodnuta likvidaci řešit. Dále, jakým způsobem je to zajištěno v rozpočtu a je-li na to v rozpočtu dost prostředků.

Ke Státnímu fondu tržní regulace v zemědělství: Je to ochranářské opatření, samozřejmě s ním lze souhlasit. Ale je to v podstatě konstrukce dovozního cla - nepřímá a měla být spíše jako dovozní clo deklarována. Tolik k jednotlivým částem rozpočtu a nyní několik obecných poznámek, které se vztahují opět k hodnověrnosti jedné rozpočtové kapitoly, to je kapitola ministerstva státní kontroly. Domnívám se, že když rozpočtová kapitola ministerstva státní kontroly vzbuzuje pochybnost poslance, pak by se tím vláda měla vážně zabývat. Proč vzbuzuje tato kapitola moji pochybnost, tím vás nyní nechci zdržovat. Budete mít příležitost se to přesně dovědět z mé interpelace na vládu České republiky ve věci nesprávného hospodaření s prostředky svěřenými ministerstvu státní kontroly. Druhá věc - zvláštní situace tohoto ministerstva, které v podstatě od června 1991 má své vlastní účetnictví, zdůrazňuji, účetnictví ministerstva státní kontroly naprosto neprůkazné. Pokud je kontrolní ministerstvo v tomto stavu, ptám se, v jakém stavu mohou být kontrolní zprávy, které takovéto ministerstvo předkládá, a jaká je jejich důvěryhodnost, i kdyby byly sebelepší. Byl jsem povinen tuto pochybnost vznést na základě informací, které mám. Ale nepovažuji za rozumné navrhovat jakoukoliv změnu v rozpočtu, protože se domnívám, že po interpelaci, kterou vláda dostane, bude věc řešit vláda ve své kompetenci neprodleně a že nás bude informovat.

Závěrem považuji za důležité zopakovat a k rozpočtu říci, že ho vidím jako nedůvěryhodný, že neskončí jako vyrovnaný, prohloubí státní dluh, ale prohloubí ho způsobem, který nic nevyřeší. Státní dluh má význam tehdy, když se jím řeší oživení ekonomiky. K tomuto tento rozpočet neprospívá. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Wagnerovi. S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Zima.

Poslanec Anton Zima: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, já bych měl krátkou faktickou poznámku. Já i moje rodina jsme se dobrovolně rozhodli, že jsme ochotni věnovat svátky tomu, abychom připravili kvalitně co možná nejvíce zákonů pro příští český stát. Chtěl bych vás poprosit, abychom své příspěvky dělali tak, aby neobsahovaly věci, které nejsou ničím jiným než úvahami, abychom se všichni snažili řídit heslem, aspoň v této době, když nemohu říci něco, co posouvá věc dopředu, radši neříkám nic. Prosím všechny, kteří budou mít příští příspěvky, aby k věci, kterou chtějí změnit, dali příslušný návrh. (Potlesk v části sálu.)

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji. Do rozpravy se přihlásil člen předsednictva ČNR, pan poslanec Syka.

Poslanec Martin Syka: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, doufám, že vyhovím logickému názoru poslance Zimy. Vystupuji z rozhodnutí a pověření poslanců výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Dovoluji si obrátit vaši pozornost k tabulkové části, a to k tabulce 11 a 12 na str. 6.

K tab. 11 - účelové investiční dotace - na jednotlivé rozestavěné stavby územních rozpočtů. Zde se mluví o dotacích na investice na dostavbu nemocnic. Náš výbor, který měl jako všechny výbory velice krátký čas na to zabývat se rozpočtem - z toho důvodu, aby tyto dotace byly pod jistým zorným úhlem poslanců - se rozhodl vytvořit při výboru komisi poslanců - ve spolupráci s rozpočtovým výborem - která by prověřila tyto investiční dotace. Protože v této fázi je určitý nedostatečný názor na nemocnici v okresu Jihlava, kde je též problém sousedního okresu Havlíčkův Brod, rozhodli jsme se, že tato komise se bude zabývat tímto případem. Proto činím pozměňující návrh, aby tam, kde je uveden okres Jihlava, byla čárka a za tím by byl okres Havlíčkův Brod, pod tím nemocnice Jihlava, Havlíčkův Brod. V pondělí se má konat jednání na ministerstvu financí, kde by se dohodlo, jak se těchto 140 miliónů, případně podle dostupných informací - změní a rozloží mezi tyto dvě nemocnice. Myslím, že nemá cenu předkládat v této fázi bližší odůvodnění.

Dále k tabulce 12 na str. 6, kapitola ministerstvo zdravotnictví. Zde jsou veliké investice, např. na IKEM, Motol a další obrovské celky, což je skutečně problém, který zde též nechci otvírat. Ale protože jsme zatím, podle našich informací, dostali poněkud jiné zprávy ohledně FN Ostrava-Poruba, kardiochirurgie, 1. etapa, kde se uvažuje o systémové dotaci 430 miliónů (kde podle posledních informací stavba chirurgických oborů již stojí a je pouze žádána dotace na vybavení, a zde se mluví o kardiochirurgii 1. etapy), dovoluji si pro průchodnost a nezkomplikování tohoto rozpočtu navrhnout, aby částka 430 miliónů byla převedena do účelové rozpočtové rezervy, kapitoly všeobecné pokladní správy, a komise složená z poslanců a expertů by prověřila tuto záležitost. Po prověření této záležitosti by potom rozhodla buď o celé finanční výšce nebo o částečné dotaci podle toho, jak tato situace bude vypadat. Myslím si, že komise, kterou jsme zřídili, je ku prospěchu věci a poslanci výboru pro sociální politiku a zdravotnictví se domnívají, že i v budoucnu by takováto komise měla existovat, aby tyto investiční dotace byly pod průběžným dohledem poslanců České národní rady. Děkuji.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Sykovi. Jako další je písemně přihlášen do rozpravy pan poslanec Křížek. Uděluji mu slovo. Připraví se páni poslanci Recman a Koucký.

Poslanec Josef Křížek: Vážený pane místopředsedo, pane místopředsedo vlády, vážené kolegyně a kolegové, abych vyhověl požadavku, který zde byl vznesen, upouštím od celé řady kritických připomínek k rozpočtu kapitoly ministerstva zemědělství a přednesu přímo pozměňovací návrh.

Navrhuji krátit rozpočet ministerstva obrany o 100 miliónů korun a o tuto částku posílit rozpočet ministerstva zemědělství na realizaci programu Obnova vesnice.

Zdůvodnění: Více než před rokem byl schválen program obnovy vesnice, který dosud není nijak rozpočtově zajištěn. Tento program samozřejmě není jen záležitostí resortu ministerstva zemědělství, ale je také záležitostí dalších resortů, jako ministerstva hospodářství, kultury, životního prostředí, a zdravotnictví. Tato uvedená minimální částka by měla celý projekt obnovy vesnice odstartovat, měla by sloužit pro přípravu projektové dokumentace a také k zahájení realizace projektů, které již byly schváleny pro obce, které se umístily v soutěži v každém okrese na prvním místě.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci. Prosím pana kolegu Recmana, aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec Koucký a Lobkowicz.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP