Pátek 18. prosince 1992

Poslankyně Gerta Mazalová: Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážená sněmovno, jestli někdo čeká, že budu naříkat nad zoufalou situací zdravotnictví na Moravě, tak bude zklamán. Byl by sice důvod k nářkům nad čtvrtinou investic, ale musíme si s tím nějak poradit.

Já spíše vystupuji k tomu, že v tabulce č. 12 na str. 6 ve zprávě k návrhu státního rozpočtu zřejmě úplně chybí dotace ze státního rozpočtu pro dětskou nemocnici v Černých polích, která slouží spádoví pro 2 miliony obyvatel Moravy a Slezska. Líčí se zde malí pacienti nejen z Moravy, ale i z Čech a zatím i ze Slovenska.

V jakém zoufalém stavu je tato nemocnice jste možná viděli v televizním vysílání, kdy si většina diváků myslela, že se vysílá nějaká hororová hra. Děti se zde léčí v podmínkách, které se dají přirovnat k podmínkám v rozvojových zemích.

Vím, že je situace těžká v mnoha městech, ale znovu chci připomenout, že tak, jako např. Motol v Praze slouží spádově pro široké území okolo, tak tato nemocnice obstarává téměř všechny pacienty z Moravy a Slezska.

Proto si dovoluji doporučit převést z rezervy investiční výstavby, kde je částka 460,4, tabulka č. 9, výdaje kapitoly všeobecné pokladní zprávy, do tabulky č. 12 na str. 6 částku 50 mil. Kčs a doplnit taxativní vyjmenování o tuto nemocnici, čili dětskou nemocnici v Černých polích v Brně. To je všechno, děkuji vám.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji paní kolegyni. Vážená sněmovno, vzhledem k tomu, že již jednáme více než 2,5 hod. a že mám v ruce ještě 14 dalších přihlášených do rozpravy, přerušuji schůzi na půl hodiny, a to do 16.30 hod. Prosím o přesnost.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Vážené paní kolegyně, vážení kolegové, budeme pokračovat v rozpravě k vládnímu návrhu zákona České národní rady o státním rozpočtu České republiky na rok 1993 a o změně a doplnění některých zákonů ČNR a zákona č. 1 z roku 1992 o mzdě, odměně a pracovní pohotovosti a o průměrném výdělku. Jako další je přihlášen písemně do rozpravy s pozměňovacím návrhem pan poslanec Čapek. Uděluji mu slovo.

Poslanec Miroslav Čapek: Vážený pane místopředsedo, pane předsedo, dámy a pánové. Já mám pozměňovací návrh na straně 7 společné zprávy, odst. 3, § 4, je to poznámka č. 5 a navrhuji, aby text zněl: "Poslanci, který má trvalý pobyt mimo území hlavního města Prahy náleží diety ve výši 4 000 Kčs", všechno ostatní škrtnout. Je to v souladu s usnesením našeho výboru pro právní ochranu a bezpečnost, které se do společné zprávy dostal. Nechci to rozvádět a poukázat právě na největší problematiku stravování, vzdálenosti a použití kritéria vzdušné čáry. Děkuji.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Takže děkuji pane poslanče, prosil bych pana poslance Kouckého, není přítomen, přichází o pořadí. Tak bych prosil pana poslance Lobkowicze, prosil bych Kancelář, aby pozvala pány poslance do sněmovny. l pan poslanec Lobkowicz, bohužel, přišel o své pořadí. Prosím pana poslance Macha.

Poslanec Karel Mach: Vážený pane předsedo, vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, původně jsem se domníval, že můj příspěvek bude velice stručný, ale považuji za nutné ty věci trochu vysvětlit. Jak si jistě všichni vzpomínáte a máte v čerstvé paměti, tak jsme včera večer nakonec schválili zákon o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech. Já jsem ho tu sám zdůvodňoval a nyní předkládám tento pozměňovací návrh.

Ve společné zprávě v bodě l., odst. a) navrhuji novou odrážku s tímto zněním. Je tam text: "Česká národní rada doporučuje vládě..." atd. v té odrážce by byl tento text: "Česká národní rada doporučuje vládě, aby přesunula v kapitole Všeobecná pokladní zpráva - což je tabulka 9 této Červené knihy - z částky ostatní položky z řádku Rezerva na financování projektu RVP finanční částku 100 miliónů korun a z řádky Sportovní reprezentace finanční částku 50 miliónů korun do řádku Pozemkové úpravy." Konec návrhu. Dovolím si to ještě zdůvodnit. Je to v souvislosti s usnesením zemědělského výboru, které se nedostalo do společné zprávy a dovolím si to vysvětlit.

V letošním roce byla na financování, realizaci a projekci pozemkových úprav vyčleněna částka 500 miliónů korun, z ní pak byly pokryty náklady na financování vybavení pozemkových úřadů a dalších věcí s tím související, jako je výpočetní technika apod. Chtěl bych upozornit, že ta částka, která se potom dostane, bude 400 miliónů korun a je to zcela minimální varianta. Protože od příštího roku ceny geodetických prací se zvyšují minimálně o 100% - pro vaši informaci zaměření 100 m vlastnické hranice přibližně stojí 800 Kčs na naprosto přehledném terénu. Zaměření 100 m hranice v lese stojí ke 2000 Kčs a ještě více, tam nejsou bodová pole apod. Kdybychom tam tu částku nedali, tak se ten proces zastaví za 3 měsíce a je zcela zbytečné, abychom tento zákon přijímali.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Machovi, jako další je přihlášen pan poslanec Václav Exner. Připraví se pan poslanec Karas.

Poslanec Václav Exner: Pane předsedo, pane místopředsedo, dámy a pánové, dovoluji si navrhnout pozměňovací návrh ke společné zprávě sněmovní tisk 172, konkrétně k příloze č. 3, řádku ministerstvo kultury. Ve sloupci - z toho příspěvek na činnost příspěvkových organizací - u čísla 1 491 849 - doplnit odkaz na poznámku pod čarou. Pod tabulkou doplnit poznámku: "Z toho 90 000 tis. Kčs příspěvek do státního fondu kultury a 35 000 Kčs tis. do státního fondu České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie."

Zdůvodnění tohoto návrhu - ministerstvo kultury i podkladový materiál nepočítají v roce 1993 s výdaji těchto fondů, protože nejsou kapitalizovány.

Včera, po schválení statutu fondů nám pan ministr dr. Jindřich Kabát poněkud dramaticky děkoval za záchranu české kinematografie. Fondy však nedostávají z rozpočtu zatím ani korunu, s výdaji se nepočítá a záchrana by se tedy v roce 1993 nekonala. Částky, které navrhuji, představují jen část položky příspěvku na provoz v podskupině ostatní činnost v kultuře a celkem reprezentují asi 6,6% ze souhrnu těchto příspěvků na provoz. V rámci rozpočtu představují tyto částky desetiny promile. Návrh nevyžaduje další prostředky, umožňuje všem kulturním institucím i činitelům se o podporu z fondu ucházet, a to prostřednictvím aspoň nevelké objektivizace poradními orgány, které fondy řídí. Zároveň je zachován dostatečný vliv ministerstva kultury v těchto fondech a prostředky v kultuře zůstávají. Děkuji vám za pozornost.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji. Další přihlášený je pan poslanec Karas. Připraví se pan poslanec Bláha.

Poslanec Jiří Karas: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, chápu, že není jednoduché v této fázi zasahovat do návrhu státního rozpočtu, ale přesto považuji za svou povinnost navrhnout, aby z kapitoly ministerstva obrany - výdaje investičního charakteru, z části - výdaje na investice, kde je suma 380 mil. Kčs, byla vzata částka 3 mil. Kčs a převedena do kapitoly ministerstva zdravotnictví investiční výdaje. Účel: vybavení technikou potřebnou pro pokoj intenzivní péče dětských urologických pacientů na urologické klinice v Praze 2.

Snažně vás žádám, dámy a pánové, abyste převod této částky podpořili. Zakoupená technika by měla sloužit pro pomoc zhruba 700 dětem z celé České republiky, které bez okamžité pomoci jsou dříve či později ohroženy ledvinným selháním se všemi důsledky. Vedení kliniky vyčerpalo všechny dostupné možnosti a veřejnou sbírkou získalo 500 000 Kčs. Chybí však ona částka 3 mil. Jedná se v tomto směru už prakticky o poslední možnost pomoci této klinice.

Velice vás prosím, mysleme na děti, jimž šťastné dětství kazí onemocnění, které dostaly do kolébky. Děkuji za pozornost. (Potlesk v části sálu.)

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Karasovi. Prosím dalšího z přihlášených, pana poslance Bláhu, připraví se pan poslanec Vačkář.

Poslanec Jan Bláha: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, dnešního dne už mnozí přede mnou a jistě i mnozí za mnou budou žádat o přesuny výdajů nebo nároků z jednotlivých kapitol. Stejně jako řečníci přede mnou i já si uvědomuji, že je to těžké. Přesto si dovolím přednést svůj příspěvek i se zdůvodněním. V předloženém návrhu rozpočtu pro rok 1993 je součástí rozpočtové kapitoly ministerstva vnitra i jeho nejdůležitější složka požární ochrana, kterou tvoří v podstatě profesionální Sbor požární ochrany, jinak řečeno naši státní hasiči. S obavami sleduji strmě se jevící křivku nárůstu požárů a dalších událostí, k nimž dochází ve všech sférách hospodářství a které způsobují značné škody. Roste nejen jejich počet, ale podstatně se zvyšuje i náročnost na hasiče. Z dostupných materiálů vyplývá, že meziroční nárůst požárů činí více než 60% jak co do počtu požárů, tak pokud jde o způsobenou škodu. To není a ani nemůže být vývoj zcela normální. Za první pololetí 1991 vzniklo zhruba 10 000 požárů. V letošním roce za stejné období se tento počet zvýšil o více než 4000. Pokud k tomu přidáme výši způsobené škody přes 300 mil. Kčs, která rovněž v letošním roce dále roste - jde o vývoj, nad kterým je, podle mého názoru, třeba se velice vážně zamyslet. Naštěstí je možno konstatovat, že přes to všechno hasiči nám všem uchránili hodnoty, pohybující se podle skromného odhadu v miliardách korun. Žel, rozpočet pro rok 1993 jim nevytváří podmínky pro nutný a nezbytný rozvoj. Jak vyplývá z mých zkušeností - a potvrzuje to i vývoj v mém volebním obvodu, to je ve Středočeském kraji - je současný stav požární techniky a vybavení profesionálních hasičů - Sboru požární ochrany - naprosto nedostatečné a neskýtá záruku naplnění jednoho ze základních práv občanů, tj. ochrany jeho zdraví a života. Tento stav je způsoben tím, že se do tohoto odvětví vynakládaly v minulosti pouze minimální zdroje a jak rozpočet dokazuje, bude tomu tak i v roce 1993. Naprosto kritická situace je u požárních automobilových žebříků s dostupnou výškou alespoň 30 metrů, které byly dříve dodávány z NDR. Tytéž žebříky, od stejného výrobce, na našem československém podvozku, jsou nyní patnáctkrát dražší. Z toho důvodu se tato technika nenakupuje nebo jen symbolicky a dnes by byla potřeba nakoupit alespoň 15 kusů ročně, aby se zhruba během pěti let obnovila tato technika v každém okrese České republiky. To je minimum. Za požárníky prosím své kolegy - zejména ty z velkých měst, o zvážení, zda se domnívají, že jeden kus žebříku pro ochranu jejich spoluobčanů je dostatečný. Proto navrhuji předkladateli rozpočtu pro rok 1993, aby byly vytvořené účelové prostředky na opatření - v minulém období vládou vybraných - třinácti druhů prostředků požární techniky zvýšeny zhruba o 330 mil. Kčs, třeba na úkor kapitoly ministerstva obrany, převedením prostředků např. z položky dotací CO, neboť tato zařízení se dají v určité fázi využít k ochraně, eventuálně snížením výdajů u dalších položek ministerstva obrany, kterážto kapitola je navíc v rozpočtu, pokud jde o investiční výdaje, druhou nejvyšší vůbec. Domnívám se, že lze použít i předpokládaných rezerv v rozpočtu 1993.

Pokud by nám takto získané prostředky umožnily koupit 15 ks automobilových žebříků, je to pro každý pátý okres České republiky, a 75 ks základního vozidla na podvozku Tatra nebo Liaz, je to jedno vozidlo pro každý okres. Na eventuální předpokládanou námitku, že s těmito prostředky je v rozpočtu počítáno, uvedu jen to, že v tabulce 12, strana 2, na nákup vozidel a ostatní požární techniky, spojovacích prostředků i ostatních drobností, jako např. pračka, ve které si hasič vypere kontaminovaný oděv po zásahu, je počítáno v rozpočtu částkou 120 miliónů Kčs. Na každém okrese si v naší republice může koupit 60 - 66% z jednoho kusu základního typu požárního vozidla. Myslím si, že výše uvedené nepotřebuje další komentáře. Prosím proto, paní kolegyně a pány kolegy a také navrhovatele rozpočtu, aby velice shovívavě posoudili tento můj návrh.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Prosím pana poslance Vačkáře. Připraví se pan poslanec Skočovský.

Poslanec Jiří Vačkář: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, možná, že se vám bude zdát můj příspěvek humorný. Přesto musím upozornit na jednu věc, která se dostala do kapitoly Kanceláře prezidenta republiky. Pokud bych na ni neupozornil, mohlo by se to někdy zneužít.

Podíváme-li se na přílohu v rozpočtové skupině 3, najdeme tam položku iniciativa a soutěžení pracujících. Byl bych rád, kdyby tato položka byla vysvětlena a pokud možno přejmenována. Doufám, že se nejedná o odměny pro brigády socialistické práce, které už zanikly.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Vačkářovi. Prosím pana poslance Skočovského. Připraví se pan poslanec Mandelík.

Poslanec Miloš Skočovský: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, chtěl bych se zabývat problémy týkajícími se místních rozpočtů, ale i dalších kapitol a s tím souvisejících změn.

Máme-li posoudit navrhovaný zákon o státním rozpočtu České republiky na rok 1993 a zejména část týkající se místních rozpočtů, je vhodné učinit menší exkurs do nedávné minulosti.

Před dvěma lety, 14. 11. 1990 zanikly KNV a Federální shromáždění řešilo kompetenční zákony. Ministerstvo financí ČR stálo před nelehkým úkolem urychleně se dohodnout na federálním rozpočtu a rozpočtech republikových. Tenkrát se vycházelo z objemů příjmů všech rozpočtů a tyto se rozdělily podle prokázaných výdajů a dohod mezi politickými subjekty. Obdobně se vytvářely i návrhy místních rozpočtů s tím rozdílem, že při určování výše neinvestičních výdajů a vlastních příjmů se vycházelo z materiálů vypracovaných dřívějšími KNV a navíc ministerstvo financí mělo svázané ruce nařízením vlády 220/90 vynuceným Svazem měst a obcí, které stanovilo objem finančních prostředků pro obce na rok 1991 na úrovni roku 1990. Tehdejší ministerstvo financí stanovilo podíl obcí na mzdových daních v průměru na 40% v rozmezí u jednotlivých okresů od 20 - 80%. Tím mělo být zajištěno pro obce přes 75% místních příjmů. Zbytek necelých 18 mld. měla být dotace ze státního rozpočtu.

Při přesnějším rozpočtu se bohužel zjistilo, že průměr na jednoho obyvatele činí v Praze přes 12 700, v Čechách 6 700 a na Moravě a ve Slezsku necelých 6 000 Kčs. Přes naše protesty i dalších poslanců se pak rozpočet přijal s tím, že dotace všem okresům byly kráceny o 1% a toto rozděleno mezi podprůměrné okresy, z nich 20 bylo moravských a slezských. Nesprávnost takto stanovených dotací se brzy ukázala. Důkazem špatného odhadu výše neinvestičních odhadů byla valorizace. Dalším důkazem byl státní závěrečný účet za rok 1991, kde české okresy nedočerpaly při slabé výdajové morálce 6 mld., moravské a slezské okresy neutratily jenom 0,8 mld. Kčs. Také vlastní příjmy obcí byly odhadnuty špatně, s rozdílem až 100%. Přesto že ministerstvo financí mělo k dispozici částku z překročení příjmů za jednotlivé okresy a nedočerpaných dotací, provedlo plošné krácení dotací na neinvestiční a investiční výdaje. Nekrátily se sociální dávky, což bylo v pořádku, ale nekrátily se ani investice na jmenovité stavby, což už v pořádku nebylo. Například v Praze to bylo 1,2 mld. na metro a 0,7 mld na spalovnu. Proč nemohla být tato částka krácena, když původní částka na metro byla stanovena 0,8 mld. Kčs a zvyšována byla dodatečně.

Třetím důkazem špatného odhadu výše neinvestičních výdajů ukázalo multikriteriální hodnocení neinvestičních výdajů vypracované v průběhu roku 1991. Ukázalo se zde, že neinvestiční výdaje českých okresů by mohly být proti okresům moravsko-slezským vyšší asi o 0,5 mld. Kčs a nikoliv o 2 mld., jak bylo běžným zvykem. V rozpočtu na rok 1992 se tato metodika umožnila částečně s vysvětlením, že obcím nelze brát to, na co byly dosud zvyklé a že k úplnému vyrovnání dojde v roce 1993.

Když není možné prokázat míru naplňování státního rozpočtu jednotlivými subjekty, je pochopitelné, že se pokrývají všechny výdaje, které si kdo případně dodatečně naplánuje. Není však pochopitelné, že ještě v roce 1992 se dotace odhadovaly podle špatných odhadů jak v místních rozpočtech, tak i v ministerských resortech, v komplexní bytové výstavbě, či ve Všeobecné pokladní správě. V souhrnu to dělalo ve prospěch Čech asi 3 mld.

Nyní zde máme návrh rozpočtu roku 1993. Podíváme-li se na tento rozpočet, rozdíly ve prospěch českých okresů a Prahy jsou tady opět. Nechme hovořit čísla.

Např. porovnáme-li v tabulce 2 předloženého návrhu zákona, tisk 171, neúčelové vyrovnávací dotace a vztáhneme-li je na jednoho obyvatele pro to, abychom měli stejnou srovnávací základnu, pak každý obyvatel Čech dostává o 40% více dotací než obyvatel Moravy či Slezska.

Pokud bychom porovnávali Čechy a Moravu se Slezskem bez statutárních měst, tzn. bez Prahy, Plzně, Brna a Ostravy, pak částku vztaženou na 1 obyvatele u dotace na výkon státní správy jsou v Čechách vyšší o 11%, účelové vyrovnávací dotace na školství o 7%, na sociální zabezpečení o 18% a neúčelové vyrovnávací dotace, nebo případně účelově nevyrovnávací dotace jsou vyšší o 29%. Účelové investiční dotace vztažené na 1 obyvatele jsou v Čechách vyšší o 89%, individuální dotace pro investiční akce např. u ministerstva školství jsou v Čechách vyšší 40krát, u ministerstva zdravotnictví vyšší o 72% a podobně je to u dalších resortů.

Z rozborů prováděných v současné době je přitom známo, že z celkového počtu okresů a obvodů v České republice si hospodářsky nejhůře stojí po zvážení cca 12 hospodářských kritérii 12 moravskoslezských okresů a jeden český, což se týká území, na kterém žije 50% Moravanů a 2% Čechů.

Z těchto důvodů navrhuji do usnesení zahrnout bod: "Vládě České republiky se ukládá předložit ČNR takovou úpravu dotací do místních rozpočtů v průběhu l. čtvrtletí 1993, aby se vyrovnaly rozdíly v dotacích okresů na území Čech, Moravy a Slezska."

Proklamovaným cílem politiky našeho státu je posílení úlohy obcí jako základního článku společnosti. Aby to nezůstalo jen proklamací, je třeba dále posílit jejich hospodaření, tj. zvýšit příjmy jejich rozpočtů, ale současně rozšířit pole jejich působnosti a rozhodování.

Do usnesení proto navrhuji text:

"Vláda ČR předloží do konce l. čtvrtletí 1993 takovou úpravu systému rozdělování výnosů daní, kdy daně ze závislé práce budou směřovat alespoň ze 60% do míst trvalého bydliště."

Tím se posílí rozpočty obcí zhruba o 4,5 mld. Kčs.

Samozřejmě také obce budou vydávat více prostředků, protože budou mít větší pravomoci a větší rozsah své působnosti.

V případě přijetí těchto dvou návrhů ukáže ČNR, že hodlá skutečně napravit nesprávnosti v dosavadním hospodářském životě státu mající kořeny v socialistickém zřízení, že nechce ze žádné části společného státu dále vytvářet kolonii a že také hodlá fakticky posílit samosprávnou demokracii v základním článku samosprávy obcí.

Určité nejasnosti existují i v jednotlivých částech návrhu státního rozpočtu ČNR pro rok 1993 i návrhu zákona o rozpočtu.

Ve stati o hospodářském vývoji chybí kvantifikace vývoje a odhad trendů některých důležitých hospodářsko-společenských parametrů jako jsou průměrné platy, důchody a příjmy obyvatel ve vztahu k inflaci, produktivita, počty pracovních míst apod.

Doporučuji proto do usnesení uvést:

"Vláda ČR do konce l. čtvrtletí předloží doplněk k návrhu státního rozpočtu obsahující diagramy vývoje, trendy a podrobné rozbory vybraných hospodářských parametrů a jejich vzájemných vazeb, jako je nezaměstnanost, příjmy obyvatel, produktivita, pracovní místa v soukromém a státním sektoru, struktura a velikost podniků, úroky z vkladů a úvěrů atd."

V popisu hospodářské politiky je uveden neúplný popis vlivu rozpadu státu na státní rozpočet. Uveden je jen obchod.

Navrhuji proto do usnesení uvést:

"Vláda ČR do konce l. čtvrtletí 1993 předloží doplněk zprávy o návrhu rozpočtu, obsahující systematický rozbor přínosů a ztrát vyplývajících ze vzniku nového státu ČR."

V oblasti příjmů jsou některé položky problematické.

Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti, při zvážení průměrného platu 4.500 Kčs a počtu 4 mil. ekonomicky aktivních zaměstnaných osob a při zvážení daně jen 15%, činí v souhrnu 32 mld. Kčs. Uvažováno je jen 12 mld. Kčs. Rád bych se dověděl, proč tento rozdíl tady existuje.

Příjem ze cla se uvažuje 7,5 mld. Kčs, výdaje na celní službu jsou 1,6 mld. Kčs. Z toho spočítáme, že režie je 22%.

Naproti tomu u územních finančních orgánů je režie okolo 1%. Z toho vyplývá nutnost zdůrazňovat činnost územních finančních orgánů. Ostatně tato složka se zdá být podhodnocena. Např. pořízení a úpravy jedné průměrné budovy územního finančního orgánu pro cca 46 lidí, kteří v této budově budou, za průměrnou hodnotu 1,7 mil. Kčs, je očividně nereálné. Za 1,7 mil. Kčs se pořídí tak slušnější rodinný domek.

Podobně dovybavení jednoho územního finančního orgánu za 114 tisíc korun.

Vzhledem k tomu, že územní finanční orgány slouží jako velmi dobrá školící střediska daňových poradců a auditorů, bylo by vhodné uvažovat i zvýšení průměrných výdělků a skládání kaucí nových zaměstnanců.

Návrh do usnesení nevznáším, jde o záležitosti, které by měl zvážit sám předkladatel a případně je včlenit do návrhu rozpočtu své kapitoly.

V zájmu zvýšení interesu o co nejvyšší přísun financí do státního rozpočtu navrhuji do usnesení text:

"Finančním a kontrolním úřadům se stanoví pro rok 1993 20%ní podíl ze zaplacených částek penále, doměrek a pokut použitelný pro zlepšení technického vybavení a peněžní zainteresování pracovníků."

Jako Moravan a obyvatel Brna zvlášť nemohu nechat bez povšimnutí to, že se v oblasti individuálních dotací opět zapomnělo na státní památku prvního stupně Špilberk.

Do usnesení proto navrhuji text: "Pro rekonstrukci památkového objektu Špilberk se vyděluje individuální dotace ze státního rozpočtu 95 mil. Kčs."

Kde je vezmeme, za chvíli uvedu.

V kapitole ministerstva obrany je třeba podpořit navrženou rozpočtovanou částku. Ovšem za předpokladu, že bude přepracováno zásadně její vnitřní členění.

Celý rozpočet je složen v duchu socialistické armády. Nezvažuje se možnost snížení provozních nákladů např. rychlým snížením početních stavů vojsk, vyřazením perspektivně nepotřebné výzbroje, není zahrnuta neodkladnost přechodu na jinou výzbroj, na jinou organizaci a zahájení profesionalizace armády.

Např. na nákup nové techniky je v rozpočtu navrženo jen 1%, na rozvojové projekty a vývoj 0,5 procenta, ale na personální výdaje 50% rozpočtu.

Navrhuji proto do usnesení:

"Ministerstvo obrany předloží do třetího měsíce 1993 České národní radě novou koncepci české armády s upraveným vnitřním členěním rozpočtu v sumární částce nepřesahující rozpočtovou položku ministerstva obrany, schválenou na dnešní schůzi ČNR.

V oblasti civilní obrany a speciálních jednotek, jako jsou hasiči, velké chemické atomové a povodňové katastrofy a jednotky, které by v těchto dobách zasahovaly, bude spolupracovat při vytváření rozpočtu a koncepce s ministerstvem vnitra ČR."

Na závěr bych chtěl ještě říci, že máme ještě jeden zdroj, o kterém se zatím nemluvilo. Nedoporučoval bych v této době, teď v prosinci 1992, snižovat rozpočet armády, když k tomu nemáme dostatek přesných technických podkladů, zda to jde nebo ne a jaké by byly dopady. V každém případě bych doporučoval, abychom se zajímali o to, co se stane s vojenskými objekty, které se nepotřebují, které se budou prodávat a kterých není málo. Jejich cena je více než 10 miliard. A z těchto peněz by se mohly věci, které nám dnes chybí, dotovat. Děkuji vám za pozornost.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Skočovskému. S replikou se hlásí pan místopředseda vlády. Uděluji mu slovo. Připraví se pan poslanec Mandelík, pak paní poslankyně Bumbová.

Místopředseda vlády Ivan Kočárník: Vážené poslankyně, vážení poslanci, budu samozřejmě potom reagovat na veškeré připomínky, které zazněly k návrhu rozpočtu.

Nicméně na jednu, která zde zazněla, považuji za nutné reagovat hned, a sice je to připomínka pana poslance Skočovského, že Morava, lidově řečeno, je brána na pásek v dotacích.

Není to pravda. Vzhledem k tomu, že vím, jak je to citlivá otázka, své pracovníky neustále vedu k tomu, aby se neustále vypracovávaly přehledy. Já ty přehledy mám.

Samozřejmě, že Praha zkresluje veškeré výsledky, to víte všichni dobře. Mohl bych také namítat, že Praha vybere na daních 120 miliard Kčs, bráno finančními úřady, které jsou v Praze, protože jsou zde všechny hlavní podniky, které odvádějí do rozpočtu peníze. Čili Praha zkresluje veškeré výsledky. To si musíme uvědomit. Je nekorektní srovnávat to včetně Prahy, a to jak na příjmech, tak na výdajích.

Vyloučíme-li Prahu z celkových výsledků, tak vás ujišťuji, že platí tato čísla. Mám zde podrobný přehled podle jednotlivých okresů.

České okresy - dotace ze státního rozpočtu na jednoho obyvatele celkem - 1.420,50 Kčs, moravské okresy 10549,70 Kčs.

Mohl bych to uvádět podle jednotlivých druhů dotací. Snad s výjimkou jednoho druhu dotace, kde je to vyrovnané nebo v malý neprospěch, ale to je dané účelovostí.

Čili tato základní informace, pane poslanče nezlobte se, není pravdivá a nevyvolávejme zbytečně emoce. (Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP