Pátek 18. prosince 1992

Poslanec Zdeněk Vorlíček: Vážený pane předsedající, vážení členové české vlády, dámy a pánové, jsem jedním ze dvou členů zastupitelstva hl. m. Prahy, kteří jsou zároveň poslanci ČNR. Moje vystoupení chápejte jako signál SOS, který k vám vysílá hlavní město České republiky, hostitelské město České národní rady a vládních orgánů České republiky. Silným impulsem, abych vystoupil, bylo pro mne setkání s pracovníky ministerstva financí na semináři k rozpočtu hlavního města Prahy, kteří rozpočtové problémy Prahy bagatelizovali a nabízeli primátorovi a zastupitelstvu různá jednoduchá řešení, jako např. vykrýt schodek rozpočtu prodejem objektů tzv. komplexní bytové výstavby apod.

Vzhledem k tomu, že jsem členem komise pro prodej těchto objektů v Praze, tak o výtěžnosti zmíněných akcí vím z praxe své.

Druhým silným impulsem byla skutečnost, že ve zpravodajské zprávě zemědělský výbor svým usnesením s lehkým svědomím navrhl snížit dotaci pro hlavní město Prahu o 1 mld. Kčs a tuto částku chtěl rozdělit okresním úřadům. Chápu to jako projev naprosté neznalosti pražské problematiky a chci svým vystoupením deficit informací poslanců částečně odstranit. Mrzí mne schizofrenie postojů některých poslanců i vládních činitelů, kteří se dokáží na jedné straně dojímat vznikem samostatného českého státu, jeho historickými kořeny a symboly státnosti, ale kupodivu Prahu necítí jako cenný symbol českého státu a zdroj národní hrdosti a projevují k ní svými činy vztah naprosto macešský. S oblibou se pak snaží v politice získávat body nejen bojem proti tzv. pragocentrismu, ale Praha je pro ně téměř něco jako parazit na těle české ekonomiky. To samozřejmě je naprostý nesmysl. Praha je nejen krásné, mimořádně historicky cenné a turisticky atraktivní město, ale je to i přirozené centrum české ekonomiky a cíl mezinárodní turistiky. Při rozumné vládní politice by se Praha mohla stát motorem českého hospodářství. Není to pasivní spotřebitel jinde vyprodukovaných hodnot, ale důležitý zdroj příjmů českého rozpočtu. Kupř. podle mých informací příjmy z cestovního ruchu v celé federaci v minulém roce dosáhly jedné miliardy dolarů, přitom 70% bylo v podstatě spojeno s Prahou. Řada důležitých zahraničně ekonomických aktivit přinejmenším v Praze začíná, a tak by bylo možno pokračovat ve výčtu dál a dál.

Na mé námitky při schůzce k rozpočtu v klubu Levého bloku pan místopředseda Kočárník prohlásil, že Praha je na tom ještě docela dobře. Jak je to ve skutečnosti, posuďte sami z časové řady čísel, dokumentující finanční objemy prostředků, z nichž se v posledních letech tvořil pražský rozpočet. 1989. tedy za tzv. totality, zhruba 20 mld. Kčs. 1990 - 23 mld. Kčs, 1991 - 18 mld. Kčs, 1992 - 13 mld Kčs. Předpoklad rozpočtu 1993 - 11 mld Kčs, a to zhruba při 15procentní inflaci. Když jsem panu místopředsedovi vlády říkal, že vztah vlády k Praze je vražděním slepice, která by mohla snášet zlatá vejce, věděl jsem, co říkám.

Skutečnost je taková, že v Praze proti roku 1992 dojde v dotaci ze státního rozpočtu k meziročnímu poklesu o 2,3 miliardy Kčs a naše propočty ukazují, že ani zvýšení příjmů města o daň z přijmu fyzických osob a daň z nemovitostí nepomůže Praze sestavit vyrovnaný rozpočet. A to ještě musím zdůraznit, že proti minulým letům státní rozpočet vůbec nepočítá s příspěvkem na financování komplexní bytové výstavby v Praze.

Pražský rozpočet musí v roce 1993 navíc zajistit i tak zvané metodické vlivy, např. růst mzdových tarifů podle nařízení vlády 251, 253 a 255/92 u rozpočtových a příspěvkových organizací. 36% odvod příspěvku zaměstnavatele na zdravotní a sociální pojištění a navíc se musí vyrovnat i s předpokládanou 15% inflací. To vše činí asi 1 miliardu Kčs. Ministerstvo financí do rozpočtu obcí v roce 1993 jednoduše promítlo restrikci globální dotace z roku 1992 v představě, že se s tím v roce 1992 obce nějak vyrovnaly a tak se s tím vyrovnají zase. V Praze to činí 1,4 miliardy Kčs. Zdůrazňuji odpovědně, že příjmy v úrovni minulých let z prodejů nemovitostí a pronájmů nelze donekonečna opakovat, protože nejatraktivnější objekty jsou prodány a pronájmy zinkasovány většinou na 5 let dopředu.

Zastupitelstvo hl. města Prahy nezůstává pasivní. Horečně hledá další možnosti příjmů a kromě příjmů z činnosti rozpočtových organizací, správních a místních poplatků počítá s prodeji dalších objektů KBV, s prodeji bytů i s pronájmy obecního majetku. Přes tuto snahu k tomu, aby byly alespoň udrženy věcné výdaje na úrovni roku 1992 i s promítnutím úsporných opatření z konce roku, chybí hlavnímu městu asi 1,1 mld. Kčs. Může se stát, vážené kolegyně a kolegové, že v hlavním městě českého státu budou v roce 1993 jezdit tramvajové linky 3x za hodinu, protože chybí potřebných 800 miliónů, město bude špinavější, silnice ještě horší, cena za pitnou vodu podstatně stoupne, na opravu církevních historických památek přestane město přispívat, výrazně se sníží dotace do oblasti pražské kultury a řada divadel asi zanikne. Na stavbu metra bude chybět 800 miliónů, takže je ohrožena dostavba rozestavěných částí a stavba trasy IV.B, důležitá i ekologicky, se zatím nerozběhne. Na dokončení spalovny Malešice chybí téměř 300 miliónů. Protože znám důsledky, kterou by u této stavby znamenala prohra závodu s časem, začíná mě tlačit můra, že se Pražané jednoho dne probudí a budou se brodit po kolena v odpadcích.

Shrnuji: Rok 1993 podle navrženého rozpočtu bude znamenat pro Prahu v nejlepším případě udržení chodu organizací nutných pro fungování města na úrovni roku 1992 bez jakéhokoli rozvoje. Hlavní město se bude muset i jen pro takovéto prosté zabezpečení existence zadlužit v úrovni 1,4 - 2 mld. Kčs, přičemž bude mít, a může to znít jako paradox, problémy bankovních záruk. Je to důsledek zejména toho, že bankám není znám dlouhodobější postoj vlády k potřebám Prahy a ministerstvo pro správu národního majetku a privatizaci jen liknavě přistupuje k převodům národního majetku do vlastnictví hl. m. Prahy.

Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, moje vystoupení mělo sestavovatelům rozpočtu i vám jako schvalovatelům za řečí dokumentů a čísel lépe ukázat reálnou situaci hl. m. Prahy v roce 1993, na níž budeme mít svými rozhodnutími spoluodpovědnost. O vysokou odpovědnost při posuzování rozpočtu vás prosím.

Zároveň bych si dovolil předat členům vlády některá čísla a údaje jako extrakt svého vystoupení. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Vorlíčkovi. Jako další se písemně připravil pan poslanec Brodský. Uděluji mu slovo. Připraví se pan poslanec Grulich.

Poslanec Petr Brodský: Pane předsedající, poslední člene vlády, vážené kolegyně a kolegové, nejprve bych chtěl přednést pozměňovací návrh názvu zákona. Navrhuji novelizovat zákon takto: Zákon ČNR o státním rozpočtu ČR na rok 1993 a o změně a doplnění některých zákonů ČNR a některých dalších předpisů.

Jako zdůvodnění myslím, že je zbytečné uvádět, že v tomto zákonu jsou kromě citovaného federálního zákona i ostatní zákony.

V další části bych na vás, pane poslanče Vorlíčku, volně navázal. Chtěl bych připomenout, že každý z nás kdesi bydlíme. Např. pan poslanec Bečvář bydlí v zapadlé vísce kdesi na Šumavě, pak je zde skupina řady poslanců z Moravy. Každý z nás máme své problémy s rozpočtem měst a obcí. Můžeme se potom jenom bavit, zda čím větší město, tím větší problémy má, či naopak. Pokud bychom chtěli chápat vystoupení pana kolegy Vorlíčka jako odstartování maratónu 200 za sebou jdoucích připomínek a vypočítávání nedostatků, neduhů a chyb v úrovni vybavenosti měst, pak takto postupujme. Obávám se, že zde budeme sedět mnoho hodin, každý se budeme vracet se svým diskusním příspěvkem a budeme stále znovu vzpomínat na další nedostatky, jak jsme je ve svých obcích po našich předchůdcích převzali k nápravě chyb.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Brodskému. Prosím pana poslance Grulicha. Připraví se poslanec Petr Bachna.

Poslanec Václav Grulich: Pane předsedající, pane předsedo, vážený pane ministře, kolegové a kolegyně, proti svým zvyklostem mám připraven dostatek materiálů, o kterém jsem se domníval, že vám ho přečtu. Je dobře, že mě pan předsedající vyvolal opožděně, protože nebudu nucen tento materiál, který jsem chtěl citovat, zdaleka celý citovat.

Úvodem bych chtěl říci, že by se určitě návrh státního rozpočtu dal kritizovat z pozice poslance, protože byl dodán pozdě atd. Myslím, že v tomto případě by to bylo laciné gesto, protože víme v jaké stressové době žijeme a víme, že v tomto případě vláda dělala co bylo v jejích psychických a fyzických silách. Nicméně je samozřejmě logické, že v takto sestaveném státním rozpočtu nemůže být všechno ani zdaleka dokonalé, že propočty a odhady nemohou být 100% a zřejmě se k mnohému budeme muset často brzy a průběžně během roku vracet. Podle mého názoru by takovému rozpočtu lépe slušel název prozatímní.

Chci se vyjádřit ke dvěma bodům, ke kterým jsem chtěl podat pozměňovací návrh. Stačí, že se připojím, případně okomentuji to, co se tady stalo.

Za prvé je to otázka zákona ČNR č. 589/92 o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. Je to pozměňovací návrh, který podal pan poslanec Vrzal. Je dobře, že příslušník vládní koalice, největší strany ODS, podal tento pozměňovací návrh. Je to o to víc dobře, že obdobný pozměňovací návrh, který při přijímání zákona podal člen Sociálně demokratické strany kolega Brožík, byl touto vládní koalicí zamítnut.

Vážení kolegové, vzhledem k tomu, že my nevedeme a nechceme vést v této síni poziční válku stran, že nám jde o prospěch a rozvoj živnostníků, drobných a středních podnikatelů, mohu vás ubezpečit, že vám nebudeme oplácet stejnou mincí. Jenom prosím pana předsedajícího, vzhledem k tomu, že pozměňovací návrh kolegy Vrzala je obšírný a je třeba ho podrobněji srovnat s textem a s našimi původními návrhy, aby rozprava po vyčerpání přihlášených nebyla ukončena. Stejně rozpočtový výbor nebo páni zpravodajové budou potřebovat zřejmě čas na vyhodnocení a zapracování pozměňovacích návrhů. Bylo by dobře, aby k těmto návrhům měli možnost aspoň krátce se sejít poslanecké kluby.

Za druhé jsem měl v úmyslu podat pozměňovací návrh, který se týká společné zprávy, § 5 a), kde se jedná o příjem ze závislé činnosti u uživatelů, kteří by měli... atd. V původním návrhu bylo, jestliže si důchodce vydělá polovinu minimální mzdy, tj. 1 100,- měl platit pojištění a neměl dostat vyrovnávací příspěvek. Přinesl jsem s sebou dopisy, které vám nebudu citovat. Vybral jsem 3 - 4 dopisy. Jsou to dopisy drastické. Samozřejmě že jsou citové, ale všude tito důchodci velice přesně vypočítávají v jaké ekonomické situaci se ocitli. Byl bych rád, kdybychom nepropadali klamu statistické průměrnosti. Víme, že se v minulém režimu nikdy nezdražovalo, jen se upravovaly ceny. Co se přirazilo na mase, to se zlevnilo na lokomotivě. V průměru měl na tom občan vydělat. Jestliže nám důchodci píší, co se jim zdražilo, a uvědomme si, že zejména celá vrstva starodůchodců, kteří jsou ještě dnes pod 2 000,- Kčs příjmů, ale i tehdy, kdy dosahují 2 500,- Kčs, nekupují si sterea, nové barevné televizory, volva, mercedesy apod. Vypočítávají velice lapidárně, že se chleba zdražil o 300%, sýry o 300%, dvouprocentní mléko o 300%, maso a uzeniny o 100 - 150% atd. Spočítají snadno, že to co potřebují k holému životu s tím, co platí za zvýšené nájemné a za zvýšené platby za energii, dosahuje takové výše, že jim na to důchod nestačí. Státní rozpočet pochopitelně by se neměl hojit na této sociálně nejslabší vrstvě, kdy statisíce lidí žijí ne na hranici, ale pod hranicí bídy.

Je pochopitelné, že v těchto dopisech jak členy vlády, tak nás poslance nenazývají nejlichotivějšími jmény. Některý z těchto dopisů končí husitským citátem, abychom slabých utlačovati nedali atd. Myslím, že do takové míry není potřeba nikoho z nás budit, že jsme ještě nestačili v těchto poslaneckých škamnách natolik zkostnatět přesto, že jsme tady v poslední době téměř permanentně, abychom přestali být v kontaktu se životem, s lidmi, kteří jsou na tom dnes nejhůř a kteří skutečně potřebují, aby se na ně pamatovalo. Je logické, že tito lidé se stále obracejí k daňovým únikům, že se obracejí ke kšeftaření, že se obracejí a poukazují na to, že staré nomenklatury se spojily s novými veksláky a vytvářejí milionářskou vrstvu, která je široká a která v umění provádět daňové úniky je bohužel zřejmě nejšikovnější a kde ještě tyto daňové úniky, které podle vládního odhadu dosahují asi 25 mld. - bývá zvykem, že vláda, když něco takového odhaduje, raději nejde na horní hranici, dokonce raději méně, jak mi napovídá pan místopředseda vlády takže, je pravděpodobné, že tato skutečnost bude bohužel ještě krutější. Je samozřejmé, že to všechno se obrací na drobného poplatníka, na člověka zaměstnaného, jehož příjmy jsou průzračné, spočitatelné a jehož odvody jsou tedy fixované a stabilní. A nemůže z nich uniknout. Doporučuji tedy, aby návrh společného výboru, i když jsem hodlal navrhnout jiný způsob řešení této otázky, z poloviny minimální mzdy je návrh na celou minimální mzdu. To už se mi jeví rozumné a myslím, že odpovídá dané situaci, kdy předpokládáme podle vládního odhadu, že inflace bude mít řádově dalších 15 - 17%. Takže toto by mohlo situaci těchto lidí řešit.

Je dost kruté, že starodůchodce si musí jít přivydělat, aby přežil. Proto, když už musí dělat vrátného, musí jít zametat, poněvadž jsou to vesměs lidé, kteří dělají tyto jednoduché a nejtěžší práce, bylo by ještě krutější, abychom ho o tento malý výdělek chtěli nějakým způsobem připravovat. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Grulichovi. V jeho příspěvku jsem zaznamenal návrh, aby byl vytvořen prostor před konečným hlasováním, nebo před hlasováním o pozměňovacích návrzích pro jednání klubů. Domnívám se, že vzhledem k tomu, že do rozpravy je již přihlášeno více než 20 poslanců, budeme muset stejně přerušit naše jednání na delší dobu kvůli zpracování připomínek společnými zpravodaji.

Jako další je přihlášen pan poslanec Bachna. Připraví se pan poslanec Zemina.

Poslanec Petr Bachna: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolil bych si vystoupit s určitým návrhem, který se týká části 14 společné zprávy k vládnímu návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 1993. V této části je navrhován převod objektu komplexní bytové výstavby rozestavěné k 31. prosinci 1992 do majetku obcí, na jejichž území se nachází. Tento dar je darem poněkud danajským, protože komplexní bytová výstavba je jedním z problémů, jejichž řešení přinese obcím mnoho těžkosti.

Na druhé straně je ovšem třeba konstatovat, že obce jsou pravděpodobně jedinými, které jsou schopny vyřešit problém komplexní bytové výstavby tak, aby nedošlo k tomu, že na staveništi postupně bude růst bodláčí a kopřivy. K tomu, aby se zvýšila šance na to, že tato komplexní bytová výstavba bude dokončena a že byty budou skutečně existovat, bychom mohli pomoci tím - a k tomu směřuje můj pozměňovací návrh - kdybychom vložili do § 3 ještě odst. 4, kterým by se převedlo do majetku obcí ke stejnému dni to, co v současné době patří investorským organizacím, které se zabývají komplexní bytovou výstavbou, a to nejen v hlavním městě Praze. Navrhované znění článku by bylo: "Do vlastnictví obcí, na jejichž území se nacházejí, dnem účinnosti tohoto zákona přecházejí věci z vlastnictví České republiky, k nimž ke dni účinnosti tohoto zákona příslušelo právo hospodaření organizacím zajišťujícím investorskou činnost ke komplexní bytové výstavbě, jestliže na okresní úřady, hlavní město Prahu a města Brno, Plzeň a Ostrava přešla pravomoc zřizovat, řídit a zrušovat tyto organizace, pokud nepřecházejí do vlastnictví obcí podle § 2 nebo podle § 3 odst. 1 - 3." Takto by zněl pozměňovací návrh. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Bachnovi a prosím pan poslance Zeminu, připraví se pan poslanec Špaček. Technická poznámka pan poslanec Wagner.

Poslanec Jozef Wagner: Pane předsedající, dámy a pánové, omlouvám se, vystupuji s faktickou poznámkou k návrhu pana kolegy Bachny. Rozpočtový výbor jeho návrh projednal ve stejném znění a pověřil mě, abych vás o tom informoval. S ohledem na množství přihlášených jsem se k tomu zatím nedostal, ale považuji za rozumné hned za panem kolegou vysvětlit v širších souvislostech, oč běží a sdělit vám stanovisko rozpočtového výboru.

Rozpočtový výbor dnes jednal za přítomnosti primátora města Prahy a tuto část, kterou předložil pan kolega Bachna, vám doporučuje ke schválení s tím, že druhou část, která by řešila věc komplexněji, rozpočtový výbor projedná později za účasti nejen zástupců města Prahy, eventuálně i za účasti zástupců menších a jiných obcí než Prahy, a posoudí věc komplexně a předloží ji při jiné příležitosti jako poslaneckou iniciativu rozpočtového výboru. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Wagnerovi za jeho faktickou připomínku a prosím pana poslance Zeminu.

Poslanec Ondřej Zemina: Vážený pane předsedající, vážený pane místopředsedo vlády, ve srovnání s tím, o jakých částkách se tady mluví, je můj pozměňovací návrh tak, jako když se hraje mariáš o desetníky. Týká se společné zprávy části druhé, čl. 1, který pojednává o poslancích, kde se za § 3 vkládá nový § 4, který pojednává o příplatku za činnost předsedů poslaneckých klubů. Nejsem předsedou poslaneckého klubu, proto nemám konflikt zájmů, nicméně se domnívám, že si všichni uvědomujeme, že činnost předsedy klubu, jehož četnost je dejme tomu padesát, a činnost předsedy klubu, u kterého je pět nebo deset členů, co se týče odpovědnosti a nároků na práci je tak velká, že se domnívám, že navyšovat základní částku o 150 korun je příliš málo. Proto si dovoluji podat pozměňovací návrh, aby se částka 150 korun nahradila částkou 500 korun. Děkuji.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Zeminovi a prosím pana poslance Špačka, aby se ujal slova, připraví se pan poslanec Tomáš Svoboda.

Poslanec Radim Špaček: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, můj pozměňovací návrh se týká části 4 předloženého zákona ve znění společné zprávy, konkrétně bodu 7; je to na str. 14 společné zprávy, tisk 172, kde v § 23 písm. b) jsou jako součást příjmů rozpočtu obcí uvedeny také příjmy z vlastní podnikatelské činnosti obce. Existuje řada dobrých důvodů pro přesvědčení, že obce by podnikat neměly a domnívám se, že toto přesvědčení sdílí nejenom ODA, jejímž jsem členem, ale i řada dalších stran v této sněmovně a já jsem přesvědčen o tom, že bychom neměli v našem právním řádu takto explicitně zakotvit podnikatelskou činnost obce, ale naopak že bychom se měli postupně, pozvolna snažit o jakési omezování, zákonem dané omezování podnikatelských aktivit obecních.

Proto navrhuji, aby text v části 4. § 8 bod 7 písm. b), který zní: "... příjmy z vlastní podnikatelské činnosti obce..." byl nahrazen textem: "...příjmy z výsledků vlastního hospodaření obce". Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji. Prosím pana poslance Svobodu. Připraví se pan poslanec Vik.

Poslanec Tomáš Svoboda: Vážená sněmovno, mám velmi krátký pozměňovací návrh, který se týká společné zprávy, a to § 7 odst. 4, kde navrhuji, aby do první věty, která začíná: "Předsedové výborů ČNR s výjimkou předsedy mandátového a imunitního výboru..." se vsunulo "... a předsedové poslaneckých klubů ČNR". Jedná se o využívání služebních vozidel a o telefonní linky. Cílem tohoto pozměňovacího návrhu je zlepšit podmínky pro práci i opozičních klubů, protože víme, že předsedové výborů jsou pouze z koalice. Pokud jde o finanční krytí, myslím si, že by to neměl být problém, protože se zrušením FS se uvolní i kapacity automobilů, kterými FS disponuje. Děkuji.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Svobodovi. Prosím pana poslance Vika, aby přistoupil k řečništi, připraví se pan poslanec Janeček.

Poslanec Jan Vik: Pane předsedající, dámy a pánové, rád bych se zaměřil, jak mnozí správně předpokládáte, na část druhou společné zprávy, tisk 172. Ještě než začnu s konkrétními návrhy, dovolte mi malou poznámku.

V rozhovoru pro deník Zemědělské noviny z 28. srpna se takto vyjadřuje český premiér: " Nejsem sice schopen svůj plat utratit, zase ale to není zdaleka tolik, abych si mohl v Praze pořídit něco většího, třeba vilku." Jak smutné, nemít na vilku! Věřím, pane premiére, že vás alespoň částečně svým návrhem zbavím problémů s utrácením peněz.

Slova velkého ekonoma jsou přímo výsměch těm, kteří musí doslova obrátit každou korunu a přemýšlet, zda vůbec do další výplaty vyjdou. Životní náklady se utěšeně zvyšují, přitom v některých rezortech je naprosto neodpovídající růst výše platů vzhledem k růstu cen a také výše některých důchodů je více než žalostná. Kdo však četl v Zemědělských novinách z 5. listopadu také další stránku, mohl si přečíst pod nadpisem "Poslanci sobě i ministrům" zprávu týkající se vládního návrhu odměňování poslanců a státních funkcionářů, který se má stát od ledna 1993 zákonem. Ovšem že se týká zvýšení platů dotčených činitelů, a to o částky velmi značné. Jak málo potom bude záležet těm nahoře, kterých se žádné zdražení nedotkne, na národu utahujícím si opasky, je asi dost zřejmé. Ale ovšem, však lid vždycky byl, je a bude jen na to, aby mlčel, pracoval a platil daně.

To, co je zde předloženo, nemůže vyvolat u občanů jiný než negativní ohlas, a proto navrhuji.

V čl. 1 "poslanci" bod 1 v § 1 se částka 7000 korun nahrazuje částkou 5000 korun.

Bod 2: V § 2 odst. 1 se částka 9000 korun nahrazuje částkou 7000 korun.

V § 2 odst. 2 se částka 5000 korun nahrazuje částkou 3000 korun.

V § 2 odst. 3 se částka 4000 korun nahrazuje částkou 3000 korun.

Bod 3 vypustit, aby to zůstalo v té výši jako nyní.

V § 3 odst. 4 vypustit, aby to též zůstalo v dosavadní výši.

"Vedle platů..." - to vypustit celé.

Bod 4 vypustit, bod 5 vypustit, vypustit bod 6.

Bod 8 vypustit.

Článek 2 "prezident republiky": Plat a další požitky prezidenta České republiky se stanoví takto: " Měsíční plat činí 30 tisíc korun. Vedle platu podle odst. 1 náleží paušální náhrada věcných nákladů spojených s výkonem funkce v max. výši 20 tisíc korun".

Článek 3 - "Ostatní ústavní funkcionáři": měsíční plat činí u předsedy vlády 20 tisíc korun, místopředsedy vlády 16 tisíc korun, ministra 14 tisíc korun, prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu 14 tisíc korun, viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu 13 tisíc korun. Podle odst. 1 náleží paušální náhrada věcných nákladů spojených s výkonem funkce těchto funkcionářů v této měsíční výši: předsedovi vlády 5000, místopředsedovi 4500, ministrovi 4000, prezidentovi Nejvyššího kontrolního úřadu 4000, viceprezidentovi Nejvyššího kontrolní úřadu 3500 korun.

Článek 4 - členové prezidiální rady Nejvyššího kontrolního úřadu ČR - měsíční plat 12.000 Kčs, vedle platu podle odst. 1 náleží paušální náhrada věcných nákladů spojených s výkonem funkce v měsíční výši 3.000 Kčs.

To je vše. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Vikovi za jeho pozměňovací návrhy. Prosím pana kolegu Janečka, připraví se paní poslankyně Mazalová.

Poslanec Josef Janeček: Pane předsedající, vážení kolegové a kolegyně. Měl bych pozměňovací návrh ke společné zprávě na straně 15, je to v části 6, kde je § 10, bod 2 - poslední věta, kde se hovoří o pojistném plánu: současný stav je, že před předložením České národní radě musí být schválen ministerstvem financí ČR.

Ve výboru pro sociální politiku a zdravotnictví jsme měli připomínku, aby byl tento pojistný plán pouze projednán ministerstvem financí ČR, tj. aby ČNR měla možnost v podstatě posoudit obě dvě verze, to je oba návrhy.

Pak bych chtěl do části 16 zařadit část 17 a další části přečíslovat. V názvu části 17. doplnit zákon č. 550 ve znění zákona 589/92 o všeobecném zdravotním pojištění v § 6, odst. 4 doplnit písm. l), které zní: "Studenti vysokých škol v denním studiu starší 26 let." Je to ten problém, o kterém jsme hovořili na výboru. Vzhledem ke změněným problémům nastupují dnes do škol i studenti a lidé, kteří neměli možnost studovat za minulého režimu. Stává se, že přesahují 25 let a museli by platit zdravotní pojištění. Myslím, že by bylo vhodné toto břímě z nich sejmout.

Podle současné opravy by tito studenti denního studia museli platit asi 520 Kčs měsíčně.

To je druhý pozměňovací návrh. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Janečkovi. Prosím paní poslankyni Mazalovou. S technickou poznámkou se ještě hlásí pan poslanec Syka.

Poslanec Martin Syka: Pane předsedající, mám jen technickou poznámku. Jako předseda výboru chci poznamenat, že ta první část je v podstatě ošetřena ve stávajícím textu. To nedoporučuji.

Druhou část podporuji. To jen pro ujasnění.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji za technickou připomínku panu poslanci Sykovi. Omlouvám se paní kolegyni Mazalové. Prosím, paní kolegyně, máte slovo.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP