Pátek 18. prosince 1992

Ke zlepšení platových poměrů soudců a justičních čekatelů dochází ke zvýšení jejich platů o 40 - 50%, které by mělo zlepšit personální situaci v našem soudnictví. Včera jste projednali a schválili zákon, který toto stanoví. Na pokrytí těchto mzdových výdajů, finanční pokrytí soudnictví, bylo vyčleněno v rozpočtu 210 mil. Kčs.

Na druhé straně byla volena nižší varianta potřeby výdajů na Českou armádu vycházející z rozsahu vojsk a techniky, které budou zachovány na území republiky. Stejně tak vláda v maximální možné míře omezovala výdaje na aparát státní správy v souvislosti s přechodem kompetencí z federace na Českou republiku.

Výdaje na dluhovou službu výrazně ovlivnily výdajovou stranu rozpočtu a jsou jedním z důvodů celkové napjatosti bilance rozpočtu. Na rozpočet České republiky přechází v příštím roce povinnost hradit část dluhů bývalé federace. Stav tohoto dluhu, který přebíráme z federace, bude činit k 1. lednu příštího roku zhruba 115,5 mld. Kčs, když jeho významnou část - více než 40 mld. Kčs - představují převzaté závazky ze zadlužení v odpovídající části zadlužení Československa v zahraničí. Celková výše nákladů na dluhovou službu by podle platebního kalendáře činila v roce 1993 více než 24 mld. Kčs. Tento objem by i při maximální úspornosti nebyl pro rozpočet republiky v roce 1993 stravitelný. Vláda proto navrhuje učinit některá odkladná opatření.

Především navrhuje hradit předpokládaný schodek rozpočtu federace z roku 1992, který připadne poměrem na Českou republiku, do výše 8 mld. Kčs emisí státních obligací. Toto opatření je zakotveno i navržené v zákoně o státním rozpočtu.

Dále doporučuje využít hrazení převzatých závazků vůči zahraničí z prostředků Fondu národního majetku. Problémy se zabezpečením dluhové služby váží vládu v prosazování maximální úspornosti ve výdajích a odolání tlaků na deficitní financování, které zaznívají například na jednání tripartity. l když v porovnání se státy východní i západní Evropy je dluhová situace České republiky příznivá, budeme muset v dalších letech počítat v rozpočtech s úhradou významného objemu závazků, které si jen těžko můžeme dovolit dále zvyšovat.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, vláda v souladu se svým programovým prohlášením zahajuje v roce 1993 i reformu místních rozpočtů. Považujeme to za citlivý a významný krok, který je uskutečňován. Půjde o postupný proces, jehož cílem je posílení pravomocí a odpovědností místních a obecních orgánů tak, aby rozhodovaly o věcech, ke kterým mají nejblíže a aby se o těchto věcech nerozhodovalo z centra.

Rok 1993 znamená první krok v celkové transformaci těchto rozpočtů, založený na významném zvýšení jejich zdrojové soběstačnosti, v posílení vazby rozpočtu měst a obcí na jejich ekonomické kapacitě a zabezpečení takového spektra příjmů místních rozpočtů, aby se jejich vývoj odvíjel v zásadě shodně s celým vývojem příjmů státu.

Rozpočty měst, obcí a okresních úřadů, které jsou rozpočtovány v celkové výši 58 mld. korun, budou financovány vlastními příjmy ve výši 38 mld. korun, což představuje 65% celkového objemu příjmů a dochází zde k nejvýraznějšímu posunu ve srovnání se současným stavem. Dále 17 mld. korun bude tvořit dotace z rozpočtu republiky a 3 mld. korun potom představují mimořádné příjmy.

Hlavním příjmem místních rozpočtů, zabezpečujícím téměř polovinu jejich vlastních příjmů, je daň z příjmů fyzických osob. Ta bude plně příjmem obecních rozpočtů u daně z podnikání a jiné výdělečné činnosti, což by mělo podpořit vzájemnou vazbu mezi zázemím podnikatelské aktivity v obcích a městech a staveb obecní či městské pokladny.

K zabezpečení potřeb rozpočtů okresních úřadů a vazby rozpočtů obcí na počet obyvatel navrhujeme uplatnit u daně z příjmů, týkající se závislé práce, systém děleného výnosu, kde 60% by šlo pro rozpočty okresních úřadů a 40% přímo do obcí.

Další hlavní skupiny příjmů tvoří především daň z nemovitostí, příjmy rozpočtových a příspěvkových organizací, příjmy z prodeje, pronájmu a realizace vlastního majetku, vybírané poplatky a další.

Chci zdůraznit, že nová koncepce byla uplatněna i u poskytování dotací ze státního rozpočtu. Z celkové částky 17 mld. je 7 mld. poskytováno jako účelové prostředky na vymezené aktivity, a to na výkon státní správy, sociální dávky, domy s pečovatelskou službou a školství. Dalších 10 mld. korun je poskytnuto jako neúčelová vyrovnávací dotace. Při jejím rozdělování jsou částečně kompenzovány rozdíly mezi předpokládanými daňově chudými a bohatými okresy a sleduje se zachování určité stability v úrovni financování veřejných statků v porovnání s rokem 1992.

Ve výdajích rozpočtů měst a obcí dochází ke změnám zejména v investiční oblasti. V roce 1993 již nebudou prostřednictvím rozpočtů okresů a obcí poskytovány dotace na jmenovité stavby, které jsou nově zahrnuty přímo do ústředního rozpočtu. Pro rok 1993 bylo také třeba zásadně řešit problematiku dokončení bytové výstavby, kterou v roce 1992 pokrýval stát prostřednictvím emise obligací. Pro rok 1 993 se navrhuje pro financování těchto akcí využít jednak nedočerpané emise obligací z rozpočtu 1992. Tato nedočerpaná část představuje zhruba 1,6 mld. korun. Dále použít z rozpočtu republiky prostředky ve výši zhruba 1 mld. korun. Zbývající část by měla být řešena v návaznosti na bezúplatné převedení rozestavěných objektů do majetku obcí ze zdrojů z prodeje rozestavěných objektů a případně z výnosu emise komunálních obligací. Jsem přesvědčen, že takto koncipované místní rozpočty objemově zabezpečují potřeby obcí a okresů a rozumně je v nich vyvážena finanční sladěnost s jejich ekonomikou na straně jedné a hlediska demografická a sociální na straně druhé.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, před závěrem mého vystoupení bych se rád zmínil o otázce celkového daňového zatížení podnikatelů, o kterých jsme jednali v posledních dnech. Zůstává skutečností, že původní zákon o zdravotním pojištění nadměrně zatížil samostatně výdělečně činné osoby, a to jak v celku tak, i v nejnižších částkách placeného pojistného. Vláda proto po dohodě s podnikateli připravila návrh, který uspokojivě řeší otázky výše i placení pojistného na zdravotní, resp. sociální zabezpečení. Toto řešení spočívá na jedné straně ve snížení minimální částky pojistného na zdravotní pojištění z částky 594 korun měsíčně na částku 297 korun měsíčně, to je na polovinu, a dále ve snížení vyměřovacích základů pro pojistné na zdravotní a sociální pojištění na úroveň 45% celkových příjmů samostatně výdělečně činných osob.

V jednání s poslanci, členy rozpočtového a hospodářského výboru se nám podařilo nalézt promítnutí tohoto řešení jak do rozpočtových čísel, tak i do příslušných zákonů. S příslušnými návrhy předpokládám, že vystoupí jeden z těchto poslanců. Chtěl bych však všem poslancům, kteří se zúčastnili této akce, poděkovat za spolupráci a současně vyslovit své hluboké přesvědčení o tom, že tyto úpravy vytvářejí příznivé podmínky pro další rozvoj soukromého podnikání v České republice.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vláda vám předkládá ke schválení rozpočet, který s ohledem na množství nejrůznějších vlivů a změn znamená dosud největší krok v transformaci veřejných financí po listopadu 1989. Jeho příprava byla složitá a i samotná vláda hledala dále cesty ke koncensu. Je samozřejmé, že tak jako každý rok nebylo možno zabezpečit financování všeho, co by Česká republika v dané chvíli potřebovala. Vláda však, opíraje se o své prohlášení, jako zásadní a nosnou funkci rozpočtu sleduje jeho stabilizační a transformační působení a tato základní východiska kladla na první místo. l přes přísně úsporné pojetí však rozpočet na rok 1993 zabezpečuje všechny funkce, které má stát především vůči obyvatelstvu, přičemž - a to je zásadní - působí ve prospěch jeho sociálně slabších skupin.

Závěrem bych vám, vážené poslankyně, vážení poslanci, rád poděkoval za věcný a odpovědný přístup při projednávání rozpočtu ve výborech a současně vás chci požádat, abyste takto rozpočet posuzovali i v plénu a vážili nezbytnost a únosnost dalších požadavků na rozpočet kladených. Vláda je přesvědčena, že takto koncipovaný rozpočet je při posouzení veškerých souvislostí ekonomického vývoje i vládní strategie ekonomické transformace rozpočtem, který pokračuje v tendencích a závěrech ekonomické reformy na straně jedné a současně vytváří předpoklady pro zdravé veřejně finance na straně druhé.

Jménem vlády České republiky vám proto doporučuji veřejné rozpočty schválit a věřím, že svým souhlasem podpoříte jak ekonomickou strategii vlády, tak i první rozpočet samostatné České republiky. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk)

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu místopředsedovi vlády. Nyní dávám slovo společným zpravodajům výborů ČNR, kterými jsou páni Tomáš Ježek a Libor Novák. Prosil bych pana poslance Nováka, aby zaujal své místo.

Žádám pana poslance Tomáše Ježka, aby se ujal slova a aby nám odůvodnil předloženou společnou zprávu výborů ČNR, kterou jste obdrželi jako sněmovní tisk 172 a usnesení rozpočtového výboru ČNR č. 112, které nám bylo rozdáno. Prosím, pane poslanče.

Poslanec Tomáš Ježek: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážená Česká národní rado, vážení hosté, vláda předkládá první rozpočet samostatného českého státu. Je to náhodou věta, kterou skončil projev pana ministra financí. Předkládá ho ve velmi složité době. Naše doba je charakterizována za prvé rozpadem federace, který už proběhl, zavádí se nový daňový systém a systém pojištění, mění se rozpočtová pravidla, která vymezují nový vztah mezi státním rozpočtem a rozpočty měst a obcí, místními rozpočty, je výrazně posílena samostatnost místních rozpočtů.

Za čtvrté probíhá transformace ekonomiky, kdy se prudkým tempem omezuje rozsah státního sektoru a narůstá sektor soukromý.

Za páté ekonomika je plně otevřena vlivům okolního světa, který je velmi nestabilní právě v té jeho části, se kterou jsme po léta udržovali úzké hospodářské styky.

Je proto ze všech těchto důvodů, které jsem jmenoval, zvláště důležité - více než kdy jindy je to důležité - že v této době dramatických změn předkládá vláda vyrovnaný rozpočet. Základním smyslem vyrovnaného rozpočtu je snaha vlády za prvé udržet i nadále makroekonomickou stabilitu jako základní podmínku dalšího úspěšného rozvoje, dalšího úspěšného pokračování ekonomické reformy a za druhé nedopustit se prohřešku, kterého jsme se tak často dopouštěli v minulosti, kdy přítomná generace žila na úkor budoucích generací. To byla právě ta největší nemravnost rozpočtového hospodaření a to se již nesmí nikdy opakovat.

Je velkou iluzí očekávat oživení ekonomiky od rozpočtového schodku jak to někdy slyšíme od špatných ekonomů. Oživení ekonomiky je třeba očekávat od stálé péče jak vlády, tak České národní rady o zdokonalování právního a institucionálního rámce, v němž se bude dařit soukromému podnikání.

Vyrovnaný rozpočet je proto tou základní charakteristikou předkládaného státního rozpočtu, která musí být stůj co stůj udržena a tu musíme střežit. lmperativem vyrovnaného neschodkového rozpočtu byla vedena i schůze společných zpravodajů, kteří přinášeli různé podněty z jednotlivých výborů. Je zřejmé a bude tomu tak vždy v budoucnu, že potřeby vždy mnohonásobně převyšují to, co umožňují zdroje. Avšak podlehnout tomuto chybnému myšlení, které se pohybuje v kategoriích neuspokojených potřeb, toto myšlení vede přímo k narušení rovnováhy a k uvolnění rozpočtové kázně, což je krůček k tomu, aby se rozpoutala inflace a byl poškozen základní rámec, v němž si všichni mohou vytvářet a realizovat své vlastní plány podnikatelé, obce i spotřebitelé.

Rozpočtový výbor připravil společnou zprávu tak, jak je obsaženo v tisku 172. Tato společná zpráva má dvě části. V první části - l. - jsou soustředěny připomínky k rozpočtu jako celku, tj. jeho znění, jak je obsaženo v tzv. Červené knize, která vám byla rozdána. II. - obsahuje vlastní nové úplné znění zákona o státním rozpočtu, kde jsou zapracovány připomínky ze společné schůze zpravodajů.

Pro vaší lepší orientaci jsou připomínky vytištěny proloženě, text původního návrhu vlády pak slabě. Kromě toho rozpočtový výbor také přijal usnesení k návrhu dalších doporučení, která směřují jednak přímo k vládě nebo k jednotlivým ministrům. Tato doporučení byla obsažena v usnesení jednotlivých výborů a netýkají se přímo rozpočtu, mají k němu volnější vztah a proto tyto připomínky jsou obsaženy v usnesení rozpočtového výboru č. 112, které vám bylo rovněž rozdáno.

Ještě je mou povinností upozornit na to, že Státní banka československá vznesla k vládnímu návrhu rozpočtu připomínku, která se týkala emise dluhopisů. Toto její vyjádření je její povinnosti, vyplývající ze zákona 530/1990 Sb. Státní banka vyslovila připomínku k výši emise, jak je uvedeno v návrhu zákona. Prosím proto pana místopředsedu vlády a ministra financí, aby se k tomuto problému v rozpravě vyjádřil.

Poslední věc, kterou bych chtěl říci, se týká přímo techniky nebo procedury, jak budeme nyní jednat. Znovu opakuji, že se budeme vztahovat ke dvěma tiskům, které máte. Za prvé ke společné zprávě - tisk 172 a za druhé k usnesení rozpočtového výboru č. 112. Prosím všechny poslance, kteří budou vznášet pozměňovací návrhy, aby tak činili v písemné podobě včetně explicitního vyjádření, zda se ty připomínky nebo náměty, nebo pozměňovací návrhy týkají tisku 172 - l. anebo II. anebo usnesení rozpočtového výboru. Součástí morálky rozpočtového hospodaření je, aby každý kdo vznese návrh - a o to vás prosím - na nějaké dodatečné zvýšení výdajů, řekl, které výdaje jiné mají být kráceny. Protože postulát vyrovnaného rozpočtu je to, čím musí být vedeno veškeré naše uvažování. Děkuji.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Tomáši Ježkovi a uděluji slovo druhému ze společných zpravodajů, panu poslanci Liboru Novákovi staršímu.

Poslanec Libor Novák (1958): Pane předsedo, dámy a pánové, já si v tuto chvíli dovolím přičinit jen dvě krátké, v podstatě technické poznámky ke společné zprávě. Dovolím si obrátit vaši pozornost, pokud máte společnou zprávu tisk 172 před sebou, nejprve na stranu dvě a prosím vás, abyste si v třetím řádku odshora, tj. první řádek druhé odrážky začínající na straně 2, opravili tiskovou chybu, kde mezi slovy "navýšení" a "prostředků" - to znamená "převedla na vrub navýšení prostředků" chybí přívlastek "investičních". Doplňte si, prosím, tedy "navýšení investičních prostředků". Je zde ještě jedna tisková chyba, která se projevila dvakrát a je velmi důležitá. Podíváte-li se na str. 18 tisku 172, tak na té straně dole v části 11., § 15, je bod 1, který mění § 2, odst. 1 zmíněného zákona a v bodě a) ve čtvrtém řádku uprostřed je proloženě, jak se zmiňoval pan poslanec Ježek, vytištěno slovo "výše", které nahrazuje slovo "poloviny". Čili, místo "poloviny minimální mzdy", je tam "výše minimální mzdy". To má souvislost s textem na straně 20 a tam, prosím, abyste obrátili svoji pozornost, tam došlo k tiskové chybě, která se projevila dvakrát. Na straně 20 je bod 5. nahoře - třetí řádek odshora, který mluví o novém § 5a. V odst. 1, ve třetím řádku, zhruba vprostřed, je text "alespoň ve výši poloviny minimální mzdy". Prosím, slovo "poloviny" si škrtněte a podobná chyba se projevila v odst. 2, ve druhém řádku uprostřed, kde si prosím také škrtněte slovo "poloviny". Čili text bude znít: "dosahující alespoň výše minimální mzdy". To je pro tuto chvíli vše, děkuji vám za pozornost.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji, než otevřu rozpravu chci ještě konstatovat, že všichni poslanci dostali rozpočtové kapitoly všech resortů, pokud nešlo o utajené materiály.

Nyní otevírám rozpravu k předloženému návrhu zákona k společné zprávě výborů České národní rady i usnesení rozpočtového výboru České národní rady, které obsahuje návrh usnesení České národní rady. Do rozpravy se hlásí pan místopředseda vlády, uděluji mu slovo.

Místopředseda vlády ČR Ivan Kočárník: Já bych chtěl reagovat na vyzvání pana předsedy rozpočtového výboru k zaujetí stanoviska k vyjádření banky ohledně emise pokladničních poukázek a dluhopisů. Banka ve svém stanovisku, které předložila rozpočtovému výboru, říká v zásadě dvě věci. Navrhuje určitou dikci, určitou výši, na kolik mohou být emitovány pokladniční poukázky, které slouží ke krytí krátkodobého nesouladu mezi příjmy a výdaji rozpočtu. Tato jejich připomínka je v podstatě bezpředmětná, protože v zákonech o rozpočtových pravidlech je toto řešeno v § 36, kde je jisté zmocnění pro ministra financí, čili v tomto není vůbec žádný problém. Nicméně u té druhé připomínky - jistý problém to je. V návrhu, který máte před sebou, je možnost emise dluhopisů ke krytí schodku rozpočtu federace, případně rozpočtu České republiky stanovena částkou do 8 mld. Kčs. Toto vycházelo z určitých úvah, jak skončí federální rozpočet a ty dvě třetiny z toho schodku připadnou na Českou republiku. Skutečností je, že nikdo není schopen říci pevně, kolik ta částka bude. Čili bude tam dnes, kdy máme do závěru roku ještě 12 - 13 dní, jistá míra nejistoty. Takže zvažte, do jaké míry by toto bylo možno řešit tím, že ta dikce zmocňující k vydání dluhopisů by byla formulována na úhradu schodku federace v roce 1992, připadajícího na Českou republiku, případně na schodek České republiky. Nemůže to být vyšší, než to bude vykázáno. To v žádném případě. Ale s vykázaným stavem, který přejde z federace, není žádná šance nic dělat, ten my přebereme.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu místopředsedovi vlády Ivanu Kočárníkovi. Dámy a pánové, chtěl bych vás seznámit s tím, že jsem dosud obdržel 9 písemných přihlášek do rozpravy. Než dám slovo prvnímu z přihlášených, panu poslanci Vrzalovi, chtěl bych požádat sněmovnu o písemné přihlášky do rozpravy s uvedením, zda jde o pozměňovací návrh, neboť těmto bude v souladu s § 16 odst. 3 našeho jednacího řádu dávána přednost. Prosím pana poslance Vrzala, připraví se pan poslanec Hirš.

Poslanec Ivan Vrzal: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, vlivem schválení zákonů o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění a zákona o pojistném na sociální zabezpečení, které přijala ČNR zhruba před měsícem, došlo - jak všichni víte - k výraznému zvýšení celkového daňového zatížení pro podnikatelský stav. Pokud dovolíte, pokusil bych se úvodem stručně shrnout to, co přináší nová daňová soustava podnikatelům. Změny, které povedou k většímu daňovému zatížení u fyzických osob v roce 1993 - chtěl bych podotknout, že všechny tyto příspěvky, o kterých zde budu hovořit, se týkají výhradně fyzických osob - jsou silniční daň, daň z nemovitostí. Výdaje na reprezentaci už nejsou jako nákladová položka při dani z příjmů. Je tam změna k horšímu ve zrychlených odpisech základních prostředků pro fyzickou osobu. Dále je tam i změna ve zrychlených odpisech budov pro fyzickou osobu, dříve bylo 20 - 15 10%. Dále je zrušeno odložení daní v prvních třech letech podnikání. Toto odložení dosud bylo 60 - 40 - 20%. Neexistuje odečitatelná položka ze zákona na daně na děti, na které platí poplatník vyživovací příspěvek. Dále (a to velmi výrazně) to byly právě ty dva zákony, o kterých jsem hovořil, pojistné na všeobecné zdravotní pojištění a pojistné na sociální zabezpečení. Další věc (to je také součást těchto zákonů) je zvýšení odvodů z mezd, kde fyzické osoby v loňském roce odváděly 25%, v letošním roce budou odvádět 36%. Tím se vlastně sjednotila sazba pro právnické i fyzické osoby. Změny, které povedou k menšímu daňovému zatížení fyzických osob v roce 1993 jsou tyto: Předměty postupné spotřeby se mohou počítat do 10 000 Kčs za rok. Odečitatelná položka ze zákona o dani z příjmu za každé dítě se zvyšuje z 6000 na 9000 Kčs. Odečitatelná položka ze zákona o dani z přijmu za osobu samostatně výdělečně činnou se zvyšuje ze 14 400 na 20 400. Zároveň daň z příjmů fyzických osob je nižší než byla v loňském roce a je tam větší zvýhodnění začínajících podnikatelů, které vzniklo tím, že ten interval, to odstupňování se roztáhlo.

Jak už jsem říkal, celkové daňové zatížení, o kterém teď budu hovořit, se bude týkat pouze tří daní. Bude to daň z příjmu fyzických osob a příspěvky na sociální a zdravotní pojištění. K tomuto zvýšení došlo v důsledku schválení těchto dvou zákonů, protože i výrazná změna ve snížení daně z příjmu by nevedla k výrazné změně, dokonce by vedla jenom k minimální změně v celkovém daňovém zatíženi. Čili při jednáních, která byla s místopředsedou vlády panem Kočárníkem, jsme došli k tomu, že bude potřeba novelizovat oba dva zákony o pojistném.

V souvislosti s tím podávám pozměňující návrh k tisku 172 společné zprávy výborů ČNR k vládnímu návrhu státního rozpočtu České republiky 1993 a k vládnímu návrhu zákona ČNR o státním rozpočtu České republiky na rok 1993, o změně a doplnění některých zákonů ČNR, a zákona č. 1/1992 Sb.,o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku. Tento pozměňovací návrh, včetně příloh, které k němu byly vyhotoveny, by vám měl být ještě během rozpravy rozdán. Momentálně je v rozmnožovně, protože definitivní znění bylo vyjeto z počítače teprve před chvílí a je to dost rozsáhlé, tak abyste si ty změny mohli porovnat. Pokud dovolíte, přečetl bych tento pozměňovací návrh vždycky s krátkým komentářem, který by uvedené změny odůvodňoval.

V části 10 § 14 návrhu, který obsahuje změny a doplnění zákona ČNR 589/92 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, navrhuji rozšířit navržené změny takto:

Za prvé v bodě 1 tak, že se u písm. a) v § 5 odst. 1 písm. c) v první větě slovo "polovina" nahrazuje slovy "45% " a částka "45 000 Kčs" se nahrazuje "40 500 Kčs".

V § 5, odstavec 1, písmeno d) v první větě se slovo polovina nahrazuje "45% " a částka "45 000 Kčs" se nahrazuje částkou "40 500 Kčs."

Za druhé navrhuji zařadit nový bod 4, který zní: V § 26, odstavec 4, v první větě se slovo "polovina" nahrazuje slovy "45% ".

Odůvodnění těchto dvou bodů: Bylo dohodnuto, že dojde k celkovému snížení vyměřovacích základů u fyzických osob. U všeobecného zdravotního pojištění byl dosud základ 100% z hrubého zisku a u sociálního pojištění byl vyměřovací základ 50% hrubého zisku. V současné době budou oba základy vyrovnány na 45% hrubého zisku.

Změny, které navrhuji, se týkají dvou oblastí: První je změna, kterou se snižuje daňové zatížení globálně a které se týká všech podnikatelů, kteří ještě nedosahují maximálního daňového základu. Dále se to týká těch počátečních bodů křivky, to znamená týká se to důchodců, kteří si přivydělávají, žen v domácnosti a začínajících podnikatelů, kteří mají velmi nízké příjmy. Změny, které jsem dosud navrhl, se týkají globálního snížení daňového vyměřovacího základu na 45%.

Navrhuji zařadit novou část 19, která zní: Část 19, § 23: Zákon ČNR 550/91 Sb., o všeobecném zdravotním pojištění ve znění zákona ČNR č. 592/92 o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění se mění a doplňuje takto:

1. V § 3, odstavec 1, písmeno d) se na konci připojují slova: "nebo kteří požívají důchod československého sociálního zabezpečení".

2. V § 6, odstavec 2 v poslední větě nahradit slova "samostatně výdělečně činné" slovy "v pracovním nebo obdobném poměru". Tato změna se týká nás, poslanců ČNR. Je to z toho důvodu, aby byly sjednoceny sazby, ze kterých budeme platit pojistné na sociální a zdravotní zabezpečení, podle zákonů, které jsme schválili v minulém měsíci, by byl jiný vyměřovací základ u zdravotního pojištění, kde bychom byli vedeni jako osoby samostatně výdělečně činné, a u sociálního zabezpečení, kde bychom byli vedeni jako osoby, které mají příjem ze zaměstnání. Tím se to sjednocuje, všichni budeme vedeni jako zaměstnanci.

3. V § 6, odstavec 4, písmeno b) se vypouštějí slova "pokud nejsou výdělečně činní".

4. V § 6, odstavec 4, písmeno i) se vypouští slova "pokud nejsou výdělečně činné".

5. V § 6, odstavec 4, písmeno k) se vypouští slova "bez zdanitelných příjmů". Tyto změny vedou k tomu, že dosud, pokud důchodce podniká a živil se samostatně výdělečnou činností, neměl tu výhodu, že by stát za něj platil zdravotní pojištění. Tím se to odstraňuje.

6. V § 6, odstavec 4 se doplňuje písmeno e), které zní: "Osoby, které dosáhly věku potřebného pro nárok na důchod, avšak nesplňují další podmínky pro jeho přiznání."

7. V § 6, odstavec 4 se na závěr připojuje věta: "Mají-li osoby uvedené v odstavci 4, písmeno a) - l) příjem ze zaměstnání, z podnikání nebo z jiné samostatné výdělečné činnosti podle zákona č. 286/90 Sb., o dani z příjmů, je plátcem pojistného stát i za tyto osoby."

Za část 19 navrhuji doplnit novou část 20, která zní:

Část 20. - bude se týkat novely zákona o zdravotním pojištění.

§ 24: Zákon ČNR č. 592/92 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění se mění a doplňuje takto:

1. § 3, odstavec 2 zní: "Minimálním vyměřovacím základem u zaměstnance je minimální mzda pracovníků v pracovním poměru odměňovaných měsíční mzdou, dále jen minimální mzda, s výjimkou zaměstnance s těžkým tělesným, smyslovým, nebo mentálním postižením, kterému se poskytují mimořádné výhody třetího stupně podle předpisu o sociálním zabezpečení, kdy je vyměřovacím základem skutečně dosažený příjem. Je-li zaměstnancem osoba, za kterou je plátcem stát, je u ní vyměřovacím základem částka přesahující 77% minimální mzdy".

Ustanovení odstavce 6 zůstává nedotčeno. "Vyměřovacím základem za období, kdy bylo zaměstnanci poskytnuto neplacené pracovní volno, je jeho průměrný výdělek pro pracovně právní účely. U zaměstnance, kterému zaměstnavatel poskytl neplacené pracovní volno pro výkon veřejné funkce, přechází povinnost odvádět pojistné, § 5, na subjekt, pro který je veřejná funkce vykonávána. Za období, kdy bylo zaměstnanci poskytnuto pracovní volno pro důležité osobní překážky v práci s výjimkou mateřské dovolené a další mateřské dovolené a nepřítomnosti muže v práci po dobu, po kterou se mu poskytuje peněžitá pomoc podle právních předpisů o nemocenském pojištění, se pojistné neplatí."

Tímto paragrafem došlo právě ke snížení odvodu daní pro důchodce, kteří si při důchodu přivydělávají. Dále došlo ke snížení minimálního vyměřovacího základu zaměstnanců o dvojnásobek, tedy na polovinu, a byl zde upraven nedostatek, který byl v minulém zákonu, a to že pokud byl člen zastupitelstva města nebo obce uvolněn pro výkon primátora, starosty, nebo placeného člena rady, jeho bývalý zaměstnavatel byl stále povinen za něj odvádět pojistné. Podle této novely bude toto pojistné odvádět radnice.

Za druhé, § 3, odstavec 3 zní: "Vyměřovacím základem u osoby samostatně výdělečně činné je nejméně 45% příjmů z podnikání a jiné samostatné výdělečné činnosti podle zákona o dani z příjmu, snížená o daně vynaložené na dosazení, zajištění a udržení příjmů. Za příjem se považuje i podíl na společných příjmech. U společníka veřejné obchodní společnosti a komplementáře komanditní společnosti se za příjem z této činnosti považuje podíl připadající na něj podle společenské smlouvy ze základu daně pro společnost. Minimálním vyměřovacím základem se rozumí dvanáctinásobek minimální mzdy, maximální vyměřovací základ je 540 000 Kčs.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP