Přítomni:
Předseda ČNR M. Uhde, místopředsedové
ČNR J. Vlach, J. Kasal, K. Ledvinka, P. Tollner a 187 poslanců.
Za vládu České republiky: předseda
vlády V. Klaus, místopředseda vlády
J. Kalvoda, místopředseda vlády a ministr
financí l. Kočárník, místopředseda
vlády a ministr zemědělství J. Lux,
ministr životního prostředí F. Benda,
ministr pro hospodářskou soutěž S. Bělehrádek,
ministr hospodářství K. Dyba, ministr kultury
J. Kabát, ministr zdravotnictví P. Lom, ministr
státní kontroly l. Němec, ministr spravedlnosti
J. Novák, ministr vnitra J. Ruml, ministr pro správu
národního majetku a jeho privatizaci J. Skalický,
ministr práce a sociálních věcí
J. Vodička, ministr zahraničních věcí
J. Zieleniec, prezident Nejvyššího kontrolního
úřadu P. Hussar.
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, vážení členové vlády
a jiní hosté, zahajuji 12. schůzi České
národní rady a všechny vás na ní
srdečně vítám.
Dříve než začneme vlastní jednání,
chtěl bych vás stručně seznámit
s předpokládaným dalším programem
našeho poslaneckého sboru, jak o něm včera
jednalo předsednictvo České národní
rady. Na tuto 12. schůzi bude bezprostředně
navazovat 13. schůze, na níž vám byl
rozdán návrh pořadu (hlasy: nebyl). Omlouvám
se, asi ještě nebyl, bude v krátké době.
Vzhledem k vysokému počtu dalších návrhů
zákonů není vyloučeno, že ještě
před vánocemi začne 14. schůze České
národní rady, abychom všechny potřebné
zákony stačili schválit do konce roku. Proto
se také ještě sejdeme na schůzi po vánočních
svátcích, která může pokračovat
až do posledního dne letošního roku.
A na Nový rok, tj. 1. ledna ve 13. hodin se bude konat
ve Vladislavském sále Pražského hradu
slavnostní schůze Českého parlamentu,
v němž budeme tvořit v souladu s Ústavou
poslaneckou sněmovnu. To je stručně k programu
další schůze ČNR.
Nyní už se budeme věnovat schůzi dnešní.
Předsednictvo ČNR vám navrhuje, aby na této
schůzi byl zcela samostatně projednán vládní
návrh zákona ČNR o státním
rozpočtu České republiky na rok 1993, o změně
a doplnění některých zákonů
ČNR a zákona č. 1/1992 Sb., o mzdě,
odměně za pracovní pohotovost a průměrném
výdělku. To je jediný bod programu.
Táži se nyní, zda má někdo z
vás návrh na změnu nebo doplnění
pořadu této schůze. Prosím o vaše
případné návrhy. Nikoho nevidím.
Děkuji.
Podle prezenční listiny je přítomno
125 poslanců. Můžeme tedy přistoupit
k hlasování o návrhu pořadu.
Kdo souhlasí s návrhem pořadu 12. schůze
ČNR, ať zvedne ruku? 133.
Je někdo proti? Nikdo.
Ptám se ještě pro pořádek, kdo
se zdržel hlasování. 4.
Pořad jsme tedy schválili a můžeme přistoupit
k jeho projednávání.
Prvním a jediným bodem schváleného
pořadu je
Z pověření vlády ČR nám
předložený vládní návrh
zákona ČNR, který jste obdrželi jako
sněm. tisk 171, odůvodní místopředseda
vlády a ministr financí Ivan Kočárník,
kterého prosím, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády ČR Ivan Kočárník:
Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, dámy a pánové, vážení
hosté. Z pověření vlády ČR
před vás předstupuji s návrhem státního
rozpočtu České republiky na rok 1993. Jde
o klíčový dokument vlády, který
hodnotí vývoj v roce 1992 a charakterizuje základní
přístupy hospodářské politiky
vlády v příštím roce. Jde o dokument,
který vychází z toho, že Česká
republika bude od prvního ledna samostatným státem.
Vyjadřuje tu skutečnost, že česká
vláda se řídí vlastní filozofií
a představami o rozvoji české ekonomiky a
rozšiřuje záměr své hospodářské
politiky o ty kompetence a odpovědnosti, které dosud
ještě spočívaly na federaci. Nesmírně
tím stoupá její odpovědnost ale i
odpovědnost českého parlamentu.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci. První částí mého
výkladu k rozpočtu je hodnocení dosavadního
ekonom. vývoje v roce 1992. Chci zdůraznit hned
v úvodu, že vláda ČR si je vědoma
všech problémů, které doprovázejí
proces transformace, hodnotí ekonomický vývoj
v roce 1992 jako úspěšný. Ani chroničtí
kritikové dosavadního průběhu reformy,
kteří strašili naše občany nejrůznějšími
katastrofickými scénáři a prognózami,
které se ukázaly jako liché, nemohou zpochybnit
ten fakt, že mezi postkomunistickými ekonomikami dosahuje
nepochybně ekonomika česká nejlepších
reformních výsledků. Jde jen o to, že
Česká republika v rychlosti transformace, v privatizaci,
v dynamickém rozvoji soukromého sektoru dosahuje
mimořádných výsledků, ale také
o to, že bezkonkurenčně nejlepších
výsledků bylo dosaženo v oblasti inflace vnějších
vztahů, zaměstnanosti, rozpočtového
hospodaření a dalších oblastí.
Jaké jsou hlavní výsledky, o které
opírá vláda hodnocení dosavadního
vývoje a jeho hodnocení jako úspěšného
vývoje?
Za prvé - jsou to výsledky v ukazatelích
týkajících se růstového výkonu
české ekonomiky. Existuje celá řada
údajů, která dokumentuje, že ekonomika
překonala dno svého poklesu a nastává
fáze oživení. Jde zejména o zvyšování
spotřeby domácností, kde maloobchodní
obrat vzrostl za období leden až říjen
roku 1992 proti stejnému období loňského
roku o 18,2%, ale také o zvýšení dynamiky
výroby ve stavebnictví.
Stavební výroba je za 10 měsíců
letošního roku zhruba o čtvrtinu vyšší
než v porovnatelném období roku loňského.
Po celý rok se neustále snižuje pokles průmyslové
výroby a v měsíci září
poprvé za posledních 20 měsíců
byla průmyslová výroba vyšší
než v roce předchozím. Velmi dobré hospodářské
oživení ilustrují i údaje o vývoji
hrubého domácího produktu. Čtvrtletní
údaje ukazují na jedné straně to,
že dna ekonomického poklesu bylo dosaženo v 1.
čtvrtletí letošního roku a dále
to, že od této doby dochází k jednoznačnému
vzestupu. Podle našeho odhadu ve 4. čtvrtletí
1992 dojde k významnému překročení
loňské úrovně hrubého domácího
produktu.
Za mimořádně významný rys roku
1992 považuje vláda to, že příznivých
výsledků bylo dosaženo zejména díky
prudkému rozvoji a dynamice soukromého sektoru.
Tyto výsledky ostře kontrastují s problémy,
se kterými se potýkají podniky státní.
Druhým klíčovým pozitivním
momentem je nízká míra inflace. Od prosince
loňského roku do listopadu 1992 se zvýšila
cenová hladina o 12% a je reálný předpoklad,
že celoroční míra inflace se bude pohybovat
okolo 13%. Rozdíl v hladinách cen, což je další
ukazatel míry inflace mezi rokem 1991 a 1992 bude zhruba
kolem 11%. Tento cenový vývoj je na jedné
straně plně srovnatelný s řadou vyspělých
tržních ekonomik a na straně druhé,
a to je podstatné, řadí českou ekonomiku
na suverénně první místo ze všech
postkomunistických transformujících se zemí.
Země jako Maďarsko nebo Polsko mají dvou až
trojnásobnou míru inflace.
Vláda přikládá stabilitě cen
velký význam a považuje tuto stabilitu za klíčovou
podmínku úspěšného ekonomického
vývoje. Pouze ve stabilizovaném prostředí
mohou podnikatelé dlouhodobě kalkulovat své
podnikatelské záměry a reálně
investovat, pouze v tomto prostředí mají
občané důvěru v měnu. Prostě
zdravá měna je naším společným
bohatstvím.
Za třetí klíčový pozitivní
výsledek považuje vláda vývoj v oblasti
vnějších vztahů a platební bilance.
Příznivě hodnotí stabilizovaný
kurs a aktivní saldo platební bilance, které
dosáhne v letošním roce za celou Českou
a Slovenskou Federativní Republiku výše 1 miliardy
amerických dolarů. Je nepochybné, že
na tomto příznivém vývoji se rozhodujícím
způsobem podílí ekonomika česká.
Výrazný pozitivní vliv přitom má
pokračující příliv zahraničních
investic do české ekonomiky. Obchodní bilance
skončí v roce 1992 mírným schodkem,
přičemž tento schodek není způsoben
poklesem dynamiky exportu, ale zejména zvyšováním
dovozu, které nepochybně souvisí s celkovými
tendencemi ekonomiky v oživení.
Za výrazně pozitivní skutečnost považuje
vláda i vysokou exportní adaptační
schopnost české ekonomiky, která se projevuje
zejména růstem podílu vývozu do zemí
s vyspělou tržní ekonomikou. Jestliže
v roce 1991 činil podíl vývozu do zemí
s vyspělou tržní ekonomikou 52%, potom v roce
1992 se tento podíl zvyšuje na 64%. Je to obrovský
důkaz o silné adaptační schopnosti
české ekonomiky na měnící se
vnější hospodářské vztahy.
Ze základních charakteristik ekonomického
vývoje v roce 1992 považuji za nutné se zmínit
ještě o vývoji v oblasti nezaměstnanosti
a rozpočtu. Česká republika se řadí
mezi země s nejnižší mírou nezaměstnanosti.
V průběhu letošního roku počet
nezaměstnaných výrazně klesl ze 4,4%
na počátku roku na 2,5% ke konci října.
Tato tendence je sice pozitivní z hlediska občanů
a koneckonců i z hlediska státního rozpočtu,
na druhé straně ovšem odráží
nedostatečnou adaptabilitu státních nebo
nereformovaných, nerestrukturalizovaných podniků
a zaostávání produktivity práce ve
státním sektoru. To je další důkaz
dichotomie mezi vývojem v sektoru státním
a v sektoru soukromém, protože v soukromém
sektoru stoupá nabídka volných pracovních
míst, což svědčí o tom, že
byly nastartovány adaptační procesy a že
pozitivní signály hospodářského
oživení pocházejí právě
ze strany soukromých podnikatelů.
Pokud jde o vývoj rozpočtového hospodaření,
chci zdůraznit, že rozpočet České
republiky je zdravý. Ke konci listopadu 1992 vykázal
schodek ve výši 1,1 miliardy korun, zatímco
v loňském roce se k tomuto datu pohyboval rozpočet
ve schodku větším než 7,5 miliardy korun.
Opatření v zamezení daňových
úniků spolu s regulací údajů
a změnou rozpočtu v říjnu letošního
roku vytvářejí předpoklad k tomu,
že rozpočtové hospodaření České
republiky skončí v roce 1992 jako vyrovnané.
Pokud tam bude určitý mírný schodek,
bude to způsobeno zejména tím, že v
závěru roku budeme platit určitou část
záloh na rozběh nového sociálního
pojištění a zdravotního pojištění,
tedy výdajů, které souvisí s rokem
1993. Dochází zde k malé metodické
změně.
Tento konzolidovaný vývoj v oblasti rozpočtu
je nesporně další pozitivní rys transformace
naší ekonomiky a prohlašuji naprosto zodpovědně,
je to takový rys, se kterým se nemůže
pochlubit ani jedna z reformujících se zemí.
Závěrem hodnocení roku 1992 je možné
konstatovat, že úspěšné výsledky
letošního roku mají svůj základ
nejen ve strategii ekonomické reformy, ale i v tom, že
naše hospodářská politika vzbuzuje důvěru
nejen podnikatelů domácích, ale i zahraničních.
Tato důvěra je obrovský kapitál, který
nese úlohu ve formě prudkého rozvoje soukromého
podnikání i přílivu zahraničních
investic, a to navzdory tomu, že zanikla federace, což
samo o sobě by pro nesmírně citlivého
investora mohlo být dostatečnou záminkou
pro odložení podnikatelského záměru.
Že k těmto jevům nedochází nebo
alespoň ne v míře, která by znamenala
zvrácení letošních příznivých
výsledků, je výsledkem právě
zmíněné stability a důvěryhodnosti
hospodářské politiky.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci. Pokud jde o ekonomický vývoj v roce 1993,
vláda vychází z toho, že tento naváže
na pozitivní tendence z roku 1992, přičemž
celkové trendy budou ovlivňovat zejména následující
vnější a vnitřní faktory. Předně
jde o důsledky rozdělení Československa
na dva samostatné státy. l když vláda
spolu s Českou národní radou se snaží
minimalizovat ekonomické důsledky rozdělení
Československa formou uzavírání smluv
mezi Českou republikou a Slovenskou republikou, nelze vyloučit,
že dojde k určitému mírnému poklesu
vzájemných ekonomických vztahů mezi
dvěma novými samostatnými státy. Dále
naše úvahy o celkovém ekonomickém vývoji
v roce 1993 nemohou nerespektovat tu skutečnost, že
vyspělé tržní ekonomiky procházejí
určitou recesí. Jestliže ještě
v polovině letošního roku prognózy ekonomického
růstu ve vyspělých ekonomikách předvídaly
růst zhruba kolem 3%, současné prognózy
uvažují o minimálním ekonomickém
růstu v rozsahu jeden až jeden a půl procenta.
To nepochybně ovlivní i poptávku po exportu
z české ekonomiky. Nicméně mělo
by platit, že pokud si uchováme komparativní
výhody, neměl by tento faktor být tak dramatický
z hlediska jeho vlivu na českou ekonomiku.
Dalším faktorem, který bude zásadně
ovlivňovat ekonomický vývoj v roce 1993,
bude chování ekonomických subjektů
v další etapě transformace české
ekonomiky. Jde zejména o to, že bude ukončena
první vlna kupónové privatizace, noví
vlastníci se ujmou svých vlastnických práv,
což se projeví ve zvýšení tlaku
na racionalitu a efektivnost hospodaření. Tato skutečnost
povede na jedné straně k nárůstu nezaměstnanosti,
avšak na druhé straně povede - a v to pevně
věříme - k dalším stimulům
ekonomického růstu.
Čtvrtým faktorem, který zásadně
ovlivní ekonomické klima v České republice,
je zavedení daňové reformy. Chci zdůraznit,
že je to další zásadní reformní
krok, jehož rozměr lze přirovnat k základním
reformním opatřením z počátku
roku 1991. Tato daňová reforma odstraňuje
daňový systém poplatný centrálně
plánované ekonomice, přibližuje naši
daňovou soustavu k daňové soustavě
zemí Evropských společenství a v neposlední
řadě mění poměr přímého
a nepřímého zdanění jednotlivých
ekonomických subjektů a rovněž mění
strukturu financování veřejných rozpočtů.
Vláda předpokládá, že daňová
reforma bude výrazným impulsem pro další
rozvoj podnikatelských aktivit a tím i stimulem
pro ekonomický růst. Na druhé straně
nezakrýváme, že se zavedením nové
daňové soustavy budou spojeny i určité
problémy, a to jak z hlediska vztahů k veřejným
rozpočtům, tak i z hlediska jednotlivých
daňových poplatníků. Vláda
se snažila i v této mimořádně
napjaté době vytvořit co nejlepší
předpoklady pro úspěšné zvládnutí
reformy daní a je připravena řešit problémy,
které v oblasti daní vzniknou.
Do oblasti základních reformních opatření
patří i liberalizace mezd, se kterou vláda
počítá od 1. ledna příštího
roku. Znamená to, že upouštíme od dosavadní
regulace mezd. Namísto toho vláda vyhlašuje
v rámci státního rozpočtu doporučený
růst mezd. Pro rok 1993 je to růst průměrné
mzdy o 15% ve srovnání s rokem 1992. Chci v této
souvislosti zdůraznit tři skutečnosti.
Tou prvou je apel vlády na podnikatelské subjekty
ke zdrženlivosti v růstu mezd, protože nepřiměřený
růst mezd by měl nejen inflační důsledky,
ale vedl by i ke ztrátě konkurenční
schopnosti těchto subjektů.
Tou druhou je, že vláda chce důvěřovat
příslibu zaměstnavatelů a odborů,
který je obsažen v návrhu generální
dohody pro příští rok, a to tomu, že
budou usilovat oba tito sociální partneři
o dodržení vládou doporučeného
mzdového růstu.
Tou třetí skutečností je, že
vláda si vyhrazuje právo, v případě,
že by vývoj mezd začal výrazněji
předstihovat doporučený růst, přijmout
opatření, která by nepříznivý
vývoj zastavila. Při respektování
faktorů, o kterých jsem se zmínil, vláda
považuje za cíl ekonomického vývoje
v roce 1993 následující charakteristiky:
Růst hrubého domácího produktu by
poprvé od roku 1991 se měl pohybovat v kladných
hodnotách, a to od 1 do 3%. Míra inflace by se měla
pohybovat v intervalu mezi 15 až 17%. Dalším
cílem, který si vláda klade, je udržení
průměrné míry nezaměstnanosti
v rozmezí 4-5%. Konečně posledním
obecně ekonomickým cílem je udržení
pozitivního salda platební bilance.
Vážené dámy, vážení
pánové, přejdeme nyní k vlastnímu
návrhu státního rozpočtu, který
máte před sebou. Detailní číselné
rozvedení rozpočtových údajů
a analytický komentář vládního
návrhu máte před sebou, stejně jako
návrh zákona o státním rozpočtu
České republiky, který kromě legislativního
zakotvení základních rozpočtových
proporcí, vztahů a pravomocí obsahuje celou
řadu změn dalších právních
předpisů. Příčiny, které
vedou vládu k navržení těchto úprav,
jsou rozvedeny v důvodové zprávě k
zákonu. Proto mi dovolte zaměřit se jen na
základní cíle rozpočtové politiky
a charakteristiky rozpočtu.
Základní cíle rozpočtové politiky
lze shrnout do šesti bodů. Za prvé jde o zajištění
v roce 1993 plné svrchovanosti nad příjmy
z území republiky a plnou působnost k plnění
veřejných funkcí státní správy
na území českého státu. Rokem
1992 končí dohady o výši přerozdělování
rozpočtových zdrojů z Čech na Slovensko
a tím český rozpočet přestává
být předmětem politických spekulací
a ústupků. Je sestaven na základě
ekonomických kritérií a společenských
priorit. Hospodaří se zákonně definovanými
a na ekonomické kapacitě republiky závislými
zdroji.
Druhým základním cílem je stabilizační
a antiinflační působení rozpočtu,
opírající se především
o celkovou vyrovnanost soustavy veřejných rozpočtů.
Tuto vyrovnanost nechápe vláda jako cíl sám
o sobě, ale zejména jako prostředek k dosažení
zdravé a pevné měny a tím i stability
podnikatelského klimatu.
Za třetí výrazným transformačním
rysem rozpočtu je celkové omezení jeho angažovanosti
v ekonomice, měřené podílem na vytvořeném
hrubém domácím produktu, kde dochází
k poklesu v roce 1993 téměř o jeden procentní
bod. Ze strukturálního pohledu klesá zejména
podíl transferu podniků na celkových výdajích
rozpočtu z 8 na 7,7% a podíl veřejné
spotřeby státu ze 17, 7 na 17,1%.
Za čtvrté rozpočet zabezpečuje sociální
funkce ve vztahu k obyvatelstvu. Sociální transfery
rozpočtované na příští
rok pokrývají potřebu plynoucí ze
schválených zákonných norem a vytvářejí
rezervy pro pokrytí předpokládaného
růstu nezaměstnanosti. Podíl transferů
a veřejné spotřeby obyvatelstva na celkových
výdajích veřejných rozpočtů
stoupá z 53,4% v roce 1992 na 55,9% v roce 1993.
Za páté základním krokem k transformaci
veřejných financí je zavedení nové
daňové soustavy a pojistného systému
financování zdravotnictví a částečně
i sociálního zabezpečení. Dosavadní
rozpočtová soustava, do které patřily
rozpočet republiky a místní rozpočty,
se tak rozrůstá o samostatný rozpočet
zdravotního pojištění. Tato změna
podstatným způsobem mění základní
toky příjmů a výdajů veřejných
rozpočtů, jakož i srovnatelnost rozpočtu
na rok 1993 s rozpočty předešlými.
Příjmová strana rozpočtu je opřena
o dominantní postavení daně z přidané
hodnoty a spotřebních daní, daně z
příjmů právnických osob a přechodně
pro rok 1993 i pojistného na sociální zabezpečení.
Na straně výdajů se zcela mění
struktura financování zdravotnictví, objevují
se nové výdaje spojené s úhradou pojistného
za zaměstnance rozpočtové sféry.
Za šesté transformace veřejných financí
znamená i zásadní posun v koncepci rozpočtů
okresních úřadů, měst a obcí.
Výrazně se zvyšuje míra nezávislosti
místních rozpočtů na rozpočtu
republiky i propojenost jejich zdrojů s ekonomikou daného
území. Začleněním výnosů
přímých daní do jejich vlastní
příjmové základny je uplatnění
propojení celkového tepu ekonomiky a odvozeně
trendu v příjmech rozpočtu republiky s vývojem
v příjmech místních rozpočtů.
Tato změna je také navržena v zákonu
o státním rozpočtu. Tolik stručná
charakteristika veřejných rozpočtů
jako celku.
Nyní mi dovolte několik poznámek k příjmové
a výdajové straně rozpočtu. Prognóze
příjmů byla při přípravě
rozpočtu na rok 1993 věnována mimořádná
pozornost. Zavedením nové daňové soustavy
a restrukturalizací veřejných financí
ve prospěch místních rozpočtů
a zdravotního pojištění doznala příjmová
strana proti předchozím letům zcela nové
podoby. Při rozpočtování bylo proto
třeba analyzovat celou řadu vlivů a vzájemných
vazeb, které budou determinovat příjmové
toky. Bylo nutno reálně zvážit i riziko
plynoucí ze záběhu nového systému,
kdy si na nové daně budou zvykat poplatníci
i jejich správci.
Z celkového rozpočtu příjmů
veřejných rozpočtů v objemu 418,9
miliardy Kčs připadá 343 miliardy Kčs
na rozpočet republiky, 41 miliard na rozpočty okresů,
měst a obcí a 34,9 miliardy na tzv. vlastní
příjmy zdravotní pojišťovny. Souhrnný
nárůst příjmů veřejných
rozpočtů činí 13,4%.
Výdaje veřejných rozpočtů jsou
rozpočtovány v témže objemu, z toho
na výdaje státního rozpočtu připadá
307,4 miliardy Kčs, na výdaje místních
rozpočtů 58 miliard Kčs a na výdaje
na zdravotní pojištění 53,5 miliardy
Kčs.
Jak jsem se již zmínil, rozpočet České
republiky se opírá o tři hlavní příjmy,
a to daň z přidané hodnoty a spotřební
daně, které se podílejí na celkových
příjmech rozpočtu téměř
37%, dále o daň z příjmů právnických
osob, která se podílí 25% na příjmech
rozpočtu a o pojistné na sociální
zabezpečení, které se podílí
více než 28%. Tyto položky tvoří
dohromady zhruba 90% všech příjmů.
Pokud zvážíme, že inkasované pojistné
rozpočtem je určitým přechodným
řešením pro rok 1993, je příjmová
strana ústředního rozpočtu postavena
na dani z přidané hodnoty, spotřebních
daních a na dani z příjmů právnických
osob.
Právě zavedení daně z přidané
hodnoty je nejvýraznější změnou
daňového systému a vyvolává
zákonitě největší polemiky o
riziku při výběru těchto daní.
Chci zdůraznit, že ještě v závěru
roku vláda, ale zejména ministerstvo financí,
dolaďuje přípravu na zvládnutí
záběhu nových daní, probíhá
celá řada školení, přednášek,
ve sdělovacích prostředcích i v novinách
se rozšiřuje všeobecná informovanost o
těchto daních tak, aby nesnáze spojené
s jejich zavedením byly minimalizovány. Nicméně
základní zpoždění, které
bylo dáno tím, že byly tyto daně přijaty
v dubnu letošního roku, se jen stěží
daří dohnat.
Objem a struktura rozpočtu výdajů je ovlivněna
stejnými faktory jako příjmy. Ve stručnosti
jsem se o nich již zmiňoval. Zcela zásadně
podobu rozpočtových výdajů ovlivňuje
převzetí dosavadních federálních
kompetencí českou vládou. Započítání
těchto výdajů probíhalo podle zvláštních
kritérií v zásadě odlišných
podle typu výdajů či resortu tak, aby rozpočet
pravdivě odpovídal předpokladu míry
převzetí působnosti z federálního
orgánu na český. Posuzovali jsme na jedné
straně nutné náklady na zřízení
či modifikaci nových institucí, zrušení
některých, které rozpuštěním
federace pozbyly významu, a možné úspory
z překrytí některých aktivit současných
federálních orgánů stávající
státní správou České republiky.
Rozpočet výdajů sledoval základní
východiska finanční politiky, kde především
vláda ruku v ruce se snížením daňových
sazeb ze zisků podniků a postupné deregulace
zbývajících státem stanovených
cen omezuje dále dotace v podnikové sféře.
Celkové hodnoty dotací podnikům jsou i přes
tento trend vyšší v absolutních číslech
než v roce 1992, nicméně jejich podíl
na celkových výdajích rozpočtu klesá.
Důvodem je zachování poměrně
výrazného rozsahu státních transferů
ve prospěch dopravní infrastruktury, zejména
pak železniční, kde se počítá
v příštím roce s investičními
i neinvestičními dotacemi ve výši 6,8
miliardy Kčs.
O více než 1 miliardu předpokládáme
vložit na řešení problematiky útlumu
uhelných, rudných a uranových dolů.
Přísná výběrová kritéria
jsme volili i u investičních transferů. Postupně
chce vláda v této oblasti přesouvat váhu
na získávání prostředků
na vznikajícím kapitálovém trhu. Investiční
transfery zahrnuté v rozpočtu jsou určeny
především k získávání
zdrojů pitné vody, k odsiřování
tzv. starých zdrojů znečištění
a k sanaci těžby uranu.
Kromě státního rozpočtu se na řešení
ekologických potřeb budou podílet i zdroje
Fondu životního prostředí a místní
rozpočty. Státní rozpočet zároveň
svými příjmy garantuje rozsáhlý
program odsířeni týkající se
především severočeských tepelných
elektráren.
Stejně tak uplatňujeme úsporný přístup
v investiční činnosti rozpočtové
sféry, kde je prvořadým cílem omezit
rozsáhlý stupeň rozestavěnosti poskytováním
prostředků z valné většiny pouze
na dokončování akcí. V této
oblasti sledujeme priority u staveb ve školství, v
sociálním zabezpečení, v oblasti silniční
sítě a justice.
Tradičně nejobjemnější položkou
výdajů rozpočtu jsou transfery obyvatelstvu
zahrnující kromě výdajů na
politiku zaměstnanosti státní vyrovnávací
příspěvek, vedle toho i rozsáhlé
prostředky na dávky důchodového a
nemocenského zabezpečení. Tyto prostředky
meziročně rostou o více než 15%, což
pokrývá běžný nárůst
potřeby dávek nově přijatých
zákonných opatření u starobních
důchodů a tento růst odpovídá
i předpokládanému zvýšení
míry nezaměstnanosti. Rozpočet republiky
přebírá svou působnost i k úhradě
státního vyrovnávacího příspěvku.
Systém poskytování příspěvku
doznal změny již v roce 1992, kdy byla tato celoplošná
dávka transformována na účelovou pouze
ve prospěch dětí a důchodců.
Vláda se rozhodla přistoupit k dalšímu
kroku v budování adresné sociální
sítě. Navrhuje tuto dávku nadále poskytovat
pouze v závislosti na příjmové situaci
různých skupin obyvatelstva. Považujeme za
nesprávné, aby vyrovnávací příspěvek
za děti pobíraly vedle rodin s nižšími
příjmy i rodiny ve vysokých příjmových
skupinách, kde příjem na člena rodiny
mnohdy několikanásobně převyšuje
průměrné příjmy. Obdobně
je tomu i u důchodců. Proto navrhuje v rozpočtu
i v návrhu zákona vymezit subjekty pobírající
příspěvek podle kritéria přepočtené
výše příjmů na uživatele
a porovnávat jej s výší životního
minima, respektive u důchodců s minimální
mzdou.
Na druhé straně předpokládá
vláda část takto získaných
prostředků z budování adresné
sociální sítě použít pro
příspěvky dětem u sociálně
nejslabších rodin. V této souvislosti počítá
s poskytnutím jednorázového příspěvku
zhruba ve výši 1 200 Kčs na jedno nezaopatřené
dítě v průběhu příštího
roku. Návrh příslušného zákona
bude České národní radě předložen
v prvním čtvrtletí příštího
roku.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, oproti roku 1992 významně klesá
i objem rozpočtu veřejných služeb pro
obyvatelstvo. Tento jev má příčinu
v odlehčení výdajů rozpočtu
o převážnou většinu výdajů
na zdravotní péči, které jsou spravovány
z prostředků zdravotního pojištění.
Kromě složek zdravotnictví, které zůstávají
ve finanční působnosti rozpočtu, jako
jsou hygienická služba, záchranná služba
a podobně, tvoří většinu výdajů
rozpočtu republiky na zdravotnictví platby pojistného
za tzv. neproduktivní skupiny osob vymezené zákonem.
Celkově je rozpočet zdravotnictví jednou
z nejdynamičtějších položek rozpočtu
vůbec. Porovnáme-li celkové zdroje zdravotnictví
včetně místních rozpočtů
v roce 1993 a 1992, dojdeme k vysokému tempu růstu
o téměř 50%. Chci říci, že
to je absolutně nejdynamičtější
položka ve všech rozhodných rozpočtových
číslech.
Chci zdůraznit, že tato částka, která
je vyčleněna pro zdravotnictví včetně
zdravotní pojišťovny, zabezpečuje rozpočet
zdravotnictví, jeho potřeby a současně
i podmínky pro transformaci a privatizaci tohoto odvětví.
Rozpočty výdajů na další odvětví
veřejné spotřeby obyvatelstva, zejména
na školství a kulturu, vycházejí z obecných
principů, které jsem uvedl. Celkové výdaje
na tato dvě odvětví rostou zhruba o 30% a
zabezpečují reálně úroveň
výdajů odpovídající roku 1992
a navíc pokrývají vliv schválených
právních norem.
U výdajů na veřejnou spotřebu státu,
zahrnující především prostředky
na obranu, bezpečnost, vězeňství,
justici a státní správu, byl uplatněn
ke každému odvětví či skupině
výdajů diferencovaný přístup.
Vláda se snažila v maximálně možné
míře pokrýt věcné potřeby
policejní služby a vytvořit tak jeden z předpokladů
zlepšení bezpečnostní situace v České
republice.