Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, vážení
členové vlády, dámy a pánové,
na základě dohody stran vládní koalice
bych si vám dovolil přednést tři pozměňovací
návrhy k textu ústavy, tak jak jej máte před
sebou ve znění společné zprávy.
Ty návrhy vycházejí v podstatě z nutných
technických nebo legislativně technických
změn, které je potřeba přijmout.
První je k čl. 80 ke státnímu zastupitelství,
kde jsme akcentovali výhrady, které měli
někteří opoziční poslanci a
doporučujeme, aby dosavadní text byl označen
jako odstavec 1. a byl doplněn odstavec druhý, který
by zněl: "Postavení a působnost státního
zastupitelství stanoví zákon." Aby bylo
zcela zřejmě, podobně jako je to řečeno
u ministerstev, stanoveno, kam státní zastupitelství
patří a jaké vykonává působnosti.
Druhou změnu, kterou navrhuji, je zařadit nový
článek 107 a ostatní články
přečíslovat. Tento článek 107
by řešil stávající situaci, kdy
státní zastupitelství nepochybně do
1. 1. 1993 nezřídíme a mohly by vznikat pochybnosti
o tom, zda prokuratura může vykonávat funkce,
které nepochybně v trestním řízení
vykonávat musí. Nový článek
107 by zněl takto: "Do doby zřízení
státního zastupitelství vykonává
jeho funkce prokuratura České republiky." To
by byl článek 107, který by měl vyřešit
tento krátkodobý rozpor.
Poslední návrh, který bych měl, by
byl do článku 109, kde v odstavci 1. je stanoven
ústavní pořádek České
republiky a objevily se zřetelné pochybnosti, zda
můžeme z tohoto ústavního pořádku
podle odstavce třetího vyřadit včera
přijatý - zjednoduším to - recepční
zákon. Tyto pochybnosti byly vzneseny už na ústavně
právním výboru. Ústavně právní
výbor přijal usnesení, kde doporučuje,
aby pokud recepční zákon bude přijat
(a přijal ho až v souvislosti s projednáváním
recepčního zákona, ne s projednáváním
ústavy), aby byl doplněn do ústavního
pořádku České republiky. Zároveň
bych upozornil, že z tohoto nevyplývá, že
by této ústavnosti požívaly všechny
ústavní zákony přejímané
podle tohoto recepčního zákona, ale právě
jen on sám. Právní platnost zákonů
přijímaných podle něj podle odstavce
3. bude snížena na úroveň normálního
zákona. Čili ve znění odstavce jedna
bych doporučoval za "České národní
rady upravující státní hranice České
republiky" doplnit slova "a ústavní zákony
České národní rady přijaté
po 6. červnu 1992".
To by bylo řešení, kterým by se tam
dostal recepční zákon. My ho nemůžeme
přímo jmenovat, protože ještě nebyl
vydán ve Sbírce. Navíc není zcela
zřejmé, jestli ještě do konce roku nebudeme
přijímat nějaký další
ústavní zákon, který by musel být
součástí ústavního pořádku.
Proto to řešíme touto - podle našeho názoru
zcela čistou - cestou, že se řekne "ústavní
zákony České národní rady přijaté
v tomto volebním období". Do teď je to
právě jenom ten zákon nazývaný
recepční. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu kolegovi Bendovi, za přednesení
těchto návrhů. Kdo se prosím dál
hlásí do rozpravy? Pan poslanec nebo ministr Jiří
Novák? Pan poslanec Jiří Novák.
Ministr spravedlnosti Jiří Novák: Vážený
pane předsedo, vážené dámy, vážení
pánové, s ohledem na text ústavy, která
bude - jak věřím - přijata, bude muset
naše ministerstvo vytvářet novou soustavu soudů
v České republice a bude nuceno přistoupit
i ke změnám v jejich kompetencích. Naše
ministerstvo nepočítá s tím, že
by výhledově fungovalo v rámci soustav soudů
vojenské soudnictví. Podle našeho názoru
však nejde ze dne na den vojenské soudnictví
zrušit, jak by k tomu došlo přijetím ústavy.
K tomu, abychom mohli zrušit vojenské soudnictví,
potřebujeme přirozeně určitý
čas. Přijetím ústavy by totiž
došlo k tomu, že ti občané, kteří
by byli odsouzeni vojenskými soudy po 1. 1. 1993, by mohli
právem namítat ústavnímu soudu, že
byli odsouzeni soudem, který nepatří do soustavy
soudů České republiky.
My jsme záměrně do článku,
který se týká soustavy soudů, to je
článku 90, nepojímali vyšší
vojenské soudy a vyšší obvodové
soudy, protože máme za to, že tato ústava
bude platit několik set let a s ohledem na krátkost
doby, po kterou budou zjevně vojenské soudy nadále
existovat, nepovažujeme za vhodné, aby byly v článku
90 výslovně uvedeny.
Proto navrhuji, aby před článek 108 přechodných
a závěrečných ustanovení byl
vložen článek, jehož obsah by zněl
takto: "Do 31. 12. 1993 tvoří soustavu soudů
též vojenské soudy." Děkuji za
pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Novákovi. Dále se
hlásí pan poslanec Vyvadil.
Poslanec Jiří Vyvadil: Vážený
pane místopředsedo, nechci podat závěrečné
stanovisko klubu. Samozřejmě všichni nyní
pojímáme jiné okolnosti a vlivy, které
jsou mimo rámec této budovy, a které, jak
věřím, chtě nechtě asi v tom
pozitivním smyslu budou ovlivňovat naše hlasování.
Z určitých důvodů se ukázalo,
a proto předtím, než bude hlasováno
o pozměňovacích návrzích, se
domnívám, že většina z nich, mimo
vší pochybnost, nemůže být a není
esenciální. Ukázalo se, že přece
jenom jeden pozměňovací návrh patrně
je, dovolím si na to upozornit, a za tento jediný
pozměňovací návrh se také přimlouvám.
Je to pozměňovací návrh kolegy Hirše,
týkající se volebního systému.
Domnívám se, že by bylo dobré, až
skončíme hlasování o této ústavě,
aby byla přijata maximálním počtem
hlasů. Jsem přesvědčen, že v
určitém smyslu by to měla být záležitost
manifestační - tato věc ovšem je exenciální.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Vyvadilovi. Dávám
slovo panu poslanci Opatřilovi.
Poslanec Rudolf Opatřil: Pane předsedo, pane
předsedající, vážená vládo,
vážení kolegové a kolegyně a
další, dovolte mi, abych řekl pár slov,
které jsou pouhou asociací nejen dnešní
den. K projednání vládního návrhu
ústavy se vyjádřila značná
část kolegů a kolegyň, byly zde připomínky
věcné, některé připomínky
spíš exhibicionistické, nicméně
jsem přesvědčen, že vždy byly vedeny
touhou přispět k tomu, aby Ústava České
republiky byla co nejlepší.
Dámy a pánové, tato předloha ústavy
je nejlepší, ale to jen proto, že žádná
jiná není. Vzhledem k faktu, že není
žádné další srovnání,
soudím, že tato předloha je alespoň,
když už nic jiného, pozoruhodná. Jsme
svědky různých návrhů a jak
se domnívám, ještě budeme. Nicméně
se domnívám, že jakýkoliv zásah
nadšených ústavních opravářů
celkový dojem na ústavě ještě
zhorší. Český stát si do vínku
zaslouží ústavu lepší.
Vládní koalice při tvorbě této
ústavy překvapila tím, jak dalece ustoupila
ze svých pozic a opozice zaznamenala zásadní
průlom v klíčových otázkách.
Až se vkrádá otázka, zda po těchto
změnách je Ústava České republiky
tím dokumentem, na kterém vládní koalici
záleží. Ustoupila více než chtěla
a opozice ještě nedosáhla to co chtěla
a vznešeně se tomu říká "konsensus".
Je vůbec vládní koalice ochotna či
schopna předložit alespoň přijatelný
dokument a jestliže ano, je schopna ho obhájit a jestliže
ne, je schopna hájit požadavky občanů
České republiky? Ať již je tomu jakkoliv,
ústava si zaslouží pozornost. Bylo by ovšem
nepříjemné, kdyby se dostalo pozornosti tím,
že by se tato ústava neschválila. Zase tak
kvalitní ta ústava není.
Vzhledem k úspěchu projednávání
opozice a tedy i nás, HSD-SMS, při tvorbě
ústavy je pochopitelné - a to bych chtěl
rád zdůraznit - že je třeba se nyní
chovat státotvorně a ne shodit ze stolu dokument,
který, i přes vážné neúspěchy
jak jedné, tak druhé strany by mohl znamenat kolaps
ve střední Evropě. Apeluji proto na svědomí
všech těch, ať již z jakýchkoliv
důvodů chtějí hlasovat pro nebo proti,
aby hlasovali podle svého vlastního svědomí.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkujeme za přednesení tohoto příspěvku.
Pan poslanec Wagner se hlásí zřejmě
s procedurálním návrhem.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, mám pouze dvě
technické připomínky. První k již
proběhlému hlasování o tom, že
budeme hlasovat podle jmen. Tam jsme ještě nerozhodli,
v jakém pořadí, jestli to bude podle stran
nebo podle abecedy všech poslanců. Myslím,
že o tom bychom měli rozhodnout hlasováním.
Pak bych měl jednu prosbu - jestli by bylo možné
technicky zařídit, abychom před hlasováním
o pozměňovacích návrzích je
dostali tak, abychom se na hlasování o nich mohli
dohodnout v klubech. Přimlouval bych se za to, rozdat je
písemně, jestli je to technicky možné.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
První návrh je neobvyklý. Vždy jsme
hlasovali podle toho, jaký byl k dispozici seznam, ale
můžeme o tom rozhodnout hlasováním.
Druhý návrh mě - promiňte mi - poněkud
překvapuje, protože materiály dostalo všech
200 poslanců ještě před tím,
než jsem musel prodloužit přestávku, možná,
že jste je dostali až po zahájení. /Šum
ve sněmovně./ Faktická poznámka -
pan poslanec Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: Podle sdělení
Kanceláře až po zahájení bylo
270 exemplářů těchto pozměňovacích
návrhů vytištěno. Sdělil mi to
doktor Botur, když už probíhala rozprava po přestávce.
Sám jsem chtěl přijít s poznámkou,
že by bylo vhodné tyto materiály poslancům
rozdat.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Prosím tedy pracovníky Kanceláře,
aby je neprodleně rozdali. /Hlásí se poslanec
Wagner./ Vidím, pane kolego. Něco nového?
Poslanec Jozef Wagner: Omlouvám se, pane předsedo
a pane předsedající, ale mám za to,
že ještě padly velmi důležité
pozměňovací návrhy po obnovení
rozpravy a že bychom i ty měli dostat písemně
před hlasováním, abychom se o nich v klubech
mohli poradit.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Dál se hlásí pan poslanec
Hirš.
Mám tu ovšem tři procedurální
návrhy, o kterých budeme muset rozhodnout hlasováním,
ale jdete s příspěvkem do rozpravy, máte
slovo.
Poslanec Pavel Hirš: Vážený pane
místopředsedo, kolegyně a kolegové,
dovolte mi, abych jménem Nezávislého liberálního
klubu, jménem kolegyně Matouškové, Valacha
i sebe, stáhl veškeré pozměňovací
návrhy, které tento klub podal - kromě jediného.
Ten považujeme za podstatný, jak říkal
kolega Vyvadil - za esenciální. Je to návrh,
který jsem podal na systémy voleb do jednotlivých
komor. Odůvodnil jsem to tady, a nemá smysl, abych
o tom opět hovořil. Jen bych upřesnil znění
odstavce 2, protože tam chybí - a to jsem zapomněl
říci - "přímého volebního
práva podle zásad většinového
systému". To mi vypadlo. Poprosil bych vás,
kolegyně a kolegové, je to skutečně
důležité, aby senát byl skutečně
volen v jednomandátových obvodech většinovým
systémem a nebylo by dobré, aby některá
budoucí sněmovna, která třeba bude
mít jiné složení, nám tuto zásadu
narušila. Děkuji vám za pochopení.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Hiršovi. Teď prosím
pana kolegu Wagnera, aby sledoval, zda vyhovím všem
jeho procedurálním návrhům, protože
se chystám vypořádat se s nimi hlasováním.
Kdo se dál ještě hlásí do rozpravy?
Jestliže nikdo, rozpravu končím.
Pan poslanec Wagner navrhoval za prvé, abychom rozhodli
hlasováním, zda budeme hlasovat po jménech
podle abecedy, a nebo po klubech. Vezmu to tedy v tom pořadí,
jak jsem to nyní nazval.
Kdo je pro to, abychom hlasovali po jménech, podle abecedy,
ať prosím zvedne ruku. Pokud nebude námitek,
hlasování bych ukončil. Týká
se to procedurálního návrhu a ne pozměňovacího
návrhu a podpora byla téměř stoprocentní.
Rozhodli jsme tedy o způsobu hlasování i
v jeho druhém aspektu.
Druhý procedurální návrh zněl
tak, abychom dostali písemně podklad, určitou
sumu pozměňovacích návrhů.
Je zpracována logicky tak, že jsou pozměňovací
návrhy v pořadí tak, jak byly podávány,
ale seřazeny k jednotlivým článkům,
případně preambuli. To jen na vysvětlenou.
Možná budeme muset potom před zahájením
hlasování rozhodnout, zda budeme respektovat tento
logický postup.
Pan kolega Wagner navrhoval, abychom v podstatě v tomto
okamžiku přerušili schůzi - jestli tomu
dobře rozumím - na krátkou schůzku
klubů, která by se mohla věnovat přesné
dikci předloženého materiálu. Nebylo
specifikováno na jak dlouho. Domnívám se,
že jsme jednali o základních a zásadních
pozměňovacích návrzích v klubech
- alespoň doufám v té poměrně
dlouhé protahované přestávce, která
zde byla. Chce pan kolega Wagner specifikovat časový
požadavek? Je půl páté a pět
minut. Domnívám se, že by nám k tomu
mělo v tomto okamžiku stačit maximálně
55 minut. Domnívám se totiž, že část
rozpravy už v klubech proběhla - dokonce podstatná
část rozpravy. Má někdo jiný
návrh k časovému rozměru? Pan kolega
Zemina.
Poslanec Ondřej Zemina: Pane místopředsedo,
já se domnívám, že to je příliš
napjatá doba - těch 50 minut vidím jako nerealistických.
Já navrhuji přerušit na hodinu a čtvrt,
do 17.45.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Já bych podpořil návrh, který
zazněl jako první, který akceptoval pan kolega
Wagner. Osobně bych se přimlouval za těch
55 minut. Domnívám se, že vše podstatné
v klubech probráno bylo. Omlouvám se, že jsem
nebyl dobře informován, že ještě
nemáte ty materiály. Prosím, pan kolega Drápela.
Poslanec Jiří Drápela: Pane předsedající,
domnívám se, že přerušovat schůzi
je zbytečné, jelikož jsme měli 4 hodiny
na to, abychom zasedali v klubech. Jestliže máme písemné
materiály, navrhuji, abychom přikročili k
hlasování. Bude to urychlené. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
O tomto návrhu rozhodneme hlasováním
o návrhu předešlém.
Dámy a pánové, je zde návrh na přerušení
schůze, nyní už na 52 minut. Chcete, pane kolego,
nějak rozšířit škálu toho,
o čem budeme hlasovat?
Poslanec Jan Jegla: Vážený pane předsedající,
kolegyně a kolegové, chci upozornit na chybu v zápise.
U mého příspěvku došlo pravděpodobně
k nějakému informačnímu šotku.
Já jsem podával pozměňovací
návrh k článku 98 a v zápise se objevilo,
že se jedná o pozměňovací návrh
k článku 99.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Takže na straně 11 předposlední
odstavec by patřil do předešlé skupiny
pozměňovacích návrhů. Děkujeme
za toto upozornění. Znamená to, že v
páté řádce od konce si změňme
článek 99 na článek 98. Dámy
a pánové, navrhuji a prosím pana kolegu Jeglu,
aby mne sledoval. Rozumím tomu tak, že korekce by
měla vypadat: v pátém článku
od konce - číslo 99 by se změnilo na číslo
98.
Poslanec Jan Jegla: (Z místa.) Jedná se o
článek 92, který by se změnil na 98.
Je to strana 10.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Promiňte, já jsem vám rozuměl,
že mluvíte o článku 99. Znamená
to tedy, že poslední odstavec na straně 10
by se měl přesunout do pozměňovacích
návrhů, které se týkají článku
98. Děkuji za toto upřesnění.
Váš další pozměňovací
návrh, který se týká článku
99, je zařazen správně. (Ano.) Děkuji.
Hlásí se pan kolega Hrazdíra.
Poslanec Antonín Hrazdíra: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, kolegyně a kolegové, za klub Levého
bloku bych chtěl podpořit doporučení
na přerušení jednání na jednání
klubů. Bude to velmi potřebné a podnětné,
protože ty připomínky, které jsme měli,
přece jenom nebyly přesné. Navíc bych
chtěl podat ještě jeden procedurální
návrh, a to aby po odhlasování pozměňovacích
návrhů byla schůze přerušena
na 20 - 30 minut na schůzi klubů před závěrečným
hlasováním o návrhu ústavy. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Dámy a pánové, chtěl bych připomenout,
že já osobně pleduji za toto přerušení.
Není-li dalších poznámek, dal bych hlasovat
o návrhu pana kolegy Wagnera o přerušení
schůze do 17.30 hodin na schůzku klubů.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku! To je takřka
100%.
Přerušuji schůzi a začneme přesně
v 17.30 hod.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Před přestávkou jsme rozhodli o některých
procedurálních návrzích, zbývá
ještě jeden návrh, se kterým jsme se
nevypořádali hlasováním, a to byl
návrh pana poslance Hrazdíry na to, aby po ukončení
hlasování, po pozměňovacích
návrzích, byla vyhlášena 20 minutová
přestávka tak, aby jednotlivé poslanecké
kluby mohly zformulovat svá závěrečná
stanoviska.
Kdo je prosím pro přijetí tohoto procedurálního
návrhu, ať zvedne ruku. Je to jasná 100%ní
většina. Děkuji.
Nemusíme v tomto případě sčítat
hlasy a už bych vás chtěl vyzvat, abyste zaujali
svá místa, aby případně k řečništi
mohl přijít zástupce vlády, pokud
si bude přát vystoupit.
Váženě kolegyně, vážení
kolegové, ukončili jsme rozpravu, byla přerušena
schůze na porady jednotlivých poslaneckých
klubů. Materiály a podklady k jednotlivým
paragrafům jsme obdrželi včetně těch
dodatků, které zazněly v druhé části
rozpravy, byla to konkrétně vystoupení kolegy
Bendy a pana kolegy Nováka. Z úst pana poslance
Hirše nezazněl nový pozměňovací
návrh, ale pouze upřesnění formulace
z první části rozpravy. Rozprava byla tedy
ukončena, nyní se ptám zástupců
vlády, zda si přejí vystoupit se závěrečným
slovem. Pan místopředseda Kalvoda, prosím,
dávám mu slovo.
Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda:
Vážený pane místopředsedo,
vážená ČNR, dovolte, abych některé
zásadnější pozměňovací
návrhy, které odezněly v rozpravě,
stručně komentoval. Budu postupovat, pokud dovolíte,
chronologicky, to je tak, jak je seřazena ona pomůcka
pozměňovací návrhy poslanců
ČNR, která byla rozdána. Nechci se zásadně
vyjádřit k preambuli, chtěl bych jen zásadně
říci stanovisko vlády k pozměňovacímu
návrhu pana poslance Kavana k článku jedna
s tím, že se tímto návrhem konstruuje
jednak Českomoravská republika, jednak jako spolek
federace. Konstatuji, že je to v naprostém rozporu
s vládním návrhem i s vládní
koncepcí. Pokud jde o pozměňovací
návrhy k čl. 2 odst. 1 - to je vesměs návrh
na doplnění něčeho, co už ve
společné zprávě koneckonců
je stejně kodifikováno. Připomínám,
že vládní návrh nekodifikoval žádný
prvek přímé demokracie v podobě referenda,
že ve společné zprávě takovýto
prvek již byl. Jinak se k tomu věcně vyjádřit
nemohu než tak, že je to v rozporu s vládním
návrhem. Pokud jde o techniku této věci,
konstatuji, že navržené úpravy jen zdvojují
to, co již společná zpráva do článku
2 tak jako tak dala. Nemohu souhlasit s návrhem pana poslance
Bílého, který navrhl kodifikovat do článku
5 "Práva národů, národních
a etnických menšin jsou zaručena" pokud
jde o práva menšin, jsou kodifikována na úrovni
evropského standardu v listině práv a svobod,
a pokud jde o práva národů, je to opět
zcela koncepční vybočení, které
navíc, podle mého soudu, nemá místo
v prvé hlavě ústavy. K článku
7 přednesl pan poslanec Seifer pozměňovací
návrhy. Protože je to nová meterie, nová
tématika, nemohu se k tomu problému vyjádřit.
Opřen o stanovisko vlády, chtěl bych jen
stručně říci: Pokud jde o první
větu "Stát dbá, aby nikdo neohrožoval
nebo nepoškozoval přírodní prostředí
a přírodu s jejím bohatstvím živých
organismů a nerostným bohatstvím nad míru
stanovenou zákonem, a to ani při výkonu vlastnického
práva nebo jiných práv."
Z jistého hlediska tento návrh vlastně ukládá
státu, tedy moci exekutivní, protože legislativa
může být změněna pozdějším
zákonem, aby respektoval zákony; nic více,
nic méně.
Na druhé straně je to příklad oněch
aspirativních programových tézí, které
podle názoru vlády v ústavě nemají
místo.
Pokud jde o druhý z návrhů poslance Seifera,
který zní: "Za podmínek stanovených
zákonem je každý povinen poskytnout informace
o stavu životního prostředí a příčinách
a důsledcích jeho změn a prokázat
vliv svého záměru na životní
prostředí....", upozorňuji pouze, že
takováto kodifikace v ústavě by znamenala
pro každého jednoho, nikoli občana, ale pro
každého, kdo je v jurisdikci a svrchovanosti tohoto
státu, aby konal tak, jak ústava stanoví,
to jest, aby byl vždy povinen poskytnout informace - neříká
se komu - o stavu životního prostředí,
neříká se, kde by je vzal a jaké kvality
a jak kvalifikované by musely být, když by
je obstaral, a na jaké náklady. A koneckonců
stejné platí i pro povinnost prokázat vliv
svého záměru na životní prostředí.
Z hlediska normativního považuji tento návrh
za málo patřičný.
K článku 9 se vyjadřoval pan poslanec Matulka
a navrhl: "Zrušení nebo omezení základních
práv a svobod, jakož i ostatních podstatných
náležitostí demokratického právního
státu je nepřípustné."
Z odůvodnění tohoto návrhu soudím,
že je to jakási variace, jakási záměna
něčeho, co ve společné zprávě
výboru obsaženo je a co za nepřípustné
prohlašuje poněkud jinou věc.
Navrhuji pouze zvážit, na kolik by se ústava
nedostala do rozporu sama se sebou, když jakékoliv
zrušení či omezení základních
práv označuje za nepřípustné,
když nepochybně již současný právní
stav z hlediska Listiny práv a svobod znamená, že
za podmínek stanovených ústavním zákonem
jisté omezení základních práv
možné je. Jen ovšem za podmínek stanovených
ústavou.
K článku 11 pan poslanec Bílý navrhl
tento text: "Území České republiky
tvoří nedílný celek, jehož státní
hranice jsou vymezeny historickými zeměmi, Čechy,
Morava a část Slezska."
Chtěl bych říci, že z hlediska logického
je to podle mého názoru nepřijatelné,
neboť hranice nemohou být vymezeny ničím
jiným, než jakousi pomyslnou čarou a jakousi
normou, která ji stanoví, její parametry.
Hranice nemohou být vymezeny zeměmi. Mohli bychom
možná říci, že hranice republiky
jsou vymezeny historickými hranicemi těchto historických
území, ale nikoliv zeměmi.
Dovolte, abych se nevyjádřil ke každému
z návrhů, a proto přesně tuto chronologii
nesledoval a nerespektoval.
K článku 12 a návrhu pana poslance Hrazdíry
ve znění: "Občan cizího státu
se nemůže stát zároveň občanem
České republiky", bych chtěl podotknout,
že takhle striktně by úprava státního
občanství nepochybně znamenala stav, kdy
by Česká republika nemohla být nadále
stranou některých mezinárodních smluv,
které připouštějí - např.
u vdaných žen - dvojí občanství.
Připadá mi to jako přespříliš
rigidní a tvrdé ustanovení, které
by znamenalo pro mezinárodní postavení České
republiky komplikace, možná i nechtěné.
Nebudu se dále vyjadřovat, leč k článku
16 a návrhu paní poslankyně Orgoníkové,
kdy v odst. 2 navrhuje větu: "V senátu jsou
rovnoprávně zastoupeny vyšší územně
správní celky."
Chtěl bych říci, že tohle je jeden z
možných atributů senátu. l vláda
ho velice pečlivě zvažovala, ale vládní
koncepce je postavena na nikoli regionálním zastoupení.
Pokud jde o návrh pana poslance Wagnera, který směřuje
rovněž k článku 16, pak vládní
návrh vyšel z principu, že volební systémy
nemusí být kodifikovány v ústavě.
Proto se vláda volebními systémy obou komor
nezabývala, proto vládní stanovisko nemohu
citovat.
Nicméně myslím, že mohu říci,
že vláda nikdy nejednala v jiných intencích,
že by poslanecká sněmovna měla být
volena na základě jiného než právě
poměrného systému. Říkám,
že nemohu vládní stanovisko vyjádřit,
vláda se neusnesla k tomuto problému, nicméně
nemluvil bych zde o věcném rozporu, v žádném
případě. To se týká i návrhu
pana poslance Hirše.
K článku 22 a návrhu pana poslance Nováka,
který navrhuje rozšířit neslučitelnost
členů komor i členem vlády, s funkcí
v exekutivě v tomto vymezení bych chtěl říci,
že vláda je toho názoru, že tento systém
parlamentární, který navrhuje vláda
ve svém vládním návrhu, neznamená
nutně, že by musela být neslučitelnost
člena té které komory s funkcí člena
vlády.
Konstatuji, že dalším návrhem na straně
5 k článku 27 je návrh pana poslance Nováka,
který navrhuje absolutní nestíhatelnost ve
správním řízení za přestupky
pro poslance. Vláda tuto absolutní nestíhatelnost
prolomila ustanovením, které obsahoval vládní
návrh zákona, a domnívá se, že
nakolik se přihlédne k historickému odůvodnění
principu imunity poslance vůči výkonné
moci, tedy jako principu obrany vůči výkonné
moci, pak patrně není důvodu, aby poslanec
- a to říkám také jako poslanec -
byl zcela vyňat i z možného postihu ve správním
řízení, aby nebyl postižitelný
na příklad pokutou za dopravní přestupek
nebo jiný přestupek. To patrně již nesvědčí
kritériu, že má být poslanec a jeho
mandát chráněn před exekutivou; ne
patrně takhle absolutně, na což vláda
reflektovala.
Na straně 6 onoho materiálu, který sleduji
při svém vystoupení, je návrh pana
poslance Navrátila k článku 35, který
navrhuje vyjmout z tohoto článku ustanovení
pod odstavcem 1 písm. a), b), c), tedy ustanovení,
která dávají prezidentu republiky působnost
za jistých podmínek rozpustit poslaneckou sněmovnu.
Tato ustanovení jsou významná a důležitá
proto, že znamenají zejména ono vyvážení
mezi mocemi a zejména vyhlazení některých
hluchých míst, které náš dosavadní
systém má.
Přeskočím k článku 54 na str.
8 a vyjádřím se k návrhu pana poslance
Nedorosta, který navrhuje nové znění
odst. 2: "Prezident republiky je volen občany přímou
volbou." Zde musím konstatovat, že toto je v
rozporu s vládním návrhem a jako zástupce
předkladatele navrhuji vyslovit s tímto řešením
a návrhem nesouhlas.
Není systémovým zásahem návrh
pana poslance Navrátila k článku 62, jenž
navrhuje svěřit prezidentu působnosti v intencích
jmenování profesorů a rektorů vysokých
škol. Avšak vláda byla toho názoru, že
by měl být zcela jiný systém ustanovování
těchto akademických hodnostářů
a má pro to dobré důvody.
K návrhu pana poslance Hrazdíry k článku
67 bych chtěl říci, že to, co obsahuje
tento návrh na doplnění, je nepochybně
pravda. Ale podle našeho názoru není nutné,
aby toto ustanovení obsahovala ústava, která
se má zabývat zejména vystavěním
konstrukcí základních složek státní
moci. To, co se zde uvádí jako návrh do textu
ústavy koneckonců nyní, obsahují zejména
kompetenční zákony a další zákony,
které jen rozvádějí onen princip,
že vláda je vrcholným orgánem výkonné
moci. Opakuji - tady s tím nepolemizuji věcně,
ale pouze pokud jde o žánr, v kterém má
být tato úprava provedena.
Ne zcela přesně jsem porozuměl návrhu
pana poslance Řezáče k článku
76, který zní: "Vláda rozhoduje zpravidla
ve sboru. Podrobnosti stanoví zákon." - Když
se na tu větu logicky podívám, pak mi opačná
věta dává ten smysl, že vláda
také někdy ve sboru nerozhoduje, čemuž
nerozumím, a proto se k tomu dále nevyjádřím,
ale vyslovím pochybnost nad tím, jak vláda
může rozhodovat jinak než ve sboru. V jiných
případech jde nepochybně o ústavní
odpovědnost jednotlivých členů vlády,
kteří jsou v čele jednotlivých resortů,
ale vláda patrně nemůže rozhodovat ve
sboru pouze zpravidla.
Vyjádřím se již jen k návrhu
pana poslance Hirše k článku 98, který
navrhuje zřídit odstavec 2, který by zněl:
"Zřizovat a rušit jiné územní
samosprávné celky lze jen ústavním
zákonem." - Upozorňuji, že tato pasáž,
dokonce na témže místě, myslím,
že v témže znění, se objevila ve
zprávě ústavně právního
výboru, avšak stejný odstavec byl při
poradě zpravodajů výborů při
redakci společné zprávy vypuštěn.
Chtěl bych říci, že ustanovení
tohoto druhu lze buď označit za zbytečné,
neboť vše lze v této ústavě měnit,
rušit, doplňovat ústavním zákonem
podle principu, že pozdější zákon
ruší předchozí. Anebo to má znamenat,
že se předjímá něco, k čemu
tato sněmovna nedospěla. Předjímá
se třístupňová samospráva.
Pokud to má znamenat toto, musím vyslovit jako zástupce
předkladatele v této věci, tedy vlády
České republiky, že souhlas s tím vyslovit
nelze z hlediska předkladatele.
Upozorním jen již na pozměňovací
návrh pana poslance Drápely, k témuž
ustanovení, který v alternativě B zní:
"Českomoravská republika se člení
na Zemi českou, Zemi moravskou a Zemi slezskou." -
Řeknu pouze, že výrazem "se člení"
se zde předjímá územně správní
uspořádání způsobem, k němuž
rovněž podle mého soudu tato sněmovna
nedospěla.
Pokud dovolíte, já bych - když jsem se vyjádřil
k několika pozměňovacím návrhům,
které jsem považoval za potřebné komentovat
- se už dále nevyjadřoval a tím, že
skončím, se pokusil urychlit projednávání
této věci. Děkuji.