Středa 16. prosince 1992

Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo, vážená vládo, dámy a pánové. Ne každé poslanecké sněmovně se dostane příležitosti a možná i cti zabývat se celým ústavním dokumentem a již málokteré poslanecké sněmovně se dostane tohoto úkolu tak, aby to byla ústava nového státu.

U nás po desetiletí, v němž právní vědomí bylo zcela úmyslně potlačováno, nás při této příležitosti čeká úkol tak řečeno nadlidský, nikoli jen schvalování ústavy, ale v celé naší činnosti schvalování všech zákonů a vytváření nového právního vědomí a nového státu.

V dosavadní své praxi jsme ukázali, že máme dost vůle i síly k tomu, abychom plnili úkoly, které před poslaneckou sněmovnou stojí, abychom vytvářeli právní normy. Nepovedlo se nám ale dokázat, že naše právní normy mají vždy potřebnou kvalitu. Mám vážnou obavu, že se nevyhneme nedostatkům, s ohledem na spěch, v němž jsme museli a musíme pracovat, i v ústavním dokumentu. Přesto se domnívám, že ústavní dokument, pokud dozná jen velmi málo změn, je připraven tak, že by zde mohla být dostatečná politická vůle, aby jej schválila sněmovna značnou většinou svých hlasů a aby i tímto způsobem se prospělo k vytváření nového skutečného právního vědomí.

Rád bych upozornil na to, že i v návrhu naší ústavní listiny chráníme některá práva, která ale v jiných částech této ústavní listiny již zcela konkrétně nechráníme. Např. čl. 6 říká, že rozhodování většiny dbá ochrany menšiny. S odvoláním na tento článek 6, jeho část, který má jistě více charakter deklarativní než věcný, si dovoluji navrhnout dva pozměňovací návrhy, o kterých si myslím, že budou pro mnohá z nás - buď v této podobě či v podobě navržené někým jiným třeba poněkud jinak - nezbytnou podmínkou souhlasit.

Doporučuji do čl. 16, odst. 1 toto znění: "Poslanecká sněmovna má dvě stě poslanců, kteří jsou voleni na dobu čtyř let podle zásady poměrného zastoupení."

V čl. 40 odst. 1 doporučuji toto znění: "K přijetí volebního zákona je třeba souhlasu třípětinové většiny všech poslanců a nadpoloviční většiny všech senátorů."

Odst. 2 by zněl takto: "Zákon o zásadách jednání a styku obou komor mezi sebou, jakož i navenek, a zákon o jednacím řádu senátu je schvalován poslaneckou sněmovnou a senátem."

Odst. 3: "K přijetí zákona o jednacím řádu poslanecké sněmovny je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců."

Dámy a pánové, dovolte k předloženému návrhu kratší komentář. Jsou známy mnohé případy i z první republiky, kdy právě volební zákon hrál velmi nedůstojnou roli ve střetech politických stran. Nechci upozorňovat na podrobnosti a zdržovat, tyto okolnosti jsou vám všem známy i z mnoha jiných zemích. Každá moc má tendenci se udržovat, rozmnožovat a pokračovat. Každá opozice má samozřejmě tendenci k této moci se chovat tak, aby ji mohla vystřídat. Nicméně tento přirozený proces střídání musí být jednoznačně ústavně pojištěn. Mechanismus, který ho pojišťuje, je mechanismus volebních zákonů. Domnívám se, že bychom měli vytvořit takový mechanismus, na kterém se shodnou ve sněmovnách, nebo zatím v této sněmovně, jak koalice, tedy vládní většina, tak opozice, aby bylo zachováno i právo té menšiny, o které se hovoří v čl. 6. Jinak se domnívám, že právě úcta k zákonu je dána tím, do jaké míry zákon respektuje vůli občana, a to i toho, který momentálně s právě existující vládní koalicí nesouhlasí.

Domnívám se, že v návrhu ústavy by mělo být pregnantněji vyjádřeno též to, co se vztahuje k občanu jako k daňovému poplatníku a ke státu jako k největšímu bankéři v této zemi, až doposud, ale také k tomu, kdo nejvíce utrácí. Stát by měl mít zcela přesná pravidla, za nichž může utrácet a měly by být garantovány ústavou.

Proto navrhuji změnit text článku 42 a navrhuji v odst. 1: "Zákonem schvaluje poslanecká sněmovna každoročně rozpočet a státní závěrečný účet. Návrhy předkládá vláda."

Odst. 2: "Zákonem schvalujícím rozpočet nemohou být zaváděny daně."

Odst. 3: "Každý jiný zákon, jenž přináší nové nebo vyšší výdaje, musí mít ustanovení o prostředcích jejich úhrady."

Odst. 4: "Tyto návrhy projednává poslanecká sněmovna veřejně. Výbory mohu projednávat části návrhu neveřejně jen s předchozím souhlasem poslanecké sněmovny."

Dovolte opět malé zdůvodnění. Domnívám se, že takto prezicované věci rozpočtové by garantovaly, že i projednání v parlamentě bude odpovídat kvalitě věci, např. záležitosti bezpečnosti, armády a jiné, nemohou být z pochopitelných důvodů veřejně a otevřeně projednávány. Dosavadní právní úprava federální byla taková, že pokud výbor se rozhodl projednávat neveřejně, vlastně do jisté míry - i když to byla věc výkladu - mohl porušovat i ústavní zákon, který pravil, že rozpočet se projednává veřejně. Z tohoto důvodu ten odstavec 4.

Pokud jde o odstavec 3, aby vše, co je navrhováno a co vyžaduje výdaje, bylo dokumentováno též tím, odkud výdaje budou hrazeny, se domnívám, že je tak zásadní, že by proti tomu nemohl mít nikdo námitky.

Pokud jde o odstavec 2, že by při zákonu rozpočtovém neměly být zaváděny nové daně, to je obvyklá zvyklost ve všech demokratických zemích a v některých je to i ústavně kodifikováno.

Domnívám se, že bychom tuto kodifikaci měli rovněž učinit. Dovolte ještě několik obecných poznámek. Předně jeden dotaz, který bych prosil zodpovědět leště před uzavřením rozpravy, aby bylo případně možné předložit pozměňovací návrh. V přechodných a závěrečných ustanoveních se uvádí - vláda a soudci jako instituty, které přecházejí. Ptám se proto, jestli jiné ústřední orgány státní správy nebo jiné instituce, které existují, nepřecházejí zcela a tudíž, jaké změny je čekají. Domnívám se, že na tuto otázku by měl odpovědět nejen navrhovatel, ale i vláda, protože je to i součást původního vládního návrhu. Pokud by to bylo takto míněno, bylo by nutné, abychom předložili jisté pozměňovací návrhy. Dovolte ještě několik málo závěrečných poznámek.

Nedomnívám se, že problém senátu, který se zde tak vehementně projevil v rozpravě, že je tím velkým problémem. Kdyby byla předložena varianta bez senátu, hlasoval bych pro ni raději. Nicméně se domnívám, že předložená varianta, která je propracována a má systém jisté vazby a že v dané chvíli jsme ji vzali na vědomí, jsem připraven, pokud budou odstraněny ty malé drobné nedostatky vztahující se k respektování menšin, pro tento návrh hlasovat, neb se domnívám, že v souladu s prastarou zásadou velké listiny svobod vzniká ústavní dokument, který se nechystá nikomu právo odejmout, odepřít nebo ani odložit. Děkuji za pozornost.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Wagnerovi. Třicátým členem parlamentu vystupujícím v dopolední rozpravě a před přestávkou poslední, kdo dostane slovo, bude paní poslankyně Petra Buzková.

Poslankyně Petra Buzková: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, je známo, že nikdo netvoří ústavu, protože každá ústava má vzejít z ducha národa vnitřním vývojem, nicméně musím konstatovat, že my v tuto chvíli nemůžeme vyčkat do té doby, dokud tato ústava svým vnitřním vývojem z ducha národa vyjde. Jsme v tuto chvíli všichni odkázáni na dohodu, protože nikdo přesně neví, co se v budoucnu osvědčí.

Tato ústava je proto do jisté míry kompilací přizpůsobenou domácím poměrům a kompromisem mezi politickými stranami. Právě u těch kompromisů bych se ráda zastavila.

Kompromisy jsou nutně z toho důvodu, že ústava se má vyznačovat schopností trvání, k čemuž je třeba, aby nevyjadřovala názory mocenského uskupení strany, které jsou v okamžiku budování ústavy u vlády. Ústava musí naopak spočívat na základě co nejširšího souhlasu, musí kompromisně dát výraz názorům i těch stran, které dnes nejsou ve vládě, ale mohou se do ní zítra dostat. Pokud by ústava byla založena na přehlasování, ocitá se snadno každá budoucí vládní většina v takové situací, kdy dostane chuť provést změnu k obrazu svému v okamžiku, kdy bude většinou. Proto je nutný názor, že moderato durant, že jen umírněné dílo má trvání. Není nikdy lehké dát souhlas k některým kompromisům. Uznejte však, že je nutné mít takovou ústavu, kterou by mohla přijmout koalice všech českých stran. Je nesporné, že sociální demokracie učinila kompromisy maximální.

Předložila vlastní návrh ústavy, systémově odlišný od vládního návrhu, ale přesto je ochotna za jistých okolností podpořit tento vládní návrh za cenu kompromisů učiněných ze strany vládní koalice. Sociální demokraté si totiž uvědomují, že nepřijetí ústavy by nevedlo k jejímu budoucímu zkvalitnění, ale k chaosu, který by národu, který zde zastupujeme, neposloužil. Stejný přístup měli i naši předchůdci, poslanci Sociální demokracie, při přijímání ústavy v roce 1920. Dovolte mi na závěr mého vystoupení, abych krátce citovala slova poslance Sociální demokracie dr. Meissnera, předsedy ústavního výboru, která přednesl na 125. schůzi Národního shromáždění československého dne 27. února roku 1920.

"Já bych opravdu nerada viděla, kdybychom vedli boj takovým způsobem, že bychom zapomněli, že v budoucnosti jsme na sebe odkázáni. Řeknu zde zcela otevřeně, že nejsem přítelem toho, co tak slyším ve veřejnosti napravo i nalevo, nejsem přítelem myšlenky, aby v demokratickém státě mohl rozhodovati jednostranný teror.

Já, pánové, jdu do takových důsledků, pokud jde o demokratický požadavek, že od demokratického principu nechci se uchýliti, ani kdyby mně nebo mé straně se mělo škoditi. Stojím tak do všech důsledků na principu demokracie, že jsem toho názoru, že jedině tento princip zabezpečuje stát a zabezpečuje svobodu tohoto státu. Jiný princip může vést k okamžitým úspěchům jedné nebo druhé třídy nebo strany - o tom není pochybnosti - ale nikdy nemůže vést k úspěchům trvalým. Historie nám ukazuje, že cesta demokracie, třeba trnitá, třeba těžká, kde je třeba spolupráce všech, sice plně neuspokojuje, ale přináší úspěchy trvalejší. Pro mne je rozhodnější ne mnoho, které za chvíli mohu ztratiti, nýbrž raději méně, jen když to, čeho dobudu, byť mě to plně neuspokojovalo, lest zabezpečeno proti chvilkovým změnám a převratům."

Úplně na závěr mi dovolte konstatování, že kreditu nově vzniklého českého státu by jistě posloužilo, kdyby zástupci českého národa se v tuto chvíli vymanili z osudové kletby instinktivního stranictví a vzchopili se k jednomyslnému usnesení o pro všechny přijatelném návrhu. (Potlesk.)

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji paní poslankyni Buzkové. Vzhledem k tomu, že páni poslanci Řezáč a Matulka žádali, aby některé jejich pozměňovací návrhy byly projednány na zvláštním zasedání ústavně právního výboru, je třeba tuto záležitost ještě před přestávkou dořešit. S faktickou poznámkou se přihlásil společný zpravodaj pan poslanec Výborný, uděluji mu slovo.

Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedo, dámy a pánové, byl bych především rád, usnadnilo by nám to práci, kdyby polední přestávka byla vyhlášena až v okamžiku, kdy odezní poslední pozměňovací návrh. l když jsem si vědom toho, že i po přestávce, nebude-li rozprava ukončena, mohou samozřejmě padnout další návrhy, ale zde předpokládám určitou dohodu. To předesílám. Je pravdou, že byly předneseny procedurální návrhy poslance Řezáče a Matulky, které směřovaly k tomu, aby se sešel ústavně právní výbor. Teď bych nerad předesílal jakékoliv rozhodnutí sněmovny, jen bych chtěl konstatovat, že dle mého mínění o těchto procedurálních návrzích hlasovat není bez nějaké potřebnější a podrobnější úvahy možno, neboť ani kolega Matulka, ani kolega Řezáč nepřednesli k tomu inkriminovanému článku o státním zastupitelství, o prokuratuře, žádný návrh. V podstatě jen žádali, aby takový návrh ústavně právní výbor formuloval. Je jistě možné hlasovat o jejich návrzích, aby sněmovna vyzvala ústavně právní výbor k sejití se. To je možné, na toto potřebuji upozornit.

Posléze bych prosil, aby pro případ, že už odezní všechny pozměňovací návrhy, byla tzv. polední přestávka vyhlášena na dobu, dle mého soudu, alespoň 4 hodin, neboť pozměňovacích návrhů padla celá řada. Považuji za nezbytné, aby při projednávání ústavy nejen zpravodajové, ale i kluby a všichni poslanci měli jednotlivé pozměňovací návrhy k dispozici a aby se o nich event. mohly kluby v rámci této přestávky poradit. Pak by už nebylo nutné, poté co proběhne hlasování o pozměňovacích návrzích, činit další přestávku na kluby, neboť tuto dlouhou přestávku by mohly kluby využít ke svým komplexním poradám.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu společnému zpravodaji panu poslanci Výbornému. Chci mu odpovědět a sdělit i vám, že v tuto chvíli mám pouze tři přihlášky do rozpravy - pana poslance Vlastimila Vlčka, Jiřího Vyvadila a Františka Trnky. Žádný z nich neoznamuje pozměňovací návrh, nýbrž se vysloveně ohlašuje jako obecný projev, ať už jménem klubu nebo jménem svým. To je první odpověď na podnět pana poslance Výborného.

Dále je třeba posoudit návrh na svolání ústavně právního výboru. K tomu se hlásí pan poslanec Matulka. Udílím mu slovo.

Poslanec Dalibor Matulka: Pane předsedo, protože pan společný zpravodaj má pravdu, já jsem nevznesl pozměňovací návrh, tedy k němu nemůže být samozřejmě jednání ústavně právního výboru. Přednesl bych pozměňovací návrh, abych tento procedurální zádrhel vyřešil. Nevím, jestli jsem v pořadí.

Předseda ČNR Milan Uhde: Pokud máte pozměňovací návrh, myslím, že nemůže být námitek.

Poslanec Dalibor Matulka: Já jsem navrhoval jednání ústavně právního výboru, k vyřešení čl. 80 vznáším tedy jakýsi pozměňovací návrh s tím, že navrhuji, aby současný text čl. 80, a to v části do středníku, byl označen jako odst. 1 tohoto článku, a aby byly připojeny odstavce 2 a 3.

Odstavec 2 v tomto znění: "V čele státního zastupitelstva stojí generální prokurátor, který je z výkonu své funkce odpovědný ministru spravedlnosti České republiky, do jehož resortu státní zastupitelstvo patří.

Odstavec 3: "Podrobnější úpravu postavení, úkolů a činnosti státního zastupitelstva stanoví zákon." Děkuji.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Matulkovi, prosím pana poslance Grulicha.

Poslanec Václav Grulich: Pane předsedo, dámy a pánové, já reaguji na návrh pana poslance Výborného, na jeho vyjádření v tom smyslu, že po hlasování o pozměňovacích návrzích nebude třeba už čas na setkání klubů.

Myslím si přesný opak, protože mám dojem, že souhlas či nesouhlas některých klubů s ústavou bude právě podmíněn přijetím, či nepřijetím pozměňovacích návrhů. V té souvislosti stahuji svůj návrh na to, aby na závěr rozpravy vystoupili předsedové klubů, protože by to bylo předčasné a domnívám se, že bude nutno, aby předsedové nebo zástupci klubů vystoupili až po hlasování o pozměňovacích návrzích. V tom smyslu se tedy přikláním k procedurálnímu návrhu poslance Ortmana. Děkuji.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Grulichovi, o slovo se přihlásil pan místopředseda vlády České republiky Jan Kalvoda.

Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, já jsem považoval za potřebné reagovat na poznámku pana poslance Wagnera, on ostatně to sám navrhl, a to v jedné části jeho přednesu. Pokud jsem tomu správně rozuměl, pokud ne, prosím pana poslance o opravu, položil dotaz, zda přechodná a závěrečná ustanovení ústavy tak, jak řeší otázku zákonodárné a výkonné moci, jinými slovy - zda ústřední orgány státní správy přejdou do nového ústavního systému České republiky. Vystihl jsem alespoň zhruba tu otázku? (Ano).

Chtěl bych říci, že to, co je v přechodných a závěrečných ustanoveních, se týká onoho základního členění mocí. Včera přijatým recepčním zákonem došlo k tomu, že byly recipovány jednak jisté instituce, s výhradou plné nepřesnosti tohoto slova recipovány, bylo určeno, které instituce a orgány, a to i ústřední orgány státní správy vykonávají funkce, které dosud vykonávaly podobné instituce federace. To je první stránka věci - ta institucionální.

Došlo také k tomu, že byl recipován federální právní řád, tedy byly recipovány i ty zákony, jimiž byly jisné instituce a jejich působnosti zřízeny. Takže nebylo vypuštěno v tomto procesu transformace nic, protože byl upraven, kromě těchto specialit v ústavě, úplně obecně. Pokud toto vysvětlení stačí, dále bych se nevyjadřoval.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi vlády Janu Kalvodovi. Chci nyní shrnout situaci - rozprava není a nebude nyní uzavřena. Pan společný zpravodaj poslanec Výborný požádal o nejméně 4 hodinovou přestávku potřebnou na zpracování pozměňovacích návrhů. Je tomu tak, pane poslanče?

Poslanec Miloslav Výborný: Já jsem to ne zcela přesně vyjádřil. Ta čtyřhodinová přestávka by měla smysl pokud bychom předpokládali, že se v průběhu této přestávky sejdou kluby a že se nebudou scházet kluby po hlasování o pozměňovacích návrzích.

Jestliže se teď kluby scházet nepotřebují, ke zpracování návrhů, jak se domníváme s paní kolegyní Marvanovou, nám 2 hodiny postačí. Možná, že 2 hodiny postačí i klubům. To neposoudím.

Předseda ČNR Milan Uhde: V tom případě bude přestávka do 14 hodin. Předpokládáme, že předsedové klubů dostanou příležitost promluvit až po skončeném hlasování o pozměňovacích návrzích. Domnívám se, že o tom není potřeba hlasovat. Jestli s tím všichni souhlasíte, přerušíme nyní schůzi.

Předseda ČNR Milan Uhde: Je třeba hlasovat o tom, aby se sešel ústavně právní výbor? Trvá na tom někdo? Pan poslanec Matulka - ano, trvá. Je třeba se tedy zeptat sněmovny, zda odhlasuje doporučení ústavně právnímu výboru, aby se sešel.

Kdo je pro toto usnesení sněmovny, ať zvedne ruku. 59 hlasů.

Kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku. 9.

Kdo se zdržel hlasování, ať zvedne ruku. 66. Tento návrh nebyl přijat. S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Opatřil.

Poslanec Rudolf Opatřil: Pane předsedo, promiňte, nejsem zběhlý v těchto procedurálních věcech, nicméně mám dojem, že by se měl hlasováním vyjádřit souhlas či nesouhlas s návrhem pana poslance Ortmana.

Předseda ČNR Milan Uhde: To jest ta možnost, aby se předsedové klubů nebo jejich představitelé vyslovili až po odhlasování pozměňovacích návrhů. Předpokládal jsem toto hlasování po přestávce, ale trváte-li na tom, je možno hlasovat už teď.

Ptám se tedy sněmovny, kdo je pro to, abychom schválili tento procedurální princip, ať zvedne ruku. 132.

Kdo je proti tomuto návrhu? Nikdo.

Přerušuji schůzi na dvě hodiny, sejdeme se ve 14,15 hodin.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Vážená kolegyně a kolegové, konečně můžeme zahájit přerušené jednání. Prosím, abyste zaujali svá místa a prosím pracovnice Kanceláře, aby upozornily v předsálí, že budeme zahajovat.

Dovolte, abych se pokusil stručně zrekapitulovat stav.

Budeme v tomto okamžiku pokračovat v rozpravě, do které je přihlášen pan poslanec Vlastimil Vlček, prosím ho, aby se připravil ke svému vystoupení. Pak jsme v průběhu dopolední části jednání rozhodli hlasováním o tom, že upravujeme postup svého jednání tím způsobem, že po skončení rozpravy bude hlasováno o pozměňovacích návrzích a před závěrečným hlasováním bude dána možnost zástupcům jednotlivých klubů, aby vyjádřili ve vystoupeních své stanovisko.

Budeme tedy pokračovat v přerušené rozpravě.

Hlásí se pan poslanec Štěrba.

Poslanec Tomáš Štěrba: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, mám procedurální návrh.

Navrhuji, aby se o znění ústavy hlasovalo jmenovitě.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Ano, chápu to jako procedurální návrh, který se týká závěrečného konečného hlasování o ústavě.

Dámy a pánové, můžeme v tomto okamžiku rozhodnout o tomto návrhu hlasováním. Domnívám se, že to je naprosto logické.

Kdo je pro přijetí tohoto procedurálního návrhu, ať zvedne ruku. 121 hlasů pro.

Kdo je proti? Nikdo. Děkuji.

Budeme tedy v závěrečném hlasování o ústavě hlasovat jmenovitě.

Prosím nyní pana kolegu Vlčka, aby se ujal slova.

Poslanec Vlastimil Vlček: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, dámy a pánové.

Dovolte mi poněkud patetický tón.

Příprava zevrubného projednávání a posléze i schvalování Ústavy České republiky mají bezpochyby historický význam. V takovéto chvíli je na místě vrátit se ke zkušenostem našich předků, abychom z nich odvodili s nimi slučitelné a zároveň důsledné naše rozhodnutí.

Připomeňme si tedy jména a díla těch, kdo státotvorně, nebo mravně, nebo kulturně, nebo vědecky, jako vzory, představují náš vývoj. Kromě Svatého Václava a Karla IV. jsou to zejména Jan Hus, Petr Chelčický, Jiří z Poděbrad, Jan Ámos Komenský, František Palacký, Karel Havlíček Borovský, Tomáš Garigue Masaryk a Antonín Švehla.

Bez dalšího dokazování se snadno shodneme, že před námi nestojí úkol náš stát založit, nýbrž restaurovat jej, a to v tom nejlepším smyslu toho slova. l tento úkol však již naši předkové museli řešit a vyřešili jej vícekrát. Zastavme se v této souvislosti alespoň letmo u dvou již zmíněných postav české státnosti, a sice u těch, které nejsou přiměřeně doceňovány. Mám na mysli Jiřího z Poděbrad a Antonína Švehlu.

Ti, kdo ho za českého krále volili a potom podporovali evropskou politiku Jiřího z Poděbrad, zdaleka nebyli stejného přesvědčení a zaměření. A přece se s ním navzájem shodli, že "bouří již bylo dost a světu je účelné ukázat kladné rysy našeho snažení".

Antonín Švehla, onen hostivařský sedlák, ministr vnitra, získal vedle T. G. Masaryka výrazné zásluhy o stát, takže máme důvod k ještě aktuálnější vzpomínce na něho. Je mi ctí, že to mohu připomenout citací z parlamentních pramenů. Švehlovu převážnou účast a práci na vypracování ústavy ocenil ústavní výbor sněmovny slovy: "Co pro věc vykonal pan ministr vnitra, nebude snad nikdy doceněno. Jak on, neodborník, ovládal látku, s jakou houževnatostí a prozíravostí hájil zásady osnovy, jak nedbal oddechu, aby zabezpečil její uzákonění. To vše mohou ocenit jen ti, kdož jej při práci sledovali."

Stejně i levicově orientovaná literatura přiznává Švehlovi, konzervativnímu politikovi, největší podíl na obsahu ústavy.

Sejděme se proto všichni ve jménu státotvornosti všech stran - zdůrazňuji: ve jménu státotvornosti všech stran, které v českém sněmu zastupujeme - a povznesme se nad rozpory, jakkoli by nepříjemně zněly po svém vypreparování logickými skalpely. Vždyť proti dějinnému smyslu, ideám a vzorům české státnosti, vytvořeným především těmi všemi, jejichž jména jsem chtěl dnes záměrně připomenout, jsou naše spory často na úrovni historického šumu.

Žádám vás proto všechny, abyste při hlasování podpořili předložený návrh nové ústavy obnoveného českého státu. Já tak učiním proto, že se cítím bytostně k tomu zavázán svými předky. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Vlastimilu Vlčkovi. Dále se přihlásil do rozpravy pan poslanec Marek Benda, kterému dávám slovo. Ještě než se dostaví k řečništi, dovolte jednu poznámku. Prosím zástupce klubů, aby mi dodali přihlášky ke svým vystoupením po uzavření rozpravy před závěrečným hlasováním.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP