Středa 16. prosince 1992

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Řezáčovi, udílím slovo paní poslankyni Haně Orgoníkové, připraví se pan poslanec Miroslav Raška.

Poslankyně Hana Orgoníková: Vážený pane předsedo, vážená vládo, kolegyně a kolegové, vzhledem k tomu, že Ústava má zakotvit existenci vyšších územně správních celků, domnívám se, že by bylo nanejvýš logické, aby senát odrážel existenci těchto celků. Z tohoto důvodu navrhuji doplnit článek 16 odst. 2 takto: "V senátu jsou rovnoprávně zastoupeny vyšší územně správní celky."

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji paní poslankyni Orgoníkové, slovo má pan poslanec Miroslav Raška a připraví se pan poslanec Antonín Hrazdíra; je zatím posledním přihlášeným, který oznamuje pozměňovací návrh. Poslance, kteří hodlají podat pozměňovací návrhy a chtějí využít práva přednosti, prosím aby odevzdali přihlášky. Děkuji.

Poslanec Miroslav Raška: Vážený pane předsedo, vládo, dámy a pánové, dovoluji si přednést několik návrhů, které by měly dle mého názoru dokreslit a zpřesnit dikci článků Ústavy, jak uvedu dále.

Ustanovení článku 63 odst. 1, písm. c) je v rozporu respektive nekoresponduje z praktického hlediska s ustanovením téhož článku odstavcem 3. Vrchní velitel ozbrojených sil by měl rozhodovat bez povinné součinnosti jiného ústavního činitele. Velení by mělo být přímé, s plnou odpovědností velícího subjektu. Uvedené ustanovení navrhuji přesunout do článku 62 a s největší pravděpodobností je označit jako písm. b), přičemž označení dalších ustanovení téhož článku navrhuji přeznačit v abecedním pořadí.

V článku 63 odst. 4 je stanoveno, že ke spolupodpisu předsedy vlády nebo jím pověřeného člena vlády pod rozhodnutí prezidenta republiky podle odst. 1 tohoto článku by se měla scházet a rozhodovat vláda, neboť za takové rozhodnutí odpovídá. Bylo by vhodné stanovit, že vláda v těchto taxativně vymezených věcech buď přímo rozhoduje s prezidentem, nebo by spoluodpovědností měl být vázán předseda vlády nebo jím pověřený člen vlády.

V článku 68 odst. 3 není uloženo vládě, která byla nově jmenována, předložení programového prohlášení vlády, na kterém běžně závisí vyslovení důvěry či nedůvěry vládě. Navrhuji tedy změnu formulace článku 68 odst. 3 takto: "Vláda předstoupí do 30 dnů po svém jmenování před poslaneckou sněmovnu, předloží své programové prohlášení a požádá ji o vyslovení důvěry."

Dále způsob včlenění článku 80 do ústavy lze vyložit i tak, že státní zastupitelství je podřízeno vládě. O tomto problému už myslím hovořil kolega Matulka. Domnívám se, že u státních zastupitelství by měla být formálně i fakticky konstatována nezávislost a rozhodování pouze na základě zákona. Bylo by tedy vhodné tento článek pojmout jako samostatnou hlavu. Proto navrhuji samostatnou hlavu IV v tomto znění: "Hlava IV: článek 80: státní zastupitelství zastupuje veřejnou žalobu v trestním řízení. Stanoví-li tak zákon, vykonává i další úkoly. Ve svém rozhodování je státní zastupitelství vázáno pouze ústavními zákony a zákony." Další hlavy ústavy navrhuji přečíslovat.

Článek 96 prakticky umožňuje novelizaci v roce 91 přijatého zákona o Nejvyšším kontrolním úřadě a zároveň zkrácení zákonného funkčního období jeho prezidenta. Dovoluji si požádat navrhovatele, případně společného zpravodaje, aby tuto okolnost objasnil.

V článku 100 odst. 3 je použita vágní terminologie neboť pojem veřejnoprávní korporace není nikde definován. Navrhuji tuto formulaci nahradit jiným termínem bez konkrétního návrhu. Obdobný problém je i ustanovení odst. 4, který obsahuje vágní podmínku pro zásahy státu do činnosti územních samosprávných celků "jen vyžaduje-li to ochrana zákona". Na základě této formulace se dá do činnosti samosprávy zasáhnout v podstatě kdykoli. Navrhuji tuto změnu: odst. 4: "Stát může zasahovat do činnosti územních samosprávných celků jen z důvodů a způsobem stanoveným zákonem."

V článku 109, který částečně stanovuje návaznost zákonů, ve svém odst. 1 hovoří o Listině základních lidských práv a svobod. Název tohoto dokumentu však zní Listina základních práv a svobod. Navrhuji tedy vypustit slovo lidských. U odst. 3 téhož článku požaduji doplnění o slova "a zrušují se, pokud jsou v rozporu s Ústavou ČR". Tímto doplňkem se vyřeší například převzetí právní úpravy federálních ministerstev do právního systému ČR.

Dále si dovoluji doplnit kolegu Kozáka, který neformuloval své vystoupení v jednom bodě jako návrh, a proto navrhuji v článku 39 odst. 1, aby slova "slovy jedné třetiny" byla nahrazena slovy "jedné poloviny".

Děkuji za pozornost.

Předseda ČNR Milan Uhde: Své pozměňovací návrhy přednesl pan poslanec Raška. K řečništi se dostaví pan poslanec Hrazdíra, a jelikož je zatím posledním přihlášeným s pozměňovacím návrhem, připraví se paní poslankyně Gerta Mazalová.

Poslanec Antonín Hrazdíra: Vážený pane předsedo, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte mi drobné doplnění mého pozměňovacího návrhu s cílem dát jej do souladu s ustanovením čl. 98 návrhu ústavy.

Ve svém vystoupení jsem dával pozměňovací návrh k čl. 67, kde jsem mimo jiné doplňoval odst. 3. Navrhuji, aby v tomto doplnění odst. 3 za výraz "a zemí" byl doplněn výraz "nebo krajů", takže odst. 3 by zněl: "Vláda kontroluje a řídí činnost orgánů obcí, okresů a zemí nebo krajů v oblastech státní správy."

Děkuji vám.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Hrazdírovi, slovo má paní poslankyně Gerta Mazalová a připraví se pan poslanec lvan Mašek.

Poslankyně Gerta Mazalová: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážený českomoravský sněme (použila jsem tohoto oslovení záměrně, poněvadž jsem si všimla, že když se řekne Morava, vylidňuje se sněmovna, což mě mrzí), k návrhu Ústavy České republiky mohu konstatovat, že pokud by tento návrh, který byl předložen, zůstal, mohl by působit jako prozatímní ústava. Pak bych pro něj mohla zvednout ruku sice s trošku špatným svědomím, ale s vírou, že postupným dopracováním se z tohoto trošku řídkého materiálu stane ústava pevná, dobrá a solidní. Ústava, která bude fungovat pevně dalších mnoho let a o kterou se budeme moci skutečně opřít. Takto postavená je však premiérským typem ústavy. Vláda se může chopit moci na 3 měsíce neomezeně, aniž bude kontrolována, a to ani prezidentem republiky. Zůstává zde nevyváženost zákonodárné moci a moci vládní.

Proto se připojuji k pozměňovacímu návrhu podanému poslancem Drápelou zakotvit stálý výbor sněmovny - zřejmě za článek 29 Ústavy.

Chybí zde dále prvky demokracie - návrh jakoby zapomínal na základní kámen, tj. dobrovolné spojení jednotlivých zemí ve společný stát.

Chybí odkaz na Velkou Moravu.

Nejde zde o rozdělení České republiky, ale naopak o spojování. Vrátit zpět osvědčené způsoby, jako jsou v Rakousku, Německu a Švýcarsku.

Dvoukomorový systém by byl možný pouze v případě uznání zemí a kdyby byl senát složen ze zástupců zemí. Jinak ztrácí jeho existence absolutně smysl a slouží pouze k vytahování už posledního zbytku finančních prostředků z kapes daňových poplatníků. Tady si už vůbec netroufám posoudit, co ještě všechno daňoví poplatníci unesou. Mám však smutný pocit, že toho zřejmě mnoho už nebude.

Navíc je notoricky známo, že se za první republiky senát neosvědčil. Byla to instituce velice drahá a přitom jak všichni víme - také nefunkční. V případě pak uvedené věkové hranice bych ho nazvala spíš penziónem pro starší a dlouhodobě nemocné poslance.

V ústavě se vůbec mnoho naznačuje, že se bude řešit dále zákony. Víme, že absolutní čistoty v ústavě sotva dosáhneme. Jedním kolegou zde bylo řečeno, že ústavou je to, co parlament za takovou prohlásí. Chtěla bych jen připomenout, že ústava by však neměla platit jen pro obyvatelstvo Čech a Prahy, měla by sloužit i pro obyvatele Moravy a části Slezska. Početní rozdíl mezi nimi činí zhruba asi milión obyvatel. A já se tedy ptám: je to příliš málo pro rovná práva, a nebo příliš mnoho pro diskriminaci těch druhých?

Bylo zde často řečeno, že se bojíme dualismu. Bojíme se ve skutečnosti nikoli dualismu, ale přiznání samozřejmých práv těm druhým. Budeme-li dbát práv všech obyvatel České republiky, pak se nemusíme bát ani dualismu, ani rozpadu a nemusíme se pak bát vůbec nikoho. Já neznám případ, kdy někdo odchází z domova, ve kterém má pocit bezpečí, štěstí a spokojenosti. To nejsou úzké a stranické zájmy, to je prostě fakt.

Morava nikdy nezradila, vždycky věrně stála při Čechách. V historii i dnes je z různých důvodů stále odmítána a odsouvána do pozadí, odsouzena k dozrávání zřejmě do staletí. Za svůj postol v každé kritické a mezní situaci si zaslouží vstřícnost a nikoli opomíjení.

Chci pouze požádat poslance zvolené na území Moravy a části Slezska, aby zvažovali pečlivě při svém rozhodování a hlasovali samozřejmě podle svého svědomí tak, jak jsme všichni slibovali, nikoli podle stranických diktátů, protože mnohé strany na Moravě toho mnoho slibovaly a mnohé na své sliby také zapomněly.

Pan premiér také hovořil o historické chvíli. Pro Čechy bude možná historická v tom lepším slova smyslu, pro Moravu a část Slezska v případě nepřijetí pozměňovacích návrhů moravských poslanců se však zřejmě vrátí doba temna, doba přehlížení, neboť se stavějí základy samostatného českého státu s naprostým vynecháním práv zemí Moravy a Slezska. Stát, který chce být nazýván právním, nemůže šlapat po právech části svých obyvatel. Byly zde uzavřeny mnohé rozumné kompromisy. Možná je voliči pochopí, možná ne. Nechce se mi však věřit, že by moravští voliči chtěli všichni chápat naprosté popření své existence. Chceme budovat Českou republiku. Nevěřím však v její pevnost a stabilitu, pokud zde bude absence samozřejmých práv Moravy a Slezska. Mohu hlasovat pro tuto ústavu pouze v případě přijetí alespoň některých důležitých pozměňovacích návrhů poslanců Drápely, Kavana a Bílého, nebo návrhů poslaneckého klubu HSD-SMS.

Pan premiér řekl, že nás budou soudit naši potomci. Já s ním naprosto souhlasím a pevně tomu věřím. Děkuji vám.

Předseda ČNR Milan Uhde: Svůj příspěvek ukončila paní poslankyně Gerta Mazalová a já se omlouvám panu poslanci Maškovi, protože se ukázalo, že tu jsou ještě poslanci, kteří se chystají přednést pozměňovací návrhy. Jako první z nich je pan poslanec Výborný, společný zpravodaj. Udílím mu slovo, připraví se pan poslanec Jan Jegla se svým pozměňovacím návrhem.

Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a pánové, to, co řeknu, berte prosím především jako omluvu. Mnozí z vás vědí, čím tato nepříjemná situace byla způsobena.

V podstatě z pověření politického grémia a formou pozměňovacího návrhu ke společné zprávě přednáším to, co jen technickým nedopatřením nebylo do společné zprávy vytištěno a co jako pozměňovací návrh předneseno být musí.

Za článek 85 vložit nový článek 86 tohoto znění:

Odst. 1: "Soudce Ústavního soudu nelze trestně stíhat bez souhlasu senátu. Odepře-li senát souhlas, je trestní stíhání navždy vyloučeno."

Odst. 2: "Soudce Ústavního soudu lze zadržet jen, byl-li dopaden při spáchání trestného činu, a nebo bezprostředně poté. Příslušný orgán je povinen zadržení ihned oznámit předsedovi senátu. Nedá-li předseda senátu do 24 hodin od zadržení souhlas k odevzdání zadrženého soudu, je příslušný orgán povinen ho propustit. Na své první následující schůzi senát rozhodne o přípustnosti trestního stíhání s konečnou platností."

Odst. 3: "Soudce Ústavního soudu má právo odepřít svědectví o skutečnostech, které se dověděl v souvislosti s výkonem své funkce, a to i poté, kdy přestal být soudcem Ústavního soudu."

Děkuji.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Výbornému, slovo má pan poslanec Jan Jegla, připraví se pan poslanec Ivan Mašek.

Poslanec Jan Jegla: Vážený pane předsedo, vážené kolegyně a kolegové, já se předem omlouvám, ale do mého pozměňovacího návrhu se vloudil také malý šotek, proto předkládám pozměňovací návrh pozměňovacího návrhu.

Jedná se o článek 92, odst. 2, který by zněl takto: "Vytvořit nebo zrušit územní samosprávný celek mezi obcí, zemí či krajem lze jen ústavním zákonem."

Děkuji vám.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji, pane poslanče. Slovo má pan poslanec lvan Mašek, připraví se pan poslanec Jozef Wagner.

Poslanec Ivan Mašek: Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, vážené dámy a pánové!

Jedním z podstatných sporů při přípravě této ústavy byl spor o to, zda budoucí parlament má být jedno či dvoukomorový.

Podobné spory, často mnohem těžší, prodělala v dějinách i řada jiných států a probíhaly i při přípravě Ústavy Republiky Československé v roce 1920. Dokladem toho, jak pečlivě tuto otázku naši předkové zvažovali, je mimo jiné i Zpráva ústavního výboru k ústavní listině Československé republiky ze dne 24. února 1920. Zpráva obsahuje i příklady z ústavních dějin jiných států.

Popsán je zde příklad Anglie v období mezi 6. únorem roku 1649, kdy poslanecká sněmovna přijala usnesení o tom, že "sněmovna lordů je zbytečná a nebezpečná, budiž zrušena...." atd. a uvedeny jsou následující známé historické události do roku 1657, kdy byl znovu ustaven parlament dvoukomorový.

Popsán je i známý spor zastánce jedné komory rousseauovce Thomase Paina, nazývaného "zkázonosný meteor" s Johnem Adamsem, pozdějším prezidentem Spojených států, stejně jako krátké trvání jednokomorových parlamentů těch tří amerických států, které daly Paienovi za pravdu.

Skutečně se již koncem 18. století, jak správně poznamenává jeden z klasiků moderní demokracie, pan de Tocqueville, stalo rozdělení zákonodárné moci mezi několik útvarů základním axiomem politické vědy.

Dámy a pánové, patřím k politické straně, která má návrh senátu obsažen již ve svém základním prohlášení "Cesta ke svobodné společnosti" z konce roku 1989.

Neříkám to zde proto, abych zdůrazňoval nějakou prioritu ODA, prioritu vzhledem k

popsaným historickým souvislostem ostatně velmi neoriginální. Chci jen zdůraznit, že alespoň někteří z nás se otázkou senátu a jeho funkcí dlouhodobě zabývali. Není tudíž pravdou, že si někteří poslanci nejprve vymysleli senát a teprve dodatečně pro něj hledali náplň, jak jsme v poslední době z mnohých úst slyšeli. Jsme si velmi dobře vědomi, že senát nemá opodstatnění jen jako zastoupení jednotlivých území ve státech federálních nebo spolkových. Dokladem jsou např. Spojené státy americké, kde kromě senátu celé Unie má vlastní senát i 49 z 50 jednotlivých států. Víme, že instituce senátu může být důležitou součástí systému kontrol a protivah státní moci, může mít smysl při dělbě zákonodárné činnosti i úlohu stabilizujícího prvku v období politických krizí.

K tomu, aby senát mohl plnit tyto funkce nebo alespoň některé z nich, musí ovšem splňovat určité předpoklady. Především musí být volen jindy, jiným způsobem a na jinak dlouhé volební období nežli poslanecká sněmovna. Jak zdánlivě drobné úpravy mohou institut senátu poškodit, ukazuje příklad první republiky. V průběhu politických jednání byl původní návrh nerozpustitelného senátu s osmiletým volebním obdobím, v němž by se vždy po 4 letech volila polovina senátorů, změněn na senát rozpustitelný a volený najednou. To nejen donutilo autora tehdejší ústavy prof. Hoetzela zavést zvláštní institut stálého výboru, ale spolu s tím, že senát byl volen poměrným způsobem, tedy stejně jako poslanecká sněmovna, zavinilo i špatnou funkci a pověst senátu po celé období první republiky. Všechny tyto tři chyby jsou v současném návrhu ústavy opraveny, i když ta poslední, pravda, nikoli explicitně. Je zde ale po mém soudu chyba jiná.

Tato technická chyba spočívá v návrhu na šestileté volební období senátorů s obměňováním po třetinách, tedy každé 2 roky. Řekl jsem, že senát, aby mohl plnit své funkce, musí být volen jindy, jiným způsobem a na jinak dlouhé volební období než poslanecká sněmovna. Jinak dlouhé volební období, aby zajišťovalo potřebnou nezávislost senátorů, by mělo být alespoň dvojnásobné ve srovnání s poslanci. Bylo tomu tak za první republiky a připomínám, že v USA, kde je volební období senátorů šestileté, je tomu tak ve vztahu k dvouletému období členů sněmovny reprezentantů a jde tedy o trojnásobek délky mandátu. Skuteční otcové americké ústavy pánové Madison a Hamilton navrhovali dokonce devítileté období senátu, tj. 4,5násobek volebního období sněmovny. A měli k tomu dobré důvody. Mohl bych uvádět příklady dalších senátů. Např. ve Francii 9 let. Nebudu v tom ale pokračovat, protože je zde druhý, mnohem závažnější argument. Jistě nemůže nikdo z nás vyloučit - a mnozí z vás to dokonce požadují, že se první volby do senátu budou konat v roce 1993. Počítejte prosím tedy se mnou: 1993 volby do senátu, 1994 volby do zastupitelstev obcí a vyšších samosprávných celků, 1995 další volby do senátu, 1996 volby do poslanecké sněmovny, 1997 volby do senátu, 1998 volby obecní a krajské či zemské, 1999 volby do senátu, 2000 volby do poslanecké sněmovny, 2001 znovu do senátu a tak dále a tak podobně. Znamená to tedy volby každý rok. Se všemi důsledky, které z toho plynou. Nejde jen o přímé náklady, ale především o politickou destabilizaci spojenou s každou volební kampaní již dlouho před jejím započetím a s dozníváním této kampaně ještě nějaký čas po volbách. A volební kampani se jistě nevyhneme ani při volbě jedné třetiny senátorů. Nekonečný volební maratón je při šestiletém volebním období senátu s obměňováním po třetinách nevyhnutelný, posunem lze zajistit pouze to, že nekonají-li se v některém roce volby, konají se za to v příštím roce dvakrát. Je sice možné za pomoci nesystémových opatření, jako je zkrácení volebního období obecních zastupitelstev, nastartovat volby do senátu v červnu 1994 a spojit s nimi volby komunální. Nastává zde ale problém rozdílného typu mandátů senátorů volených spolu s obecními zastupitelstvy a senátorů volených spolu s poslaneckou sněmovnou. Navíc by takový cyklus odporoval smyslu senátu proto, že by bylo možné zvrátit politickou rovnováhu v senátu i poslanecké sněmovně v jedněch jediných volbách. A co nejhůř - i tento cyklus by fungoval jen do prvního rozpuštění poslanecké sněmovny, po němž by nutně následoval shora popsaný nekonečný volební maratón.

Domnívám se tedy, že k tomu, aby senát mohl plnit v ústavě navržené hlavní funkce, tj. funkci kontroly a protiváhy poslanecké sněmovny, a funkci institutu umožňujícího překonat aktuální politickou krizi, je nejvhodnější senát s tradičním 8letým volebním obdobím obměňovaný po polovinách, zejména pak budou-li volby do senátu spojeny s volbami do obecních a zemských či krajských zastupitelstev. Takové - mimochodem nejlevnější - řešení uvažovaný většinový volební systém snadno umožňuje. Jen takový senát může zajišťovat politickou kontinuitu, zpomalovat a zmírňovat rozkmit pravolevého kyvadla politické přízně občanů a chránit tak nový stát před vývojem od zdi ke zdi.

Zároveň by bylo vhodné změnit počet senátorů v souladu s tradicí na 100, tj. přibližně jednoho senátora na 100 tisíc občanů. Celý můj návrh by tedy zněl:

Článek 16 odst. 2 Ústavy České republiky nahradit zněním: "Senát má 100 senátorů, kteří jsou voleni na dobu 8 let. Každé 4 roky se volí polovina senátorů."

Ve stejném smyslu pak opravit článek 6 odst. 1.

Zde jsem původně chtěl skončit své vystoupení. Protože jsem však zvyklý zvažovat i argumenty odpůrců, probíral jsem po tom, co jsem si připravil tento projev, argumenty těch, kteří argumentují pro 6letý senát. Závažný argument - zdánlivě závažný argument - jsem našel pouze jeden. Byl to argument, který hovořil o tom, že senát, který má zastávat překlenovací funkci, by ji nemohl vykonávat v období voleb do senátu, protože by chyběla polovina senátorů a senát by tudíž nebyl usnášeníschopný. Nejde teď o usnášeníschopnost, je-li třetinová nebo poloviční. Podstatná je věc jiná. Tato ústava je navržena tak, aby senát byl vždy v plném počtu. Mandát senátorů totiž zaniká až koncem volebního období a volby do senátu se konají před tímto koncem ve lhůtě 30 dnů. Problém jsem ale nalezl jiný. Senátorů v určitých okamžicích podle tohoto návrhu ústavy by nebylo méně, ale více než ústava povoluje. Totéž by bylo u poslanecké sněmovny. Vznik mandátu je totiž definován v čl. 19 zvolením, zatímco zánik mandátu je definován v čl. 25 až uplynutím volebního období. Znamená to, že v určitém období, nejdéle měsíc, nejméně několik dní, by počet poslanců při volbách nebo počet senátorů byl podstatně vyšší, než je v ústavě definováno.

Z tohoto důvodu bych podal další návrh, který by tento problém - technický problém po mém soudu - mohl vyřešit. Tento návrh by zněl, aby článek 25 písm. b) byl nahrazen novým zněním - jde o to, že mandát poslance nebo senátora zaniká a namísto "uplynutí volebního období" by bylo: "zvolením nových poslanců nebo senátorů ve lhůtě počínající třicátým dnem před uplynutím jeho volebního období".

Všimněte si, prosím, že jsem nepodal žádný pozměňovací návrh. Neučinil jsem tak proto, abych případně neztížil přijetí této ústavy. Žádám ale, aby ještě před ukončením rozpravy bylo projednávání tohoto návrhu zákona přerušeno, aby se mohly sejít kluby a posoudit náměty, které jsem zde vyslovil.

Předseda ČNR Milan Uhde: Svůj příspěvek ukončil pan poslanec Mašek. Před příspěvkem pana poslance Wagnera dám ještě slovo k poznámce panu společnému zpravodaji Výbornému, který se přihlásil.

Poslanec Miloslav Výborný: Moje poznámka byla vyřešena předposlední větou pana poslance Maška. Když jsme si zapisovali jeho kritickou řeč, nebylo nám jasné, zda podal nějaký návrh. Rozumíme tedy tomu tak, že žádný návrh nebyl podán.

Předseda ČNR Milan Uhde: Prosím pana poslance Jozefa Wagnera, aby proslovil svůj příspěvek. Připraví se paní poslankyně Petra Buzková.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP