Středa 16. prosince 1992

Poslanec Václav Grulich: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, nebudu pronášet prohlášení jménem klubu - podle dohody na politickém grémiu věnuji se věcnému projednávání v rámci racionálního jednání této sněmovny a navrhuji panu předsedovi, aby prohlášení zástupců jednotlivých politických klubů byla zařazena na konec rozpravy.

Můj úkol v této chvíli je dvojí. Za prvé mám přednést připomínky a pozměňovací návrhy, které podává zahraniční výbor této sněmovny. Zahraniční výbor projednal připomínky právního odboru sekretariátu Rady Evropy a k návrhu Ústavy České republiky konstatuje, že některé připomínky právního odboru sekretariátu Rady Evropy jsou již do společné zprávy - po projednání ve výborech ČNR - zapracovány. Doporučuje České národní radě, aby vyslovila souhlas s návrhem Ústavy České republiky ve znění společné zprávy s těmito připomínkami:

Dosavadní znění článku 66 spol. zprávy se upravuje tak, že stávající text se označuje jako odst. 1/ a přidávají se další dva odstavce tohoto znění:

Odstavec 2/: "Nemůže-li prezident republiky svůj úřad ze závažných důvodů vykonávat po dobu delší než 6 měsíců, zvolí parlament na návrh vlády zastupujícího prezidenta, jehož úřad trvá, dokud překážka na straně prezidenta nepomine."

Za třetí: "Volba zastupujícího prezidenta probíhá stejným způsobem jako volba prezidenta."

K čl. 86 odst. 1 za písm. k) se přidává písm. l), které zní: "Ústavní soud rozhoduje v dalších případech, které stanoví zákon."

V rámci objektivity je třeba dodat, že k tomuto poslednímu bodu, který se týká ústavního soudu, se vyjádřil ústavní soud, který po rozkladu, který nám podal, se nedomnívá, že tento dodatek je třeba přijmout. Názor Rady Evropy byl opačný. Zvážíte jistě sami.

V pozměňovacích návrzích, které podávám buď za sebe nebo za klub sociální demokracie, připojuji se k návrhu panu kolegy Hirše, který podal pozměňovací návrh k čl. 2, kde navrhuje, aby za odst. 1 se škrtla tečka za větou a doplnila se slova "nebo přímo". Dále bych doplnil tento pozměňovací návrh, a to v odst. 2 tohoto článku, kde bylo škrtnuto slovo "může", dále slovo "stanovit" změnit na "stanoví", takže by tento článek zněl: "Ústavní zákon stanoví, kdy lid vykonává státní moc přímo."

Myslím si, že takové podmiňovací termíny jako "může", pokud v Ústavě nemusí být, že by řeč Ústavy měla být pregnantní a jasná.

Z dalších pozměňovacích návrhů podotýkám, že se nejedná o nějaké politické návrhy, ale jde nám spíše o věcnost, jasnost a logičnost těchto návrhů, případně přijímaných závěrů parlamentem.

Čl. 39 odst. 3 - přijetí usnesení o vyhlášení válečného stavu - navrhujeme změnit: "je třeba souhlasu nadpoloviční většiny" - změnit na "třípětinové většiny" a nadpoloviční většiny všech senátorů tak, aby toto rozhodnutí o vyhlášení válečného stavu mělo sílu ústavního zákona.

V čl. 40 jde o formulační změny, které nemění smysl tohoto článku. Je tam použit obrat "je třeba" - domníváme se, že formulace by měla být jednoznačnější, a proto navrhované znění zní: "Volební zákon a zákon o zásadách jednání a styku obou komor mezi sebou jakož i navenek a zákon o jednacím řádu senátu je schvalován poslaneckou sněmovnou a senátem.

Poslední můj pozměňovací návrh se týká čl. 43 odst. 2, kde je řečeno: "Vyslat ozbrojené síly mimo území České republiky lze jen se souhlasem obou komor." Není řečeno, s jakým souhlasem - pokud by byla přijata Ústava v navrhovaném znění o usnesení poslanecké sněmovny, pak by bylo možno vyslat ozbojené síly i se schválením počtem 34 poslanců, protože by to byla nadpoloviční většina z jedné třetiny, což se nám jeví pro tak závažný čin mezinárodní, který by mohl vyvolat vážné problémy a konflikty, málo. Proto navrhujeme, aby tato věta byla doplněna "se souhlasem nadpoloviční většiny všech poslanců obou komor".

Toto jsou pozměňovací návrhy, které podávám.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Grulichovi. K faktické poznámce se přihlásil společný zpravodaj poslanec Výborný, a já mu dávám slovo.

Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedo, promiňte, já jsem špatně gestikuloval. Nebylo to přihlášení k faktické poznámce, ale hlásil jsem se pouze do rozpravy a nechci tedy někomu brát pořadí. Nemohl jsem se přihlásit písemně, protože nemám patřičný lísteček.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji, zařazuji vás tedy do pořadí a dávám slovo paní poslankyni Evě Fišerové, připraví se pan poslanec Dalibor Matulka.

Poslankyně Eva Fischerová: Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, dámy a pánové. Na zasedání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví byla při projednávání vládního návrhu Ústavy České republiky schválena mezi jinými i moje připomínka. Vzhledem k tomu, že nebyla zpracována do společné zprávy, a není ani uvedena v soupise připomínek nezařazených, což je do jisté rníry v rozporu s § 73 zákona České národní rady o jednacím řádu, považuji proto za nutné na dnešním plenárním zasedání tuto připomínku předložit formou pozměňovacího návrhu.

Je to připomínka k čl. 2 odst. 1. Vypustit celý text a nahradit jej tímto zněním: "Lid vykonává státní moc prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, moci výkonné a moci soudní nebo referendem." Panu společnému zpravodaji odevzdám usnesení výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, které dokládá skutečnosti, které jsem si dovolila uvést. Závěrem chci říci, že tato kolize nenaruší můj názor na nutnost schválit Ústavu. Nicméně jsem přesvědčena, že pravidla jednání je dle mého názoru nutná dodržovat. Děkuji za slovo.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji paní poslankyni Fischerové, slovo má pan poslanec Dalibor Matulka. Připraví se pan poslanec Antonín Hrazdíra.

Poslanec Dalibor Matulka: Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, dámy a pánové, jako poslanec Levého bloku mám k návrhu Ústavy České republiky v té podobě, jak ji máme v podobě společné zprávy, pochopitelně spoustu výhrad, z nichž dokonce některé zásadní nebo, jak říká jeden náš kolega poslanec, esenciální. Nicméně zároveň jsem členem ústavně právního výboru, a tudíž jsem tedy trávil ten týden, o kterém mluvil pan předseda Výborný, v Lánech a vím, jak těžce se rodila společná zpráva. Vím, kolik nám to dalo - teď myslím všem, nejen koaličním a nejen opozičním poslancům - práce, než jsme se k čemusi dopracovali. Musím říci, že byly chvíle, kdy jsme byli od sebe na míle daleko a byly mezi námi vztahy naprosté nesmiřitelnosti, ale na druhé straně byly chvíle, kdy jsme k sobě měli velice blízko, jednalo se nám dobře a myslím si, že jsme udělali kus práce. Právě při vědomí toho, jaká práce zde už vykonána byla, ale současně i při vědomí těchto výhrad, které přesto přeze všechno k návrhu Ústavy mám. Myslím si, že dovedu odhadnout, jak velký smysl má předkládat zde pozměňovací návrhy takového druhu, které by nabouraly celkovou koncepci, vím jaká by byla ochota takové pozměňovací návrhy přijmout. Nicméně na druhé straně chápu, že z důvodů politických i z důvodů opravdu upřímné snahy o to návrh Ústavy vylepšit, zde pozměňovací návrhy zaznívají. Proto i já si dovoluji jeden pozměňovací návrh předložit. Už jsem ho v určité podobě předkládal v ústavně právním výboru při jednání v Lánech a nebyl jsem úspěšný. Chci změnit podobu tohoto pozměňovacího návrhu a chci vysvětlit, o co jde.

Když se podíváte na čl. 9, zjistíte, že je tam odst. 2, který mluví o tom, že změna podstatných náležitostí demokratického právního státu je nepřípustná. To je ustanovení, které se mi líbí, i když osobně nepovažuji ten termín náležitosti demokratického právního státu za dostatečně přesný a jasný, nicméně líbí se mi toto ustanovení. Tehdy jsem navrhoval, aby se vložil odstavec nový, který by podobným způsobem zakotvoval, že rušení či omezování základních práv a svobod je nepřípustné. Tehdy ústavně právní výbor převahou hlasu koaličních poslanců tento pozměňovací návrh zamítl - a řeknu vám upřímně, že jsem propadl v té chvíli určité skepsi, protože jsem si uvědomil, že jestliže mně toto zamítli, tak zřejmě mají v úmyslu opak. Říkám to upřímně, skutečně jsem si to myslel. Musím říci, že už si to nemyslím. Myslím si, že spíše byla chyba mého návrhu, že jsem jej systematicky špatně zařadil a že jsem dělal z tohoto svého návrhu cosi stejně speciálního jako to, co je obsaženo v odst. 2.

Proto si dovoluji pozměnit nebo navrhnout změnu textu odst. 2, čl. 9 s tím, že navrhuji nový text, který by zahrnoval i můj návrh a nový text. přečtu: "Zrušení nebo omezení základních práv a svobod, jakož i ostatních podstatných náležitostí demokratického právního státu je nepřípustné."

To je můj pozměňovací návrh a současně bych rád - nebude to pozměňovací návrh, ale spíše procedurální záležitost, obrátil vaši pozornost k čl. 80 společné zprávy, který hovoří o tom, že státní zastupitelství zastupuje veřejnou žalobu v trestním řízení; vykonává i další úkoly, stanoví-li tak zákon. Toto je tedy jediná zmínka o státním zastupitelství. Velmi se omlouvám, že jsem toto nevznesl už při jednání ústavně právního výboru, nějak mi to uniklo, ale při dalším a dalším čtení jsem zjistil, že toto ustanovení se mi nezdá dostatečné. Mně tady chybí začlenění státního zastupitelství v soustavě státních orgánů, způsob ustanovování státního zastupitelství, komu je státní zastupitelství odpovědné, kdo řídí atd. V tomto směru nemám pozměňovací návrh, ale spíše procedurální návrh, aby, až budou vyčerpány všechny pozměňovací návrhy, aby se mohl sejít ještě před ukončením rozpravy ústavně právní výbor a vyřešit nedostatek, který tady vidím, alespoň nějak lépe formulovaným odkazem na zvláštní zákon, aby ty věci, které tu chybí, mohly být zhojeny opravdu právně čistým způsobem. Nejde o žádné politikum, navrhuji v této věci, aby před ukončením rozpravy, ale po všech pozměňovacích návrzích, dostal ústavně právní výbor určitý prostor, aby tuto záležitost mohl zpřesnit. Děkuji.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Matulkovi, slovo má pan poslanec Hrazdíra, připraví se pan poslanec Jan Jegla.

Poslanec Antonín Hrazdíra: Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážené dámy a pánové, dovolte abych jménem poslanců Levého bloku předložil pozměňovací návrhy ke čtyřem článkům návrhu Ústavy České republiky, které nezasahují do principu či struktury Ústavy, jak upozorňoval pan poslanec Gjurič, ale určitým způsobem ji rozšiřují. K čl. 12 - před odst. 1 a 2 návrhu Ústavy zařadit nové odstavce tohoto znění: Odst. 1 - "Státní občanství České republiky je jediné a jednotné."

Odst. 2 - "Občan cizího státu se nemůže stát zároveň občanem České republiky."

Stávající odst. 1 a 2 přečíslovat na odst. 3 a 4. Nyní se chci připojit k návrhům pánů poslanců Kavana a Bílého s tím, že bych chtěl doplnit čl. 14 s tím, že za odst. 1 doporučuji vložit nový odst. 2 tohoto znění: "Úředním jazykem České republiky je český jazyk." V případě, že bude přijat tento pozměňovací návrh, navrhuji stávající odst. 2 označit jako odst. 3 tohoto znění: "Státní symboly, jejich užívání a užívání úředního jazyka upraví zákon."

Nyní pozměňovací návrh k čl. 67. Za odst. 1 vložit nové odst. 2 a 3 tohoto znění: Odst. 2 - "Vláda zabezpečuje plnění zákonů, řídí, sjednocuje a kontroluje činnost ministerstev a ostatních orgánů státní správy a zajišťuje plnění svých nařízení a usnesení."

Odst. 3 - "Vláda řídí a kontroluje činnost orgánů obcí, okresů a zemí v oblastech státní správy." Dosavadní odst. 2 označit jako odst. 4.

K čl. 72 odst. 1 doplnit za slovo "vládě" slova "nebo jejímu jednotlivému členovi".

V odst. 2 doplnit v první větě za slovo "vládě" slova "nebo jejímu jednotlivému členovi" a pokračuje "projednávat". Děkuji vám za pozornost, to jsou moje pozměňovací návrhy.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Hrazdírovi, slovo má pan poslanec Jan Jegla, připraví se pan poslanec Eduard Zeman.

Poslanec Jan Jegla: Vážený pane předsedo, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych před tím, než předložím pozměňovací návrhy za klub poslanců HSD-SMS, zdůraznil, že náš program a přístup k tvorbě Ústavy ničím nesměřoval k rozdělení státu, ale naopak k vytvoření společného Československa, a to vždy na principech územní samosprávy.

Stav je ale takový jaký je, a my i nadále prosazujeme územní samosprávu v rámci nového státu. Neprosazujeme žádný dualismus, či jiný ismus, jak se nám to snaží někteří odpůrci samosprávy podstrčit. Z toho tedy vycházejí naše pozměňovací návrhy - jsou tři.

V čl. 11 navrhujeme, aby odst. 1 zněl takto: "Území České republiky tvoří jednotný a nedílný celek, jehož hranice mohou být změněny jen ústavním zákonem."

Odst. 2: "Nedílnými částmi tohoto území jsou historické území Čech, Moravy a Slezka." Podotýkám, že toto znění schválil i zahraniční výbor a chtěl bych také upřít vaši pozornost na to, že je to naprosto v souladu s tím, co budeme projednávat v budoucnu, tj. s naším znakem, kde je graficky znázorněno to, co chceme písemně.

Čl. 98 - Ve stávajícím textu navrhujeme, aby došlo ke změně slova "vyššími" slovem "dalšími", takže první odstavec by zněl: "Dalšími územně správními celky jsou země nebo kraje." Navrhujeme doplnit odst. 2: "Zřizovat a rušit jiné územně správní celky lze jen ústavním zákonem."

Čl. 99 odst. 3 navrhujeme nahradit následujícím zněním: "Zemi moravskou, zemi slezskou a kraje, jako územně samosprávné celky, lze vytvořit nebo zrušit jen ústavním zákonem." Děkuji.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Jeglovi. Udílím slovo panu poslanci Eduardu Zemanovi, připraví se pan poslanec Stanislav Kozák.

Poslanec Eduard Zeman: Vážený pane předsedo, vážená vládo, dámy a pánové, úvodem svého pozměňovacího návrhu bych vás chtěl poprosit, abyste jej v žádném případě nechápali jako projev jakéhokoliv nacionalismu. Chtěl bych předložit pozměňovací návrh ve dvou variantách tak, jak vyplývá z usnesení dvou různých výborů. Tato usnesení nebyla zahrnuta do společné zprávy.

V první variantě se odvolávám na usnesení č. 45 výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, kde dosavadní čl. 12 navrhuji doplnit o odstavec 3 ve znění: "Úředním jazykem na území České republiky je jazyk český a užívá se ho při jednání všech státních orgánů a orgánů veřejné správy na celém území státu. Používání jazyků národnostních menšin v úředním styku stanoví zákon."

Jako variantu dvě předkládám návrh, ve kterém se odvolávám na usnesení č. 42 výboru petičního, pro lidská práva a národnosti, kde v čl. 12 se navrhuje doplnit o odstavec 3 a 4 tohoto znění:

Odstavec 3: "Státním jazykem v České republice je český jazyk."

Odstavec 4: "Zákon stanoví, za jakých podmínek lze veřejné instituce označovat vedle českého jazyka též v jiném jazyce, zejména v jazyce národnostní menšiny." Děkuji.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Zemanovi, slovo má pan poslanec Stanislav Kozák, připraví se pan poslanec Zdeněk Trojan.

Poslanec Stanislav Kozák: Pane předsedo, dámy a pánové, vážená vládo, v duchu přání pana kolegy Juroviče nechci zde dělat nějaké zásadní změny v ústavě, protože se domnívám, že by z toho skutečně mohl vzniknout zajímavý kompilát, který by byl asi nepoužitelný. Přesto mi dovolte - navrhnu zde asi 6 pozměňovacích návrhů.

Jednak se nám zdá nadbytečné ustanovení čl. 2 odst. 4, které de facto mění Listinu základních lidských práv a svobod. Z těchto důvodů doporučuji tento odstavec vypustit. V ustanovení čl. 3 rozšířit takto: Ve znění ústavního zákona ČSFR č. 23/1991 Sb., tj. uvozovací zákon k Listině základních lidských práv a svobod.

Dále v čl. 9 odst. 2, kde se hovoří o nepřípustnosti změn podstatných náležitostí demokratického právního státu, není formulačně zrovna příliš vhodné. Proto doporučuji tento odstavec 2 změnit takto: "Změna demokratické podstaty právního státu je nepřípustná."

Čtvrtý pozměňovací návrh - v čl. 11 doporučuji za slova "jehož státní hranice" vsunout slova "jsou stanoveny a". To znamená, že čl. 11 by zněl následovně: "Území České republiky tvoří nedílný celek, jehož státní hranice jsou stanoveny a mohou být změněny jen ústavním zákonem."

Pátý pozměňovací návrh - v čl. 34, kde v odst. 1 je zmíněn systém, jakým se svolává sněmovna budoucího parlamentu České republiky, ale naprosto zde v čl. 34 vypadlo, jakým způsobem je svoláván senát. Je o tomto hovořeno v odst. 2 čl. 106 v závěrečných a přechodných ustanoveních, což se domnívám, že do této části nepatří, a proto navrhuji tento článek v kontextu, tak jak le, nebo odst. 2 čl. 106, přesunout jako odst. 2 čl. 34 a další odstavce přečíslovat.

A konečně poslední připomínka se týká čl. 39 odst. 1 ohledně usnášeníschopnosti komory, zejména sněmovny, kdy se hovoří, že je potřeba přítomnosti jedné třetiny svých členů. Nevím, které Ústavy mají takovýto princip, ale v duchu takovéto ústavy tak, jak je koncipována, toto znamená zhruba asi tolik, že 34 poslanců může vyslovit důvěru vládě, ale k odvolání nebo vyslovení nedůvěry vládě, viz následující články této ústavy, je potřeba 101 poslanců. Zde se domnívám, že dochází k určitému drobnému rozporu. Děkuji vám.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Kozákovi, slovo má pan poslanec Zdeněk Trojan, který je dvacátým vystupujícím v rozpravě. Připomínám, že mám ještě 7 dalších přihlášek do rozpravy. Prosím, pane poslanče.

Poslanec Zdeněk Trojan: Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, dámy a pánové, článek 13 návrhu ústavy stanoví, že hlavním městem České republiky je Praha, aniž blíže specifikuje její postavení. Za předpokladu, že statut Prahy bude recipovat osvědčený současný stav, bude Praha i nadále obcí. Ve smyslu článku 99 odst. 2/ však každá obec má být vždy součástí vyššího samosprávného celku. Dodržení tohoto pravidla může vyvolat ve vztahu k Praze vážné komplikace při členění České republiky na obce a vyšší územně samosprávné celky. Aby taková situace nemohla nastat, předkládám návrh, aby došlo k pozměnění znění článku 29 odst. 2/ takto: "Obec je součástí vyššího územně samosprávného celku, pokud není zákonem stanoveno jinak." Doufám, že můj návrh nebude vykládán jako projev pragocentrismu. Děkuji.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Trojanovi. Své pozměňovací návrhy nyní přednese pan poslanec Vladimír Řezáč, připraví se paní poslankyně Hana Orgoníková. S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Grulich.

Poslanec Václav Grulich: Jen maličkost - u kolegy Trojana došlo zřejmě k přeřeknutí. Nejedná se o článek 29, ale 99.

Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové poslanci, dříve, než přikročím ke konkrétním pozměňovacím návrhům, dovolte mi, abych úvodem řekl několik slov k tomu, jakým způsobem byla tato ústava připravována, neboť jsem se podílel na přípravě Ústavy České republiky v předchozím volebním období i v tomto VII. volebním období.

Domnívám se, že vývojová linie je taková, že stále vlastně ubývalo expertů a přibývalo politiků a bylo málo času. Proto je návrh takový jaký je. Přesto se domnívám, že pokud dnes projevíme dostatek odpovědnosti a dobré vůle, může být tento návrh při přijetí některých pozměňovacích návrhů přijatelným kompromisem, při kterém mnozí z obou stran budou muset hodně zatnout zuby.

Pokud vyjdu z tradice československého státu, chci odkázat z Washingtonské deklarace z 18. října 1918 jenom na dvě zásady, které jsou aktuální pro posouzení pozměňovacích návrhů, které byly nebo ještě budou předneseny.

Za prvé - šestá zásada, ve které profesor Masaryk, první prezident Republiky československé řekl, že práva menšin budou chráněna poměrným zastoupením.

Sedmá zásada o tom, že vláda bude mít formu parlamentární a bude uznávat i zásady iniciativy a referenda.

Je-li mi něčeho líto, pak je to skutečnost, že se podařilo přijatelným kompromisem vyřešit otázku recepce a zanesení Listiny základních práv a svobod alespoň způsobem jeho zařazení do ústavního pořádku České republiky, byť ne jako integrální součást ústavy, jak bych si osobně přál já i jiní. Více mě však mrzí, že se nepodařilo řešit významný civilizační trend správní decentralizace a tento úkol se nám nedaří řešit již přes tři roky, přesto, co zde o tom bylo řečeno v současném i minulém období. Dost jsem se tímto problémem natrápil v diskusi i studiem literatury a dovolím si vám ocitovat jenom to, co o tom řekl druhý prezident Republiky československé dr. Edvard Beneš v Demokracii dnes a zítra, po zkušenostech z první republiky: "Předpokládaje, že bude u nás provedena správní i zákonodárná decentralizace zemská a že budou tudíž existovat zemské sněmy, pokládal bych za správné, abychom napříště měli parlament sestávající jen z jedné sněmovny." A na dalším místě: "U nás po válce bude třeba uvážit, zda-li při decentralizaci zemské, kterou pokládám za nezbytnou, bude možno zavést ještě zřízení župní. Mnozí soudí, že by to pak byla správa příliš komplikovaná a neúčinná."

Chci tím říci, že se nám nepodařilo vyřešit problém postavení Moravy a Slezska, přestože většina členů tohoto zákonodárného sboru donedávna byla jasným stoupencem spolkového státu. Chápu obavy všech, kteří se bojí dalšího dualismu. Nejde mi však o decentralizaci zákonodárnou, ale pouze správní. Mám za to, že ústavně právní výbor v roce 1991 již vymyslel koncepci, kterou jsme mohli dotáhnout do konce. Nepodařilo se a je to veliká škoda, která nám bude komplikovat život v příštích letech.

Nemohu nevyjádřit svoji velkou obavu v tom směru že, podle mého názoru, je druhá komora, tedy senát, nadbytečná v unitárním státě. Ještě minulý týden se hovořilo o tom, že navrhnu návrhy k vytvoření jednokomorového parlamentu, ale domnívám se, že při projednávání vládního návrhu by to znamenalo systémové a koncepční změny, které by přijetí tohoto návrhu komplikovalo a znemožňovalo. Chci pouze říci, že se obávám, že senát bude opět federalizačním prvkem, na který se budou upírat zájmy lobby podle přijatého územního členění státu a bude nám skutečně komplikovat další ústavní život a zpomalovat legislativní proces v době, kdy budeme potřebovat přijímat celou řadu právních předpisů při tvorbě nového právního řádu. A nyní k jednotlivým pozměňovacím návrhům:

V duchu toho, co zde již řekl předseda klubu Levého bloku dr. Ortman jménem poslanců Levého bloku ČNR, navrhuji tyto další pozměňovací návrhy:

V článku 18 odst. 1/ - návrh prvé alternativy: "Volby do obou komor se konají tajným hlasováním na základě všeobecného, rovného a přímého volebního práva podle zásady poměrného zastoupení." Pokud by tato první alternativa nebyla přijata, navrhuji alternativu dvě: "Volby do Poslanecké sněmovny se konají tajným hlasováním na základě všeobecného, rovného a přímého volebního práva podle zásady poměrného zastoupení. Volby do senátu se mohou konat s použitím i jiné zásady. Výhodou této druhé alternativy je možnost, aby v případě nepřijetí alternativy 1. byl větší prostor, aby eventuálně volby do Senátu se nemusely konat jenom podle zásady většinového systému, ale eventuálně v kombinaci systému poměrného zastoupení a většinového systému. Čili ve větším počtu verzí.

Další pozměňovací návrh se týká upřesnění znění čl. 76 odst. 1/. Můj návrh je následující: "Vláda rozhoduje zpravidla ve sboru. Podrobnosti stanoví zákon." Důvody pro to jsou nepochybně zřejmé.

Návrh článku 78 - doplnit za první větu tento text: "K provedení zákona, v němž se upravují základní práva a svobody, může vláda vydat nařízení, jen je-li k tomu zákonné zmocnění." Zbývající text beze změny.

Návrh článku 80: Domnívám se, že toto ustanovení je nedostatečné a velice sporadické. Chybí začlenění státního zastupitelství do soustavy státních orgánů. Zda tedy chceme, aby státní zastupitelstvo bylo zcela samostatnou soustavou, anebo zda by mělo být zařazeno do ministerstva spravedlnosti, jak tomu bylo za první republiky. Chybí rovněž způsob ustavování, zřízení, pravomoc a odpovědnost.

Navrhuji, aby tento problém vyřešil ústavně právní výbor, aby se k tomuto problému sešel a navrhl stručné a konkrétní řešení.

Návrh článku 87 - navrhuji nový text odst. 1/ tohoto znění: Návrh na zahájení řízení před Ústavním soudem mohou podat

a) nejméně 1/5 poslanců Parlamentu,

b) vláda České republiky,

c) soud v souvislosti se svou rozhodovac činností.

Další pravidla o řízení před Ústavním soudem stanoví zákon.

Návrh článku 94 odst. 1/: Text za středníkem vypustit, zbývající část ukončit tečkou a doplnit druhou větu.

"Má-li za to, že jiný právní předpis odporuje zákonu, řízení přeruší a požádá o stanovisko ústavní soud."

Návrh k článku 96 odst. 2: Nahradit formulaci "jmenuje prezident na návrh poslanecké sněmovny" textem "volí poslanecké sněmovna".

A konečně návrh k článku 104, legislativní upřesnění textu: Vypustit slovo tehdy. Text by měl znít: "Výkon státní správy lze orgánům samosprávy svěřit jen zákonem."

To jsou všechny návrhy, které jsem chtěl jménem poslanců Levého bloku přednést.

Děkuji vám za pozornost.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP