Úterý 24. listopadu 1992

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Tlustému a žádám společného zpravodaje výborů, pana poslance Červinku, aby se ujal slova.

Poslanec Josef Červinka: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, vážená vládo, dámy a pánové, sněmovní tisk č. 108 projednaly výbory ústavně právní a zemědělský jako společnou zprávu, sněmovní tisk č. 109 předložili vám v řádném termínu.

Jak již za navrhovatele říkal pan ing. Tlustý, došlo v tomto zákoně k zásadním změnám, proto společná zpráva v podstatě je tímto Sankčním zákonem.

Výbory doporučují ČNR, aby návrh zákona schválila ve znění sněmovního tisku č. 109.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Červinkovi. Otevírám rozpravu k tomuto návrhu zákona. Jako první se do rozpravy připravil pan poslanec Melichar, kterému dávám slovo.

Poslanec Jaroslav Melichar: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, k tzv. sankčnímu zákonu mi dovolte říci několik slov.

Skutečnost, že již přijaté zákony o navrácení půdy, živého a mrtvého inventáře oprávněným osobám se nedodržují, dostávají se tito lidé do role ubohých prosebníků. Proto je na této sněmovně, aby tento sankční zákon bez jakýchkoli zmírňujících úprav přijala. Může se některým poslancům zdát kuriozní to, že je zapotřebí další zákon na podporu již platného zákona. Ale, bohužel, stejně kuriozním faktem je to, že ignorování existujících zákonů se ještě mnohým v této republice vyplácí. Že navrhovaný způsob jak dosáhnout praktického naplnění již existujícího zákona je jen částečný, většinou všichni víme. Ale v opačném případě, tzn. že to málo, co můžeme učinit, bychom chtěli rozmělnit, jinak řečeno, aby se vlk nažral a koza zůstala celá, dáme tím jen důkaz, že tomuto zákonodárnému sboru je lhostejné, že zákon lze nedodržovat a obcházet.

Můžete namítnout, proč sankce za jeho nedodržování, když tento fakt je protiprávní jednání. Nutné jsou proto, neboť funkcionáři zemědělských družstev a státních statků velice dobře znají taktiku a oddalování předávání majetku oprávněným osobám, případně jejich doporučení - nechť si podá u soudu žalobu. Jinými slovy: transformačnímu zákonu se doslova vysmívají. Příklady odmítavého chování zemědělského aparátu či pasivity některých úřadů vůči těm, kteří se domáhají svého zákonného práva, jsou dostatečně známé. Nedávné vystoupení pana poslance Trnky před televizní kamerou, kde hovořil o sankčním zákonu jako o návratu k 50. letům, k útokům na zemědělce či likvidaci zemědělství, bych rád pokládal za jeho indispozici či přeřeknutí, neboť kdyby to myslel vážně, tak takové tvrzení bych musel označit jako hrubé zkreslení návrhu zákona dnes projednávaného a urážku těch, jimž půda a majetek byl ukraden.

Jestliže ke snaze vrátit majetek osobám, jimž byl majetek nezákonně konfiskován, se dává rovnítko ke zločinům pod názvem koletivizace zemědělství, pak to svědčí o naprosté mezeře a ignoraci právního chápání. Příkladů, že jedině skutečně konkrétní vlastník, majitel půdy, obchodu, továrny atd., je schopen vytvářet efektivní hodnoty a zároveň o svůj majetek pečovat, by snad bylo nošením dříví do lesa. Tvrzení, že vrácení půdy oprávněným osobám přivodí kolaps zemědělství, je nepravdivé a má za cíl nejen blokování transformačního zákona, ale hlavně zachování zemědělského funkcionářského aparátu a neefektivního státem dotovaného zemědělství.

Věřím, že poslanci v tomto zákonodárném sboru bez ohledu na politickou příslušnost tento sankční zákon podpoří, neboť, jak jsem předtím uvedl, jeho význam spočívá hlavně ve snaze zákony dříve přijaté rychleji uvést v praxi. Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Melicharovi. Dávám slovo panu poslanci Jeglovi, připraví se pan poslanec Hurta.

Poslanec Jan Jegla: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, jsem ověřovatelem zemědělského výboru a jsem nucen konstatovat, že v předloženém návrhu zákona nejsou zakotveny změny, které - bohužel nebo bohudík - zemědělský výbor navrhl a schválil. Předpokládám, že i v ústavně právním výboru byly určité změny a tyto změny chybí jako příloha. Myslím si, že s těmito změnami i s důvody, které k tomu vedly, by tato sněmovna měla být seznámena. Vzhledem k tomu, že to tady není, navrhuji, aby jednání kolem tohoto sankčního zákona bylo přerušeno a vráceno k dopracování těchto změn.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Jeglovi, jeho vystoupení nemohu rozumět jinak než jako procedurálnímu návrhu na přerušení tohoto bodu s tím, že by ČNR požádala zemědělský výbor o nové projednání.

Je zde návrh na přerušení projednávání tohoto bodu a na to, abychom požádali zemědělský výbor o nové projednání tohoto materiálu.

Kdo je pro přijetí tohoto procedurálního návrhu, ať zvedne ruku. 74.

Kdo je proti? 86.

Tento návrh nebyl přijat.

Budeme pokračovat v rozpravě. Domnívám se, že v zájmu co nejvyšší kvality předlohy, kterou budeme v závěru schvalovat, můžeme případně zvážit, zda požádáme některý z výborů po skončení rozpravy, aby se zabýval tím, co z rozpravy vyplyne.

Prosím pana poslance Hurtu, aby se ujal slova.

Poslanec Josef Hurta: Vážené předsednictvo, vážené kolegyně a kolegové, zákony restituční i transformační byly přijaty. Podle nich je navracen majetek. Abych předešel zbytečným diskusím, uvedu hned na začátku, že nemám nic proti navrácení majetku všem, kteří o něj přišli podle schválených zákonů.

Transformační zákon považuji za nespravedlivý, protože umožňuje rozdělovat soukromý majetek členů zemědělských družstev i těm, kteří jej do družstva nevložili a ani se na jeho tvorbě a rozmnožování nepodíleli. Nicméně zákon byl přijat a je potřeba jej respektovat.

Dále jsem přesvědčen o tom, že zemědělská družstva v původní podobě bez přeměny na družstva skutečných soukromých podílových vlastníků majetku nemohou v budoucnu uspět. Vnitřní přeměna družstev na fungující obchodní společnosti nebo družstva je proto nezbytná. Tolik, aby bylo jasno, pro další obsah mého vystoupení.

Předložený návrh zákona o sankcích je svým způsobem - přes námitky některých mých kolegů - skutečně kuriozním zákonem, protože jde o zákon, kterým se má dosáhnout plnění jiných zákonů. Tyto zákony byly přijaty už před rokem a půl druhým rokem. Oba byly velmi diskutovány a oba byly nedokonalé. Postrádají jednotný výklad. I my jsme k nim přijímali tady, na této půdě novely. Výklad těchto zákonů byl svěřen soudu. Sankce bývají zpravidla obsaženy v přijímaném zákoně, jinak máme obecný zákon o přestupcích. U zrodu obou zákonů byl také spoluautor předloženého návrhu zákona o sankcích pan poslanec a náměstek ministra zemědělství ing. Tlustý.

Celý velmi složitý proces restitucí, privatizace státních statků i transformace zemědělských družstev je silně zpolitizován. V takové situaci by ČNR měla dbát na čistotu právního řádu, což je prvním předpokladem, aby se český stát mohl označovat jako právní stát. Tato norma, bude-li v navrhované podobě přijata, právní jistotě, vytváření právního vědomí a pohledu na náš právní řád na jistotě nepřidá.

Politická kampaň vedená k podpoře přijetí tohoto zákona je namířena jen proti vedení družstev. Povinnosti ze zákona o půdě však mají všechny povinné osoby a v případě vyžadování neoprávněného majetkového plnění se musí vztahovat i na oprávněné osoby. Povinné osoby jsou ale také obce, okresní úřady, státní statky a další. Naplnění litery zákonů vázne rovněž na úřadech, které musí vyhotovit nezbytné podklady. ČNR by měla být informována o dopadu navrhované právní úpravy na státní rozpočet, na rozpočty obecního a okresních úřadů i na hospodářské výsledky a finanční situaci zemědělských podniků.

Protagonisté zákona jdou ve své zaslepenosti tak daleko, že si dovolí veřejně označit vedení družstev za zločince místo toho, aby byli rádi, že tam vůbec v těchto podnicích zůstávají, protože ti, kteří.... (můžete se smát), protože ti, kteří zavčas odešli, většinou úspěšně podnikají a zpravidla s podstatně větším efektem pro vlastní osobu.

Jejich označení - celé skupiny osob bez konkretizace je v přímém rozporu s článkem 3 Listiny základních práv a svobod a naopak - navíc většina dnešních představitelů družstev je již řádně zvolena do vedení soukromých firem po transformaci. Schopných podnikatelů nám spíše schází, než přebývá. Nelze proto s těmi, kteří jsou ochotni družstva po transformaci vést, takto hazardovat.

Jsem toho názoru, že není možné bez vážných následků přenést rozhodování sporu v restitucích, privatizaci státních statků a transformaci zemědělských družstev ze soudů na okresní úřady, když jenom soudy mohou provést závazný výklad zákonů. Tuto skutečnost nelze ničím omluvit a nechceme-li další restituce a nápravu chybných rozhodnutí v budoucnu, není ani jiné řešení možné.

Naše konání je neustále obráceno k úpravám nedokonalých zákonů, které se vztahují k minulosti. Proces transformace družstev bude za pouhé dva měsíce ukončen. My se však vůbec nestaráme o vytvoření podmínek pro úspěšný start nově vznikajících soukromých hospodářství nebo nových firem, družstev a obchodních společností založených soukromými vlastníky. Nestaráme se o vytvoření podmínek pro jejich úspěšné fungování, nestaráme se o to, aby alespoň přežily. Stále jsme v zajetí teze, že vše, co pochází z nedávné minulosti, je špatné a musí se beze zbytku zlikvidovat a chceme dále rozkládat i vznikající soukromé podniky, zejména družstva. Zapomínáme, že každý má právo vlastnit majetek a že vlastnické právo všech vlastníků má stejný zákonný obsah a ochranu.

Děkuji vám.

(Slabý potlesk.)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Hurtovi. Jako další se přihlásil pan poslanec Palas. Připraví se pan poslanec Faifr.

Poslanec Jaroslav Palas: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, při nárokování vydání majetku oprávněnými osobami, dochází v řadě případů k neoprávněným vydáním majetku a tím i k neoprávněným majetkových prospěchům oprávněných osob. Z tohoto důvodu dochází k poškození jiných oprávněných osob nebo v případě státních statků, jeli tento povinnou osobou, ke snížení hodnoty základního kmenového jmění, které je určeno k privatizaci. Proto tedy předkládám následující pozměňující návrh tak, aby diskutovaný zákon byl oboustranný a rovnoprávný. Navrhuji: v § 2 zařadit za odstavec 1 odstavec 2 tohoto znění: "Za porušení ustanovení zákonů uvedených v § 1 oprávněnými osobami se považuje, pokud oprávněná osoba způsobí škodu povinné osobě podle zvláštních předpisů v souvislosti s vydáním majetku nebo při transformaci družstev. K odpovědnosti postačí i zavinění z nedbalosti."

Děkuji vám za pozornost.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ano, děkuji panu poslanci Palasovi. Dávám slovo panu poslanci Faifrovi.

Poslanec Jiří Faifr: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážená sněmovno, dovolte mi předložit tento pozměňovací návrh. Za odst. 1, § 2 bych vložil nový odstavec, který by zněl: "Za porušení ustanovení zákonů uvedených v § 1 odpovídají oprávněné osoby".

Dále v bodě 2 společné zprávy vložit za slova v odstavci 1 text: "nebo oprávněné osobě uvedené v odstavci 2" a dále za slovo fyzické vložit "nebo oprávněné".

Tento pozměňovací návrh, prosím vás, sleduje tento moment, že je nutné vzít v úvahu, že ne jenom povinné osoby, ale i oprávněné osoby by mohly být z tohoto důvodu činěny odpovědnými za porušení uvedených zákonů. Tento návrh byl uveden ve společné zprávě zemědělského výboru a bohužel nedostal se do společné zprávy. Proto ho předkládám.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Faifrovi, dávám slovo panu poslanci Řezáčovi, připraví se kolega Krámek.

Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, vážené kolegyně a kolegové, já mám k uvedenému návrhu zásadní koncepční námitky, daleko závažnější, než řekli moji předřečníci. Asi bych měl uvést, že možná mám k tomu vztah jako praktický advokát, když si představuji důsledky tohoto zákona na některé případy, se kterými jsem se ve své advokátní praxi setkal.

Chci především uvést k § 2, odst. 1, že se tady hovoří o tom, že povinnou osobou je samozřejmě právnická osoba. Ta těžko může odpovídat za přestupek, ale tady konkrétně se uvádí, že za ten přestupek odpovídá fyzická osoba, která za povinnou osobu jednala nebo měla jednat. A jde-li o jednání například fyzické osoby, která dala k jednání příkaz? To může být například právní zástupce družstva nebo jiné právnické osoby. Ale co když je to, prosím vás, představenstvo družstva, a když za družstvo jedná předseda a tento kolektivní orgán družstva rozhodne o tom, že odmítne uplatněný nárok oprávněné osoby. Předseda je pro vyhovění, je přehlasován, a potom jako statutární družstva musí odmítnout. A on za to bude postižen - za přestupek. To je první koncepční nesmysl.

Za druhé - v řadě sporů se ukazuje, oprávněná osoba, uplatnila svůj nárok podle zákona 87/1990 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, řízení u soudu není ještě v takovém stadiu, že by proběhlo první jednání a oprávněná osoba současně uplatní svůj nárok podle zákona o půdě 229/1991 Sb. a dá to na vědomí pozemkovému úřadu. Čili, sama zpochybňuje charater svého právního nároku, protože soudní žalobou se domáhá svého nároku úplně z jiného právního důvodu u soudu a současně z opatrnosti toto uplatňuje i u pozemkového úřadu a tedy u jiné povinné osoby.

Konečně zavinění z nedbalosti, které tam je, může ilustrovat případ, kdy řada těchto sporů je u soudu řešena až po té, když se sporná skutečnost podaří prokázat svědkem nebo svědky, o kterých zástupce povinné osoby nevěděl, protože události staré 30 nebo 40 let těžko dnešní vedení povinné osoby samo pamatuje nebo má o tom své poznatky.

Další, podle mne koncepční nesmysl je otázka výše pokuty 25 tisíc Kčs za přestupek. Ve třetím odstavci je naprosto nemyslná věc, se kterou se v právním řádu těžko setkáme, aby se přestupek promlčoval až za tři roky. Vždy se v právním řádu přestupek promlčoval, nejen v Československu, nejpozději do 1 roku. Konečně § 3 obecné předpisy o správním řízení v odst. 1. Tady se fakticky zasahuje do pravomoci soudu, která je založena jinými předpisy, protože pozemkový úřad může rozhodovat pouze o schválení dohody podle § 9, odst. 2 zákona o půdě a pokud tu dohodu neschválí, potom má oprávněná osoba právo domáhat se svého práva u soudu, aby přezkoumal soud rozhodnutí pozemkového úřadu. Zde se fakticky odnímá věc, pokud by byla sporná, z pravomoci soudu a správní orgány zde nahrazují soudní moc. To je ovšem navíc v rozporu s čl. 37 a 38 Listiny základních práv a svobod. Pokud toto vzbudilo pozornost, mohu citovat příslušné odstavce - jde o první odst. č. 37 a o druhý odst. čl. 38 - je to záležitost naprosto jasná.

Chci říci, že tento návrh, jako advokát, považuji za paskvil a mohu doporučit všem, aby pro něj nezvedli ruku.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Řezáčovi. Dávám slovo panu poslanci Krámkovi.

Poslanec Jan Krámek: Vážený pane předsedo, vážené kolegyně a kolegové, jak zde říkal pan kolega Hurta, ano, každý má právo vlastnit majetek, ale nikoli cizí. A my se snažíme i v rámci časové tísně učinit nápravu v oblasti, kdy byli lidé připraveni o majetek a tento majetek by nyní měl vlastnit někdo jiný, neříkám ten, který tyto majetky ukradl, ale ten, který třeba dnes jako soukromá firma podniká, jenom na základě toho, že dříve byl správcem tohoto majetku, jako socialistického, a nyní jako s majetkem vlastník se rozloučit nechce.

/Potlesk./

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Krámkovi a dávám slovo panu poslanci Křížkovi.

Poslanec Josef Křížek: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, předkládám celkem tři pozměňovací návrhy. Především k § 2 odst. 1. Navrhuji nahradit odst. 1 tímto zněním:

"Porušením ustanovení zákonů uvedených v § 1 se rozumí jednání, které protiprávně ruší vydání věcí, či realizaci požitků u řádně uplatněných a prokazatelných restitučních nároků oprávněných osob. K odpovědnosti postačí zavinění z nedbalosti."

Zdůvodnění. Jednoznačně nelze činit odpovědnými za úkony právnických osob, jimž jsou povinné osoby, ve valné většině fyzické osoby, které jednají jejich jménem. Zastupování právnických osob je řešeno občanským zákoníkem a obchodním zákoníkem. Jedná se o to, že kdo zastupuje právnickou osobu, jedná jejím jménem a právní úkoly takto učiněné jsou právními úkony toho právnického subjektu, jehož jménem je jednáno. Fyzická osoba činí, či v tomto případě spíše nečinící právní úkony, může být odpovědná pouze v případě, že se jednání o tzv. exces, čili překročení pravomoci. U fyzické osoby je konstrukce taková, jaká má být. Navíc nejsou zákonem postihovány osoby účastnící se restitucí, které také mohou poškozovat zájmy oprávněných osob, např. pozemkové úřady, Pozemkový fond ČR atd.

K § 3 ods. 2. Pokud by bylo přijato toto znění, znamenalo by to v praxi značné komplikace. Pokud ovšem jsou ochotny okresní úřady navracet pokuty o zrušení v rámci odvolacího řízení a budou včas bez prodlení prosím. Ovšem doporučuji toto ustanovení vypustit, protože lépe se rozhoduje o pokutách nevybraných než pokutách vybraných.

K § 3 odst. 3: z celkem pochopitelných důvodů - viz první připomínka - nelze jednoznačně stanovit jako příjemce výnosu Pozemkový fond České republiky, protože může být též pokutován. Navrhuji toto znění:

"Výnos z pokut je příjem Pozemkového fondu ČR s výjimkou pokut, které byly pravomocně uloženy jemu samému."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Křížkovi a předávám slovo panu poslanci Černému

Poslanec Jan Černý: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, mám několik pozměňovacích návrhů k textu společné zprávy, a to

k § 2 za slova "povinnými osobami" doplnit slova "nebo právnickými osobami", vzniklými podle zvláštního zákona" a dále by text pokračoval. Odkaz by tam byl na transformační zákon.

Dále bych si dovolil nově koncipovat § 3 v tomto znění:

odst. 1: "na návrh oprávněné osoby, jejíž oprávněné nároky podle zvláštních předpisů nebyly povinnou osobou nebo právnickou osobou vzniklou podle zvláštního zákona vypořádány ke dni účinnosti tohoto zákona, může uložit okresní úřad povinné osobě nebo právnické osobě, vzniklé podle zvláštního zákona povinnost složit kauci rovnající se součtu všech oprávněných nároků podle zvláštních předpisů, které povinná osoba nebo právnická osoba, vzniklá podle zvláštního zákona se dosud oprávněnou osobou nevypořádala."

odst. 2: "na návrh oprávněné osoby, které nebyl bez právního důvodu vydán majetkový podíl ve stanovené lhůtě, může uložit okresní úřad družstvu nebo právnické osobě, vzniklé podle zvláštního zákona, povinnost složit kauci rovnající se výši majetkového podílu oprávněné osoby nevypořádaného ve stanovené lhůtě."

odst. 3: "kauci podle odst. 1 nebo 2 složí povinná osoba, družstvo a právnická osoba, vzniklá podle zvláštního zákona, na zvláštní účet Pozemkového fondu ČR, as to do 30 dnů od rozhodnutí okresního úřadu, a to v penězích."

odst. 4: "Pozemkový fond ČR vrátí povinné osobě nebo družstvu a právnické osobě, vzniklé podle zvláštního zákona, kauci podle odst. 1 nebo 2 nebo její příslušnou část do 30 dnů ode dne, kdy se doví o tom, že oprávněné nároky podle zvláštních předpisů byly vypořádány nebo že majetkový podíl byl vydán.

Byl by to tedy § 3. Ostatní paragrafy by se přečíslovaly.

Další změna by se týkala § 3 původní společné zprávy, kde by se v odst. 1 za slovo "pokuty" doplnila slova "nebo povinnosti složit kauci". Táž slova v odst. 2 opět za složení pokuty "nebo povinnosti složit kauci".

Zdůvodnění: hlavním důvodem pro nevydávání majetku oprávněným osobám je snaha získat z toho majetku neoprávněný prospěch a udržet tento majetek pro budoucí podnikání i v nově transformovaných družstvech. A samozřejmě dislokování části oprávněných osob z transformace, jak jsme toho svědky ze stovek dopisů, které přicházejí do České národní rady. Zabránit povinným osobám používat neoprávněně cizí věc by měl být tento princip kaucí dostatečný. Povinná osoba by si měla v podstatě vybrat, jestli chce oprávněný nárok vrátit původnímu majiteli a nebo jestli chce složit finanční zálohu, kauci, ve výši tohoto majetkového podílu, majetku, který má být vydán.

Při projednávání v zemědělském výboru kauce jako princip byl přijat, v ústavně právním výboru nebyl přijat. Myslím, že je to jedna z důležitých složek zákona tak, jak byl předložen a že by jeho vyčleněním došlo k výraznému oslabení účinnosti tohoto zákona, protože jedině tehdy, když zbavíme povinnou osobu hlavního důvodu, pro který se dopouští nevydávání majetku, jedině tehdy dosáhneme toho, aby majetek našel svého majitele a aby byly napraveny alespoň některé majetkové křivdy tak, jak se to uvádí v preambuli zákona č. 229.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Černému. O slovo se nyní přihlásil místopředseda české vlády, ministr zemědělství, pan Josef Lux, kterému v souladu s jednacím řádem uděluji slovo.

Místopředseda vlády ČR Josef Lux: Vážený pane předsedo, vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, je mou povinností tlumočit názor vlády k původnímu návrhu tak, jak byl předložen. Vláda poslaneckou iniciativu formou tohoto návrhu projednala a původní znění tohoto návrhu odmítla především z legislativně technických důvodů.

Vzhledem k tomu, že zde zaznělo mnoho pozměňovacích návrhů a společná zpráva značnou měrou korigovala původní návrh, dovolil bych si předložit plénu doporučení v tom smyslu, aby nechalo vládě prostor, aby na zítřejším jednání po této diskusi vláda mohla projednat a vyslovit svůj názor. Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu ministru Luxovi. Jsem ochoten si osvojit tento procedurální návrh a velmi bych doporučoval tento postup. Do rozpravy se ještě hlásí pan kolega Litomiský.

S faktickou poznámkou pan poslanec Matulka.

Poslanec Dalibor Matulka: Skutečně faktická poznámka. Chtěl bych říci osobní názor k reakci části poslanců na vystoupení mého kolegy pana poslance Hurty. Je jednoduché, a řekl bych, velice jednoduché, a v každém případě možno se slovům opozičního poslance smát a vysmívat, ale je moudré, v každém případě, a důstojné, aby nad slovy poslance jakým je pan poslanec Hurta se alespoň zamyslet. Chtěl bych poděkovat panu ministru Luxovi za to, že se chce nad průběhem rozpravy alespoň zamyslet.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Matulkovi. Než dám slovo dalšímu přihlášenému, prosím kolegy a kolegyně, kteří namítají proti obsahu faktické poznámky, že tak, jak máme skvěle naformulovaný jednací řád, není definováno, že faktická poznámka se musí ztotožňovat pouze s procedurálním návrhem. Odkazuji vás na jednací řád, neberte to jako výmluvu. Mohu namítat proti obsahu faktické poznámky jenom v určitých případech.

Dále se hlásil pan poslanec Litomiský, potom pan poslanec Trnka, Výborný a Hofhanzl.

Poslanec Jan Litomiský: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, jménem klubu KDS vyslovuji podporu návrhu sankčního zákona a velmi vřele doporučuji i pozměňovací návrhy předložené panem kolegou Černým. Domnívám se, že přijetí i těchto pozměňovacích návrhů je nezbytné, abychom alespoň trochu pomohli oprávněným osobám, aby se dostaly ke svému majetku.

Náš klub se zároveň zamýšlel nad tím, že zákon č. 229 z roku 1991 neurčuje zcela přesně pravidla postupů v případech kdy nedojde k dohodě mezi oprávněnou osobou a povinnou osobou o tom, v jaké formě má být nárok oprávněné osoby uspokojen. Domníváme se, že by to vyřešil zákon o dohodovacím řízení, který by měl být buď novelou zákona č. 229, anebo by měl být přijat jako zvláštní zákon.

Obracím se tedy na přítomného pana ministra zemědělství se žádostí, aby jeho úřad návrh takového zákona zpracoval a předložil urychleně České národní radě.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Litomiskému. Dále se přihlásil o slovo pan poslanec Trnka, prosím, aby se ujal slova. Připraví se pan kolega Výborný.

Poslanec František Trnka: Přikláněl bych se k návrhu, který zde řekl pan ministr Lux, ale stejně tak oceňuji návrh pana poslance Černého. Jen bych si dovolil doplnit maličkost, a sice zhruba v tomto znění - není to přesně formulačně připraveno. Navrhuji toto doplnění: prokáže-li se, že je požadovaný majetek oprávněnou osobou požadován neoprávněně nebo že byl požadován neoprávněně, je kauce vrácena a oprávněná osoba zaplatí za dobu složení kauce úrok ve výši, kterou požadují peněžní ústavy. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Trnkovi. Abychom si ujasnili, co se tady děje. Teď probíhá rozprava k návrhu zákona, není možno přednášet přibližné pozměňovací návrhy. Chtěl bych upozornit - pravda, dá se upřesnit pozměňovací návrh, pokud to sněmovna akceptuje ještě v rámci rozpravy. Prosil bych, aby k upřesnění došlo v rámci rozpravy, protože rozhodující pro konečné znění zákona je stenozáznam. Přimlouval bych se za dopřesnění popř. ve spolupráci s legislativou, dokud ještě probíhá rozprava. Nerozumějte tomu jako polemické poznámce k této myšlence. Jen upozorňuji na to, že není možné přednášet přibližné pozměňovací návrhy.

Dávám slovo panu poslanci Výbornému a připraví se pan poslanec Hofhanzl.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP