Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministru Novákovi za odůvodnění
této smlouvy. Ptám se, kdo se hlásí
do rozpravy? Jestliže nikdo, rozpravu končím
a chystám se vám přednést následující
návrh usnesení:
"Česká národní rada schvaluje
smlouvu mezi Českou republikou a Slovenskou republikou
o právní pomoci poskytované justičními
orgány a o úpravě některých
právních vztahů v občanských
a trestních věcech."
Kdo je pro přijetí tohoto usnesení, ať
zvedne ruku. 93.
Děkuji, kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že jsme přijali toto usnesení a
schválili jsme smlouvu, kterou nám předkládal
pan ministr Novák. Dámy a pánové,
tím jsme se dostali k patnáctému bodu našeho
programu, což je Návrh na schválení
dohody mezi vládou České republiky a vládou
Slovenské republiky o spolupráci v oblasti ochrany
a tvorby životního prostředí.
Pana ministra Bendu zde nevidím, ptám se tedy, zda
je nějakých námitek, abychom plynule přešli
k bodu 16, což je
Jestliže není námitek, přejdeme k tomuto
bodu a já bych požádal pana ministra zdravotnictví
Loma, který z pověření vlády
České republiky tento návrh odůvodní.
Sněmovním tiskem 129 je společná zpráva
výborů.
Prosím, pane ministře.
Ministr zdravotnictví ČR Petr Lom: Děkuji.
Vážený pane místopředsedo České
národní rady, vážené poslankyně
a poslanci, máme před sebou dohodu mezi vládou
České republiky a Slovenské republiky pro
oblast zdravotní péče. Tato dohoda, která
prošla několikerým stupněm přípravy
obou ministerstev zdravotnictví, posléze jednáním
vlády České republiky a konečně
jednáním obou vlád na Javorině, kde
byla oběma dvěma vládami přijata bez
připomínek. Slovenská vláda však
přijala za svou konečnou verzi České
republiky ve slovenském znění.
Budeme-li posuzovat tuto dohodu, dovolte mi, abych stručně
charakterizoval, že je spíše technického
rázu. Řeší to, co řešeno
býti musí, to znamená řeší
úhradu zdravotní péče a nikterak nepředjímá
změnu státoprávního uspořádání,
protože tato dohoda by musela být uzavřena
v každém případě, máme-li
jiný systém poskytování zdravotní
péče v České a Slovenské republice
a máme-li odlišný model zdravotního
pojištění. V tom případě
jsme uzavřeli dohodu, která určuje po technické
stránce způsob poskytování zdravotní
péče.
V části první určuje čtyři
typy této péče a v části druhé
určuje úhradu této péče, která
se týká jednak konvenční zdravotní
péče, jednak se týká speciální
zdravotní péče, tzn. výkonů,
které jsou k dispozici jenom na území jedné
z republik.
Týká se nutného a neodkladného ošetření,
týká se léčiv a prostředků
zdravotní techniky očkování a věcí
nemocných. Tuto dohodu považuji za zcela vyčerpávající
na vládní úrovni a budou k ní uzavřeny
jenom dohody ministerstev. V technickém provedení
některých rysů spolupráce tato dohoda
byla projednána ve výborech České
národní rady pro sociální politiku
a zdravotnictví a v zahraničním výboru,
a nyní je předkládána České
národní radě.
Děkuji za úvodní slovo.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano, děkuji panu ministru Lomovi. Otevírám
rozpravu k tomuto bodu. Nyní jsem dostal přihlášku
pana poslance Kašpárka. Chce se přihlásit
k tomuto bodu?
Poslanec Miroslav Kašpárek: Vážený
pane předsedo, vážení poslanci, moje
poznámka se nedotýká bezprostředně
schvalovaných smluv. Tato okolnost se mi jeví natolik
naléhavá, že si myslím, že nesnese
odkladu. Dovolte mi krátký citát z dnešních
Lidových novin, který je nadepsán: Dlouhé
čekání na zákon.
"Pětiletá Slávka z okresu Mladá
Boleslav, která od nevlastního otce byla bita ostnatým
drátem. Čtyřletý David z Prahy umlácený
k smrti za to, že rušil najatou chůvu při
sledování televize."
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Promiňte, pane kolego, já si nejsem jist, zda mám
právo v souladu s jednacím řádem vás
nechat hovořit při projednávání
tohoto bodu programu. Zatím jsem nepochopil, jak to, co
přednášíte, souvisí s návrhem
na schválení dohody pro oblast zdravotní
péče. Proto jsem se, když jsem dostal vaši
přihlášku, ptal, zda je k tomuto bodu. Já
se obávám, že vás budu muset požádat,
abyste buď přistoupit k bodu programu, který
je projednáván a přednášel věci,
které se toho týkají, anebo vás požádal,
abyste přednesl svůj příspěvek
v nějakém jiném bodu programu.
Poslanec Miroslav Kašpárek: Děkuji za
pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Kašpárkovi. Ptám
se, kdo se dále hlásí do rozpravy? Jestliže
nikdo, rozpravu uzavírám a dovolte mi, abych vám
navrhl přijmout následující usnesení:
"Česká národní rada schvaluje
dohodu mezi Českou republikou a Slovenskou republikou pro
oblast zdravotní péče."
Kdo s tímto návrhem usnesení souhlasí,
ať zvedne ruku? 93. Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo. Děkuji.
Konstatuji, že jsme schválili usnesení, a tím
jsme projednali i tento bod programu.
Bodem 17 našeho programu je
Společnou zprávu jsme obdrželi jako tisk 130.
Z pověření vlády České
republiky nám předložený návrh
odůvodní pan ministr Petr Piťha, kterého
prosím, aby se ujal slova.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
ČR Petr Piťha: Vážený pane
předsedo, pane předsedající, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, uvedená dohoda vychází ze skutečnosti,
že dosavadní školské soustavy byly upraveny
jednotně a nejedná se proto o porovnávání
dvou rozdílných školských soustav. Dohoda
o spolupráci v oblasti vzdělávání
dává právo na vzdělání
ve stejném rozsahu a za stejných podmínek
nejen občanů druhé republiky, majícímu
povolení k trvalému pobytu, ale i občanovi
majícímu povolení k dlouhodobému pobytu.
To znamená, že po vzniku dvou republik, občané
kteří studují na základních
a středních školách, mohou pokračovat
ve studiu za stejných podmínek. Tím je umožněno,
aby všichni studenti na obou stranách mohli plynule
dostudovat. Dále se pak přejde na běžný
reciproční systém.
Zvláštní pozornost byla v návrhu dohody
věnována vzdělávání
občanů druhé republiky, kteří
mají povolení k trvalému nebo dlouhodobému
pobytu v mateřském jazyce v rozsahu a za podmínek
stanovených mezinárodních právem a
Listinou základních práv a svobod. Vzhledem
k samozřejmé komunikaci mezi Čechem a Slovákem,
jde dohoda u nižších typů škol ještě
za rozsah uvedených dokumentů.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministrovi a otevírám rozpravu
k tomuto bodu. Do rozpravy se nikdo nepřihlásil,
rozpravu končím a navrhnu vám přijmout
následující usnesení:
"Česká národní rada schvaluje
Dohodu mezi vládou České republiky a vládou
Slovenské republiky o spolupráci v oblasti vzdělávání."
Kdo s tímto návrhem souhlasí. ať zvedne
ruku! 88. Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že jsme schválili usnesení a tím
jsme projednali tento bod programu. Dalším bodem programu
je
Společnou zprávu jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 131. Prosím opět pana ministra Piťhu,
aby se ujal slova a předložený návrh
odůvodnil.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
ČR Petr Piťha: Vážená sněmovno,
Dohoda o vzájemném uznávání
rovnocennosti dokladů o vzdělání a
dokladů o vědeckých hodnostech a titulech
vydávaných v České republice a ve
Slovenské republice vychází ze stavu, že
na území federace byl postup při vydávání
uvedených dokladů jednotný. Z tohoto důvodu
bylo možné v dohodě uplatnit princip plné
rovnocennosti všech výše uvedených dokladů.
Ze stejného důvodu se upustilo od požadavku
jejich nostrifikace.
V případě budoucích odlišností
ve výchovně vzdělávacích soustavách
obou republik je v dohodě pamatováno na povinnost
vzájemné informovanosti o takových změnách
a následných dalších dohodách.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministrovi a otevírám rozpravu
k tomuto bodu. Do rozpravy se nikdo nehlásí, rozpravu
tedy končím a navrhnu vám přijmout
následující usnesení:
"Česká národní rada schvaluje
Dohodu mezi vládou České republiky a vládou
Slovenské republiky o vzájemném uznávání
rovnocennosti dokladů o vzdělání a
dokladů o vědeckých hodnostech a titulech
vydávaných v České republiky a ve
Slovenské republice."
Kdo souhlasí s tímto návrhem usnesení,
ať zvedne ruku! 91. Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že jsme schválili toto usnesení
a tím jsme projednali bod 18. Nyní mi dovolte, abychom
se vrátili k bodu
Společnou zprávu k této smlouvě jsme
obdrželi jako sněmovní tisk 117. Z pověření
vlády České republiky nám předložený
návrh odůvodní místopředseda
vlády a ministr financí pan Ivan Kočárník,
kterého prosím, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády ČR Ivan Kočárník:
Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, dovolte mi, abych stručně uvedl návrh
této dohody mezi Českou republikou a Slovenskou
republikou. Je to jedna z klíčových dohod,
která má být projednána a jejímž
hlavním cílem je postupně provést
minovou odluku tak, aby každý ze dvou samostatných
států - Česká republika a Slovenská
republika - měly to, co patří do státu
- svoji měnu.
Tato dohoda předpokládá, že měnová
odluka bude probíhat zhruba ve třech etapách.
První etapa bude etapa společné měny,
druhá etapa bude etapa dvou měn, kdy v zásadě
poměr obou těchto měn v počátečním
období bude 1:1. Třetí etapa potom počítá
s tím, že budou dvě samostatné měny
s tím, že jejich vzájemný poměr
bude určován ekonomickou silou a pohybem platební
bilance v obou zemích.
Vzhledem k tomu, že jde - jak už jsem řekl -
o klíčovou smlouvu, a že bude nutné
na určité období se vzdát suverenity
v rozhodování v měnových otázkách,
jak Česká republika tak Slovenská republika,
je k této smlouvě připojen dodatek, který
specifikuje za jakých podmínek mohou obě
strany od této smlouvy jednostranně odejít,
vypovědět tuto smlouvu.
Jsou tam čtyři podmínky - první podmínka
hovoří o deficitu veřejných rozpočtů,
druhá podmínka hovoří o spekulačním
pohybu kapitálu mezi oběma republikami, třetí
podmínka hovoří o výši oficiálních
devizových rezerv ve vztahu k importu a konečně
čtvrtá podmínka hovoří o tom,
nedojde-li k zásadní dohodě k měnovým
otázkám, že to může být
důvodem k vypovězení této smlouvy.
Připomínky z rozpočtového výboru
se týkaly dvou oblastí, pokud jsem dobře
informován. Ta první se týkala toho, že
není jednoznačně vymezeno, co se myslí
tím deficitem rozpočtu. Chtěl bych upřesnit,
že je to standardní definice ve smyslu deficitu veřejných
rozpočtů, to znamená jak ústředního
rozpočtu, tak rozpočtů měst a obcí,
bráno tedy dohromady.
Druhá připomínka byla, že není
jednoznačně definován pohyb, ten spekulační
pohyb peněz, ke kterému by mohlo dojít. Chci
říci, že rovněž jde o standardní
definici tzv. primárních vkladů u bank z
nebankovního světa, z nebankovních institucí,
z nebankovního sektoru. Toto je ve statistikách
přesně definovaný pojem, který je
uchopitelný a podchytitelný.
Doporučuji jménem vlády ČR, aby tato
smlouva byla přijata.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministru Kočárníkovi a
otevírám rozpravu k tomuto bodu. Do rozpravy se
nikdo nepřihlásil.
Prosím, pan poslanec Kozák.
Poslanec Stanislav Kozák: Pane předsedo,
pane předsedající, kolegyně, kolegové,
na této smlouvě mne zajímá nebo zaráží
jeden výrok, o kterém tady už hovořil
pan kolega Hájek. Jedná se o dohodu mezi vládou
ČR a vládou SR a v článku 9 této
dohody je napsáno, smluvní strany se zavazují
přijmout ještě v roce 1992 zákony o
ústředních bankách republik. Já
sice vím, že občas jsme tady pro "srandu",
ale domnívám se, že zákony zatím
ještě stále v České republice
přijímá ČNR, nikoliv vláda,
protože bychom se na tom asi museli usnést.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Kozákovi za jeho příspěvek.
Chtěl bych upozornit, že jsem v úvodním
slově, resp. v komentáři, stejně tak
jako místopředseda české vlády
pan poslanec Kalvoda upozorňoval na to, že jako dodatek
ke smlouvám vám byla dnes rozdána příloha
k dopisu předsedy vlády ČR předsedovi
vlády SR. Tam se v zájmu zkvalitnění
těchto smluv uvádí některé
záležitosti na pravou míru, včetně
kategorizace těch jednotlivých smluv.
Považuji také za samozřejmé, že
každé hlasování o každém
návrhu usnesení chápeme jako hlasování
o smlouvách, včetně úprav, kteří
jsou součástí tohoto dodatku.
Kdo se dál hlásí do rozpravy k tomuto bodu?
Jestliže nikdo, rozpravu končím a navrhnu vám
hlasování o následujícím návrhu
usnesení:
"Česká národní rada schvaluje
smlouvu mezi vládou ČR a vládou SR o měnovém
uspořádání."
Kdo je prosím pro přijetí tohoto usnesení,
ať zvedne ruku. 89. Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Děkuji.
Konstatuji, že jsme schválili i toto usnesení
a tím smlouvu o měnovém uspořádání.
Dámy a pánové, nyní přistoupíme
k projednávání bodu 15, jak už jsem
vlastně naznačil svým přeřeknutím,
a to je
Společnou zprávu jme obdrželi jako sněmovní
tisk 128. Z pověření vlády ČR
odůvodní tento návrh pan ministr Benda, kterého
prosím, aby se ujal slova.
Ministr životního prostředí ČR
František Benda: Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, vážená
sněmovno, dovolte mi říci aspoň ve
stručnosti to nejdůležitější,
co považuji za nezbytné k tomuto dokumentu na vysvětlenou.
Jedná se o smlouvu, resp. dohodu, která v určitém
smyslu představuje standardní dohodu ve smyslu tedy
toho, jak jsou takovéto dohody uzavírány
mezi vládami. Snažili jsme se ji formulovat tak, aby
byla jednoznačná, tzn. snažili jsme se spcifikovat
ty oblasti spolupráce, které tvoří
buď určité oblasti společného
zájmu, příp. oblasti, kde lze očekávat
i určité střety zájmů, to je
tedy to, co je uvedeno v článku 1. V článku
2 jsou pak tedy naznačeny nebo vyjmenovány kategorie
způsobů, resp. forem, jak by tato smlouva měla
být naplňována. Předpokládáme,
že tedy bude naplňována velice konkrétními
dohodami, resp. že to naplňování této
smlouvy bude prakticky koordinováno za ČR ministerstvem
životního prostředí.
Myslím si, že by bylo nadbytečné, abych
jednotlivé oblasti nějakým způsobem
blíže specifikoval. Zdá se mi alespoň
podle mého názoru - že jsou dostatečně
jednoznačné. Doporučuji tedy jménem
vlády ČR, aby tato smlouva, resp. dohoda byla sněmovnou
schválena.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministru Bendovi a otevírám rozpravu
k tomuto bodu. Kdo se hlásí do rozpravy? Jestliže
nikdo, rozpravu uzavírám a doporučuji přijmout
následující usnesení:
ČNR schvaluje dohodu mezi vládou ČR a vládou
SR o spolupráci v oblasti ochrany a tvorby životního
prostředí.
Kdo s tímto návrhem usnesení souhlasí,
ať prosím zvedne ruku. 95. Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že jsme schválili usnesení a tím
jsme projednali tuto smlouvu a bod programu č. 15.
Dámy a pánové, do vyčerpání
programu dnešní schůze nám chybí
tři body, a to je návrh poslance J. Černého
a dalších, usnesení k Radě Evropy -
zjednodušeně řečeno - a zpráva
o činnosti.
K prvním dvěma bodům jsem informován,
že se ještě připravují určité
písemné poklady. Dovoluji si vám proto navrhnout,
abychom projednali původně plánovaný
bod 21, potom bychom udělali krátkou přestávku
a potom bychom se vrátili k těm dvěma bodům,
které jsem vyjmenoval.
Je proti tomu postupu nějaká námitka? S faktickou
poznámkou se hlásí pan poslanec Štěrba.
Poslanec Tomáš Štěrba: Vážený
pane předsedo, vážená sněmovno,
na pořadu měl nyní být bod 3, který
měl být projednán před bodem 19, a
sice návrh zahraničního výboru k usnesení
ČNR.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Já jsem to nyní konstatoval, asi jste to přeslechl,
že jsem navrhl přesun bodu 20 před zprávu
o činnosti. Navrhl bych tedy, abychom nyní projednali
bod 21, pak bychom projednali bod, který zmiňoval
pan kolega Štěrba, jak jsem před chvilkou uváděl
a potom návrh J. Černého a dalších
na vydání zákona o sankcích.
/Námitky nebyly./
Pokud není námitek, přistoupili bychom k
bodu
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, k předložené zprávě
otevírám rozpravu.
/Nikdo se nehlásil./
Do rozpravy se nikdo nehlásí, rozpravu uzavírám
a navrhuji vám přijmout následující
usnesení:
"Česká národní rada souhlasí
se zprávou o činnosti předsednictva České
národní rady podle sněmovního tisku
166."
Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne
ruku. 86.
Je někdo proti? Nikdo.
Tím jsme schválili usnesení a projednali
jsme tento bod.
Dámy a pánové, vyhlašuji nyní
přestávku do 16.30 hodin, kdy začneme jednat
již s patřičnými podklady.
Ještě jednu organizační informaci, prosím,
aby se klub ODS na tři minuty sešel nyní v
prostorech státních aktů.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Dámy a pánové přikročíme
k dalšímu bodu našeho programu a to je
Z pověření skupiny poslanců navrhovatelů
odůvodní tento návrh zákona pan poslanec
Jan Černý, ne, pan poslanec Tlustý, kterého
prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, od přijetí zákona
o půdě už uplynul téměř
rok a půla od přijetí zákona o transformaci
družstev téměř rok. Proces uplatňování
těchto klíčových zákonů
pro postup reformy v našem zemědělství
naráží na množství překážek.
Značná část těchto překážek
je, bohužel, vyvolána vlivy zcela subjektivními.
Konkrétně těmi překážkami,
které se velice často v praxi vyskytují,
jsou porušování těchto zákonů,
a to nejčastěji ze strany tzv. povinných
osob, ze strany organizací, které mají vydávat
majetek v souladu se zákonem o půdě, které
mají v souladu s tímto zákonem poskytovat
náhrady a taktéž osoby, které podle
zákona o transformaci družstev mají vypořádávat
tzv. majetkové podíly.
V této situaci vzniká zcela akutní potřeba
poskytnout oprávněným osobám, kromě
do této doby platného odvolacího orgánu,
další nástroj, a to je právě
návrh Sankčního zákona.
Dosud byly a stále jsou všechny oprávněné
osoby, které se domáhají svých zákonných
nároků, v situaci, že pokud není jejich
zákonným nárokům vyhověno,
mohou se odvolat proti postupu povinných osob pouze soudům.
Vzhledem k tomu, že soudy jsou zahlceny řešením
velkého množství případů
a že rozhodnutí soudů přicházejí
s velkou časovou prodlevou od podání oprávněných
osob, přináší to oprávněným
osobám v podstatě zamezení možnosti
ujmout se svého majetku a začít s ním
fakticky podnikat.
Pokud je totiž náhrada za majetek nebo majetkový
podíl vydán oprávněné osobě
až teprve po rozhodnutí soudu, uplyne od převzetí
pozemků, případně často zdevastovaných
nemovitostí, tak dlouhá doba, že mezitím,
ten, kdo chtěl začít podnikat, buď podnikat
nezačne nebo v tomto těžkém začátku
špatně dopadne. Proto vznikl návrh Sankčního
zákona, který má přinést nový
prostředek, prostředek zvaný sankce, prostředek,
který by se dostal do rukou třetích osob,
osob, které by mohly posuzovat, zda v konkrétních
případech došlo nebo nedošlo k porušení
zákona a který by také mohl v případě,
když zjistí, že k porušení zákona
zjevně došlo použít sankce.
K původnímu textu, který máte pod
č. 108, byla řada připomínek ze strany
vlády, ze strany ministerstva zemědělství.
A tento text byl proto při jednáních zemědělského
výboru, a zejména ústavně právního
výboru, formálně dosti významně
přepracován, a proto doporučuji, aby byl
projednáván tento text ve znění společné
zprávy.
Zpráva se na první pohled významně
odlišuje od původního textu, ale zdůrazňuji,
že pouze na první pohled. Prostudujete-li podrobně
společnou zprávu, zjistíte, že tento
nový text původní text výrazně
zjednodušuje, činí ho přehlednějším
a činí ho tím také použitelnějším.
Společná zpráva nezavádí žádné
nové nástroje, ani nevytváří
žádné nové mechanismy, čili nepřináší
jakékoliv komplikace, ale výlučně
zjednodušení tohoto textu zákona. A proto námitku,
která tu zazněla v úvodu našeho dnešního
jednání, námitku, která žádala
nové projednávání tohoto textu, považuji
za neodůvodněnou.
Velice stručně lze podstatu Sankčního
zákona vyjádřit takto:
Okresním úřadům, jako osobám,
které budou posuzovat porušování přestupků
na podnět oprávněných osob, je dána
pravomoc udělovat pokuty jako jedinou formu sankce, přičemž
tyto pokuty, výnosy z nich, směřují
do Pozemkového fondu. Pokuty lze udělovat až
do výše 25 000 Kčs a při opakovaném
udělení do výše 50 000 Kčs, přičemž
tyto pokuty se udělují konkrétním
viníkům, konkrétním fyzickým
osobám, nikoliv tedy právnickým osobám.
To je tedy velice stručné zdůvodnění
zákona, který je sledován velice pozorně
celou veřejností, zákona, který by
mohl obnovit v zemědělství a na venkově
důvěru v platnost zákonů, který
by mohl obnovit důvěru oprávněných
osob v to, že jejich zákonné a oprávněné
požadavky budou nakonec kladně vyřízeny.