Úterý 24. listopadu 1992

Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a pánové, budu stručný. Především chci poznamenat, že řada pozměňovacích návrhů tak, jak zazněly z řad poslanců opozice, není podle mého osobního mínění přínosem k projednávanému textu, ba naopak, vyznačují se mnohými, podle mého mínění, legislativními chybami. Konec konců i často, jak jsem to já pociťoval, ne dost úplným pochopením toho, že smyslem tohoto zákona není postihovat povinné osoby i jako právnické osoby.

Byl bych rád, kdyby všechny pozměňovací návrhy, zvláště v případě, že bude přijat procedurální návrh místopředsedy Vlacha, aby všechny pozměňovací návrhy byly vytištěny, aby se ke všem pozměňovacím návrhům mohla vyjádřit vláda, a také abychom tyto pozměňovací návrhy měli k dispozici, až o nich budeme hlasovat.

Jestliže jsem podrobil jisté kritice pozměňovací návrhy, které vzešly z řad opozice, upřímně říkám, že se mi nelíbí ani pozměňovací návrh, který přednesl kolega Černý. Jsem přesvědčen, že je správné stanovisko vlády vyjádřené k původnímu tisku č. 108, totiž, že zavedení kaucí by do jisté míry mohlo zproblematizovat, učinit složitějším restituční proces probíhající v zemědělství. Je jistě správné tento restituční proces třeba i za cenu kaucí, za cenu pokut, vést ke zdárnému konci a jistě by bylo chybou tento proces komplikovat. Je zapotřebí, aby vláda i k tomuto pozměňovacímu návrhu vyjádřila své stanovisko.

Mám pocit, že by k průchodnějšímu uplatnění zemědělských, restitučních a transformačních zákonů tento návrh nevedl. Protože, jen namátkou poznamenávám, že v tomto navrhovaném znění § 3 odst. 1, tedy nového § 3 odst. 1, se hovoří o kaucí, která se skládá - řekl bych to zkráceně - v případě, že šlo o oprávněný nárok. V odst. 2 se mluví o tom, že nebyl bez právního důvodu vydán majetkový podíl. Jinými slovy to znamená, že se žádná kauce stejně skládat nebude, dokud se nezjistí, že ten nárok byl oprávněný a že se nebude skládat ani do té doby, dokud se nezjistí, že podíl nebyl vydán bez právního důvodu.

To, co je navrhováno, naprosto ztrácí svůj smysl. Nejprve proběhne soudní řízení, tam se zjistí, že nárok je oprávněný, a pak se složí kauce. Táži se, proč a nač, když už tady bude rozsudek soudu?

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu kolegovi Výbornému. Dávám slovo panu poslanci Hofhanzlovi, poté rozhodneme o procedurálním návrhu.

Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážený pane místopředsedo, vážené dámy a pánové. To, co zde probíhá, je základní spor o majetek a základní spor o perspektivu našeho zemědělství. Když bylo v Rakousku zrušeno nevolnictví, byl císař natolik osvícený, že uložil povinnost pánům - nějaký rok se starat o své nevolníky, aby byli schopni se sami postavit na své nohy.

Domnívám se, že povinností vlády a povinností zákonodárců po listopadu 1989 bylo též pomoci novým nevolníkům, které vypěstoval komunistický režim, dát jim čas a dát jim možnost se postavit na vlastní nohy. Perspektiva našeho zemědělství po transformaci, tak jak zatím probíhá, je ta, že zde vzniknou ze tří čtvrtin zemědělské velkopodniky. Nejdříve tzv. družstva vlastníků, obchodní společnosti nebo akciové společnosti, které během několika let se dostanou do rukou těch, kteří jsou u řízení podniků a mají nejvíce informací. Výsledkem bude, že tři čtvrtiny našeho zemědělství budou velkostatky tisíc hektarů a více.

Domnívám se, že tohoto majetku se převážně uchopí lidé, kteří u tohoto majetku byli do roku 1989, a mají nejvíce informací. Tito lidé vytvoří tvrdou agrární lobby, která bude diktovat jak státu, tak těm nešťastníkům, kteří měli odvahu se postavit na vlastní nohy a sami již soukromě hospodařit.

Domnívám se, že úkolem vlády a úkolem parlamentu by bylo nastavit proces, který by znovu se obnovil přirozený vývoj, který byl přerušený před 40 lety, aby v této zemi znovu vznikli soukromí hospodáři střední velikosti, kteří mohou být do budoucna zárukou stability českého zemědělství a českého venkova.

Domnívám se, že sankční zákon by k tomu měl přispět.

(Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Hofhanzlovi. Dávám slovo panu poslanci Dobalovi, připraví se pan kolega Červinka.

Poslanec Viktor Dobal: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, mám jen drobnou připomínku. Dříve, než by se uzavřela rozprava, abychom neopomněli jednu věc, že kdybychom hlasováním přijali ustanovení o kaucích, tak potom musíme změnit i § 1. Přesné znění by bylo: Tento zákon upravuje pokuty a kauce. Pro případ, že by toto ustanovení bylo přijato, navrhuji pozměňovací návrh doplnit do § 1 za pokuty a kauce.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Dobalovi, dávám slovo panu poslanci Červinkovi.

Poslanec Josef Červinka: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, vážená vládo, samozřejmě nechci oponovat panu poslanci Výbornému v jeho právních závěrech, přesto si dovoluji upozornit vás, že v úvodním sněmovním tisku kauce byly nařízeny ze zákona, kdežto v tisku 109 je jasně napsáno, že okresní úřad může uložit kauci, což si myslím, že je zásadní obrat ve sledování tohoto pojmu a byť je pro nás pojem kauce poměrně nezvyklý, myslím si, že je možné na něj si zvyknout, protože skutečně sleduje ten správný účel. Doporučuji vám hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Červinkovi, do rozpravy se již nikdo nehlásí? Pan poslanec Kozák.

Poslanec Stanislav Kozák: Pane předsedo, pane předsedající, kolegové a kolegyně, s lecčím, co zde řekli zástupci vládní koalice, se dá souhlasit, ale vždycky s tou první větou. V opačném je to, bohužel, horší. Dovolte, abych vám dal příklad, jak by to vypadalo, kdyby se uplatnilo zařazení do toho zákona § 3 nově koncipovaného, jak jej navrhoval pan poslanec Černý.

Jsem členem transformovaného družstva vlastníků, kdysi oprávněná osoba. Představme si, že přijdu do tohoto podniku a řeknu: Mám tady nárok na 20 milionů majetku. Pochopitelně, že nově jmenovaný předseda nebo ředitel mě pošle někam. Řekne, že jsem padlý na hlavu. Řeknu, že to chci, a nesu to na pozemkový fond a budu to vyžadovat.

My budeme chtít kauci po tomto novém transformovaném podniku? Podniky nemají prostředky na to, aby hradily faktury neboť jim zase nehradí faktury mlékarny, masný průmysl atd. Na kauci si budou muset vypůjčit od bank na nemalý úrok. Jde to z majetku dnes už vlastníků tohoto majetku, dříve oprávněných osob. Jestliže si vezmu mechanismus, který v tomto státě funguje, a v závěru je napsáno, že tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení, dovolím si tvrdit, že 50% zemědělských podniků bude ztransformováno a bude to postihovat skutečné vlastníky, nejen další oprávněné osoby.

Proto se domnívám, že celé toto ustanovení nově koncipovaného § 3 by nemělo být schváleno, nehledě na skutečnost, o které jsem hovořil, že nezahrnuje klausuli, kdo bude určovat to, že jde o právněný nárok. Navrhovatel by mi zde mohl říci, že to bude okresní úřad. Mohu s tím souhlasit, ale jen částečně. O kauci zatím rozhoduje podle našich platných zákonů prokurátor. Tady mají o kauci rozhodovat nekvalifikovaní lidé?

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Kozákovi.

Hlásí se někdo do rozpravy? Není tomu tak. Rozpravu končím.

Než budeme hlasovat o procedurálním návrhu, chtěl bych říci jednu věc. Domnívám se, že i upřesněné pozměňovací návrhy by bylo možno v případě přerušení projednávání tohoto bodu dát k dispozici zpravodaji a zástupci navrhovatelů, aby to zapracovali do společného podkladového materiálu, který bude také materiálem, se kterým bude pracovat vláda pokud dojdeme k dohodě. Věřím, že nám všem jde o to, abychom nakonec schválili co nejkvalitnější zákon.

Tím, že jsme teď uzavřeli rozpravu samozřejmě neříkáme, že jakmile vláda dá své vyjádření, jakmile budou navrhovatelé a zpravodaj hotovi se svou prací, před dalším projednáváním je možno tuto rozpravu otevřít a přednést návrhy, které by předlohu zlepšili.

Dámy a pánové, rozprava byla ukončena. Dám nyní hlasovat o přerušení projednávání tohoto bodu s tím, že bychom pokračovali v projednávání na příští schůzi ČNR.

Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku. 128.

Kdo je proti? 31.

Tento procedurální návrh byl přijat.

Dámy a pánové, přejdeme k poslednímu bodu našeho programu, což je

XXI.

Návrh zahraničního výboru ČNR na usnesení ČNR k

žádosti o podmíněná členství ČR v Radě Evropy

Jde o návrh našeho zahraničního výboru, a proto prosím pana poslance Paynea, nebo jiného pověřeného člena zahraničního výboru, aby se ujal slova. Prosím paní poslankyni Janů, aby uvedla návrh.

Poslankyně Ivana Janů: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, z pověření zahraničního výboru bych si vám dovolila odůvodnit tisk 170 a též tisk 170A. K tisku 170.

Zahraniční výbor po souhlasu předsednictva ČNR pověřil delegaci čtyř poslanců, aby navštívila Radu Evropy ve Strasburku a projednala otázku kontinuity členství nově vznikajících států v tomto důležitém evropském orgánu. Zmíněná skupina poslanců ve Strasburku jednala ve dnech 3.-6. tohoto měsíce. Jednala se všemi důležitými představiteli Rady Evropy: s prezidentem Rady Evropy panem Martinezem a dále s pěti řediteli nejdůležitějších odborů Rady Evropy - ředitele odboru politického, právního, lidských práv a dalších. Jednala rovněž s mnoha poslanci Rady Evropy členy byra Rady Evropy. Z těchto všech jednání vyplynula skutečnost, že je třeba, aby z půdy tohoto parlamentu pokud možno ještě do konce tohoto měsíce vzešla žádost, kterou by se nově vznikající stát přihlásil k tomu, aby i nadále zůstával členem Rady Evropy.

5. listopadu na půdě Rady Evropy vystoupil i federální ministr pan Moravčík, který poprvné oficiálně na půdě Rady Evroy oznámil skutečnost, že patrně k 31. 12. 1992 dojde k zániku federace a ke vzniku dvou samostatných států. Pan ministr požádal, aby Rada Evropy těmto nově vzniklým státům věnovala svou pozornost a příznivě posuzovala jejich kroky vedoucí k tomu, aby došlo ke kontinuitě jejich členství.

Podrobně máte všechny tyto okolnosti popsány v tisku 170 nazvaném Návrh zahraničního výboru na žádost ČNR o podmínečné členství ČR v Radě Evropy.

Dnes došlo k jednání s panem ministrem zahraničních vztahů Zieleniecem, který k tomuto textu, kde zahraniční výbor původně zamýšlel ho nechat na tomto plénu odsouhlasit, měl určité výhrady. Projevil názor, že je nutno, aby skutečnosti uvedené v tomto tisku byly koordinovány a úmysly vlády a ministerstva, které v tomto směru má. Proto došlo ke vzniku tisku 170A, který tímto způsobem předkládám jako pozměňovací návrh k tisku 170. Žádám vás, aby toto usnesení bylo odsouhlaseno.

V podstatě dochází k tomu, že dopis, který je koncipován v tisku 170 - po konzultaci s ministerstvem zahraničních věcí by bylo uloženo předsednictvu ČNR, aby projednalo text dopisu, který by odeslal předseda ČNR adresátům Rady Evropy. Proto nyní přečtu návrh tohoto usnesení, než o něm bude hlasováno.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Já se domnívám, že tisk 170A jsme obdrželi, že není třeba ho nyní číst. Děkuji paní poslankyni Janů za uvedení tohoto bodu a otevírám rozpravu. Do rozpravy se jako první přihlásila paní kolegyně Stiborová, které uděluji slovo.

Poslankyně Marie Stiborová: Pane předsedající, dámy a pánové, to, co nyní projednáváme na půdě ČNR, má skutečně velký mezinárodně politický význam. Má to význam i vnitropolitický, a to z toho důvodu, že se snažíme zabezpečit, že došlo-li by k rozdělení našeho společného státu, aby byla pro naše občany, to je pro občany České republiky, zachována lidská práva a svobody. Musím potvrdit to, co zde bylo řečeno paní poslankyní Janů. Při našem jednání v Radě Evropy jsme dostali informaci o tom, že bude-li situace v Československu i po rozpadu taková, že bude vše probíhat zákonným a ústavním rámcem, že by nebylo překážek pro to, aby případně nově vzniklé státy mohly být i dále členy Rady Evropy. V tomto smyslu ovšem se domnívám, a proto předkládám pozměňovací návrh k tomuto usnesení - usnesení č. 170A - právě proto, aby toto usnesení mělo zákonný rámec a tím pádem nemohlo být žádných pochyb ze strany představitelů Rady Evropy o tom, zda by naše případné členství v Radě Evropy mohlo být zpochybněno, předkládám tento pozměňovací návrh.

Usnesení začíná zněním: "ČNR I. prohlašuje, že Česká republika si přeje být členem Rady Evropy", doporučuji, aby bylo vloženo za slovem "být" toto znění:

"stane-li se subjektem mezinárodního práva." čili celá věta by zněla: "ČNR I. prohlašuje, že Česká republika si přeje být, stane-li se subjektem mezinárodního práva, členem Rady Evropy.".

Nebude-li můj pozměňující návrh přijat, navrhuji další pozměňující návrh, a to místo této vložené věty: "stane-li se subjektem mezinárodního práva", aby to byla věta vložená "stane-li se samostatným státem". Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji paní poslankyni Stiborové. Do rozpravy se dál nikdo nepřihlásil.

V rozpravě bude pokračovat pan kolega Payne.

Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, rád bych navrhl, aby v bodě I. ve druhém odstavci, ve druhé řádce bylo vypuštěno slovo "ji", které - zdá se - je v textu nadbytečné. To za prvé.

Za druhé návrh tohoto usnesení, respektive obě dvě verze, které byly připravovány, byly konzultovány, a to ještě dnes s odborníky, v podstatě s lidmi, kteří vedou legislativu na ministerstvu mezinárodních vztahů, a ti konstatovali, že v této formulaci, která jaksi předjímá cosi, není skryto žádné mezinárodně politické nebezpečí pro Českou republiku. Rozumí se totiž samo sebou, že takovéto usnesení, ať už je formulováno jakkoliv, je odesíláno někým, kdo zatím nedisponuje mezinárodně právní subjektivitou. Pokud by této subjektivity nenabyl, pak takové usnesení samozřejmě ztrácí svůj význam. Pokud jí však nabude, pak má pro postavení České republiky, řekl bych - téměř zásadní význam. Z toho důvodu si myslím, že přednesené výhrady k tomuto usnesení jsou neopodstatněné.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Paynovi. Dále se do rozpravy přihlásil pan poslanec Šoler, připraví se pan poslanec Bílý.

Poslanec Jiří Šoler: Vážené předsednictvo, vážená vládo, vážení poslanci, usnesení, které nám bylo předloženo, předjímá v podstatě rozpad ČSFR. Já jsem si vědom, že jaksi v případě, že by k tomuto rozpadu došlo, i když my to nevítáme, takže členství vzniklého následnického státu v Radě Evropy, to znamená možnost obracet se na evropské instituce, je velice žádoucí a zajišťuje pro budoucí občany tohoto státu v podstatě jakousi záruku právní kontinuity.

Přesto se mi zdá, že předjímání rozpadu republiky, zejména uvedení data případného rozpadu, je nevhodné, a proto navrhuji, aby ve druhém odstavci § 1 místo "od 1. 1. 1993" bylo uvedeno "v případě rozpadu ČSFR". To je můj pozměňující návrh. A pak bych si dovolil několik poznámek spíše obecného charakteru, které se týkají vztahu Československa případně budoucí České republiky a Rady Evropy.

Já jsem si několikrát s Radou Evropy před časem dopisoval a byl jsem vždy zklamán tím, když mi sdělili, že bohužel mým podáním se nemohou zcela oficiálně zabývat, protože v té době ještě Československo buďto neratifikovalo konvence lidských práv a svobod, v posledním stadiu už i ratifikovalo, ale ještě nesplnilo nějaké ty formální požadavky s ratifikací v této záležitosti. Z tohoto důvodu jaksi pokud tedy dojde k té nežádoucí pro mne události, že vznikne samostatná Česká republika, samozřejmě vítám, pokud kontinuita jurisdikce Rady Evropy, Evropské komise pro lidská práva a Evropského soudu pro lidská práva bude u nás pokračovat. Současně bych chtěl upozornit nebo konstatovat, že tím, že tedy budeme požadovat o vstup do Rady Evropy jako samostatná republika, pokud to bude potřeba, tak potom na sebe bereme jisté závazky.

Domnívám se, že instituce pro pluralitní parlamentní demokracii, které by měly být zárukou demokratického vývoje budoucího státu, by měly být výsledkem svobodných voleb do těchto institucí. Domnívám se, že pokud nejde o řešení krátkodobé, tak orgány vzniklé jmenování poslanců nějaké jiné instituce jiného státu není tímto demokratickým procesem, a proto se domnívám, že po vzniku tohoto nového státu by v nějaké rozumné, brzké době měly být vyhlášeny nové volby, kde by si občané tohoto státu zvolili své nové zástupce. Týká se to určitě případné transformace poslanců FS někam a týká se to do jisté míry i nás, protože i my jsme byli zvoleni za poslance jiného státu. To je poznámka číslo jedna.

Další poznámku, kterou bych chtěl uvést, je to, že v Československu existují určité iniciativy, které pokládají v podstatě rozpad ČSFR bez možnosti se k této věci vyjádřit za neústavní a protizákonné a chtějí tímto - třeba formou Rady Evropy - vyjádřit tuto svou nespokojenost. Domnívám se, že nějaké dopisy naše tohoto charakteru Radě Evropy by neměly žádným způsobem zabránit těmto občanům, aby mohli tento svůj pohled na věc uplatnit. To je názor druhý.

Třetí poznámka se týká některých občanů, kteří se na mě obraceli, kteří pokládají současný rozpad státu za natolik destruktivní - aspoň v současné době - že nepokládají za vhodné stát se občany některého z nástupnických států. Není to asi příliš mnoho občanů, není to typická záležitost. Možná, že ti občané si to ještě rozmyslí. Každopádně se na mě takoví občané obraceli, ptali se, jakým způsobem toto bude řešeno. Já se domnívám, že i tito občané by měli mít nějakým způsobem zastání u nějakých institucí pro lidská práva. Domnívám se, že například zrovna Rada Evropy by byla tou vhodnou institucí, která těmto lidem zaručí zachování jejich práv v případě konce ČSFR. Domnívám se, že i v tomto smyslu bychom se mohli na Radu Evropy obrátit. Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Šolerovi. Dávám slovo panu poslanci Bílému a připraví se pan kolega Syka.

Poslanec Jiří Bílý: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, chtěl bych zde předložit malý návrh k tisku 170, a to k tomu druhému odseku, který zde je - ochrana lidských práv, včetně práv i osob patřících k národnostním menšinám. V podstatě si myslím, že by bylo potřeba tento text rozšířit v tom smyslu, že by tato věta měla znít: "Ochrana lidských práv, včetně práv osob patřících k různým národům a národnostním menšinám."

Předpokládám, že pokud vznikne nástupnický stát naší západní části ČSFR, bude to stát, který bude mít několik státotvorných národů, tedy Čechů, Moravanů a Slezanů tak, jak to ukázalo poslední sčítání lidu. To znamená - nejsou to tedy národní menšiny - a neměly by tedy vymezený právní statut a je třeba také ve smyslu Listiny lidských práv a svobod tuto věc respektovat. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Bílému a předávám slovo panu poslanci Sykovi.

Poslanec Martin Syka: Pane předsedající, dámy a pánové, já se domnívám, že to není zcela dobře připravený návrh.

Postrádám zde přítomnost ministra mezinárodních vztahů byť s ním byla na schůzi zahraničního výboru celá věc diskutována. Dávám tedy návrh, aby byl zavolán pan ministr Zieleniec nebo abychom přerušili jednání o tomto bodu.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu kolegovi Sykovi. Mám tomu rozumět tak, že řadíte tyto návrhy za sebe? O nich se nedá zároveň rozhodnout. Byl jsem informován panem ministrem Zieleniecem, že mu dnešní náročný program kdy jedná se zahraniční delegací brání, aby setrval na jednání České národní rady až do závěru v dnešním odpoledni a podvečeru, takže přejímám, že náš pokus přivolat ho, bude přinejmenším časově náročný, ne-li neúspěšný. Nicméně mám za povinnost dát o tomto návrhu hlasovat.

Kdo je pro to, aby si Česká národní rada vyžádala přítomnost pana ministra Zielenice tak, jak navrhl pan kolega Syka, ať zvedne ruku! 61. Děkuji.

Kdo je proti? 52.

Tento návrh nebyl přijat. Druhý návrh pana poslance Syky zněl na přerušení projednávání tohoto bodu a odložení na příští schůzi - takto je precizován návrh kolegy Syky.

Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku! 71.

Kdo je proti? 62.

Kdo se zdržel hlasování? 24.

Tento procedurální návrh nebyl přijat. Chtěl bych upozornit na to, že s panem ministrem Zieleniecem před jeho odchodem bylo prokonzultováno toto znění a on s tímto postupem souhlasil. Chtěl bych ještě upozornit na to, že neprojednáváme přímo návrh dopisu, se kterým se někam budeme obracet, ale přesně formulované usnesení, které pověří nějaký orgán, aby tak vykonal. O slovo se hlásí pan kolega Ježek.

Poslanec Josef Ježek: Vážené dámy a pánové, chtěl bych potvrdit, že na dnešní dopolední schůzi zahraničního výboru pan ministr Zieleniec byl přítomen a návrh usnesení, který vám předkládáme, byl s ním konzultován. Navíc o této záležitosti bude jednat zítra česká vláda v mnohem širším kontextu, to znamená v oblasti vývoje mezinárodních vztahů a postavení České republiky ve vztahu k mezinárodnímu společenství po 1. lednu 1993.

Druhou poznámku bych měl k pozměňovacímu návrhu pana kolegy Bílého. Uvědomte si, že on navrhuje pozměnit návrh Evropské úmluvy o Listině lidských práv a základních svobod.

Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Dál se do rozpravy nikdo nehlásí, rozpravu uzavírám. Chci se zeptat paní poslankyně Janů, zda budeme moci přistoupit k závěrečnému slovu a rozhodnout o pozměňovacích návrzích.

Poslankyně Ivana Janů: Dámy a pánové, úvodem bych chtěla říci, že delegace, která ve Strassburku byla, byla složena z poslanců koaličních i opozičních a nikdo z těch, kdo tam byl se nedomníval, že by tento dopis neměl odejít. Naopak všichni pociťují, že tento dopis musí odejít, poněvadž výbor ministrů se sejde 4. prosince a o této záležitosti bude jednat.

Myslím, že rozhodující jsou návrhy, které byly podány k tisku 170A. První návrh podala paní poslankyně Stiborová s tím, že se do bodu I za slovo "být" vsouvá "stane- li se subjektem mezinárodního práva", anebo "stane-li se samostatným státem". Tyto dva návrhy podala vedle sebe. Věta by zněla "Prohlašuje, že Česká republika si přeje být stane-li se subjektem mezinárodního práva, členem Rady Evropy." Domnívám se, že na to zde už bylo reagováno panem poslancem Paynem a ztotožňuji se z jeho stanoviskem, že v případě, že nedojde k rozpadu federace, nikdo nebude o této záležitosti jednat. Podle mého soudu je to přesné, ale je to poněkud nadbytečné.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji za tato slova. Dámy a pánové, promiňte, dopustil jsem se určité nekorektnosti. Pro úplnou přesnost bychom měli buď akceptovat, že proti tomu nebudeme mít námitky nebo případně rozhodnout hlasováním o tom, že za základ projednávání bereme návrh usnesení zahraničního výboru, tisk 170A, tak abychom se pohnuli z místa.

Berme to tedy tak, že nám byl paní zpravodajkou přednesen procedurální návrh na stažení tisku 170. Budeme se tedy zabývat tiskem 170A. Jsou námitky proti tomuto postupu?

/Nikdo se nehlásil./

Můžeme tedy přistoupit k hlasování o prvním pozměňovacím návrhu, který přednesla paní poslankyně Stiborová.

Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku. 65.

Kdo je proti? 65.

Tento návrh nebyl přijat.

Prosím další návrh.

Poslankyně Ivana Janů: Pak zde byl iniciativní návrh stejného významu paní poslankyně Stiborové, kde se místo "stane-li se subjektem mezinárodního práva" měla použít formulace "stane-li se samostatným státem".

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího návrhu, ať zvedne ruku. 84.

Kdo je proti? 40.

Kdo se zdržel hlasování? 32.

Tento návrh byl poměrem hlasů 84:72 přijat. Prosím o další návrh.

Poslankyně Ivana Janů: Dalším návrhem je návrh pana poslance Payna, který navrhuje, aby v odst. 1, odst. 2 ve druhé větě došlo k vypuštění slova "ji".

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Já bych to považoval za gramatickou úpravu, o které není třeba hlasovat, nejsou-li námitky.

/Námitky nebyly./

Poslankyně Ivana Janů: Třetí návrh vznesl pan poslanec Šoler, který navrhoval, aby v odst. 1, odst. 2, došlo v prvním řádku k nahrazení data "od 1. 1. 1993" textem "v případě rozpadu ČSFR".

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Jde tedy o nahrazení textu "od 1. 1. 1993" textem "v případě rozpadu ČSFR".

Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku. 69.

Kdo je proti? 68. Tento návrh nebyl přijat. Prosím o další návrh.

Poslankyně Ivana Janů: Dále v rozpravě vystoupil pan poslanec Bílý, který diskutoval k tisku 170 a jeho námitka se týkala ustanovení, které vysvětluje situaci, která je obsažena, pokud jde o práva národnostních menšin, ve statutu Rady Evropy. Myslím, že z tohoto důvodu je tato připomínka mimo pořad jednání.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Bílý.

Poslanec Jiří Bílý: /Z místa stenografů nebylo rozumět./

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Vzhledem k tomu, že nebylo dobře rozumět, opakuji, že smyslem návrhu pana poslance Bílého bylo, že by měla Česká republika respektovat nejen práva národnostních menšin, ale i práva národů.

Berme to jako poznámku pro další řešení této záležitosti s tím, že kolega Bílý uvedl, že akceptuje to, že jsme stáhli tisk 170.

Já se omlouvám za nepřesnost.

Poslankyně Ivana Janů: Pan poslanec Syka navrhoval ve svém vystoupení zavolat k jednání ministra a dále přerušit toto jednání. O jeho návrhu bylo již rozhodnuto hlasováním.

Dále vystoupil pan poslanec Ježek, který nepodal konkrétní pozměňovací návrh.

Pane předsedající, myslím, že z hlasování vyplynulo, že usnesení je přijato s pozměňovacím návrhem paní poslankyně Stiborové v 1 návrhu usnesení.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji paní poslankyni Janů a ptám se, do je pro přijetí usnesení ČNR včetně schváleného pozměňovacího návrhu, ať zvedne ruku. 145.

Kdo je proti? 4.

Usnesení bylo schváleno.

Dámy a pánové, prosím, abyste vzali na vědomí, že ústavní komise se sejde v pátek v 10.00 hodin v místnosti předsednictva a předsednictvo ČNR se sejde ve čtvrtek 26. 11. v 14.00 hodin v místnosti předsednictva a komise pro práci Kanceláře ČNR se bude konat 25. 11., tedy zítra v 15.00 v místnosti č. 07.

Projednaly jsme poslední bod této schůze, děkuji vám za konstruktivní spolupráci a přeji vám příjemný zbytek večera.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP