Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a
pánové, budu stručný. Především
chci poznamenat, že řada pozměňovacích
návrhů tak, jak zazněly z řad poslanců
opozice, není podle mého osobního mínění
přínosem k projednávanému textu, ba
naopak, vyznačují se mnohými, podle mého
mínění, legislativními chybami. Konec
konců i často, jak jsem to já pociťoval,
ne dost úplným pochopením toho, že smyslem
tohoto zákona není postihovat povinné osoby
i jako právnické osoby.
Byl bych rád, kdyby všechny pozměňovací
návrhy, zvláště v případě,
že bude přijat procedurální návrh
místopředsedy Vlacha, aby všechny pozměňovací
návrhy byly vytištěny, aby se ke všem
pozměňovacím návrhům mohla
vyjádřit vláda, a také abychom tyto
pozměňovací návrhy měli k dispozici,
až o nich budeme hlasovat.
Jestliže jsem podrobil jisté kritice pozměňovací
návrhy, které vzešly z řad opozice,
upřímně říkám, že
se mi nelíbí ani pozměňovací
návrh, který přednesl kolega Černý.
Jsem přesvědčen, že je správné
stanovisko vlády vyjádřené k původnímu
tisku č. 108, totiž, že zavedení kaucí
by do jisté míry mohlo zproblematizovat, učinit
složitějším restituční proces
probíhající v zemědělství.
Je jistě správné tento restituční
proces třeba i za cenu kaucí, za cenu pokut, vést
ke zdárnému konci a jistě by bylo chybou
tento proces komplikovat. Je zapotřebí, aby vláda
i k tomuto pozměňovacímu návrhu vyjádřila
své stanovisko.
Mám pocit, že by k průchodnějšímu
uplatnění zemědělských, restitučních
a transformačních zákonů tento návrh
nevedl. Protože, jen namátkou poznamenávám,
že v tomto navrhovaném znění §
3 odst. 1, tedy nového § 3 odst. 1, se hovoří
o kaucí, která se skládá - řekl
bych to zkráceně - v případě,
že šlo o oprávněný nárok.
V odst. 2 se mluví o tom, že nebyl bez právního
důvodu vydán majetkový podíl. Jinými
slovy to znamená, že se žádná kauce
stejně skládat nebude, dokud se nezjistí,
že ten nárok byl oprávněný a
že se nebude skládat ani do té doby, dokud
se nezjistí, že podíl nebyl vydán bez
právního důvodu.
To, co je navrhováno, naprosto ztrácí svůj
smysl. Nejprve proběhne soudní řízení,
tam se zjistí, že nárok je oprávněný,
a pak se složí kauce. Táži se, proč
a nač, když už tady bude rozsudek soudu?
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu kolegovi Výbornému. Dávám
slovo panu poslanci Hofhanzlovi, poté rozhodneme o procedurálním
návrhu.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážený
pane místopředsedo, vážené dámy
a pánové. To, co zde probíhá, je základní
spor o majetek a základní spor o perspektivu našeho
zemědělství. Když bylo v Rakousku zrušeno
nevolnictví, byl císař natolik osvícený,
že uložil povinnost pánům - nějaký
rok se starat o své nevolníky, aby byli schopni
se sami postavit na své nohy.
Domnívám se, že povinností vlády
a povinností zákonodárců po listopadu
1989 bylo též pomoci novým nevolníkům,
které vypěstoval komunistický režim,
dát jim čas a dát jim možnost se postavit
na vlastní nohy. Perspektiva našeho zemědělství
po transformaci, tak jak zatím probíhá, je
ta, že zde vzniknou ze tří čtvrtin zemědělské
velkopodniky. Nejdříve tzv. družstva vlastníků,
obchodní společnosti nebo akciové společnosti,
které během několika let se dostanou do rukou
těch, kteří jsou u řízení
podniků a mají nejvíce informací.
Výsledkem bude, že tři čtvrtiny našeho
zemědělství budou velkostatky tisíc
hektarů a více.
Domnívám se, že tohoto majetku se převážně
uchopí lidé, kteří u tohoto majetku
byli do roku 1989, a mají nejvíce informací.
Tito lidé vytvoří tvrdou agrární
lobby, která bude diktovat jak státu, tak těm
nešťastníkům, kteří měli
odvahu se postavit na vlastní nohy a sami již soukromě
hospodařit.
Domnívám se, že úkolem vlády
a úkolem parlamentu by bylo nastavit proces, který
by znovu se obnovil přirozený vývoj, který
byl přerušený před 40 lety, aby v této
zemi znovu vznikli soukromí hospodáři střední
velikosti, kteří mohou být do budoucna zárukou
stability českého zemědělství
a českého venkova.
Domnívám se, že sankční zákon
by k tomu měl přispět.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Hofhanzlovi. Dávám slovo
panu poslanci Dobalovi, připraví se pan kolega Červinka.
Poslanec Viktor Dobal: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, mám jen drobnou připomínku.
Dříve, než by se uzavřela rozprava,
abychom neopomněli jednu věc, že kdybychom
hlasováním přijali ustanovení o kaucích,
tak potom musíme změnit i § 1. Přesné
znění by bylo: Tento zákon upravuje pokuty
a kauce. Pro případ, že by toto ustanovení
bylo přijato, navrhuji pozměňovací
návrh doplnit do § 1 za pokuty a kauce.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Dobalovi, dávám slovo
panu poslanci Červinkovi.
Poslanec Josef Červinka: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, vážená vládo,
samozřejmě nechci oponovat panu poslanci Výbornému
v jeho právních závěrech, přesto
si dovoluji upozornit vás, že v úvodním
sněmovním tisku kauce byly nařízeny
ze zákona, kdežto v tisku 109 je jasně napsáno,
že okresní úřad může uložit
kauci, což si myslím, že je zásadní
obrat ve sledování tohoto pojmu a byť je pro
nás pojem kauce poměrně nezvyklý,
myslím si, že je možné na něj si
zvyknout, protože skutečně sleduje ten správný
účel. Doporučuji vám hlasovat o tomto
pozměňovacím návrhu.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Červinkovi, do rozpravy se
již nikdo nehlásí? Pan poslanec Kozák.
Poslanec Stanislav Kozák: Pane předsedo,
pane předsedající, kolegové a kolegyně,
s lecčím, co zde řekli zástupci vládní
koalice, se dá souhlasit, ale vždycky s tou první
větou. V opačném je to, bohužel, horší.
Dovolte, abych vám dal příklad, jak by to
vypadalo, kdyby se uplatnilo zařazení do toho zákona
§ 3 nově koncipovaného, jak jej navrhoval pan
poslanec Černý.
Jsem členem transformovaného družstva vlastníků,
kdysi oprávněná osoba. Představme
si, že přijdu do tohoto podniku a řeknu: Mám
tady nárok na 20 milionů majetku. Pochopitelně,
že nově jmenovaný předseda nebo ředitel
mě pošle někam. Řekne, že jsem
padlý na hlavu. Řeknu, že to chci, a nesu to
na pozemkový fond a budu to vyžadovat.
My budeme chtít kauci po tomto novém transformovaném
podniku? Podniky nemají prostředky na to, aby hradily
faktury neboť jim zase nehradí faktury mlékarny,
masný průmysl atd. Na kauci si budou muset vypůjčit
od bank na nemalý úrok. Jde to z majetku dnes už
vlastníků tohoto majetku, dříve oprávněných
osob. Jestliže si vezmu mechanismus, který v tomto
státě funguje, a v závěru je napsáno,
že tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení, dovolím si tvrdit, že
50% zemědělských podniků bude ztransformováno
a bude to postihovat skutečné vlastníky,
nejen další oprávněné osoby.
Proto se domnívám, že celé toto ustanovení
nově koncipovaného § 3 by nemělo být
schváleno, nehledě na skutečnost, o které
jsem hovořil, že nezahrnuje klausuli, kdo bude určovat
to, že jde o právněný nárok.
Navrhovatel by mi zde mohl říci, že to bude
okresní úřad. Mohu s tím souhlasit,
ale jen částečně. O kauci zatím
rozhoduje podle našich platných zákonů
prokurátor. Tady mají o kauci rozhodovat nekvalifikovaní
lidé?
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Kozákovi.
Hlásí se někdo do rozpravy? Není tomu
tak. Rozpravu končím.
Než budeme hlasovat o procedurálním návrhu,
chtěl bych říci jednu věc. Domnívám
se, že i upřesněné pozměňovací
návrhy by bylo možno v případě
přerušení projednávání
tohoto bodu dát k dispozici zpravodaji a zástupci
navrhovatelů, aby to zapracovali do společného
podkladového materiálu, který bude také
materiálem, se kterým bude pracovat vláda
pokud dojdeme k dohodě. Věřím, že
nám všem jde o to, abychom nakonec schválili
co nejkvalitnější zákon.
Tím, že jsme teď uzavřeli rozpravu samozřejmě
neříkáme, že jakmile vláda dá
své vyjádření, jakmile budou navrhovatelé
a zpravodaj hotovi se svou prací, před dalším
projednáváním je možno tuto rozpravu
otevřít a přednést návrhy,
které by předlohu zlepšili.
Dámy a pánové, rozprava byla ukončena.
Dám nyní hlasovat o přerušení
projednávání tohoto bodu s tím, že
bychom pokračovali v projednávání
na příští schůzi ČNR.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku. 128.
Kdo je proti? 31.
Tento procedurální návrh byl přijat.
Dámy a pánové, přejdeme k poslednímu
bodu našeho programu, což je
Jde o návrh našeho zahraničního výboru,
a proto prosím pana poslance Paynea, nebo jiného
pověřeného člena zahraničního
výboru, aby se ujal slova. Prosím paní poslankyni
Janů, aby uvedla návrh.
Poslankyně Ivana Janů: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, z pověření
zahraničního výboru bych si vám dovolila
odůvodnit tisk 170 a též tisk 170A. K tisku
170.
Zahraniční výbor po souhlasu předsednictva
ČNR pověřil delegaci čtyř poslanců,
aby navštívila Radu Evropy ve Strasburku a projednala
otázku kontinuity členství nově vznikajících
států v tomto důležitém evropském
orgánu. Zmíněná skupina poslanců
ve Strasburku jednala ve dnech 3.-6. tohoto měsíce.
Jednala se všemi důležitými představiteli
Rady Evropy: s prezidentem Rady Evropy panem Martinezem a dále
s pěti řediteli nejdůležitějších
odborů Rady Evropy - ředitele odboru politického,
právního, lidských práv a dalších.
Jednala rovněž s mnoha poslanci Rady Evropy členy
byra Rady Evropy. Z těchto všech jednání
vyplynula skutečnost, že je třeba, aby z půdy
tohoto parlamentu pokud možno ještě do konce
tohoto měsíce vzešla žádost, kterou
by se nově vznikající stát přihlásil
k tomu, aby i nadále zůstával členem
Rady Evropy.
5. listopadu na půdě Rady Evropy vystoupil i federální
ministr pan Moravčík, který poprvné
oficiálně na půdě Rady Evroy oznámil
skutečnost, že patrně k 31. 12. 1992 dojde
k zániku federace a ke vzniku dvou samostatných
států. Pan ministr požádal, aby Rada
Evropy těmto nově vzniklým státům
věnovala svou pozornost a příznivě
posuzovala jejich kroky vedoucí k tomu, aby došlo
ke kontinuitě jejich členství.
Podrobně máte všechny tyto okolnosti popsány
v tisku 170 nazvaném Návrh zahraničního
výboru na žádost ČNR o podmínečné
členství ČR v Radě Evropy.
Dnes došlo k jednání s panem ministrem zahraničních
vztahů Zieleniecem, který k tomuto textu, kde zahraniční
výbor původně zamýšlel ho nechat
na tomto plénu odsouhlasit, měl určité
výhrady. Projevil názor, že je nutno, aby skutečnosti
uvedené v tomto tisku byly koordinovány a úmysly
vlády a ministerstva, které v tomto směru
má. Proto došlo ke vzniku tisku 170A, který
tímto způsobem předkládám jako
pozměňovací návrh k tisku 170. Žádám
vás, aby toto usnesení bylo odsouhlaseno.
V podstatě dochází k tomu, že dopis,
který je koncipován v tisku 170 - po konzultaci
s ministerstvem zahraničních věcí
by bylo uloženo předsednictvu ČNR, aby projednalo
text dopisu, který by odeslal předseda ČNR
adresátům Rady Evropy. Proto nyní přečtu
návrh tohoto usnesení, než o něm bude
hlasováno.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Já se domnívám, že tisk 170A jsme obdrželi,
že není třeba ho nyní číst.
Děkuji paní poslankyni Janů za uvedení
tohoto bodu a otevírám rozpravu. Do rozpravy se
jako první přihlásila paní kolegyně
Stiborová, které uděluji slovo.
Poslankyně Marie Stiborová: Pane předsedající,
dámy a pánové, to, co nyní projednáváme
na půdě ČNR, má skutečně
velký mezinárodně politický význam.
Má to význam i vnitropolitický, a to z toho
důvodu, že se snažíme zabezpečit,
že došlo-li by k rozdělení našeho
společného státu, aby byla pro naše
občany, to je pro občany České republiky,
zachována lidská práva a svobody. Musím
potvrdit to, co zde bylo řečeno paní poslankyní
Janů. Při našem jednání v Radě
Evropy jsme dostali informaci o tom, že bude-li situace v
Československu i po rozpadu taková, že bude
vše probíhat zákonným a ústavním
rámcem, že by nebylo překážek pro
to, aby případně nově vzniklé
státy mohly být i dále členy Rady
Evropy. V tomto smyslu ovšem se domnívám, a
proto předkládám pozměňovací
návrh k tomuto usnesení - usnesení č.
170A - právě proto, aby toto usnesení mělo
zákonný rámec a tím pádem nemohlo
být žádných pochyb ze strany představitelů
Rady Evropy o tom, zda by naše případné
členství v Radě Evropy mohlo být zpochybněno,
předkládám tento pozměňovací
návrh.
Usnesení začíná zněním:
"ČNR I. prohlašuje, že Česká
republika si přeje být členem Rady Evropy",
doporučuji, aby bylo vloženo za slovem "být"
toto znění:
"stane-li se subjektem mezinárodního práva."
čili celá věta by zněla: "ČNR
I. prohlašuje, že Česká republika si přeje
být, stane-li se subjektem mezinárodního
práva, členem Rady Evropy.".
Nebude-li můj pozměňující návrh
přijat, navrhuji další pozměňující
návrh, a to místo této vložené
věty: "stane-li se subjektem mezinárodního
práva", aby to byla věta vložená
"stane-li se samostatným státem". Děkuji
vám.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji paní poslankyni Stiborové. Do rozpravy
se dál nikdo nepřihlásil.
V rozpravě bude pokračovat pan kolega Payne.
Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající,
vážené kolegyně, vážení
kolegové, rád bych navrhl, aby v bodě I.
ve druhém odstavci, ve druhé řádce
bylo vypuštěno slovo "ji", které
- zdá se - je v textu nadbytečné. To za prvé.
Za druhé návrh tohoto usnesení, respektive
obě dvě verze, které byly připravovány,
byly konzultovány, a to ještě dnes s odborníky,
v podstatě s lidmi, kteří vedou legislativu
na ministerstvu mezinárodních vztahů, a ti
konstatovali, že v této formulaci, která jaksi
předjímá cosi, není skryto žádné
mezinárodně politické nebezpečí
pro Českou republiku. Rozumí se totiž samo
sebou, že takovéto usnesení, ať už
je formulováno jakkoliv, je odesíláno někým,
kdo zatím nedisponuje mezinárodně právní
subjektivitou. Pokud by této subjektivity nenabyl, pak
takové usnesení samozřejmě ztrácí
svůj význam. Pokud jí však nabude, pak
má pro postavení České republiky,
řekl bych - téměř zásadní
význam. Z toho důvodu si myslím, že
přednesené výhrady k tomuto usnesení
jsou neopodstatněné.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Paynovi. Dále se do rozpravy
přihlásil pan poslanec Šoler, připraví
se pan poslanec Bílý.
Poslanec Jiří Šoler: Vážené
předsednictvo, vážená vládo,
vážení poslanci, usnesení, které
nám bylo předloženo, předjímá
v podstatě rozpad ČSFR. Já jsem si vědom,
že jaksi v případě, že by k tomuto
rozpadu došlo, i když my to nevítáme,
takže členství vzniklého následnického
státu v Radě Evropy, to znamená možnost
obracet se na evropské instituce, je velice žádoucí
a zajišťuje pro budoucí občany tohoto
státu v podstatě jakousi záruku právní
kontinuity.
Přesto se mi zdá, že předjímání
rozpadu republiky, zejména uvedení data případného
rozpadu, je nevhodné, a proto navrhuji, aby ve druhém
odstavci § 1 místo "od 1. 1. 1993" bylo
uvedeno "v případě rozpadu ČSFR".
To je můj pozměňující návrh.
A pak bych si dovolil několik poznámek spíše
obecného charakteru, které se týkají
vztahu Československa případně budoucí
České republiky a Rady Evropy.
Já jsem si několikrát s Radou Evropy před
časem dopisoval a byl jsem vždy zklamán tím,
když mi sdělili, že bohužel mým podáním
se nemohou zcela oficiálně zabývat, protože
v té době ještě Československo
buďto neratifikovalo konvence lidských práv
a svobod, v posledním stadiu už i ratifikovalo, ale
ještě nesplnilo nějaké ty formální
požadavky s ratifikací v této záležitosti.
Z tohoto důvodu jaksi pokud tedy dojde k té nežádoucí
pro mne události, že vznikne samostatná Česká
republika, samozřejmě vítám, pokud
kontinuita jurisdikce Rady Evropy, Evropské komise pro
lidská práva a Evropského soudu pro lidská
práva bude u nás pokračovat. Současně
bych chtěl upozornit nebo konstatovat, že tím,
že tedy budeme požadovat o vstup do Rady Evropy jako
samostatná republika, pokud to bude potřeba, tak
potom na sebe bereme jisté závazky.
Domnívám se, že instituce pro pluralitní
parlamentní demokracii, které by měly být
zárukou demokratického vývoje budoucího
státu, by měly být výsledkem svobodných
voleb do těchto institucí. Domnívám
se, že pokud nejde o řešení krátkodobé,
tak orgány vzniklé jmenování poslanců
nějaké jiné instituce jiného státu
není tímto demokratickým procesem, a proto
se domnívám, že po vzniku tohoto nového
státu by v nějaké rozumné, brzké
době měly být vyhlášeny nové
volby, kde by si občané tohoto státu zvolili
své nové zástupce. Týká se
to určitě případné transformace
poslanců FS někam a týká se to do
jisté míry i nás, protože i my jsme
byli zvoleni za poslance jiného státu. To je poznámka
číslo jedna.
Další poznámku, kterou bych chtěl uvést,
je to, že v Československu existují určité
iniciativy, které pokládají v podstatě
rozpad ČSFR bez možnosti se k této věci
vyjádřit za neústavní a protizákonné
a chtějí tímto - třeba formou Rady
Evropy - vyjádřit tuto svou nespokojenost. Domnívám
se, že nějaké dopisy naše tohoto charakteru
Radě Evropy by neměly žádným
způsobem zabránit těmto občanům,
aby mohli tento svůj pohled na věc uplatnit. To
je názor druhý.
Třetí poznámka se týká některých
občanů, kteří se na mě obraceli,
kteří pokládají současný
rozpad státu za natolik destruktivní - aspoň
v současné době - že nepokládají
za vhodné stát se občany některého
z nástupnických států. Není
to asi příliš mnoho občanů, není
to typická záležitost. Možná, že
ti občané si to ještě rozmyslí.
Každopádně se na mě takoví občané
obraceli, ptali se, jakým způsobem toto bude řešeno.
Já se domnívám, že i tito občané
by měli mít nějakým způsobem
zastání u nějakých institucí
pro lidská práva. Domnívám se, že
například zrovna Rada Evropy by byla tou vhodnou
institucí, která těmto lidem zaručí
zachování jejich práv v případě
konce ČSFR. Domnívám se, že i v tomto
smyslu bychom se mohli na Radu Evropy obrátit. Děkuji
vám.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Šolerovi. Dávám
slovo panu poslanci Bílému a připraví
se pan kolega Syka.
Poslanec Jiří Bílý: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, kolegyně a kolegové, chtěl
bych zde předložit malý návrh k tisku
170, a to k tomu druhému odseku, který zde je -
ochrana lidských práv, včetně práv
i osob patřících k národnostním
menšinám. V podstatě si myslím, že
by bylo potřeba tento text rozšířit
v tom smyslu, že by tato věta měla znít:
"Ochrana lidských práv, včetně
práv osob patřících k různým
národům a národnostním menšinám."
Předpokládám, že pokud vznikne nástupnický
stát naší západní části
ČSFR, bude to stát, který bude mít
několik státotvorných národů,
tedy Čechů, Moravanů a Slezanů tak,
jak to ukázalo poslední sčítání
lidu. To znamená - nejsou to tedy národní
menšiny - a neměly by tedy vymezený právní
statut a je třeba také ve smyslu Listiny lidských
práv a svobod tuto věc respektovat. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Bílému a předávám
slovo panu poslanci Sykovi.
Poslanec Martin Syka: Pane předsedající,
dámy a pánové, já se domnívám,
že to není zcela dobře připravený
návrh.
Postrádám zde přítomnost ministra
mezinárodních vztahů byť s ním
byla na schůzi zahraničního výboru
celá věc diskutována. Dávám
tedy návrh, aby byl zavolán pan ministr Zieleniec
nebo abychom přerušili jednání o tomto
bodu.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu kolegovi Sykovi. Mám tomu rozumět
tak, že řadíte tyto návrhy za sebe?
O nich se nedá zároveň rozhodnout. Byl jsem
informován panem ministrem Zieleniecem, že mu dnešní
náročný program kdy jedná se zahraniční
delegací brání, aby setrval na jednání
České národní rady až do závěru
v dnešním odpoledni a podvečeru, takže
přejímám, že náš pokus přivolat
ho, bude přinejmenším časově
náročný, ne-li neúspěšný.
Nicméně mám za povinnost dát o tomto
návrhu hlasovat.
Kdo je pro to, aby si Česká národní
rada vyžádala přítomnost pana ministra
Zielenice tak, jak navrhl pan kolega Syka, ať zvedne ruku!
61. Děkuji.
Kdo je proti? 52.
Tento návrh nebyl přijat. Druhý návrh
pana poslance Syky zněl na přerušení
projednávání tohoto bodu a odložení
na příští schůzi - takto je precizován
návrh kolegy Syky.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku! 71.
Kdo je proti? 62.
Kdo se zdržel hlasování? 24.
Tento procedurální návrh nebyl přijat.
Chtěl bych upozornit na to, že s panem ministrem Zieleniecem
před jeho odchodem bylo prokonzultováno toto znění
a on s tímto postupem souhlasil. Chtěl bych ještě
upozornit na to, že neprojednáváme přímo
návrh dopisu, se kterým se někam budeme obracet,
ale přesně formulované usnesení, které
pověří nějaký orgán,
aby tak vykonal. O slovo se hlásí pan kolega Ježek.
Poslanec Josef Ježek: Vážené dámy
a pánové, chtěl bych potvrdit, že na
dnešní dopolední schůzi zahraničního
výboru pan ministr Zieleniec byl přítomen
a návrh usnesení, který vám předkládáme,
byl s ním konzultován. Navíc o této
záležitosti bude jednat zítra česká
vláda v mnohem širším kontextu, to znamená
v oblasti vývoje mezinárodních vztahů
a postavení České republiky ve vztahu k mezinárodnímu
společenství po 1. lednu 1993.
Druhou poznámku bych měl k pozměňovacímu
návrhu pana kolegy Bílého. Uvědomte
si, že on navrhuje pozměnit návrh Evropské
úmluvy o Listině lidských práv a základních
svobod.
Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Dál se do rozpravy nikdo nehlásí,
rozpravu uzavírám. Chci se zeptat paní poslankyně
Janů, zda budeme moci přistoupit k závěrečnému
slovu a rozhodnout o pozměňovacích návrzích.
Poslankyně Ivana Janů: Dámy a pánové,
úvodem bych chtěla říci, že delegace,
která ve Strassburku byla, byla složena z poslanců
koaličních i opozičních a nikdo z
těch, kdo tam byl se nedomníval, že by tento
dopis neměl odejít. Naopak všichni pociťují,
že tento dopis musí odejít, poněvadž
výbor ministrů se sejde 4. prosince a o této
záležitosti bude jednat.
Myslím, že rozhodující jsou návrhy,
které byly podány k tisku 170A. První návrh
podala paní poslankyně Stiborová s tím,
že se do bodu I za slovo "být" vsouvá
"stane- li se subjektem mezinárodního práva",
anebo "stane-li se samostatným státem".
Tyto dva návrhy podala vedle sebe. Věta by zněla
"Prohlašuje, že Česká republika si
přeje být stane-li se subjektem mezinárodního
práva, členem Rady Evropy." Domnívám
se, že na to zde už bylo reagováno panem poslancem
Paynem a ztotožňuji se z jeho stanoviskem, že
v případě, že nedojde k rozpadu federace,
nikdo nebude o této záležitosti jednat. Podle
mého soudu je to přesné, ale je to poněkud
nadbytečné.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji za tato slova. Dámy a pánové,
promiňte, dopustil jsem se určité nekorektnosti.
Pro úplnou přesnost bychom měli buď
akceptovat, že proti tomu nebudeme mít námitky
nebo případně rozhodnout hlasováním
o tom, že za základ projednávání
bereme návrh usnesení zahraničního
výboru, tisk 170A, tak abychom se pohnuli z místa.
Berme to tedy tak, že nám byl paní zpravodajkou
přednesen procedurální návrh na stažení
tisku 170. Budeme se tedy zabývat tiskem 170A. Jsou námitky
proti tomuto postupu?
/Nikdo se nehlásil./
Můžeme tedy přistoupit k hlasování
o prvním pozměňovacím návrhu,
který přednesla paní poslankyně Stiborová.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku. 65.
Kdo je proti? 65.
Tento návrh nebyl přijat.
Prosím další návrh.
Poslankyně Ivana Janů: Pak zde byl iniciativní
návrh stejného významu paní poslankyně
Stiborové, kde se místo "stane-li se subjektem
mezinárodního práva" měla použít
formulace "stane-li se samostatným státem".
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku. 84.
Kdo je proti? 40.
Kdo se zdržel hlasování? 32.
Tento návrh byl poměrem hlasů 84:72 přijat.
Prosím o další návrh.
Poslankyně Ivana Janů: Dalším
návrhem je návrh pana poslance Payna, který
navrhuje, aby v odst. 1, odst. 2 ve druhé větě
došlo k vypuštění slova "ji".
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Já bych to považoval za gramatickou úpravu,
o které není třeba hlasovat, nejsou-li námitky.
/Námitky nebyly./
Poslankyně Ivana Janů: Třetí
návrh vznesl pan poslanec Šoler, který navrhoval,
aby v odst. 1, odst. 2, došlo v prvním řádku
k nahrazení data "od 1. 1. 1993" textem "v
případě rozpadu ČSFR".
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Jde tedy o nahrazení textu "od 1. 1. 1993" textem
"v případě rozpadu ČSFR".
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku. 69.
Kdo je proti? 68. Tento návrh nebyl přijat. Prosím
o další návrh.
Poslankyně Ivana Janů: Dále v rozpravě
vystoupil pan poslanec Bílý, který diskutoval
k tisku 170 a jeho námitka se týkala ustanovení,
které vysvětluje situaci, která je obsažena,
pokud jde o práva národnostních menšin,
ve statutu Rady Evropy. Myslím, že z tohoto důvodu
je tato připomínka mimo pořad jednání.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec
Bílý.
Poslanec Jiří Bílý: /Z místa
stenografů nebylo rozumět./
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Vzhledem k tomu, že nebylo dobře rozumět, opakuji,
že smyslem návrhu pana poslance Bílého
bylo, že by měla Česká republika respektovat
nejen práva národnostních menšin, ale
i práva národů.
Berme to jako poznámku pro další řešení
této záležitosti s tím, že kolega
Bílý uvedl, že akceptuje to, že jsme stáhli
tisk 170.
Já se omlouvám za nepřesnost.
Poslankyně Ivana Janů: Pan poslanec Syka
navrhoval ve svém vystoupení zavolat k jednání
ministra a dále přerušit toto jednání.
O jeho návrhu bylo již rozhodnuto hlasováním.
Dále vystoupil pan poslanec Ježek, který nepodal
konkrétní pozměňovací návrh.
Pane předsedající, myslím, že
z hlasování vyplynulo, že usnesení je
přijato s pozměňovacím návrhem
paní poslankyně Stiborové v 1 návrhu
usnesení.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji paní poslankyni Janů a ptám
se, do je pro přijetí usnesení ČNR
včetně schváleného pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku. 145.
Kdo je proti? 4.
Usnesení bylo schváleno.
Dámy a pánové, prosím, abyste vzali
na vědomí, že ústavní komise
se sejde v pátek v 10.00 hodin v místnosti předsednictva
a předsednictvo ČNR se sejde ve čtvrtek 26.
11. v 14.00 hodin v místnosti předsednictva a komise
pro práci Kanceláře ČNR se bude konat
25. 11., tedy zítra v 15.00 v místnosti č.
07.
Projednaly jsme poslední bod této schůze,
děkuji vám za konstruktivní spolupráci
a přeji vám příjemný zbytek
večera.