Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministru Rumlovi a otevírám rozpravu
k tomuto bodu. Do rozpravy se nikdo nehlásí, rozpravu
tedy končím. Dovolte mi, abych navrhl další
usnesení:
"Česká národní rada schvaluje
smlouvu mezi vládou ČR a SR o zrušení
vízové povinnosti."
Kdo souhlasí s tímto návrhem usnesení,
ať prosím zvedne ruku. 100. Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že jsme schválili toto usnesení
a tím jsme projednali bod č. 8 našeho programu.
Dalším bodem návrhu je
Společnou zprávu jste obdrželi jako tisk 122.
Z pověření vlády České
republiky nám předložený návrh
odůvodní opět ministr vnitra pan Jan Ruml,
kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, tuto smlouvu
považuji za jednu z nejvýznamnějších
a proto dovolte, abych se u ní zdržel trochu déle.
Z obsahového hlediska jde o smluvní úpravu,
která by měla vstoupit v platnost souběžně
s vytvořením obou republik jako nezávislých
států. V daném ohledu je určující,
že mezi těmito státy nebude po zániku
federace vytvořena klasická státní
hranice, jenž existuje mezi ČSFR a jejími sousedními
státy. Faktická možnost pobytu osob, včetně
cizinců ze třetích států vyžaduje,
aby mezi oběma republikami byla přijata formou smluvní
úpravy odpovídající pravidla spolupráce
v oblasti tzv. cizineckého režimu.
Část I. dohody - Pobyt cizinců ze třetích
států na území České
republiky a na území Slovenské republiky
- čl. 1 až 7 - vychází z předpokladu,
že obě republiky budou mít právní
nástupnictví po ČSFR. Návrh proto
předpokládá převzetí závazku
z dosavadních dohod o pobytu cizinců tzv. bezvízové
dohody a dohody o malém pohraničním styku
- a koordinační, resp. informační
vazby při změnách rozsahu příslušných
mezinárodních závazků.
Se zřetelem k "otevřené" povaze
státní hranice je nezbytné, aby příslušné
orgány smluvních stran uplatňovaly shodný
postup v tzv. cizinecké agendě a v souvisejících
otázkách. Je proto mimo jiné naprosto nezbytné,
aby cizinec ze třetího státu, jemuž
byl zakázán pobyt v jedné republice, nemohl
přicestovat a pobývat na území druhé
republiky. Smlouva zajišťuje jednotnou výši
správních poplatků v cizinecké agendě
na území obou republik cílem je zabránit
případným spekulacím.
Čl. II. dohody, jeden z nejdůležitějších
- předávání cizinců ze třetích
států na společných státních
hranicích - odpovídá československé
současné smluvní praxi, zejména nedávno
uzavřené vládní dohodě s Rakouskou
republikou a s připravovanou smlouvou s Německem.
V daném ohledu je tato část dohody předpokladem
plnění těchto mezinárodních
závazků, které ČSFR přijala
a Česká republika přijme. Úprava zahrnuje
pouze pravidla pro převádění cizinců
ze třetích států, předávání
vlastních občanů smluvních stran je
obsaženo v dohodě o zrušení vízové
povinnosti.
Důležitá je část. IV. - Společná
a závěrečná ustanovení, poněvadž
smluvními stranami těchto dohod, jež by měly
upravit zejména organizačně technické
podrobnosti vzájemné spolupráce, budou ministerstva
vnitra a zahraničí. Návrh umožňuje,
aby provádění dohody bylo ze stanovených
důvodů zcela nebo z části zastaveno,
ale platnost dohody by přitom nebyla dotčena. Umožňuje
se tak bezprostředně reagovat na mimořádné
situace vzniklé na území jedné ze
smluvních stran. Platnost dohody je možno za stanovených
podmínek ukončit výpovědí.
Tzn. nezbytnost uzavření této smlouvy je
dána především předpokládaným
následnictvím České republiky a Slovenské
republiky ve vztahu k závazkům z mezinárodních
smluv, především o pobytu cizinců, uprchlících
a pohraničním odbavování, jež
ČSFR uzavřela.
A za druhé - je nezbytnost uzavření této
smlouvy dána skutečností, že mezi Českou
republikou a Slovenskou republikou, alespoň po jistou dobu,
nebudou existovat funkční státní hranice
s hraničními přechody a systémem ostrahy
těchto hranic. Státní hranice mezi oběma
republikami budou mít fakticky jakýsi "vnitřní"
charakter a každá z republik bude mít přirozeně
zájem na obsahu a uplatňování cizineckého
režimu, jenž bude zároveň uskutečňovat
strana druhá.
Za třetí - nezbytnost uzavření toto
smlouvy je dána okolností, že dosud jednotná
vnitrostátní úprava příslušné
problematiky, přijatá v rámci federálního
zákonodárství, může doznat změnu
po té, kdy zákonodárné pravomoce přejdou
na národní rady republik. Jde v této souvislosti
o to, aby alespoň základní instituty na daném
úseku měly v obou republikách alespoň
obdobný charakter, především v tzv.
první etapě samostatné existence obou republik.
Tolik tedy ke zdůvodnění, podle mne, této
důležité smlouvy.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministru Rumlovi za předložení
této velice důležité smlouvy. Otevírám
rozpravu k tomuto bodu.
/Nikdo se nehlásil./
Rozpravu tedy končím a navrhuji vám následující
usnesení:
"Česká národní rada schvaluje
smlouvu mezi vládou České republiky a vládou
Slovenské republiky o společném postupu v
otázkách pobytu cizinců ze třetích
států na území České
republiky a na území Slovenské republiky."
Kdo souhlasí s tímto navrženým usnesením,
ať zvedne ruku. 105.
Kdo je proti? 1.
Konstatuji, že jsme projednali další bod našeho
programu.
Dámy a pánové, desátým bodem
našeho programu je
Společnou zprávu jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 123. Smlouvu nám odůvodní z pověření
vlády České republiky opět ministr
vnitra pan Jan Ruml, kterého prosím, aby se ujal
slova.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, jde o smlouvy
o společném využívání
stanovených informací a archivních fondů
v oblasti činnosti ministerstva vnitra v oblasti vnitřního
pořádku a bezpečnosti. Tato smlouva má
platit po dobu 20 let a jejím cílem je zachovat
funkčnost, účelnost a hospodárnost
archivních fondů vzniklých z činností
všech tří ministerstev a v zájmu zachování
dobré spolupráce obou smluvních stran při
dalším využívání, zejména
v boji proti kriminální trestné činnosti.
Obsahem smlouvy je vymezení umístění,
vedení, správa, způsob užívání
a dělení fondů kriminalistických a
správních evidencí a stanovení pravidel,
podle kterých bude provedena rozluka archivních
fondů federálního ministerstva vnitra a federálního
policejního sboru, vojsk ministerstva vnitra, dále
rozdělení operativních svazků a evidence
zájmových osob bývalé Státní
bezpečnosti a personálních spisů policistů
a jejich předchůdců.
V čl. 2, 3 a 4 smlouvy jsou jednotlivé informační
fondy vyjmenovány a dále je určeno, kdo který
fond, až do rozdělení archivace bude spravovat,
obsahové náklady na jejich spravování
a provozování.
Na přípravě rozdělení archivů
evidencí všech druhů a poznatkových
fondů se podílela meziresortní komise Federálního
ministerstva vnitra, ministerstva vnitra ČR a ministerstva
vnitra SR a jejich jednotlivá odborná pracoviště.
Ministrů vnitra obou republik je pak touto smlouvou uloženo
vytvoří paritní komisi, která bude
řešit případné problémy
vzniklé při realizaci této smlouvy.
Článek sedm zavazuje obě smluvní strany
k tomu, aby správu a provozování dočasně
společně užívaných fondů
provozovali způsobem, který zachová jejich
funkčnost a zabrání jejich zneužití.
Vláda České a vláda Slovenské
republiky zmocnila své ministry vnitra ke sjednání
prováděcích protokolů, které
stanoví, časový harmonogram a mechanismus
dělení jednotlivých fondů, podmínky
společného užívání a úhradu
provozních nákladů. Na základě
toho již byly připraveny tři dokumenty: rozkaz
tří ministrů vnitra o delimitaci správních
a kriminalistických evidencí, archivních
fondů a zařízení na ochranu utajovaných
skutečností s termínem plnění
do 31. 12. 1992. Tento rozkaz již byl vydán.
Dále je připraven prováděcí
protokol k této smlouvě a dohod mezi ministry vnitra
ČR a SR o rozdělení a dalším
využívání písemností vzniklých
z činnosti útvarů FMV a FKS a vojsk ministerstva
vnitra. Nezávislé komise při FMV a centrální
personální evidence FMV s termínem plnění
po 1. 1. 1993. Zde se jedná o rozluku tzv. spisové
služby.
V této smluvě se používá řada
pro vás ne zcela známých a jasných
termínů, blíže při vašich
dotazech. Považuji tutu smlouvu z mé strany za předloženou
a odůvodněnou. Odpovím až na vaše
dotazy.
Děkuji vám za vaši pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministru Rumlovi. Otevírám rozpravu
k tomuto bodu, do rozpravy se nikdo nehlásí, rozpravu
končím. Navrhuji následující
usnesení:
ČNR schvaluje smlouvy mezi vládou ČR a vládou
SR o společném využívání
stanovených informačních a archivních
fondů vzniklých z činnosti ministerstev vnitra
v oblasti vnitřního pořádku a bezpečnosti.
Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne
ruku. 99.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že jsme schválili tuto smlouvu a projednali
jsme tím i další bod našeho programu.
Jako další bod máme na programu
Společnou zprávu jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 124. Z pověření vlády bude odůvodňovat
dnes nejpilnější odůvodňovatel
pan ministr Ruml. Dávám mu naposledy slovo k odůvodnění
smlouvy.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Dámy a pánové,
budu hovořit o smlouvě mezi vládou ČR
a vládou SR o spolupráci v oblasti telekomunikačních
služeb ministerstev vnitra a šifrové služby.
Vlastní a nezávislá šifrová služba
je jedním z atributů každého samostatného
státu. V každém státě může
být vždy pouze jeden garant kvality a spolehlivosti
šifrové služby. V ČSFR jím do rozpadu
federace je odborný útvar FMV. Tato dohoda, kterou
předkládám, má řešit plynulé
převzetí dosavadních práv, povinností
a smluvních závazků FMV republikovými
MV. Uzavřením této dohody jsou republiková
ministerstva vnitra zmocněná do doby přijetí
příslušných obecně právních
předpisů samostatně řešit problematiku
šifrové služby. Tím nedojde ke vzniku
právního vákua vedoucímu k ohrožení
chodu šifrové služby i bezpečnosti technických
prostředků používaných oběma
smluvními stranami, ani k narušení mezinárodních
vazeb mezi šifrovými službami. Šifrová
služba jako zvláštní prostředek
k ochraně státního tajemství zabezpečuje
šifrovou ochranu informací určenými
pracovníky a státem garantovanými šifrovacími
prostředky. Šifrová ochrana je způsob
ochrany informací před jejich získáním
či znehodnocením nepovolanou osobou. K této
ochraně se využívají šifrovací
prostředky na bázi kryptografických metod.
Státní zájem na řádném
provádění šifrové služby
zastupuje FMV, které podle zákona č. 102/1971
Sb., o ochraně státního tajemství
ve znění zákona 383/1990 Sb. šifrovou
službu metodicky řídí a vydává
pokyny k zajištění jednotného a bezpečného
provádění šifrové služby.
Nyní jde o to, aby tuto práci mohla vykonávat
obě ministerstva vnitra po dobu než si zřídí
vlastní šifrový systém oba státy.
Tato smlouva byla projednána a schválena ve výboru
pro právní ochranu a bezpečnost i v zahraničním
výboru ČNR.
Tolik k předložení této smlouvy.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministru Rumlovi. Otevírám
rozpravu k této smlouvě mezi vládou ČR
a vládou SR. Do rozpravy se nikdo nehlásí,
proto ji končím. Navrhuji následující
usnesení:
"Česká národní rada schvaluje
smlouvu mezi vládou ČR a vládou SR o spolupráci
v oblasti telekomunikačních služeb ministerstev
vnitra a šifrové služby."
Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne
ruku. 108.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že jsme schválili toto usnesení
a tím smlouvu. Můžeme přikročit
k dalšímu bodu našeho programu.
Dalším bodem je
Uvedený návrh vám byl předán
prostřednictvím výborů. Společná
zpráva má číslo sněmovního
tisku 125. Z pověření vlády nám
tento návrh odůvodní pan ministr Vodička,
kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr práce a sociálních věcí
ČR Jindřich Vodička: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, předložená
smlouva mezi ČR a SR o sociálním zabezpečení
je jedna z těch smluv, které se bezprostředně
týkají velké části občanů
a které určují jejich práva a povinnosti
v této tak citlivé oblasti.
Úzké vztahy mezi oběma republikami a vzájemná
propojenost pracovních a rodinných vztahů
předurčují, že řešení
otázky sociálního zabezpečení
ihned po rozdělení ČSFR na dva samostatné
státy musíme považovat za mimořádně
významné.
Dovolte mi zdůraznit, že předkládaná
smluvní úprava sociálního zabezpečení
mezi ČR a SR plně sleduje úpravu a praxi
vycházející z pojišťovacích
principů běžnou mezi vyspělými
státy. Přes již zmíněné
úzké vztahy mezi ČR a SR překládaná
smlouva nehledá zvláštní nebo neobvyklá
řešení. Takový přístup
by vzhledem k zapojení ČR a SR do evropských
struktur byl v budoucnu sotva akceptovatelný nebo by přinejmenším
činil potíže.
Smlouva zakotvuje základní principy pro nároky
vyplývající z pojištění,
důchodového a nemocenského zabezpečení,
kterými jsou:
1. Zachování získaných nároků,
2. Sčítání pojistných dob,
3. Výplata dávek do druhého státu.
Za snad nejpodstatnější ze smlouvy je možno
považovat oblast důchodového zabezpečení,
na kterou bych chtěl zvlášť upřít
vaši pozornost.
Zavedením principu dílčích důchodů
se zde řeší jak poměrné nesení
nákladů na důchody oběma republikami
podle poměru dob zaměstnání odpracovaných
oběma, občanem na jejich vlastních územích.
Toto je stanoveno v čl. 11 předkládané
smlouvy, ale dochází zde i k vypořádání
dob zaměstnání získaných občanem
ještě za existence společného státu.
Podle čl. 20 smlouvy, tyto doby ve formě důchodů
uspokojí v zásadě vždy ta strana, na
jejímž území bylo sídlo zaměstnavatele
občana před rozdělením České
a Slovenské Federativní Republiky. Posledního
zaměstnavatele.
Vedle důchodového zabezpečení a nemocenského
pojištění je věcným obsahem smlouvy
také oblast státních sociálních
dávek a dávek a služeb sociální
péče. Vyjma zdravotního zabezpečení,
které upravuje smlouva o spolupráci v oblasti zdravotnictví,
a zabezpečení v nezaměstnanosti, které
upravuje smlouva o vzájemném zaměstnávání
občanů, tento smluvní dokument spolu s dalšími
pokrývá celou širokou oblast práv a
nároků občanů v sociální
oblasti, které jsou předmětem úprav
ve dvoustranných smlouvách mezi vyspělými
státy, nebo dvoustranných konvencích o sociálním
zabezpečení.
Tolik k zdůvodnění této smlouvy.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministrovi Vodičkovi. Otevírám
rozpravu k této smlouvě. Do rozpravy se nikdo nehlásí,
rozpravu tedy uzavírám. A navrhnu vám přijmout
následující usnesení:
"Česká národní rada schvaluje
smlouvu mezi ČR a SR o sociálním zabezpečení."
Kdo s tímto návrhem usnesení souhlasí,
ať, prosím, zvedne ruku? 102.
Děkuji.
Kdo je proti? 1.
Děkuji.
Usnesení jsme tedy schválili a tím jsme schválili
i smlouvu a projednali jsme další bod našeho
programu.
Dámy a pánové, přistoupíme
k projednávání bodu 13, kterým je
Společnou zprávu jsme obdrželi jako sněmovní
tisk č. 126. Odůvodněním této
smlouvy byl opět pověřen pan ministr Jindřich
Vodička, kterému předávám slovo.
Pan ministr práce a sociálních věci
Jindřich Vodička: Ještě jednou,
dámy a pánové. Smlouva, kterou máte
nyní před sebou, není možná tolik
v povědomí jako některé další,
ale její důsledky budou velmi závažné,
jak ve sféře hospodářské, tak
v sociální i sociologické, jako součást
každodenního života většiny našich
občanů.
V souvislosti s rozdělením ČSFR na dva samostatné
státy vzniká naléhavá potřeba
řešení otázky vzájemného
zaměstnávání občanů,
neboť velmi úzké ekonomické vazby a
všeobecný systém propojenosti mezi ČR
a SR se vyznačuje i tím, že poměrně
velký počet občanů jedné republiky
v současnosti je a nadále bude zaměstnaný
na území druhé republiky. Předkládaná
smlouva, v souladu s těmito potřebami, jakož
i trendem, který je uplatňován v rámci
integrace Evropského společenství, zakotvuje
základní zásadu trhu práce, kterou
je volný pohyb pracovních sil.
Tento volný pohyb pracovních sil znamená
na jedné straně svobodnou volbu občanů
hledat si podle svých představ a schopností
zaměstnání na území obou smluvních
států a na straně druhé svobodnou
volbu zaměstnavatele tyto občany zaměstnávat.
Předkládaná smlouva svou dikcí vylučuje
diskriminaci občanů, neboť při vzájemném
zaměstnávání jsou rozhodující
právní předpisy ve státě, kde
má sídlo zaměstnavatel.
Mezi smluvními státy se rovněž neuplatňuje
žádné administrativní omezení,
jakým je např. povolení k zaměstnání
nutné u ostatních cizinců. Jedinou podmínkou,
spíše statistického rázu, je registrace
občanů druhého smluvního státu
u územního orgánu příslušného
podle sídla zaměstnavatele. A při vysílání
zaměstnanců zaměstnavatelem jednoho smluvního
státu na území druhého smluvního
státu je nutná registrace u územního
orgánu práce v místě výkonu
této práce.
Vedle nároků, plynoucích ze zaměstnání
v oblasti důchodového a sociálního
zabezpečení upravené zvláštními
smlouvami, řeší smlouva o vzájemném
zaměstnávání i další nároky
občanů, a to v případě, že
se stanou nezaměstnanými. Vychází
se ze zásady vzájemně započitatelných,
odpracovaných dob na území obou smluvních
států a zásady, že pro poskytování
podpor v nezaměstnanosti je rozhodující právní
úprava v místě sídla zaměstnavatele.
Pokud se při realizaci této smlouvy vyskytnou některé
otázky, které bude třeba řešit
konkrétněji, např. otázky spolupráce
územních orgánů práce, poskytování
si informací o uchazečích o zaměstnání,
informací o volných pracovních místech,
apod., lze bližší podmínky sjednat správním
ujednáním mezi ministerstvem práce ČR
a ministerstvem práce a sociálních věcí
a rodiny SR. Tolik krátké zdůvodnění
této smlouvy.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano. Děkuji panu ministru Vodičkovi a otevírám
rozpravu k této smlouvě. Do rozpravy se nikdo nehlásí.
Rozpravu končím a navrhnu vám následující
usnesení:
"Česká národní rada schvaluje
smlouvu mezi ČR a SR o vzájemném zaměstnávání
občanů."
Kdo je, prosím, pro přijetí tohoto usnesení,
ať zvedne ruku. 92.
Kdo je proti? 1. Děkuji.
Konstatuji, že jsme schválili toto usnesení
a tím i smlouvu mezi republikami. Můžeme přejít
k dalšímu bodu našeho programu, kterým
je
Společnou zprávu jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 127. Vládou byl pověřen odůvodněním
pan ministr spravedlnosti Jiří Novák, kterého
žádám, aby se ujal slova.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák:
Pane předsedo, vážený pane předsedající,
dámy a pánové, sjednání smlouvy
mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o právní
pomoci poskytované justičními orgány
a o úpravě některých právních
vztahů, je nezbytné pro další fungování
justice po vzniku nových samostatných států,
tedy České republiky a Slovenské republiky.
Zpracovaný návrh smlouvy spolu se závěrečným
protokolem vytváří všechny podmínky
pro právní styky obou samostatných republik.
Tyto smluvní dokumenty přitom důsledně
zohledňují závazky vyplývající
z mezinárodních smluv, jimiž je dosud v právní
oblasti vázána Česká a Slovenská
Federativní Republika.
Smlouvy vycházejí z úplné samostatnosti,
a tím i plné mezinárodně právní
subjektivity obou nových států i ze zásady
odděleného státního občanství.
Velmi důležité je ustanovení, které
zakotvuje stejnou právní ochranu pro státní
občany jedné smluvní strany na území
druhé smluvní strany, a to jak z hlediska hmotně-právního,
tak i z hlediska procesního. Smlouva tedy promítá
zásadu národního režimu jako nosnou
zásadu dvoustranných mezinárodních
smluv o právní pomoci.
Smlouva obsahuje i pojmově vychází ze zásad
obvyklých v tomto typu mezinárodních smluv.
Po všeobecných ustanoveních upravuje právní
pomoc v občanských věcech, uznání
a rozhodnutí v občanských věcech a
právní pomoc v trestních věcech, včetně
předávání trestního stíhání
a vydávání a předávání
odsouzených. Smlouva respektuje závazky České
a Slovenské Federativní Republiky, jak jsou vyjádřeny
v mnohostranných mezinárodních smlouvách
upravujících právní pomoc v širším
slova smyslu, a jak je převezmou i samostatné státy.
Koncepce smlouvy tedy vychází z toho, že justiční
orgány budou postupovat především podle
příslušných mnohostranných mezinárodních
smluv, k jejichž doplnění smlouva obsahuje
potřebná ustanovení vyhovující
potřebám justičních orgánů
obou smluvních stran.
V oblasti občanské se jedná o mnohostranné
mezinárodní úmluvy Haagské konference,
mezinárodního práva soukromého v oblasti
trestní, o mnohostranné mezinárodní
úmluvy Rady Evropy. Závěrečný
protokol upravuje především některé
otázky přechodného charakteru, které
by nebylo žádoucí vtělovat přímo
do smlouvy jako dokumenty s předpokládanou dlouhodobou
životností. Jde o tzv. prezidentskou smlouvu. Tato
smlouva byla projednána ve třech výborech
České národní rady, a to ve výboru
ústavně právním, výboru pro
právní ochranu a bezpečnost a výboru
zahraničním. Ve všech výborech s ní
byl bez rozpravy vysloven souhlas.