Ministr průmyslu a obchodu Vladimír Dlouhý:
Pane předsedající, pane předsedo,
dámy a pánové, především
mi dovolte, abych vyjádřil své potěšení
nad tím, že poprvé ve svém životě
mohu přistoupit k tomuto, jak se zde říká,
řečništi. Je to pro mne skutečně
čest.
Dovolte mi, abych krátce svým úvodním
slovem uvedl vládní materiál nazvaný:
"Návrh na schválení dohody o vytvoření
celní unie mezi ČR a SR".
Dohoda o vytvoření celní unie mezi ČR
a SR byla podepsána dne 29. října 1992 oběma
premiéry.
Především bych chtěl zdůraznit,
že způsob, kterým vytváříme
celní unii mezi ČR a SR, je unikátní
z hlediska vytváření celních unií
v historii vyspělé ekonomiky. Poprvé vzniká
celní unie, nikoliv rozhodnutím zdola, dvou samostatných
států, které se rozhodly odstranit vzájemné
bariéry v obchodě a současně mít
netarifní opatření vůči třetím
zemím stejná. Naopak, vytváříme
celní unii v situaci, kdy se rozpadá jednolitý
stát, kdy vycházíme z ekonomiky, kterou bychom
s trochou nadsázky mohli nazvat superintegrovanou ekonomikou.
Tato skutečnost do značné míry předurčuje
i náš přístup k vytvoření
celní unie a vymezuje prostor pro určitá
specifika, která však pokračováním
projednávání této dohody se ukázala
být nevýznamná a ani ne převažující.
Jaké jsou základní cíle celní
unie? Především zajistit volný pohyb
zboží a služeb mezi oběma republikami.
Dále provádět shodnou obchodní a celní
politiku vůči třetím státům.
Toto je skutečnost, která je důležitá
a rozhodující především ve vztahu
k našim multilaterálním partnerům, tedy
mezinárodním integracím, jakými jsou
Evropské společenství, Evropské sdružení
volného obchodu, ale konec konců i Všeobecná
dohoda o obchodě a clech. Dalším cílem
je mít společný celní tarif. Základem
bude celní sazebník dosavadní ČSFR,
dále mít společná netarifní
opatření uplatňovaná navenek. Připomínám,
že cla a tarify jsou jedním druhem obchodních
opatření. Netarifní cla, netarifní
opatření, jako kvóty a některé
další jsou druhým druhem opatření.
Obě dvě opatření chceme mít
stejná. Chceme mít stejná pravidla o původu
zboží a zajistit tam, kde dosud není dosažená
nebo by nemusela být dosažená v budoucnosti,
harmonizaci právních norem souvisejících
s uplatňovaným obchodně politickým
režimem.
Rovnou chci zdůraznit, že na rozdíl právě
od případů, kdy celní unie vznikala
zdola, v našem případě, při vznikající
celní unii shora, v řadě případů
máme právě dnes harmonizované právní
normy, máme právě dnes řadu společných
pravidel, máme právě dnes vlastně
zónu volného obchodu, kde neexistují žádné
překážky pro pohyb zboží a služeb
mezi ČR a SR.
V tom je právě základní specifikum
vyžadující určité odlišnosti
při formování celní unie po rozdělení
federace.
Dohoda pokrývá veškeré výrobky
zařazené do tzv. harmonizovaného systému,
to je systému třídění a sledování
komodit v mezinárodním obchodě. Pouze zemědělské
výrobky jsou upraveny v dohodě rámcově
a jsou předmětem samostatného ujednání
ministrů zemědělství.
Současně v souladu s pravidly GATTU, obsahuje dohoda
tzv. horizontální ustanovení, která
upravují některé vztahy v některých
dalších oblastech.
Souvisí to především s tím, že
není možné uvažovat o efektivní
a fungující celní unii pouze z pohledu odstranění
vzájemných překážek v obchodu,
ať tarifních či netarifních, či
z pohledu toho, že budeme mít shodná tarifní
a netarifní opatření vůči třetím
stranám.
Abychom toto mohli zajistit, je nutno do značné
míry dosáhnout shodnosti hospodářských
politik i v dalších oblastech. Jedná se především
o následující oblasti: o hospodářskou
soutěž, o státní podpory, tedy subvence,
o ochranu průmyslového vlastnictví, o oblast
udělování státních zakázek,
o oblast přijímání ochranných
opatření.
Dále dohoda specifikuje orgány celní unie.
Bylo dohodnuto, že to budou následující
orgány: Rada celní unie, o které předpokládáme,
že bude složena na ministerské úrovni,
stálý sekretariát, o němž nepředpokládáme,
že bude rozsáhlý a nebude sídlit v Praze,
a rozhodčí komise, která bude řešit
nastalé spory.
Rada bude přijímat doporučení v otázkách
týkajících se uplatňování
dohod. Doporučení budou toliko závazná
po schválení smluvními stranami. Obecně
platí, že žádný z orgánů
celní unie nebude mít nadnárodní charakter
v tom smyslu, že by měl autonomní život,
který by přikazoval a zavazoval oba dva členy
celní unie.
Shodnost politik musí být dosahována z vůle
obou dvou republik na základě dohody. Rada bude
mít kompetenci především doporučující,
v řadě případů kontrolní
a výkonnou kompetenci bude mít na základě
dohody i dalších ujednání s tím
souvisejících. Výkonnou kompetenci bude mít
pouze tehdy, bude-li k tomu zmocněna oběma republikami.
Předpokládáme, že to bude především
tehdy, bude-li Rada vystupovat jménem celní unie
vůči třetím stranám, opět
především vůči mezinárodním
organizacím.
Rada bude složena ze stejného počtu členů
vlád republik s tím, že funkce předsedy
se bude střídat po šesti měsících.
Stálý sekretariát Rady bude sledovat a koordinovat
plnění dohody a věcně a organizačně
připravovat jednání Rady.
Konečně Rozhodčí komise se bude skládat
ze dvou ad hoc podle povahy problému jmenovaných
rozhodců s tím, že současně bude
určen i třetí, cizí státní
příslušník. Dohodli jsme se na možnosti
využít jako arbitra představitele třetí
země.
Celní unie bude mít po pověření
republikami právo zřizovat vlastní zastoupení
v zahraničí, sjednávat smlouvy, avšak
- znovu opakuji - pouze v těch případech
a pouze tam, kde ji republiky tím pověří.
Výlohy spojené s činností celní
unie budou hradit smluvní strany.
Dovolte, abych krátce informoval na závěr,
jaký je osud jednání o celní unii
a příprava celní unie od onoho 29. října
t.r., kdy oba premiéři tuto dohodu podepsali.
Především jak z pozice federálního
ministerstva zahraničních věcí, tak
z pozice obou dvou republik byla zahájena diplomatická
i hospodářská aktivita při jednáních
s představiteli hlavních mezinárodních
organizací, opět především Evropských
společenství ESVO a GATT. Rád konstatuji,
že podle signálů, které jsem v posledních
dnech získal - a jsem s našimi představiteli,
s naším velvyslancem u GATTu téměř
v každodenním kontaktu -, i na základě
návštěvy vysokého představitele
GATTu v ČSFR v minulém týdnu, kdy osobní
poradce výkonného prezidenta GATTu navštívil
na 48 hodin Prahu a Bratislavu a já jsem jej osobně
přijímal, na základě naší
diplomatické ofenzívy i dalších jednání
mohu konstatovat, že jak GATT, tak i Evropská společenství
i státy ESVO akceptují dohodu v té formě,
jak byla podepsána, a v současné době
jsou projednávány dvě varianty sukcese České
republiky a Slovenské republiky po 1. lednu, tedy po skončení
federace. Ani jedna varianta nebude zakládat prostor pro
to, aby buď Česká, či Slovenská
republika byť jen na velmi krátkou dobu ztratily veškeré
výhody, které ČSFR v současné
době požívá ze svého členství
v těchto mezinárodních organizacích.
Říkám to proto, že v době přípravy
dohody o celní unii od srpna t.r. do jejího podpesání
29. října t.r. se v řadě komentářů,
v řadě názorů vzešlých
z politických stran, ale i z hlediska názorů,
které vzešly mimo ČSFR, poněkud zpochybňovala
možnost urychlené sukcese obou dvou republik v těchto
organizacích. Mohu konstatovat, že současné
jednání umožňují být optimistickými
z hlediska přijetí, akceptování této
dohody i z hlediska sukcese našeho členství
v zmíněných institucích.
V současné době jsou dokončována
pravidla o původu zboží, na úrovni náměstků
příslušných ministrů, odpovědných
v obou dvou vládách, je připravován
Statut a jednací řád, je připravován
řád Rozhodčí komise, a je připravován
rozbor pro stanovení způsobů úhrady
příspěvků na krytí výloh
celní unie.
Lze očekávat - a nevidím důvod, proč
by tomu tak nemělo být -, že jsou přijata
opatření, aby tyto úkoly, o kterých
jsem hovořil a které jsou v určitém
stadiu rozpracování, byly splněny cestou
dohod obou republik myslím tím především
na ministerské i nižší výkonné
úrovni -, aby tedy tato opatření byla přijata
do poloviny prosince.
Dovoluji si proto doporučit, vážené
poslankyně a vážení poslanci České
národní rady, aby ČNR po projednání
návrhu na schválení dohody o vytvoření
celní unie mezi ČR a SR tuto dohodu přijala
a schválila jako jeden z nejvýznamnějších
předpokladů, který zajistí pokračování
vysoce rozvinutých obchodních a obecně hospodářských
styků mezi ČR a SR po 1. 1. 1993.
Dovolil bych si krátce se vrátit k vystoupení
pana poslance za levý blok.
Osobně mohu říci, že nemám radost
z politického vývoje v naší zemi. Považuji
jej však za politickou realitu, která je dána
výsledkem voleb, která je dána demokratickým
procesem, demokratickou politikou v naší zemi. A považoval
bych napopak za vysoce neodpovědné, kdyby v současné
době tato dohoda, která poskytuje dobrý základ
k tomu, aby hospodářství ani jedné
z republik neutrpělo, či abychom minimalizovali
možné náklady z rozdělení, považoval
bych tedy za velmi neodpovědné, kdyby tato dohoda
nebyla přijata, nebo kdyby byly kladeny procedurální
či některé jiné překážky
přijetí této dohody. Toto je dobrá
dohoda, je to dohoda taková, jaká může
být v rámci, který je dán naším
politickým vývojem, a je to dohoda, která
je a bude akceptována mezinárodním společenstvím.
Proto si znovu dovoluji požádat, aby ČNR tuto
dohodu přijala.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministru Dlouhému a otevírám
rozpravu k této smlouvě. Písemně se
dosud nikdo nepřihlásil, hlásí se
někdo do rozpravy? - Pan poslanec Hájek.
Poslanec Josef Hájek: Vážený
pane předsedající, vážení
kolegové, po vystoupení pana ministra Dlouhého
musím konstatovat, že naše stanovisko, jak jsem
ho zde přednesl, buď nebylo pochopeno, anebo je špatně
interpretováno.
My nechceme a nehodláme zavést jakési procedurální
či jiné umělé bariéry. Upozornili
jsme na celou řadu - podle našeho názoru -
věcných, faktických chyb a tedy v tomto čase
i možných vylepšení. V tomto smyslu pan
ministr Dlouhý nereagoval.
Namátkově - abych nezdržoval tuto sněmovnu
- bych chtěl z 8stránkového elaborátu
věcných připomínek například
blíže vysvětlit připomínku, která
odezněla ve stanovisku.
Podle všeobecné doložky nejvyšších
výhod, která je obsažena v čl. 1 GATT
i jiných ustanovení, pokud nebude jasně definováno,
co se týká pouze vztahů mezi členy
unie, musí být výhody poskytnuty všem
členským zemím GATTu. Jako příklad
lze uvést - když se odvolám na smlouvu, kterou
máte - odst. 1, čl. 20 dohody, kde je obsažen
všeobecný závazek ochrany práv duševního
vlastnictví, který by mohl být vykládán
tak - protože text to neomezuje pouze na vztah mezi ČR
a SR -, že smluvní strany jsou připraveny poskytnout
takovou ochranu i nesmluvním stranám mezinárodních
dohod o ochraně duševního vlastnictví,
tzn. i těm státům, které takovou ochranu
duševního vlastnictví občanům
ČR a SR neposkytují. A podobných příkladů
bych mohl uvést více.
Tolik ke zpřesnění.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Hájkovi. Hlásí
se ještě někdo do rozpravy.
(Nikdo se nehlásil.)
Pokud tomu tak není, rozpravu uzavírám a
doporučuji České národní radě
přijmout následující usnesení:
"Česká národní rada schvaluje
dohodu o vytvoření celní unie mezi Českou
republikou a Slovenskou republikou."
Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne
ruku! 110.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že jsme schválili tuto dohodu o vytvoření
celní unie a tím jsme projednali třetí
bod našeho programu.
Dámy a pánové, vzhledem k tomu, že pan
ministr Kočárník se omluvil na část
našeho jednání, ptám se, zda jsou nějaké
námitky proti tomu, abychom neprodleně pokračovali
projednáváním bodu 6, jehož předkladatelem
je pan ministr Ruml. Jestliže nejsou námitky, budeme
pokračovat dalším bodem našeho programu,
kterým je
Uvedený návrh vám byl předán
prostřednictvím výborů. Rovněž
i společná zpráva výborů, kterou
jste obdrželi jako sněmovní tisk 118. Z pověření
vlády České republiky nám předložený
návrh odůvodní ministr vnitra Jan Ruml, kterého
prosím, aby se ujal slova.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, Smlouva mezi Českou
republikou a Slovenskou republikou o generelním vymezení
společných státních hranic předchází
smlouvu mezi Českou republikou a Slovenskou republikou
o společných státních hranicích,
protože v této době je potřeba upravit
hraniční režim mezi oběma státy
a s tím související otázky již
k 1. 1. 1993.
Se zřetelem k tomu, že v této době není
techniky a organizačně možné zaměřit
a vyznačit 220 km dlouhou hranici, byla vypracována
tato časově omezená smlouva odvolávající
se na současné administrativní hranice republik.
Ty však nejsou v terénu vyznačeny. Pro potřebu
této smlouvy jsou státní hranice znázorněny
v mapě v měřítku 1:25 000. Smlouva
o generelním vymezení státních hranic
zároveň stanoví, že přesné
vytyčení, zaměření a vyznačení
státních hranic včetně vypracování
hraniční dokumentace zajistí společná
česko-slovenská rozhraničovací komise.
V této souvislosti je určeno i složení
komise, kompetence i způsob práce.
Dočasná smlouva o generelním vymezení
státních hranic je dána články
13 a 1 4, kterými se oba smluvní státy zavazují,
že po vytyčení, zaměření
a vyznačení státních hranic uzavřou
smlouvu o státních hranicích, která
nahradí tuto předčasnou smlouvu. Smlouva
byla projednána za přítomnosti vedoucího
oddělení pro správu státních
hranic ve výboru pro právní ochranu a bezpečnost
a v zahraničním výboru ČNR bez zásadních
připomínek. Poslanci výboru pro právní
ochranu a bezpečnost požadovali předložení
mapy uvedené v článku 2. Na jejich žádost
byla mapa předložena a současně bylo
vysvětleno, že není technicky možné,
aby každý výtisk smlouvy mapu obsahoval. Poslanci
byli informováni, že originály map v měřítku
1:25 000 jsou pouze dva. Jeden z nich je uložen na ministerstvu
vnitra České republiky a jeden na ministerstvu vnitra
Slovenské republiky.
Tolik úvodem. A pokud budou nějaké dotazy
k této smlouvě, rád je zodpovím.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministrovi Rumlovi a otevírám
rozpravu k této smlouvě. Hlásí se
pan poslanec Kozák.
Poslanec Stanislav Kozák: Pane předsedo,
pane předsedající, vážené
kolegyně a kolegové. Domnívám se,
že tak, jak pan ministr vnitra pan Ruml podotkl, že
tato smlouva, kterou jsme dostali, neobsahuje a chápu že
ani technicky nemůže obsahovat mapu v měřítku
1:25 000, domnívám se, že bychom si jako poslanci
České národní rady zasloužili
alespoň kopii v podstatně menším měřítku,
jak hranice budou vypadat, zejména o sporných území,
jak jsme o tom hovořili v komisi pro právní
ochranu a bezpečnost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Kozákovi. Kdo se dál
hlásí do rozpravy? Jestliže nikdo, rozpravu
končím. Pan ministr si jistě toto zaznamená
jako podnět pro další součinnost.
Dámy a pánové, dovolte mi, abych vám
navrhl následující usnesení:
"Česká národní rada schvaluje
Smlouvu mezi Českou republikou a Slovenskou republikou
o generelním vymezení společných státních
hranic."
Kdo je pro přijetí tohoto usnesení, ať
zvedne ruku! 97.
Kdo je proti? 2. Děkuji.
Tím jsme schválili tuto smlouvu a projednali i bod
č. 6. Dalším bodem našeho programu je
Společnou zprávu máte jako sněmovní
tisk 119. Pověřen odůvodněním
je opět pan ministr Ruml. kterému předávám
slovo.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, Smlouva
mezi Českou republikou a Slovenskou republikou k úpravě
režimu a o spolupráci na společných
státních hranicích upravuje spolupráci
v oblasti ochrany státních hranic, kontroly hraničního
provozu a pořádku na státních hranicích.
Je výsledkem jednání expertů všech
tří ministerstev vnitra. Tento dokument zakládá
vzájemnou spolupráci pohraničních
orgánů na státních hranicích
formou institutu hraničních zmocněnců,
při koordinování výkonu služby,
podávání informací o situaci, udržování
pořádku, řešení a projednávání
škod, předávání osob, zvířat
a věcí na státních hranicích.
Dále se zabývá uspořádáním
právních a hospodářských poměrů,
což je režim na státních hranicích,
otázky užívání vod, hraničních
cest, rybolovu a myslivosti atd. Návrh smluvní úpravy
zahrnuje osm hlav. Jmenování hlavních hraničních
zmocněnců a hraničních zmocněnců,
úkoly hlavních hraničních zmocněnců
a hraničních zmocněnců, činnost
hlavních hraničních zmocněnců
a hraničních zmocněnců, předávání
osob, domácích zvířat, předmětů
a dokumentů, provozu na hraničních vodách,
na hraničních cestách, rybolov, myslivost
a provádění prací v blízkosti
státních hranic, mimořádné
překračování státních
hranic a samozřejmě závěrečná
ustanovení. K těmto smlouvám blíže
potom snad při dotazech bych chtěl dodat, že
plná realizace této smluvní úpravy
předpokládá vyznačit zřetelný
průběh státní hranice - to souvisí
s předcházející smlouvou. Dále
rozhodnout o systému a subjektech ochrany státní
hranice, stanovit způsob překračování
státních hranic na hraničních přechodech.
Uvedené předpoklady pro realizaci smlouvy nejsou
zatím vyřešeny. Předmětná
smlouva v podstatě předbíhá situaci
na česko-slovenských státních hranicích.
Přesto po schválení by mohla být postupně
realizována. V případě, že smlouva
bude v České národní radě schválena,
výbory ČNR ji projednaly bez jakýchkoliv
připomínek, sjednání této smlouvy
nebude mít dopad na státní rozpočet
a nevyvolá zvýšenou potřebu pracovních
sil.
Na závěr svého úvodního slova
bych chtěl poznamenat, že obdobné smlouvy má
Česká a Slovenské Federativní Republika
sjednány se všemi sousedními státy mimo
Rakouské republiky. Předávání
cizinců na státní hranici řeší
jiná smluvní úprava. Tolik mé úvodní
slovo, případně zodpovím dotazy.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministru Rumlovi za úvodní slovo,
k této smlouvě a otevírám rozpravu
k tomuto bodu. Kdo se hlásí do rozpravy? Písemnou
přihlášku nemám. Prosím pan kolega
Kozák.
Poslanec Stanislav Kozák: Pane předsedo,
pane předsedající, kolegyně, kolegové,
domnívám se, že tato smlouva částečně
neguje smlouvu o celní unii, pro kterou jsem i já
hlasoval, mezi Českou a Slovenskou republikou, neboť
v článku 9, písm. c) se praví: Právo
vzít si s sebou potřebné dopravní
prostředky a jiné předměty bez dovozního
a vývozního cla a jiných poplatků.
Takže bych se zeptal pana ministra, jak je toto prosím
vás myšleno v souladu s celní unií.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano, děkuji panu poslanci Kozákovi. Pan poslanec
Valach se ujme slova.
Poslanec Vítězslav Valach: Pane předsedající,
pane předsedo, vládo České republiky,
dámy a pánové, chtěl bych se v souvislosti
s touto předkládanou smlouvou zmínit o jedné
věci, které, přiznám se, trochu nerozumím.
V této smlouvě se píše o hraničních
zmocněncích a hlavních hraničních
zmocněncích - tuším, že v hlavě
3 dokonce je zmínka o jejich uniformách, o jejich
osobních zbraních. Pokud tomu mám rozumět
tak, že nám na hranicích naší vcelku
malé republiky bude vznikat nebo vznikne další
ozbrojená složka, kterých si myslím
už máme dost, pak tedy musím říci,
že častokrát z tohoto místa i z jiných
míst padají slova o koncepční práci
vlády, tak smysl této koncepční práce
mi uniká. V současné době má
ozbrojenou celní službu, ozbrojenou pohraniční
policii, ozbrojenou celní stráž, samozřejmě
zůstala na hranicích pasová služba,
čemuž tedy se mnoho občanů diví,
protože ať už jako celek nebo její jednotlivci
se dlouhé roky hrdě hlásili k StB a strážili
nás před ideologickou diverzí. Dodnes tito
lidé tam zůstali, samozřejmě ještě
s valorizovanými platy. A když to řeknu stručně,
tak jejich jedinou činností je dneska více
méně dobrovolně dávat razítka
do pasů.
Čili bych se při této příležitosti
rád zeptal na smysl té koncepční práce
v tomto bodě.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano, děkuji panu poslanci Valachovi. Přeje si zareagovat
pan ministr Ruml. Prosím, dávám mu slovo.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, hlavní
hraniční zmocněnec za českou stranu
bude jeden a jeho zástupce také jeden. Takže
nelze hovořit o výstavbě dalšího
ozbrojeného sboru na území České
republiky.
Jinak bych chtěl pana poslance vyvést z omylu příslušníci
cizinecké policie na hraničních přechodech
ne toliko razítkují pasy při výjezdu
nebo vjezdu do republiky, ale mají velmi důležité
úkoly, které souvisejí s bezpečností
našeho státu, s jeho ochranou proti trestným
činům terorismu, pašování narkotik
a další organizované trestné činnosti.
Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministru Rumlovi. Kdo se dál hlásí
o slovo k tomuto bodu? Jestliže nikdo, rozpravu k tomuto
bodu končím a chystám se navrhnout České
národní radě usnesení:
"Česká národní rada schvaluje
smlouvu mezi Českou republikou a Slovenskou republikou
o úpravě režimu a o spolupráci na společných
státních hranicích."
Kdo je prosím pro přijetí tohoto usnesení,
ať zvedne ruku. 94. Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že jsme projednali i tuto smlouvu. Ale než
přejdeme k dalšímu bodu
programu, chtěl bych konstatovat, že zde padl dotaz,
na který samozřejmě členové
vlády nejsou povinni reagovat okamžitě. Možná
ale, že se mimo řečniště a mimo
toto jednání podaří vysvětlit
to určité nedorozumění, které
se týká článku 9, prosím. c)
smlouvy o celní unii.
Jako další budeme projednávat
Společnou zprávu výborů jste obdrželi
jako sněmovní tisk 121. Z pověření
vlády České republiky nám předložený
návrh odůvodní ministr vnitra pan Jan Ruml,
kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, dohoda o zrušení vízové povinnosti
mezi ČR a SR vychází z faktu neexistence
fyzické státní hranice s hraničními
přechody mezi ČR a SR. Z hlediska dosavadní
československé smluvní praxe jde o zatím
bezprecedentní řešení, odůvodněné
mimořádnou intenzitou styků mezi obyvateli
obou republik, organizacemi umístěnými na
území obou republik. Dále tato smlouva vychází
ze současné praxe volného pobytu občanů
obou republik na území ČR i SR. Taková
smluvní úprava nutně vytváří
potřebu samozřejmě uzavřít
dohody obsahující komplex úkolů, kterých
je třeba v cizinecké, pasové a hraniční
problematice řešit v obou republikách jednotně
a koordinovaně. Proto další smlouva, kterou
vám předložím později, bude tedy
smlouva o společném postupu vůči cizincům
z třetích zemí.
Do dohody o zrušení vízové povinnosti
mezi ČR a SR bylo nutné z hlediska věcné
příslušnosti zahrnout problém předávání
vlastních občanů na společné
hranici. Podobně pak byla do dohody mezi vládou
ČR a SR o společném postupu v otázkách
pobytu cizinců ze třetích zemí na
území ČR a území SR zařazena
otázka předávání
občanů třetích států
na společné státní hranici.
Tato smlouva obsahuje přílohu - to jsou platné
cestovní doklady ve smyslu této smlouvy, kterými
se mohou občané obou republik prokazovat. Pokud
nemáte tuto přílohu k dispozici a bude o
ni zájem, pak ji mohu přečíst. Tolik
úvodní slovo, děkuji vám za pozornost.