Předseda ČNR Milan Uhde: Hlásil se
pan poslanec Mandelík. Má slovo.
Poslanec Richard Mandelík: Byl jsem si toho vědom
při návrhu. Proto také poslední pozměňovací
návrh zněl: "Nabývá účinnosti
dnem vyhlášení." Jedna z variant byla
stanovit den, kdy to nabude platnosti. Nejsme schopni v této
chvíli odhadnout, kdy bude vydána a zveřejněna
příslušná částka Sbírky
zákonů.
Věc byla komplikovaná v tom, že je potřeba
dosáhnout, tak jak jsem dával pozměňující
návrh k § 52, aby osoby, jejichž obrat v r. 1991
nebo za období od ledna do září letošního
roku přesáhl 6 miliónů, se zaregistrovaly
do 20. prosince. Nebyli jsme schopni vymyslet s legislativou České
národní rady lepší řešení,
než dáti "dnem vyhlášení."
Jiné lepší řešení jsme nebyli
schopni nalézt.
Předseda ČNR Milan Uhde: Pan poslanec Wagner.
Poslanec Jozef Wagner: Pane poslanče, abychom kolem
toho zbytečně nedebatovali. To, co jste navrhl nebo
pochopil nebo jak jste to řekl, neřeší
problém. Den vyhlášení nic neřeší,
protože lhůty projdou ještě před
dnem vyhlášení. l to je možné.
Z toho důvodu je třeba zmocnit vládu pro
případ, kdy by se tak stalo. Když se tak nestane,
vláda tak neudělá a je po problémech.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Wagnerovi. Vzhledem k tomu, že nejsou další
přihlášky do rozpravy... ale ne, pan poslanec
Zubek se přece jenom ještě hlásí.
Prosím, pane poslanče.
Poslanec Leopold Zubek: Vážený pane
předsedo, vážení kolegové, vystupuji
tady na podporu návrhu kolegy Žižky. Jeho argumenty
tady zazněly. Vystoupení kolegy Budinského
jste vyslechli také. Domnívám se ale, že
jeho argument s tím, že příloha není
na věčné časy, že bude měněna,
může platit i obráceně.
Kolega Žižka nám navrhl, abychom hlasovali o
jednotlivých položkách jednotlivě. Domnívám
se, že tím nám umožnil, abychom se vyjádřili
v případě, že s něčím
nesouhlasíme, záporným hlasováním.
Děkuji.
Předseda ČNR Milan Uhde: Rozprava je uzavřena,
protože se do ní nikdo nepřihlásil.
Pan místopředseda Vlach má faktickou poznámku.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
V tomto okamžiku nastal čas, myslím, pro
ten můj procedurální návrh. Navrhuji
tedy přerušit tento bod vzhledem k tomu, že pozměňovacích
návrhů je velká suma. Velmi bych se přimlouval
za postup, abychom měli předloženou sumu pozměňovacích
návrhů, aby mohli zpravodaj a navrhovatelé,
případně ještě se skupinou odborníků
prodebatovat řešení do úterní
schůze. Navrhuji tedy přerušení a přesun
na další schůzi České národní
rady.
Předseda ČNR Milan Uhde: Je tam faktická
poznámka, prosím. Pan poslanec Sojka má slovo.
Poslanec Tomáš Sojka: Vážený
pane předsedo, pánové a dámy, osobně
bych doporučil, abychom před úterním
jednáním dostali všechny připomínky
a pozměňovací návrhy písemně,
tak, abychom se skutečně mohli vyjádřit
naprosto fundovaně a ne tak, jak se nám to povedlo
u předchozího zákona. Děkuji vám.
Předseda ČNR Milan Uhde: Ještě
faktická poznámka pana poslance Frommera. Prosím.
Poslanec Alfred Frommer: Pane předsedo, kolegyně
a kolegové, všichni víme a uvědomujeme
si nebo ne všichni víme a uvědomujeme si důležitost
aktu, který právě absolvujeme. Mně
osobně překvapuje absolutní ignorace poslaneckého
týmu, který přistupuje k projednávání
těchto zákonných opatření,
zákonů. Podívejte se všude kolem dokola
jak jsou prázdné lavice. Přimlouvám
se za to, aby byl přijat návrh pana místopředsedy
Vlacha, abychom přerušili k tomuto bodu jednání,
protože nejsme schopni zodpovědně tyto zákony
posoudit.
Děkuji.
Předseda ČNR Milan Uhde: Pan místopředseda
Vlach má k tomu ještě slovo.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Já jenom upřesňuji, že jsem to,
co navrhoval pan kolega Sojka, považoval za samozřejmou
součást svého návrhu, aniž jsem
to vyjádřil přímo na mikrofon.
Předseda ČNR Milan Uhde: Rozumíme
tedy příspěvkům, které byly
předneseny. Písemné pozměňovací
návrhy dostanou poslanci k disposici tak, aby v úterý
ráno o nich mohlo být kvalifikovaně hlasováno.
Teď v duchu návrhu pana místopředsedy
Vlacha přerušujeme projednávání
tohoto bodu.
Kdo je pro to, abychom přerušili projednávání
tohoto bodu a hlasovali v úterý, ať zvedne
ruku. 115 hlasů pro toto řešení.
Kdo je proti?
Nikdo nebyl proti.
Toto řešení bylo přijato.
Bod je přerušen a přistoupíme k dalšímu
bodu, tj.
Pan poslanec Mandelík je u tohoto návrhu zákona
uveden jako autor a k němu se připojili jako navrhovatelé
další poslanci, a to pánové Tomáš
Ježek a Ludvík Motyčka.
Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk 98 a společnou zprávu výborů
k němu jako sněmovní tisk 104.
Prosím zástupce navrhovatele, pana poslance Ludvíka
Motyčka, aby odůvodnil návrh zákona.
Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Ludvík Motyčka: Vážený
pane předsedo, vážené kolegyně
a kolegové. Dne 16. 4. 1992 byl Federálním
shromážděním schválen zákon
o spotřebních daních, zákon č.
213/1992 Sb. Při přednáškách,
školeních, seminářích a podobně
k tomuto zákonu, které byly uspořádány
pro pracovníky finančních úřadů,
okresních a obecních úřadů,
a pro potenciální plátce daně, se
v připomínkách a námětech objevily
návrhy, které podstatně zjednoduší
a zpřesňují správu spotřebních
daní. Na základě těchto námětů
a na základě dalších informací
byl zpracován návrh novely zákona o spotřebních
daních.
Dále při očekávané změně
státoprávního uspořádání
od 1. 1. 1993 je nutno upravit legislativu o spotřebních
daních zákonem České národní
rady. Proto návrh zákona ČNR o spotřebních
daních, který obsahuje ustanovení zákona
č. 213/1992 Sb., ustanovení jeho navrhované
novely a úpravu technicko-legislativního rázu,
které vyplývají z nového státoprávního
uspořádání. Například
místo termínu federální ministerstvo
financí se používá termín ministerstvo
financí ČR apod.
Návrh zákona ČNR o spotřebních
daních je zdůvodněn v tisku 98. Zákon
o spotřebních daních č. 213/1992 Sb.
je obecně znám, a proto se soustředí
jen na zdůvodnění změn tohoto zákona
vyplývajících z návrhu jeho novely.
Novela zákona o spotřebních daních
se týká pouze legislativně technických
změn, které nebudou mít vliv na ekonomickou
situaci plátců daně, konečných
spotřebitelů, ani na státní rozpočet.
Výjimkou jsou dvě ustanovení. Do § 19,
odst. 1 se do předmětu daně z uhlovodíkových
paliv a maziv doplňují směsi paliv a maziv
používané jako pohonná hmota, ropné
destiláty používané jako pohonná
hmota, a vedlejší produkty získané při
těžbě zemního plynu nebo ropy používané
jako pohonná hmota. Tyto tři nové předměty
daně mohou sloužit jako náhražka motorové
nafty, a proto musí být zdaněny ve stejné
výši jako motorová nafta. To je ve výši
8 250 Kčs za tunu.
Další věcnou změnou je úprava
sazeb spotřební daně u cigaretového
tabáku, která by měla zajistit stejné
zdanění pro cigarety vyráběné
v továrně a pro cigarety vyráběné
doma z cigaretového tabáku.
Návrh zákona ČNR o spotřebních
daních byl projednán na společné schůzi
rozpočtového a hospodářského
výboru dne 12. 11. 1992. Ke společné zprávě
tisk 104 za navrhovatele mohu prohlásit, že se změnami,
které obsahuje společná zpráva, po
odstranění technicko-legislativních nedostatků
navrhovatelé souhlasí. Výjimku tvoří
změna navržená v § 10, odst. 1, písm.
a), a b) a změna navržená v § 30.
K první změně v § 10, a to k vypuštění
slov "pokud existují" bych chtěl poznamenat,
že se týká pouze fyzických osob, které
nemusí mít obligatorně obchodní jméno,
a proto je nutné slova "pokud existují"
v zákoně ponechat.
Ke druhé změně v § 30 ke zkrácení
doby ze 30 dnů na 15 dnů bych chtěl uvést,
že lhůta 30 dnů je nezbytně nutná
pro splnění všech podmínek k zahájení
nebo ukončení výroby lihu, fyzické
kontrole zařízení měřidel atd.
Zároveň bych chtěl znovu zdůraznit,
že navržený zákon ČNR bude mít
pouze bezvýznamné dopady na spotřebitele,
neboť tyto dopady se budou týkat pouze konzumentů
balených cigaret nebo spotřebitelů náhražek
motorové nafty. Tyto dopady nelze vyčíslit,
protože nikde není podchyceno, kolik kuřáků
používá balené cigarety, nebo kolik
spotřebitelů používá náhražek
motorové nafty. Žádám vás, vážené
kolegyně a kolegové, abyste tento návrh zákona
přijali.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji zástupci navrhovatele, panu poslanci
Motyčkovi a předávám slovo společnému
zpravodaji výborů ČNR panu poslanci Jozefu
Wagnerovi.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, u spotřebních
daní se nejedná o zcela nové řešení.
Ve své podstatě se jedná o řešení,
které zde ve velmi podobné podobě existovalo
do roku 1948. V podstatě, když hovoříme
o spotřebních daních, hovoříme
o starých akcízech. Postavení spotřební
daně je dnes nutno považovat ovšem za velmi důležitou
součást daňové soustavy, zejména
z hlediska potřeb státního rozpočtu.
Abychom kvantifikovali, v roce 1990 daň z obratu vztahující
se k těmto položkám, o kterých teď)
hovoříme, o spotřební dani, skýtala
80 a v roce 1991 zhruba 67 - v miliardách. Problém
je tedy jistě hoden větší debaty, než
si můžeme dovolit v takovýto pozdní
večer. Přesto bych rád připomněl,
že nebudu doporučovat nesystémové řešení
ani v problému vína, kde si myslím, že
pokud jde o opomenutí zařazení některých
komodit, o tom hovořit lze. Ale, že bude velmi obtížné
zargumentovat návrhy, které by směřovaly
ke změnám sazeb, nebo tyto změny by se dotýkaly
dovozu. A z tohoto důvodu je třeba rozhodovat opatrně,
o což bych si dovolil vás požádat.
Děkuji vám za pozornost s tím, že vám
doporučuji ke schválení předkládaný
návrh zákona včetně společné
zprávy. Dovoluji si upozornit jen na některé
drobné chyby ve společné zprávě,
tedy tiskové chyby a poprosil bych, abyste si je opravili.
V tisku 104, § 2, písm. e) - je tam napsáno
finanční řád místo finanční
úřad.
V § 5, odst. 1, písm. e) za slovem shoda se vypouští
slovo vzniklo.
Má být vznikla. A upravuje se vznikly místo
vzniklo. To jsou všechny spíše tiskové
chyby, či nepřesnosti. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu společnému zpravodaji. A
otevírám rozpravu k tomuto návrhu zákona.
Jako první se písemně přihlásil
pan poslanec Uřičář, kterému
dávám slovo. Připraví se pan poslanec
Kolář, přihlášku kolegy Mandelíka
zaznamenávám.
Poslanec Jiří Uřičář:
Vážený pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, mám
pozměňovací návrh k § 34 na stránce
24, kde se říká, že plátci daně
z vína vyrobeného v tuzemsku nejsou fyzické
osoby, jejichž tuzemská výroba vína
nepřesáhne 300 litrů ročně.
Navrhuji - to je pozměňovací návrh
- 500 litrů ročně.
Druhý pozměňovací návrh by
byl, aby následná věta zněla "toto
množství se plátci daně odečítá
i v případě, pokud výroba vína
přesáhne 500 litrů" - nebo nemusíme
tam dávat 500 litrů, ale to množství,
které bude odsouhlaseno.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Uřičářovi.
Předávám slovo poslance Kolářovi,
připraví se kolega Kolář.
Poslanec Robert Kolář: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
dovolte, abych přednesl své pozměňující
návrhy a doplňky k návrhu zákona o
spotřebních daních. Jedná se o tyto.
Jednak jde o společnou zprávu v § 5 odst. 1
písm. e) už se o tom zmiňoval pan kolega Wagner
-, uvedu svou formulaci, pokud by byla stejná, považujte
ji za nepřednesenou.
Čili, § 5 odst. 1 písm. e): slova "škoda
vznikla nebo manko vzniklo" se nahrazují slovy "škoda
nebo manko vznikly".
§ 10 odst. 1 písm. a) a b) navrhuji ze společné
zprávy vypustit. Tam se jedná o formulaci v závorce
"pokud existuje". Domnívám se, že
by tam tato formulace měla zůstat, protože
existují fyzické osoby, které jsou i bez
obchodního jména, a proto se domnívám,
že závorka je tam oprávněná.
Dále § 30 - taktéž se o něm zmiňoval
pan poslanec Motyčka - domnívám se, že
by se měl ze společné zprávy vypustit,
protože pro splnění technických podmínek
výrobce je třeba ponechat původní
lhůtu 30 dnů a nikoli ve společné
zprávě navrhovanou 15 dnů.
Dále ve společné zprávě se
cituje, že v § 16 odst. 1 v poslední větě
se slova "dlužné daně" nahradí
slovy "nedoplatky daně", a já navrhuji,
aby totéž bylo nahrazeno ve větě první,
čili, za formulací, "daně ve výši
100% " místo "z dlužně daně"
bude "z nedoplatku daně". Bude to tedy v tomto
odstavci shodné.
Pak v § 40 položka 2403 - tam je přesnější
formulace, která byla konzultována s odborníky,
původně tam bylo "tabák řezaný",
doporučuji slovo "řezaný" nahradit
slovem "nařezaný".
Poslední připomínka k § 23 odst. 3 -
tento celý paragraf tak, jak se v zákoně
nachází, vypustit a nahradit novým textem
"způsob a výši části zaplacené
daně, která může být v některých
případech vrácena, stanoví zvláštní
zákon". Tady jde v podstatě o to, aby nerozhodovala
vláda, ale aby o tom rozhodl de facto parlament.
Pokud by se tak dělo. To je vše, děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Kolářovi, předávám
slovo kolegovi Mandelíkovi, připraví se pan
poslanec Jegla - (poslanec Mandelík se vzdává
slova).
Děkuji, žádám tedy pana poslance Jeglu.
Poslanec Jan Jegla: Vážený pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, zákon
o spotřebních daních konečně
umožňuje mluvit o Moravě trochu jinak, než
tady slýcháváte - doufám, že
vám to zní dobře.
Víno je skutečně moravské specifikum,
je specifikem už teď, podle toho, co jsme schválili
včera, vlastně i české nebo českomoravské,
protože slovenští vinaři už se nedají
počítat a celková výměra vinohradů
v Čechách a v Moravě je na 17 tisíc
hektarů, z toho v Čechách je to pouze 300.
Z toho je zřejmé, že to je moravské
specifikum.
Víno má ale také jiná specifika, je
totiž nesčíslněkrát zdaňováno.
Je zdaňováno jako daň z nemovitosti, protože
je spojeno s půdou. Je zdaňováno touto daní,
což je přirozené, bude samozřejmě
zdaňováno daní z příjmů
a bude zdaňováno za určitých okolností
daní z přidané hodnoty, a to 23%.
My jsme si udělali takový přehled a zjistili
jsme, že současný stav u výrobců
je značně neuspokojivý. Výrobní
cena hroznu je za 1 kg 8,-- Kčs, přitom v průměru
asi 14,-- Kčs je cena vína. Když na to napočtete
všechny daně, realizační cena vína
se momentálně pohybuje kolem 26,-- Kčs a
je na hranici únosnosti. Mezi vinaři se ozývají
dokonce hlasy, že někteří asi budou
muset vinaření nechat. Byl jsem mezi nimi i v jiné
souvislosti při projednávání návrhu
vinařského zákona a tyto hlasy se tam zjevně
ozývaly.
Ozýval se tam i hlas, který uvedl už kolega
Uřičář, že těch 300 litrů,
což je spotřeba, nezdaněná spotřeba,
je značně málo. Ona je to skutečně
pravda, protože každý normální
vinař vypije těch 300 litrů za rok sám,
jeden. /Veselost./ Když to vezmeme, je to necelý litr
vína na den a když se v tom vinohradě kope,
tak se něco vypotí.
Mění se také totiž situace. Daň
tak, jak byla navržena, 7,80 Kčs, není nic
jiného, než převzatá daň z bývalého
systému, kdy si diktovaly Moravské vinařské
závody a vůbec velkovýrobci, je to prostě
převedených 34% daně z obratu. Nic jiného
to není.
Takže, když se to všechno započte, v dnešní
době by dostávali pěkně "na frak"
všichni soukromníci, všichni drobní vinaři,
a ne drobní vinaři, ale drobní podnikatelé
i menší podnikatelé, protože monopol vinařů
už dneska skončil. Ovšem přesouvá
se do hladiny podnikatelů, budou to možná malá
družstva, často jsou to soukromníci, kteří
přebírají své malé vinohrady,
5, 10 hektarů. A protože dochází ke
spojení vinohradnictví a vinařství,
což jsou dva rozličné pojmy, začíná
se nátlak na výrobu vlastního hroznu přesouvat
do vína a skutečně se ta výroba stává
nerentabilní.
Proto po zvážení všech okolností
navrhuji tyto změny.
Uvědomujeme si, že státní rozpočet
- pokud jsme si stačili na ministerstvu financí
zjistit - počítá s příjmem
1,2 mld., bychom státní rozpočet ošidit
neměli, ale myslíme si, že bychom to měli
přesunout.
Proto navrhujeme, aby révová vína byla místo
Kčs 7,80 zdaněna Kčs 6,70. Na druhé
straně tokajská vína, která nepochopitelným
způsobem vůbec zdaňována nebyla, nebo
vůbec nejsou navržena -a přitom tokajské
víno se v Čechách a na Moravě vůbec
nevyrábí, tzn., může se maximálně
dovážet ze Slovenska nebo z Maďarska nechápeme,
proč by nemohla být zdaněna. A protože
to jsou vína značně drahá, navrhujeme
jeho zdanění Kčs 19,50. zavádíme
samostatně položku perlivých vín přesněji
řečeno to navrhujeme -, kde by mělo být
zdanění Kčs 19,50.
U toho bych se rád zastavil a vysvětlil to, přesto,
že předpokládám, že většina
z vás jste znalci vína. Ale víno perlivé
a šumivé si hodně lidí plete - vidí
v tom bublinky, ale neví, co to je. Tedy, abychom vysvětlil,
co to je.
Víno perlivé je obyčejné víno,
do kterého se "vrazí" za 8 haléřů
kysličníku uhličitého a víno
je vyrobeno během dvou vteřin. Šumivá
přírodní vína se vyrábějí
dalším zpracováním a kvašením
devět měsíců a jsou zdaněna
Kčs 23,30. Je samozřejmé, že spotřebitel
sáhne po těch bublinkách, kde cena je přibližně
o 10 korun levnější než u originálního
šampaňského vína.
Tady proto navrhujeme, aby došlo ke zvýšení
na Kčs 19,50. Dneska se objevilo totiž obrovské
množství tohoto vína na trhu. Poznáte
ho jedině podle toho malinkatého nápisu,
že je to víno perlivé. Kdo to umí udělat,
velké rozdíly tam nejsou, jsou to skutečně
rozdíly jenom v té ceně. Pro laika - podotýkám
- ty rozdíly nejsou, jsou jen pro odborníky.
U šumivých vín necháváme - resp.
navrhujeme - daň stejnou, tj. Kčs 23,30, u dezertních,
protože jejich spotřeba se stále zvyšuje,
i výroba, ale domníváme se, že by tam
mohlo být Kčs 19,50.
Pokud jde o ostatní vína, jsou to vína, která
se vyrábějí z čehokoli - jsou to jablková
a jakákoli jiná vína, jsou to tzv. "čůča",
všichni to znáte. Velice dobře se prodávají,
protože mají nižší cenu, ale také
minimální výrobní náklady.
Navrhujeme zvýšení z 5 Kčs na Kčs
6,70. Pokud jsme to kalkulovali, vyšlo nám, že
státní rozpočet by neměl být
ošizen. Možná není náš výpočet
úplné přesný, ale naopak by mělo
do státního rozpočtu přijít
asi o 40 mil. víc. Netvrdím, že je výpočet
naprosto správný. Zjistil jsem, že na statistice
se nedají sehnat přesná čísla,
že jsou také trochu problémy na ministerstvu
financí tato přesná číslo zajistit.
Vycházeli jsme ze znalostí a z informací
vinařů. Navrhuji, aby ke změně daňových
sazeb došlo, tak jak jsem uvedl.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu kolegovi Jeglovi. Hlásí se
ještě někdo do rozpravy. Jestliže ne,
rozpravu uzavírám. Ptám se kolegů,
zda považují za vhodné, postupovat stejně
jako u minulého zákona nebo zda považují
tyto pozměňovací návrhy za takové,
ke kterým je možno se vyjádřit ihned
a dokončit projednávání tohoto bodu.
Poslanec Jozef Wagner: Za předpokladu, že budeme
projednávat poslední návrh zákona,
navrhuji, aby se zahájilo projednání. Mezi
tím se poradím s ministerskými úředníky,
protože potřebuji znát argumentaci, z jakého
důvodu to či ono nebylo. To neznamená, že
se necháme ovlivnit, zprostředkujeme vám
pouze informaci a pak bychom vám ji předložili.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Má někdo námitku proti
tomuto potupu? Jestliže tomu tak není, přistoupíme
k projednávání dalšího bodu,
což je
Z pověření vlády ČR předložený
návrh zákona odůvodní místopředseda
vlády pan Jan Kalvoda, kterého prosím, aby
se ujal slova.
Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda:
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte, abych se pokusil
o rekordní rychlost. Vydání návrh
zákona je novelou zákona kompetenčního.
Je to do nejvyšší možné míry
technologická norma, pokud jde o výkon státní
správy.
Podstatná část vládního návrhu
zákona tisku 161 se odvíjí, a připouštím
že opožděně, na základě
usnesení této sněmovny, která uložila
vládě, aby si počínala tak, jak si
počínala, tedy aby navrhla zřízení
ministerstva obrany a ministerstva dopravy. Nebudu citovat ani
důvodovou zprávu, která je stručná
a ani parafrázovat text navrhovaných úprav.
Konstatuji pouze, že jsou vybaveny všemi obvyklými
náležitostmi jako je přechod pracovně
právních vztahů a delimitační
protokol v odst. 4 čl. 1.
Domnívám se, že tento zákon není
posledním návrhem novely kompetenčního
zákona v tomto kalendářním roce a
dovoluji si dát v úvahu těm, kteří
by považovali tento návrh za zastaralý, aby
zvážili, že podle mého názoru ještě
nejméně jednou, a to v případě
ministerstva zahraničních věcí České
republiky, bude tato sněmovna ještě jednou
projednávat novelu kompetenčního zákona.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu místopředsedovi Kalvodovi.
Předám slovo společné zpravodajce
výborů ČNR paní poslankyni Mileně
Kolářové.
Poslankyně Milena Kolářová: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
dovolte, abych přednesla zpravodajskou zprávu k
návrhu zákona ČNR o některých
dalších opatřeních v soustavě
ústředních orgánů státní
správy ČR ve znění společné
zprávy v tisku 162. Předkladatel zde již zcela
precizně odůvodnil důvody předkladu
tohoto zákona. Jedná se o zřízení
dvou nových ministerstev, což je ministerstvo obrany
a ministerstvo dopravy. Bylo zde již zmíněno,
že tato ČNR již ve svém usnesení
na jednom ze svých minulých zasedání
pověřila vládu tímto úkolem.
Nyní ke společné zprávě. Tento
návrh zákona projednal výbor ústavně
právní, výbor ČNR pro právní
ochranu a bezpečnost, rozpočtový výbor
a hospodářský výbor. Všechny
tyto výbory doporučily schválit tento vládní
návrh zákona mimo ústavně právního
výboru bez veškerých připomínek.
Ústavně právní výbor měl
jedinou připomínku, kterou máte uvedenou
ve společné zprávě, a to je připomínka
k článku 2 - vložit nový bod 4, který
zní:
§ 11, odst. 2 ministerstvo spravedlnosti je rovněž
orgánem pro vězeňství, řídí
vězeňskou službu.
Nejedná se o žádný zvláštní
zásah, je to v souladu s tím, že jsme nedávno
schválili zákon o vězeňské
službě, a je to soulad s tím, jak je nyní
vězeňská služba koncipována.
Ústavně právní výbor měl
již tehdy ve svých nezařazených připomínkách
návrh, aby tento bod byl zařazen původně
do tohoto zákona, ale uznali jsme, že bude lepší,
když bude zařazen do novely zákona 2/69 Sb.,
kam správně legislativně patří.
Doporučuji po poradě zpravodajů schválit
tento návrh zákona ve znění společné
zprávy. Prosím další pozměňovací
návrhy písemnou formou.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji paní poslankyni Kolářové.
Otevírám rozpravu k tomuto návrhu zákona.
Do rozpravy se hlásí pan kolega Benda. Prosím,
aby se ujal slova.