Předseda ČNR Milan Uhde: Pane společný
zpravodaji, prosím, nemůžete vést polemiku
s pozměňovacím návrhem.
Poslanec Stanislav Pěnička: Předkladatel
nedoporučuje přijetí tohoto návrhu.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Poslední věta, jestli dovolíte, je naprosto
v pořádku, ale toto mohlo před tím
zaznít v závěrečném slově
zpravodaje, ale k dalším návrhům už
to není možné.
Poslanec Stanislav Pěnička: Já se
omlouvám všem.
Předseda ČNR Milan Uhde: Kdo je pro přijetí
pozměňovacího návrhu pana poslance
Brožíka, ať zvedne ruku. 42.
Kdo je proti? 56.
Je zjevné, že tento pozměňovací
návrh nezískal potřebnou podporu.
Prosím, pane společný zpravodaji.
Poslanec Stanislav Pěnička: Dále tu
byla skupina pozměňovacích návrhů,
kterou jsem přednesl za pana poslance Frommera. Nevím,
jestli je mám číst ještě jednou.
Byl bych rád, kdybychom je schválili jako jeden
blok, přesto je mohu zopakovat.
Předseda ČNR Milan Uhde: Není doufám
námitek, aby se o souboru pozměňovacích
návrhů, které podal pan poslanec Frommer,
hlasovalo pohromadě. Ptám se sněmovny, zda
si přeje ještě jednou připomenout návrhy,
které pan společný zpravodaj připomínal
před chvílí. Domnívám se, že
jsou v dobré paměti nás všech, a proto
doporučuji hlasovat o nich neprodleně.
Kdo je pro přijetí souboru pozměňovacích
návrhů, které podal pan poslanec Frommer,
ať zvedne ruku. 107 hlasů pro.
Kdo je proti, ať zvedne ruku. Nikdo nebyl proti.
Soubor pozměňovacích návrhů
podaných panem poslancem Frommerem byl přijat.
Pane společný zpravodaji, prosím.
Poslanec Stanislav Pěnička: Dále pan
poslanec Mandelík přednesl návrh. §
24, odst. 2 písm. m) - vypustit celý text.
Předseda ČNR Milan Uhde: Budeme hlasovat
o pozměňovacím návrhu podaném
panem poslancem Mandelíkem.
Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku. 92 hlasy pro.
Kdo je proti, ať zvedne ruku. Jeden hlas byl proti.
l tento pozměňovací návrh byl přijat.
Pane společný zpravodaji, prosím.
Poslanec Stanislav Pěnička: Dále vystoupil
pan poslanec Hurta. Jeho pozměňovací návrhy
se týkaly § 24, odst. 4, písm. a). Mám
jej přečíst nebo mám všechny
přečíst?
Předseda ČNR Milan Uhde: Budeme hlasovat
o pozměňovacích návrzích pana
poslance Hurty. Byly předneseny před malým
okamžikem. Domnívám se, že jsou v dobrém
povědomí.
Kdo je pro přijetí těchto pozměňovacích
návrhů, ať zvedne ruku. Technická -
pan poslanec Hurta.
Poslanec Josef Hurta: Domnívám se, že
by se mělo hlasovat jednotlivě, protože to
spolu navzájem nesouvisí.
Předseda ČNR Milan Uhde: Dobře. Já
se domnívám, že je na místě vyhovět
přání navrhovatele.
Prosím, pane společný zpravodaji, předkládejte
jednotlivé návrhy odděleně - budeme
o nich odděleně hlasovat.
Poslanec Stanislav Pěnička: Ano. První
pozměňovací návrh se týká
§ 24, odst. 4, písm. a), kde se navrhuje změnit
text "stanovení doby odepisování uvedené
v § 30, nejméně však 2 roky."
Předseda ČNR Milan Uhde: Kdo je, prosím,
pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku. 34 hlasy pro.
Kdo je proti, ať zvedne ruku. 11 hlasů proti.
Kdo se zdržel hlasování, ať zvedne ruku.
85 poslanců a poslankyň se zdrželo hlasování.
Tento pozměňovací návrh nezískal
potřebnou podporu a nebyl přijat.
Prosím, pane společný zpravodaji.
Poslanec Stanislav Pěnička: Týká
se § 27. Navrhuje se za bod a) zařadit nový
bod b) v tomto znění "základní
stádo prasat a drůbeže - hejno". Ano,
čtu přesně.
Předseda ČNR Milan Uhde: Text odpovídá
pozměňovacímu návrhu.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku. 49 hlasů pro.
Kdo je proti, ať zvedne ruku. 15.
Je zcela zjevné, že tento návrh nezískal
potřebnou podporu.
Prosím, pane společný zpravodaji.
Poslanec Stanislav Pěnička: Ze stejného
důvodu navrhuji upravit v příloze zákona
286/1992 Sb. - a teď to nepřečtu. Pane kolego,
byl byste tak laskav a pomohl mi?
Předseda ČNR Milan Uhde: Pan poslanec Hurta
půjde sám zpřesnit.
Poslanec Josef Hurta: Navrhuji upravit v příloze
k zákonu 286/92 Sb. na straně 52 položky 9
- Zvířata, kde jsou upraveny skupiny, do kterých
se zařazují jednotlivé základní
prostředky. Předtím tam máte v tabulce
doby odepisování. Doby odepisování
pro tyto skupiny zvířat jsou příliš
dlouhé a neodpovídají realitě. Proto
bych doporučoval podle toho návrhu, který
jsem dával, je upravit. Čili, dosavadní položky
a), b), c), d) vypustit a zařadit tam pouze chovný
a plemenný skot a zařadit jej do skupiny 1, protože
průměrná doba chovu krav v současné
době, tj. první skupina, jsou čtyři
roky. A to by šlo.
Předseda ČNR Milan Uhde: Je jasný
pozměňovací návrh pana poslance Hurty?
Budeme o něm hlasovat.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku. 55.
Kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku. 5.
Kdo se zdržel hlasování, ať zvedne ruku.
63.
Tento návrh nezískal potřebnou podporu a
nebyl přijat.
Pane společný zpravodaji, prosím.
Poslanec Stanislav Pěnička: Poslední
návrh byl návrh kolegy Čecháka k §
10, bod 5. Poprosil bych, pane předsedo, jestli byste nedal
slovo předkladateli.
Poslanec Richard Mandelík: Považuji samozřejmě
za povinnost odůvodnit, proč nesouhlasím.
Musel jsem se do normy podívat. Znamená to, že
jestliže je družstevníkovi například
vyplacen členský podíl, ne náhrada,
ta je z toho vyloučena, tak tímto je nařízeno,
že bude zdaněn. Jinak by to nebylo možné.
Z tohoto důvodu to odmítám.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Mandelíkovi. Budeme o tomto pozměňovacím
návrhu hlasovat.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku. 14
hlasů pro.
Kdo je proti tomuto návrh, ať zvedne ruku. 27 hlasů
bylo proti.
Tento návrh zcela zjevně nebyl přijat. Technická
poznámka, pan poslanec Tlustý.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Pánové,
při hlasování o pozměňovacím
návrhu pana doc. Hurty, který se týkal vypuštění
písmen z § - promiňte, číslo
si nepamatuji - bylo špatně vysvětleno, o co
šlo a vedlo to ke zmatečnému hlasování.
Doporučoval bych revokaci tohoto hlasování.
Ministr pro hospodářskou soutěž ČR
Stanislav Bělehrádek: Dámy a pánové,
dnes podruhé otevírám rozpravu k tomuto bodu,
protože se domnívám, že tato námitka
je oprávněná, je důvodná a
je třeba, aby hlasování probíhalo
znovu.
Poslanec Stanislav Pěnička: Pan poslanec
Hurta dal několik pozměňovacích návrhů
a já teď nevím, o který přesně
se v tomto případě jedná.
Předseda ČNR Milan Uhde: Rozprava je každopádně
otevřena. S technickou poznámkou pan poslanec Kužílek.
Poslanec Oldřich Kužílek: Pane předsedající,
myslím, že by bylo třeba ujasnit jednu drobnost.
Jednací řád praví, že ministr,
pokud před hlasováním promluví, otevírá
rozpravu. Nejsem si jist, zda jsme nyní v situaci "před
hlasováním."
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Promiňte, té situaci rozumím tak, že
je možné rozpravu uzavřít, protože
došlo zřejmě k nepochopení. Kolega Tlustý
měl faktickou poznámku a vznesl návrh na
revokaci. Toto se nemusí stát předmětem
znovuotevřené rozpravy. Můžeme pokračovat
dále hlasováním, musíme jeho návrhu
vyhovět.
Předseda ČNR Milan Uhde: Rozprava je uzavřena
a budeme hlasovat o návrhu, který podal pan poslanec
Tlustý, totiž aby bylo revokováno rozhodnutí
o pozměňovacím návrhu pana poslance
Hurty.
Kdo je pro to, abychom vyhověli tomuto návrhu pana
poslance Tlustého, ať zvedne ruku. 109 hlasů
pro.
Kdo je proti tomuto návrhu? Nikdo.
Tím je pozměňovací návrh pana
poslance Hurty znovu předložen a dávám
hlasovat: kdo je pro to, abychom vyhověli pozměňovacímu
návrhu pana poslance Hurty, ať zvedne ruku. Týkalo
se to toho jednoho návrhu, na který jste upozornil.
(Sněmovna žádá text přečíst.)
Poslanec Stanislav Pěnička: Text změnit:
za a) chovné a plemenné krávy - položky
b), c) a d) vypustit, a přitom zařazení do
odpisové skupiny 1. Je to na straně 52, položka
9.
Předseda ČNR Milan Uhde: Je jasné,
že o tomto návrhu, který se stal předmětem
revokace, budeme hlasovat.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku. 115
hlasů pro.
Kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku. 1 hlas
proti.
Tento pozměňovací návrh byl přijat.
Pane zpravodaji, jsou vyčerpány všechny pozměňovací
návrhy?
Poslanec Stanislav Pěnička: Pane předsedo,
žádný další pozměňovací
návrh zde nepadl a nemám. Prosím, abyste
nechal hlasovat o zákonu jako o celku.
Předseda ČNR Milan Uhde: Vážená
sněmovno, budeme hlasovat o celém návrhu
zákona.
Kdo souhlasí s návrhem poslance Richarda Mandelíka
a dalších na vydání zákona ČNR
o daních z příjmů podle sněmovního
tisku 100 ve znění společné zprávy
výborů ČNR podle sněmovního
tisku 106 a schválených pozměňovacích
návrhů, ať zvedne ruku. 115 hlasů pro.
Kdo je proti tomuto návrhu zákona, ať zvedne
ruku. 1 hlas proti.
Tento zákon byl přijat. Děkuji všem,
kdo se podíleli na jeho přípravě.
Pan společný zpravodaj má slovo.
Poslanec Stanislav Pěnička: Poděkoval
bych všem, kteří se podíleli na zkvalitnění
této předlohy, tohoto zákona. Děkuji
panu ing. Grammetbauerovi a jeho týmu z ministerstva financí.
Myslím si, že jsme schválili dobrý zákon,
i když zas český daňový poplatník
je velice nápaditý.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
společnému zpravodaji, pan poslanec Mandelík
jako zástupce předkladatele má slovo.
Poslanec Richard Mandelík: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, velmi
vám děkuji za vaši spolupráci, děkuji
předkladatelům pozměňovacích
návrhů za dobré nápady a jen bych
poznamenal, nyní všichni vidíme, jak je nebezpečné
a nedobré takto rychle projednávat důležité
zákony. Kdyby naše republika nepotřebovala
ty zákony od 1. 1. 1993, byl by to špatný postup.
Ale ještě jednou vám děkuji.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Mandelíkovi a přikročíme
k projednávání dalšího bodu,
kterým je
Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk č. 61 a společnou zprávu výborů
jako sněmovní tisk 94.
Z pověření vlády České
republiky odůvodní předložený
návrh zákona ministr práce a sociálních
věcí pan Jindřich Vodička, jehož
žádám, aby se ujal slova.
Ministr práce a sociálních věcí
ČR Jindřich Vodička: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, jsem
šťasten, že drůbež, skot a jiná
stáda nejsou předmětem sociálního
pojištění a tím máme šanci,
že dnes zdoláme zákony my a ne zákony
předkládané zdolají nás.
Dovolte, abych krátce odůvodnil předkládaný
zákon. Před hodinou - hodinou a půl jsme
řekli "a", že jsme přijali zákon
o pojištění na sociální zabezpečení
a příspěvek státní politiky
zaměstnanosti, nyní je třeba říci
"b", tj. přijetí zákona ČNR,
kterým se mění a doplňuje zákon
ČNR č. 582/1991 Sb.
Tento zákon je technologií, která zabezpečí
výběr pojistného na sociální
pojištění. Tolik předkládací
zpráva tohoto zákona.
Ještě mně dovolte, abych se zmínil o
společné zprávě z výborů,
která doplňuje nebo mění znění
§ 8, odst. 3/ tak, že znovu zavádí institut
posudkových komisí. Za předkladatele bych
chtěl říci, že toto řešení
není nejšťastnější.
Děkuji za pozornost, byl jsem vyzván k "miniúvodnímu"
slovu a doufám, že jsem tento požadavek splnil.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
ministru Jindřichu Vodičkovi a prosím, aby
se slova ujala společná zpravodajka výborů
ČNR paní poslankyně Milena Kolářová.
Poslankyně Milena Kolářová: Pane
předsedo, dámy a pánové, dovolte,
abych vám přednesla návrh společné
zprávy k tisku 61, který projednáváme
ve znění společné zprávy, tisk
č. 94.
Pan ministr se zde již zmínil o důvodu, proč
předkládáme tento zákon, takže
o tom již nebudu hovořit. Projednali jsme zákon
o sociálním pojištění, to znamená,
že tento zákon je důležitý proto,
aby tato organizace fungovala.
Chtěla bych se nyní vyjádřit pouze
ke společné zprávě, kterou projednaly
všechny výbory ČNR kromě výboru
pro právní ochranu a bezpečnost a výboru
ČNR pro vědu, vzdělání, kulturu,
mládež a tělovýchovu a zahraničního
výboru. Všechny ostatní výbory, které
tuto problematiku projednávaly doporučují
návrh zákona ke schválení s připomínkami,
které jsou všechny obsaženy ve společné
zprávě.
Nebudu hovořit o všech připomínkách,
pouze krátce některé vysvětlím.
Za prvé, pokud máte před sebou společnou
zprávu, připomínka k bodu 10, § 6, kde
se navrhuje vypustit slovo "českoslovenští".
Pokud jsem informována, předkladatel souhlasí,
jedná se vlastně o občany, kteří
ztratili československé státní občanství,
aby nebyli poškozeni ve svých právech.
Potom tedy ke spornému bodu 24, což je § 8a.
Nebudu to zde příliš komentovat, bylo to projednáno
v garančním výboru, tj. ve výboru
pro sociální politiku a zdravotnictví, myslím,
že je to otázka, která se může
jevit jako sporná, ale je to otázka víceméně
odborná, tzn. kdo tedy bude mít větší
váhu, zda ošetřující lékaři
nebo posudkový lékaři. Pravda je, že
se zavádí komise na posuzování zdravotního
stavu, ale to již nechám na vašem odborném
posouzení a na vašem názoru, podle toho jak
budete hlasovat.
K dalšímu bodu, bodu 27, § 16, zde se uplatnily
připomínky jak garančního výboru,
tak výboru ústavně právního,
vyšetření má být prováděno
za úplatu, tento stav prakticky vyplývá i
z jiných zákonů, zde je to pouze zdůrazněno,
protože zdravotnická zařízení
tato vyšetření samozřejmě provádět
musí.
Bod 32 je legislativně správnější,
protože vedoucí vlastně není, takže
statutární zástupce je správný
název.
K bodu 47 - domnívám se, že i ten je správný,
protože zde se rozšiřují povinnosti organizací,
které podléhají pokutám, tzn. tedy
lépe řečeno jejich nesplnění,
které podléhá pokutám.
Chtěla bych upozornit na tiskovou chybu, pokud jste někdo
hledal ten zákon, který je tam uveden, tzn. §
108 zákona 108/1988 Sb., je to zákon 100/1988 Sb.,
o sociálním zabezpečení v platném
znění.
A k poslednímu bodu, na podnět lékařské
komise, tyto poradní komise již existují, tzn.,
že je to legislativní úprava. Doporučuji
tedy po poradě společných zpravodajů
schválit návrh tohoto zákona ve znění
společné zprávy a poprosila bych vás
o všechny pozměňovací návrhy
v písemné formě. Děkuji.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji společné
zpravodajce paní poslankyni Mileně Kolářové
a otevírám k tomuto bodu rozpravu. Hlásí
se pan poslanec Výborný.
Poslanec ČNR Miloslav Výborný: Pane
předsedo, dámy a pánové, cítím
povinnost reagovat na slova přítomného ministra
i na slova paní zpravodajky. Do rozpravy se hlásím
s pozměňovacím návrhem, který
spočívá v tom, že navrhuji, aby ze společné
zprávy byla vypuštěna ta slova, která
začínají slovy "k bodu 24, § 8a,
odst. 4/ nahradit novým textem, který zní".
Jinými slovy, doporučuji vrátit se k původnímu
textu vládního návrhu.
Nesouhlasím totiž s tvrzením paní zpravodajky,
že se jedná o pouze odborný problém,
neboť jsem přesvědčen, že se jedná
také o problém právní. V navrhovaném
textu, tak jak ho společná zpráva předkládá,
je požadováno, aby rozhodovala okresní správa
sociálního zabezpečení na základě
závazného posudku oné posudkové komise.
Závazný posudek ve svých důsledcích
znamená, že okresní správa sociálního
zabezpečení vlastně už nemá o
čem rozhodovat, protože posudek je pro ni závazný.
Dost dobře nerozumím, jak tedy bude probíhat
správní řízení, v jehož
rámci by právě tato zpráva měla
rozhodnout. To je právní problém té
změny, kterou navrhuje společná zpráva
a já se přimlouvám za to, abychom se vrátili
k původnímu znění.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Výbornému, hlásí se pan poslanec
Syka. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Martin Syka: Pane předsedo, dámy
a pánové, jsem v podstatě rád, že
zde zazněl názor legislativní, názor
právní, předsedy ústavně právního
výboru. My jsme nad tímto bodem strávili
při projednávání tohoto návrhu
zákona v diskusi asi tři hodiny. Protože jde
o problém skutečně, řekl bych závažný,
neboť v původním textu se přenáší
v důsledku zrušení posudkových komisí
obrovská zodpovědnost, obrovská pravomoc
na jednoho posudkového lékaře. Doba, která
teď bude následovat, kdy se bude transformovat zdravotnictví,
bude bezpochyby složitá. Cítili nutnost při
těchto sporných případech, kdy se
bude domnívat posudkový lékař, že
by měl ukončit pracovní neschopnost, že
je skutečně poněkud problematické
vkládat vše do rukou jednoho lékaře.
Ale souhlasím s tím, a dávám k úvaze
v podstatě sněmovně, aby rozhodla, protože
je to problém skutečně vážný.
Tolik na vysvětlení této věci k projednávání
v garančním výboru.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji. Pan
poslanec Jaroš má slovo. Prosím.
Poslanec Emil Jaroš: Vážený pane
předsedo, vážené kolegyně a kolegové,
opravdu jsme o tom jednali, jak říkal pan poslanec
Syka, velice a velice dlouho a já bych tu připomněl
ještě jeden návrh a ten zní na vypuštění
celého odst. 4 a přečíslování
§ 8 a).
Vycházeli jsme i z toho, že prakticky "posudkový
lékař", který se mění
na lékaře okresní správy, je nadán
určitou pravomocí, kterou zasahuje do nezadatelného
práva ošetřujícího lékaře
léčit podle svého vlastního nejlepšího
svědomí a vědomí, tzn. lege artis.
Okresní správa sociálního zabezpečení
má jiné a může mít jiné
mechanismy, jak může svým způsobem zpochybnit
nebo nějakým způsobem vyvrátit rozhodnutí
ošetřujícího lékaře, a
to obrátit se na Lékařskou komoru, příp.
k soudu, jestliže se jedná o opakované prodlužování
- podle jejích poznatků - pracovní neschopnosti,
kde by potom lékařská komora stanovila odbornou
komisi, která by prošetřila všechny případy
podle jejího dobrozdání dlouhé, neoprávněně
dlouhé pracovní neschopnosti.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Jarošovi. Vzhledem k tomu, že nevidím
žádné další přihlášky
do rozpravy, rozpravu uzavírám a táži
se paní společné zpravodajky, zda je připravena,
a pan ministr zda chce využít nabídky k závěrečnému
slovu.
Chce, prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr práce a sociálních věcí
ČR Jindřich Vodička: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, jediným
sporným bodem tohoto zákona je institut posudkového
lékaře.
Já zcela chápu postup garančního výboru
při posuzování tohoto institutu, protože
zcela oprávněně zaznívaly připomínky
k této službě posudkových lékařů.
V garančním výboru je 10 lékařů
s bohatou praxí, kteří vědí
o čem hovoří, ale protože v budoucnu
vlastně tito lékaři, posudkoví lékaři
budou lékaři pracujícími pro pojišťovnu
a budou vlastně ovlivňovat i značné
finančních částky, výplaty
značných finančních částek,
pojišťovna jistě si nenechá vzít
tento institut, neboť je pro ni tento institut posudkového
lékaře velmi důležitý. Pokud
by byl přijat pozměňující návrh
pana poslance dr. Jaroše, pak by vlastně nebyla v
zákoně žádná opora pro tuto instituci.
Myslím si, že jako zdravotní pojišťovna
bude mít revizního lékaře, sociální
pojišťovna by měla mít svého lékaře
rovněž. Přitom v budoucnu a jistě ve
velmi krátké době kvalita těchto lékařů
bude na požadované úrovni, jejich rozhodnutí
budou kvalifikovaná a v zaváděném
systému spoléháme, resp. institucionalizujeme
odpovědnost jednotlivých lékařů
za jejich výroky. Čili, oni budou odpovědni
za svá rozhodnutí. Zklamou-li tuto odpovědnost
nebo nedostojí-li této odpovědnosti, samozřejmě
dále tuto práci nebudou moci vykonávat.
Původní vládní návrh, který
nepočítal s vytvořením žádné
komise, byl veden tím, aby posudková služba,
posuzování pracovní neschopnosti nebo schopnosti
pacientů bylo velice rychlé, operativní a
maximálně objektivní.
Proto bych se přimlouvat za návrh pana poslance
Výborného.
Tolik mé závěrečné slovo. Děkuji.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
ministru Vodičkovi a žádám, aby se ujala
slova společná zpravodajka poslankyně Milena
Kolářová.