Předseda ČNR Milan Uhde: Vzhledem k tomu,
že tento bod byl projednán, vrátíme
se nyní k bodu 5 - Návrh poslance ČNR Richarda
Mandelíka na vydání zákona ČNR
o dani z příjmu podle sněmovních tisku
100 a 106.
S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec
Syka.
Poslanec Martin Syka: Pane místopředsedo,
dámy a pánové, omlouvám se, ale ve
smyslu toho, jak jsem zde vystoupil kolem poledne, podávám
procedurální návrh, abychom teď vzali
na pořad sociální pojištění,
aby to vytvořilo celek, který by měl návaznost.
Dovolím si vás požádat o tuto změnu.
Předseda ČNR Milan Uhde: Domnívám
se, že návrh je logický, nevzal jsem ho v tu
chvíli v potaz. Má někdo námitku proti
tomu, abychom postupovali tímto způsobem, jak zde
pan poslanec Syka logicky dovodil? Není námitek.
Vezmeme na pořad bod číslo
Prosím pana ministra Jindřicha Vodičku, aby
zaujal místo předkladatele, a pana poslance Němčíka,
aby zaujal místo společného zpravodaje.
Konstatuji, že nad tímto zákonem byla ukončena
rozprava. Nyní žádám pana ministra Vodičku,
zda chce použít příležitosti promluvit
na závěr jako předkladatel, aby se této
příležitosti chopil. Prosím, pane ministře.
Ministr práce a sociálních věcí
ČR Jindřich Vodička: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, zákon
o pojistném na sociální zabezpečení
a státní politiku zaměstnanosti je rovněž
velmi závažným zákonem. Je rovněž
nedílnou součástí nové daňové
soustavy, která bude v účinnosti od 1. ledna
1993. Ve svých důsledcích tento zákon
bude dopadat na miliony občanů České
republiky.
Tento zákon byl předložen poslancům
ČNR před 40 dny. Byl projednáván intenzivně
v přikázaných výborech. Pracovníci
ministerstva práce a sociálních věcí
strávili v této budově mnoho hodin při
velice užitečných debatách s poslanci
a podíleli se spolu s poslanci na přípravě
tohoto zákona k dnešnímu projednávání.
O této přípravě svědčí
i to, že nebylo podáno příliš mnoho
pozměňovacích návrhů, zazněly
zde pouze různé náměty a připomínky.
Dovolil bych si ve svém závěrečném
slově na ně reagovat.
Paní poslankyně Lagová upozornila na to,
že aplikace tohoto zákona bude znamenat velké
organizační přípravy Je tomu skutečně
tak. Zmínila se o tom, že je to zákon pouze
přechodný, který upravuje systém,
ale zatím nemění systém financování
sociálního zabezpečení a nemění
tento systém jako takový. Je to rovněž
pravda. Proto příští rok budeme zde
projednávat nový zákon na sociální
pojištění.
Zmínila se o tom, že nejohroženější
skupinou obyvatel v České republice jsou především
rodiny s malými dětmi. S tímto konstatováním
lze rovněž souhlasit s tím, že vláda
ČR je si tohoto problému vědoma a je připravena
a již nyní věnuje veškerou pozornost této
skupině našich občanů.
Paní poslankyně Váchalová hovořila
o tom, že by tímto zákonem mohly být
postiženy podniky, které zaměstnávají
více než 60% pracovníků se změněnou
pracovní schopností, protože tento zákon
nepočítá s žádnou odvodovou úlevou
pro tyto organizace. Je tomu tak, protože kdybychom vnesli
jakékoliv úlevy do pojišťovacího
systému, tak bychom tento systém porušili.
Je skutečností, že ministerstvo financí
ČR svým dopisem od náměstka pana Pelanta,
přebírá na sebe financování
pojistného právě těchto organizací.
Nejedná se o dotaci těmto organizacím, pouze
ministerstvo financí, tudíž státní
rozpočet, ponese úhradu pojistného za tyto
organizace. Nebudou odvádět ani těch 10%,
jako je tomu dosud.
Pozměňovací návrh podal pan poslanec
Štrait, který navrhl, aby se tento návrh dotýkal
pouze pojistného na sociální pojištění,
na sociální zabezpečení, a netýkal
se státní politiky zaměstnanosti s odůvodněním,
že pokud občané a organizace samy budou přispívat
na tuto politiku, nejedná se již o státní
politiku, protože nebude financována ze státního
rozpočtu.
Jestliže by nepřispívali občané,
zaměstnavatelé a osoby samostatně výdělečně
činné na politiku zaměstnanosti, pak by přispíval
opět státní rozpočet. Znamenalo by
to větší daňové zatížení
daní z příjmů těchto obyvatel,
aby byl státní rozpočet naplněn natolik,
aby mohla být kryta tato politika zaměstnanosti.
Pan poslanec Štrait popsal situaci nezaměstnanosti
v České republice barvami, které mi velice
připomínaly různé prognózy
a katastrofické scénáře, které
hovořily o milionech nezaměstnaných v České
republice. Skutečnost je taková, že i v říjnu
více než o 4% v České republice poklesla
míra nezaměstnanosti a činí nyní
2,5%. Znamená to, že je zhruba 131 tisíc nezaměstnaných
při téměř 90 000 volných místech.
Neříkám, že by to bylo číslo
konečné, určitě máme před
sebou vzrůst nezaměstnanosti, ale není a
nebude situace taková, jak ji líčil pan poslanec
Štrait.
Proto za předkladatele nedoporučuji tento pozměňovací
návrh k přijetí. Pan poslanec Kolář
navrhl, aby v § 20, kde se hovoří o penále,
bylo toto penále jinak vyměřováno
neplatičům této dávky na pojistné
tak, aby penále bylo ve výši 0,1% za každý
kalendářní den. Návrh zákona
předpokládá 3% z dlužné částky
za kalendářní měsíc.
Za navrhovatele si dovoluji trvat na původním znění
zákona, protože umožňuje všem organizacím,
které se mohou během měsíce dostat
do momentální platební neschopnosti, aby
jejich svízelná situace nebyla ještě
zhoršována tím, že by ještě
dlužily něco pojišťovně. Proto vládní
návrh, který počítá s 3% penále
za neplacení tohoto pojistného, je rozhodně
výhodnější pro firmy.
Pan poslanec Kašpárek se pozastavil nad výší
5% v § 21, která by byla přičítána
k pojistnému za to, porušují-li určitá
hygienická nařízení nebo životní
prostředí a porušují-li další
předpisy organizace.
Ta částka 5% je v souladu se stávajícími
předpisy; nechceme vnášet změny do dalších
platných předpisů, proto zachováváme
tuto částku. Kromě toho, kdybychom zvýšili
tuto částku, působilo by to negativně
zvláště na začínající
živnostníky, firmy, podnikatele, kteří
především ve svých začátcích
mají značné problémy s dodržováním
těchto předpisů.
Děkuji nepřítomnému panu poslanci
Paynemu za všechny jeho náměty a připomínky,
které měl k předkládanému návrhu
zákona. Jistě se budeme jimi seriozně zabývat,
jak již zde bylo řečeno při projednávání
minulého zákona o pojistném na zdravotní
pojištění; i tento zákon bude velice
pečlivě vyhodnocován během celého
příštího roku a můžeme se
ke všem připomínkám nadále vracet
a zahrnout je do eventuálních novel tohoto zákona.
Přesto bych si dovolil zmínit se o několika
těchto připomínkách, i když nezazněly
jako pozměňovací návrh. Jedna z nich
byla k tomu, že lidé, kteří jsou zaměstnáni
v zahraničí, by měli mít možnost
sami rozhodnout o tom, zda budou platit příspěvek
na politiku zaměstnanosti nebo důchodové
pojištění, resp. oba tyto hlasy současně.
Dnes je v ČR zhruba 30 tisíc pendlerů, kteří
denně docházejí především
do SRN za prací. Jsou to osoby, které nemají
vždy nejvyšší kvalifikaci a v momentě,
kdy přijdou o zaměstnání v Německu
určitě se ocitnou ve své většině
na úřadech práce ve svém okrese a
budou dále žít z podpory v nezaměstnanosti.
Proto bychom neviděli jako rozumné tyto dvě
dávky od sebe oddělovat. Tyto dávky by měly
být pro lidi, kteří pracují v zahraničí
povinné obě současně.
Závažný pozměňovací návrh
podal pan poslanec Brožík, který navrhuje pro
osoby samostatně výdělečně
činné snížit vyměřovací
základ z 50% na 25% ročního příjmu
po odečtu režijních nákladů,
a zvednout maximální vyměřovací
základ z 45% na 90 tisíc Kčs jako kompenzaci
tohoto snížení vyměřovacího
základu. Toto je jedno z těch opatření,
která by měla přímý dopad do
státního rozpočtu. Protože každé
snížení vyměřovacího základu
o 5% představuje sumu 800 miliónů Kčs,
takže ve svém důsledku by takto snížený
vyměřovací základ stál státní
rozpočet 4 miliardy Kčs a zvýšení
hranice 45 tisíc na 90 tisíc Kčs měsíčně
vzhledem k tomu, kolik osob samostatně výdělečně
činných dosahuje těchto příjmů,
by znamenalo přírůstek pojistného
zhruba o 400 miliónů Kčs; tzn., že celkový
negativní dopad na státní rozpočet
by činil 3,6 miliardy Kčs.
To byly připomínky a pozměňovací
návrhy, které jsem si stačil poznamenat během
rozpravy k tomuto návrhu. Nyní mi dovolte ještě
krátce se zmínit o společné zprávě
k tomuto zákonu. V § 15 se společná
zpráva vyjadřuje k tomu, kdy osoby samostatně
výdělečně činné předloží
okresní správě sociálního zabezpečení
své daňově přiznání
pro stanovení vyměřovacího základu.
V původním návrhu byl termín do 30.
6. Společná zpráva, která se vlastně
stává nedílnou součástí
zákona, hovoří o 30. 9. To znamená
ve svých důsledcích, že další
tři měsíce bude nejistota v tom, kolik vlastně
bude pojištění v tom kterém roce představovat,
jaký bude příjem sociální pojišťovny.
Proto mi nepřipadá toto rozhodnutí za příliš
zdařilé.
Dále podle § 26 osoby, které začnou
podnikat po 1. 1. 1993 předloží svá
daňová přiznání ne v polovině
roku 1994, ale až v říjnu 1994; to znamená,
že ne po dobu roku a půl, ale po dobu roku a 9 měsíců
mohou si určit vyměřovacím základem
nejnižší sazbu, to znamená 1 100,- Kčs.
Zde bude přímý dopad na výběr
pojistného, to znamená, že se sníží
dávka, že se sníží toto pojistné.
Zřejmě to bude mít i přímý
dopad do státního rozpočtu, který
je dneska velice těžko odhadnutelný. Ale co
je odhadnutelné už nyní dosti přesně,
je změna v § 27, který řeší
financování sociálního zabezpečení
v lednu příštího roku, kdy všichni
plátci tohoto pojištění měli
provést odvod na toto pojistné do 8. ledna; společná
zpráva toto datum posunuje na 15. ledna. To znamená,
že tento týden bude stát státní
rozpočet 200 300 miliónů Kčs, jak
nyní velice rychle spočítali na chodbě
pracovníci ministerstva financí.
Tolik věcně k projednávání
tohoto zákona.
Děkuji vám za trpělivost, kterou jste tomuto
zákonu věnovali.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
ministru Vodičkovi. Žádám pana společného
zpravodaje poslance Němčíka, aby se ujal
svého úkolu, a dávám mu slovo.
Poslanec Jindřich Němčík: Pane
předsedo, kolegyně a kolegové, abych vás
ušetřil svého skřehotavého hlasu
(i svého hlasu), budu se snažit hovořit co
nejméně. Proto bych navrhoval, abychom přikročili
bezprostředně k projednávání
jednotlivých pozměňovacích návrhů,
tak jak byly v diskusi vzneseny.
První v diskusi byla paní kolegyně Lagová.
Z jejího vystoupení však nevyplynul žádný
pozměňovací návrh. Na její
náměty už odpověděl pan ministr.
Totéž platí o paní kolegyni Váchalové.
První návrh vyplynul z diskusního příspěvku
pana kolegy Štraita, který navrhl v textu § 1
vypustit slova "a příspěvek na státní
politiku zaměstnanosti ". Pod legislativní
zkratku pojistné potom chápat jen pojistné
na důchodové zabezpečení a pojistné
na nemocenské pojištění.
Tento návrh tu byl vysvětlen panem ministrem a po
projednání v garančním výboru
tento návrh nedoporučujeme k přijetí.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
společnému zpravodaji, budeme hlasovat o tomto společném
pozměňovacím návrhu.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku. 32.
Třicet dva hlasy pro tento návrh.
Kdo je proti tomuto návrhu? 53. Padesát tři
hlasy byly proti.
Tento pozměňovací návrh nebyl přijat.
Pane společný zpravodaji, prosím.
Poslanec Jindřich Němčík: Druhým
pozměňovacím návrhem je návrh
kolegy Koláře, který navrhuje v § 20
odst. 1 původní formulace ve třetím
řádku: je plátce pojistného povinen
platit penále od následujícího kalendářního
měsíce ve výši tří procent
dlužné částky za každý i
započatý kalendářní měsíc,
v němž některá tato skutečnost
trvá, nahradit textem: Je plátce pojistného
povinen ode dne následujícího po dni splatnosti,
ode dne platby včetně platit za každý
den penále ve výši nula celá jedna desetina
dlužné částky. Tento návrh v
podstatě nemění obsah tohoto paragrafu, nicméně
myslím i po poradě garančního výboru,
že původní návrh tak, jak je obsažen
ve vládním návrhu, umožňuje větší
prostor pro ty organizace a ty podnikatele, kteří
se z nějakých důvodů dostanou do dočasné
platební neschopnosti, překlenout tuto neschopnost
a najít prostor pro to, aby mohli tento nedostatek vyrovnat.
Doporučuji ponechat původní návrh,
ačkoliv nový návrh nějak podstatně
nemění podstatu tohoto paragrafu.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
společnému zpravodaji. Budeme hlasovat o tomto pozměňovacímu
návrhu.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku. 3.
Kdo je proti? 8. Tři hlasy byly pro, osm hlasů proti,
je zjevné, že tento návrh nezískal podporu,
nebyl přijat.
Prosím, pane zpravodaji, pokračujte.
Poslanec Jindřich Němčík: Dále
vystoupil kolega Kašpárek, který ovšem
neformuloval svůj dotaz jako pozměňovací
návrh a pan ministr mu odpověděl. Je to ta
pětiprocentní hranice zvýšení
pro ty organizace, které nesplňují určité
hygienické a jiné podmínky.
S dalším návrhem jsem vystoupil já,
a bylo to k návrhu § 3 odst. 1 písm. c) k bodu
5, jak je obsaženo ve společné zprávě.
Navrhuji doplnit za text: společníky společností
s ručením omezeným a komandisté komanditní
společnosti a pokračovat dále v tomto textu.
Strana jedna společné zprávy.
Předseda ČNR Milan Uhde: Je jasné,
o čem budeme hlasovat?
Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu pana poslance Němčíka, ať
zvedne ruku. 120. Sto dvacet hlasů pro.
Kdo byl proti? Nikdo.
Nikdo nebyl proti.
Tento pozměňovací návrh byl přijat.
Prosím, pane společný zpravodaji.
Poslanec Jindřich Němčík: Teď
mám jeden trochu komplikovanější případ.
Navrhl jsem zase ke znění společné
zprávy k § 26 doplnění, aby v §
2 odst. 3 bylo změněno slovo "červenec"
na "říjen" a v § 6 odst. 3 změna
dikce "období od 1. srpna" - čili změna
"od 1. srpna" "na 1. listopadu". "Do
31. července" změnit "do 31. srpna".
Je to dáno legislativní vázaností
na změnu § 15, jak je obsažen v návrhu
ve společné zprávě. Pan ministr se
k tomuto návrhu, který je obsažen ve společné
zprávě už vyjádřil. Jde o to,
že v podstatě tento návrh nemá velké
oprávnění, protože organizace, které
odevzdávají daňové přiznání
do 31. března mají pak ještě tři
měsíce čas na opravu event. nedostatků
v tomto daňovém přiznání, takže
k poslednímu červnu už může být
toto daňové přiznání v pořádku.
Organizace, které ho odevzdávají k 30. červnu
jsou ty organizace, které ho dělají s daňovým
poradcem a dá se předpokládat, že u
těchto organizací by daňové přiznání
mělo být v pořádku. Nicméně
tento návrh ve společné zprávě
je a já přesto, že nejsem přesvědčen
o tom, že je správný, musím dát
pozměňovací návrh k § 26, lépe
řečeno k § 5 a k § 6, tak aby ten návrh
byl konzistentní v celém znění zákona.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
společnému zpravodaji. Budeme hlasovat o tomto pozměňovacím
návrhu, který byl vysvětlen.
Kdo je pro, ať zvedne ruku. 111. Sto jedenáct hlasů
bylo pro.
Kdo je proti tomuto pozměňovacímu návrhu?
3. Tři hlasy byly proti.
Tento pozměňovací návrh byl přijat.
Poslanec Jindřich Němčík: Dostáváme
se k pozměňovacím návrhům kolegy
Payna. První návrh je k § 3 odst. 1, kdy kolega
Payne navrhuje místo slovo "organizace" nahradit
slovy "právnická či fyzická osoba".
Po projednání v garančním výboru
a po konzultaci s legislativci bych byl rád, kdyby kolega
Payne dal své upřesnění tohoto návrhu
s tím, že by dodal -: "která zaměstnává
více než 25 osob", protože jedině
celé toto vyjádření vlastně
vyjadřuje to, co měl kolega Payne na mysli. Čili
ten pozměňovací návrh by potom zněl:
"Právnická či fyzická osoba,
která zaměstnává více než
dvacet pět zaměstnanců". Pardon ne,
osob - zaměstnanců.
Předseda ČNR Milan Uhde: Odpovídá
to prosím? Pan poslanec Payne s vysvětlením.
Poslanec Jiří Payne: Já si teď
nejsem zcela jist, jak jsem to formuloval, ale toto bylo záměrem
mého pozměňovacího návrhu.
Předseda ČNR Milan Uhde: Můžeme
hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku. 82.
Osmdesát dva hlasů pro.
Kdo je proti tomuto pozměňovacímu návrhu?
Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování. 43. Čtyřicet
tři poslanců a poslankyň se zdrželo,
tento pozměňovací návrh byl přijat.
Pane společný zpravodaji.
Poslanec Jindřich Němčík: Dalším
podnětem kolegy Payna je podnět § 3, odst.
2, kde kolega Payne hovořil o tom, že by bylo dobré
zajistit, aby občané, kteří vykonávají
zaměstnání v cizině, nemuseli platit
obě části, tzn. pojistné a důchodové
zabezpečení i příspěvek na
státní politiku zaměstnanosti, ale aby mohly
být tyto dávky rozděleny. Pokud jsem dobře
pochopil, nepodával to jako pozměňovací
návrh. Pokud ano, potom kolega Payne navrhuje vypustit
větu se středníkem a to je všechno.
K tomu garanční výbor konstatuje, že
nedoporučuje tento návrh vzhledem k tomu. že,
jak už tu řekl pan ministr, tato část
se týká nejen, řekněme, špičkových
pracovníků, u nichž nelze předpokládat,
že při návratu do republiky by se dostali do
stavu, kdyby pobírali dávky v nezaměstnanosti.
Týká se to ale i tzv. pendlerů, u kterých
se to už očekávat s úspěchem
dá a již dneska se to stává. Lze to
řešit tak, že právě ti lidé,
kteří svými finančními možnostmi
mají na to, aby se zajistili pro důchod, mohou tak
učinit na základě komerční
smlouvy s komerčními pojišťovnami.
Garanční výbor tedy nedoporučuje tuto
změnu.
Předseda ČNR Milan Uhde: Budeme tedy hlasovat
o tomto pozměňovacím návrhu.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku. 7
hlasů pro.
Kdo je proti tomuto pozměňovacímu návrhu,
ať zvedne ruku. 31 hlas proti.
Tento pozměňovací návrh nebyl přijat.
Prosím, pane společný zpravodaji.
Poslanec Jindřich Němčík: Další
připomínkou kolegy Payna byla připomínka
k § 5, kde v odst. 4 pan kolega Payne navrhuje, aby místo
"nesmí být vyměřovací
základ nižší než by činil
vyměřovací základ stanovený
způsobem uvedeným v odst. 1, písm. c) nebo
d) před vynětím z důchodového
nebo nemocenského zabezpečení" byl text
"vyměřovací základ stanoven,
jako by osoba samostatně výdělečně
činná zahajovala podnikatelskou činnost".
Víte jistě, že ve společné zprávě
je už k tomuto bodu pozměňovací návrh,
který hovoří o tom, že pokud osoba samostatně
výdělečně činná přeruší
svoji výdělečnou činnost a po určitém
čase zahájí jinou výdělečnou
činnost, je tento návrh akceptován. Pokud
se ale vrátí do té samé činnosti,
doporučuje garanční výbor, aby vyměřovací
základ skutečně byl konstruován tak,
jak je ve vládním návrhu stanoveno.
Přestože totiž věříme, že
může v určitých případech
postihnout samostatně výdělečně
činné, mohla by tato změna vést k
tomu, že by se spekulativně samostatná výdělečná
činnost přerušovala na kratší nebo
delší období a vždycky vlastně
by tato osoba dosáhla toho, že vyměřovací
základ by si mohla stanovovat jako minimální.
Proto garanční výbor tento návrh nedoporučuje,
i když si uvědomuje, že naopak může
postihnout některé osoby, které se do této
situace dostaly nezaslouženě.
Předseda ČNR Milan Uhde: Faktická
poznámka pana poslance Payna, prosím.
Poslanec Jiří Payne: U tohoto tématu
jsem si zcela jist, že jsem to podával jako námět
pro ministra pro případnou novelizaci zákona,
nikoliv jako pozměňovací návrh. Není
tedy potřeba hlasovat.
Předseda ČNR Milan Uhde: Není potřeba
dávat hlasovat. Nastupuje první možnost, o
které se zmínil pan společný zpravodaj.
Budeme pokračovat dál, pane společný
zpravodaji.
Poslanec Jindřich Němčík: Další
vystoupení kolegy Payna se týkalo § 9, odst.
2 a v souvislosti s tím § 14, odst. 1. Pokud jsem
dobře pochopil, bylo to formulováno také
pouze jako námět pro další práci
na legislativní úpravě těchto věcí
pro ministerstvo práce a sociálních věcí.
Není tedy třeba o tom hlasovat.
Další vystoupení kolegy Payna se týkalo
§ 17 a 18 nebo lépe řečeno vztahu těchto
dvou paragrafů. Kolega Payne navrhuje, aby v § 18
bylo "Právo předepsat dlužné pojistné
se promlčuje za 10 let ode dne splatnosti" nahrazeno
slovy "se promlčuje za 5 let ode dne splatnosti."
Garanční výbor se tímto problémem
zabýval a rovněž nedoporučuje tuto změnu
vzhledem k tomu, že k zjištění této
skutečnosti, že organizace, která platila za
zaměstnance, může dojít až ve chvíli,
kdy ten člověk požádá o důchod.
Proto původně tato hranice byla úplně
neomezená, později byla po dohodě stanovena
na 10 roků.
Je tady jistá tendence sjednotit tuto úpravu s úpravou
zdravotního pojištění. Nicméně
si myslím, že prostor pro tuto úpravu bude
právě až v souvislosti se zřízením
sociální pojišťovny.
Garanční výbor tedy nedoporučuje tento
návrh k přijetí.
Předseda ČNR Milan Uhde: Budeme tedy hlasovat
o tomto pozměňovacím návrhu.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku. 7
hlasů pro.
Kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku. 21 hlas
proti tomuto pozměňovacímu návrhu.
Pozměňovací návrh nezískal
potřebnou podporu a nebyl přijat.
Pane společný zpravodaji, prosím.
Poslanec Jindřich Němčík: Dostáváme
se k § 5, odst. 1, písm. c), kde pan kolega Brožík
navrhl změnu. Chtěl bych, abychom předešli
podobným problémům jako u předcházejícího
návrhu zákona, se ho zeptat, zda návrh myslel
jako jeden návrh, či dva samostatné návrhy.
Předseda ČNR Milan Uhde: Pan poslanec Brožík
chce odpovědět?
(Poslanec Brožík: Jeden návrh.)
Pane společný zpravodaji, jako jeden návrh
chápe svůj pozměňovací návrh
pan poslanec.
Poslanec Jindřich Němčík: Pan
kolega Brožík navrhuje, aby v § 5, odst. 1, písm.
c) byla u osob samostatně výdělečně
činných vzata za základ čtvrtina příjmů
ze samostatné výdělečné činnosti
a jako kompenzaci navrhuje, aby se hranice vyměřovacího
základu za kalendářní měsíc
posunula na 90 000 Kčs.
K tomu přijal garanční výbor takovéto
stanovisko: Ztráta, která vznikne ze snížení
vyměřovacího základu na jednu čtvrtinu,
se pohybuje zhruba kolem 4 mld. Kčs a přínos,
který by vznikl zvýšením vyměřovacího
základu na 90 tis. Kčs, je kolem 400 mil. Kčs,
jak už tady řekl pan ministr. Čili, negativní
dopad do státního rozpočtu je asi 3,6 mld.
Kčs, proto garanční výbor nedoporučuje
tento návrh přijmout.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji, pane
společný zpravodaji. Budeme hlasovat o tomto návrhu.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku. 24
hlasy pro.
Kdo je proti tomuto pozměňovacímu návrhu,
ať zvedne ruku. 36 hlasů proti.
Tento pozměňovací návrh nebyl přijat.
Poslanec Jindřich Němčík: Vzhledem
k tomu, že nebyly vzneseny další pozměňovací
návrhy, doporučuji, abyste nechal hlasovat o návrhu
zákona jako o celku.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji. Je
zde přihláška pana ministra Bělehrádka,
prosím, pane ministře.
Ministr pro hospodářskou soutěž ČR
Stanislav Bělehrádek: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, chtěl
bych využít svého práva a otevřít
rozpravu k tomuto zákonu, a to po vystoupení pana
ministra Vodičky, který nám řekl,
že některé změny zákona, které
byly provedeny ve společné zprávě,
se dotýkají dopadu do státního rozpočtu.
A dále, že se dotýkají jistot příjmů
z pojistného na sociální zabezpečení.
Proto bych chtěl, abychom se podívali zpět
na společnou zprávu § 15, kde bychom měli
hlasovat o tom, aby zůstal v zákonu termín
vždy do 30. června.
Dále potom, abychom hlasovali o § 26, a to, aby v
odst. 4 zůstala slova "až červenec 1993".
A slova "do 31. července 1993" v odst. 5, aby
zůstala slova "až červenec 1993".
A v § 27, aby zůstala slova "do 8. ledna 1993".
Důvody pro nové hlasování byly zcela
zřejmé. Zejména změna v § 27
podle vyjádření pana ministra Vodičky
by vedla k tomu, že by vznikl dopad do státního
rozpočtu 200 mil. Kčs a to se domnívám,
že si nemůžeme dovolit.