Pátek 20. listopadu 1992

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu ministru Novákovi. O slovo se dále přihlásil pan poslanec Tomáš Ježek. Slovo mu uděluji.

Poslanec Tomáš Ježek: Vážený pane předsedo, vážená Česká národní rado, když probíhaly debaty a úporné diskuse o návrhu nové české ústavy, jedním z argumentů pro vytvoření senátu bylo, že v poslanecké sněmovně, která se zabývá rozpočtem, jsou znovu a znovu vidět určité tendence, zcela zřejmé tendence, politováníhodné snahy nehledět na zájmy celku, na zájmy České republiky, to jest na zájmy stability a rovnováhy. Poslanci často vyjadřují zájmy určitých skupin, určitých okresů, určitých profesních tříd lidí, určitých měst a dokonce i někdy zájmy své vlastní.

Stalo se, že v návrhu zdravotnického výboru se objevil nenápadný a nezasvěcenému téměř nepostřehnutelný návrh zvýšit jakýsi koeficient z 0,7 na 1,0. Tento návrh má však naprosto destruktivní účinky na státní rozpočet příštího roku protože mu dopředu vlastně dělá deficit ve výši 6 miliard korun.

Myslím si, že nejvyšší ctí a posláním každého poslance je hledět k zájmům celku a snažit se o neustálou sebekontrolu a neustálé kladení otázky: Jestlipak já nehájím nějaký partikulární zájem, jestlipak hledím k zájmům celku?

Toto by bylo jasné vítězství zdravotnické loby a myslím si, že ho nesmíme připustit. Jsem rád, že v rozpočtovém výboru, ač výboru složeném ze všech politických stran, které jsou přítomny v parlamentu, došlo k jednoznačnému závěru, že tento návrh nemůže být přijat. Ze 16 hlasů všech 16 hlasů bylo proti, všech 16 návrh nedoporučilo.

A proto bych si dovolil poprosit vás jménem rozpočtového výboru a jménem svým, abyste pro tento návrh nehlasovali.

Děkuji.

Předseda ČNR Milan Uhde: Projevem pana poslance Tomáše Ježka se uzavírá rozprava. Rozpravu končím a uděluji slovo ministru Lomovi, tj. zazní závěrečné slovo předkladatele.

Ministr zdravotnictví ČR Petr Lom: Pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, projednáváme zákon, který je výsostně důležitý a který by měl překročit hranice politické příslušnosti, který by měl překročit hranice našeho povolání, který by měl překročit hranice všech profesí, všech ostatních vymezujících charakteristik a měli bychom se zabývat tím, že zdravotnictví potřebujeme pro každého.

Dovolte, abych své závěrečné slovo využil k tomu, abych se zmínil, že za několik týdnů budu v této sněmovně přítomen na projednávání již třetího rozpočtu České republiky, V prvém rozpočtu, kterého jsem se zúčastnil na podzim r. 1990 byly desítky pozměňovacích návrhů a byli jsme tu tehdy myslím do 2 hodin do noci, pokud si někdo na to se mnou pamatuje, kdy se jednalo o milióny, kdy zazněly určité návrhy na tu nebo onu čističku, na tu nebo onu nemocnici, na ten nebo onen projekt a rozpočet se parceloval, drobil, hrozinkoval a byla to taková zkušenost, že při projednávání rozpočtu na podzim r. 1991 jsme si řekli, že nebudeme neuváženými návrhy do tohoto rozpočtu zasahovat, že takovou cestou se nedá zneužívat poslaneckého mandátu. To se jednalo maximálně o milióny. Nyní se jedná o 6 miliard. Zdá se nám a už to tady bylo řečeno, že miliarda je příliš lehké. Tisíc miliónů je v sázce a to šestkrát. Uvědomte si, o jakou sumu se bude jednat.

Nikdo z vás zde nedal žádný návrh, odkud vzít ty peníze, odkud se vezmou. Představíme-li si Českou republiku jako jednu společnou nádobu, je jasné, že někde ty peníze musí chybět, někde to chybění těch peněz musí být vidět.

Nazval bych tvorbu rozpočtu nikoli uměním možného, ale uměním nemožného.

Tak je ten rozpočet vybalancován, už to zde řekl kolega Páv, že je zde teorie domina. Porazíme-li jedno číslo, skácí se celý les rozpočtových ustanovení.

Tolik k tomu návrhu, který zde opakovaně zazněl na navýšení 70% na 100%, který znamená podstatný zásah do státního rozpočtu. Jako zdravotník bych byl strašně rád, abych mohl bojovat ne za 6 miliard, ale za 100 miliard pro zdravotnictví, protože vím a jsem přesvědčen, že by byly smysluplně investovány a užity. Ale my jsme tady zodpovědní za celou Českou republiku a v rámci toho kontextu je číslo 53,5 podle mého názoru - já čtyři měsíce nedělám nic jiného, než že o tento zákon bojuji - takže myslím, že takové číslo, když se někde řekne, tak by měl zaznít potlesk a volání slávy.

Dámy a pánové, dovolte, abych stručně shrnul všechny připomínky, které zde zazněly a ke kterým jako předkladatel považuji za nutné se vyjádřit.

Paní poslankyně Fischerová navrhla pozměňovací návrh, kde hovoří o čistém příjmu domácností. Obávám se, že toto je technicky neprůkazné, nesnadné, i když vychází tento termín ze zákona o životním minimu, není možné ho zjistit, není možné s tímto termínem pracovat a ověřovat ho.

Pokud se týká kolegy Čerbáka, který přednesl řadu návrhů a řadu poznámek k tomuto zákonu, přečetl jsem si před několika dny v Lidových novinách článek "Faul za faul" jím podepsaný a velmi mne mrzelo, že můj přítel a kolega Čerbák hodlá vládu faulovat, protože považuje rozpočet 53,5 pro zdravotnictví za faul a považoval jsem to za básnickou nadsázku.

Svým vystoupením kolega Čerbák dokázal, že fauluje. Údaje o 70 mld., které údajně ministerstvo zdravotnictví požadovalo, nejsou údaje oficiální, jsou to mezivýpočty, jsou to pracovní výpočty. Ministerstvo zdravotnictví nikdy nešlo na trh s požadavkem 70 mil., stejně tak jako Všeobecná zdravotní pojišťovna nikdy nešla na trh s požadavkem 70 mil. Pokud k těm citacím bylo použito pracovního materiálu, tedy bylo použito materiálu, který neměl opustit pracovní místnosti.

Pokud se týká dalších závažných pozměňovacích návrhů, vystoupil kolega Raška s návrhem, který mi včera předal poslanec Petržílek, který je textově i co do gramatických chyb identický s tím, který přečetl kolega Raška, a který se týká přerozdělování.

Tato varianta předložená mně poslancem Petržílkem a na plánu ČNR poslancem Raškou není propočtem dopadu do jednotlivých skupin pojištěnců. Je to pouze slovní vyjádření bez vyčíslení dopadu, tedy toho nejdůležitějšího, bez průkazné ekonomiky.

Používá údaje z předběžných pojistných plánů nově vzniklých pojišťoven a tento princip zaznamenává roční ztrátu Všeobecné zdravotní pojišťovny asi 4 mld. Kčs. Tato ztráta je způsobena narušením celostátního poměru produktivních a neproduktivních občanů zaměstnaneckých pojišťoven a vyčleněním vyšších příjmových skupin ze systému všeobecného zdravotního pojištění u některých nově vzniklých pojišťoven.

Ztráta u Všeobecné zdravotní pojišťovny by musela být doplněna do systému prostřednictvím garance státu. Obávám se, že tento systém přerozdělování zakládá nerovnováhu státního rozpočtu na rok 1993 a ministerstvo zdravotnictví tento princip nedoporučuje.

Pokud se týká návrhu kolegy Payna, návrh na § 23. je plně akceptovatelný, logický a předkladatelé děkují za doplnění.

Pokud se týká § 24, není možné jej akceptovat, poněvadž by zakládal legislativní neprůchodnost, protože zákoník práce nezná kárná opatření, zná pouze napomenutí a statutární pracovník nemůže pokutovat svého zaměstnance, kontrolního pracovníka. Tyto sankce budou muset být vyřešeny za pomoci obecně správních předpisů.

Ostatní návrhy kolegy Payna lze akceptovat.

Ono číslo bankovního účtu slouží pouze pro identifikaci platby, tzn., aby pojišťovna věděla, odkud se ta platba vzala, ale není nezbytně nutné je vyjadřovat v zákoně. Lze vnitřním řízením se dohodnout na jiné vyhovující formě oběhu, která bude vyhovovat oběma stranám. Čili, je možné podle návrhu kolegy Payna toto ze zákona vyjmout.

Otázka je, a společný zpravodaj se pak zeptá poslance Payna, zda můžeme nahradit onu citovanou část § 26 odst. 2 slovy "stanoví-li tak zákon". Není-li určeno jaký zákon, je to legislativně neostré a mohlo by to zavdávat nepřesný výklad. Pokud jsou tato slova dubiozní, mohla by být jen vypuštěna, ale ne nahrazena slovy "stanoví-li tak zákon".

O ostatních pozměňovacích návrzích rozhodne sněmovna. Já ji nebudu ovlivňovat.

Chci vám jen říci, vážené kolegyně a vážení kolegové, že tento zákon, tak, jak byl předložen, je plodem čtyřměsíčního úsilí, kde největší díl odvedli makroekonomové. Musím říci, že i na úrovni předsedy vlády se tomu věnovalo mnoho hodin. Prosím, buďme si této skutečnosti vědomi, buďme si vědomi, že to jde na zdravotnictví, na obor, který si zaslouží veškeré důležitosti, veškeré vážnosti, veškerých ohledů, ale že na druhé straně jako poslanci ČNR nemůžeme připustit posilování schodkovité tendence.

Děkuji a končím své úvodní slovo.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji. Nyní žádám pana společného zpravodaje, aby se ujal slova.

Poslanec Miroslav Čerbák: Chtěl bych poděkovat všem poslancům za zájem, který věnovali tomuto významnému zákonu. Pan ministr promluvil k většině pozměňovacích návrhů, cítím svou osobní povinnost se vyjádřit ke svému návrhu a k reakci pana ministra.

Předseda ČNR Milan Uhde: Pane poslanče, to není možné, udělil jsem vám slovo jako společnému zpravodaji, nikoli k tomu, abyste obnovoval to, co bylo řečeno v rozpravě.

Poslanec Miroslav Čerbák: Na zdravotnictví je potřeba etika, vědomosti a peníze. Co bude scházet někde jinde, musíme nahradit jiným způsobem.

Přistoupím k projednávání jednotlivých pozměňovacích návrhů. Vystoupilo 20 diskutujících, byl podán značný počet pozměňovacích návrhů. Omlouvám se, pokud budu někdy žádat o upřesnění.

První vystoupil pan poslanec Janeček.

Předseda ČNR Milan Uhde: S technickou připomínkou se hlásí pan poslanec Wagner.

Poslanec Jozef Wagner: Ve svém vystoupení jsem jistý návrh podal, byť ne procedurální. Žádal jsem pana ministra financí, aby se vyslovil. Pan ministr Lom je rovněž o návrhu informován, byl přítomen schůze výboru, kde se o něm jednalo. Reagoval tím, že neví, kde vzít peníze. Výbor v usnesení to zjistil.

Předseda ČNR Milan Uhde: Prosím, pane společný zpravodaji, pokračujte.

Poslanec Miroslav Čerbák: První návrh byl návrh poslance Janečka, aby v § 3, odst. 5 byla vypuštěna část věty na 6. řádku: osoby pečující alespoň o jedno dítě do 15 let věku, kde je vyměřovacím základem minimální mzda. Na společné schůzi s předkladatelem jsme tomu nerozuměli. Je to tak přesně?

Předseda ČNR Milan Uhde: Pan poslanec Janeček zpřesní znění svého pozměňovacího návrhu.

Poslanec Josef Janeček: Tyto dva návrhy jsou spjaty a nelze je oddělit. My touto větou vypustit část "osoby pečující alespoň o jedno dítě do 15 let věku, kde je vyměřovacím základem minimální mzda" - jestliže ji přijmeme, musíme přijmout i druhou část, tj. v § 28, bod c). Tím se mění zákon 550 a převedeme tím tyto osoby, tj. matky starající se o toto dítě, mezi skupinu osob, za které pojistné platí stát. To je smysl pozměňovacího návrhu.

Poslanec Miroslav Čerbák: Tyto dva pozměňovací návrhy jsou komplexem, o němž je potřeba dát hlasovat společně.

Předseda ČNR Milan Uhde: Budeme hlasovat o tomto pozměňovacím dvoudílném návrhu pana poslance Janečka.

Kdo je pro tento pozměňovací návrh, ať zvedne ruku. 93.

Kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku. 19.

Kdo se zdržel hlasování? 57.

Tento pozměňovací návrh byl přijat.

Prosím, pane společný zpravodaji, pokračujte.

Poslanec Miroslav Čerbák: Další pozměňovací návrh se týká § 28, bod 2, kde se v původním zákoně v § 6 doplňuje bod j) tohoto znění: osoby, které jsou odkázány na poživatele důchodu a jimž byl z tohoto důvodu upraven důchod jako jediný zdroj příjmů. Je to s odkazem na § 54, odst. 2 zákona č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení ve znění pozdějších předpisů.

Předseda ČNR Milan Uhde: Budeme hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu.

Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku. 142.

Kdo je proti, ať zvedne ruku. 2.

Tento pozměňovací návrh byl přijat.

Prosím pana společného zpravodaje.

Poslanec Miroslav Čerbák: Poslední návrh pana poslance Janečka je k § 3, odst. 4. Za slova "jsou tyto příjmy" se ve čtvrtém řádku vkládají slova "s výjimkou případů, z nichž je daň vybírána zvláštní sazbou". Tam je odkaz na § 36 zákona ČNR č. 286/1992 Sb., "nebo jsou od daně z příjmů osvobozeny" s odkazem na § 4 zákona ČNR č. 286/1992 Sb.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji. Budeme hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu pana poslance Janečka.

Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku. 131.

Kdo je proti návrhu, ať zvedne ruku. 1.

Tento pozměňovací návrh byl rovněž přijat. Pane společný zpravodaji, prosím, pokračujte.

Poslanec Miroslav Čerbák: Další pozměňovací návrh je od paní poslankyně Fischerové, která navrhuje v § 3, odst. 5 za slova "kde je vyměřovacím základem minimální mzda" vložit "nepřesáhne-li celkový čistý příjem domácnosti dvojnásobek životního minima, je pro osobu trvale pečující alespoň o jedno dítě ve věku do 15 let vyměřovacím základem polovina minimální mzdy". Tento návrh už komentoval pan ministr Lom, takže můžeme hlasovat.

Předseda ČNR Milan Uhde: Faktická poznámka pánů poslanců Janečka a Macha.

Poslanec Josef Janeček: Já se obávám, že o tomto návrhu už nemůžeme hlasovat, protože byl přijat návrh, který jsem předkládal jako první.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Janečkovi. Pan poslanec Mach. Pan poslanec Mach chtěl říci totéž, upouští od příspěvku. Paní poslankyně Fischerová.

(Stahuje návrh.)

Paní poslankyně, myslím, že není potřeba podávat návrh na stažení tohoto pozměňovacího návrhu, protože ze samého smyslu hlasování vyplývá, že tento návrh je vyloučen tím, co bylo schváleno.

Poslankyně Eva Fischerová: Já jsem jenom chtěla ještě upozornit pro upřesnění věci na jednu skutečnost. Zákon č. 463/91 o životním minimu definuje částky životního minima občanů i minima pro domácnost. Běžně se toto využívá při uplatňování sociálních dávek, které se vyplácí, prokáže-li občan příjem pod hranicí životního minima. Taková je praxe. Není pravdou, že jsou obtíže. že se to nedá využívat. Ale v tuto chvíli je to bezpředmětné.

Předseda ČNR Milan Uhde: Je to bezpředmětné. Děkuji za uznání situace ze strany paní autorky pozměňovacího návrhu. Prosím, pane společný zpravodaji, pokračujte.

Poslanec Miroslav Čerbák: Další návrh je můj s podporou poslance Jaroše, aby v § 3, odst. 6 byla slova "do 70% minimální mzdy" nahrazena "minimální mzdou". To je návrh, který nesmím komentovat.

Předseda ČNR Milan Uhde: Budeme hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu.

Kdo je pro přijeti tohoto návrhu? 36 hlasů pro.

Kdo je proti, ať zvedne ruku. 81 hlasů proti.

Kdo se zdržel hlasování? 43 poslanců se zdrželo hlasování.

Znamená to, že pozměňovací návrh nebyl přijat.

Prosím, pane společný zpravodaji, pokračujte.

Poslanec Miroslav Čerbák: Další pozměňovací návrh přednesl poslanec Jaroš. Navrhuje v § 3, odst. 1 vypustit písmeno a). Je to současně pozměňující návrh vůči společné zprávě, která původně zněla - vypustit písmena a), b), e) a f). Návrh zní - vypustit pouze písmeno a).

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji, pane společný zpravodaji. Je tu faktická poznámka pana poslance Bendy.

Poslanec Marek Benda: Vzhledem k tomu, že společná zpráva je součástí návrhu zákona, ten návrh zní jinak. Doplnit písmena b), e) a f) z původního návrhu zpět do návrhu. To není jenom vypustit písmeno a).

Poslanec Miroslav Čerbák: Já to akceptuji, takže návrh poslance Jaroše by měl znít: Doplnit v § 3, odst. 1 písm. b), e) a f). Zůstane tam písmeno a).

Předseda ČNR Milan Uhde: Teď byl tento návrh zpřesněn ve smyslu poznámky pana poslance Bendy a budeme o něm hlasovat.

Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku. 10 hlasů pro.

Kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku. 12 hlasů proti.

Je zcela zjevné, že tento návrh nebyl přijat. Faktickou poznámku má paní poslankyně Röschová.

Poslankyně Anna Röschová: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, vzhledem k tomu, že zasedal před hlasováním a po skončení rozpravy garanční výbor s panem ministrem i se společným zpravodajem, bývá zvykem, že u každého pozměňovacího návrhu, o kterém hlasujeme, společný zpravodaj říká před tím stanovisko garančního výboru. Hlasujeme už drahnou dobu a neslyšela jsem ještě ke každému pozměňovacímu návrhu stanovisko garančního výboru. Prosím pana zpravodaje, aby to dělal.

Předseda ČNR Milan Uhde: Je tu další technická poznámka pana poslance Syky. Dostává příležitost ji přednést.

Poslanec Martin Syka: Musím s politováním paní poslankyni oznámit, že z technických a organizačních důvodů a pro časový stres nedošlo k jednání celého výboru, čili nemohl se výbor usnášet. Tudíž toto jednání proběhlo bez vyjádření se garančního výboru.

Předseda ČNR Milan Uhde: Je to jasné. Pan společný zpravodaj může pokračovat.

Poslanec Miroslav Čerbák: Další návrh pana poslance Jaroše je vypustiti z § 3, odst. 3 a 4, chci být přesný ponechat zprávu v původní podobě vládního návrhu, tzn. ponechat tam maximální vyměřovací základ 540 tisíc Kčs. Ze společné zprávy byl tento maximální vyměřovací základ vypuštěn. Chtěl bych ještě upozornit, že jeden z dalších pozměňujících návrhů je pozměňující návrh hospodářského výboru, který je zařazen v nezařazených připomínkách společné zprávy.

Pokud máte společnou zprávu a nezařazené připomínky, tak připomínka hospodářského výboru, hned nahoře § 3 odst. 3 je navržena jako pozměňující návrh se změnou v posledním řádku - místo slova "vypustit" je slovo "změnit". A vyměřovací základ místo 540 000 Kčs je 1. 080 000 Kčs.

Poslanec Vladimír Budinský: Já myslím, že tento návrh vznášel kolega poslanec Brožík a že je poněkud zavádějící dávat to jako připomínky hospodářského výboru.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Budínskému, prosím.

Poslanec Miroslav Čerbák: Já nevím, jestli se hlasovalo v hospodářském výboru, ale my to máme napsáno jako připomínky hospodářského výboru. Jsou tu dvě verze, které pokud tomu dobře rozumím, tak se navzájem vylučují. Protože pokud přijmeme, že tam zůstane maximálně 540 000, nemůžeme přijmout návrh pana poslance Brožíka. To jen informuji o tom a můžeme asi nechat hlasovat o návrhu.

Předseda ČNR Milan Uhde: Je tam faktická poznámka pana poslance Brožíka. Prosím pane poslanče, pojďte k mikrofonu.

Poslanec František Brožík: Beru připomínku pana poslance Budínského s tím, že to byl můj návrh přesto, že se o něm v hospodářském výboru hlasovalo a ten návrh byl přijat. Přesto se nedostal do společné zprávy, takže já jsem ho podal znovu jako poslanecký návrh a tam není 1 080 000 nebo 540 000, ale tam je úplně jiný záměr, to znamená vypustit dvacetičtyřnásobek a nahradit ho slovem dvanáctinásobek.

Předseda ČNR Milan Uhde: Prosím, pane společný zpravodaji, abyste zopakoval sněmovně, o čem se bude hlasovat po této výměně faktických poznámek.

Poslanec Miroslav Čerbák: Hlasuje se o návrhu pana poslance Jaroše, aby v § 3 odst. 3 a 4 bylo ponecháno původní znění, že maximální vyměřovací základ je 540 000 Kčs.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji. Budeme o tomto pozměňovacím návrhu hlasovat.

Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku. 81.

Osmdesát jeden hlas byl pro.

Kdo je proti tomuto návrhu? 45.

Čtyřicet pět hlasů bylo proti.

Kdo se zdržel hlasování. 31.

Třicet jeden hlas se zdržel.

Tento návrh byl přijat.

Prosím, pana společného zpravodaje.

Poslanec Miroslav Čerbák: Další návrh je opět návrh poslance Jaroše k § 21, kde navrhuje první dva odstavce nahradit třemi odstavci návrhu, který je uveden v nezařazených připomínkách a který byl schválen ve zdravotním výboru a dosavadní odstavce přečíslovat. Je to upřesňující návrh, ta formulace je přesnější.

Předseda ČNR Milan Uhde: Budeme hlasovat o tomto pozměňovací návrhu pana poslance Jaroše. Pan poslanec Raška má faktickou poznámku.

Poslanec Miroslav Raška: Pane předkladateli, návrh, který jsem podával já, jsem podával jako protinávrh k předchozím návrhům a týkají se i § 21. Proto myslím, že by bylo správné nejprve hlasovat o mém návrhu, pokud nebude přijat o tomto návrhu. Děkuji.

Předseda ČNR Milan Uhde: Pan poslanec Benda. Chci jen podotknout, že o návrzích se hlasuje v tom pořadí, v jakém byly podány. To je můj výklad té situace.

Poslanec Marek Benda: Já se domnívám, že interpretace pana poslance Rašky je zcela mylná, že nelze podávat protinávrhy k protinávrhům. Bylo by asi správné, aby společný zpravodaj informoval o tomto návrhu i o tom, že přijetím návrhu teď předloženého bude protinávrh pana poslance Rašky vyloučen, ale není možné hlasovat předběžně o návrhu, který byl v rozpravě podán později.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Bendovi. Prosím, pane společný zpravodaji.

Poslanec Miroslav Čerbák: Já myslím, že můžeme v tomto případě hlasovat.

Předseda ČNR Milan Uhde: Budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu pana poslance Jaroše, jak byl uveden. Prosím.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP