Poslanec Vladimír Budinský: Vážený
pane předsedo, vážení páni ministři,
vážená Česká národní
rado!
Přednesu svůj příspěvek a předem
říkám, že v závěru mého
příspěvku nebude žádný
pozměňovací návrh, spíš
apel na nepřijímání jednoho z navržených
pozměňovacích návrhů.
Myslím si totiž, že navrhování
pozměňujících návrhů
na plénu ČNR k takto důležitým
zákonům nevede ke šťastným koncům
a zejména dnes, kdy vlastně v tyto hodiny v budově
české vlády jednají čeští
hospodářští ministři o materiálu,
který já i kolega předseda rozpočtového
výboru máme k dispozici - o návrhu státního
rozpočtu ČR - jsou tam zásadní změny
a drastické změny do vstupních údajů
a do makroekonomického rámce tohoto rozpočtu
velice nezodpovědné. Já bych jen z návrhu
tohoto rozpočtu vypíchl některá čísla,
která by, myslím, stála za zaznamenání.
My za několik týdnu budeme tady sedět a rozhodovat
o návrhu státního rozpočtu ČR
na rok 1993, na rok, který nebude pro Českou republiku
lehký. Budou samozřejmě vystupovat poslanci
z jednotlivých míst, z jednotlivých postižených
míst naší země, z jednotlivých
zájmových skupin a budou - jak jsem toho byl svědkem
už po dva roky - argumentovat a požadovat určité
změny v rozpočtu, které toho či onoho
posílí, ale vždycky by to samozřejmě
bylo na úkor druhých. Chtěl bych vypíchnout
čísla, že index rozpočtu mezi rokem
1992 a rokem 1993 je pro školství 135, pro kulturu
135,7 a pro zdravotnictví 148,2.
Chtěl bych říci, že návrh, který
tady přednesl pan poslanec Čerbák, a který
přednesl tak, že mně to donutilo vystoupit,
protože jinak bych nevystupoval, byl přednesen v takové
formulaci, že část výborů proti
tomu návrhu byla, a ostatní, které necitoval,
proti němu nebyly, tedy souhlasily.
Rozpočtový výbor a samozřejmě
také hospodářský výbor tento
zákon projednávaly v žádném stanovisku
hospodářského výboru připomínka
k § 3 odst. 6, aby se slova "sedmdesát procent"
nahradila slovy "minimální mzda" nebyla.
Ani zpravodaj hospodářského výboru
- a opět pokývnutím myslím bude souhlasit
- s žádnou takovou připomínkou za hospodářský
výbor nesouhlasil.
Už návrh rozpočtu, který v současné
době projednávají hospodářští
ministři, počítá - pan ministr tady
velice zdvořile řekl - v současné
době s mírným schodkem. Ten schodek přesahuje
tři mld. Jestliže bychom odsouhlasili to, co navrhuje
pan poslanec Čerbák, pak státní rozpočet,
který se dnes podílí na zdravotnictví
na placení pojištění za osoby, které
nejsou výdělečně činné,
14,6 miliardami, by se podílel 21 miliardami. Kde by na
to ten rozpočet vzal, když samozřejmě
můžeme uzákonit výdaje, ale daleko obtížnější
je uzákonit příjmy? Je to jednoznačné
- byl by to státní deficit, byl by to dluh na který
by si i stát musel půjčit u bank. A půjčil-li
by si u bank stát, nemohli by si u těchže bank
půjčit podnikatelé. To je důvod, proč
samozřejmě, poslanci hospodářského
výboru proti takovémuto řešení,
věřím, že nejsou a mohu tu samozřejmě
mluvit jenom sám za sebe, protože tento pozměňovací
návrh nebyl projednán v hospodářském
výboru. Ale z rozpravy a z duchu pozměňovacích
návrhů, které jsme vedli, a které
celkovou výši daňového zatížení
našich podnikatelů sestavily tak, že toto daňové
zatížení je potřeba snižovat plyne,
že si můžeme modelovat křivku, která
zobrazuje daňové zatížení jednotlivých
druhů podnikatelů, jednotlivých účastníků,
právnických osob, které podnikají.
Tam zjistíme, že tyto křivky se v některých
oblastech pohybují velice zajímavě a stojí
za to se v nejbližších měsících
příštího roku všemi daňovými
zákony a všemi zákony o pojištění
dále zabývat a připravovat dílčí
novely.
Proto si myslím, že i na základě tohoto
zdůvodnění bude Česká národní
rada při hlasování o pozměňovacích
návrzích, ať je to návrh poslance Čerbáka,
či další pozměňující
návrhy, které celkově vedou ke zvyšování
účasti státu na zdravotním pojištění
a tedy konec konců k deficitu státního rozpočtu,
bude postupovat velice uvážlivě a že byť
přijmeme pozměňovací návrh,
který přednesl poslanec Jaroš, a jemuž
sekundovala poslankyně Röschová, že tak,
jak jsme to i my v hospodářském výboru
navrhovali, se omezí platnost tohoto zákona na jeden
rok. My vám už z tohoto místa můžeme
slíbit, že se hospodářský výbor
všemi těmito zákony, které upravují
odvodové povinnosti podnikatelů a podnikajících
subjektů, budeme zabývat a jistě budeme navrhovat
v průběhu příštího roku
takové novely, které celkový součet
jednotlivé dílčí podíly daňového
zatížení všech skupin podnikatelů
s nejrůznějšími závazky - tzn.
s různými počty dětí a s různými
slevami na dani - vezmou v úvahu a budeme se snažit,
aby ta křivka odpovídala určité hospodářské
politice, kterou už v tomto rozpočtu chce razit Česká
vláda.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Budinskému. S faktickou poznámkou se přihlásil
společný zpravodaj pan poslanec Čerbák.
Poslanec Miroslav Čerbák: Chci se omluvit
panu kolegovi Budínskému i ostatním, pokud
jsem je zmátl možná vlastní vyjadřovací
nemotorností. Říkal jsem, že to schválil
zřetelnou většinou zdravotní výbor,
že to jednoznačně zamítl rozpočtový
výbor. Tam si taky nejsem jist, že ostatní
výbory tento návrh neprojednávaly, tedy s
návrhem zákona souhlasily. Nevím, zda jsem
to řekl přesně. Omlouvám se.
Předseda ČNR Milan Uhde: Slovo má
pan poslanec Robert Kolář pod podmínkou,
že má pozměňovací návrh.
Protože nemá, dávám přednost
dalšímu přihlášenému, a
to panu poslanci Brožíkovi, protože k §
3, odst. 3 má pozměňovací návrh.
Podle § 16, odst. 3 jednacího řádu mu
toto přednostní.právo přísluší.
Poslanec František Brožík: Vážený
pane předsedo, vážení páni ministři,
dámy a pánové, bylo tady několikrát
řečeno, že oba dva zákony při
projednávání ve výborech ať už
o nemocenském, důchodovém, tak i zdravotním
pojištění, by se měly nést v
duchu solidarity. Přesto, jak zde bylo řečeno
společným zpravodajem, nebyla řečena
připomínka, která byla v hospodářském
výboru k § 3, odst. 3, která je ve společné
zprávě jako nezařazené připomínky.
Dovolte, abych si tuto připomínku osvojil já,
jako osoba, a myslím, že se ke mně přidají
i členové hospodářského výboru,
aby tento pozměňovací návrh byl předmětem
hlasování v této sněmovně.
Znamená to, že vyměřovacím základem
u osoby samostatně činné je polovina příjmů
z podnikání nebo jeho samostatně výdělečné
činnosti podle zákona o dani z příjmů
snížená o výdaje vynaložené
na jejich dosažení, zajištění a
udržení; dále slova 24násobek nahradit
slovem 12násobek, a vypustit větu maximální
vyměřovací základ je 540 tisíc.
Zde podle mého návrhu pro nemocenské pojištění,
kde jsem dával pozměňovací návrh,
zvýšit maximální hranici měsíčně
na 90 000, doporučuji změnit maximálně
vyměřovací základ 1 080 000 a změnit
24násobek na 12násobek.
Tímto 24násobkem, kdy nejnižší
vyměřovací základ pro zdravotní
pojištění je ve výši 52 800 Kčs,
dostáváme do nepěkné pozice podnikatele
s nižším příjmem. Tzn., že
pokud bude někdo poctivě v živnosti, třeba
i v důchodu vydělávat i 24 tisíc,
bude platit zdravotní pojištění jako
by vydělával 52 000 Kčs, peníze dostane
zdravotní pojišťovna, ale nedostane už je
stát z hlediska daní. Myslím, že státní
rozpočet v tomto případě nebude změnou
zatížen.
Pokud budeme vyvíjet menší zdravotní
pojištění, dostaneme se na hranice tam, aby
i tito lidé s nižším příjmem
odváděli daň z příjmů
podle předloženého návrhu zákona
č. 100.
Předseda ČNR Milan Uhde: Pan poslanec Brožík
ukončil svůj projev. Zvu pana poslance Roberta Koláře,
jehož příspěvek je poslední přihlášený
do rozpravy.
Poslanec Robert Kolář: Vážený
pane předsedo, vážené dámy a
pánové, podle délky rozpravy můžeme
usuzovat, že probíráme velice významný
zákon, který se týká toho, co se dotýká
každého z nás od počátku života
až do smrti. Padlo zde mnoho argumentů, především
o tom, jak nedostačují prostředky na zdravotnickou
péči, jak jsou zadlužena zdravotnická
zařízení, jak je v nich odkládána
základní spotřeba, která je nutná.
Nikdo nám však zatím neřekl, jak se
budou zdravotnická zařízení chovat
do budoucna v tom smyslu, abychom se dostali na běžný
evropský standard ať už v délce ošetřovací
doby, v počtu lůžek na tisíc obyvatel
a v těchto dalších ukazatelích.
Chtěl bych poukázat na to, že v České
republice v nedávné době vzniklo například
52 pracovišť computerové tomografie, přičemž
tato pracoviště vznikala z aktivity okresních
zdravotnických zařízení. Mimo vstupní
investici 15 mil. a více zde nabíhají další
náklady, které vyplývají z provozu
těchto zařízení, a ne vždy tato
zařízení vznikala v souladu s potřebami
těch regionů, kde byla zřizována.
Sám jsem ochoten podporovat jakékoli návrhy,
které v této sněmovně zazní,
které budou iniciovat a podporovat transformaci zdravotnictví.
Byl jsem jedním z navrhovatelů novely zákona
500/1990 Sb., kterým jsme výrazným způsobem
pomohli zdravotníkům, především
ambulantním lékařům v privatizačním
procesu. Současně však nehodlám podporovat
konzervaci stávajícího stavu. Mám
obavu, že pokud bychom bezhlavě přidávali
prostředky na zdravotnictví, zřejmě
by se nevytvářel žádný tlak na
stávající managementy zdravotnických
zařízení, aby se začínaly chovat
úsporně tak, jak je to v evropském standardu
běžné.
Pokud porovnáváme zdravotnictví u nás
a částku 53,5 mld. pro příští
rok, která je předpokládána, chtěl
bych zmínit to, že každý stát si
může dovolit, co jeho ekonomika umožňuje.
Pro porovnání uvádím, že prostředky
na zdravotnictví v České republice na rok
1993 představují 7,7% hrubého domácího
produktu, zatímco evropský průměr
je 7,4%.
Pokud jde o stát, chtěl bych jako zpravodaj rozpočtového
výboru podotknout, co zde ještě nepadlo, že
stát od zdravotnictví nedává ruce
pryč, což vyplývá z toho, že ještě
letos na rozjezd fungování všeobecného
zdravotního pojištění a pojištěneckých
systémů jako takových dá částku
1 mld. Kčs, která je nezbytná, aby se ocitla
u Všeobecné zdravotní pojišťovny
do 15. 12. tak, aby zdravotnická zařízení
mohla od 1. 1. průběžně financovat.
Zřejmě bude nezbytné, aby na začátku
rozjezdového období v příštím
roce, kdy ještě první výběry
od daňových poplatníků budou v únoru,
byla garance státu pro fungování zdravotnictví
v České republice.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Kolářovi. O slovo se přihlásil
pan ministr Vodička, který je čtrnáctý
přihlášený do rozpravy. Uděluji
mu slovo.
Ministr práce a sociálních věcí
ČR Jindřich Vodička: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, zkušené
oko lékaře v nás objevilo mnoho skrytých
chorob. Bylo zde konstatováno, že vypadáme
špatně. Chtěl bych říci, že
rozhodně toto neplatí o ženské části
této sněmovny. Chtěl bych dámy ubezpečit
o tom, že vypadají naopak báječně
a dnes jim to obzvláště sluší.
Padaly zde pozměňovací návrhy, které
ve svém důsledku znamenají miliardové
dopady do státního rozpočtu. Slovo miliarda
je zde vyslovováno velice lehce. Bylo zde i řečeno,
že právě nyní probíhá
porada ekonomických ministrů nad státním
rozpočtem ČR pro příští
rok. Těchto porad se pravidelně zúčastňuji,
když nepředkládám zákony České
národní radě. Tam nepadají tato slova
tak často, tam se kalkuluje i v milionech, když se
hledají rezervy tohoto státního rozpočtu.
Každá miliarda, která je nalezena a je možno
ji účelně využít, je nazývána
ekonomickými ministry zlatou miliardou.
Bylo zde řečeno panem ministrem Kočárníkem,
když popisoval přípravu těchto daňových
zákonů, že byla nalezena varianta vybalancovaná,
vyvážená tak, aby bylo možno pokrýt
v příštím roce další potřeby.
Samozřejmě každý z nás chce být
zdravý, ale každý z nás má doma
děti, ti zkušenější z nás
už mají vnuky, a chtějí, aby se této
naší mládeži dostalo kvalitního
vzdělání. Všichni se chceme setkávat
s kulturou kvalitní, ne pouze komerční. Všichni
chceme, aby kulturní památky byly v České
republice udržovány. Všichni chceme jezdit kvalitní
dopravou. Všichni chceme dýchat čistý
vzduch. Státní rozpočet, i když má
velice omezené prostředky, je rozděluje tak,
aby tato rovnováha našich potřeb nebyla narušená.
Proto bych se přimlouval za to, abyste o návrhu
zákona hlasovali tak, jak byl panem ministrem Lomem předložen.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
ministru Vodičkovi. O slovo se přihlásil
pan poslanec Syka. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Martin Syka: Pane předsedo, páni
ministři, dámy a pánové, bylo tady
mnoho řečeno. Já cítím povinnost
shrnout oblast připomínek a názorů,
které tady zazněly. Myslím si, že všechny
důležité návrhy by se daly rozdělit
do zhruba dvou oblastí, směrů. Jeden problém
je ten, kolik bude platit stát, druhý problém
je otázka přerozdělování. Chtěl
bych, abychom si uvědomili jedno, před tím,
než začneme hlasovat. Tento zákon připravovala
vláda velice dlouhou dobu. Tím chci říci,
že nad tím strávili experti vlády mnohé
hodiny, kdy vážili jednotlivá procenta, jednotlivé
částky, a to velice pragmaticky a odpovědně.
Je to také všechno otázka důvěry.
Samozřejmě, že v pozměňovacích
návrzích, které zde zazněly, lze cítit
určitou nedůvěru, k tomu všemu, co bylo
připraveno. Předsednictvo bylo nuceno zkrátit
zákonnou lhůtu k projednání tohoto
zákona na 10 dnů, protože cítíme
nutnost, aby všechny tyto zákony byly připraveny
a aby od 1. 1. mohla nastat nová daňová reforma.
Proto jsme to zkrátili, neboť vláda to tak
dlouho vážila a projednávala. Domnívám
se - i z té pozice, že jsem lékař -
že částka, která je zde navrhována,
53,5 miliard Kčs, je skutečně výsledkem
dlouhých přemýšlení a je podle
mého soudu pro příští rok zcela
dostatečná. Proč? Protože mnohá
zdravotnická zařízení se stále
nechovají ekonomicky. Nechovají se efektivně.
Ve zdravotnictví se rozpouští spousta miliónů.
Existuje mnoho nemocnic, mnoho zdravotnických zařízení,
které - i přes současnou cenu za jeden bod
45 haléřů - jsou pozitivní a mají
chod zabezpečen velice dobře. Samozřejmě,
že existuje mnoho nemocnic, které mají schodkový
průměr hospodaření. Mimochodem k tomuto
problému se chystá náš výbor
2. 12. uspořádat seminář na téma
"hledání rezerv ve zdravotnictví".
Ale to jsem odbočil. Domnívám se, že
důležité je to, aby managering nemocnic byl
zlepšen, aby se začaly chovat ekonomicky.
Pokud bychom přijmuli navýšení na 100%,
tak těch 6 miliard, podle mého názoru, budeme
muset vzít z jiných oblastí. A jedna z těch
dalších oblastí je oblast sociální
politiky. Ale já si to netroufám vzít na
odpovědnost. Uvažme své rozhodování.
Nepodléhejme určitému populistickému
tlaku. Domnívám se, že 53,5 miliardy dá
možnost navýšit cenu bodu tak, že bude podstatně
rozdílná proti současné. V neposlední
řadě je též důležité
si uvědomit, že budeme muset se co nejdříve
znovu zabývat těmito zákony - jak o sociálním
pojištění, tak o zdravotním pojištění.
Musíme se k tomu vracet. A v průběhu doby
hledat optimální řešení. Není
to žádné dogma, které bude platit 5,
6 let. Myslím, že by se dalo mluvit podstatně
déle, ale cítím, že toto je pohled,
který je třeba vzít ze všech možných
úhlů a postavit se k němu nejen tak, že
je třeba získat co nejvíce prostředků
pro zdravotnictví. Ano, bylo by to ideální.
Ale jsme v chudém státě,jak tady zaznělo,
a musíme vycházet z těchto realit.
Chtěl bych podpořit to, aby se v § 31 neobjevilo,
že pozbývá platnost 31. 12. Právě
proto, že se mu musí věnovat příslušná
ministerstva i my, po celý rok a připravovat novelizaci.
Na rozdíl od zákona o sociálním pojištění,
který se vznikem sociální pojišťovny
bude muset být naprosto novelizován.
Vzhledem k tomu, že připomínek bylo hodně,
myslím, že si předkladatelé a zpravodaj
vyžádají určitý čas na
zpracování připomínek. Věřím,
že si to všichni s rozvahou, bez emocí, necháme
projít hlavou a že budeme rozhodovat zodpovědně.
Děkuji.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Sykovi. Do rozpravy je dále přihlášen
pan poslanec Ledvinka. Připraví se pan poslanec
Páv. Viděl jsem zdviženou ruku pana ministra
Loma. Pane ministře, přejete si zasáhnout?
(Později.)
Takže diskutuje pan místopředseda Ledvinka,
připraví se pan poslanec Páv.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Vážený
pane předsedo, vážení páni ministři,
vážené kolegyně, vážení
kolegové. Slyšel jsem tu tolik moudrých slov
a dovolím si říci několik slov z pohledu
"účetního". Včerejšek
byl asi pro celou řadu z nás jakousi slavností,
protože jsme o něčem rozhodli. Myslím,
že poslanec má v takových chvílích
slavnostní pocit, že o něčem rozhodl
a nese za to odpovědnost. Ale jedna odpovědnost
poslance zákonodárného sboru je naprosto
nezastupitelná: Rozhoduje o rozpočtu. V tu chvíli
rozhoduje o budoucnosti, neboť ve slově "rozpočet"
jsou vlastně všechny obory lidské činnosti.
Při projednávání fondu zdravotnictví
- jestli to tak mohu říci zkráceně,
omlouvám se za ten výraz - bychom se měli
podívat trochu do makroekonomiky. Nechci tu vést
vznešené řeči a dělat poučnou
přednášku, myslím, že to sem ani
nepatří, a proto řeknu jeden pozměňovací
návrh. Zdá se mi, že by mohl být kompromisní.
Je to návrh k tolik diskutovanému odstavci 6, §
3 projednávaného zákona. Dovolím si
navrhnout nové znění:
"Vyměřovací základ u osob, za
které je plátcem pojistného stát (odvolávka
18), určí Česká národní
rada zákonem o státním rozpočtu České
republiky."
Co tím chci říci, chci tím říci
odůvodnění, že při projednávání
státního rozpočtu, zvlášť,
když zákon by mohl být ohraničen, můžeme
lépe posoudit celkové daňové zatížení
a možnosti makroekonomiky tohoto státu.
Děkuji.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
místopředsedovi Ledvinkovi. Slovo má pan
poslanec Páv a hlásí se pan poslanec Raška.
Poslanec Tomáš Páv: Vážený
pane předsedo, vážení páni ministři,
vážená sněmovno. V současné
chvíli máme rozpracovány celkem 4 zákony
a všichni jste jistě pochopili, že jsou spolu
vnitřně spjaty. A to nás ještě
další zákony tohoto typu očekávají.
Všechny tyto zákony tvoří velice jemnou
síť, která je v rámci možností
a v rámci současného stavu poznání
vyvážená. Jsem si vědom toho, že
vedlejším efektem přijetí těchto
zákonů mohou být výstupy, které
svým způsobem nejsou v souladu s tím, co
máme na mysli - minimalizaci daňového zatížení
poplatníků při podpoře drobného
a středního podnikání atd. Na druhé
straně se ovšem domnívám, že zpřetrhání
této velice jemné sítě, která
je jakžtakž vyvážená, byť i
dobře míněnými pozměňovacími
návrhy, by znamenalo v podstatě zhroucení
pracně vybudovaného daňového systému.
Přimlouvám se za přijetí těch
pozměňovacích návrhů, které
po formální stránce zákon vylepšují.
Mám na mysli třeba pozměňovací
návrhy pana poslance Payna, které se týkají
ochrany osobnosti. Ale varuji velice před tím, abychom
zasahovali do daňového domina. Co však musíme
udělat - a o to vás velice žádám
- věnujte velkou pozornost tomu, abychom včas a
dobře vyhodnocovali všechny signály, které
vyplývají z aplikace tohoto zákona a abychom
při přípravě novel těchto zákonů,
které tady už byly avizovány, postupovali velice
zodpovědně, a aby výsledkem bylo to, co máme
na mysli - prospěch celé země a minimalizace
daňového zatížení.
Děkuji.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Pávovi. Hlásil se pan poslanec Raška
a hlásí se paní poslankyně Kolářová.
Poslanec Miroslav Raška: Dámy a pánové,
s vaším dovolením přednesu jen korekci
svého návrhu, která je odůvodněna
tím, že při přepisu došlo k záměně
dvou slov. V návrhu ve znění § 21, odst.
2 - prosím, kdyby si předkladatel mohl vzít
návrh k ruce - písm. c) se slovo "kladný"
mění za "záporný" a "záporný"
za "kladný". Je to druhá stránka
návrhu § 21, odst. 2 c), druhá věta:
"Je-li tento výsledek kladný - mění
se na záporný." Třetí věta
"Je-li tento výsledek záporný, mění
se na kladný".
Děkuji.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Raškovi, slovo má paní poslankyně
Kolářová.
Poslankyně Milena Kolářová: Pane
předsedo, dámy a pánové, chci jen
krátce zareagovat na návrh pana kolegy Ledvinky,
který se mi na jedné straně zdá velice
racionální, ale chtěla bych upozornit na
jeho nebezpečí. Zde v této sněmovně
dnes dochází - což mě velice potěšilo
- k tomu, že nejde vůbec o jakýsi souboj či
diskusi pravice a levice, ale diskutujeme skutečně
o věcné záležitosti. Bylo by sice dobře,
kdybychom mohli finance posoudit až z hlediska rozpočtu.
Ale pan ministr už tady řekl, a všichni tomu
asi naprosto věříme, že tento zákon
je na poslední chvíli. Zdravotníci čekají,
privatizace je rozběhnutá. Dnes už vyčítají
a nevědí, jak mají kalkulovat v rámci
svých privatizačních projektů. Prosím
vás tedy, abychom o tom, jaká částka
tam bude a z čeho, a z jakého základu se
to bude počítat, rozhodli hned. Je to naše
odpovědnost. Děkuji vám.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji paní
poslankyni Kolářové, dále se hlásí
pan poslanec Frommer. Pane ministře, posečkáte
se svým příspěvkem? (Ano.)
Poslanec Alfred Frommer: Pane předsedo, páni
ministři, dámy a pánové, velice pečlivě
sleduji projednávání tohoto i ostatních
daňových zákonů a jsem si plně
vědom toho, že tyto zákony na sebe musí
bezpodmínečně navazovat, protože pokud
bychom porušili jakýmkoliv způsobem tuto návaznost,
došlo by k nepředvídaným událostem.
Nedovedu v tomto okamžiku posoudit, kolik má zpravodaj
pozměňovacích návrhů. Domnívám
se, že jich bude obrovská spousta. Navrhuji proto,
pane předsedo, abychom do úterka, kdy bude zasedání
8. schůze České národní rady,
přerušili projednávání tohoto
zákona, vytvořili tak navrhovateli i zpracovatelům
zákona prostor pro to, aby mohli s pečlivostí
sobě vlastní zapracovat všechny návrhy,
abychom nevytvořili návrh zákona, který
bychom museli za měsíc nebo za dva znova měnit.
Znovu zdůrazňuji, že se tady vůbec nejedná,
jak říkala kolegyně, o nějaké
obstrukční myšlení. Jde nám opravdu
o správnou věc. Domnívám se, že
vytvoření dvou až třídenního
prostoru pro dokonalé zpracování - dokonalé
nebude nikdy, ale pro co nejobjektivnější zpracování
tohoto zákona a zapracování připomínek
do něho, že bychom spíše prospěli
tomuto zákonu, než bychom té věci ublížili.
Návrh zní tak, jak jsem řekl.
Předseda ČNR Milan Uhde: Pane poslanče,
zaznamenávám váš procedurální
návrh, ale jsem toho mínění, že
vzhledem k tomu, že už čtyři příspěvky
odezněly a pan ministr neměl ještě příležitost
promluvit, dám nyní příležitost
panu ministrovi. O vašem návrhu samozřejmě
budeme hlasovat.
Ministr zdravotnictví ČR Petr Lom: Pane předsedo,
děkuji. Nechci pronést žádný
hodnotící soud k tomu, co zde zaznělo. Chci
jen poděkovat poslancům, že se věnovali
skutečně velmi pečlivě tomuto zákonu,
a zazněla zde celá řada připomínek.
Některé z nich jsou nám známé
přerozdělovací mechanismus, který
navrhl poslanec Raška, máme již delší
dobu písemně k dispozici, stejně tak zvýšený
zásah do makroekonomiky je nám znám z projednávání
ve výborech. Domnívám se tedy, že jako
předkladateli a doufám, že i společnému
zpravodaji, nám postačí krátká
přestávka k tomu, abychom návrhy zpracovali,
vyjádřili se k nim a mohlo se posléze vyjádřit
hlasováním k celému zákonu. Děkuji
poslancům, že i v pátečním odpoledni
k tomuto životně důležitému zákonu
pro zdravotnictví věnují pozornost.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
ministrovi. Vzhledem k tomu, že nejsou přihlášky,
uzavírám rozpravu. S faktickou poznámkou
se hlásí poslanec Motyčka a pan poslanec
Výborný.
Poslanec Ludvík Motyčka: Pane předsedo,
vážené kolegyně a kolegové, dávám
procedurální návrh, abychom se domluvili
v tom smyslu, abychom dneska projednali všechny body programu,
které máme na této schůzi, abychom
k těmto bodům ukončili rozpravu a hlasování
soustředili na zítřek o všech bodech
programu v 10 hodin, kdy by pokračovala tato schůze.
Měli bychom prostě všechny tyto body takto
uzavřít.
Domnívám se, že zpravodajové mají
dostatek času, aby v průběhu večera
event. noci zpracovali pozměňovací návrhy
a aby k těmto zákonům mohlo být sněmovnou
zaujato konečné stanovisko.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Motyčkovi za jeho návrh. Ještě
se hlásil pan poslanec Výborný a já
mu uděluji slovo. Ne, pan poslanec Výborný
se vzdává své přihlášky.
Faktickou poznámku má pan poslanec a ministr Lom.
Ministr zdravotnictví ČR Petr Lom: Dámy
a pánové, ty návrhy jsou velice složité.
Teď je držíme v paměti a držíme
v paměti i komentář, který byl k nim
vysloven z různých stran. Myslím, že
jestliže budeme zítra hlasovat, budeme hlasovat méně
poučeni, s menší jistotou. Navrhuji, i když
je to časově náročné, abychom
se tak, jak jsem už před chvíli řekl,
po třicetiminutové přestávce sešli
a zákon projednali.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
ministrovi. Dávám hlasovat o prvním procedurálním
návrhu v pořadí, v němž byly
podány po ukončení rozpravy, to jest o návrhu
pana poslance Frommera, aby projednávání
tohoto bodu bylo přerušeno a pokračovalo se
v něm v úterý dopoledne.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku. 8. Osm hlasů pro.
Kdo je proti? 56.
Je zcela nepochybné, že tento návrh nezískal
potřebnou podporu.
Druhý procedurální návrh podal pan
poslanec Motyčka a jeho návrh zněl, abychom
dnes projednali a ukončili rozpravu ke všem bodům,
které máme před sebou a zítra pokračovali
hlasováním.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku. 15. Patnáct hlasů pro.
Kdo je proti tomuto návrhu? 62. Šedesát dva
hlasů bylo proti tomuto návrhu.
Ani tento návrh nezískal potřebnou podporu,
proto vyhlašuji půlhodinovou přestávku,
kterou potřebují navrhovatel a pan společný
zpravodaj na vypracování dalšího postupu.
Budeme pokračovat v 16.00 hodin. Prosím, buďte
dochvilní.
Předseda ČNR Milan Uhde: Zahajuji přerušené
jednání 7. schůze České národní
rady. O slovo se přihlásil pan ministr spravedlnosti
Jiří Novák a já mu je uděluji.
Prosím, pane ministře.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák:
Vážený pane předsedo, vážené
dámy, vážení pánové, já
zde vystupuji proto, abych vás požádal, abyste
se dnes při hlasování řídili
heslem " Dvakrát měř a jednou řež".
Padl zde totiž návrh, aby koeficient, jímž
se násobí minimální mzda, jako základ
pro stanovení pojistného placeného státem,
byl nikoliv 0,7, ale 1,0. Znamená to tedy, že by byl
státní rozpočet zatížen částkou
6 miliard korun, tedy 6 tisíci milióny korun.
Před chvílí jsem se vrátil z jednání
porady ekonomických ministrů, kde se projednává
návrh státního rozpočtu na příští
rok. Chtěl jsem tam otevřít otázku
zajištění resortu ministerstva spravedlnosti
z hlediska investičních a neinvestičních
prostředků na příští rok.
Musím říci, že návrh, který
je podán, zdaleka nepokrývá všechny
odůvodněné potřeby resortu spravedlnosti,
českého vězeňství a české
justice. A já budu trvat na tom, aby tomuto resortu byly
přiděleny podstatně vyšší
rozpočtové prostředky.
Vím však jednu věc, a to, že pokud tento
návrh bude schválen, tak zřejmě nebude
skutečně žádných rozpočtových
prostředků pro to, aby rozpočet ministerstva
spravedlnosti mohl být navýšen se všemi
důsledky, které z toho vyplývají.
A nechci zde hovořit o stavu, v jakém se justice
nachází, ani o možném kolapsu justice,
o kterém všichni víte.
Vím, že pokud bude tento návrh přijat,
dojde ke zkrácení rozpočtu více ministerstev,
tedy i ministerstva spravedlnosti, ale nejen to. Já osobně
mám za to, že v důsledku dojde i ke zkrácení
rozpočtu ministerstva zdravotnictví.
Dovolte mi závěrem, abych tedy skutečně
apeloval na vaši zodpovědnost.