Pátek 20. listopadu 1992

Poslanec Vladimír Budinský: Vážený pane předsedo, vážení páni ministři, vážená Česká národní rado!

Přednesu svůj příspěvek a předem říkám, že v závěru mého příspěvku nebude žádný pozměňovací návrh, spíš apel na nepřijímání jednoho z navržených pozměňovacích návrhů.

Myslím si totiž, že navrhování pozměňujících návrhů na plénu ČNR k takto důležitým zákonům nevede ke šťastným koncům a zejména dnes, kdy vlastně v tyto hodiny v budově české vlády jednají čeští hospodářští ministři o materiálu, který já i kolega předseda rozpočtového výboru máme k dispozici - o návrhu státního rozpočtu ČR - jsou tam zásadní změny a drastické změny do vstupních údajů a do makroekonomického rámce tohoto rozpočtu velice nezodpovědné. Já bych jen z návrhu tohoto rozpočtu vypíchl některá čísla, která by, myslím, stála za zaznamenání.

My za několik týdnu budeme tady sedět a rozhodovat o návrhu státního rozpočtu ČR na rok 1993, na rok, který nebude pro Českou republiku lehký. Budou samozřejmě vystupovat poslanci z jednotlivých míst, z jednotlivých postižených míst naší země, z jednotlivých zájmových skupin a budou - jak jsem toho byl svědkem už po dva roky - argumentovat a požadovat určité změny v rozpočtu, které toho či onoho posílí, ale vždycky by to samozřejmě bylo na úkor druhých. Chtěl bych vypíchnout čísla, že index rozpočtu mezi rokem 1992 a rokem 1993 je pro školství 135, pro kulturu 135,7 a pro zdravotnictví 148,2.

Chtěl bych říci, že návrh, který tady přednesl pan poslanec Čerbák, a který přednesl tak, že mně to donutilo vystoupit, protože jinak bych nevystupoval, byl přednesen v takové formulaci, že část výborů proti tomu návrhu byla, a ostatní, které necitoval, proti němu nebyly, tedy souhlasily.

Rozpočtový výbor a samozřejmě také hospodářský výbor tento zákon projednávaly v žádném stanovisku hospodářského výboru připomínka k § 3 odst. 6, aby se slova "sedmdesát procent" nahradila slovy "minimální mzda" nebyla. Ani zpravodaj hospodářského výboru - a opět pokývnutím myslím bude souhlasit - s žádnou takovou připomínkou za hospodářský výbor nesouhlasil.

Už návrh rozpočtu, který v současné době projednávají hospodářští ministři, počítá - pan ministr tady velice zdvořile řekl - v současné době s mírným schodkem. Ten schodek přesahuje tři mld. Jestliže bychom odsouhlasili to, co navrhuje pan poslanec Čerbák, pak státní rozpočet, který se dnes podílí na zdravotnictví na placení pojištění za osoby, které nejsou výdělečně činné, 14,6 miliardami, by se podílel 21 miliardami. Kde by na to ten rozpočet vzal, když samozřejmě můžeme uzákonit výdaje, ale daleko obtížnější je uzákonit příjmy? Je to jednoznačné - byl by to státní deficit, byl by to dluh na který by si i stát musel půjčit u bank. A půjčil-li by si u bank stát, nemohli by si u těchže bank půjčit podnikatelé. To je důvod, proč samozřejmě, poslanci hospodářského výboru proti takovémuto řešení, věřím, že nejsou a mohu tu samozřejmě mluvit jenom sám za sebe, protože tento pozměňovací návrh nebyl projednán v hospodářském výboru. Ale z rozpravy a z duchu pozměňovacích návrhů, které jsme vedli, a které celkovou výši daňového zatížení našich podnikatelů sestavily tak, že toto daňové zatížení je potřeba snižovat plyne, že si můžeme modelovat křivku, která zobrazuje daňové zatížení jednotlivých druhů podnikatelů, jednotlivých účastníků, právnických osob, které podnikají. Tam zjistíme, že tyto křivky se v některých oblastech pohybují velice zajímavě a stojí za to se v nejbližších měsících příštího roku všemi daňovými zákony a všemi zákony o pojištění dále zabývat a připravovat dílčí novely.

Proto si myslím, že i na základě tohoto zdůvodnění bude Česká národní rada při hlasování o pozměňovacích návrzích, ať je to návrh poslance Čerbáka, či další pozměňující návrhy, které celkově vedou ke zvyšování účasti státu na zdravotním pojištění a tedy konec konců k deficitu státního rozpočtu, bude postupovat velice uvážlivě a že byť přijmeme pozměňovací návrh, který přednesl poslanec Jaroš, a jemuž sekundovala poslankyně Röschová, že tak, jak jsme to i my v hospodářském výboru navrhovali, se omezí platnost tohoto zákona na jeden rok. My vám už z tohoto místa můžeme slíbit, že se hospodářský výbor všemi těmito zákony, které upravují odvodové povinnosti podnikatelů a podnikajících subjektů, budeme zabývat a jistě budeme navrhovat v průběhu příštího roku takové novely, které celkový součet jednotlivé dílčí podíly daňového zatížení všech skupin podnikatelů s nejrůznějšími závazky - tzn. s různými počty dětí a s různými slevami na dani - vezmou v úvahu a budeme se snažit, aby ta křivka odpovídala určité hospodářské politice, kterou už v tomto rozpočtu chce razit Česká vláda.

Děkuji vám za pozornost.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Budinskému. S faktickou poznámkou se přihlásil společný zpravodaj pan poslanec Čerbák.

Poslanec Miroslav Čerbák: Chci se omluvit panu kolegovi Budínskému i ostatním, pokud jsem je zmátl možná vlastní vyjadřovací nemotorností. Říkal jsem, že to schválil zřetelnou většinou zdravotní výbor, že to jednoznačně zamítl rozpočtový výbor. Tam si taky nejsem jist, že ostatní výbory tento návrh neprojednávaly, tedy s návrhem zákona souhlasily. Nevím, zda jsem to řekl přesně. Omlouvám se.

Předseda ČNR Milan Uhde: Slovo má pan poslanec Robert Kolář pod podmínkou, že má pozměňovací návrh. Protože nemá, dávám přednost dalšímu přihlášenému, a to panu poslanci Brožíkovi, protože k § 3, odst. 3 má pozměňovací návrh. Podle § 16, odst. 3 jednacího řádu mu toto přednostní.právo přísluší.

Poslanec František Brožík: Vážený pane předsedo, vážení páni ministři, dámy a pánové, bylo tady několikrát řečeno, že oba dva zákony při projednávání ve výborech ať už o nemocenském, důchodovém, tak i zdravotním pojištění, by se měly nést v duchu solidarity. Přesto, jak zde bylo řečeno společným zpravodajem, nebyla řečena připomínka, která byla v hospodářském výboru k § 3, odst. 3, která je ve společné zprávě jako nezařazené připomínky. Dovolte, abych si tuto připomínku osvojil já, jako osoba, a myslím, že se ke mně přidají i členové hospodářského výboru, aby tento pozměňovací návrh byl předmětem hlasování v této sněmovně. Znamená to, že vyměřovacím základem u osoby samostatně činné je polovina příjmů z podnikání nebo jeho samostatně výdělečné činnosti podle zákona o dani z příjmů snížená o výdaje vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení; dále slova 24násobek nahradit slovem 12násobek, a vypustit větu maximální vyměřovací základ je 540 tisíc. Zde podle mého návrhu pro nemocenské pojištění, kde jsem dával pozměňovací návrh, zvýšit maximální hranici měsíčně na 90 000, doporučuji změnit maximálně vyměřovací základ 1 080 000 a změnit 24násobek na 12násobek.

Tímto 24násobkem, kdy nejnižší vyměřovací základ pro zdravotní pojištění je ve výši 52 800 Kčs, dostáváme do nepěkné pozice podnikatele s nižším příjmem. Tzn., že pokud bude někdo poctivě v živnosti, třeba i v důchodu vydělávat i 24 tisíc, bude platit zdravotní pojištění jako by vydělával 52 000 Kčs, peníze dostane zdravotní pojišťovna, ale nedostane už je stát z hlediska daní. Myslím, že státní rozpočet v tomto případě nebude změnou zatížen.

Pokud budeme vyvíjet menší zdravotní pojištění, dostaneme se na hranice tam, aby i tito lidé s nižším příjmem odváděli daň z příjmů podle předloženého návrhu zákona č. 100.

Předseda ČNR Milan Uhde: Pan poslanec Brožík ukončil svůj projev. Zvu pana poslance Roberta Koláře, jehož příspěvek je poslední přihlášený do rozpravy.

Poslanec Robert Kolář: Vážený pane předsedo, vážené dámy a pánové, podle délky rozpravy můžeme usuzovat, že probíráme velice významný zákon, který se týká toho, co se dotýká každého z nás od počátku života až do smrti. Padlo zde mnoho argumentů, především o tom, jak nedostačují prostředky na zdravotnickou péči, jak jsou zadlužena zdravotnická zařízení, jak je v nich odkládána základní spotřeba, která je nutná.

Nikdo nám však zatím neřekl, jak se budou zdravotnická zařízení chovat do budoucna v tom smyslu, abychom se dostali na běžný evropský standard ať už v délce ošetřovací doby, v počtu lůžek na tisíc obyvatel a v těchto dalších ukazatelích.

Chtěl bych poukázat na to, že v České republice v nedávné době vzniklo například 52 pracovišť computerové tomografie, přičemž tato pracoviště vznikala z aktivity okresních zdravotnických zařízení. Mimo vstupní investici 15 mil. a více zde nabíhají další náklady, které vyplývají z provozu těchto zařízení, a ne vždy tato zařízení vznikala v souladu s potřebami těch regionů, kde byla zřizována. Sám jsem ochoten podporovat jakékoli návrhy, které v této sněmovně zazní, které budou iniciovat a podporovat transformaci zdravotnictví. Byl jsem jedním z navrhovatelů novely zákona 500/1990 Sb., kterým jsme výrazným způsobem pomohli zdravotníkům, především ambulantním lékařům v privatizačním procesu. Současně však nehodlám podporovat konzervaci stávajícího stavu. Mám obavu, že pokud bychom bezhlavě přidávali prostředky na zdravotnictví, zřejmě by se nevytvářel žádný tlak na stávající managementy zdravotnických zařízení, aby se začínaly chovat úsporně tak, jak je to v evropském standardu běžné.

Pokud porovnáváme zdravotnictví u nás a částku 53,5 mld. pro příští rok, která je předpokládána, chtěl bych zmínit to, že každý stát si může dovolit, co jeho ekonomika umožňuje. Pro porovnání uvádím, že prostředky na zdravotnictví v České republice na rok 1993 představují 7,7% hrubého domácího produktu, zatímco evropský průměr je 7,4%.

Pokud jde o stát, chtěl bych jako zpravodaj rozpočtového výboru podotknout, co zde ještě nepadlo, že stát od zdravotnictví nedává ruce pryč, což vyplývá z toho, že ještě letos na rozjezd fungování všeobecného zdravotního pojištění a pojištěneckých systémů jako takových dá částku 1 mld. Kčs, která je nezbytná, aby se ocitla u Všeobecné zdravotní pojišťovny do 15. 12. tak, aby zdravotnická zařízení mohla od 1. 1. průběžně financovat. Zřejmě bude nezbytné, aby na začátku rozjezdového období v příštím roce, kdy ještě první výběry od daňových poplatníků budou v únoru, byla garance státu pro fungování zdravotnictví v České republice.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Kolářovi. O slovo se přihlásil pan ministr Vodička, který je čtrnáctý přihlášený do rozpravy. Uděluji mu slovo.

Ministr práce a sociálních věcí ČR Jindřich Vodička: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, zkušené oko lékaře v nás objevilo mnoho skrytých chorob. Bylo zde konstatováno, že vypadáme špatně. Chtěl bych říci, že rozhodně toto neplatí o ženské části této sněmovny. Chtěl bych dámy ubezpečit o tom, že vypadají naopak báječně a dnes jim to obzvláště sluší.

Padaly zde pozměňovací návrhy, které ve svém důsledku znamenají miliardové dopady do státního rozpočtu. Slovo miliarda je zde vyslovováno velice lehce. Bylo zde i řečeno, že právě nyní probíhá porada ekonomických ministrů nad státním rozpočtem ČR pro příští rok. Těchto porad se pravidelně zúčastňuji, když nepředkládám zákony České národní radě. Tam nepadají tato slova tak často, tam se kalkuluje i v milionech, když se hledají rezervy tohoto státního rozpočtu. Každá miliarda, která je nalezena a je možno ji účelně využít, je nazývána ekonomickými ministry zlatou miliardou.

Bylo zde řečeno panem ministrem Kočárníkem, když popisoval přípravu těchto daňových zákonů, že byla nalezena varianta vybalancovaná, vyvážená tak, aby bylo možno pokrýt v příštím roce další potřeby.

Samozřejmě každý z nás chce být zdravý, ale každý z nás má doma děti, ti zkušenější z nás už mají vnuky, a chtějí, aby se této naší mládeži dostalo kvalitního vzdělání. Všichni se chceme setkávat s kulturou kvalitní, ne pouze komerční. Všichni chceme, aby kulturní památky byly v České republice udržovány. Všichni chceme jezdit kvalitní dopravou. Všichni chceme dýchat čistý vzduch. Státní rozpočet, i když má velice omezené prostředky, je rozděluje tak, aby tato rovnováha našich potřeb nebyla narušená. Proto bych se přimlouval za to, abyste o návrhu zákona hlasovali tak, jak byl panem ministrem Lomem předložen.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu ministru Vodičkovi. O slovo se přihlásil pan poslanec Syka. Prosím, pane poslanče.

Poslanec Martin Syka: Pane předsedo, páni ministři, dámy a pánové, bylo tady mnoho řečeno. Já cítím povinnost shrnout oblast připomínek a názorů, které tady zazněly. Myslím si, že všechny důležité návrhy by se daly rozdělit do zhruba dvou oblastí, směrů. Jeden problém je ten, kolik bude platit stát, druhý problém je otázka přerozdělování. Chtěl bych, abychom si uvědomili jedno, před tím, než začneme hlasovat. Tento zákon připravovala vláda velice dlouhou dobu. Tím chci říci, že nad tím strávili experti vlády mnohé hodiny, kdy vážili jednotlivá procenta, jednotlivé částky, a to velice pragmaticky a odpovědně. Je to také všechno otázka důvěry. Samozřejmě, že v pozměňovacích návrzích, které zde zazněly, lze cítit určitou nedůvěru, k tomu všemu, co bylo připraveno. Předsednictvo bylo nuceno zkrátit zákonnou lhůtu k projednání tohoto zákona na 10 dnů, protože cítíme nutnost, aby všechny tyto zákony byly připraveny a aby od 1. 1. mohla nastat nová daňová reforma. Proto jsme to zkrátili, neboť vláda to tak dlouho vážila a projednávala. Domnívám se - i z té pozice, že jsem lékař - že částka, která je zde navrhována, 53,5 miliard Kčs, je skutečně výsledkem dlouhých přemýšlení a je podle mého soudu pro příští rok zcela dostatečná. Proč? Protože mnohá zdravotnická zařízení se stále nechovají ekonomicky. Nechovají se efektivně. Ve zdravotnictví se rozpouští spousta miliónů. Existuje mnoho nemocnic, mnoho zdravotnických zařízení, které - i přes současnou cenu za jeden bod 45 haléřů - jsou pozitivní a mají chod zabezpečen velice dobře. Samozřejmě, že existuje mnoho nemocnic, které mají schodkový průměr hospodaření. Mimochodem k tomuto problému se chystá náš výbor 2. 12. uspořádat seminář na téma "hledání rezerv ve zdravotnictví". Ale to jsem odbočil. Domnívám se, že důležité je to, aby managering nemocnic byl zlepšen, aby se začaly chovat ekonomicky.

Pokud bychom přijmuli navýšení na 100%, tak těch 6 miliard, podle mého názoru, budeme muset vzít z jiných oblastí. A jedna z těch dalších oblastí je oblast sociální politiky. Ale já si to netroufám vzít na odpovědnost. Uvažme své rozhodování. Nepodléhejme určitému populistickému tlaku. Domnívám se, že 53,5 miliardy dá možnost navýšit cenu bodu tak, že bude podstatně rozdílná proti současné. V neposlední řadě je též důležité si uvědomit, že budeme muset se co nejdříve znovu zabývat těmito zákony - jak o sociálním pojištění, tak o zdravotním pojištění. Musíme se k tomu vracet. A v průběhu doby hledat optimální řešení. Není to žádné dogma, které bude platit 5, 6 let. Myslím, že by se dalo mluvit podstatně déle, ale cítím, že toto je pohled, který je třeba vzít ze všech možných úhlů a postavit se k němu nejen tak, že je třeba získat co nejvíce prostředků pro zdravotnictví. Ano, bylo by to ideální. Ale jsme v chudém státě,jak tady zaznělo, a musíme vycházet z těchto realit.

Chtěl bych podpořit to, aby se v § 31 neobjevilo, že pozbývá platnost 31. 12. Právě proto, že se mu musí věnovat příslušná ministerstva i my, po celý rok a připravovat novelizaci. Na rozdíl od zákona o sociálním pojištění, který se vznikem sociální pojišťovny bude muset být naprosto novelizován.

Vzhledem k tomu, že připomínek bylo hodně, myslím, že si předkladatelé a zpravodaj vyžádají určitý čas na zpracování připomínek. Věřím, že si to všichni s rozvahou, bez emocí, necháme projít hlavou a že budeme rozhodovat zodpovědně.

Děkuji.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Sykovi. Do rozpravy je dále přihlášen pan poslanec Ledvinka. Připraví se pan poslanec Páv. Viděl jsem zdviženou ruku pana ministra Loma. Pane ministře, přejete si zasáhnout?

(Později.)

Takže diskutuje pan místopředseda Ledvinka, připraví se pan poslanec Páv.

Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Vážený pane předsedo, vážení páni ministři, vážené kolegyně, vážení kolegové. Slyšel jsem tu tolik moudrých slov a dovolím si říci několik slov z pohledu "účetního". Včerejšek byl asi pro celou řadu z nás jakousi slavností, protože jsme o něčem rozhodli. Myslím, že poslanec má v takových chvílích slavnostní pocit, že o něčem rozhodl a nese za to odpovědnost. Ale jedna odpovědnost poslance zákonodárného sboru je naprosto nezastupitelná: Rozhoduje o rozpočtu. V tu chvíli rozhoduje o budoucnosti, neboť ve slově "rozpočet" jsou vlastně všechny obory lidské činnosti. Při projednávání fondu zdravotnictví - jestli to tak mohu říci zkráceně, omlouvám se za ten výraz - bychom se měli podívat trochu do makroekonomiky. Nechci tu vést vznešené řeči a dělat poučnou přednášku, myslím, že to sem ani nepatří, a proto řeknu jeden pozměňovací návrh. Zdá se mi, že by mohl být kompromisní. Je to návrh k tolik diskutovanému odstavci 6, § 3 projednávaného zákona. Dovolím si navrhnout nové znění:

"Vyměřovací základ u osob, za které je plátcem pojistného stát (odvolávka 18), určí Česká národní rada zákonem o státním rozpočtu České republiky."

Co tím chci říci, chci tím říci odůvodnění, že při projednávání státního rozpočtu, zvlášť, když zákon by mohl být ohraničen, můžeme lépe posoudit celkové daňové zatížení a možnosti makroekonomiky tohoto státu.

Děkuji.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi Ledvinkovi. Slovo má pan poslanec Páv a hlásí se pan poslanec Raška.

Poslanec Tomáš Páv: Vážený pane předsedo, vážení páni ministři, vážená sněmovno. V současné chvíli máme rozpracovány celkem 4 zákony a všichni jste jistě pochopili, že jsou spolu vnitřně spjaty. A to nás ještě další zákony tohoto typu očekávají. Všechny tyto zákony tvoří velice jemnou síť, která je v rámci možností a v rámci současného stavu poznání vyvážená. Jsem si vědom toho, že vedlejším efektem přijetí těchto zákonů mohou být výstupy, které svým způsobem nejsou v souladu s tím, co máme na mysli - minimalizaci daňového zatížení poplatníků při podpoře drobného a středního podnikání atd. Na druhé straně se ovšem domnívám, že zpřetrhání této velice jemné sítě, která je jakžtakž vyvážená, byť i dobře míněnými pozměňovacími návrhy, by znamenalo v podstatě zhroucení pracně vybudovaného daňového systému.

Přimlouvám se za přijetí těch pozměňovacích návrhů, které po formální stránce zákon vylepšují. Mám na mysli třeba pozměňovací návrhy pana poslance Payna, které se týkají ochrany osobnosti. Ale varuji velice před tím, abychom zasahovali do daňového domina. Co však musíme udělat - a o to vás velice žádám - věnujte velkou pozornost tomu, abychom včas a dobře vyhodnocovali všechny signály, které vyplývají z aplikace tohoto zákona a abychom při přípravě novel těchto zákonů, které tady už byly avizovány, postupovali velice zodpovědně, a aby výsledkem bylo to, co máme na mysli - prospěch celé země a minimalizace daňového zatížení.

Děkuji.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Pávovi. Hlásil se pan poslanec Raška a hlásí se paní poslankyně Kolářová.

Poslanec Miroslav Raška: Dámy a pánové, s vaším dovolením přednesu jen korekci svého návrhu, která je odůvodněna tím, že při přepisu došlo k záměně dvou slov. V návrhu ve znění § 21, odst. 2 - prosím, kdyby si předkladatel mohl vzít návrh k ruce - písm. c) se slovo "kladný" mění za "záporný" a "záporný" za "kladný". Je to druhá stránka návrhu § 21, odst. 2 c), druhá věta: "Je-li tento výsledek kladný - mění se na záporný." Třetí věta "Je-li tento výsledek záporný, mění se na kladný".

Děkuji.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Raškovi, slovo má paní poslankyně Kolářová.

Poslankyně Milena Kolářová: Pane předsedo, dámy a pánové, chci jen krátce zareagovat na návrh pana kolegy Ledvinky, který se mi na jedné straně zdá velice racionální, ale chtěla bych upozornit na jeho nebezpečí. Zde v této sněmovně dnes dochází - což mě velice potěšilo - k tomu, že nejde vůbec o jakýsi souboj či diskusi pravice a levice, ale diskutujeme skutečně o věcné záležitosti. Bylo by sice dobře, kdybychom mohli finance posoudit až z hlediska rozpočtu. Ale pan ministr už tady řekl, a všichni tomu asi naprosto věříme, že tento zákon je na poslední chvíli. Zdravotníci čekají, privatizace je rozběhnutá. Dnes už vyčítají a nevědí, jak mají kalkulovat v rámci svých privatizačních projektů. Prosím vás tedy, abychom o tom, jaká částka tam bude a z čeho, a z jakého základu se to bude počítat, rozhodli hned. Je to naše odpovědnost. Děkuji vám.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji paní poslankyni Kolářové, dále se hlásí pan poslanec Frommer. Pane ministře, posečkáte se svým příspěvkem? (Ano.)

Poslanec Alfred Frommer: Pane předsedo, páni ministři, dámy a pánové, velice pečlivě sleduji projednávání tohoto i ostatních daňových zákonů a jsem si plně vědom toho, že tyto zákony na sebe musí bezpodmínečně navazovat, protože pokud bychom porušili jakýmkoliv způsobem tuto návaznost, došlo by k nepředvídaným událostem. Nedovedu v tomto okamžiku posoudit, kolik má zpravodaj pozměňovacích návrhů. Domnívám se, že jich bude obrovská spousta. Navrhuji proto, pane předsedo, abychom do úterka, kdy bude zasedání 8. schůze České národní rady, přerušili projednávání tohoto zákona, vytvořili tak navrhovateli i zpracovatelům zákona prostor pro to, aby mohli s pečlivostí sobě vlastní zapracovat všechny návrhy, abychom nevytvořili návrh zákona, který bychom museli za měsíc nebo za dva znova měnit. Znovu zdůrazňuji, že se tady vůbec nejedná, jak říkala kolegyně, o nějaké obstrukční myšlení. Jde nám opravdu o správnou věc. Domnívám se, že vytvoření dvou až třídenního prostoru pro dokonalé zpracování - dokonalé nebude nikdy, ale pro co nejobjektivnější zpracování tohoto zákona a zapracování připomínek do něho, že bychom spíše prospěli tomuto zákonu, než bychom té věci ublížili. Návrh zní tak, jak jsem řekl.

Předseda ČNR Milan Uhde: Pane poslanče, zaznamenávám váš procedurální návrh, ale jsem toho mínění, že vzhledem k tomu, že už čtyři příspěvky odezněly a pan ministr neměl ještě příležitost promluvit, dám nyní příležitost panu ministrovi. O vašem návrhu samozřejmě budeme hlasovat.

Ministr zdravotnictví ČR Petr Lom: Pane předsedo, děkuji. Nechci pronést žádný hodnotící soud k tomu, co zde zaznělo. Chci jen poděkovat poslancům, že se věnovali skutečně velmi pečlivě tomuto zákonu, a zazněla zde celá řada připomínek. Některé z nich jsou nám známé přerozdělovací mechanismus, který navrhl poslanec Raška, máme již delší dobu písemně k dispozici, stejně tak zvýšený zásah do makroekonomiky je nám znám z projednávání ve výborech. Domnívám se tedy, že jako předkladateli a doufám, že i společnému zpravodaji, nám postačí krátká přestávka k tomu, abychom návrhy zpracovali, vyjádřili se k nim a mohlo se posléze vyjádřit hlasováním k celému zákonu. Děkuji poslancům, že i v pátečním odpoledni k tomuto životně důležitému zákonu pro zdravotnictví věnují pozornost.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu ministrovi. Vzhledem k tomu, že nejsou přihlášky, uzavírám rozpravu. S faktickou poznámkou se hlásí poslanec Motyčka a pan poslanec Výborný.

Poslanec Ludvík Motyčka: Pane předsedo, vážené kolegyně a kolegové, dávám procedurální návrh, abychom se domluvili v tom smyslu, abychom dneska projednali všechny body programu, které máme na této schůzi, abychom k těmto bodům ukončili rozpravu a hlasování soustředili na zítřek o všech bodech programu v 10 hodin, kdy by pokračovala tato schůze. Měli bychom prostě všechny tyto body takto uzavřít.

Domnívám se, že zpravodajové mají dostatek času, aby v průběhu večera event. noci zpracovali pozměňovací návrhy a aby k těmto zákonům mohlo být sněmovnou zaujato konečné stanovisko.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Motyčkovi za jeho návrh. Ještě se hlásil pan poslanec Výborný a já mu uděluji slovo. Ne, pan poslanec Výborný se vzdává své přihlášky. Faktickou poznámku má pan poslanec a ministr Lom.

Ministr zdravotnictví ČR Petr Lom: Dámy a pánové, ty návrhy jsou velice složité. Teď je držíme v paměti a držíme v paměti i komentář, který byl k nim vysloven z různých stran. Myslím, že jestliže budeme zítra hlasovat, budeme hlasovat méně poučeni, s menší jistotou. Navrhuji, i když je to časově náročné, abychom se tak, jak jsem už před chvíli řekl, po třicetiminutové přestávce sešli a zákon projednali.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu ministrovi. Dávám hlasovat o prvním procedurálním návrhu v pořadí, v němž byly podány po ukončení rozpravy, to jest o návrhu pana poslance Frommera, aby projednávání tohoto bodu bylo přerušeno a pokračovalo se v něm v úterý dopoledne.

Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku. 8. Osm hlasů pro.

Kdo je proti? 56.

Je zcela nepochybné, že tento návrh nezískal potřebnou podporu.

Druhý procedurální návrh podal pan poslanec Motyčka a jeho návrh zněl, abychom dnes projednali a ukončili rozpravu ke všem bodům, které máme před sebou a zítra pokračovali hlasováním.

Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku. 15. Patnáct hlasů pro.

Kdo je proti tomuto návrhu? 62. Šedesát dva hlasů bylo proti tomuto návrhu.

Ani tento návrh nezískal potřebnou podporu, proto vyhlašuji půlhodinovou přestávku, kterou potřebují navrhovatel a pan společný zpravodaj na vypracování dalšího postupu. Budeme pokračovat v 16.00 hodin. Prosím, buďte dochvilní.

Předseda ČNR Milan Uhde: Zahajuji přerušené jednání 7. schůze České národní rady. O slovo se přihlásil pan ministr spravedlnosti Jiří Novák a já mu je uděluji. Prosím, pane ministře.

Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák: Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové, já zde vystupuji proto, abych vás požádal, abyste se dnes při hlasování řídili heslem " Dvakrát měř a jednou řež". Padl zde totiž návrh, aby koeficient, jímž se násobí minimální mzda, jako základ pro stanovení pojistného placeného státem, byl nikoliv 0,7, ale 1,0. Znamená to tedy, že by byl státní rozpočet zatížen částkou 6 miliard korun, tedy 6 tisíci milióny korun.

Před chvílí jsem se vrátil z jednání porady ekonomických ministrů, kde se projednává návrh státního rozpočtu na příští rok. Chtěl jsem tam otevřít otázku zajištění resortu ministerstva spravedlnosti z hlediska investičních a neinvestičních prostředků na příští rok. Musím říci, že návrh, který je podán, zdaleka nepokrývá všechny odůvodněné potřeby resortu spravedlnosti, českého vězeňství a české justice. A já budu trvat na tom, aby tomuto resortu byly přiděleny podstatně vyšší rozpočtové prostředky.

Vím však jednu věc, a to, že pokud tento návrh bude schválen, tak zřejmě nebude skutečně žádných rozpočtových prostředků pro to, aby rozpočet ministerstva spravedlnosti mohl být navýšen se všemi důsledky, které z toho vyplývají. A nechci zde hovořit o stavu, v jakém se justice nachází, ani o možném kolapsu justice, o kterém všichni víte.

Vím, že pokud bude tento návrh přijat, dojde ke zkrácení rozpočtu více ministerstev, tedy i ministerstva spravedlnosti, ale nejen to. Já osobně mám za to, že v důsledku dojde i ke zkrácení rozpočtu ministerstva zdravotnictví.

Dovolte mi závěrem, abych tedy skutečně apeloval na vaši zodpovědnost.

Děkuji vám.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP