Poslanec Miroslav Raška: Vážený
pane předsedo, vážení členové
vlády, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych
předložil protinávrh. Říkám
"protinávrh" z toho důvodu, že k
některým paragrafům, ke kterým jsem
chtěl předložit pozměňovací
návrh, již návrhy zazněly. Předesílám,
že v souladu s platným usnesením ČNR
nejsem ani lékařem, ani majitelem, ani zaměstnancem
zdravotní pojišťovny.
Můj pozměňovací návrh je v
intencích toho, co řekl pan ministr Kočárník,
a to v bodě, kdy nezvyšuje náklady státu
na všeobecné zdravotní pojištění
a snaží se zprůhlednit všerozdělovací
proces, který je navržen v návrhu zákona.
Pozměňovací protinávrh je k těmto
paragrafům - aby mohli předkladatelé a společný
zpravodaj sledovat, předám jim to písemně.
Protinávrh chápu jako komplexní, protože
nepřijetí kterékoliv jeho části
by postrádalo v kontextu smysl.
Znění § 12 se mění takto: Za
osoby, za které je plátcem pojistného stát,
hradí měsíčně pojistné
ministerstvo financí České republiky na účet
příslušné zdravotní pojišťovny
a to do dvacátého dne předcházejícího
kalendářního měsíce.
Druhá změna je ke znění § 20,
odstavec 1: "Všeobecná zdravotní pojišťovna
České republiky je povinna zřídit
zvláštní účet všeobecného
zdravotního pojištění /dále jen
zvláštní účet/. Zvláštní
účet slouží k vyrovnání
prostředků, nutných a možných
k finančnímu zajištění potřebné
zdravotní péče pro kategorie pojištěnců,
za které platí pojistné stát.
Odstavec 2: Zvláštní účet spravuje
všeobecná zdravotní pojišťovna ČR
/dále jen správce účtu/ a vede ho
odděleně od ostatních účtů
fondů, které spravuje.
Odstavec 3 zůstává v původním
znění.
Odstavec 4 ministerstvo zdravotnictví ČR po dohodě
s ministerstvem financí ČR a ministerstvem práce
a sociálních věcí ČR stanoví
vyhláškou a) bližší pravidla hospodaření
se zvláštním účtem b) jednací
řád dozorčího orgánu c) definici
jednotlivých kategorií z okruhu pojištěnců,
za které je plátcem pojistného stát
d) způsob určené částky k vyrovnání
na jednoho pojištěnce příslušné
kategorie stanovených podle písm. c) tak, aby tato
částka v součtu s pojistným hrazeným
státem u pojištěnců dané kategorie
zajistila nutně finanční prostředky
k úhradě potřebné zdravotní
péče.
Změna třetí, znění paragrafu
21 se mění takto:
Odstavec 1 Správce účtu: a) určí
v souladu s vyhláškou částky podle §
20 odst. 4 písm. c) b) určené částky
vynásobí počtem všech pojištěnců
příslušné kategorie v České
republice a takto vypočtené výsledky sečte.
Výsledný součet představuje konečnou
sumu potřebných finančních prostředků
k vyrovnání pojistného za státem placené
pojištěnce c) výslednou sumu dle písm.
b) vydělí počtem všech pojištěnců
v České republice uvedených v paragrafu 5,
7, 9 a 10 výsledkem je vyrovnávací částka
vztažená na jednoho tohoto pojištěnce
d) sdělí výsledné částky
dle písmene a) a c) všem zdravotním pojišťovnám
do třicátého dne příslušného
měsíce.
Odstavec 2: každá zdravotní pojišťovna
a) vynásobí částky dle odst. 1 písm.
a) počty svých pojištěnců v daných
kategoriích a výsledky sečte b) vynásobí
částku dle odst. 1 písm. c) celkovým
počtem svých pojištěnců uvedených
v paragrafu 5, 7, 9 a 10 c) od výsledné částky
dle písm. a) odečte výslednou částku,
dle písmene b). Je-li tento výsledek kladný,
představuje částku, kterou je povinna odvést
na zvláštní účet. Je-li tento
výsledek záporný, představuje částku,
kterou pojišťovna obdrží ze zvláštního
účtu.
Odstavec 3: Zdravotní pojišťovna, které
vznikla dle odstavce 2 písm. c) povinnost odvodu, poukáže
vypočtenou částku na zvláštní
účet do patnáctého dne měsíce
následujícího.
Za čtvrté: Zdravotní pojišťovna,
které vznikl dle odst. 2 písm. c) nárok na
vyrovnávací příspěvek ze zvláštního
účtu, oznámí tuto skutečnost
správci účtu do 15. dne měsíce
následujícího. Správce účtu
následně tuto částku poukáže
příslušné zdravotní pojišťovně
do 25. dne tohoto měsíce.
Čtvrtá změna znění § 28
odst. 3 se mění takto: § 7 odst. 4 zní:
" Pojistné se platí měsíčně
na účet zdravotní pojišťovny, provádějící
zdravotní pojištění."
Kolegyně a kolegové, smyslem pozměňovacího
návrhu není eliminace vyrovnávacích
plateb pojistného u státem placených pojištěnců
z pojistného výdělečně činných
pojištěnců. Rovněž jeho cílem
není zachování výhod těm pojišťovnám,
které budou mít výhodnější
strukturu pojištěnců. To jsou ty pojišťovny,
které mají malý počet státem
placených a malý počet pojištěnců
z kategorie vyžadující zvýšenou
péči. Pozměňovací návrh
naopak jednoznačně vychází z důvodné
potřeby vyrovnání částek pojistného
od státu tak, jak vyžaduje finanční
náročnost potřebné léčebné
péče určitých kategorií pojištěnců,
zejména důchodců.
Tento pozměňovací návrh umožňuje
ministerstvu zdravotnictví, aby na základě
svých podkladů a dle předem dané metodiky,
příslušnou částku pro jednotlivé
kategorie státem placených pojištěnců
stanovilo, resp. stanovovalo. Rozdíl mezi pozměňovacím
návrhem a návrhem původním spočívá
pouze v mechanismu vyrovnání. Původní
návrh je klasickým příkladem přerozdělování,
kde se vychází ze skutečně vybraných
částek pojistného od výdělečně
činných pojištěnců, byť
do přerozdělování vstupuje jen polovinou.
Značně tedy odstraňuje motivaci jednotlivých
pojišťoven starat se plně o výběr
pojistného a v krajní mezi připouští
i to, že pojišťovna s výhodnou strukturou
pojištěnců může získat finanční
přínos z fondu tím, že dostatečně
nezajistí výběr pojistného od svých
výdělečně činných pojištěnců,
což je paradoxní.
Vzdáleně toto přerozdělení
připomíná placení tepla nebo teplé
vody ve větším činžovním
domě, kde nejsou zapojena měřidla. Celý
systém přerozdělování je tak
velmi těžko kontrolovatelný, neprůhledný
a nepředvídatelný. Nelze ho také použít
k ekonomickému řízení a spíš
než řešením nedostatků prostředků
na státem placené pojištěnce, zajišťuje
pouze srovnání jednotlivých pojišťoven.
Pozměňovací návrh proti tomu systémově
vychází z následujících údajů:
a) chybějících částek pro jednotlivé
kategorie státem placených pojištěnců,
důchodci, děti event. všichni další
ostatní placení pojištěnci jako jedna
kategorie. b) celorepublikových počtů pojištěnců
v jednotlivých kategoriích c) celorepublikového
počtu výdělečně činných
pojištěnců.
Pouze tyto tři vstupy jednoznačně determinují
vyrovnávací systém. Z výše uvedených
vstupů vypočte správce účtu
nebo ministerstvo zdravotnictví výsledek tak, že
vynásobí chybějící částku
jednotlivých kategorií celorepublikovým počtem
pojištěnců příslušné
kategorie. Výsledky sečte a součtový
výsledek dělí celorepublikovým počtem
výdělečně činných pojištěnců,
částku připadající na jednoho
výdělečně činného pojištěnce
jako částku vyrovnávací.
Za šesté následně správce účtu
sdělí všem zdravotním pojišťovnám
výši chybějících částek
pro jednotlivé řádně definované
kategorie státem placených pojištěnců
a za b) výši vyrovnávací částky
pro výdělečně činné
pojištěnce.
Na základě uvedených údajů
si každá zdravotní pojišťovna vypočte,
zda-li ze zvláštního účtu finanční
obnos obdrží, nebo zda naopak na zvláštní
účet finanční prostředky poukáže
výši získaných nebo poskytnutých
prostředků. Protože tyto údaje lze snadno
podle potřeby upravovat, umožňuje tak celý
mechanismus vyrovnávání i přiměřené
ekonomické působení na všechny pojišťovny
podle okamžité situace.
Chtěl bych na závěr svého příspěvku
podotknout a požádat, aby se při hlasování
o návrhu hlasovalo jako o celku, neboť jak jsem řekl,
by jednotlivé změněné části
pak zcela zkomplikovaly jak celý zákon, tak i realizaci
tohoto návrhu a zároveň jej předkládám
jako protinávrh k předneseným návrhům
k paragrafům, o kterých jsem ve svém návrhu
hovořil.
Děkuji.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Raškovi. Slovo má paní poslankyně
Röschová. Připraví se pan poslanec Kašpárek.
Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedo,
dámy a pánové, když jsem se přihlašovala
do rozpravy, nevěděla jsem, že můj pozměňovací
návrh, který jsem měla připravený
přednést, přednese pan poslanec Jaroš.
Nicméně přesto využívám
tohoto okamžiku, abych podpořila jeho pozměňovací
návrh, týkající se § 31, který
zněl na vypuštění odst. 2, tj. omezené
účinnosti tohoto zákona.
Ráda bych tento pozměňovací návrh
pana poslance Jaroše odůvodnila z trošku jiného
pohledu, než zde již bylo řečeno. Domnívám
se, že institut omezené účinnosti v
kterémkoliv právním předpisu je institut
právně velice problematický. Mnoho právních
teoretiků - a s nimi hluboce souhlasím - je toho
názoru, že účinnost nelze novelizovat.
Vy z vás, kteří jste tu byli v minulém
volebním období, si jistě vzpomínáte,
jak veliký problém pro nás znamenal volební
zákon nebo zákon o volbách do ČNR,
kde z předchozího volebního období
byla také omezená účinnost a vymýšleli
jsme potom velice krkolomné, řekla bych přímo
právní kličky, abychom mohli účinnost
novelizovat.
Zcela logické asi je, že pravděpodobně
novelizovat účinnost nelze, protože potom bychom
zpochybnili trvání účinnosti a platnost
zákonů vůbec.
Chtěla bych upozornit na to, že jako zákonodárný
sbor máme dostatek jiných možností,
abychom vyvinuli účinný tlak na vládu,
aby jakýkoliv obecně závazný právní
předpis, o kterém se domníváme, že
by měl být přechodného charakteru,
abychom vládu nechci říci přinutili
- to se mi nelíbí - aby podala nový návrh
zákona. Děkuji vám.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji paní
poslankyni Röschové. Slovo má pan poslanec
Kašpárek, připraví se pan poslanec Payne.
Poslanec Miroslav Kašpárek: Pane předsedo,
obsah mé připomínky byl vyčerpán
předchozími předřečníky.
Vzdávám se a děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Kašpárkovi za jeho sdělení.
Slovo má pan poslanec Payne, připraví se
pan poslanec Wagner.
Poslanec Jiří Payne: Vážený
pane předsedo, pane ministře, vážené
kolegyně a kolegové, po přečtení
tohoto zákona jsem dospěl k názoru, že
zde chybí jedna část, která by chránila
podnikatele před zneužitím jejich podnikatelského
tajemství, protože pracovníci kontrolující
vybírání zdravotního pojištění
by mohli informace, o kterých se v souvislosti s touto
činností dozvěděli, využít
k prospěchu svému nebo jiných osob.
V této věci je u nás v platnosti zákon
č. 256 z letošního roku, který pojednává
o ochraně osobních údajů v informačních
systémech. Tento zákon se vztahuje na provozovatele
informačního systému, jímž nepochybně
každá zdravotní pojišťovna je, jak
to také předepisuje zákon o Všeobecné
zdravotní pojišťovně i o resortních
a dalších pojišťovnách, avšak
nedotýká se zcela konkrétně pracovníků
těchto pojišťoven.
V této souvislosti bych navrhl určité srovnání.
Následně po schválení tohoto zákona
o ochraně informací a osobních dat byl v
České národní radě schválen
zákon č. 337 o správě daní.
Tam pracovníci daňové kontroly mají
přibližně stejné pravomoci, jestliže
vstupují do jednotlivých podniků, jednotlivých
jednotek podnikatelů, jako pracovníci kontroly stanovené
v tomto zákoně.
Proto navrhuji, aby byl doplněn mechanismus, který
by stanovil povinnost mlčenlivosti přibližně
ve stejném rozsahu a pokuty v přibližně
stejném rozsahu, jak jsou stanoveny v zákoně
o správě daní. Domnívám se,
že ochrana by měla být přibližně
symetrická pro každého, kdo je oprávněn
vstupovat a nahlížet do účetních
knih apod.
Proto navrhuji vložit nové paragrafy 23 a 24 a zbývající
paragrafy přečíslovat.
§ 23 by měl orientační nadpis Povinnost
zachovávat mlčenlivost.
- odst. 1 - Pracovníci příslušné
zdravotní pojišťovny jsou povinni zachovávat
mlčenlivost o skutečnostech, o kterých se
při kontrole plateb pojistného nebo v souvislosti
s ním dověděli.
- odst. 2 - Povinnost zachovávat mlčenlivost trvá
i po skončení pracovního poměru nebo
pracovní činnosti.
- odst. 3 - Pracovníci příslušné
zdravotní pojišťovny musí být poučeni
o své povinnosti zachovávat mlčenlivost a
o právních důsledcích porušení
této povinnosti.
- odst. 4 - Pracovníci příslušné
zdravotní pojišťovny mohou
a) informace získané při výkonu své
činnosti poskytnout jinému pracovníkovi téže
nebo jiné zdravotní pojišťovny, odvolacímu
orgánu nebo soudu,
b) zobecněné informace získané při
výkonu své činnosti poskytnout příslušnému
ministerstvu, aniž by byly uváděny konkrétní
subjekty, jichž se informace dotýkají.
- odst. 5 - Povinnosti zachovávat mlčenlivost mohou
být pracovníci příslušné
zdravotní pojišťovny zproštěni pouze
písemně s uvedením rozsahu a účelu
- odst. 6 - Za porušení povinnosti zachovávat
mlčenlivost se považuje i využití vědomostí
získaných při kontrole plateb pojistného
nebo souvislosti s ním pro jednání přinášejícím
prospěch osobě zavázané touto povinností
nebo osobám jiným a nebo jednáním,
která by způsobila někomu újmu.
- odst. 7 - Bez uvádění konkrétních
údajů, zejména jmenných, může
pracovník příslušné zdravotní
pojišťovny využívat zobecněné
informace při vědecké, publikační
a pedagogické činnosti.
- odst. 8
- Příslušná zdravotní pojišťovna
odpovídá za vytvoření podmínek
pro zachování mlčenlivosti podle odst. 1.
To platí i při využívání
a umožnění přístupu do údajů
evidovaným pomocí výpočetní
techniky.
Následuje nový § 24, orientační
nadpis Sankce za porušení povinnosti zachovávat
mlčenlivost.
- odst. 1 - Za porušení povinnosti zachovávat
mlčenlivost (§ 23), pokud nejde o čin přísněji
trestný, lze pracovníkovi příslušné
zdravotní pojišťovny uložit pokutu až
do výše 250 000,- Kčs.
- odst. 2 - Pokutu ukládá statutární
zástupce příslušné zdravotní
pojišťovny.
- odst. 3 - Pokuty jsou příjmem příslušné
zdravotní pojišťovny.
- odst. 4 - Uložením pokuty nejsou dotčena
ustanovení zvláštních předpisů
o náhradě škody a trestní odpovědnosti.
Zbývající paragrafy by se musely přečíslovat.
Poznámka k pokutě 250 000,- Kčs. Je shodná
s tou, která je stanovena při kontrole daňové.
Domnívám se, že je na místě,
aby byla shodná, aby si někdo nemohl vybírat
způsob úniku informací, který by byl
případně levnější. Je
tady tedy důvod k tomu, aby částka byla shodně
formulována v obou zákonech.
Chtěl bych říci, že přísnost
v těchto věcech zhruba odpovídá evropskému
standardu, zatímco náš zákon o ochraně
informací je, řekl bych, nedostatečný
při ochraně informací. Prozatím.
Chtěl bych se dále zmínit o lhůtě
10 let na promlčení pojistného uvedeného
v § 16. Společná zpráva po mém
soudu správně navrhuje tuto lhůtu zkrátit
na 5 let. Chtěl bych upozornit na to, že společná
zpráva u předchozího projednávaného
zákona nestanovila obdobné zkrácení.
Navrhl jsem jej v rozpravě. Chtěl bych poprosit
sněmovnu, aby při projednávání
těchto dvou zákonů si byla vědoma
toho, že by bylo účelné, aby tyto lhůty
pro promlčení byly v obou zákonech shodné,
tedy buďto 10 let nebo 5 let. Myslím si, že by
bylo vůbec nejúčelnější,
kdybychom se v těchto zákonech drželi lhůt,
které odpovídají běžným
zvyklostem občanského práva, jak jsou stanovené
v Občanském zákoníku. Možná,
že bychom měli zvažovat lhůtu 3letou.
Já ji ovšem nenavrhuji. V tomto případě
tedy jenom podporuji znění společné
zprávy a upozorňuji na souvislost s druhým
zákonem, kde je obdobné ustanovení.
Dále bych chtěl upozornit, že v § 23, v odst. 1 se na konci odstavce hovoří o tom, že každý plátce je povinen oznamovat číslo bankovního účtu, pokud z něj bude provádět platbu pojistného nebo jeho záloh. Domnívám se, že číslo bankovního účtu je záležitostí dotyčného podnikatele a v podstatě nikomu nic není do toho, jaké má účty. Pokud některý podnikatel bude chtít, aby se o jeho hotovosti na účtu nevědělo, zřídí si účet, na kterém bude obrat, tedy pouze pohyb tohoto pojistného, takže se pojišťovna z toho stejně nic nedozví. A nemá možnost už se dozvědět o žádných dalších účtech.
Vzhledem k tomu, že oznamování tohoto účtu je navíc ještě fakultativní, pouze pokud z něj bude provádět platbu, je možné samozřejmě platit i na hotovosti, domnívám se, že je zcela zbytečné, aby zákon stanovoval takovouto povinnost, která stejně prakticky nemůže přinést žádný efekt. Navrhuji z tohoto odst. 1/ vypustit slova "... číslo bankovního účtu pokud z něj bude prováděna platba pojistného anebo jeho záloha" Větu ukončit tečkou za slovem "přiděleno". V odst. 3/ v prvním řádku stojí slovo "uvedené", text tedy zní "... změní-li se dodatečně údaje uvedené v odst. 1/..". Ovšem údaje uvedené v odst. 1/ mohou být změněny pouze zákonem, o kterém rozhoduje ČNR. Návrh zřejmě má na mysli údaje oznámené podle odst. 1/. Proto tedy navrhuji slovo "uvedené" nahradit slovy "oznámené podle odst. 1/". Dále v třetím odstavci § 23, kde se hovoří o tom, že osoby jsou povinny ohlásit změny do 8 dnů, neříká se ovšem od kterého okamžiku. Vzhledem ke znalosti našich spojových služeb se domnívám, že by stálo za to za slova "8 dnů" doplnit slova "ode dne, kdy se o nich dozvěděli" Tzn. tedy ode dne, kdy bylo doručeno a převzato příslušné oznámení. V § 24 ve třetím řádku se opět vyskytuje vazba " a číslo bankovního účtu". Tuto vazbu z důvodů, které jsem před chvílí uvedl, navrhuji rovněž vypustit. Dále v § 26 se hovoří o tom, že právnické osoby, které vedou evidenci osob a jejich majetku, jsou povinny buďto, je-li to úřední povinnost - úřední povinnost se nemůže vztahovat na právnickou osobu, která je subjektem, který se rozhoduje sám, a žádná úřední povinnost pro něj neexistuje - nebo vzhledem k předmětu své činnosti, tzn., že i tuto činnost si právnická osoba určuje sama. Zdá se mi tedy tato formulace ne zcela přesná, že tyto právnické osoby jsou povinny poskytovat informace Všeobecné pojišťovně a ostatním pojišťovnám. Domnívám se, že je nekorektní vzhledem k podnikatelům a tedy ke všem právnickým osobám, když jim přikazujeme, aby poskytovali bezplatně jakékoliv informace. Umožňuje to všem pojišťovnám vstupovat do kteréhokoli podniku, do kterékoli právnické osoby a požadovat v podstatě kterékoli informace, o kterých řeknou, že je potřebují k vedení registru pojištěnců. Zdá se mi tedy, že takovou pravomoc nemohou pojišťovny mít a navrhuji upravit text takto, věta zní: "... které z úřední povinnosti a nebo vzhledem k předmětu své činnosti" nahradit slovy "stanoví-li tak zákon". Zřejmě máme na mysli právnické osoby, veřejnoprávní korporace, které jsou všechny zřízeny zákonem. Pokud tedy zákon stanoví povinnost některé z těchto právnických osob poskytovat informace ministerstvu nebo pojišťovně, pak je všechno v pořádku. Pokud by se to mělo plošně vztahovat na všechny soukromoprávní subjekty, pak myslím, že by docházelo k problémům.
Mimochodem toto ustanovení by se vztahovalo i na Kancelář
ČNR, která má např. přehled
o majetku poslanců.
To jsou všechny pozměňovací návrhy
k tomuto projednávanému textu.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Paynemu, slovo má pan poslanec Wagner, připraví
se pan poslanec Budínský.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, při projednávání
osnovy tohoto zákona a při projednávání
sociálního zabezpečení ve výborech
se problém zdrojů pro fungování těchto
systémů posuzoval z mnoha problémů.
Jeden z těch problémů je ten, o kterém
se zmínil pan ministr Kočárník, který
dal jasně najevo, že jsou velmi omezené možnosti.
To víme. Když se dělaly první rozbory
o výši celkového zatížení,
tak se hovořilo o tom, že by to mělo být
někde až do 53% objemu mezd. Zastavili jsme se na
49,5%, z čehož je zřejmé, že tam
bude značné napětí.
Jak lze hledat řešení? Lze samozřejmě
žádat uplatnění principu solidarity,
jak je navrženo ve společné zprávě
kompletně, bez jakýchkoli omezení a bez horní
hranice. To je jistě jedno z možných řešení.
Ale není to řešení, které přivede
k cíli. Domnívám se, že by bylo na místě
uvažovat o takovém řešení, které
nebude přechodné, které bude trvalé
a které zajistí existenci těchto fondů
jen v takové poloze, že budou moci zabezpečovat
požadavky svých klientů tak, aby nezajišťovali
pořád menší a menší úroveň
poskytovaných služeb, ale obráceně.
Rád bych upozornil na jednu skupinu obyvatelstva, které
se to beze sporu tak jako tak dotkne nepříjemně.
To jsou důchodci. Mají nárok podle stávajícího
systému i podle navrženého zákona na
standardní péči, ale ptám se co všechno
k té standardní péči nebude proti
tomu, co dříve měli zajištěno,
a ptám se, jakým právem ohrožujeme schopnost
těch, kteří se nemohou bránit tak,
že jim nedáváme naprosto žádnou
šanci, aby v některých zdravotních službách
mohli dostat to, co byli zvyklí dostávat a co je
normálně slušné.
V této věci chápu, že nelze postupovat
příliš diametrálně odlišně
u různých skupin, ale nestandardní péče
není tak jasně vyčleněna jako nestandardní,
že by se dalo o ní říci, že je
nadbytečná, že ji občan nepotřebuje.
To nestandardní je v podstatě stanoveno možností
finančních zdrojů. Tak je zde další
důvod uvažovat o potřebě lepšího
řešení.
Je sice pravdou, že nejmodernější řešení
hospodaření těchto fondů je příspěvkové
hospodaření a že nebývá už
zvykem, aby fondy byly kryty kapitálem. V naší
situaci ale považuji toto řešení, zabezpečit
fondy kapitálem a umožnit jim do jisté míry
hradit své výdaje z dividend za optimální
řešení.
Domnívám se proto, že by pan ministr financí
měl zde před hlasováním o tomto zákoně
vyslovit názor, zda-li je vláda ochotna o tomto
návrhu uvažovat a zda je možno připravit
návrh zákona v tom smyslu, že podle zákona
o velké privatizaci bude umožněno použít
privatizovaného majetku k posílení pojišťovnických
fondů a to tak, aby tento majetek kryl nejméně
10 a maximálně 25% roční potřeby
výdajů.
K těmto problémům bylo přijato obecné
usnesení v rozpočtovém výboru k oběma
dvěma projednávaným zákonům,
a to tak, že se vítá iniciativa vlády,
že se touto otázkou zabývá, že
se bere na vědomí, že jistý kapitál
byl fondům dán k dispozici v rámci procesu
privatizace a že se očekává, že
tento proces bude pokračovat.
Nicméně se domnívám, že na takovémto
usnesení se to zastavit nemůže, že je
nezbytně nutně třeba komplexního a
rychlého řešení, a to i z jiného
pohledu. V rámci procesu privatizace zdravotnictví
dojde zcela jistě k takovým problémům,
které zkomplikují finanční problémy
pojišťoven a zvýší riziko, že
stát bude muset ingerovat. To, co navrhuji, o čem
hovořím, je též zejména proto.
aby se v této sněmovně nemuselo při
zákonu o státním rozpočtu uvažovat
o potřebách těchto fondů. V ten moment,
kdy by byly takto zabezpečeny a zabezpečeny příspěvkově,
by tam mohl dokonce vzniknout i mírný přebytek
a mohly by hospodařit s jistotou a státní
rozpočet by nebyl ohrožen. - To je druhý a
podstatný důvod, abychom se tím vážně
zabývali.
Pokud jde o státní rozpočet, je zde ještě
jedna nesmírně závažná úvaha,
že za předpokladu, že bude státní
rozpočet muset ingerovat budou ohroženy i jiné
nezbytně nutné výdaje státní
a budeme v riziku rozhodování o menším
zlu. Tomu bychom se měli vyhnout, dokud je čas,
dokud je proces privatizace v běhu, a proto přistoupit
k takovémuto rozhodnutí.
Mám za to, že bychom měli v tomto konkrétním
případě uvažovat, že při
přijímání tohoto zákona jednáme
též o tom, jestli jsme nebo nejsme schopni prospět
klidnému dalšímu vývoji udržením
sociálního smíru. Jak přijmeme tento
zákon, jakou mu dáme podobu, to bude rozhodovat
o této velmi závažné otázce stability
či nestability poměrů v naší
zemi.
Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Wagnerovi, který ukončil svůj příspěvek.
Zvu k řečništi pana poslance Budinského,
připraví se pan poslanec Robert Kolář,
jehož přihláška je zatím poslední
podanou přihláškou do rozpravy.