Pátek 20. listopadu 1992

Poslanec Josef Janeček: Vážené kolegyně a kolegové, měl bych několik pozměňovacích návrhů.

Ty první budou za klub KDU-ČSL.

Návrh zní: V § 3 odst. 5 vypustit část věty... "osoby pečující alespoň o jedno dítě do 15 let věku, kde je vyměřovacím základem minimální mzda".

V poslední větě za slova "výdělečnou činnost" doplnit slovíčko "je" a vypustit "rovněž".

V návaznosti na tuto změnu v § 28 bod 1.... "a osoby trvale pečující alespoň o jedno dítě do 7 let věku, nebo nejméně o dvě děti do 15 let věku".

Dále v § 28 bod 2. Cituji. V § 6 se doplňuje bod j) tohoto znění: "Osoby, které jsou odkázány na poživatele důchodu, jemuž byl z tohoto důvodu upraven důchod jako jediný zdroj příjmů." Pod čarou odkaz na § 54 odst. 2 zákona č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení ve znění pozdějších předpisů.

Dále v § 3 odst. 4 se za slova "jsou tyto příjmy" vkládají slova "s výjimkou případů, z nichž je daň vybírána zvláštní sazbou nebo jsou od daně z příjmů osvobozeny". Potom pod čarou odkazy: u toho prvého je odkaz na § 36 zákona ČNR č. 286/1992 Sb., o dani z příjmů a na konci té věty opět odkaz na § 4 zákona ČNR č. 286/1992 Sb.

Smyslem těchto pozměňovacích návrhů v prvním případě je, aby matky, starající se o dítě do 7 let věku, neplatili pojistné a nebo neplatili pojistné v případě, že mají alespoň dvě děti do 15 let.

V dalších případech se jedná o to, aby ženy, které celý život nebyly v práci, staraly se o domácnost a nyní jsou v důchodovém věku, u nichž důchod bere manžel, aby tedy on za ně nemusel platit důchod, protože ona nemá vlastně dávky sociálního zabezpečení, a každý, kdo bere nějakou dávku, pojistné neplatí ze zákona č. 550.

Pokud jde o poslední pozměňovací návrh, jde o to, aby se toto pojistné neplatilo z vkladů, které jsou na knížkách a z příjmů držitelů kupónů kupónové privatizace.

Děkuji vám za pozornost.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Janečkovi. Slovo má paní poslankyně Fischerová. Dodatečně ještě potvrzuji přihlášku do rozpravy od pana poslance Kašpárka. Připraví se pan poslanec Čerbák. - Ještě s technickou poznámkou vystoupí pan poslanec Čerbák.

Poslanec Miroslav Čerbák: Vzhledem k rozsahu zákona a předpokládanému počtu připomínek bych prosil, kdyby se mi tyto připomínky mohly dávat písemně a čitelně.

Předseda ČNR Milan Uhde: Ano, prosím, paní poslankyně Fischerová má slovo.

Poslankyně Eva Fischerová: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, projednávaný návrh zákona o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění představuje nosný pilíř funkčního transformujícího se zdravotnictví. Plně si uvědomuji současný stav ekonomiky na straně jedné a bezednost resortu zdravotnictví na straně druhé, což je obecným jevem i ve světe vzhledem k finanční náročnosti oboru.

Přesto mi však dovolte v návrhu zákona upozornit na některé skutečnosti, které ve společenském dopadu nepovažuji za zcela ideální. l když se můj příspěvek do rozpravy bude do jisté míry překrývat s pozměňovacími návrhy poslance Janečka, domnívám se, že jde o problematiku tak citlivou, že je to třeba se o ní zmínit.

Jde o otázku vyměřovacího základu, jak ji řeší § 3 odst. 5 navrhovaného zákona. Z textu jednoznačně vyplývá velmi nepříznivý dopad na nově se tvořící rodinu i osamělého rodiče. Žena, která se po mateřské dovolené rozhodne věnovat rodině, musí platit soudně vymahatelné pojistné v částce 594,-- či 298,-- Kčs, která je odvislá od věku dítěte. Unikátem je, že nemá z čeho, protože je bez vlastního přijmu.

Dále v této kritické době mladá rodina ztrácí 1200,- korun rodičovského příspěvku a 140,-- příspěvku vyrovnávacího. Stojíme před skutečností, že životní úroveň rodiny klesne ze dne na den o 1630,-- Kčs měsíčně.

Zaměstnaná žena naproti tomu na zdravotním pojištění zaplatí jednu třetinu zákonem stanovené částky, protože zbytek hradí zaměstnavatel. Péče o rodinu se tedy nejeví být za současné situace lukrativní.

Dámy a pánové, víme velmi dobře, že Všeobecná zdravotní pojišťovna peníze dostat musí. Nemohu se však ubránit pocitu jistoty, že takto si nepomůžeme. Systém, který navrhovatelé uplatňují ve vztahu k mladým rodinám, povede k nechvalně známé přezaměstnanosti žen a především ke zcela nežádoucí atomizaci rodiny důsledky jsou obecně známé. Je to vysoká nemocnost dětí v důsledku pobytu v hromadných zařízeních, a proto vlastně zcela nadbytečné náklady na léčbu.

Kritické situace v rodině se budou řešit příležitostným zaměstnáním s cílem splnit předpoklady pro podporu v nezaměstnanosti.

Návrhem zákona jsou dále postiženy osoby důchodového věku, kterým nárok na důchodové dávky nevznikl. Opět zde převažují ženy, které se po větší část svého života věnovaly rodině, a podle § 3 odst. 5 projednávaného zákona zaplatí 13,5% dvojnásobku minimální mzdy, tj. 594,-- Kčs, a příjem nemají žádný.

Pro dokreslení se ještě zmíním o zdánlivě nesouvisejícím problému, a to o rodině jako o prioritním sociálním prostoru, v němž se tvoří existenční zázemí jednotlivce, jak se dočteme v Programovém prohlášení vlády České republiky v kapitole 5, pojednávající o sociální politice. Dámy a pánové, jak chceme toto sociální zázemí vytvářet, když podobně jako v posledních 40 letech děláme všechno pro to, aby nebyl nikdo doma. Děti musely do školek a našim rodičům bylo znemožněno klidné stáří v kruhu rodiny. Zamysleme se, prosím, nad tím, co přispívá ke klidu, pohodě a hlavně humanizaci naší rodiny a snažme se pro to vytvořit příznivé podmínky.

Zvažme, prosím, také. co nás přijde levněji, zda snížit pojistné, či financovat negativní jevy atomizace společnosti ze státní pokladny.

Několik zmínek k textu zákona, o nichž předpokládám, že je správné se zmínit.

Vítám uvedenou omezenou dobu platnosti zákona do 31. prosince příštího roku. Tato skutečnost nás v korelaci s platností zákona o pojistném na sociální zabezpečení a státní politiku zaměstnanosti bude nutit v době co nejkratší pokusit se napravit to, co se nám v praxi neosvědčí.

Závěrem mi dovolte připojit se k některým pozměňovacím návrhům, ke kterým se domnívám, že mám co říci, a které jsou ve společné zprávě uvedeny k návrhu tohoto zákona.

Velmi vítám návrh na zrušení maximálního vyměřovacího základu 540 000, protože povede ke zvýšení příjmů Všeobecné zdravotní pojišťovny, a to co považuji za nejdůležitější, je ze zdrojů, kde určitě peníze k dispozici jsou. Přijme-li sněmovna pozměňovací návrh k § 3, odst. 5, v což pevně doufám, zlepšíme poněkud situaci žen věnujících se výchově dětí do 15 let.

Jako další zdroj příjmů pro Všeobecnou zdravotní pojišťovnu se jeví mezi nezařazenými připomínka v závěrečné zprávě - návrh na zvýšení vyměřovacího základu pojistného pro stát v částce odpovídající 70% minimální mzdy na minimální mzdu plnou. l zde chci věřit v podporu vás všech, protože zdravotnictví se stará o lidský život, o hodnotu, kterou penězi nahradit nelze.

V pořadí poslední si dovolím předložit pozměňovací návrh: je to k paragrafu 3, odst. 5 na straně 4 první řádek za slova "kde je vyměřovacím základem minimální mzda" větu uzavřít a vložit: "nepřesáhne-li celkový čistý příjem domácnosti dvojnásobek životního minima podle zákona 463/1991 Sb., o životním minimu, je pro osobu trvale pečující alespoň o jedno dítě do věku 15 let vyměřovacím základem polovina minimální mzdy". Dále se pokračuje v původním textu "u osoby, která dokončila studium".

Návrh je obšírnější, ale skýtá záruku, že zvýhodnění budou využívat sociálně slabé rodiny, které to potřebují. Pojistkou o minimální mzdě se předejde plošnému využití.

Předseda ČNR Milan Uhde: Do rozpravy se přihlásil místopředseda české vlády a ministr financí pan Kočárník, který má podle jednacího řádu právo promluvit přednostně. Pane ministře, ujměte se laskavě slova.

Místopředseda vlády ČR Ivan Kočárník: Pane předsedo, vážené poslankyně a poslanci, myslím, že jistě není pochyb o tom, že návrh tohoto zákona je návrh potřebný, který umožní transformovat naše zdravotnictví, umožní ve svém konečném důsledku zefektivnit výdaje, které jsou vynakládány na zdravotnictví, umožní privatizaci zdravotnictví a celou řadu dalších potřebných věcí.

Z tohoto zorného úhlu vláda, porada ekonomických ministrů, věnovala velkou pozornost projednání tohoto zákona. Několikrát byl diskutován, několikrát jsme seděli nad dopady tohoto zákona ve vazbě na všechny ostatní, ať již daňové zákony či zákon o financování sociálního pojištění. Mohu odpovědně prohlásit, že návrh tohoto zákona ve svých finančních důsledcích je návrh vyvážený. Dává pro příští rok na zdravotní pojištění výdaje ve výši 53,5 mld. Kčs. Nárůst výdajů na zdravotnictví vyplývající z tohoto zákona jak je předložen je zhruba 50%. Je to největší nárůst ze všech položek v příštím roce. Celkové příjmy rozpočtu porostou zhruba mezi 111 - 112%. Vidíte z tohoto srovnání, že výdaje na zdravotnictví mají v příštím roce ohromnou dynamika a vyjadřují tak to, že i vláda přikládá výdajům do zdravotnictví prvořadou pozornost.

Nicméně bych vás chtěl upozornit na jednu věc. Již ze společné zprávy zpravodajů i teď z vystoupení paní poslankyně, která hovořila přede mnou, vidím, že jedním z možných pozměňovacích návrhů je návrh na zvýšení účasti státního rozpočtu na platbách pojistného na zdravotní pojištění pro důchodce a děti. V návrhu zákona je vyměřovací základ 70% z minimální mzdy. což plně zabezpečuje 53,5 mld. Kčs rozpočtu na zdravotní pojištění. V případě, že by byl vznesen a schválen pozměňovací návrh, který by posunoval hranici vyměřovacího základu na celou minimální mzdu, dochází k tomu, že tímto zákonem předurčíte daleko vyšší výdaje státu na příspěvky na zdravotní pojištění za tyto osoby před schválením zákona o rozpočtu. Chtěl bych vás informovat, že tento vyměřovací základ na celou minimální mzdu představuje zhruba 6 mld. Kčs. Rozpočet jak je teď připraven, bude projednáván. Proto jsem poprosil nyní o vystoupení, protože musím odejít na poradu ministrů, kde bude projednáván rozpočet. Budete ho mít k dispozici koncem listopadu. Je s obrovskými obtížemi sestaven jako v této chvíli mírně deficitní. Věřím, že se ho podaří sestavit jako rozpočet vyrovnaný. Pokud by tento pozměňovací návrh byl přijat, děláme schodek rozpočtu ve výši 6 mld. Kčs pouze z tohoto jediného pozměňovacího návrhu.

Plně si uvědomujeme význam zdravotnictví, nicméně ekonomické veličiny musí být v určité harmonii. Není možné, aby jedno odvětví skokem šlo na úkor druhých odvětví, protože to ponesou daňoví poplatníci. Jestliže dojde k tomu, že se tímto se vytvoří schodek v rozpočtu, bude to automaticky působit tlak na zvýšení daňového zatížení. Dnes projednáváme návrhy daňových zákonů, ve kterých jejich hlavním cílem je postupně snižovat daňové zatížení tak, abychom umožnili nastartování ekonomiky, ekonomický rozvoj atd. Věřím, že nikdo v této sněmovně není pro to, aby se daňové zatížení mělo zvyšovat. Jiné peníze stát na zvyšování těchto výdajů, o kterých jsem přesvědčen, že jsou dostatečné, jiné než z daní nemá.

Proto bych vás velmi prosil, abyste při hlasování o tomto pozměňovacím návrhu vzali na zřetel tento rozpočtový dopad. Děkuji vám za pozornost.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu ministru Kočárníkovi. Slovo má pan poslanec Čerbák, připraví se pan poslanec Jaroš.

Poslanec Miroslav Čerbák: Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, vážená sněmovno, po panu místopředsedovi se mi bude mluvit velice špatně, protože jeho argumentace je přesvědčivá a jeho pravda je obtížně zpochybnitelná.

Protože jsem rozhodnut vznést onen pozměňovací návrh, o kterém mluvil pan místopředseda, tzn. v § 3, odst. 6 nahradit 70% minimální mzdy na hodnotu minimální mzdy, chtěl bych to chápat tak, že nechci vidět spor tak, zda má pravdu pan místopředseda nebo já.

Ale kdo má pravdu víc v této chvíli a v této době. Pochopitelně máme chudý stát a máme chudé i zdravotnictví. Není ale důvod, proč by mělo zdravotnictví být chudší než stát. Jsem přesvědčen, že peněz je málo a vím bezpečně, že nejsou vždy účelně využívány. Máme nadbytek lékařů a naše lékařské fakulty produkují další v nezměněném počtu. Máme nadbytek lůžek a na drahých lůžkách se zázemím nákladné zdravotnické techniky a nejvyšších lékařských kvalifikací leží lidé, kteří často potřebují jen pravidelnou stravu, teplo, čisto a laskavo. To všechno jsme zdědili, to všechno je potřeba změnit, ale to nepůjde dnes. Ale dnes rozhodujeme o penězích na příští rok.

Vidím základní problém v tom, že neumíme přesně spočítat, kolik je vlastně třeba. Pro ilustraci zmatení v této věci uvedu několik čísel bez komentáře. Česká lékařská komora si představovala, že na pojistném je třeba vybrat 100 mld. Kčs. Všeobecná zdravotní pojišťovna předpokládala 80 mld. Kčs, ministerstvo zdravotnictví ještě v září tohoto roku nejprve 70 a pak 65 mld., ministerstvo financí v září tohoto roku 58,5 mld. Kčs a současná nabídka vlády je 53,5 mld. Kčs. Už ten posun ve mně vzbuzuje určitou nedůvěru, zda to jsou skutečně precizní čísla. U všech čísel byly dány argumenty. Na úrovni 65 mld. ministerstvo zdravotnictví argumentovalo: "Nebude-li stát přispívat na osoby nevýdělečně činné z vyměřovacího základu, to znamená z minimální mzdy, je reálné nebezpečí požadování zvýšeného podílu přímých plateb." Tento návrh vychází z letošního rozpočtu na zdravotnictví. Rád bych, abychom si uvědomili, z jakých kořenů tento rozpočet vyrůstá. Mám k dispozici analýzu neinvestičních nákladů na zdravotnictví od roku 1980 do roku 1992. Rozpočet 1980, který je určitým východiskem, byl tvořen v úplně jiném společenském klimatu, s úplně jinými prioritami v době, kdy zdravotnictví stálo na samém okraji zájmu státu. Od roku 1980 do roku 1990 byl průměrný nárůst na neinvestiční náklady ve zdravotnictví 7,5%. Tento nárůst náhle přestal v roce 1991. V roce 1991 a 1992 došlo k finačnímu propadu, který - pokud bychom chtěli být dnes na úrovni roku 1990 ve finančním zabezpečení zdravotnictví scházelo by 3,3 mld. Kčs. Pokud bychom chtěli uchovat nárůst do té doby, scházelo by 9 mld. Kčs.

Ani já nedokáži přesně kvantifikovat náklady na potřebnou léčebnou péči. Vycházím pouze z toho, že tento rozpočet byl tvořen v době, která byla zdravotnictví nepříznivá a že byl insuficietní dokládám tím, že za poslední desítku či dvě desítky let došlo ke zhoršení zdravotního stavu obyvatelstva prakticky ve všech ukazatelích a klesli jsme na jednu z posledních příček evropského žebříčku. Samozřejmě to nelze přičíst pouze na účet zdravotnictví.

Dovolte, abych obrátil vaši pozornost na tabulku na straně 30, ze které se na první pohled zdá, že do zdravotnictví přibývá navíc 20 mld. Kčs. Už pan ministr Lom mluvil o tom, že to není zcela tak. Ohledně této tabulky jsem diskutoval s různými ekonomy a neshodl jsem se s nimi, proto nepoužiji svoji argumentaci a použiji argumentaci právě ministerstva zdravotnictví, která říká:"Bilance nezbytného objemu finančních prostředků na zajištění potřebné zdravotní péče pro rok 1993 sestavená ministerstvem zdravotnictví zahrnuje předpokládané cenové a metodické vlivy roku 1993. Z porovnání rozpočtu 1993 s rozpočtem 1992, s vyloučením cenových a metodických vlivů, vyplývá plánovaný index na zdravotní pojištění srovnatelný s vývojem v předchozích letech". Takže ne tak zřetelný nárůst. Mám pocit, že tato tabulka nebyla sestavována tak, že sečtením položek se došlo k výsledku. Ale domnívám se, že byla dána původní cifra výsledků a pak do tabulky dokládány položky.

Co mi ještě schází v těchto kalkulacích. Za prvé předpokládá se, že se nevybere pojistné ve výši 10 - 20%. Pokud se nevybere ve výši 15%, vzniká deficit 6 mld. Kčs. Průměrná pracovní neschopnost, která se tu vůbec nepočítá, činí 5%. Nemocný na pracovní neschopnosti neplatí pojistné, poněvadž pojistné se platí ze mzdy. Čili 5% trvale neplatí a to jsou 2 mld. deficitu. Pokud za neplatiče a nemocné zaplatí stát, zaplatí z navrhovaného vyměřovacího základu celkem 2,4 mld. To je výsledek. V tomto roce potřebovala Všeobecná zdravotní pojišťovna na vlastní činnosti zhruba 1 mld. Poněvadž to šlo z peněz na zdravotnictví, zdálo se nám to moc, protestovali jsme, ale asi nebylo a možná zde i byla příčina chaotické a insuficietní činnosti Všeobecné zdravotní pojišťovny. Běžně se uznává, že pojišťovny potřebují z celkové částky 4%. Při rozjezdu systému bych předpokládal spíše víc. Počítejme, že schází půl miliardy. Pak mi schází úplně rezervní fond Všeobecní zdravotní pojišťovny, se kterým se původně předpokládalo ve výši 5 mld.

Takovýmto orientačním počtem dochází k částce zhruba 10 mld., které mi tam scházejí. Navržený rozpočet je pod hranicí životního minima pro zdravotnictví. Chybějící peníze bude muset někdo zaplatit a budou to pacienti nebo stát. Spoluúčast pacientů je nutná. Na všechno prostě nemáme, ale musí být sociálně únosná. Už z principu solidarity, který je zakotven i v tomto zákoně, lze říci, že platí převážně bohatí a zdraví a konzumují převážně chudí a nemocní. Pokud půjdou peníze přes stát, bude to proti duchu transformace zdravotnictví. Povede to k další centralizaci řízení, popřeme konkurenci i tržní princip a státní dotace budou opět dostávat i neschopní i všehoschopní. Pošta si zdražila poštovné třikrát, protože to laciněji nepořídí. Nikdo se neptá zdravotníků, zač pořídí slušnou zdravotní péči.

Aby bylo jasno, nemluvím tu za zdravotníky, mluvím tu za nemocné. Souhlasím s názorem vlády, že není vhodné ustupovat tlaku jednotlivých kategorií obyvatelstva. Mohla by vzniknout lavina. Kategorie nemocných je ale kategorie zvláštní, kategorie proměnlivá. Dnes do ní patříme, zítra nebudeme. Ani řada z nás, dámy a pánové, nevypadá příliš dobře.

Mohu vás ujistit, že nemocní stávkovat nebudou. Budou stonat dál. Do ulic nevyjdou a pod okny vlády skandovat taky nebudou. Spoléhat se ale na to nepokládám za příliš dejme tomu mravné. Tato vláda bývá často označována jako vláda účetních. Já to necítím pejorativně, protože bez špičkových účetních nelze samozřejmě vytvořit prosperující podnik. A jako člověk, který neumí počítat, mám hlubokou úctu před ekonomickým brain trustem této vlády a mám hlubokou úctu před institucí státního rozpočtu. Jsou ale chvíle, a toto je jedna z nich, kdy odmítám vidět ve státním rozpočtu posvátného bůžka, kterého se mohou dotýkat jenom zasvěcení. Na rozdíl od pana místopředsedy Kočárníka nedokáži spravovat ani své vlastní peníze a bankovní domy znám jenom od přepážky půjček. Pan ministr snad nikdy neošetřoval pacienta, který čekal rok na srdeční operaci a už se jí nikdy nedočká. To je ten rozdíl v úhlu pohledu.

l já po argumentaci pana místopředsedy cítím méně jistoty. Byl bych rád, kdyby tato sněmovna rozhodla, co je právě dnes rozhodné. Jednomu polskému malíři vyčetli, že má na výstavě vedle obrazů dobrých i průměrné až špatné. Co byste chtěli - řekl. Vždyť Pánu bohu se povedlo také jenom jaro a kůň. Lze říci, že zdravotnictví není ani jarem, ani koněm předchozí vlády a zatím ani vlády současné. Zatím to není ani Gabčíkovo. Zatím. Děkuji vám za pozornost.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Čerbákovi. Dále se přihlásil s faktickou poznámkou pan poslanec Wagner, ale domluvil jsem se s ním, že v případě nepřítomnosti pana ministra Kočárníka pojmu jeho přihlášku do normálního pořadí. K řečništi volám pana poslance Jaroše.

Poslanec Emil Jaroš: Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovoluji si podat několik pozměňovacích návrhů. První by byl k § 3 odst. 1, kde navrhuji vypustit pouze písmeno a). Jedná se o částky, které lze odhadnout na několik miliard.

V řadě organizací je odchodné ošetřeno kolektivní smlouvou až na 5 měsíců. Tak se domnívám, že to jsou podstatné částky, které by se měly odvést do všeobecné zdravotní pojišťovny - pojistné. Ostatní písmena bych ponechal tak, jak jsou v původním návrhu tohoto zákona.

K § 3, odst. 3 a 4 - navrhuji ponechat původní znění, tzn. maximální vyměřovací základ 540 tis. Jedná se o soulad s návrhem na sociální pojištění. Domnívám se, že to je dostatečně vysoká dávka a je neúměrné ji dále zvyšovat.

K §, odst. 6 - prakticky se připojím k dr. Čerbákovi a paní poslankyně Fischerové, bylo to už tady řečeno. Kdybych byl ministrem financí, jistě bych vystupoval jako pan ministr Kočárník. Jsem lékař a dovolte mi říci pár vět.

Stojíme na prahu privatizace zdravotnictví. Zařízení, modernizace zdravotnických ambulancí je značně finančně náročná. Peněžní ústavy se budou chovat k žadatelům o úvěr podle toho, jak se podaří naplnit příjmovou část všeobecné zdravotní pojišťovny. Již nyní značný počet zdravotnických zařízení vstupuje do příštího roku se značným dluhem, který budou muset uhradit. Za poslední tři roky stouply náklady na léčebně preventivní péči o 250 procent. Jak úspěšně se nám podaří odstátnit alespoň část zdravotnických zařízení o to menší bude v příštích letech státní příspěvek na zdravotnictví. Nejde mi o prosazování nějakého lékařského loby. Ale zajistit dostatek finančních prostředků pro léčebnou péči. Chápu, že se jedná o šest miliard ze státního rozpočtu a že jeho manévrovací prostor je značně omezen. Ale zdravotníci jej nemají žádný. Dále by tento zvýšený příjem umožnil všeobecné zdravotní pojišťovně vytvořit reservní fond, s kterým potom nadále spoludisponuje ministerstvo financí. To je k § 3 všechno.

K § 21 - navrhuji pro lepší srozumitelnost první dva odstavce a nahradit je třemi odstavci tohoto znění:

První odstavec: Příslušné zdravotní pojišťovny sdělí do 25. dne každého měsíce správci účtu výši jedné poloviny vybraného pojistného za příslušný měsíc.

Druhý odstavec: Správce účtu oznámí do 30. dne příslušného měsíce všem zdravotním pojišťovnám celkovou částku na ně připadající. Celkovou částku pro příslušnou zdravotní pojišťovnu tvoří součet podílů připadajících na každého jejího pojištěnce, za kterého je plátcem stát, přičemž na takového pojištěnce ve věku do 60 let připadá jeden podíl a od 60 let připadají dva podíly.

Třetí odstavec: Jeden podíl se vypočte ze součtu poloviny vybraného pojištěného všemi zdravotními pojišťovnami, z celkové platby státu za osoby, za něž je plátcem, tak, že se tento součet vydělí celkovým počtem pojištěnců za které je plátcem stát, přičemž se každý pojištěnec nad 60 let věku počítá dvakrát.

Další odstavec, to znamená 3, se přečísluje na 4, odstavec 4 by se přečíslil na odstavec 5.

K § 31 - doporučuji vypustit druhý odstavec: Tento zákon pozbývá zákonem dnem 31. 12. 1993. Je to proto, že by všeobecná zdravotní pojišťovna nemohla hradit zdravotní péči v lednu 1994. Je pochopitelně možno tento zákon zavčas navrhnout k novelizaci. Navrhuji proto vypustit tuto větu v odstavci 2, § 31.

Děkuji za pozornost.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Jarošovi. Slovo má pan poslanec Raška. Připraví se paní poslankyně Röschová.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP