Poslanec Jiří Payne: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně a kolegové, rád bych upozornil na
rekurentní vztah v písm. a) odst. 1 v § 3,
kde v tomto písm. a) se definuje, co je to organizace,
ale definuje se to samo sebou, protože zároveň
na konci tohoto odstavce je opět uvedeno slovo "organizace".
Takováto definice je definicí logicky spornou a
nic nevypovídá, je to definice, která by
nemohla v žádném případě
v praxi fungovat.
Proto navrhuji konec tohoto písm. a) upravit náhradou
slova "organizace" slovy "právnická
nebo fyzická osoba".
Dále bych rád poukázal v § 3 v odst.
2 na skutečnost, že občané, kteří
vykonávají své zaměstnání
v cizině, jsou zde poslední větou tohoto
odstavce nuceni, aby platili zároveň pojistné
na důchodové zabezpečení a zároveň
příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti. Nelze si vybrat jenom jeden z nich.
Kladu si otázku, jak to bude asi v praxi fungovat. Tito
lidé pravděpodobně nebudou nezaměstnaní
- většina z nich, zejména, když pracují
v zahraničí, je schopna si najít zaměstnání
i u nás. To znamená, že příspěvek
na státní politiku zaměstnanosti v podstatě
pro ně nebude příliš aktuální.
Dokonce mohou mít případně takové
pojistné zaplacené v zahraničí.
Naopak ovšem pojistné na důchodové zabezpečení
by pro ně mohlo být aktuální, protože
počítají s tím, že ve vyšším
věku se odstěhují zpět do své
vlasti.
Domnívám se, že tady by měla být
volba pro ně, aby si vybrali, které z těchto
pojištění chtějí mít zaplaceno
a že nejsou vážné důvody pro to,
abychom je nutili platit buď obě najednou, nebo nic.
Z toho důvodu navrhuji v odst. 2 vypustit větu,
která následuje za středníkem, a místo
středníku tento odstavec ukončit tečkou.
Vypouštěla by se tedy věta "přitom
však nelze platit jen pojistné na důchodově
zabezpečení nebo jen příspěvek
na státní politiku zaměstnanosti".
Další bod, na který bych rád upozornil,
je obsažen v § 5 odst. 4. Pokud samostatně výdělečně
činná nebo spolupracující osoba byla
vyňata z důchodového zabezpečení
z důvodů nejrůznějších,
např. někdo vykonává tři nebo
čtyři profese postupně za sebou a pak se
vrací ke své původní profesi, protože
ve všech jiných by byl nezaměstnaný,
pak se na tyto osoby nasazuje v podstatě vysoké
kritérium, protože pojištění potom
platí v té původní podobě -
řekněme před bankrotem.
Domnívám se, že jestliže někdo
znovu začíná v daném oboru podnikat,
že by měl mít stejná práva, jako
všichni ostatní, kteří také začínají,
že tu není důvod budovat nějakou zvláštní
nerovnost.
Zde tedy vzhledem k tomu, že podobných problémů
tam vidím ještě několik a byl bych nerad,
abychom v důsledku toho komplikovali přijetí
tohoto zákona, podávám to jako námět
pro pana ministra, aby případně hned po novém
roce tyto nerovnosti, které tady vznikají mezi různými
skupinami podnikatelů, byly odstraněny neprodleně
novelizací tohoto zákona.
Myslím si tedy, že by měly být stejné
podmínky pro každého, kdo začíná.
Chápu, že měsíční výpadek
není důvodem k tomu, aby se to považovalo za
nový začátek je potřeba provést
určité propočty a stanovit nějakou
minimální lhůtu, po které se to považuje
za nový začátek, třeba několik
roků.
Další problém shledávám v §
6 odst. 3, kde v rozporu s konstatováním důvodově
zprávy, že tento zákon je koncipován
jen na příští rok, se ukazuje, že
v důsledku lhůt od 31. července do konce
roku tento zákon vlastně bude překrývat
přinejmenším půl roku, čili ještě
v přespříštím roce alespoň
půl roku tento zákon bude muset být aplikován.
Budou z toho vznikat značné problémy. Kolega
Němčík už tady upozornil na to, že
daňová přiznání nebudou pravděpodobně,
resp. nemusí být k 31. červenci k znamená,
že nám to dovoluje hlasovat o procedurálním
návrhu pana poslance Syky.
Kdo je pro návrh přerušit nyní ukončenou
rozpravu a pokračovat bodem 9, ať zvedne ruku. 116.
Ptám se, kdo je proti? 3.
Tento procedurální návrh byl přijat.
Po přerušení bodu 7., kdy byla ukončena
rozprava, přistupujeme nyní k bodu 8., který
zní
Z pověření vlády ČR předložený
návrh zákona odůvodní ministr zdravotnictví
pan Petr Lom. Pane ministře, prosím, ujměte
se slova.
Ministr zdravotnictví ČR Petr Lom: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně
a poslanci, vážení hosté a zástupci
tisku, dovoluji si sněmovně předložit
k projednání vládní návrh zákona
o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění.
Tento návrh legislativně završuje základní
soustavu zdravotního pojištění tím,
že realizuje naprosto rozdílný systém
financování zdravotní péče.
Konečně se odpoutáváme od státního
rozpočtového systému, byť různě
modifikovaného, kdy veškerá zdravotní
péče byla hrazena státem, a vytváříme
podmínky ke vzniku samostatného příjmového
fondu zdravotních pojišťoven.
Zdravotnictví tedy má po více než 40
letech svůj vlastní přesně určený
finanční fond, který nemůže být
použit na nic jiného než právě
na zdravotnictví. Je to základní a nejpodstatnější
rys transformace zdravotnictví. Je to nezbytná podmínka
k realizaci nové koncepce poskytování zdravotní
péče. Proto je projednávaný zákon,
který podmiňuje a dává život
již přijatým zákonům o zdravotním
pojištění, tak důležitý.
Dovolte mi, abych ve stručnosti uvedl důvody, které
vedly ke zpracování a předložení
návrhu zákona o pojistném na všeobecné
zdravotní pojištění.
Na sklonku roku byly učiněny základní
legislativní kroky k realizaci nového systému
zdravotní péče. Přijetím zákona
č. 550/91 Sb. o všeobecném zdravotním
pojištění byly vytvořeny legislativní
předpoklady pro přechod od systému bezplatné
zdravotní péče, hrazené plně
státem, k systému všeobecného zdravotního
pojištění. Zákon č. 550/91 však
nemohl řešit otázku výše pojistného
a s tím souvisejících postupů, neboť
v závěru loňského roku ještě
nebylo zcela zřejmé, v jaké podobě
bude novými daňovými zákony provedena
daňová reforma. Proto také zákon č.
550 ve svém § 8 odkazuje na zvláštní
zákon, který problematiku výše pojistného,
poplatků z prodlení a způsobu jejich vybírání
bude řešit.
Ministerstvo zdravotnictví ČR proto připravilo
v úzké součinnosti s ministerstvem financí
ČR a s ministerstvem vyměřovacího
základu. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Brožíkovi. To byla poslední písemná
přihláška do rozpravy. Ptám se, jestli
se hlásí ještě někdo do rozpravy?
Nikoho nevidím. Pokud se nikdo nehlásí, rozpravu
končím a přejdeme k závěrečným
slovům. (Dohovor s panem poslancem Němčíkem.)
Vzhledem k tomu, že společný zpravodaj žádá
přestávku ke zpracování pozměňovacích
návrhů zhruba 30 minut, navrhuji tento postup -
navrhuji přerušit tento bod a pokračovat v
jednání dalším návrhem zákona,
a to vládním návrhem zákona ČNR
o pojistném na všeobecném zdravotní
pojištění (sněmovním tisk 115
a 150).
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Dámy a pánové, pokoušíme
se najít řešení, jak nejlépe
využít čas. Předkladatelé dalších
zákonů jsou buď ti, kteří tu
nejsou, nebo ti, kteří potřebují čas
na zpracování připomínek.
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Vyhlašuji
tedy přestávku na oběd do 13 hodin.
Předseda ČNR Milan Uhde: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, z mnoha stran dostávám otázky,
které se týkají doby trvání
dnešní schůze. Zdůrazňuji, že
program je rozsáhlý, a apeluji na vaše svědomí,
na vaši spolehlivost - pojďte prosím do sálu,
abychom mohli začít. Ukončení dnešní
schůze záleží především
na tom, s jakou pracovní morálkou se chopíme
v tuto chvíli dalšího bodu a dalšího
jednání. Prosím paní skrutátorky,
aby laskavě svými půvaby přivábily
poslance do sálu.
(Veselost.)
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, zahajuji další část
našeho jednání. Do rozpravy se hlásí
pan poslanec Syka.
Poslanec Martin Syka: Vážený pane předsedo,kolegyně
a kolegové, dovolte mi, abych podal procedurální
návrh, abychom v logické souvislosti vazby těchto
dvou zákonů, které projednáváme,
tzn. zákona o sociálním pojištění
a zákona o pojistném na zdravotní pojištění,
nyní přerušili jednání nad sociálním
pojištěním a otevřeli rozpravu k zákonu
o zdravotním pojištění. Činím
to z toho důvodu, že tu jsou logické vazby
těchto dvou zákonů a měli bychom ty
rozpravy takto přiblížit k sobě. Podávám
tento procedurální návrh a prosím
pana předsedu, aby o něm dal hlasovat.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Sykovi. O jeho procedurálním návrhu,
aby byl přednostně projednáván bod
9. z důvodů, které vysvětlil, budeme
hlasovat ihned - podle § 25 jednacího řádu
- žádám paní skrutátorky, aby
zjistily počet přítomných v sále,
zda jsme schopni hlasováním rozhodnout o procedurálním
návrhu pana poslance Syky. Je přítomno 127
poslanců. To dispozici a kolem té evidence může
vzniknout veliký zmatek.
Já sám - je to pouze můj osobní názor
- bych doporučoval spíš brát za základ
normální kalendářní rok i v
souladu s daňovým přiznáním.
Pak by totiž těch zpětných přepočtů
bylo podstatně méně a mně by to připadalo
praktičtější. Ale záleží
na tom, jak je ministerstvo připraveno se svým informačním
systémem tyto věci zpracovávat.
Další připomínku mám k §
9 odst. 2, kde opět vidím, jakési diskriminační
opatření. Totiž některé podniky,
pokud jde o terminologii tohoto zákona organizace, pak
platí pojistné zpětně, pozadu, jak
je stanoveno v § 9, zatímco pro osoby samostatně
výdělečně činné, jak
je stanoveno v § 18, je stanoveno, že se pojistné
platí dopředu. Nevidím důvod, proč
by zde měli být nějakým způsobem
diskriminováni podnikatelé různého
typu a domnívám se, že by tuto věc bylo
na místě také velmi rychle sjednotit. Je
to v nesouladu s některými základními
principy, na kterých bychom chtěli stavět
zdejší ekonomické podmínky.
Další drobná připomínka se týká
§ 17, otázky přeplatků. Zase nechápu,
proč lze přeplatek vymáhat pouze 5 let, zatímco
stát by měl mít lhůtu delší.
Domnívám se, že když už, že
by to mělo být obráceně. Státní
orgány jsou prostě povinny zcela symetricky jako
každý podnikatel, každá osoba, ve stejné
lhůtě stihnout, co předpokládáme,
že stihne každý podnikatel. Z toho důvodu
myslím, že v § 18 odst. 1 by číslice
10 měla být nahrazena číslicí
5 a totéž by se týkalo odst. 2, kde by také
číslice 10 měla být nahrazena číslicí
5. Je úkolem státních orgánů,
aby ve stejné lhůtě pěti let stačily
věc prošetřit.
To jsou všechny připomínky, které jsem
chtěl navrhnout.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Paynemu a s pozměňovacím návrhem
se přihlásil do rozpravy pan poslanec Brožík.
Poslanec František Brožík: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, dámy a pánové, vzhledem
k tomu, jak dochází k celkovému řešení
daňového zatížení našich
daňových poplatníků od roku 1993,
dovoluji si navrhnout pozměňovací návrh
k § 5, kde je vyměřovací základ
v odst. 1, písm. c), to znamená u osob samostatně
výdělečně činných. Slova
v první větě "než polovina příjmu"
nahradit slovy "než jedna čtvrtina příjmu".
Naproti tomu na konci tohoto odstavce nahradit částku
45 tis. částkou 90 tis. To samé změnit
i v písmeni d) na konci tohoto odstavce. Svůj návrh
zdůvodňuji pouze tím, že celkovým
zatížením malých a středních
podnikatelů, osob, které ani nezaměstnávají
jinou osobu, diskriminujeme těmito sazbami příjmy
do hranice 50 tis. Kčs ročně. Proto bych
vás prosil, abyste se zamysleli nad tímto zatížením
malých a drobných podnikatelů a vzali v úvahu
snížení tohoto práce a sociálních
věcí ČR návrh zákona o pojistném
na všeobecné zdravotní pojištění,
který po projednání v meziresortním
připomínkovém řízení
schválily všechny komise legislativní rady
vlády ČR a rada ekonomických ministrů.
Návrh zákona byl rovněž projednán
v Radě hospodářské a sociální
dohody, posléze návrh legislativní rada vlády
ČR po zapracování všech připomínek
doporučila předložit vládě ČR
na 25. září t.r. Od tohoto data se uskutečnila
řada mnoha a mnoha dalších jednání,
zejména s ministerstvem i s ministrem financí i
na úrovni předsedy vlády, kde byly upřesňovány
makroekonomické vztahy a dopady zákona.
Usnesením vlády byl návrh zákona schválen
vládou ČR a 9. listopadu byl předložen
v potřebném počtu výtisku ČNR.
Při posuzování obsahové náplně
celého zákona je nutno si uvědomit, že
ministerstvo zdravotnictví muselo respektovat následující
skutečnosti.
Za prvé zvolené vyměřovací
základy v kombinaci s jednotnou sazbou pojistného
musí respektovat únosné daňové
zatížení pro všechny plátce pojistného.
Hranice solidarity je proto určena minimálním
a maximálním vyměřovacím základem.
Za druhé pojištění je zákonné
a mělo by tudíž z prostředků
pojistného zajistit srovnatelnou výši zdravotní
péče pro všechny pojištěnce, bez
ohledu na individuální platbu, pojišťovnu
a částku, která bude konkrétním
pojištěncem v daném roce spotřebována.
Za třetí transformace přechází
do fáze privatizace. V roce 1993 budou vedle sebe existovat
jak příspěvkové organizace, tak i
privátní zařízení. Úhrada
poskytované zdravotní péče musí
tedy nutně tyto změny oproti roku 1992 respektovat
bez ohledu na to, že celá pojišťovna platbu
provádí. Ve vazbě na celkovou daňovou
reformu byl vznesen v průběhu tvorby zákona
požadavek na maximální možné sjednocení
vyměřovacích základů ze zákona
o sociálním pojištění přesto,
že oba tyto zákony jsou ve své podstatě
odlišné. Za prvé zákon o sociálním
pojištění je zákon dávkový,
a za druhé zákon o pojistném na zdravotní
pojištění musí zajistit dostatečné
prostředky pro udržení chodu zdravotnictví
i v podmínkách transformace a privatizace.
Všechna výše uvedená kritéria předkládaný
zákon obsahuje. Domnívám se, že umožní
jak postupnou privatizaci zdravotnických zařízení,
tak i fungování dalších zdravotních
pojišťoven. Kombinace obou těchto prvků
by měla zajistit v budoucnu jak vyšší
péči o pojištěnce, tak i hospodárnější
využití vkládaných prostředků
získaných výběrem pojistného.
Tímto zákonem musíme učinit první
krok v celém složitém procesu. Tento krok nelze
nahradit ani skokem do výšky ani pádem s věže.
Všichni, kdo budou zákon posuzovat, si musí
uvědomit specifika zdravotnictví, která nutně
tento zákon musí v této složité
době respektovat. Transformujeme celý systém
zdravotnictví a jsme si vědomi toho, že je
to dynamický proces, který se bude završovat
až ke konci našeho volebního mandátu a
nikoliv jednorázové úsilí. Nelze tady
vyrovnat bezesporu zaostávající ekonomickou
úroveň zdravotnictví skokem, ale musíme
ji posilovat rovněž v procesu této transformace
postupně, i když někdo může nárůst
indexu na zdravotní péči v příštím
roce už za skok považovat.
Dovolte mi na tomto místě, kdy konečně
opouštíme chudičké státní
rozpočtové zdravotnické hospodaření,
abych učinil poznámku, která sice k zákonu
nepatří, ale musí zde zaznít. Od podzimu
1990 je známo, že zdravotnictví prožívá
krizové období a přesto pacient v České
republice to nemusel sám na sobě pocítit.
Jsem si vědom toho, že je to zásluhou tradičně
vysokého morálního kreditu našich zdravotníků
i manažerských zkušeností vedoucích
zdravotnických zařízení, kteří
dokázali na hranici únosnosti udržet zdravotnický
provoz. Jsem rád, že mohu jako ministr zdravotnictví
za to poděkovat.
Vrátíme se zpět k projednávanému
zákonu. Musím potvrdit, že tvorba zákona
byla velmi složitá, takže ho odůvodněně
považuji za jeden z nejdůležitějších
zákonů od února 1990, který byl v
ČNR projednáván. Snad právě
proto, že je to zákon, který určuje
ekonomika a makroekonomické finanční vazby.
Stanovení konečné částky ve
výdajové částce, kterou máte
před sebou, jakkoli vypadá jednoduše, předcházely
velmi složité analýzy vazby na tvorbu státního
rozpočtu, protože do jisté míry tento
zákon státní rozpočet předchází,
stejně jako vztah k hrubému domácímu
produktu. Finanční experti museli nejdříve
určit finanční toky, kterými se může
vytvářet konečný finanční
objem. Proto změnění, ať už stanoveného
procenta nebo kterékoliv absolutní hodnoty či
vyměřovacího základu, je velmi obtížné
a vždy si vyžádalo změnu prakticky celého
provázeného systému. Je mojí povinností
prohlásit, že celá vláda projevila maximální
snahu zohlednit potřeby zdravotnictví a výsledný
efekt, který mám čest sněmovně
předložit, toto úsilí vlády naprosto
přesvědčivě dokládá.
Na druhé straně při porovnávání
údajů ve vztahu k hrubému domácímu
produktu mezi 1992-1993 může vzniknout dojem, že
růst finančních prostředků
je vyšší v porovnání s ostatními
nevýrobními odvětvími. Ve srovnání
údajů na straně 28 a 30 důvodové
zprávy je zřejmé, že toto zvýšení
je ovlivněno také promítnutím nutných
cenových a tzv. metodických vlivů z titulu
nové daňové soustavy, postupné privatizace,
mimoresortních výdajů i úhradou zdravotního
a sociálního pojištění.
Systém zdravotního pojištění
bude mít v roce 1993 vytvořeny legislativní
předpoklady pro financování zdravotnických
zařízení dle zdravotních výkonů.
V této oblasti lze očekávat, alespoň
v počátečním období zvýšení
počtu výkonů vlivem privatizace a tudíž
i větší požadavek na finanční
prostředky. Na druhé straně nelze pominout
skutečnost, že systém placení pojistného
v prvním roce může být poznamenán
skluzem plateb, neboť lze předpokládat, že
většina osob samostatně výdělečně
činných bude hradit zálohy na pojistné
v úrovni minimálního vyměřovacího
základu.
l když se tyto prostředky do systému doplní
po předložení daňových přiznání,
může tento časový nesoulad ovlivnit
rozjezdové období systému.
Dámy a pánové, zákon je zpracován
ve vazbě na státní rozpočet r. 1993
a obráží v sobě maximálně
možné zatížení státu v platbě
za neproduktivní pojištěnce. S ohledem na to,
že polovinu těchto pojištěnců tvoří
pojištěnci starší věkové
kategorie se zvýšenou potřebou zdravotní
péče, s vícenásobkem této péče
než u produktivního obyvatelstva, je do zákona
zapracováno doporučení Rady ekonomických
ministrů systém přerozdělování
pojistného tak, aby všechny prostředky všech
pojišťoven v objektivní míře respektovaly
potřeby těchto pojištěnců.
Zvolený princip, tzv. přerozdělování,
byl vybrán z mnoha variant proto, že nejlépe
vystihuje potřeby zdravotnictví v r. 1993 a blíží
se k optimálnímu řešení, protože
ponechává polovinu samostatného výběru
resortu pojišťovnám a polovina se převádí
na tzv. zvláštní účet, kde se
spojí s příspěvkem státu a
znovu se rozdělí.
Důvodem je dokladovatelná a doložitelná
výše nákladů zdravotní péče
u starších osob. Tento princip uspokojuje jednak zájmy
resortních pojišťoven, tak i princip solidarity
a byl schválen ve všech výborech ČNR,
které jej projednávaly.
Podstatou probíhající transformace zdravotnictví
musí být i změna ekonomického myšlení
lékařů a celého zdravotnického
personálu, ale také všech pojištěnců.
Urychlené přijetí tohoto zákona je
nezbytné, neboť spolu se zákonem o sociálním
zabezpečení a příspěvku na
státní politiku zaměstnanosti završuje
novou daňovou reformu.
Je třeba vytvořit nezbytný časový
předpoklad k tomu, aby veřejnost byla seznámena
s definitivním zněním těchto zákonů
a včas byla připravena na nový daňový
systém.
Proto si vás, vážené poslankyně
a vážení poslanci, dovoluji požádat
o spolupráci při projednávání
zákona. Děkuji za uvedení.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
ministru Lomovi a prosím, aby se ujal slova společný
zpravodaj výborů ČNR pan poslanec Miroslav
Čerbák.
Poslanec Miroslav Čerbák: Vážený
pane předsedo, vážení členové
vlády, dámy a pánové, pan ministr
zdravotnictví podal velmi zevrubný výklad,
takže já se budu moci omezit na výklad podstatně
kratší. Tento návrh zákona byl projednán
v ústavně právním výboru, ve
výboru petičním, pro lidská práva
a národnosti, v rozpočtovém výboru,
hospodářském výboru a ve výboru
pro sociální politiku a zdravotnictví.
Společně jsme se dohodli, že tento zákon
je nezbytné přijmout jako základ transformace
zdravotnictví. Tento zákon obsahuje několik
základních principů.
Za prvé - princip sociální solidarity.
Za druhé - princip podílu na platbě s tím,
že třetinu platí zaměstnanec a dvě
třetiny zaměstnavatel a za osoby, které nejsou
výdělečně činné, pak
stát.
Třetí princip - o kterém už mluvil pan
ministr, je princip částečného přerozdělování
prostředků mezi pojišťovnami, který
akceptuje zvýšenou potřebu zdravotní
péče u starších občanů
a současně ponechává motivaci pro
vznik nezbytných konkurenčních pojišťoven.
Tento zákon vzniká ve velmi složitých
ekonomických podmínkách a musí být
přijmut v podobě, která nechá přežít
státní rozpočet, která nechá
přežít podnikatelský stav a nechá
přežít i pacienta.
Návrh, který máte před sebou, lze
měřit kritérii medicínskými,
kritérii sociálními a kritérii ekonomickými.
Ve všech těchto polohách lze argumentovat věcně
a korektně, lze argumentovat i demagogicky. Prosil bych
o ten první přístup.
Teď k vlastní společné zprávě.
Ke změnám - je to v tisku 151 - § 3, odst.
1/ - já bych ještě upozornil, že žádná
z těchto změn nebyla přijata jednoznačně
ve všech výborech, takže jsou poněkud
sporné.
§ 3 odst. 1/ vypustit písm. a), b), f) - jako řada
jiných změn byla vedena snahou zajistit pro zdravotnictví
více finančních prostředků
a podrobit výběru pojistného i příjmy,
které z něho byly původně vyloučeny.
Je zde námitka, že pokud vypustíme tyto body,
dojde k asymetrii vůči pojistnému na sociální
zabezpečení a vůči daňové
soustavě. Změny v § 3 odst. 3/ a 4/ byly motivovány
zřejmě omezením maximálního
vyměřovacího základu se snahou opět
získat nějaké prostředky navíc.
Opět musím upozornit na námitku vlády,
že tato částka byla projednána s tripartitou
a byla odsouhlasena v této výši. Samozřejmě
to není pro nás závazné, ale uvádím
to pouze jako pokyn pro vaše přemýšlení
a hlasování.
§ 3 odst. 5/ znamená určité zvýšení
úlev pro ženy pečující o děti
do 15 let.
§ 13 byl změněn po projednání
ve výborech z toho důvodu, poněvadž
částka při souběhu příjmů
nebrala v úvahu osoby, které mají příjmy
z kapitálového majetku, příjmy z pronájmu
a ostatní příjmy. Zahrnuli jsme je tam, ale
současně jsme se snažili, aby to nebylo komplikací
pro občany s nevelkými úsporami, pro velké
množství DlKů, kteří by museli
objem vykazovat a potom platit. Proto jsme omezili tu dolní
hranici.
V § 16 - tj. stejná námitka, která zde
zazněla při projednávání platby
pojistného na sociální zabezpečení,
totiž sjednotit vymáhání pojistného
a vymáhání přeplatků a zrovnoprávnit
tedy pojišťovny a občana.
V § 28 jsme uskutečnili určité změny,
které mají usnadnit a zjednodušit provoz pojišťoven.
§ 31 - to je další poněkud sporný
paragraf, který uvádí, že tento zákon
pozbývá platnosti dnem 31. 12. 1993. Byl to návrh
dvou výborů a nebyl jednoznačný.
Z nezařazených připomínek bych upozornil
na připomínku výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví k § 3 odst. 6/, kde tento
výbor doporučil nahradit vyměřovací
základ za osoby, za které platí pojistné
stát ze 70% minimální mzdy na minimální
mzdu. Tento návrh byl přijat v tomto výboru
poměrně zřetelnou většinou, v
rozpočtovém výboru byl zcela odmítnut
a ostatní výbory se k němu nevyjadřovaly,
takže souhlasili.
K § 21, to je v podstatě pouze přeformulovaný
a poněkud upřesněný původní
paragraf, kde navíc je pouze definována ta věková
struktura tak, že ta dvojnásobná částka
připadá na občana nad 60 let.
Je tu připomínka, která byla schválena
výborem pro sociální politiku a zdravotnictví,
ale při společné schůzi zpravodajů
se zdálo, že původní znění
paragrafu je dostatečné.
Jako společný zpravodaj výborů ČNR
doporučuji tento návrh zákona schválit.
Děkuji Vám.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
společnému zpravodajovi a zahajuji rozpravu, do
níž se zatím přihlásili vesměs
s pozměňovacími návrhy poslankyně
a poslanci Janeček, kterého prosím, aby se
dostavil k řečništi, dále paní
poslankyně Fischerová, která se připraví,
a dále poslanci Čerbák, Jaroš, Raška
a paní poslankyně Röschová. V tomto
pořadí budete, prosím, zváni k řečništi.