Pátek 20. listopadu 1992

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji. Táži se, kdo je pro pozměňovací návrh pana poslance Uřičáře! 108.

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 7.

Konstatuji, že pozměňovací návrh byl přijat.

Prosím další pozměňovací návrh.

Poslanec Robert Kolář: Jako třetí vystoupil v rozpravě pan kolega Hájek, který upozornil sněmovnu na problematiku bankrotů ve vztahu k rezervám. Pokud jsem tomu dobře rozuměl, bylo to pouze upozornění, z něhož nevzešel žádný konkrétní návrh.

Poslanec Hájek byl posledním, kdo vystoupil v rozpravě, takže tím jsme vyčerpali všechny pozměňovací návrhy k této předloze.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji. Budeme tedy hlasovat o zákonu jako o celku.

Ptám se sněmovny, kdo souhlasí s návrhem poslance Tomáše Ježka na vydání zákona České národní rady o rezervách pro zjištění základu pro daň z příjmů podle sněmovního tisku 158 ve znění společné zprávy výborů České národní rady podle sněmovního tisku 156 a schválených pozměňovacích návrhů, ať zvedne ruku! 102.

Kdo je proti tomuto návrhu? Nikdo.

Konstatuji, že návrh zákona byl přijat.

Vyhlašuji přestávku do 11.00 hodin.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Vážené kolegyně, vážení kolegové, budeme pokračovat v dalším jednání 7. schůze a bodem, který budeme projednávat je

VII.

Vládní návrh zákona ČNR o pojistném na sociálním

zabezpečení a příspěvku na státní politiku

zaměstnanosti

Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní tisk 62 a společnou zprávu výboru k němu jako sněmovní tisk 95. Z pověření vlády ČR předložený návrh zákona odůvodní ministr práce a sociálních věcí pan Jindřich Vodička, prosím jej, aby se ujal slova.

Ministr práce a sociálních věcí ČR Jindřich Vodička: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, poslankyně a poslanci, dovolte, abych krátce odůvodnil vládní návrh zákona ČNR a pojistném na sociálním zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti.

Předpokladem komplexnosti ekonomické reformy je také transformace dosavadního systému sociálního zabezpečení. Návrh zákona ČNR o pojistném na sociálním zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti je prvním systémovým krokem realizace nové koncepce sociálního zabezpečení. Zákon navazuje na novou daňovou soustavu, která bude uplatněna od 1. ledna 1993. Nová daňová soustava už nepočítá s krytím výdajů na nemocenské pojištění a důchodové zabezpečení. Proto je třeba změnit systém získávání finančních prostředků na tyto výdaje.

Druhým krokem transformace systému sociálního zabezpečení během r. 1993 bude odstátnění nynější Státní správy sociálního zabezpečení zřízením Sociální pojišťovny. Změna systému sociálního zabezpečení bude dokončena v r. 1994, kdy bude realizována přestavba podmínek a dávek důchodového a nemocenského pojištění. Předpokládá se proto, že zákon ČNR o pojistném na sociálním zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti bude mít platnost pouze na rok 1993.

Navrhovaný zákon stanoví povinnost zaměstnancům, zaměstnavatelům a osobám samostatně výdělečně činným platit pojistné na sociální zabezpečení. Současně se navrhuje pro stejný okruh poplatníků zavést povinnost platit příspěvek na státní politiku zaměstnanosti, poněvadž není v intencích ekonomické reformy plné financování státní politiky zaměstnanosti ze státního rozpočtu. Zaměstnanci a osoby samostatně výdělečně činné budou poplatníky pojistného jen v případě, že budou účastni nemocenského pojištění, podle zákona o nemocenském pojištění zaměstnanců a zákona o sociálním zabezpečení.

Vyměřovací základ, z kterého bude stanoveno pojistné, bude vyměřovacím základem i pro výpočet dávek nemocenského pojištění a důchodového zabezpečení podle příslušných právních předpisů. U zaměstnance bude vyměřovacím základem úhrn příjmů zúčtovaných mu v souvislosti s jeho zaměstnáním. U zaměstnavatelů pak úhrn vyměřovacích základů zaměstnanců. U osob samostatně výdělečně činných je vyměřovací základ stanoven ve výši poloviny dosaženého příjmu po odpočtu režijních nákladů, minimálně však ve výši 1 100 korun měsíčně, maximálně ve výši 45 000 korun.

Sazby pojistného činí 27% z vyměřovacího základu u zaměstnavatelů, 9% u zaměstnanců a 36% u osob samostatně výdělečně činných. Výše sazeb pojistného je stanovena u jednotlivých poplatníků tak, aby pojistné krylo výdaje na dávky důchodového a nemocenského pojištění, které jsou odvozeny z příjmu ekonomicky činných občanů.

Vybrané pojistné bude příjmem státního rozpočtu, ovšem zvlášť evidovaným, z kterého budou tyto výdaje hrazeny. Ze zvláštních zdrojů státního rozpočtu budou hrazeny výdaje na dávky, u nichž ve shodě s pojišťovacími zásadami a principem solidarity není odůvodněné, aby byly hrazeny z příjmu pojistného. Jde například o přídavky na děti a státní vyrovnávací příspěvek.

Vzhledem k nezbytnosti navrhované právní úpravy, zejména v návaznosti na novou daňovou soustavu, která vstoupí v platnost dnem 1. 1. 1993 vás prosím, vážené paní poslankyně a páni poslanci, o schválení tohoto návrhu zákona.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu ministru Vodičkovi a dříve než dám slovo panu společnému zpravodaji, panu poslanci Němčíkovi, přihlásil se s procedurálním návrhem pan poslanec Šoler, prosím, aby se dostavil k řečništi.

Poslanec Jiří Šoler: Vážení poslanci, vážené předsednictvo, vážená vládo, dnes ráno předstoupil před tuto sněmovnu poslanec za ODS Zemina, s jakýmsi dokumentem. Poslanecký klub Sdružení pro republiku - Republikánská strana Československa se co nejrozhodněji distancuje od dokumentu, který byl 20. listopadu nejdříve rozšířen, posléze přednesen ve sněmovně poslancem Zeminou. Veškerá zodpovědnost za přednesení tohoto návrhu náleží jeho předkladateli. Děkuji vám. (Smích ve sněmovně).

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Prosím klid, vrátíme se k projednávání zákona, já bych prosil společného zpravodaje - s technickou pan poslanec Vyvadil.

Poslanec Jiří Vyvadil: Přísný zrak pana místopředsedy Vlacha zřejmě vzápětí řekl, že to není technická poznámka, nicméně vše zlé je k něčemu dobré. Mám tu čest vám oznámit, že kolegové Pavel Kulička, Eva Matoušková, Vítězslav Valach, Pavel Hirš, Jiří Vyvadil založili nezávislý liberální klub poslanců s tím, že splní formální požadavky dle zákona o jednacím řádu.

Děkuji.

(Potlesk).

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Dámy a pánové, vrátíme se k projednávání zákona, prosil bych společného zpravodaje pana Jindřicha Němčíka, aby se ujal slova.

Poslanec Jindřich Němčík: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych zastřeným hlasem, vyplývajícím z nachlazení, přednesl závěry zpravodajů tak, jak jsou obsaženy ve společné zprávě výborů ČNR, která je obsažena ve sněmovním tisku 95. Předložený návrh projednávaly ústavně právní výbor, výbor pro sociální politiku a zdravotnictví, hospodářský výbor, rozpočtový výbor, výbor petiční a výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

Jako u každého návrhu zákona, který navrhuje systémové změny, přestože ještě nejsou komplexní změnou, vyvolávalo projednávání tohoto zákona řadu návrhů a připomínek.

Je však nutno říci, že připomínky mířily ke změně jednotlivých ustanovení, nikoli k podstatě zákona jako celku. Společná zpráva obsahuje ty připomínky a doplňující návrhy, které jednotlivé výbory považovaly za meritorní a zároveň doporučuje ČNR, aby po zapracování těchto připomínek vyslovila s předloženým návrhem souhlas. Děkuji.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu společnému zpravodaji a zahajuji rozpravu, do které se zatím přihlásily paní poslankyně Lagová, paní poslankyně Váchalová a další.

Poslankyně Hana Lagová: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, vážená sněmovno, nepřicházím s pozměňovacími návrhy, chci jenom k předloze návrhu zákona uskutečnit dvě poznámky.

Za prvé se odvolávám na to, co řekl pan ministr ve svém úvodním slově, že tedy nejde o změnu systému v pojištění sociálního zabezpečení o změnu sociálního zabezpečení na pojištění, ale že jde o systémovou změnu pouze vybíráním prostředků na sociální zabezpečení a nemocenské pojištění. To je závažná skutečnost, protože z dokumentů, které jsme dostali k dispozici je zřejmé, že dávky se nemění, povětšinou se nebudou měnit, nebudou závislé ani na odvodu prostředků ani na výši pojistného. Čili z toho důvodu podporuji návrh, aby platnost tohoto zákona skutečně byla maximálně jeden rok.

Dále je z uvedeného zřejmé, že změna vybírání pojistného, těchto prostředků na nemocenské pojištění a důchodové zabezpečení si vyžádá mnoho organizační práce. Z podkladů jsme se dozvěděli, že se počítá s nárůstem pracovníků řádově o stovky, budou to také náklady na finanční prostředky a proto mohou vzniknout oprávněné obavy, aby prostředky, které budou vybrány na dávky nemocenského a sociálního zabezpečení, aby byly převážně využity na tyto dávky a nikoli na jiné účely. Tuto poznámku si dovoluji udělat jako upozornění.

Za druhé ve svém vystoupení chci říci, když si dáme dohromady návrh tohoto zákona, to, co nás čeká ještě projednávat, pokud jde o výši zdravotního pojištění, pojistného na zdravotní zabezpečení, dále pokud si dáme dohromady to, co sněmovna už schválila, pokud jde o celkovou daňovou reformu, i to, co se bude týkat obyvatelstva z hlediska zdaňování příjmů obyvatelstva, z toho je naprosto zřejmé, že nejvíce ekonomicky ohroženou skupinou obyvatelstva budou rodiny s dětmi.

Z podkladů, které jsme k tomuto zákonu dostali je zřejmé, že se to bude týkat i rodin s jedním dítětem. Proto bych ráda vyzvala vládu k tomu, aby tyto normy se postupné daly do souladu a to i se zákonem o státních dávkách tak, aby především rodiny s dětmi nebyly do budoucna tou nejohroženější skupinou obyvatelstva.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji paní poslankyni Lagové, jako další se přihlásila do rozpravy paní poslankyně Váchalová, uděluji jí slovo, připraví se pan poslanec Štrait.

Poslankyně Anna Váchalová: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážená sněmovno, dovoluji si upozornit na závažný problém, který by se mohl stát i problémem velice bolestivým a nehumánním, pokud by nebyl řešen. Proč na něj upozorňuji právě při projednávání zákona o sociálním pojištění?

Jedná se o situaci všech zaměstnavatelů, kteří zaměstnávají více jak 60% zdravotně postižených zaměstnanců. Do konce roku 1992 jsou tito zaměstnavatelé chráněni řadou zákonných zvýhodnění, z nichž významná je daň z objemu mezd ve výši 10%, připomínám např. odklad plateb důchodové daně, vyhlášku min. práce a sociálních věcí o pracovní rehabilitaci a další. S lítostí musím konstatovat, že než byla přijata potřebná zákonná opatření při rozběhu tržního hospodářství, ztratilo v r. 1991 zaměstnání více než 30.000 občanů s ZPS a TZP v Československé federativní republice, z toho v České republice přes 17.000.

Dosud přijatá ochranná opatření mají pouze dočasnou povahu. Po realizaci nového daňového systému od 1. 1. 1993 a systému zdravotní pojišťovny a sociálního pojištění, by zaměstnavatelé, kteří vytvářejí chráněné dílny a dosud zaměstnávající nad 60%, zdravotně postižených, nemohli v tvrdém tržním systému obstát. Při projednávání zákona o sociálním pojištění ve výboru pro sociální politiku a zdravotnictví jsem byla při přímém dotazu na pana ministra Vodičku ujištěna, že MF již dalo garanci, že otázku pomůže řešit tím, že poskytne těmto zaměstnavatelům trvalou finanční dotaci. O způsobu bude ještě rozhodnuto. Tolik ústní garance. Toto rozhodnutí, chránit zdravotně postižené, je nejen v souladu s programem české vlády, ale i s mezinárodními smlouvami i Chartou na 80. léta, ke kterým se jako stát s rodící demokracií plně hlásíme, protože si uvědomujeme všechna úskalí, do kterých se dostává velmi zranitelná část naší populace, kterou zdravotně postižení jsou. Chci věřit, že celou tuto záležitost MF ČR dořeší ve prospěch humanity. Podala jsem v této věci písemnou interpelaci, o jejíž naléhavosti jistě není pochyby. l když vysoce oceňuji zohlednění, které bylo přijato na příklad dnes v zákonu o dani z příjmu, je třeba se celou záležitostí zabývat komplexně z hlediska všech budoucích finančních odvodů.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji poslankyni Váchalové, prosím pana poslance Štraita, připraví se pan poslanec Robert Kolář.

Poslanec Jaroslav Štrait: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, dovolte mi předložit pozměňující návrh k celkovému pojetí zákona, respektive k jeho části. Mám určité výhrady k tomu, kde je pojmenování "státní politika zaměstnanosti". Dosud byla financována ze stáních rozpočtů. Prakticky ji realizují a realizovaly orgány státní správy - například rekvalifikace, podpora na vytváření nových zaměstnaneckých míst, příspěvky zaměstnavatelům atd.

Předkladatel nyní mění zcela filosofii platnou dosud a důsledky transformace ekonomické reformy přesouvají se dále plně na občany. Jisté kroky bych chápal v době, kdy bude fungovat trh práce. V přechodném období to považuji za opatření a zvlášť v kontextu s vystoupeními mých předřečníků ne za zcela sociálně únosné. Nechci, aby stát občanům předkládal mísu čerstvých jahod denně, ale aby zvažoval každý krok realizace transformace ekonomiky v duchu sociálně tržním a ne jen tržním. Problémem se zabývalo i Odborové sdružení Čech, Moravy a Slezska i další instituce.

Dámy a pánové, hovořit o konsekvencích fenoménu nezaměstnanosti se zdá dnes až nadbytečné. Mnozí namítnou, že v České republice je nezaměstnanost minimální. Co platí dnes, nemusí platit zítra a už vůbec ne pozítří. Důsledky nezaměstnanosti nejsou jen ekonomické. Dochází k jevům, které v určitých směrech jsou zcela čitelné i u nás i při relativně nízké evropské úrovni nezaměstnanosti. Jenom upozorním heslovitě na některé:

Dochází k dekvalifikaci společnosti, ztrátě prestiže vzdělání ve vědomí občanů, dlouhodobému poklesu kvalifikačního potenciálu společnosti, k postupné ztrátě kvalifikace důsledkem nezaměstnanosti. Současné právní normy a budoucí sociální podmínky přinutí nezaměstnaného k přijetí zaměstnání, které neodpovídá jeho kvalifikaci, dosaženému vzdělání, dosud získané vzdělání přestává plnit funkci předpokladu kvalifikace.

V části naší populace dochází k tomu, že se dostává na hranici chudoby. Ohrožena jsou i základní životní potřeby nezaměstnaných a jejich rodin, ale mám na mysli i další věci s tím související - dostupnost kultury atd. protože nejen chlebem je živ člověk.

Bezesporu mně i přítomní kolegové potvrdí, že nezaměstnanost má psychické a zdravotní dopady, roste rozvodovost. Samozřejmě můžeme vystopovat i určité vlivy růstu alkoholismu, narkomanie, prostituce, zločinnosti a sebevražednosti. Je ohrožen i populační vývoj společnosti; to by zasluhovalo více rozvést, ale i tyto dopady jsou k dispozici.

Dovolte mi tedy shrnout a pak podat eventuálně pozměňovací návrh: finanční spoluúčast zaměstnanců na fondu zaměstnanosti považuji s ohledem na původ národního majetku a podhodnocení pracovní síly - i toto je bez diskuse - za ekonomicky nepodložené a morálně nepřijatelné. Financování nezaměstnanosti je v období přechodu k tržní ekonomice záležitostí státu a poté záležitostí státu a zaměstnavatelů. K sociálnímu vylepšení základního zabezpečení nezaměstnanosti navrhuji uplatnit a samozřejmě i koncepčně promyslet různé pojišťovací systémy, dobrovolně financované zaměstnanci, odborovými organizacemi a dalšími sponzory.

A v závěru tedy můj návrh. Zní: V textu názvu vládní předlohy zákona tisk ČNR 62 a v § 1 tohoto zákona vypustit slova "a v příspěvku na státní politiku zaměstnanosti". Pod legislativní zkratkou "pojistné" chápat v zákonu dále jen pojistně na důchodové zabezpečení a pojistné na nemocenské pojištění.

Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Štrajtovi a žádám pana poslance Roberta Koláře, aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec Kašpárek.

Poslanec Robert Kolář: Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte, abych přednesl jeden pozměňovací návrh, který se týká § 20, v němž se řeší problematika penále. K tomuto pozměňovacímu návrhu mne vede skutečnost, že po tomto bodu budeme projednávat zákon o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, kde je penále také definováno a jsou tam některé změny a já se domnívám, že by v obou zákonech měla být dikce stejná. Čili dovolím si formulovat svůj pozměňovací návrh.

Týká se § 20, odst. 1. Odst. 1 by nově zněl: "Nebylo-li pojistné zaplaceno ve stanovené lhůtě anebo bylo-li zaplaceno v nižší částce, než mělo být zaplaceno,..." - to je zatím v souladu s původním textem a nyní za čárkou by byl nový text: "je plátce pojistného povinen ode dne následujícího po dni splatnosti do dne platby včetně platit za každý den penále ve výši 0,1% dlužné částky". Podstata věci zůstává dle mého názoru nedotknuta.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Kolářovi a prosím pana poslance Kašpárka, sděluji sněmovně, že jeho písemná přihláška do rozpravy je poslední, kterou jsem dosud obdržel.

Poslanec Miroslav Kašpárek: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, moje poznámka navazuje na mého předřečníka. Týká se § 21 navrhovaného zákona. Tento § se dotýká přirážky k pojistnému na sociální zabezpečení, jež uloží příslušná okresní správa jestliže

a) výrobní zařízení organizace podle rozhodnutí příslušného orgánu odborného dozoru nevyhovuje předpisům zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci;

b) nevyhovuje předpisům zdravotnickým nebo hygienickým;

c) není provozováno předepsané zařízení na ochranu života a zdraví.

Výše přirážky může činit až 5% vyměřovacího základu.

Táži se navrhovatele, zda se domnívá, že výše této přirážky bude dostatečným stimulem k dodržování hygienických a zdravotnických předpisů. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Kašpárkovi. Jako další se do rozpravy přihlásil pan poslance Němčík. Uděluji mu slovo. Připraví se pan poslanec Payne.

Poslanec Jindřich Němčík: Vážený pane předsedající, dovolte ml, abych přednesl jako poslanec pozměňující návrh k návrhu zákona ve znění společné zprávy k § 3 odst. 1, kde doporučuji, aby navrhovaný bod 5 zněl: "Společnosti s ručením omezeným a komandisté komanditní společnosti, jestliže nejsou v pracovněprávním vztahu..." atd.

Dále mi dovolte, abych pokud bude návrh zákona přijat ve znění společné zprávy, upozornil a navrhl změnit v § 5 odst. 3 vyjádření času - měsíc červenec na říjen - a v § 6 odst. 3 změnit text místo "1. srpen" dát "1. listopad". Jde pouze o návaznost návrhu, který je ve společné zprávě obsažen v § 15 v odst. 1 - tedy místo "do 30. června" dát "do 30. září". Jde tedy pouze o návaznost legislativní na tuto navrhovanou změnu.

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Němčíkovi. Dávám slovo panu poslanci Paynemu, jehož písemná přihláška je poslední, kterou dosud mám.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP