Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Tomáši Ježkovi, přeje si
ještě vystoupit pan společný zpravodaj?
Poslanec Richard Mandelík: Dámy a pánové,
já doufám, že má osobní angažovanost
u tohoto zákona v souvislosti s tím, že jsem
již majitel 106 akcií z kupónové privatizaci,
nebude vykládána jako konflikt zájmů.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji
panu společnému zpravodaji a děkuji i společnému
zpravodaji a přistoupíme k dalšímu bodu
programu, a tím je
V. Návrh poslance České národní rady pana Richarda Mandelíka na vydání zákona České národní rady o daních z příjmů podle sněmovních tisků 100 a 106
Úvodem vám chci sdělit, že u návrhu
zákona je uveden jako autor pan poslanec Mandelík.
K němu se jako navrhovatelé připojili další
poslanci, a to pan Tomáš Ježek a Ludvík
Motyčka.
Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk 100 a společnou zprávu výboru k němu
jako sněmovní tisk 106. Předložený
návrh odůvodní pan poslanec Richard Mandelík
a prosím ho, aby se ujal slova.
Poslanec Richard Mandelík: Vážený
pane předsedající, vážené
dámy, vážení pánové, budu
velmi stručný.
Předkládaný návrh zákona o
daních z příjmu - 100 - je základní
úpravou zdanění příjmů
fyzických i právnických osob. Návrh
tohoto zákona vychází ze zákona Federálního
shromáždění č. 286/1992 Sb.o
daních z příjmů, přijatého
v dubnu letošního roku a obsahuje návrhy na
jeho úpravy. Tyto úpravy vyplývají
z navazujících předpisů, především
v návaznosti na současně projednávaný
návrh zákona, projednaný v této chvíli,
o soustavě cenných papírů a obchodování
s nimi, zákona o správě daní a poplatků
a na státní politiku zaměstnanosti a o pojistném
na všeobecné zdravotní pojištění.
Kromě tohoto se navrhují další dílčí
upřesnění v zájmu plynulé daňové
reformy v České republice. Návrh je koncipován
tak, aby byl konformní s ostatními právními
úpravami, které po 1. lednu 1993 budou platit na
území české republiky. Jako navrhovatel
se - troufám - mohu vyjádřit již nyní
k jistým změnám, které budou, co se
týká společné zprávy a které
zde budou předneseny, a to souhlasně. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji
panu navrhovateli, a prosím společného zpravodaje
pana poslance Stanislava Pěničku, aby sněmovně
odůvodnil společnou zprávu výborů
ČNR.
Poslanec Stanislav Pěnička: Vážený
pane místopředsedo, vážené kolegyně,
vážení kolegové, dnem 1. ledna 1993
vstoupí v účinnost nová daňová
soustava. Její nedílnou součástí
jsou daně z příjmů fyzických
a právnických osob, které jsou upraveny zákonem
FS 286/1992 Sb., o daních z příjmu. V návaznosti
na zákony o cenných papírech, sociálním
pojištění, zaměstnanosti, zdravotního
pojištění a dalších je potřebné
schválenou právní úpravu změnit
a doplnit. Předkládaný návrh zákona
o dani z příjmu má 3 základní
části.
První část se zabývá zdaněním
příjmů fyzických osob, druhá
je věnována zdanění příjmů
právnických osob, a třetí obsahuje
společná ustanovení.
Daň z příjmů fyzických osob,
stejně jako daň z příjmů právnických
osob jsou daněmi univerzálními. Daň
z příjmů právnických osob nahrazuje
dosavadní odvod ze zisku podle zákona o důchodové
a zemědělské dani. Daň z objemu mezd
a odměn není součástí nové
daňové soustavy, tyto platby budou nahrazeny pojistným
na sociální, nemocenské a zdravotní
pojištění.
Budou tedy vytvořeny 3 fondy. Fond sociálního
pojištění, zdravotního pojištění
a fond zaměstnanosti. Daň z příjmu
fyzických osob pak nahrazuje daň ze mzdy, daň
z příjmu literární a umělecké
činnosti a daň z příjmu obyvatelstva.
Jde také o universální daň, která
nerozlišuje mezi jednotlivými druhy příjmů,
naopak této dani podléhají veškeré
příjmy občana a výsledná daňová
povinnost by měla být závislá především
na výši úhrnu celoročních příjmů
občana.
V tomto pohledu působení daní vytváří
jednotné podmínky pro chování všech
subjektů. Zákon neřeší rozpočtové
určení výnosů dani z příjmu.
Tato problematika bude upravena zvláštními
předpisy. Zákon však znamená zásadní
změnu v řešení odpisové problematiky
a ruší vyhlášku 586/92 Sb., o odpisování
základních prostředků a taxativně
určuje, jak může být hmotný i
nehmotný majetek odepisován.
Loučíme se tak s pojmem základní prostředek
a hranice hmotného majetku je stanovena na 10 tisíc
korun, doba životnosti delší než jeden rok.
Tento zákon ošetřuje dvě ekonomicky
závažné věci, a to jednak úprava
zdanění odkapitalizovaných společností,
jak je uvedeno v § 25 písmeno w) a převod účasti
na obchodních společnostech § 4 písmeno
r).
Dále podle § 20 odstavec 4 se umožňuje
od základu daně odečíst hodnotu darů
poskytnutých právnickým osobám a obcím
na financování vědy, vzdělání,
kultury, školství, na účely sociální,
ekologické, náboženské atd.
V této souvislosti lze uvést i tu skutečnost,
že se připravuje zákon o nonprofitních
organizacích, který bude upravovat hospodaření
nevýdělečných sdružení.
Otázky spojené s placením záloh na
daň, splatnost daně, podání daňového
přiznání, sankce za porušení
daňových povinností, řeší
zákon ČNR 337/92 Sb., o správě daní
a poplatků.
Závěrem je možné konstatovat, že
se jedná o zásadní změnu v procesu
naší ekonomiky na podmínky tržního
mechanismu. Dosavadní finanční politika se
měnila jen v rámci rozpočtového hospodaření
a zdaňování podniků se v minulém
období příliš nezměnilo. Rostoucí
soukromopodnikatelský sektor se novou právní
úpravou dostává od 1. ledna 1993 do jedné
roviny bez rozdílů, o jaký zdroj příjmu
se jedná. Podle mého nejlepšího svědomí
a vědomí nalézá tento zákon
rozumné vybilancování mezi obecně
chápanou spravedlností a spravovatelností
daní.
Rozpočtový výbor ČNR a hospodářský
výbor projednaly ve společné schůzi
dne 12. listopadu poslanecký návrh zákona
ČNR o dani z příjmu a doporučily ČNR,
aby předložený návrh zákona schválila
se změnami uvedenými ve společné zprávě,
tisk 106.
Já bych ještě, kromě změn, které
jsou uvedeny ve společné zprávě, přednesl
i další pozměňovací návrhy
k novele zákona 286 a začal bych § 4 písmeno
b).
Chtěl bych ještě podotknout, že všechny
doplňující návrhy byly konzultovány
s předkladatelem, který s nimi vyslovil souhlas.
Tak prosím § 4 písm. b) navrhuje se doplnit
o následující text.
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Pane
společný zpravodaji, já bych si dovolil vám
poděkovat za přednesení společné
zprávy a otevřel bych rozpravu. Zároveň
bych vám udělil slovo.
Poslanec Stanislav Pěnička: Děkuji,
já bych pokračoval v navržených změnách.
§ 4 písmeno b) navrhuje se doplnit o tento text: "Osvobození
se dále nevztahuje na příjmy, které
plynou. poplatníkovi na základě smlouvy o
budoucím prodeji nemovitosti, uzavřené v
době do 5 let od nabytí, i když kupní
smlouva bude uzavřena až po pěti letech od
nabytí."
§ 10 odstavec 3 navrhuje se doplnit o tento text: "Příjmy,
plynoucí ze splátek na základě uzavřené
kupní smlouvy nebo ze záloh na základě
uzavřené smlouvy o budoucím prodeji nemovitosti,
se zahrnou do dílčího základu daně
za zdaňovací období, ve kterém byly
dosaženy.
§ 10 odstavec 4 navrhuje se doplnit o text: "Výdaje,
které převyšují příjmy,
plynoucí ze splátek nebo záloh na budoucí
prodej nemovitosti ve zdaňovacím období.
poprvé, mohou být uplatněny v tomto zdaňovacím
období až do výše tohoto příjmu.
Jestliže tyto příjmy plynou i v dalším
zdaňovacím období, postupuje se obdobně,
a to až do výše celkové částky,
kterou lze podle tohoto ustanovení uplatnit". Tady
bych chtěl odůvodnit tento návrh, že
uvedené opatření má zabránit
daňovým únikům v případech,
kdy by byly uzavírány smlouvy o budoucím
prodeji nemovitostí a podle nich plněno před
pětiletou lhůtou, která je rozhodná
pro posouzení, zda příjmy z prodeje z nemovitosti
jsou od daně osvobozeny.
Dále § 9 navrhuje se nový odstavec 2 s tím,
že odstavce dosavadní 2, se přečíslují
na 3 a 4. Text navrhovaného odstavec 2 by zněl:
"Příjmy podle odstavce 1 plynoucí manželům
z bezpodílového spoluvlastnictví, se zdaňují
u jednoho z nich". To znamená, vzhledem k tomu, že
se jedná o bezpodílové spoluvlastnictví
manželů, nelze určit jejich podíl na
příjmech a výdajích a nelze tak použít
ustanovení § 11.
Další pozměňovací návrh
§ 24 odstavec 2 písmeno h) středník
se na konci nahrazuje čárkou a připojí
se tato slova: "avšak u poplatníků účtujících
v soustavě jednoduchého účetnictví
jen ve výši připadající na příslušné
zdaňovací období". Jedná se o
nájemné a leasing a smyslem je, aby poplatníci,
kteří účtují v soustavě
jednoduchého účetnictví zahrnuli do
nákladů jen tu část zaplacené
zálohy, která připadá na příslušné
zdaňovací období.
§ 30 se doplňuje odstavcem 4, který zní:
"Najaté věci s právem koupě najaté
věci podle § 24 odstavec 4 písm. a) lze s výjimkou
nemovitostí odepsat až do 90% vstupní ceny
rovnoměrně po dobu pronájmu za předpokladu,
že doba pronájmu trvá minimálně
40% doby odpisování stanovené v § 30.
Při prodloužení doby pronájmu nad 40%
doby odpisování, je možno odepsat za každé
jedno procento prodloužení další jedno
procento vstupní ceny nad 90% až do 100% vstupní
ceny.
Při stanovení způsobu odpisování
se nepoužije ustanovení § 31 a 32.
Poslední změna v § 33 odstavec 3 vypustit slovo
"hmotného".
To zdůvodnění je takové, že nové
účetnictví ruší kategorii předmětů
postupné spotřeby v používání,
jejíž součástí byly specielní
nástroje a přípravky, které se odepisovaly
nejdéle do 4 let. Šlo o nástroje, které
mají použitelnost 4 - 5 let. Pane místopředsedo,
to jsou už všechny změny.
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Pěničkovi. První se přihlásil
do rozpravy pan poslanec Alfred Frommer, prosím
ho, aby přistoupil k řečništi.
Poslanec Alfred Frommer: Pane předsedající,
pane předsedo, dámy a pánové, velice
podrobně jsem se s týmem odborníků
zabýval touto soustavou zákonů a je třeba
úvodem konstatovat, že tyto zákony jsou za
prvé nesmírně nutné a za druhé
poměrně velmi kvalitně zpracovány.
V tomto okamžiku se obracím na předsedajícího
schůze a prosím ho o přerušení
jednání vzhledem k tomu, že mám několik
konkrétních, asi 8 - 10 připomínek,
které jsem v průběhu zasedání
neměl možnost s předkladateli projednat, zabralo
by to zhruba půl hodiny, abychom event. nedorozumění
vyjasnili předem a nezatěžovali tím
sněmovnu.
Prosím proto o půlhodinové přerušení,
abych s předkladateli mohl tuto záležitost
předjednat.
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Frommerovi, rád bych se zeptal, zda souhlasí
s tím, že bychom pokračovali mezi tím
v rozpravě.
Poslanec Alfred Frommer: Samozřejmě,
mně se jedná o věc, nikoli o nějaké
neprincipiální záležitosti.
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Ano,
děkuji, kdo se ještě hlásí do
rozpravy? Pan poslanec Mandelík.
Poslanec Richard Mandelík: Dámy a pánové,
já se hlásím jako poslanec, nikoli jako navrhovatel.
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, dovoluji si ještě
předložit 2 pozměňovací návrhy,
a to k § 35 písm. c), který navrhuji rozšířit
a doplnit takto: "U poplatníků, uvedených
v § 17, zaměstnávajících nejméně
20 zaměstnanců, u nichž podíl pracovníků
se změněnou pracovní schopností činí
více než 60% z průměrného počtu
pracovníků, se snižuje sazba daně uvedená
v § 21 na polovinu. Odůvodnění: Je to
velmi příznivé opatření pro
zaměstnavatele, kteří zaměstnávají
pracovníky se změněnou pracovní schopností.
Druhý pozměňovací návrh, v
§ 40 rozšířit tento § o písm.
d), které by znělo: "Snížit daň
až na polovinu pro poplatníky uvedené v §
2, zaměstnávající nejméně
20 pracovníků, u nichž podíl pracovníků
se změněnou pracovní schopností činí
více než 60% z průměrného počtu
pracovníků se změněnou pracovní
schopností, popřípadě poskytováním
těchto úlev pověřit správce
daně. To je opatření technického srázu,
které to umožňuje vlastně provést.
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Mandelíkovi, dále se hlásí
pan poslanec Brožík, uděluji mu slovo.
Poslanec František Brožík: Vážený
pane předsedající, vážený
pane ministře, dámy a pánové. Vzhledem
k tomu, že včera nebyl přijat můj pozměňující
návrh na program, aby návrh zákona o dani
z příjmů byl přesunut až po projednání
návrhů zákonů o nemocenském
a zdravotním pojištění, přestože
společný zpravodaj to zdůrazňoval,
že jsou všechny návrhy zákonů v
úzké souvislosti. Nemohu si tedy dovolit, abych
s tímto návrhem nevystoupil, protože po skončení
rozpravy nebude již možno k tomuto zákonu zaujmout
jakékoliv stanovisko. Proto navrhuji pozměňovací
návrh, a to k § 16 sazba daně, text za dvojtečkou
změnit takto:
Přes 0 - 100.000 15% sazbu a dále upravit položky
100.000 až 240.000 daň 15.000 + 25% z přesahujícího
základu 100.000 Kčs, 240.000 až 540.000 50.000
+ 32% přesahujícího základu 240.000,
540.000 až 1,000.000, 146.000 základ + 40% z přesahujícího
základu 540.000, a 1,080.000 a výše 362.000
+ 47% z přesahujícího základu nad
1,080.000. To je můj pozměňující
návrh.
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Brožíkovi, hlásí se pan
poslanec Vyvadil.
Poslanec Jiří Vyvadil: Já jsem nemyslel,
že bych vystoupil v rozpravě, protože nejsem
národohospodář, ale musím říci,
že mně zaplesalo srdce nad tímto návrhem,
protože co já pociťuji, je situace, že střední
stav, který by měl být kořením
této země je zvláštním způsobem
zatěžován. Kdyby toto vyšlo, myslím,
že by zde mohlo dojít k sympatickému konsensu
na všech stranách.
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Vyvadilovi, dále se do rozpravy hlásí
pan poslanec Zahradníček. Uděluji mu slovo.
Poslanec Jan Zahradníček: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
vážená sněmovno, já mám
jenom jeden pozměňovací návrh v §
15, odst. b) bych prosil vypustit větu: "nejvýše
však na 4 děti". Děkuji.
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Zahradníčkovi, hlásí
se ještě někdo do rozpravy? Do rozpravy se
nikdo nehlásí, byl zde procedurální
návrh pana poslance Frommera, abychom přerušili
rozpravu o tomto bodu. Myslím, že bychom mohli přistoupit
k projednávání dalšího zákona.
Ptám se, kdo souhlasí s tímto postupem, ať
zvedne ruku.
100. Děkuji.
Kdo je proti tomuto návrhu? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 7.
Konstatuji, že rozprava k tomuto bodu byla přerušena.
A my se budeme zabývat dalším bodem programu
a tím je
VI. Návrh poslance Tomáše Ježka na vydání zákona České národní rady o rezervách pro zjištění základu pro daň z příjmů
Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk 158 a společnou zprávu výborů
k němu jako tisk 156.
Prosím navrhovatele pana poslance Tomáše Ježka
o odůvodnění předloženého
návrhu.
Poslanec Tomáš Ježek: Vážený
pane místopředsedo, vážení poslanci,
předkládám návrh na vydání
zákona ČNR o rezervách pro zjištění
základu pro daň z příjmů. Tento
zákon je mnohem a mnohem jednodušší, než
zákon o dani z příjmů samotný,
je jeho doplňkem nebo nezbytným pendantem, nezbytným
dvojčetem k tomuto zákonu a slouží pro
řešení určitého specifického
problému, který souvisí se zjišťováním
základu daně z příjmů.
V životě některých podniků nebo
některých právnických osob, plátců
daně, se stává z povahy jejich činnosti,
že musí určité výdaje vydávat
najednou, jednorázově, někdy až neočekávaně,
a že si na tyto výdaje musí tvořit rezervy
a kdyby tento skokovitý charakter určitých
výdajů nebyl řešen způsobem,
který je obsahem tohoto zákona, došlo by vlastně
k nerovnoměrnému vývoji příjmů
státního rozpočtu, což je právě
to, čemu chce návrh tohoto zákona zabránit.
Kdybych měl použít jenom nějaký
populární příklad: Pojišťovna
si musí tvořit rezervy pro případ,
že havaruje deset dopravních letadel najednou, což
je pro ni obrovský skok ve výdajích na životní
pojištění. Podobně je tomu v životě
banky, kdyby se nedostala náhle k obrovskému množství
svých pohledávek. Takže tento zákon
řeší problém vytváření
těchto rezerv, které se započítávají
do nákladů a jsou vlastně výdajem
vynaloženým k zajištění a udržení
příjmů.
Týká se to rezerv v oblasti bankovnictví,
pojišťovnictví, na opravu hmotného majetku
- opět typický jednorázový výdaj,
na který je třeba dlouhodobě vytvářet
rezervy - na pohledávky za dlužníky v konkurzním
a vyrovnávacím řízení, rezerva
na pěstební činnost, - opět jednorázově
se vysazuje les, dlouho se musí vytvářet
rezervy.
Takže prosil bych Českou národní radu,
aby tento zákon přijala, jako zákon tvořící
nezbytnou součást celé daňové
soustavy, jejímiž zákony se právě
nyní zabýváme. Je to zákon zejména
nezbytný pro vybírání daně
z příjmu. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Tomáši Ježkovi a prosil bych společného
zpravodaje pana poslance Roberta Koláře, aby sněmovně
odůvodnil společnou zprávu výborů
ČNR.
Poslanec Robert Kolář: Vážený
pane předsedající, vážené
dámy, vážení pánové, dovolte,
abych přednesl úvodní slovo ke společné
zprávě výborů ČNR k návrhu
poslance Tomáše Ježka na vydání
zákona ČNR o rezervách pro zjištění
základu pro daň z příjmů.
Návrh zákona o rezervách pro zjištění
základu pro daň z příjmů přímo
navazuje na zákon ČNR o dani z příjmů,
jehož projednávání jsme právě
před chvílí přerušili. Tento
zákon ve svém ustanovení § 24, odst.
2, písm. i) uznává rezervy za výdaj
vynaložený na dosažení, zajištění
a udržení příjmů za podmínky,
že způsoby tvorby a výše rezervy budou
upraveny zákonem. Tímto zákonem bude nyní
projednávaná předloha, pokud bude sněmovnou
schválena.
Návrh zákona o rezervách pro zjištění
základu pro daň z příjmů má
velký význam především z hlediska
příjmů státního rozpočtu.
Současně má i význam pro samotné
poplatníky daně z příjmů a
to z důvodu jejich ekonomické a právní
jistoty pokud jde o zjištění základu
dané z příjmů.
Návrh zákona je limitován výší
rezerv. Způsob tvorby rezerv za zdaňované
období a jejich výše musí být
prokazatelná.
Dále považuji za vhodné zmínit skutečnost,
že zákonem navrhovaný systém tvorby
těchto účelových rezerv vychází
z příslušné směrnice Rady evropských
společenství.
Závěrem mého vystoupení dovolte, abych
vás informoval o tom, že návrh zákona
projednal na společném zasedání rozpočtový
a hospodářský výbor s tím,
že doporučují České národní
radě, aby návrh pana poslance Tomáše
Ježka na vydání zákona ČNR o
rezervách pro zjištění základu
pro daň z příjmů schválila
ve znění společné zprávy dle
sněmovního tisku 156.
Pokud se týče vlastní zpravodajské
zprávy, kromě § 2, odst. 2, kde se navrhuje
nahradit slova "finanční úřad"
slovy "finanční orgán", jde u všech
ostatních změn o legislativní úpravy
v tom duchu, že se původní odvolávky
vztahovaly k federálním předlohám,
k federálním zákonům.
Na závěr bych chtěl uvést, že
všechny připomínky tak, jak zazněly
na společném zasedání rozpočtového
a hospodářského výboru, jsou do této
společné zprávy zaneseny.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji
panu společnému zpravodaji a otevírám
rozpravu. Ptám se, kdo se hlásí do rozpravy.
Písemné přihlášky nemám.
Prosím pana navrhovatele. Ptám se pana navrhovatele,
zda hovoří jako poslanec, či jako navrhovatel
tohoto zákona.
Poslanec Tomáš Ježek: Pane místopředsedo,
dovolím si navrhnout v tomto případě
jako poslanec. Protože ještě před malým
okamžikem jsem konzultoval věc s panem ministrem Kočárníkem,
který má malou, leč z pohledu finančního
ministerstva důležitou připomínku ke
společné zprávě k § 5, odst.
2, kde společná zpráva navrhuje slova "finanční
úřad (daňový orgán)" nahradit
slovy "finanční orgán", a já
navrhuji po konzultaci s panem ministrem financí ve slovech
"finanční úřad (daňový
orgán)" vypustit pouze tu závorku "(daňový
orgán)", takže tam zůstanou slova "finanční
úřad".
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Ježkovi a ptám se, kdo se hlásí
do rozpravy?
Poslanec Jiří Uřičář:
Pane předsedající, dámy a pánové,
k § 9 by zněl doplněk, že rezervu lze
vytvářet i pro trvalé kultury zemědělské
a meliorační zásahy. Je to k bodu 1.
Pak by to tedy znělo "Provádět dozorovou
ochranu a výchovu lesních porostů, zemědělských
trvalých kultur a melioračních zásahů".
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Uřičářovi, jako další
se do rozpravy přihlásil pan poslanec Hájek,
kterému se omlouvám, že jsem ho neviděl,
prosil bych však o písemné přihlášky
do rozpravy.
Poslanec Josef Hájek: Pane předsedající,
pane předsedo, dámy a pánové, nemám
žádný pozměňovací návrh,
přesto bych však chtěl sněmovnu upozornit
na jedno nesporné riziko plynoucí z přijetí
tohoto zákona ve vztahu k jeho přímé
vazbě na rozpočtové hospodaření
v roce 1993.
Myslím si, že od předkladatelů by bylo
seriózní, kdyby se alespoň určitým
odhadem pokusili kvantifikovat možné rozpočtové
důsledky, jinými slovy výpadky příjmů
z titulu tvorby těchto rezerv na státní rozpočet,
kterým se budeme patrně na některé
z dalších schůzí velmi odpovědné
a detailně zabývat.
Nejsem s tím spokojen a očekával jsem, že
na to zazní nějaké vysvětlení
v úvodním vystoupení pana poslance Ježka
s tím, že naprosto pomíjíme nebo nevnímáme
velké riziko plynoucí z realizace dikce zákona
v § 8. Jsou to rezervy na pohledávky za dlužníky
v konkurzním a vyrovnávacím řízení.
Jsem přesvědčen o tom - aniž bych měl
nějakou analýzu -, že bankrotová vlna,
která nesporně zasáhne 1. pololetí
1993, způsobí právě podle tohoto §
8 velké nároky na tvorbu těchto rezerv z
tohoto titulu, což se samozřejmě promítne
okamžitě na ztrátě příjmové
schopnosti u daně z příjmů. Sám
kvantifikuji toto riziko ve výši několika miliard
korun, a to si myslím, že tento výpadek státního
rozpočtu rozhodně zanedbatelný není.
Považuji proto v této chvíli za seriózní
naprosto otevřeně o tomto budoucím problému
sněmovnu informovat.
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Hájkovi. Kdo se dále hlásí
do rozpravy?
(Nikdo se nehlásil.)
Pokud se nikdo nehlásí, rozpravu končím
a táži se, zda si pan navrhovatel přeje závěrečné
slovo.- Nepřeje.
Proto prosím pana společného zpravodaje poslance
Roberta Koláře, aby se ujal závěrečného
slova jako společný zpravodaj.
Poslanec Robert Kolář: Vážený
pane předsedající, vážené
dámy a pánové, v rozpravě vystoupili
celkem 3 poslanci.
Jako první vystoupil pan poslanec Ježek, který
navrhuje znění společné zprávy
v § 5 odst. 2, kde se navrhovala slova "finanční
úřad" (daňový orgán) nahradit
slovy "finanční orgán" a změnit
to v tom smyslu, že původní text "finanční
úřad" by se ponechal, pouze by se vypustil
text v závorce "daňový orgán",
to znamená rozhodoval by finanční úřad.
Za garanční výbor se k tomuto návrhu
připojuji.
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji.
Dávám hlasovat o tomto návrhu. Kdo je pro
tento pozměňovací návrh, ať zvedne
ruku! 80.
Kdo je proti tomuto návrhu? 13.
Kdo se zdržel hlasování? 12.
Pozměňovací návrh byl přijat.
Prosím další pozměňovací
návrh.
Poslanec Robert Kolář: Jako druhý
vystoupil v rozpravě pan kolega Uřičář
a navrhoval změnu textu v § 9 odst. 1 - jde o rezervu
na pěstební činnost -, kde v odst. 1 navrhuje
na konec tohoto odstavce... "ochranu a výchovu lesních
porostů", takže navrhuje tečku nahradit
čárkou a pokračovat dále textem...
"trvalých zemědělských kultur
a melioračních zásahů".
Za předkladatele i za garanční výbor
konstatuji, že i s tímto pozměňovacím
návrhem souhlasíme.