Středa 18. listopadu 1992

Poslanec Dalibor Matulka: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové!

Budu mluvit trochu déle, odpusťte mi to, ale předložený návrh ústavního zákona je natolik závažný, že je potřeba se o něm pobavit podrobně.

Chci předložit pozměňovací návrh velmi obsáhlý a chci ho učinit předmětem vaší úvahy, ale zejména předmětem úvahy ústavně právního výboru. Zdůvodnění tohoto mého návrhu bylo z větší části obsaženo ve vystoupení pana poslance Ortmana.

V prvé řadě bych chtěl vyjádřit pozměňovací návrh k samotnému názvu ústavního zákona, kterým se zřizuje Soud ochrany ústavnosti České republiky, neboť dospívám k závěru, že není jediného důvodu, proč by se tento orgán neměl jmenovat Ústavní soud České republiky. Proto tedy navrhuji, aby zákon nesl název "ústavní zákon ČNR o Ústavním soudu České republiky".

Mám pozměňovací návrh k textu čl. 1 navrhuji toto upřesnění s tím, že čl. 1 by zněl: "Zřizuje se Ústavní soud České republiky (dále Ústavní soud) jako soudní orgán ochrany ústavnosti."

Za čl. 1 doporučuji zařadit čl. 2 s textem: "Sídlem Ústavního soudu je Brno." s tím, že tento text by vlastně nahrazoval text čl. 6 ve stávajícím návrhu, kde se mluví o sídle Soudu ochrany ústavnosti.

Pokud jde o čl. 2 návrhu ve znění společné zprávy, navrhuji, aby tento článek se rozčlenil do několika dalších paragrafů a navrhuji podstatné rozšíření rozhodovacích práv a povinností Ústavního soudu takto. Pro jednoduchost budu číst navrhované znění - paní doktorko, já vám to samozřejmě dám - budu tedy číst text, který navrhuji.

V první řadě navrhuji znění článku nyní 3, a to v tomto textu: "Ústavní soud rozhoduje o souladu

a) zákonů s ústavou a ústavními zákony,

b) vládních nařízení, vyhlášek a výnosů s Ústavou, ústavními zákony a ostatními zákony,

c) obecně závazných vyhlášek orgánů územní samosprávy a územních orgánů ve věcech státní správy s Ústavou, ústavními zákony a ostatními zákony,

d) zákonů a jiných obecně závazných právních předpisů s ratifikovanými a vyhlášenými mezinárodními smlouvami o lidských právech a základních svobodách."

Následoval by čl. 4 tohoto textu: "Ústavní soud rozhoduje kompetenční spory mezi ústředními orgány státní správy, jestliže zákon nesvěřil jejich řešení jinému orgánu."

Následoval by čl. 5 tohoto textu: "odst. 1: Ústavní soud podává výklad ústavních zákonů, je-li věc sporná.

Odst. 2: Ústavní soud nezaujímá stanoviska k otázkám souladu návrhů zákonů a jiných právních předpisů s Ústavou a ústavními zákony."

Následoval by čl. 6 tohoto textu: "Ústavní soud rozhoduje o ústavních stížnostech proti opatřením, pravomocným rozhodnutím nebo jiným zásahům orgánů veřejné moci, jestliže stěžovatel tvrdí, že jimi byla porušena Ústavou zaručená základní práva a svobody, anebo lidská práva a základní svobody zaručené ratifikovanými a vyhlášenými mezinárodními smlouvami." (pokračuje Matulka)

"Článek 7: Ústavní soud rozhoduje o tom, zda rozhodnutí o rozpuštění politické strany nebo politického hnutí, nebo jiné rozhodnutí týkající se jejich činnosti jsou ve shodě s ústavními a jinými zákony."

Následoval by článek 8 tohoto znění: "Ústavní soud rozhoduje

a) o ověření nebo neověření mandátu poslance,

b) o odvolání poslance z důvodu ztráty volitelnosti."

"Článek 9: Ústavní soud rozhoduje o ústavnosti postupu lidového hlasování před vyhlášením jeho výsledků."

"Článek 10 odst. 1: Ústavní soud zahajuje řízení podle článků 3, 4 a 5 na návrh

a) nejméně jedné pětiny poslanců ČNR,

b) prezidenta České republiky,

c) vlády České republiky,

d) soudu,

e) generálního prokurátora České republiky,

f) zemského sněmu."

Tady bych se trochu pozastavil. Možná, že je překvapivé, že se tam uvádí text: "prezidenta republiky", kterého nemáme a uvádí se tam "zemský sněm", který také nemáme. Přesto tento návrh myslím vážně, protože se domnívám, že konstituujeme-li ji Ústavní soud České republiky, je tady variantní výběr, které všechny orgány mohou způsobit zahájení řízení Ústavního soudu a tedy dopředu počítáme s tím, že takové orgány budou nebo mohou být podle Ústavy ČR zřízeny.

Odst. 2: v případě, podle čl. 6 Ústavní soud zahajuje řízení na základě ústavní stížnosti dotčené fyzické nebo právnické osoby.

Odst. 3: v případě podle čl. 7 Ústavní soud rozhoduje na návrh toho, kdo je oprávněn jednat za dotčenou politickou stranu nebo politické hnutí.

Odst. 4: v případě podle čl. 8 Ústavní soud zahajuje řízení na návrh dotčeného poslance a v případě podle čl. 153 a) též na návrh politické strany nebo politického hnutí, na jejichž kandidátce byl zvolen poslanec, jehož se věc týká.

Odst. 5: v případě podle čl. 9 Ústavní soud zahajuje řízení na návrh předsednictva ČNR.

Čl. 11: jestliže Ústavní soud svým nálezem vysloví, že je nesoulad mezi právními předpisy uváděnými v čl. 3, pozbývají dotčené právní předpisy, jejich části nebo jejich ustanovení účinnosti. Orgány, které tyto předpisy vydaly, jsou povinny je do šesti měsíců od vyhlášení nálezu ve Sbírce zákonů uvést do souladu s ústavními zákony mezinárodními smlouvami, nebo zákony. Neučiní-li tak, pozbývají takové právní předpisy, jejich části nebo ustanovení platnosti po šesti měsících od vyhlášení nálezu.

Čl. 12.: proti rozhodnutí Ústavního soudu není přípustný opravný prostředek.

Čl. 13, odst. 1: Ústavní soud se skládá z 11 soudců odst. 2: soudce Ústavního soudu jmenuje na období sedmi let prezident České republiky z 22 kandidátů navržených ČNR.

Odst. 3: za soudce Ústavního soudu může být navržen občan, který je volitelný do ČNR, dosáhl věku 35 let, má vysokoškolské právnické vzdělání a je nejméně 10 let činný v právnickém povolání.

Čl. 14. soudce Ústavního soudu skládá do rukou předsedy ČNR slib tohoto znění: "Slibuji na svou čest a svědomí, že budu chránit neporušitelnost základních práv a svobod, řídit se ústavními a jinými zákony ČNR a rozhodovat podle svého nejlepšího přesvědčení nezávisle a nestranně.

Čl. 15, odst. 1: soudce Ústavního soudu se může své funkce vzdát.

odst. 2.: prezident České republiky soudce Ústavního soudu odvolá:

a) na návrh ČNR, jestliže byl pravomocně odsouzen v trestné věci,

b) na základě výsledku kárného řízení, které se vedlo proti soudci, jestliže jeho odvolání navrhl Ústavní soud.

c) jestliže soudce nevykonává svoji funkci více než jeden rok,

d) jestliže byl soudce zbaven způsobilosti k právním úkonům

Čl. 16, odst. 1.: soudce Ústavního soudu nelze trestně stíhat, ani ho vzít do vazby bez souhlasu Ústavního soudu. Odepře-li Ústavní soud souhlas, je stíhání navždy vyloučeno.

odst. 2: byl-li soudce Ústavního soudu zadržen z důvodu připuštěného zákonem, je příslušný orgán povinen to ihned oznámit Ústavnímu soudu. Nedá-li Ústavní soud souhlas, musí být soudce ihned propuštěn.

odst. 3: soudce Ústavního soudu může odepřít svědectví o věcech, o nichž se dozvěděl při výkonu své funkce, a to i když přestal být soudcem.

Čl. 17, odst. 1: funkce soudce Ústavního soudu je neslučitelná s funkcí poslance ČNR, s členstvím ve vládě a s funkcí v politické straně nebo v politickém hnutí.

odst. 2.: soudci Ústavního soudu vykonávají funkci jako své zaměstnání. Výkon této funkce je neslučitelný:

a) s jinou výdělečnou nebo hospodářskou činností s výjimkou správy vlastního majetku a činností vědeckou, pedagogickou, literární a uměleckou.

b) s funkcí, nebo pracovním poměrem (a jiným rovnoprávným vztahem) v státním orgánu ČR,

c) s jinou funkcí, jejíž výkon by byl na újmu nezávislého výkonu funkce soudce

Čl. 18: Ústavní soud je příslušný pro další řízení ve věcech zahájených u Ústavního soudu ČSFR v případě, že věc náleží do jeho působnosti podle čl.3.

Čl. 19: organizaci Ústavního soudu, postavení jeho soudců, řízení před ním, jakož i náhradu nákladů na jeho činnost upraví zákon ČNR,

Čl. 20. tento Ústavní zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Dámy a pánové, tímto svým obsáhlým projevem jsem se jednak snažil doplnit předlohu, která nám byla rozdána o věci, které v předloženém návrhu chybí a chybět by neměly. Jednak jsem v tomto pozměňovacím návrhu provedl několik úprav spíše legislativního rázu, že tam věci, které v předloze třeba jsou, jsou zařazeny na jiné místo, nezmiňoval jsem se o každém případu zvlášť z důvodů časových, považoval jsem za racionálnější přečíst návrh tak, jak jsem ho předložil v logice věci.

Nedělám si iluze o tom, že by asi nebylo rozumné jednotlivě teď hlasovat o jednotlivých pozměňovacích návrzích. Zřejmě bychom tady trávili mnoho hodin a proto navrhuji, aby v dané chvíli bylo jednání o předloze přerušeno a aby připomínky už řečené včetně pozměňovacího návrhu mého, případně pozměňovacích návrhů dalších, byly předány ústavně právnímu výboru a projednávání bodu, který je nyní otevřen, aby se přerušilo do doby projednání v ústavně právním výboru. Kladu to jako procedurální návrh, pokud by mu nebylo sněmovnou vyhověno, potom musím trvat na tom, aby se o mém pozměňovacím návrhu hlasovalo tak, jak jsem jej předložil.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Matulkovi, jeho procedurálnímu návrhu rozumím tak, že navrhuje přerušení po skončení celé rozpravy, v podstatě tak, jak navrhoval již kolega Ortman.

Prosím pana poslance Wagnera, který se hlásí s faktickou poznámkou. Než dojde k řečništi, dovolím si vám oznámit, že přihláška pana poslance Matulky byla poslední písemnou přihláškou do rozpravy.

Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, po vyslechnutí posledního procedurálního návrhu, a zejména obsáhlého návrhu měnícího charakter předložené osnovy, mám za to, že je potřeba zmínit, že vláda ČR s touto osnovou nesouhlasila a že i z tohoto důvodu považuji za rozumné nikoliv rozpravu ukončit, ale rozpravu přerušit s tím, že bude požádána vláda ČR, aby se vyjádřila nejen k původní předloze, ale zejména i k pozměňovacím návrhům, které v rozpravě odezněly. Mám za to, že k takto vážnému návrhu, jako je Ústavní zákon bychom měli vzít v úvahu stanovisko České vlády. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Wagnerovi. Dovolte mi, abych učinil jednu drobnou poznámku, jako jeden z poslanců. Možná, že některé pozměňovací návrhy se staví k předloze, jako bychom se snažili vytvořit Ústavní soud České republiky. Já tomu rozumím spíš tak, že se snažíme vytvořit orgán, který překlene období, které stojí bezprostředně před námi. Beru to jako součást pozměňovacího návrhu. Myslím, že otázkou stanoviska vlády už se zabývala paní společná zpravodajkyně, zmiňovala se o tom ve svém úvodním slově.

Dámy a pánové jenom ještě komentář k tomu, co navrhl pan kolega Wagner. Přesto, co zde zaznělo z jeho úst, bych se přimlouval za uzavření rozpravy, tak, jak to děláme vždy, s tím, že k pozměňovacím návrhům z celé rozpravy se budou moci navrhovatelé zřejmě vyjádřit, můžeme si vyžádat stanoviska podle toho, jak uznáme za vhodné, poté případně rozpravu otevřít. Je těžko žádat stanovisko ke všem pozměňovacím návrhům, ale jenom zčásti rozpravy nebo jenom z rozpravy, která ještě nebyla uzavřena. Myslím, že tady k tomu přistupujeme vyloženě z hlediska věcného, takže možná navrhovatel po posouzení některých návrhů sám navrhne po případném přerušení a znovu zahájení projednávání toho bodu otevření rozpravy. Hlásí se někdo s procedurálním návrhem?

Prosím, pan kolega Matulka.

Poslanec Dalibor Matulka: Jenom na vysvětlenou, jak jsem to mínil, že bychom rozpravu přerušili poté, když se do ní nebude nikdo hlásit. Je to prakticky totéž, i když je to formálně něco jiného.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Já bych rád, abyste nebrali tu mou tendenci uzavřít rozpravu jako tendenci zablokovat další projednávání tohoto bodu. V další části projednávání tohoto bodu zazněla důležitá stanoviska, příp. pozměňovací návrhy, tak jak vyplynou z dalšího jednání. Já jenom považuji za racionální uzavřít rozpravu tak, aby ty orgány, které se tím budou zabývat, mohly vyjádřit k tomu, co zaznělo v celé rozpravě.

To je postup, který jsme, prosím, souhlasně používali vždy, když jsme uznali za vhodné, tak se rozprava, po dohodě většiny sněmovny, otevřela znovu. Nechtěl jsem zde cokoli manipulovat nebo omezovat.

Pan kolega Výborný se hlásil s procedurálním návrhem, potom se hlásí do rozpravy pan poslanec Kozák.

Poslanec Miloslav Výborný: Nejde o procedurální návrh, pouze o faktickou poznámku. Po tom, co jsme vyslechli pozměňovací návrhy tak, jak je přednesl kolega Matulka, samozřejmě se nebudu k nim sám vyjadřovat. V každém případě svolám poradu navrhovatelů, to je schůzi ústavně právního výboru. Myslím, že toto mé sdělení postačuje k tomu, abychom si ušetřili jedno hlasování, zda má výbor zaujímat stanovisko. Musí ho zaujmout.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji za toto sdělení. Prosím pan poslanec Kozák.

Poslanec Stanislav Kozák: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, s ohledem na skutečnost, že zde bylo několikrát řečeno, že jde o určité provizorium, tento návrh zákona, který nám byl předložen, doporučuji přijmout tento pozměňovací návrh: Jedná se o čl. 11, kde za slovem "účinnosti" dochází ke škrtání celého textu až do konce věty a nahrazuje se "30. červnem 1993".

Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ano, děkuji, kdybyste byl tak hodný a mohl svůj návrh předat společné zpravodajce, anebo upřesnit jeho znění.

Nemám dalších přihlášek do rozpravy. Prosím, pan poslanec Bílý.

Poslanec Jiří Bílý: Rád bych za poslanecký klub HSD-SMS vyjádřil také naše stanovisko v tom směru, že my posuzujeme tento zákon podle určité časové návaznosti, a to do jaké míry vlastně může tento Soud ústavní ochrany vlastně chránit ústavnost. Co tomu především brání, že neexistuje recepční norma, tedy transformační zákon, a proto, zvlášť když tato ústavní ochrana má mít i nalézací pravomoc, v podstatě vytváříme nové právo, nebo tento soud vytváří nové právo, takže by to vlastně mohlo ohrozit demokratické zásady tohoto státu.

Proto my navrhujeme, aby tento zákon byl odložen, jednání o něm přerušeno a aby byl projednáván až po schválení recepční normy.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Je to prosím stanovisko klubu? Ano. Děkuji. S faktickou poznámkou se hlásí ...

Poslanec Jiří Bílý: Chci to, prosím, ještě doplnit. Je to stanovisko klubu HSD-SMS, který není žádným orgánem HSD-SMS podle těchto stanov.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Já jsem poněkud ztratil přehled, s faktickou poznámkou se hlásí pan kolega Kryčer a potom zřejmě s upřesněním svého pozměňovacího návrhu pan kolega Kozák.

Poslanec Jan Kryčer: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, chtěl bych poopravit kolegu Bílého, nemluvil za klub HSD-SMS, mluvil pouze za sebe.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji, prosím pana poslance Kozáka, aby se ujal slova.

Poslanec Stanislav Kozák: Já bych si, pane předsedající, dovolil upřesnit svůj pozměňovací návrh, protože tam došlo k malému faux pas. Ten článek 11 by se upravoval v odst. 2 tím, že za konec věty, jak je ve společné zprávě, by se doplnila slova "nejpozději však dnem 30. června 1993".

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ano, děkuji za toto upřesnění. Chci se zeptat, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy?

Prosím, pan kolega Ortman.

Poslanec Jaroslav Ortman: Pane místopředsedo, já bych doporučoval, jestli by bylo možno hlasovat o procedurálním návrhu v duchu toho, co jsem říkal zde ve svém vystoupení jako první. Navrhoval bych, aby teď sněmovna svým usnesením přerušila projednávání tohoto bodu, aby se mohl sejít ústavně právní výbor a zpracovat všechny návrhy, které zde padly. Tedy i koncepční výhrady, které jsme adresovali my ve svém stanovisku. Pak bychom se mohli se závěry seznámit a rozprava by mohla pokračovat případně podle názorů jednotlivých poslanců.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Já jsem měl pocit, pane kolego, korigujte mě případně, že informace, která zazněla od předsedy ústavně právního výboru, je s tím takřka stoprocentně v souladu. Vy také plédujete, aby nebyla ukončena rozprava? Já bych plédoval pro to, abychom si více věřili. Tak jako tak předpokládám, že zástupce navrhovatele teď posoudí vše, co zaznělo v rozpravě.

Dámy a pánové, chci se zeptat, zda se v tomto okamžiku chystá vystoupit pan kolega Výborný? Není tomu tak. On už nám sdělil své stanovisko, to jest v hrubých rysech to, co bude navrhovat věcně. Já tedy neukončuji rozpravu, chci se zeptat, jak asi by časově viděl pan kolega Výborný naše další možnosti, pokud se této předlohy týče.

Poslanec Miloslav Výborný: Vzhledem k tomu, že souběžně, jak předpokládám, bude moci proběhnout druhé kolo voleb, požádal bych o přerušení projednávání tohoto bodu pořadu do 14 hodin s tím, že jsem přesvědčen, že do 14 hodin ústavně právní výbor jako navrhovatel bude moci podat svoje stanovisko.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ano, děkuji. Dámy a pánové, je zde návrh, abychom se vrátili k projednávání tohoto bodu ve 14 hodin. Přerušuji tedy projednávání tohoto bodu, domnívám se, že je to souhlasné stanovisko, že využiji svého práva předsedajícího, aniž bych o tom dával hlasovat, tak vyhovím všemu, co zde zaznělo.

Dámy a pánové, já bych si dovolil předložit vám takovýto návrh dalšího postupu.

Pokračovali bychom dalším bodem programu, kterým jsou interpelace, otázky a podněty poslanců České národní rady.

Vím, že technicky je připravené druhé kolo voleb, které bychom vyhlásili na začátku delší přestávky, kterou využijeme na oběd. Výbory, které se tím budou chtít zabývat, budou mít příležitost. Ústavně právní výbor je svoláván na 12.45 hodin. Jestliže není námitek proti tomuto návrhu - hlásí se pan poslanec Wágner.

Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, nezbývá mi nic jiného než kategoricky protestovat proti tomu, aby při každé schůzi byly interpelace prováděny způsobem, který je nedůstojný každého parlamentu na světě, za nepřítomnosti vlády. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Projevím svou tendenci kultivovat jednání naší sněmovny tím, že nebudu reagovat.

Dámy a pánové, dovolil bych si přistoupit k projednávání dalšího bodu našeho programu, kterým jsou

IX.

Interpelace, otázky a podněty poslanců České národní rady na členy vlády České republiky

Do rozpravy se přihlásila paní poslankyně Marie Stiborová.

S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Wagner. Omlouvám se paní poslankyni Stiborové, dávám mu slovo.

Poslanec Jozef Wagner: Rovněž se omlouvám paní poslankyni Stiborové, ale zároveň se omlouvám vám, že zdržuji technickou poznámkou. Nicméně jsem tak povinen učinit, abychom skutečně kultivovali své jednání, a to v souladu s usnesením předsednictva ČNR 201, které jednoznačně žádá, v souladu s § 15 odst. 1 Jednacího řádu ČNR, aby se poprvé projednávání bodu Interpelace, otázky a podněty poslanců ČNR na členy vlády ČR zúčastnili všichni členové vlády. Ptám se, co už hodláme dodržovat, když už ani svá vlastní usnesení.

Byl bych rád, aby pan řídící schůze, pan místopředseda Vlach, vysvětlil svou poznámku o kultivaci a dal ji do souladu s naší schopností plnit usnesení předsednictva a respektovat je a plnit vůbec smysl naší práce. Jaký smysl má interpelace, když nelze reagovat na místě, když eventuálně poslanec nemůže splnit svůj právní nárok, který ze zákona - z Jednacího řádu - má, to je nárok požádat sněmovnu, aby rozhodla o zkrácení lhůty, aby člen vlády musel odpovědět ihned. Je mi líto, s takovýmto postupem nelze souhlasit.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu kolegovi Wagnerovi. Je zde nějaká další faktická poznámka? Jestliže tomu tak není, dávám v souladu se zákonem o Jednacím řádu slovo členovi vlády, který se přihlásil.

Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Chci jen vysvětlit, že momentální nepřítomnost vlády dnešního dne není výrazem nějaké arogance vlády vůči svému parlamentu, ale obrazem faktu, že vláda v dopoledních hodinách projednávala poslanecké návrhy zákonů, které sami předkladatelé i výbory projednávali, považovali za urgentní. Návrhy byly doručeny vládě buď v pátek večer nebo v pondělí a jiná cesta se nenalezla.

Dávám tedy v úvahu této sněmovně, zda by chtěla pokračovat bodem Interpelace, podněty a otázky za toliko mé účasti s tím, že v případě, kdyby se dospělo k bodu, kdy by si interpelant přál přítomnost kteréhokoliv člena vlády, vůči němuž svou interpelaci adresoval, tak by se mohl tento bod Interpelace posunout v pořadí.

Opakuji, dávám to pouze v úvahu této sněmovně.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu místopředsedovi Kalvodovi. Dal bych slovo paní poslankyni Stiborové. Do rozpravy se dál přihlásil pan poslanec Šoler.

Poslankyně Marie Stiborová: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Obracím se s podnětem na ministra vnitra ČR pana Rumla. Chápu, že některé dotazy, podněty a interpelace jsou velmi významné a z toho důvodu je nutné, aby byl přítomen člen vlády. V mém případě věc takto nestojí.

V říjnu t.r. zahájila na našem území činnost firma Europartner s.r.o Carlo Bosch Co. Merano. Její zboží je vskutku na našem trhu dosud nevídané. Nářadí, které nabízejí, obsahuje téměř veškerou otevírací techniku, vztahující se k otevírání vložek bezpečnostních zámků. Zařízení umožňuje obratem otevřít nejen vložky bezpečnostních zámků, ale i zámků na křížové klíče, autozámky, visací zámky a další. Dalším bonbonkem je i například souprava autokiller Europa, kterou lze otevřít téměř všechna vozidla vyskytující se na západoevropských trzích. Zboží je možno objednat a nakoupit na základě předložení živnostenského listu v profesi zámečník.

Jak vyplývá z průzkumu veřejného mínění, jsou občané naší republiky znepokojeni a nespokojeni se zvyšující se kriminalitou ve státě i s ochranou bezpečnosti jich samých a jejich majetku. Svůj podnět tedy směřuji k tomu, zda ministerstvo vnitra ČR ví o výše uvedené skutečnosti, a ptám se, jak hodlá svými nástroji a v rámci tržní ekonomiky zabezpečit, že výše uvedených zařízení nebude zneužito proti majetku jak fyzických, tak i právnických osob, i bezpečnosti občanů našeho státu.

Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji paní poslankyni Stiborové a předávám slovo panu poslanci Šolerovi.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP