Poslanec Karel Mach: Pak vystoupil pan poslanec Matějka
a podle mého názoru nepředložil žádný
pozměňovací návrh, pouze podpořil
stanovisko paní poslankyně Matouškové.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
S faktickou poznámkou se hlásí pan kolega
Matějka.
Poslanec Jaroslav Matějka: Já se sněmovně
velmi omlouvám, ale předpokládal jsem, že
paní kolegyně předložila ten návrh
a já ho podpořím. Čili v tomto okamžiku
tento návrh beru jako svůj a to znamená,
že navrhuji stažení prvního paragrafu
projednávaného zákona.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano, zeptám se sněmovny, zda má někdo
námitky proti tomuto postupu? Domnívám se,
že to není v rozporu s jednacím řádem,
i já se přikláním k tomuto výkladu
tak, jak probíhala rozprava.
Poslanec Karel Mach: Čili, jestli mohu, pane předsedající,
říci, tento návrh tedy zní na vypuštění
§ 4 a zůstane tam § 15. O tom by se mohlo dát
hlasovat, myslím, že je to jasné.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano, děkuji.
Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku. 75. Děkuji.
Kdo je proti? 46. Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? 46. Děkuji.
Tento návrh nebyl přijat.
Prosím další pozměňovací
návrh.
Poslanec Karel Mach: Poslední pozměňovací
návrh předložil pan poslanec Procházka.
Tento pozměňovací návrh zní:
V § 2 odst. 3 zákona 569/1991 Sb. navrhuje toto znění:
"Pozemkový fond vydává náhrady
oprávněným osobám, kdy je povinnou
osobou obec nebo stát. Při poskytování
těchto náhrad nepodléhá zákonu
o působnosti orgánů České republiky
ve věcech převodu majetku na jiné osoby a
o Fondu národního majetku."
Myslím, že je to jasné a můžeme
dát hlasovat o tomto návrhu.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano, děkuji.
Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku. 75. Děkuji.
Kdo je proti? 45. Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? 44. Děkuji.
Tento návrh nebyl přijat.
Poslanec Karel Mach: Tím se tedy vyčerpaly
všechny pozměňovací návrhy, které
byly předloženy a já se domnívám,
že bychom mohli hlasovat o celém zákoně.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano, nyní budeme hlasovat o celém návrhu
zákona.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
ČNR, kterým se mění zákon ČNR
č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České
republiky, podle sněmovního tisku 50, ve znění
společné zprávy výborů ČNR,
podle sněmovního tisku 93 a schválených
pozměňovacích návrhů, ať
zvedne ruku. 104. Děkuji.
Kdo je proti? 16. Děkuji.
Konstatuji, že vládní návrh zákona
o Pozemkovém fondu České republiky byl přijat.
Tím jsme projednali šestý bod našeho programu.
O slovo se hlásí pan ministr Lux.
Místopředseda vlády ČR a ministr
zemědělství Josef Lux: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
dámy a pánové, děkuji za projednání
a podporu tohoto vládního návrhu zákona.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano, děkuji. Hlásí se ještě společný
zpravodaj. Prosím, pan poslanec Mach.
Poslanec Karel Mach: Již dlouho nezdržím,
naváži na pana kolegu Budinského a myslím,
že je mou povinností, já jsem to neřekl
sněmovně dopředu, že jsem jedním
z členů prezídia Pozemkového fondu
České republiky.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji za toto dodatečné sdělení.
Dámy a pánové, nemám zprávy
o tom, jak daleko jsou ověřovatelé se sčítáním
hlasů, předpokládám, že tato
složitá procedura nebyla ještě skončena,
přistoupíme tedy k projednávání
bodu
Předložený návrh odůvodní
pan poslanec Marek Benda, kterého prosím, aby se
ujal slova.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážený pane místopředsedo české
vlády, dámy a pánové. Skupinou navrhovatelů
- mne, Ivana Maška, Anny Röschové, Miloslava
Výborného, Ondřeje Zeminy - jsem byl pověřen,
abych vám předložil návrh zákona
ČNR o Sbírce zákonů. Vycházíme
z toho, že i podle včerejšího usnesení
ČNR k návrhu federálního zákona
o zániku federace je velmi pravděpodobné,
že dnem 1. ledna přestane existovat federace v dnešní
podobě a tím pádem zanikne i federální
Sbírka zákonů. Proto jsme pokládali
za nezbytné, aby v České republice byla zřízena
Sbírka zákonů, aby zákony mohly nabývat
platnosti a účinnosti nebo mohly být vyhlašovány
a mohly nabývat účinnosti.
Vycházeje ze zákonů 131/89 o Sbírce
zákonů a ze zákona 172 z roku 1989 o vyhlašování
obecně závazných právních předpisů
a jiných opatření orgánů ČSR
ve Sbírce zákonů, připravili jsme
návrh zákona České národní
rady o Sbírce zákonů. Návrh zákona
předpokládá zachování v podstatě
dosavadní praxe vydávání zákonných
norem. Ve Sbírce zákonů se budou uveřejňovat
všechny obecně závazné právní
předpisy, ústavní zákony, rozhodnutí
Ústavního soudu, obyčejné zákony,
vyhlášky ministerstev a další věci,
pokud tak stanoví zákon. Dále budou ve Sbírce
zákonů vyhlašovány mezinárodní
smlouvy, případně - pokud se bude jednat
o smlouvy, které není třeba vyhlašovat
v plném znění - budou vyhlašována
pouze oznámení o jejich vydání. Sbírka
zákonů bude vycházet v českém
jazyce podle tohoto návrhu zákona a za její
vydávání bude zodpovědné ministerstvo
vnitra ČR. Předpokládáme účinnost
zákona dnem 10. prosince 1992, aby již základní
normy vznikajícího samostatného českého
státu, které budeme nepochybně v nejbližších
týdnech přijímat, jako je Ústava České
republiky, zákon o státních symbolech, případně
recepční normy, mohly být vydány ve
Sbírce zákonů ČR.
Tolik stručně předkládací zpráva
a žádám vás, abyste zákon schválili.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Marku Bendovi a prosím pana
společného zpravodaje výborů, člena
ústavně právního výboru poslance
Libora Nováka, aby sněmovně odůvodnil
společnou zprávu výborů.
Poslanec JUDr. Libor Novák: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, vážené dámy, vážení
pánové. Ústavně právní
výbor projednal na své schůzi 11. listopadu
1992 návrh skupiny poslanců na vydání
zákona o Sbírce zákonů ČR a
vyslovil k němu některé legislativní,
technické a textové připomínky, které
máte uvedeny ve zprávě ústavně
právního výboru - sněmovní
tisk č. 135.
Dále ústavně právní výbor
přijal usnesení, jímž doporučuje
České národní radě, aby vyslovila
souhlas s návrhem tohoto zákona s těmito
připomínkami.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Liboru Novákovi. Otevírám
rozpravu k tomuto návrhu zákona. Hlásí
se někdo do rozpravy?
(Nikdo se nehlásí).
Jestliže tomu tak není, rozpravu uzavírám.
V tomto okamžiku myslím, že nemá smysl,
aby se znova vyjadřoval jak zástupce navrhovatelů,
tak společný zpravodaj. Budeme hlasovat o návrhu
zákona.
Kdo souhlasí s návrhem pana poslance Marka Bendy
a dalších na vydání zákona ČNR
o Sbírce zákonů podle sněmovního
tisku 134 ve znění společné zprávy
výborů ČNR podle sněmovního
tisku 135, ať zvedne ruku. 104.
Kdo je proti? Nikdo. Děkuji. Konstatuji, že jsme schválili
tento návrh zákona a tím jsme projednali
bod č. 7.
V tomto okamžiku se chci zeptat, zda můžeme být
seznámeni s výsledky tajné volby. Prosím
pana poslance Motyčku, aby se ujal slova.
Poslanec Ludvík Motyčka: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové. Dovolte
mi, abych vás seznámil s výsledky našeho
hlasování.
Celkem bylo vydáno 180 hlasovacích lístků.
Odevzdáno bylo 175 platných hlasovacích lístků,
2 hlasovací lístky byly neplatné.
Pro pana Josefa Abrháma bylo odevzdáno 68 platných
hlasů. Pan Josef Abrhám nebyl zvolen v tomto kole
členem prezidiální rady Nejvyššího
kontrolního úřadu České republiky.
Pro pana Bašeho bylo odevzdáno 77 platných
hlasů. Pan Jan Baše nebyl zvolen členem prezidiální
rady Nejvyššího kontrolního úřadu
ČR v prvním kole.
Pro pana Karla Bidlo bylo odevzdáno 125 platných
hlasů. Pan Karel Bidlo byl zvolen členem prezidiální
rady Nejvyššího kontrolního úřadu
ČR.
Pro Jiřího Fišeru bylo odevzdáno 66
platných hlasů. Pan Jiří Fišera
nebyl v prvním kole zvolen členem prezidiální
rady Nejvyššího kontrolního úřadu
ČR.
Pro Kateřinu Hájkovou bylo odevzdáno 77 platných
hlasů. Paní Kateřina Hájková
nebyla zvolena v prvním kole členkou prezidiální
rady Nejvyššího kontrolního úřadu
ČR.
Pro Bohdana Hajduka bylo odevzdáno 67 platných hlasů.
Pan Bohdan Hajduk nebyl zvolen členem prezidiální
rady Nejvyššího kontrolního úřadu
ČR v 1. kole.
Pro Jaromíra Kapustu bylo odevzdáno 77 platných
hlasů. Pan Jaromír Kapusta nebyl zvolen členem
prezidiální rady Nejvyššího kontrolního
úřadu ČR v 1. kole.
Pro Petra Zajíčka bylo odevzdáno 28 platných
hlasů. Pan Petr Zajíček nebyl zvolen členem
prezidiální rady Nejvyššího kontrolního
úřadu ČR v 1. kole.
To je výsledek prvního kola našeho hlasování.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Prosil bych tedy Kancelář, aby vyhotovila
hlasovací lístky pro druhé kolo. Jakmile
budou připraveny, vyhlásíme druhé
kolo tajné volby. Děkuji panu poslanci Motyčkovi
a budeme pokračovat v našem programu.
Dalším bodem programu je
Předložený návrh odůvodní
pan poslanec Miloslav Výborný, kterého prosím,
aby se ujal slova.
Poslanec Miloslav Výborný: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
dámy a pánové. Ústavně právní
výbor ČNR na své 14. schůzi dne 29.
října t.r. přijal své usnesení
č. 110, jímž navrhl České národní
radě přijetí ústavního zákona,
kterým se zřizuje Soud ochrany ústavnosti
České republiky.
Domnívám se, že bude korektní, když
se jedná o návrh orgánu ČNR, abych
vás hned v úvodu seznámil s tím, že
se nejednalo o návrh, který by členové
ústavně právního výboru, poslanci
tohoto výboru podpořili jednomyslně. Koneckonců
přislíbili jsme tuto informaci také schůzi
ČNR sdělit. Pro usnesení, jímž
ústavně právní výbor navrhuje
tento ústavní zákon, hlasovalo z 16 přítomných
poslanců 11, proti byli dva, zástupce Levého
bloku a HSD-SMS, tři poslanci se zdrželi hlasování
- jeden zástupce HSD-SMS a dva zástupci SPR-RSČ.
Jednací řád ČNR i tak dovoluje, aby
orgán ČNR návrh usnesení, návrh
zákona podal. Smyslem navrhovaného ústavního
zákona je zabránit tomu, aby pro případ
zániku České a Slovenské Federativní
Republiky, a tedy i pro případ zániku federálního
ústavního soudu, který byl zřízen
ústavním zákonem č. 91/1991 Sb., nastalo
vakuum v ochraně ústavnosti, a zabezpečit,
aby ústavnost bez jakéhokoliv přerušení
mohla být ochraňována i pro případ
zániku ústavního soudu federace. Důvodová
zpráva podrobněji vysvětluje další
důvody, které ústavně právní
výbor vedly k tomu, aby tento návrh zákona
byl podán. Děkuji za pozornost pro tuto chvíli
a mám za to, že by se mohl ujmout slova zpravodaj.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Výbornému a prosím
společnou zpravodajku paní poslankyni Annu Röschovou,
aby sněmovně odůvodnila společnou
zprávu výborů ČNR.
Poslankyně Anna Röschová: Vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
dovolte, abych přednesla společnou zprávu
všech výborů, které projednávaly
návrh tohoto ústavního zákona. Nebudu
ve svém úvodu příliš dlouze hovořit
o potřebnosti tohoto návrhu, protože si myslím,
že pan navrhovatel takto učinil a velice podrobně
jsme to všichni projednávali ve svých výborech.
Shrnu jednání výborů.
Návrh zákona - tisk 88 byl projednán všemi
výbory ČNR, přičemž výbor
ČNR petiční pro lidská práva
a národnosti s předloženým návrhem
ústavního zákona vyslovil nesouhlas a nedoporučuje
sněmovně jeho přijetí. Zemědělský
výbor nepřijal žádné usnesení.
Ostatní výbory přijaly doporučující
usnesení, tj. taková usnesení, že s
pozměňovacími návrhy doporučují
České národní radě, aby tento
návrh zákona přijala.
Při schůzi zpravodajů, na které byla
vypracována společná zpráva navrhovatelem,
i zpravodajové akceptovali všechny návrhy,
které odezněly z výborů, všechny
návrhy legislativní rady vlády, kromě
jednoho návrhu, který máte ve společné
zprávě na číslo listu 6, kde jsou
připomínky nezařazené do společné
zprávy. To byla připomínka výboru
pro veřejnou správu, regionální rozvoj
a životní prostředí. Jinak byly všechny
připomínky do návrhu zapracovány.
Dále mi dovolte, abych přečetla připomínku
rozpočtového výboru ČNR. Berte to,
prosím, jako upozornění do budoucna, ono
to nepříliš souvisí s tímto návrhem,
ale slíbila jsem na poradě zpravodajů, že
toto učiním.
Rozpočtový výbor ČNR upozorňuje,
že z hlediska časové návaznosti je žádoucí,
aby před nabytím účinnosti ústavního
zákona ČNR, kterým se zřizuje soud
ochrany ústavnosti, byla přijata recepční
norma týkající se zákonů ČSFR.
Rozpočtový výbor má za to, že
by zde mělo odeznít, že by zákon o transformaci
zákonů měl přijít velice brzo
na pořad schůze ČNR.
To je úvodem velice stručně vše. Pane
předsedající, prosím o otevření
rozpravy.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Otevírám rozpravu k tomuto návrhu
zákona. Jako první se přihlásil do
rozpravy pan kolega Ortman, kterému dávám
slovo. Připraví se pan poslanec Benda.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený pane
předsedo ČNR, vážený pane předsedající,
kolegyně a kolegové. Chtěl bych vás
seznámit se stanoviskem klubu Levého bloku k návrhu
ústavního zákona, kterým se zřizuje
Soud ochrany ústavnosti ČR. Klub poslanců
LB konstatuje, že absence ústavního soudnictví
v ústavním systému České republiky
je vážným nedostatkem. Považuje za chybu,
že k dnešnímu dni neexistuje v České
republice institut ústavního soudu, ačkoliv
čl. 20 ústavního zákona 91/1991 Sb.
obsahuje zmocnění, že Česká národní
rada může svým ústavním zákonem
upravit ústavní soudnictví České
republiky. Předložený návrh ústavně
právního výboru - tisk 88 je však pouhým
provizoriem, obsahujícím řadu koncepčních
nedostatků. Důvodová zpráva k tomuto
tisku uvádí: Členství České
republiky v Radě Evropy je podmiňováno účinnou
ochranou lidských práv v žadatelském
státě, kterou takový uchazeč o členství
prokáže podpisem evropské úmluvy o lidských
právech a protokolu k ní, a dále existencí
ústavního orgánu pro ochranu lidských
práv. Neexistence ústavního soudu České
republiky po zániku ČSFR (cituji stále z
důvodové zprávy) by zřejmě
zkomplikovala vstup ČR do Rady Evropy. Členství
v Radě Evropy je pak vyžadováno jako předpoklad
pro navázání těsnějších
vztahů státu s Evropským společenstvím.
Komplikace při začleňování
do Rady Evropy by také znesnadnila spolupráci ČR
s Evropským společenstvím i v souvislosti
s asociační smlouvou. Konec citátu.
Řešení navržené ústavně
právním výborem podle našeho názoru
tyto podmínky nenaplňuje. 1. V celém tisku
postrádáme základní princip ústavního
soudnictví, kterým je přímo deklarovaná
nezávislost a vázanost soudců jedině
ústavou a ústavními zákony. 2. Návrh
neobsahuje přesně vymezené ústavní
důsledky nálezů tohoto orgánu ústavnosti.
Není ani řešena otázka aktivní
legitimace, tedy toho, kdo může podat návrh.
3. Navrhované ustanovení čl. 8 o přiměřené
platnosti federálního ústavního zákona
č. 91/1991 Sb., federálního zákona
č. 491/1991 Sb. a organizačního a jednacího
řádu ústavního soudu odporuje zásadám
tvorby ústavních norem. Ústavní právo
je právo rigidní a nepřipouští
směšování s právními normami
nižší právní síly. Nelze
např. stanovit, že pro organizaci a pravomoc ČNR
platí přiměřeně jednací
řád Federálního shromáždění
a jeho usnesení o volbě prezidenta. Proti ustanovení
o analogii lze argumentovat i tím, že návrh
neobsahuje ustanovení o tom, který orgán
je kompetentní vyložit pojem "platí přiměřeně".
Kdo posoudí, zda použití jednotlivých
ustanovení bude opravdu přiměřené?
4. I když návrh je koncipován jen pro přechodné
období jako provizorní, nelze upustit od náležitostí,
které musí mít ústavní zákon.
Kromě toho i provizorium je třeba časově
limitovat, jinak by mohlo trvat až do příštích
voleb nebo ještě déle. Např. slovy "nejpozději
však dnem 31. 3. 1993". 5. V návrhu není
obsaženo právo politických stran a hnutí
podávat návrhy na zahájení řízení
v případě jejich rozpuštění
nebo jiného rozhodnutí, které se týká
jejich činnosti. Ústavní soud v takovém
případě rozhoduje jen tehdy, jestliže
strana nebo hnutí vykonává svou činnost
v obou republikách. Po 1. lednu 1993 - jak je možné
postřehnout z určitých dohod mezi ODS a HZDS
- to už patrně nebude možné. Proto je
třeba citované ustanovení čl. 7 převzít.
Podle § 15 zákona 424/1991 Sb., o politických
stranách, o rozpuštění stran a hnutí
a pozastavení činnosti rozhoduje Nejvyšší
soud v jediném stupni s konečnou platností.
- Protože každé rozhodnutí ve věcech
práv a svobod je přezkoumatelné nezávislým
soudem, platí totéž i o rozhodnutí Nejvyššího
soudu. Vynechání práva stran a hnutí
na ústavní ochranu by proto bylo v rozporu s článkem
36 platné Listiny.
Za šesté - i když má jít o provizorní
orgán nelze jej zbavit pravomoci rozhodovat kompetenční
spory a podávat výklad ústavních zákonů.
Otázka počtu soudců - šest při
povinné účasti pěti - není
sice otázkou ústavní, ale politickou. Domníváme
se, že počet soudců by měl být
vyšší - deset či patnáct.
Závěrem: Doporučujeme proto, aby projednávání
tohoto bodu bylo po přednesení dalších
návrhů či případně výhrad
a pozměňovacích návrhů přerušeno
a aby navrhovatel, kterým je ústavně právní
výbor, projednal všechny tyto závažné
koncepční otázky a promítl je do změny
navrhovaného zákona.
Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Ortmanovi, předávám
slovo poslanci Marku Bendovi. Připraví se paní
poslankyně Röschová.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedající,
po zdrcující kritice pana poslance Ortmana jen jeden
drobounký návrh článku 4 odst. 1,
kde doporučuji přeformulovat úvod slibu takto:
"Slibuji na svou čest a svědomí, že
budu chránit přirozená práva člověka
a práva občana. ..." atd. Vypustit tu neporušitelnost,
poněvadž tato práva jsou a fakticky bývají
nějakým způsobem porušována,
není pravda, že jsou neporušitelná, naopak
Soud ochrany ústavnosti musí tato práva chránit
a ne chránit jejich neporušitelnost."
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Bendovi, předávám
slovo paní poslankyni Röschové.
Poslankyně Anna Röschová: Já
bych si dovolila přednést dva pozměňovací
návrhy.
Jeden by byl k článku 1, tam připojit odst.
2 tohoto znění: "Soudci Soudu ochrany ústavnosti
jsou při rozhodování nezávislí
a jsou vázáni pouze Ústavou České
republiky, ostatními ústavními zákony
České republiky a mezinárodními smlouvami
o základních svobodách a lidských
právech, závaznými pro Českou republiku."
- To by byl první pozměňovací návrh.
Druhý pozměňovací návrh by
byl vypustit článek 7 a nahradit jej tímto
textem: "Pro organizaci soudu ochrany ústavnosti,
pro řízení před ním, pro jeho
nálezy a pro právní postavení a osobní
poměry soudců se použijí ustanovení
ústavního zákona č. 91/1991 Sb. a
zákona č. 491/1991 Sb., a o řízení
před ním organizační a jednací
řád Ústavního soudu ČSFR s
výjimkou ustanovení, která vycházejí
z existence ČSFR."
Touto změnou tohoto článku přijímáme
v podstatě a recipujeme ustanovení o Ústavním
soudu ČSFR, o organizaci Ústavního soudu
ČSFR, ale zároveň vylučujeme, aby
tento Soud ochrany ústavnosti jednal o kompetenčních
sporech mezi Českou republikou a Slovenskou republikou,
což by samozřejmě nebylo možné.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji paní poslankyni Röschové a předávám
slovo panu poslanci Matulkovi.