Úterý 17. listopadu 1992

Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, mám dva pozměňovací návrhy, jeden se týká názvu zákona, neboť se domnívám, že Vězeňská služba se sestává ze tří složek a to z vězeňské stráže, správní služby a justiční stráže, takže bych název zákona považoval za vhodnější, kdyby to byl zákon o Vězeňské a justiční stráži, protože samotná správní služba jednak není ozbrojeným sborem a jednak není rozhodující částí této úpravy.

Druhý můj pozměňující návrh se týká ustanovení § 23 o náhradě škody osobě, která poskytla pomoc Vězeňské službě nebo příslušníkovi na jejich žádost nebo s jejich vědomím. V § 23 odst. 3 je uveden rozsah náhrady za škody tak, že je zde uvedeno, že při tom se hradí skutečná škoda a to uvedením v předešlý stav. Není-li to možné nebo účelné hradí se škoda v penězích. Mám za to, že toto ustanovení nemá žádnou logiku, protože po novele občanského zákoníku, účinné od 1. ledna 1992 se hradí v obecném režimu občanského zákoníku nejen skutečná škoda, ale i jiná škoda, nebo-li ušlý zisk, a za druhé, je i obrácené pořadí naturální restituce a redutální náhrady? Za podstatné považuji to, že osoba, která poskytne pomoc Vězeňské službě, by měla mít stejné právní postavení, jaké má každý občan, který poskytne pomoc do konce i jinému občanovi, nebo právnické osobě, při odvrácení hrozící škody podle § 418 a 419 občanského zákoníku a v obecném režimu náhradu škody podle občanského zákoníku má nárok i na jinou škodu nebo-li na ušlý zisk. Co je jinou škodou, je podrobně vysvětleno v rozhodnutí Nejvyššího soudu č. 55 z roku 1971. Je naprosto nesmyslné a diskriminující, aby ten kdo poskytne za velmi riskantních podmínek a hrozícího tedy útoku na vlastní život nebo zdraví, s rizikem tedy vlastní věcné škody, měl mít menší nároky na náhrady škody, než v běžném režimu občanského zákoníku, když někdo poskytuje pomoc v nutné obraně, nebo pomoc v krajní nouzi.

Můj druhý pozměňující návrh se tedy týká § 23 odst. 3. návrhu tak, že mnou navrhované znění zní:" Přitom se hradí skutečná škoda a ušlý zisk (jiná škoda)." Děkuji Vám za pozornost.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Řezáčovi. Ještě někdo se hlásí do rozpravy? Není tomu tak, proto rozpravu uzavírám a především se táži pana ministra, zda chce po skončení rozpravy pronést závěrečné slovo.

Ministr spravedlnosti Jiří Novák: Vážený pane předsedo, domnívám se, že by bylo potřebné nechat mne i panu zpravodaji malý čas, abychom mohli sjednotit své názory na pozměňující názory, které padly při tomto projednávání. Proto vás prosím, buď o vyhlášení krátké přestávky, nebo aby bylo začato projednávání dalšího tisku a že bychom se k tomuto návrhu zákona vrátili potom.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu ministrovi, dopřejeme panu společnému zpravodaji čas, aby mohl zpracovat podané pozměňovací návrhy.

Vyhlašuji patnáctiminutovou přestávku nad jejímž dodržováním budeme bdít. Pokračujeme přesně v 17 hodin.

Jednání přerušeno.

Předseda ČNR Milan Uhde: Zahajuji přerušené jednání 6. schůze ČNR. Nabízím představiteli navrhovatele panu ministrovi Novákovi, aby se ujal závěrečného slova. Prosím pana ministra.

Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně a páni poslanci, rád bych se vyjádřil k pozměňovacím návrhům, které vzešly z jednání pléna.

Nejprve byl učiněn návrh v § 18 odst. 1 písm. c) na doplnění slov "i mimo objekt". Tento návrh nedoporučujeme přijmout, protože řešení, které pan poslanec tímto návrhem sledoval je obsaženo v návrhu zákona v § 18 odst. 1 písm. d).

Pokud se týče návrhu k § 22, odst. 2 na takovou změnu, že by text zněl: Příslušník se řídí pokyny předsedy soudu nebo určeného předsedy senátu - a zbytek věty vypustit, ani tento návrh nemůžeme doporučit. Je totiž fakt, že u soudu v České republice jsou některé soudy v nichž pracuje několik desítek soudců a nelze předpokládat, že předseda soudu by byl sto sám řídit chod justiční stráže. Jeví se nám vhodné, aby předseda soudu touto činností pověřil jiného určeného pracovníka soudu, zřejmě v tomto případě by to měl být vedoucí státní správy. Ani s tímto návrhem nesouhlasíme.

Pokud se týká návrhu pana poslance Bendy, aby v § 19 došlo k vypuštění písmene a). S tímto návrhem lze souhlasit za podmínky, že bude vámi akceptován jeho návrh, aby bylo vypuštěno písmeno b). S návrhem, aby za slova "nebo chorobou" byla doplněna slova "nebo osobě mladší 15 let" lze vyslovit souhlas.

Lze vyslovit souhlas i s návrhem pana poslance Bendy, aby bylo vypuštěno písmeno b). Pokud tento návrh bude sněmovnou akceptován dojde k určitému zpřísnění tohoto návrhu proti vládní předloze a proti společné zprávě výborů. Nicméně půjde o úpravu, která bude v souladu se zákonem o České policii.

Pokud se týká návrhu pana poslance, aby v dalším odstavci byl vypuštěn v textu v § 18 odst. 1 písm. c), po dohodě s panem poslancem Bendou tento návrh pan poslanec Benda stahuje.

Pokud se týká návrhu pana poslance Řezáče na změnu názvu zákona, s tímto návrhem souhlasit nelze, protože vězeňská služba se skládá ze tří částí: vězeňské stráže, justiční stráže a správní služby. Pokud by název zákona zněl Zákon o vězeňské a justiční stráži, nebyla by v jeho obsahu opodstatněna činnost a úprava správní služby. Záměrně jsme do návrhu zákona dali pojem vězeňská služba, která v sobě obsahuje všechny tři složky o nichž jsem hovořil, a také jsme záměrně do tohoto názvu zákona pojali název justiční stráž, protože jde o významnou změnu, o významný institut, který bude zajišťovat pořádek a bezpečnost v soudních budovách i v určitých vymezených případech mimo budovy soudu.

Návrh pana poslance Řezáče pokud se týče změny v § 23 odst. 3, doporučujeme přijmout.

Souhlasím i s pozměňovacím návrhem pana poslance Severy, který z hlediska legislativního upravuje a činí návrh zákona dokonalejším.

Předseda ČNR Milan Uhde: Viděl jsem zdviženou ruku pana poslance Bendy s faktickou poznámkou.

Poslanec Marek Benda: Stahuji svůj třetí návrh.

Předseda ČNR Milan Uhde: Rozprava je uzavřena. Musím se zeptat sněmovny, zda podporuje tento návrh. Kdo je proto, aby byl třetí pozměňovací návrh pana poslance Bendy v souladu s přáním svého autora stažen z pořadu? 144.

Kdo je proti, ať zvedne ruku, nikdo.

Návrh byl přijat.

Předávám slovo společnému zpravodaji a prosím aby se dostavil k řečništi.

Poslanec Pavel Severa: Jako první byl přednesen pozměňovací návrh panem poslancem Valachem. V § 18 odst. 1 písm. c) navrhuje za slovo "ze střeženého objektu" vložit "i mimo objekt". Bylo zde řečeno, že je to obsaženo v písmenu d).

Předseda ČNR Milan Uhde: Budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu pana poslance Valacha, jak jej připomenul pan společný zpravodaj. Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího návrhu, ať zvedne ruku. 12.

Kdo je proti? 24.

Je zcela zjevné, že tento návrh nebyl přijat. Prosím, pane společný zpravodaji, pokračujte.

Poslanec Pavel Severa: Dalším návrhem pana poslance Valacha byla úprava v § 22, odst. 2, kde navrhoval, abychom vypustili určení pracovníka soudu, slova "případně jiného pověřeného pracovníka soudu". Jak nám bylo sděleno, nelze toto dobře provádět bez této úpravy u velkých soudů. To znamená, že doporučujeme ponechat úpravu, jaká je.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji společnému zpravodaji. Budeme hlasovat o druhém pozměňovacím návrhu pana poslance Valacha.

Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího návrhu, ať zvedne ruku. (10).

Kdo je proti? 44.

Tento návrh nebyl přijat. Pane společný zpravodaji, pokračujte.

Poslanec Pavel Severa: Pan poslanec Benda vyslovil pozměňovací návrh k § 19. Musíme to chápat tak, že jsou to pozměňovací návrhy dva, kde logicky musíme hlasovat nejprve o návrhu, aby bylo vypuštěno z § 19 písmeno b), potom teprve můžeme hlasovat o úpravě písm. a). Nejdříve návrh pana poslance Bendy o vypuštění celého písm. b). Jak zde bylo zdůvodněno, je to v souladu se zákonem o policii, pouze je to trochu přísnější.

Předseda ČNR Milan Uhde: Ptám se sněmovny: kdo podporuje pozměňovací návrh poslance Bendy, ať laskavě zvedne ruku. 78.

Kdo je proti tomuto návrhu? 11.

Musím se zeptat, kdo se zdržel hlasování? 70.

Tento návrh nebyl přijat. 78 bylo pro, 11 proti a 70 se zdrželo. Tento návrh nedosáhl potřebné většiny. Prosím, pane společný zpravodaji, pokračujte.

Poslanec Pavel Severa: V tom případě budeme hlasovat o změně, kterou navrhl pan poslanec Benda v písm. a), kde navrhuje za slovem "chorobou" vložit ještě znění "nebo osobě mladší 15 let". Text by byl: "tělesnou vadou nebo chorobou, nebo osobě mladší 15 let".

Předseda ČNR Milan Uhde: Ptám se sněmovny - kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího návrhu pana poslanec Bendy, ať zvedne ruku. 106.

Kdo je proti? 2.

Tento pozměňovací návrh poslance Bendy byl přijat.

Poslanec Pavel Severa: Domníváte se, pane předsedo, že by mělo být hlasováno o § 19 jako o celku? Byly tam dva pozměňovací návrhy.

Předseda ČNR Milan Uhde: Domnívám se, že to není třeba.

Poslanec Pavel Severa: V § 23, odst. 3 - pan poslanec Řezáč navrhl upravit znění ve druhé větě: "Přitom se hradí skutečná škoda a ušlý zisk (jiná škoda)." Je to v souladu s občanským zákoníkem. Doporučujeme, tato změna je možná.

Předseda ČNR Milan Uhde: Ano, budeme hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu poslance Řezáče. Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku. 150.

Kdo je proti tomuto návrhu? 1.

Tento pozměňovací návrh byl přijat. Prosím pana společného zpravodaje.

Poslanec Pavel Severa: Druhým pozměňovacím návrhem pana poslance Řezáče byla navrhovaná úprava názvu zákona nebo předlohy tak, aby zněl Vězeňská a justiční stráž, lépe řečeno o Vězeňské a justiční stráži. O tomto návrhu bylo již dříve debatováno. Nedoporučujeme toto jelikož o vězeňské a justiční stráži, tento zákon zastřešuje vlastně složky, které jsou v něm obsaženy. Název by nebyl přesný tak, jak ho navrhuje pan kolega Řezáč.

Poslanec Vladimír Řezáč: Pane předsedo, stahuji svůj návrh.

Předseda ČNR Milan Uhde: Pan poslanec Řezáč stahuje svůj návrh. Vzhledem k tomu, že je po ukončení rozpravy, dávám hlasovat:

Kdo je pro, aby návrh pana poslance Řezáče byl stažen, ať zvedne ruku. 156 hlasů bylo pro.

Kdo je proti, ať zvedne ruku. Nikdo.

Byl tedy tento pozměňovací návrh stažen, jak si pan poslanec Řezáč přál. Prosím další návrh.

Poslanec Pavel Severa: Jako poslední je zde pozměňovací návrh, který jsem přednesl osobně. Jedná se pouze o legislativní úpravu v § 22 v odst. 1 písm. a) a b), kde se nahrazuje slovo "činnosti soudu, jakož i k nerušenému" slovy "výkonu a správy soudnictví a plynulého a nerušeného". Přesně by písmena zněla: "a) zjišťovat totožnost osob, které narušují pořádek, nebo ohrožují bezpečnost v soudních budovách, nebo jiných místech výkonu a správy soudnictví", a v písmeni b) by tato úprava zněla: "b) či jiná nezbytná opatření k zajištění pořádku a bezpečnosti v soudních budovách a v jiných místech výkonu a správy soudnictví a plynulého a nerušeného průběhu soudního řízení".

Je to pouze legislativní úprava.

Předseda ČNR Milan Uhde: Budeme tedy hlasovat o tomto posledním pozměňovacím návrhu.

Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku. 153 hlasy pro.

Kdo je proti, ať zvedne ruku. 1 hlas proti.

Tento pozměňovací návrh byl přijat.

Poslanec Pavel Severa: To byly všechny pozměňovací návrhy. Děkuji vám.

Předseda ČNR Milan Uhde: Vzhledem k tomu, že jsme vyčerpali všechny pozměňovací návrhy a hlasovali o nich, budeme nyní hlasovat o celém návrhu zákona.

Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona ČNR o Vězeňské službě České republiky podle sněmovního tisku 21 ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku č. 46 a schválených pozměňovacích návrhů, ať zvedne ruku. 171 hlas pro.

Kdo je proti, ať zvedne ruku. Nikdo nebyl proti.

Konstatuji, že tento zákon byl velkou většinou hlasů přijat. Děkuji zástupci navrhovatele a panu společnému zpravodaji za práci, kterou odvedli.

Ministr spravedlnosti Jiří Novák: Vážený pane předsedo, vážené dámy a pánové, dovolím si jménem české justice a českého vězeňství vám poděkovat za vstřícnost se kterou jste přistupovali k tomuto návrhu zákona. Děkuji. (Potlesk.)

Předseda ČNR Milan Uhde: Přistoupíme k pátému bodu našeho pořadu a tím je

V.

Volba členů prezidiální rady Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky.

Návrh na složení prezidiální rady Nejvyššího kontrolního úřadu ČR jste obdrželi jako sněmovní tisk 52. Obdrželi jste také dodatek k charakteristikám všech kandidátů a osobní charakteristiku nově navrhovaného kandidáta pana Fišera, který je podle písemného sdělení prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu navržen za pana Emila Kurčíka. Tyto materiály jste obdrželi prostřednictvím výborů před říjnovou schůzí.

Prezident Nejvyššího kontrolního úřadu pan Hussar dopisem z minulého týdne rozšířil návrh o dalšího kandidáta, jímž je pan Petr Zajíček. Písemný podklad k tomuto návrhu vám byl dnes rozdán. Nyní prosím prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu ČR pana Pavla Hussara, aby odůvodnil sněmovně předložené návrhy.

Prezident Nejvyššího kontrolního úřadu Pavel Hussar: Vážený pane předsedo, vážená Česká národní rado, dovolte mně, abych v souvislosti s předložením návrhů kandidátů za členy Prezidiální rady Nejvyššího kontrolního úřadu řekl úvodem několik slov.

Podle zákona ČNR č. 61/1992 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu ČR patří mezi řídící orgány Nejvyššího kontrolního úřadu kromě prezidenta a viceprezidenta Prezidiální rada Nejvyššího kontrolního úřadu složená ze sedmi členů. Prezident a viceprezident byli zvoleni Českou národní radou v prvním pololetí letošního roku. Jejich prvním a nejnaléhavějším úkolem bylo vytvořit základní organizační podmínky pro zahájení činnosti tohoto nezávislého kontrolního orgánu.

Kromě obstarání a zabezpečení aspoň provizorních místností a jejich vybavení bylo třeba se postarat o personální zabezpečení tohoto úřadu. Hned v květnu bylo vyhlášeno výběrové řízení ve sdělovacích prostředcích s lhůtou do 12. května. Výběrové řízení proběhlo ve dvou kolech, a to v červnu a červenci letošního roku. Ze stodvaceti přihlášených zájemců o práci v Nejvyšším kontrolním úřadu bylo vybráno devatenáct pracovníků. Celkem pracovalo do 31. srpna v Nejvyšším kontrolním úřadu mimo obslužný personál sedm výkonných kontrolních pracovníků. Od začátku září letošního roku po uvolnění některých místností, kde jsme v pronájmu, se začal naplňovat stav kontrolních pracovníků.

V rámci výběrového řízení a souběžně s ním probíhal výběr kandidátů na členy Prezidiální rady. Při tomto výběru se vycházelo z toho, že členové rady budou stát v čele rozhodujících odborů a budou řídit jejich činnost, tedy musí mít pro to potřebnou kvalifikaci. Jejich znalosti daného úseku musí být takové, aby dovedli na základě svých odborných a kontrolních zkušeností řídit kontrolní pracovníky tak, aby jejich kontrolní zjištění byla na vysoké profesionální úrovni. Jen při takovém složení Prezidiální rady se nám může podařit podávat v ČNR vysoce kvalifikovaná a objektivní stanoviska a informace k vašemu posuzování a rozhodování o nakládání, hospodaření se státním majetkem, o tvorbě a užití prostředků státního rozpočtu, jakož i o jiném hospodárném a účelném vynakládání a účelovosti a hospodárnosti státní správy.

Rád bych ještě v této souvislosti uvedl působnost Prezidiální rady. Tato rada podle § 17 zák. 61/1991 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu projednává a schvaluje stanovisko ke státnímu závěrečnému účtu ČR a s tím bezprostředně související kontrolní zjištění. Projednává návrh základních směrů kontrolní činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu na příslušný rok. Projednává souhrnnou roční zprávu o kontrolní činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu a dále projednává kontrolní zjištění, která přikáže prezident.

Z toho vyplývá, že Prezidiální rada v nejbližší době bude konkrétně projednávat a schvalovat v průběhu prosince základní směry kontrolní činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu na rok 1993, některá závažná kontrolní zjištění o výsledku prověrek, které nyní provádíme. V lednu 1993 bude projednávat souhrnnou zprávu o činnosti kontrolního úřadu za druhé pololetí. Jako jeden z prvořadých a důležitých úkolů čeká radu projednat a schválit připravený statut Nejvyššího kontrolního úřadu, který byl dopracován, a na základě připomínek rozpočtového výboru ČNR z října letošního roku bude k projednání předložen České národní radě v prosinci letošího roku.

Vážená sněmovno, snažil jsem se před vaší volbou vám poskytnout informace o budoucí funkci a náplni činnosti těch, které vám navrhuji za kandidáty. Ještě bych vás chtěl rád ubezpečit, že všichni navržení kandidáti splňují předpoklady požadované § 16 citovaného zákona. Všichni kandidáti, jejichž charakteristiky máte, byli představeni rozpočtovému výboru. Z charakteristiky vyplývá, že každý z navrhovaných kandidátů je vzhledem ke své odbornosti a specializaci navržen pro určitý úsek, který bude řídit. Pro úsek průmyslu, obchodu a služeb se mně podařilo - a musím říci, že po značném úsilí - navrhnout dva kandidáty, ze kterých je třeba vybrat volbou jednoho z nich.

Pro jednotlivé úseky činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu navrhuji jmenovitě tyto kandidáty za členy Prezidiální rady: pro úsek terciární sféry ing. Josefa Abrháma, pracovníka, u něhož bych rád zdůraznil zejména vysoké řídící a organizační schopnosti a zkušenosti v oblasti finanční politiky se zaměřením na nevýrobní sféru; pro úsek obrany a bezpečnosti ing. Jana Baše, u něhož jsou bohaté zkušenosti z oblasti obrany státu spojeny s dlouhodobými praktickými zkušenostmi z kontrolní a inspekční činnosti v této oblasti a který zároveň prošel rekvalifikačním kursem pořádaným v roce 1991 u ministerstva obrany Spojených států.

Pro úsek státního rozpočtu a státního závěrečného účtu navrhuji inženýra Karla Bidla, jehož dlouholeté působení na ministerstvu financí právě v této oblasti je zárukou kvalitního a vysoce fundovaného vedení tohoto úseku.

Pro úsek legislativně právní navrhuji doktor Kateřinu Hájkovou, jejíž předchozí praxe v legislativním odboru ČNR, odborné vědomosti a řídící schopnosti dávají předpoklad pro úspěšné plnění této funkce.

Pro úsek příjmů státního rozpočtu navrhuji ing. Bohdana Hejduka, který má vysoké teoretické znalosti, dlouhodobé praktické zkušenosti ve finanční a rozpočtové sféře a v neposlední řadě i významné poznatky získané při stážích a pravidelné spolupráci s Mezinárodním měnovým fondem.

Pro úsek územně-správní navrhuji ing. Jaromíra Kapustu, jehož bohaté praktické zkušenosti, poznatky ze státní správy, kde vykonával v uplynulých letech ekonomické a kontrolní činnosti, jakož i jeho neocenitelné poznatky z práce nezávislých kontrolních orgánů v Evropě, dávají předpoklad pro kvalifikovaný výkon navrhované funkce.

Pro úsek průmyslu, obchodu a služeb předkládám návrh dvou kandidátů, a to ing. Jiřího Fišera a ing. Petra Zajíčka. Ing. Jiří Fišera je pracovníkem s dlouhodobou kontrolní praxí, absolvoval auditorské zkoušky a má dobré organizační schopnosti. Tyto předpoklady, včetně mezinárodních poznatků, které získal absolvováním kursů v Německu a ve Spojených státech, by byly přínosem pro výkon jeho funkce. Ing. Petr Zajíček má praktické zkušenosti na úseku finanční politiky a zejména s aplikací nové finanční soustavy při přechodu na tržní hospodářství, které získal jednak z činnosti na finančním úřadu a jednak zahraničním studiem - obor účetnictví a financování.

Chtěl bych vás, vážené poslankyně a vážení poslanci, požádat, abyste svým rozhodnutím podpořili naši snahu, aby Nejvyšší kontrolní úřad České republiky plnil v plném rozsahu své povinnosti jako nezávislý kontrolní orgán, podobně, jako je tomu ve všech demokratických státech.

Děkuji vám za pozornost.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu prezidentu Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky Pavlu Hussarovi. Dřív, než otevřu rozpravu, chci připomenout, že k tomuto bodu vám bylo v minulé schůzi rozdáno také usnesení rozpočtového výboru č. 55 z 20. října 1992, v němž se České národní radě doporučuje, aby se při volbě členů prezidiální rady řídila volebním řádem uvedeným v příloze usnesení. To ovšem platí pouze pro případ, bude-li přednesen návrh na tajné hlasování.

Proto předpokládám, že pověřený zástupce rozpočtového výboru se k tomu v rozpravě vyjádří. Již mám tady přihlášku předsedy rozpočtového výboru pana poslance Tomáše Ježka. Dále chci připomenout, že podle § 15 odst. 2 zákona o Nejvyšším kontrolním úřadě České republiky členy rady volí a odvolává Česká národní rada na návrh prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu. A nyní tedy konečně otevírám rozpravu a udílím slovo prvnímu přihlášenému - panu poslanci Tomáši Ježkovi.

Poslanec Tomáš Ježek: Vážený pane předsedo, vážená Česká národní rado, navrhuji, aby volba členů prezidiální rady byla provedena tajným hlasováním.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Ježkovi. Jde o procedurální návrh, o kterém budeme hlasovat neprodleně, pokud někdo nemá nějakou technickou poznámku k tomu. Vidím, že nemá.

Kdo je tedy pro to, aby volba členů prezidiální rady proběhla podle návrhu pana poslance Tomáše Ježka tajným hlasováním, ať zvedne ruku. 122 hlasů pro.

Kdo je proti, ať zvedne ruku. Nikdo nebyl proti.

Tento návrh byl tedy velkou většinou hlasů přijat a já se táži po dalších přihláškách do rozpravy, když jsme rozhodli nyní o způsobu hlasování. Pan poslanec Mandelík.

Poslanec Richard Mandelík: Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové, Nejvyšší kontrolní úřad České republiky jako nezávislý kontrolní orgán se ve své činnosti řídí pouze zákonem, jak praví § 2 zákona č. 61/1992 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu ČR z 22. ledna t. r.

Tento zákon, jehož se ve své řeči pan prezident tolik dovolává, je předpisem, který dle mého názoru je sice nevyhovující potřebám České republiky a České národní rady, ale přesto je zákonem platným. Zákon ve svém § 20 říká, že sídlo, činnost a organizaci NKÚ, zejména způsob jednání rady, projednávání kontrolního zjištění a jednání o podjatosti, upraví statut NKÚ, který schvaluje Česká národní rada.

Prezident NKÚ byl zvolen 19. 3. 1992 a do dnešního dne nepředložil České národní radě žádný návrh statutu. K rukám předsedy rozpočtového výboru byl doručen 21. 8. pouze pracovní návrh, který komise rozpočtového výboru pro NKÚ 8. 10. vrátila zpět se čtyřmi zásadními koncepčními připomínkami.

Do dnešního dne neobdržela Česká národní rada žádný další návrh. Bez schváleného statutu nemůže prezidiální rada vůbec jednat a je tedy zbytečné volit do orgánu, který bude stát daňové poplatníky peníze a přitom existuje pouze na papíře.

Kromě toho považuji za zvláště pikantní, že dle § 15. odst. 2 členy volí a odvolává Česká národní rada na návrh prezidenta. Jestliže tedy prezident NKÚ nenavrhne odvolat některého člena rady, nemůže tak Česká národní rada učinit a jedná se v každém případě o doživotní funkce.

Nemůže-li rada bez statutu jednat, nelze ani dle § 17 projednávat kontrolní zjištění, která jí přikáže prezident, ani stanovit základní směr kontrolní činnosti, ani souhrnnou zprávu o činnosti NKÚ v roce 1992.

Pan prezident nám zde sdělil, že jeden z prvních důležitých úkolů rady bude projednat a schválit připravený statut NKÚ. Rád bych panu prezidentovi z tohoto místa vysvětlil, že radě vůbec nepřísluší nic takového projednávat, nýbrž České národní radě. Navíc považuji za velmi zábavné, když orgán, jehož způsob jednání stanoví statut, jedná o tomto statutu. Ze zákona přímo vyplývá posloupnost kroků, což, jak vidno, panu prezidentovi uniklo.

Další velmi závažnou překážkou zvolení rady je skutečnost, že je předem České národní radě podsouváno, pro jaký úsek kontrolní činnosti budou kandidáti určeni. Takový postup je protizákonný, neboť nejen, že nerespektuje žádné ustanovení, které by to připouštělo, ale tím se i předepisuje ČNR, jak má volit. Tato námitka se týká dvou kandidátů na tzv. úseku průmyslu, obchodu a služeb, kde se nám dává najevo, abychom volbu podřídili organizačním představám prezidenta NKÚ.

Dovoluji si vám, dámy a pánové, na základě těchto zkušeností a dalších poznatků o činnosti NKÚ, které však s tímto bodem pořadu nesouvisejí, doporučit, abychom svůj názor vyjádřili nezvolením navržených kandidátů.

Děkuji za pozornost.

/Potlesk./

Předseda ČNR Milan Uhde: Do rozpravy se přihlásil pan poslanec Wágner a já ho zvu k řečništi.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP