Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený
pane předsedo, vážená vládo,
vážené kolegyně, vážení
kolegové, mám dva pozměňovací
návrhy, jeden se týká názvu zákona,
neboť se domnívám, že Vězeňská
služba se sestává ze tří složek
a to z vězeňské stráže, správní
služby a justiční stráže, takže
bych název zákona považoval za vhodnější,
kdyby to byl zákon o Vězeňské a justiční
stráži, protože samotná správní
služba jednak není ozbrojeným sborem a jednak
není rozhodující částí
této úpravy.
Druhý můj pozměňující
návrh se týká ustanovení § 23
o náhradě škody osobě, která
poskytla pomoc Vězeňské službě
nebo příslušníkovi na jejich žádost
nebo s jejich vědomím. V § 23 odst. 3 je uveden
rozsah náhrady za škody tak, že je zde uvedeno,
že při tom se hradí skutečná
škoda a to uvedením v předešlý
stav. Není-li to možné nebo účelné
hradí se škoda v penězích. Mám
za to, že toto ustanovení nemá žádnou
logiku, protože po novele občanského zákoníku,
účinné od 1. ledna 1992 se hradí v
obecném režimu občanského zákoníku
nejen skutečná škoda, ale i jiná škoda,
nebo-li ušlý zisk, a za druhé, je i obrácené
pořadí naturální restituce a redutální
náhrady? Za podstatné považuji to, že
osoba, která poskytne pomoc Vězeňské
službě, by měla mít stejné právní
postavení, jaké má každý občan,
který poskytne pomoc do konce i jinému občanovi,
nebo právnické osobě, při odvrácení
hrozící škody podle § 418 a 419 občanského
zákoníku a v obecném režimu náhradu
škody podle občanského zákoníku
má nárok i na jinou škodu nebo-li na ušlý
zisk. Co je jinou škodou, je podrobně vysvětleno
v rozhodnutí Nejvyššího soudu č.
55 z roku 1971. Je naprosto nesmyslné a diskriminující,
aby ten kdo poskytne za velmi riskantních podmínek
a hrozícího tedy útoku na vlastní
život nebo zdraví, s rizikem tedy vlastní věcné
škody, měl mít menší nároky
na náhrady škody, než v běžném
režimu občanského zákoníku, když
někdo poskytuje pomoc v nutné obraně, nebo
pomoc v krajní nouzi.
Můj druhý pozměňující
návrh se tedy týká § 23 odst. 3. návrhu
tak, že mnou navrhované znění zní:"
Přitom se hradí skutečná škoda
a ušlý zisk (jiná škoda)." Děkuji
Vám za pozornost.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Řezáčovi. Ještě někdo
se hlásí do rozpravy? Není tomu tak, proto
rozpravu uzavírám a především
se táži pana ministra, zda chce po skončení
rozpravy pronést závěrečné
slovo.
Ministr spravedlnosti Jiří Novák:
Vážený pane předsedo, domnívám
se, že by bylo potřebné nechat mne i panu zpravodaji
malý čas, abychom mohli sjednotit své názory
na pozměňující názory, které
padly při tomto projednávání. Proto
vás prosím, buď o vyhlášení
krátké přestávky, nebo aby bylo začato
projednávání dalšího tisku a
že bychom se k tomuto návrhu zákona vrátili
potom.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
ministrovi, dopřejeme panu společnému zpravodaji
čas, aby mohl zpracovat podané pozměňovací
návrhy.
Vyhlašuji patnáctiminutovou přestávku
nad jejímž dodržováním budeme bdít.
Pokračujeme přesně v 17 hodin.
Jednání přerušeno.
Předseda ČNR Milan Uhde: Zahajuji přerušené
jednání 6. schůze ČNR. Nabízím
představiteli navrhovatele panu ministrovi Novákovi,
aby se ujal závěrečného slova. Prosím
pana ministra.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák:
Vážený pane předsedo, vážené
paní poslankyně a páni poslanci, rád
bych se vyjádřil k pozměňovacím
návrhům, které vzešly z jednání
pléna.
Nejprve byl učiněn návrh v § 18 odst.
1 písm. c) na doplnění slov "i mimo
objekt". Tento návrh nedoporučujeme přijmout,
protože řešení, které pan poslanec
tímto návrhem sledoval je obsaženo v návrhu
zákona v § 18 odst. 1 písm. d).
Pokud se týče návrhu k § 22, odst. 2
na takovou změnu, že by text zněl: Příslušník
se řídí pokyny předsedy soudu nebo
určeného předsedy senátu - a zbytek
věty vypustit, ani tento návrh nemůžeme
doporučit. Je totiž fakt, že u soudu v České
republice jsou některé soudy v nichž pracuje
několik desítek soudců a nelze předpokládat,
že předseda soudu by byl sto sám řídit
chod justiční stráže. Jeví se
nám vhodné, aby předseda soudu touto činností
pověřil jiného určeného pracovníka
soudu, zřejmě v tomto případě
by to měl být vedoucí státní
správy. Ani s tímto návrhem nesouhlasíme.
Pokud se týká návrhu pana poslance Bendy,
aby v § 19 došlo k vypuštění písmene
a). S tímto návrhem lze souhlasit za podmínky,
že bude vámi akceptován jeho návrh,
aby bylo vypuštěno písmeno b). S návrhem,
aby za slova "nebo chorobou" byla doplněna slova
"nebo osobě mladší 15 let" lze vyslovit
souhlas.
Lze vyslovit souhlas i s návrhem pana poslance Bendy, aby
bylo vypuštěno písmeno b). Pokud tento návrh
bude sněmovnou akceptován dojde k určitému
zpřísnění tohoto návrhu proti
vládní předloze a proti společné
zprávě výborů. Nicméně
půjde o úpravu, která bude v souladu se zákonem
o České policii.
Pokud se týká návrhu pana poslance, aby v
dalším odstavci byl vypuštěn v textu v
§ 18 odst. 1 písm. c), po dohodě s panem poslancem
Bendou tento návrh pan poslanec Benda stahuje.
Pokud se týká návrhu pana poslance Řezáče
na změnu názvu zákona, s tímto návrhem
souhlasit nelze, protože vězeňská služba
se skládá ze tří částí:
vězeňské stráže, justiční
stráže a správní služby. Pokud
by název zákona zněl Zákon o vězeňské
a justiční stráži, nebyla by v jeho
obsahu opodstatněna činnost a úprava správní
služby. Záměrně jsme do návrhu
zákona dali pojem vězeňská služba,
která v sobě obsahuje všechny tři složky
o nichž jsem hovořil, a také jsme záměrně
do tohoto názvu zákona pojali název justiční
stráž, protože jde o významnou změnu,
o významný institut, který bude zajišťovat
pořádek a bezpečnost v soudních budovách
i v určitých vymezených případech
mimo budovy soudu.
Návrh pana poslance Řezáče pokud se
týče změny v § 23 odst. 3, doporučujeme
přijmout.
Souhlasím i s pozměňovacím návrhem
pana poslance Severy, který z hlediska legislativního
upravuje a činí návrh zákona dokonalejším.
Předseda ČNR Milan Uhde: Viděl jsem
zdviženou ruku pana poslance Bendy s faktickou poznámkou.
Poslanec Marek Benda: Stahuji svůj třetí
návrh.
Předseda ČNR Milan Uhde: Rozprava je uzavřena.
Musím se zeptat sněmovny, zda podporuje tento návrh.
Kdo je proto, aby byl třetí pozměňovací
návrh pana poslance Bendy v souladu s přáním
svého autora stažen z pořadu? 144.
Kdo je proti, ať zvedne ruku, nikdo.
Návrh byl přijat.
Předávám slovo společnému zpravodaji
a prosím aby se dostavil k řečništi.
Poslanec Pavel Severa: Jako první byl přednesen
pozměňovací návrh panem poslancem
Valachem. V § 18 odst. 1 písm. c) navrhuje za slovo
"ze střeženého objektu" vložit
"i mimo objekt". Bylo zde řečeno, že
je to obsaženo v písmenu d).
Předseda ČNR Milan Uhde: Budeme hlasovat
o pozměňovacím návrhu pana poslance
Valacha, jak jej připomenul pan společný
zpravodaj. Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku. 12.
Kdo je proti? 24.
Je zcela zjevné, že tento návrh nebyl přijat.
Prosím, pane společný zpravodaji, pokračujte.
Poslanec Pavel Severa: Dalším návrhem
pana poslance Valacha byla úprava v § 22, odst. 2,
kde navrhoval, abychom vypustili určení pracovníka
soudu, slova "případně jiného
pověřeného pracovníka soudu".
Jak nám bylo sděleno, nelze toto dobře provádět
bez této úpravy u velkých soudů. To
znamená, že doporučujeme ponechat úpravu,
jaká je.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji společnému
zpravodaji. Budeme hlasovat o druhém pozměňovacím
návrhu pana poslance Valacha.
Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku. (10).
Kdo je proti? 44.
Tento návrh nebyl přijat. Pane společný
zpravodaji, pokračujte.
Poslanec Pavel Severa: Pan poslanec Benda vyslovil pozměňovací
návrh k § 19. Musíme to chápat tak,
že jsou to pozměňovací návrhy
dva, kde logicky musíme hlasovat nejprve o návrhu,
aby bylo vypuštěno z § 19 písmeno b),
potom teprve můžeme hlasovat o úpravě
písm. a). Nejdříve návrh pana poslance
Bendy o vypuštění celého písm.
b). Jak zde bylo zdůvodněno, je to v souladu se
zákonem o policii, pouze je to trochu přísnější.
Předseda ČNR Milan Uhde: Ptám se sněmovny:
kdo podporuje pozměňovací návrh poslance
Bendy, ať laskavě zvedne ruku. 78.
Kdo je proti tomuto návrhu? 11.
Musím se zeptat, kdo se zdržel hlasování?
70.
Tento návrh nebyl přijat. 78 bylo pro, 11 proti
a 70 se zdrželo. Tento návrh nedosáhl potřebné
většiny. Prosím, pane společný
zpravodaji, pokračujte.
Poslanec Pavel Severa: V tom případě
budeme hlasovat o změně, kterou navrhl pan poslanec
Benda v písm. a), kde navrhuje za slovem "chorobou"
vložit ještě znění "nebo osobě
mladší 15 let". Text by byl: "tělesnou
vadou nebo chorobou, nebo osobě mladší 15 let".
Předseda ČNR Milan Uhde: Ptám se sněmovny
- kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu pana poslanec Bendy, ať zvedne ruku. 106.
Kdo je proti? 2.
Tento pozměňovací návrh poslance Bendy
byl přijat.
Poslanec Pavel Severa: Domníváte se, pane
předsedo, že by mělo být hlasováno
o § 19 jako o celku? Byly tam dva pozměňovací
návrhy.
Předseda ČNR Milan Uhde: Domnívám
se, že to není třeba.
Poslanec Pavel Severa: V § 23, odst. 3 - pan poslanec
Řezáč navrhl upravit znění
ve druhé větě: "Přitom se hradí
skutečná škoda a ušlý zisk (jiná
škoda)." Je to v souladu s občanským zákoníkem.
Doporučujeme, tato změna je možná.
Předseda ČNR Milan Uhde: Ano, budeme hlasovat
o tomto pozměňovacím návrhu poslance
Řezáče. Kdo je pro přijetí
tohoto návrhu, ať zvedne ruku. 150.
Kdo je proti tomuto návrhu? 1.
Tento pozměňovací návrh byl přijat.
Prosím pana společného zpravodaje.
Poslanec Pavel Severa: Druhým pozměňovacím
návrhem pana poslance Řezáče byla
navrhovaná úprava názvu zákona nebo
předlohy tak, aby zněl Vězeňská
a justiční stráž, lépe řečeno
o Vězeňské a justiční stráži.
O tomto návrhu bylo již dříve debatováno.
Nedoporučujeme toto jelikož o vězeňské
a justiční stráži, tento zákon
zastřešuje vlastně složky, které
jsou v něm obsaženy. Název by nebyl přesný
tak, jak ho navrhuje pan kolega Řezáč.
Poslanec Vladimír Řezáč: Pane
předsedo, stahuji svůj návrh.
Předseda ČNR Milan Uhde: Pan poslanec Řezáč
stahuje svůj návrh. Vzhledem k tomu, že je
po ukončení rozpravy, dávám hlasovat:
Kdo je pro, aby návrh pana poslance Řezáče
byl stažen, ať zvedne ruku. 156 hlasů bylo pro.
Kdo je proti, ať zvedne ruku. Nikdo.
Byl tedy tento pozměňovací návrh stažen,
jak si pan poslanec Řezáč přál.
Prosím další návrh.
Poslanec Pavel Severa: Jako poslední je zde pozměňovací
návrh, který jsem přednesl osobně.
Jedná se pouze o legislativní úpravu v §
22 v odst. 1 písm. a) a b), kde se nahrazuje slovo "činnosti
soudu, jakož i k nerušenému" slovy "výkonu
a správy soudnictví a plynulého a nerušeného".
Přesně by písmena zněla: "a)
zjišťovat totožnost osob, které narušují
pořádek, nebo ohrožují bezpečnost
v soudních budovách, nebo jiných místech
výkonu a správy soudnictví", a v písmeni
b) by tato úprava zněla: "b) či jiná
nezbytná opatření k zajištění
pořádku a bezpečnosti v soudních budovách
a v jiných místech výkonu a správy
soudnictví a plynulého a nerušeného
průběhu soudního řízení".
Je to pouze legislativní úprava.
Předseda ČNR Milan Uhde: Budeme tedy hlasovat
o tomto posledním pozměňovacím návrhu.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku. 153
hlasy pro.
Kdo je proti, ať zvedne ruku. 1 hlas proti.
Tento pozměňovací návrh byl přijat.
Poslanec Pavel Severa: To byly všechny pozměňovací
návrhy. Děkuji vám.
Předseda ČNR Milan Uhde: Vzhledem k tomu,
že jsme vyčerpali všechny pozměňovací
návrhy a hlasovali o nich, budeme nyní hlasovat
o celém návrhu zákona.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
ČNR o Vězeňské službě
České republiky podle sněmovního tisku
21 ve znění společné zprávy
výborů ČNR podle sněmovního
tisku č. 46 a schválených pozměňovacích
návrhů, ať zvedne ruku. 171 hlas pro.
Kdo je proti, ať zvedne ruku. Nikdo nebyl proti.
Konstatuji, že tento zákon byl velkou většinou
hlasů přijat. Děkuji zástupci navrhovatele
a panu společnému zpravodaji za práci, kterou
odvedli.
Ministr spravedlnosti Jiří Novák:
Vážený pane předsedo, vážené
dámy a pánové, dovolím si jménem
české justice a českého vězeňství
vám poděkovat za vstřícnost se kterou
jste přistupovali k tomuto návrhu zákona.
Děkuji. (Potlesk.)
Předseda ČNR Milan Uhde: Přistoupíme
k pátému bodu našeho pořadu a tím
je
Návrh na složení prezidiální
rady Nejvyššího kontrolního úřadu
ČR jste obdrželi jako sněmovní tisk
52. Obdrželi jste také dodatek k charakteristikám
všech kandidátů a osobní charakteristiku
nově navrhovaného kandidáta pana Fišera,
který je podle písemného sdělení
prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu
navržen za pana Emila Kurčíka. Tyto materiály
jste obdrželi prostřednictvím výborů
před říjnovou schůzí.
Prezident Nejvyššího kontrolního úřadu
pan Hussar dopisem z minulého týdne rozšířil
návrh o dalšího kandidáta, jímž
je pan Petr Zajíček. Písemný podklad
k tomuto návrhu vám byl dnes rozdán. Nyní
prosím prezidenta Nejvyššího kontrolního
úřadu ČR pana Pavla Hussara, aby odůvodnil
sněmovně předložené návrhy.
Prezident Nejvyššího kontrolního úřadu
Pavel Hussar: Vážený pane předsedo,
vážená Česká národní
rado, dovolte mně, abych v souvislosti s předložením
návrhů kandidátů za členy Prezidiální
rady Nejvyššího kontrolního úřadu
řekl úvodem několik slov.
Podle zákona ČNR č. 61/1992 Sb., o Nejvyšším
kontrolním úřadu ČR patří
mezi řídící orgány Nejvyššího
kontrolního úřadu kromě prezidenta
a viceprezidenta Prezidiální rada Nejvyššího
kontrolního úřadu složená ze
sedmi členů. Prezident a viceprezident byli zvoleni
Českou národní radou v prvním pololetí
letošního roku. Jejich prvním a nejnaléhavějším
úkolem bylo vytvořit základní organizační
podmínky pro zahájení činnosti tohoto
nezávislého kontrolního orgánu.
Kromě obstarání a zabezpečení
aspoň provizorních místností a jejich
vybavení bylo třeba se postarat o personální
zabezpečení tohoto úřadu. Hned v květnu
bylo vyhlášeno výběrové řízení
ve sdělovacích prostředcích s lhůtou
do 12. května. Výběrové řízení
proběhlo ve dvou kolech, a to v červnu a červenci
letošního roku. Ze stodvaceti přihlášených
zájemců o práci v Nejvyšším
kontrolním úřadu bylo vybráno devatenáct
pracovníků. Celkem pracovalo do 31. srpna v Nejvyšším
kontrolním úřadu mimo obslužný
personál sedm výkonných kontrolních
pracovníků. Od začátku září
letošního roku po uvolnění některých
místností, kde jsme v pronájmu, se začal
naplňovat stav kontrolních pracovníků.
V rámci výběrového řízení
a souběžně s ním probíhal výběr
kandidátů na členy Prezidiální
rady. Při tomto výběru se vycházelo
z toho, že členové rady budou stát v
čele rozhodujících odborů a budou
řídit jejich činnost, tedy musí mít
pro to potřebnou kvalifikaci. Jejich znalosti daného
úseku musí být takové, aby dovedli
na základě svých odborných a kontrolních
zkušeností řídit kontrolní pracovníky
tak, aby jejich kontrolní zjištění byla
na vysoké profesionální úrovni. Jen
při takovém složení Prezidiální
rady se nám může podařit podávat
v ČNR vysoce kvalifikovaná a objektivní stanoviska
a informace k vašemu posuzování a rozhodování
o nakládání, hospodaření se
státním majetkem, o tvorbě a užití
prostředků státního rozpočtu,
jakož i o jiném hospodárném a účelném
vynakládání a účelovosti a
hospodárnosti státní správy.
Rád bych ještě v této souvislosti uvedl
působnost Prezidiální rady. Tato rada podle
§ 17 zák. 61/1991 Sb., o Nejvyšším
kontrolním úřadu projednává
a schvaluje stanovisko ke státnímu závěrečnému
účtu ČR a s tím bezprostředně
související kontrolní zjištění.
Projednává návrh základních
směrů kontrolní činnosti Nejvyššího
kontrolního úřadu na příslušný
rok. Projednává souhrnnou roční zprávu
o kontrolní činnosti Nejvyššího
kontrolního úřadu a dále projednává
kontrolní zjištění, která přikáže
prezident.
Z toho vyplývá, že Prezidiální
rada v nejbližší době bude konkrétně
projednávat a schvalovat v průběhu prosince
základní směry kontrolní činnosti
Nejvyššího kontrolního úřadu
na rok 1993, některá závažná
kontrolní zjištění o výsledku
prověrek, které nyní provádíme.
V lednu 1993 bude projednávat souhrnnou zprávu o
činnosti kontrolního úřadu za druhé
pololetí. Jako jeden z prvořadých a důležitých
úkolů čeká radu projednat a schválit
připravený statut Nejvyššího kontrolního
úřadu, který byl dopracován, a na
základě připomínek rozpočtového
výboru ČNR z října letošního
roku bude k projednání předložen České
národní radě v prosinci letošího
roku.
Vážená sněmovno, snažil jsem se
před vaší volbou vám poskytnout informace
o budoucí funkci a náplni činnosti těch,
které vám navrhuji za kandidáty. Ještě
bych vás chtěl rád ubezpečit, že
všichni navržení kandidáti splňují
předpoklady požadované § 16 citovaného
zákona. Všichni kandidáti, jejichž charakteristiky
máte, byli představeni rozpočtovému
výboru. Z charakteristiky vyplývá, že
každý z navrhovaných kandidátů
je vzhledem ke své odbornosti a specializaci navržen
pro určitý úsek, který bude řídit.
Pro úsek průmyslu, obchodu a služeb se mně
podařilo - a musím říci, že po
značném úsilí - navrhnout dva kandidáty,
ze kterých je třeba vybrat volbou jednoho z nich.
Pro jednotlivé úseky činnosti Nejvyššího
kontrolního úřadu navrhuji jmenovitě
tyto kandidáty za členy Prezidiální
rady: pro úsek terciární sféry ing.
Josefa Abrháma, pracovníka, u něhož
bych rád zdůraznil zejména vysoké
řídící a organizační
schopnosti a zkušenosti v oblasti finanční
politiky se zaměřením na nevýrobní
sféru; pro úsek obrany a bezpečnosti ing.
Jana Baše, u něhož jsou bohaté zkušenosti
z oblasti obrany státu spojeny s dlouhodobými praktickými
zkušenostmi z kontrolní a inspekční
činnosti v této oblasti a který zároveň
prošel rekvalifikačním kursem pořádaným
v roce 1991 u ministerstva obrany Spojených států.
Pro úsek státního rozpočtu a státního
závěrečného účtu navrhuji
inženýra Karla Bidla, jehož dlouholeté
působení na ministerstvu financí právě
v této oblasti je zárukou kvalitního a vysoce
fundovaného vedení tohoto úseku.
Pro úsek legislativně právní navrhuji
doktor Kateřinu Hájkovou, jejíž předchozí
praxe v legislativním odboru ČNR, odborné
vědomosti a řídící schopnosti
dávají předpoklad pro úspěšné
plnění této funkce.
Pro úsek příjmů státního
rozpočtu navrhuji ing. Bohdana Hejduka, který má
vysoké teoretické znalosti, dlouhodobé praktické
zkušenosti ve finanční a rozpočtové
sféře a v neposlední řadě i
významné poznatky získané při
stážích a pravidelné spolupráci
s Mezinárodním měnovým fondem.
Pro úsek územně-správní navrhuji
ing. Jaromíra Kapustu, jehož bohaté praktické
zkušenosti, poznatky ze státní správy,
kde vykonával v uplynulých letech ekonomické
a kontrolní činnosti, jakož i jeho neocenitelné
poznatky z práce nezávislých kontrolních
orgánů v Evropě, dávají předpoklad
pro kvalifikovaný výkon navrhované funkce.
Pro úsek průmyslu, obchodu a služeb předkládám
návrh dvou kandidátů, a to ing. Jiřího
Fišera a ing. Petra Zajíčka. Ing. Jiří
Fišera je pracovníkem s dlouhodobou kontrolní
praxí, absolvoval auditorské zkoušky a má
dobré organizační schopnosti. Tyto předpoklady,
včetně mezinárodních poznatků,
které získal absolvováním kursů
v Německu a ve Spojených státech, by byly
přínosem pro výkon jeho funkce. Ing. Petr
Zajíček má praktické zkušenosti
na úseku finanční politiky a zejména
s aplikací nové finanční soustavy
při přechodu na tržní hospodářství,
které získal jednak z činnosti na finančním
úřadu a jednak zahraničním studiem
- obor účetnictví a financování.
Chtěl bych vás, vážené poslankyně
a vážení poslanci, požádat, abyste
svým rozhodnutím podpořili naši snahu,
aby Nejvyšší kontrolní úřad
České republiky plnil v plném rozsahu své
povinnosti jako nezávislý kontrolní orgán,
podobně, jako je tomu ve všech demokratických
státech.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
prezidentu Nejvyššího kontrolního úřadu
České republiky Pavlu Hussarovi. Dřív,
než otevřu rozpravu, chci připomenout, že
k tomuto bodu vám bylo v minulé schůzi rozdáno
také usnesení rozpočtového výboru
č. 55 z 20. října 1992, v němž
se České národní radě doporučuje,
aby se při volbě členů prezidiální
rady řídila volebním řádem
uvedeným v příloze usnesení. To ovšem
platí pouze pro případ, bude-li přednesen
návrh na tajné hlasování.
Proto předpokládám, že pověřený
zástupce rozpočtového výboru se k
tomu v rozpravě vyjádří. Již
mám tady přihlášku předsedy rozpočtového
výboru pana poslance Tomáše Ježka. Dále
chci připomenout, že podle § 15 odst. 2 zákona
o Nejvyšším kontrolním úřadě
České republiky členy rady volí a
odvolává Česká národní
rada na návrh prezidenta Nejvyššího kontrolního
úřadu. A nyní tedy konečně
otevírám rozpravu a udílím slovo prvnímu
přihlášenému - panu poslanci Tomáši
Ježkovi.
Poslanec Tomáš Ježek: Vážený
pane předsedo, vážená Česká
národní rado, navrhuji, aby volba členů
prezidiální rady byla provedena tajným hlasováním.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Ježkovi. Jde o procedurální návrh,
o kterém budeme hlasovat neprodleně, pokud někdo
nemá nějakou technickou poznámku k tomu.
Vidím, že nemá.
Kdo je tedy pro to, aby volba členů prezidiální
rady proběhla podle návrhu pana poslance Tomáše
Ježka tajným hlasováním, ať zvedne
ruku. 122 hlasů pro.
Kdo je proti, ať zvedne ruku. Nikdo nebyl proti.
Tento návrh byl tedy velkou většinou hlasů
přijat a já se táži po dalších
přihláškách do rozpravy, když jsme
rozhodli nyní o způsobu hlasování.
Pan poslanec Mandelík.
Poslanec Richard Mandelík: Vážený
pane předsedo, vážené dámy, vážení
pánové, Nejvyšší kontrolní
úřad České republiky jako nezávislý
kontrolní orgán se ve své činnosti
řídí pouze zákonem, jak praví
§ 2 zákona č. 61/1992 Sb., o Nejvyšším
kontrolním úřadu ČR z 22. ledna t.
r.
Tento zákon, jehož se ve své řeči
pan prezident tolik dovolává, je předpisem,
který dle mého názoru je sice nevyhovující
potřebám České republiky a České
národní rady, ale přesto je zákonem
platným. Zákon ve svém § 20 říká,
že sídlo, činnost a organizaci NKÚ,
zejména způsob jednání rady, projednávání
kontrolního zjištění a jednání
o podjatosti, upraví statut NKÚ, který schvaluje
Česká národní rada.
Prezident NKÚ byl zvolen 19. 3. 1992 a do dnešního
dne nepředložil České národní
radě žádný návrh statutu. K rukám
předsedy rozpočtového výboru byl doručen
21. 8. pouze pracovní návrh, který komise
rozpočtového výboru pro NKÚ 8. 10.
vrátila zpět se čtyřmi zásadními
koncepčními připomínkami.
Do dnešního dne neobdržela Česká
národní rada žádný další
návrh. Bez schváleného statutu nemůže
prezidiální rada vůbec jednat a je tedy zbytečné
volit do orgánu, který bude stát daňové
poplatníky peníze a přitom existuje pouze
na papíře.
Kromě toho považuji za zvláště
pikantní, že dle § 15. odst. 2 členy volí
a odvolává Česká národní
rada na návrh prezidenta. Jestliže tedy prezident
NKÚ nenavrhne odvolat některého člena
rady, nemůže tak Česká národní
rada učinit a jedná se v každém případě
o doživotní funkce.
Nemůže-li rada bez statutu jednat, nelze ani dle §
17 projednávat kontrolní zjištění,
která jí přikáže prezident, ani
stanovit základní směr kontrolní činnosti,
ani souhrnnou zprávu o činnosti NKÚ v roce
1992.
Pan prezident nám zde sdělil, že jeden z prvních
důležitých úkolů rady bude projednat
a schválit připravený statut NKÚ.
Rád bych panu prezidentovi z tohoto místa vysvětlil,
že radě vůbec nepřísluší
nic takového projednávat, nýbrž České
národní radě. Navíc považuji
za velmi zábavné, když orgán, jehož
způsob jednání stanoví statut, jedná
o tomto statutu. Ze zákona přímo vyplývá
posloupnost kroků, což, jak vidno, panu prezidentovi
uniklo.
Další velmi závažnou překážkou
zvolení rady je skutečnost, že je předem
České národní radě podsouváno,
pro jaký úsek kontrolní činnosti budou
kandidáti určeni. Takový postup je protizákonný,
neboť nejen, že nerespektuje žádné
ustanovení, které by to připouštělo,
ale tím se i předepisuje ČNR, jak má
volit. Tato námitka se týká dvou kandidátů
na tzv. úseku průmyslu, obchodu a služeb, kde
se nám dává najevo, abychom volbu podřídili
organizačním představám prezidenta
NKÚ.
Dovoluji si vám, dámy a pánové, na
základě těchto zkušeností a dalších
poznatků o činnosti NKÚ, které však
s tímto bodem pořadu nesouvisejí, doporučit,
abychom svůj názor vyjádřili nezvolením
navržených kandidátů.
Děkuji za pozornost.
/Potlesk./
Předseda ČNR Milan Uhde: Do rozpravy se přihlásil
pan poslanec Wágner a já ho zvu k řečništi.