Úterý 17. listopadu 1992

Předseda ČNR Milan Uhde: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, zahajuji po přestávce další jednání 6. schůze ČNR a žádám pana poslance Ludvíka Motyčku, ověřovatele, aby nás seznámil s výsledkem hlasování o návrhu usnesení, kterým jsme se zabývali.

Poslanec Ludvík Motyčka: Vážený pane předsedo, vážené kolegyně a kolegové, hlasování o usnesení ČNR k vládnímu návrhu ústavního zákona o zániku ČSFR dopadlo následovně: 106 poslanců hlasovalo pro, 67 poslanců proti, 12 se zdrželo hlasování, 2 poslanci odmítli hlasovat a 13 poslanců bylo ve sněmovně nepřítomno. To je výsledek našeho hlasování.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu ověřovateli, poslanci Motyčkovi, za zprávu, kterou nám podal. Děkuji panu navrhovateli i paní společné zpravodajce za práci, kterou odvedli, a přikročíme nyní k třetímu bodu našeho pořadu a to je

III.

Vládní návrh zákona ČNR o zvýšení důchodů v roce 1993.

Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní tisk 132 a společnou zprávu výborů k němu jako sněmovní tisk 133. Z pověření vlády České republiky předložený návrh zákona odůvodní ministr práce a sociálních věcí pan Jindřich Vodička. Žádám ho, aby se ujal slova. Prosím, pane ministře.

Ministr práce a sociálních věcí Jindřich Vodička: Vážený pane předsedo, vážení členové české vlády, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Předně bych vám rád poděkoval za to, že jste vyslovili svůj souhlas se změnou programu a přistoupili jste k projednávání tohoto bodu programu právě nyní. Věřím, že hlasování o tomto návrhu zákona nevyvolá zmatek v televizním štábu jako hlasování předcházející.

Dovolte mi nyní, abych krátce zdůvodnil návrh zákona o zvýšení důchodů v roce 1993. Podmínky pro zvýšení důchodů jsou upraveny v zákoně č. 46/1991 Sb., o zvyšování důchodů. Tento zákon je pro důchodce garancí, že ke zvýšení musí být při splnění určitých podmínek přistoupeno. Povinnost přijetí takové právní úpravy je vázána na skutečnost, že od předchozího zvýšení důchodů došlo k růstu životních nákladů alespoň o 10% nebo k růstu průměrné mzdy o 5%. Od posledního zvýšení, to je splátky důchodu splatné v červnu t.r. dojde do konce letošního roku k růstu životních nákladů přibližně o 9 až 9,5% a k růstu průměrné mzdy přibližně o 4,9%. Poslední informace z dnešního odpoledne, kterou jsem obdržel, je předpokládaný růst mezd ke konci letošního roku 4,3%. Lze však předpokládat, že v prvním čtvrtletí roku 1993 oba stanovené ukazatele budou překročeny. Předložený návrh zákona vychází z procentního zvýšení důchodů s tím, že tato forma zvýšení důchodů promítá do zvýšení důchodů diferenciaci v závislosti na výši důchodu a tedy i předchozích výdělků a přispívá k denivelizaci důchodů.

Dovolte, aby se u tohoto bodu trošku pozdržel a zrekapituloval pět dosavadních valorizací důchodů, ke kterým došlo od roku 1988, kdy 1.10. vstoupil v platnost zákon č. 100 o sociálním zabezpečení. Tehdy došlo hned v říjnu roku 1988 k valorizaci důchodů přiznávaných podle staré právní úpravy a další valorizace důchodů byla provedena v roce 1990. Tyto valorizace byly prováděny diferencovaně tak, aby postupně vyrovnávali rozdíly mezi úrovní důchodů přiznávaných v různých obdobích. Proto byly výrazněji zvyšovány starší důchody, dříve přiznávané. V říjnu 1988 bylo zvýšení stanoveno pevnou částkou diferencovanou podle období přiznání důchodů v rozmezí 40 - 140 korun měsíčně. Obdobná diferenciace byla použita v říjnu roku 1990, kdy byly důchody zvýšeny o 4 až 10%. Od července roku 1990 náležel důchodcům i státní vyrovnávací příspěvek ve výši 140 korun měsíčně.

Již zmíněným zákonem č. 46 z roku 1991 o zvyšování důchodů byl poprvé v našem systému důchodového zabezpečení zakotven způsob pravidelného zvyšování důchodů v závislosti na růstu životních nákladů a průměrných nominálních mezd. V souladu s tímto zákonem byly důchody dále zvýšeny ještě třikrát. V březnu 1991 bylo zvýšení diferencováno podle období přiznání důchodů v rozmezí 8 až 11% výše vypláceného důchodu, přičemž byla stanovena i minimální výše zvýšení. U starobních důchodů to bylo 190 korun měsíčně. V červenci roku 1991 byly důchody zvýšeny o jednotnou pevnou částku, která pro starobní důchody činila 110 korun měsíčně. A naposled byly důchody zvýšeny v červnu letošního roku, a to opět diferencovaně podle období přiznání důchodů v rozmezí 30 až 290 korun měsíčně. Kromě těchto zvýšení důchodů byl od května 1991 zvýšen důchodcům státní vyrovnávací příspěvek na 220 korun měsíčně.

Proto jsem přesvědčen, že nynější navrhovaný způsob valorizací, tzn. procentní sazbou ke všem dosavadním vypláceným důchodům je zcela namístě, protože rozdíly v důchodech, přiznávaných v různých obdobích, byly již zcela vyrovnány. Pokud by byly důchody valorizovány jinak, než je navrhováno v návrhu zákona, který budete dnes odpoledne projednávat, došlo by zcela jistě k porušení vazeb mezi výší důchodů a příjmem, z kterého je tento důchod vypočítáván, došlo by k naprosto nežádoucí nivelizaci důchodů.

Proto navrhujeme, aby důchody starobní a invalidní, částečné invalidní, za výsluhu let, vdovské a sirotčí, přiznané před 1. lednem 1993 byly od první splátky důchodu splatné v březnu 1993 zvýšeny o 10% jejich výše. Důchody starobní, invalidní, částečně invalidní, za výsluhu let a sirotčí přiznané v roce 1993 navrhujeme ode dne přiznání zvýšit o 22% výše důchodu vyměřené podle zákona o sociálním zabezpečení. Toto vyšší zvýšení nově přiznaných důchodů zabezpečuje, aby jejich úroveň odpovídala úrovni důchodů, přiznávaných v předchozích letech, neboť těm náležela několikerá zvýšení. Např. u důchodů starobních, invalidních, částečně invalidních a za výsluhu let činilo zvýšení v roce 1992 částku 290,- Kčs. Vedle zvýšení uvedených přiznávaných a vyplácených důchodů se zákonem navrhuje zvýšení též vdoveckého důchodu a to ze současných 650,- Kčs na 750,- Kčs měsíčně. Vdovecký důchod náleží podle současné právní úpravy ovdovělému muži, který pečuje alespoň o jedno nezaopatřené dítě. Výše této dávky byla stanovena v r. 1991 a od té doby nebyla měněna.

Obdobně jako při předchozích zvýšeních důchodů se navrhuje omezit výši zvýšení pouze u těch důchodů, které by přesáhly po zvýšení stanovenou maximální výši důchodu v úhrnu důchodů či v souběhu důchodů či v úhrnu důchodu a zvýšení důchodu pro bezmocnost. Přitom se tuto maximální omezující výši navrhuje zvýšit ze současných 3.800,- na 4.200,- Kčs měsíčně.

Toto opatření se týká cca 30.000 důchodců, tj. zhruba 2% starobních a invalidních důchodů. Dosavadní setrvání na omezující částce 3.800,- Kčs měsíčně vedlo a vedlo by k stále větší nivelizaci důchodů.

Realizace předloženého návrhu si vyžádá v roce 1993 náklady ve výši zhruba 6 mld Kčs a s touto částkou, ale bylo počítáno při sestavování rozpočtu České republiky na příští rok a při koncipování výše pojistného na sociální zabezpečení v návrhu zákona, který rovněž budete v nejbližších dnech projednávat.

Proto vás žádám, vážené dámy a vážení pánové, abyste vzhledem k závažným dopadům uvedený návrh zákona po projednání schválili.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu ministrovi Vodičkovi. Prosím, aby se slova ujal společný zpravodaj výborů ČNR Jindřich Němčík.

Poslanec Jindřich Němčík: Vážený pane předsedo, vážený zbytku vlády, kolegové a kolegyně, dovolte, abych Vás jako společný zpravodaj seznámil s výsledky projednávání tohoto zákona ve výborech ČNR, kterými byl ústavně právní výbor ČNR, výbor pro sociální politiku a zdravotnictví a rozpočtový výbor.

Při projednávání předlohy zákona, který podléhal značnému zájmu zainteresovaných skupin obyvatelstva se vyskytlo několik návrhů na systémové, obsahové a formální změny, které se však v mnohých případech přímo vylučovaly nebo alespoň popíraly a byly často účelově svázány jednotlivými zájmovými podskupinami. Při projednání ve výborech se však ukázalo, že ani jedna z připomínek nemá charakter obecněji přijatelného principu, a proto na společné schůzce zpravodajů bylo konstatováno, že usnesení příslušných výborů neobsahují žádná doporučení na změny předloženého návrhu zákona. Proto společná zpráva výborů ČNR obsažená v tisku 133 konstatuje, že výbory ČNR doporučují České národní radě, aby předložený vládní návrh schválila.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu společnému zpravodaji. Než zahájím rozpravu, chci upozornit řečníky, kteří se chystají vystoupit, že bych je rád požádal o to, aby se přihlásili do rozpravy pokud možno písemně, a zejména aby zdůraznili při přihlášce, zda se chystají podat pozměňovací návrh, nebo zda se chystají k obecnému vystoupení. Podle § 16 odst. 3 jednacího řádu ČNR totiž přísluší při rozpravě přednost těm, kteří se chystají podat pozměňovací návrh. Hodlám se tímto ustanovením řídit. Otevírám rozpravu a žádám o přihlášky do ní.

Jako první se přihlásila paní poslankyně Lagová. Nenašel jsem sice poznámku, zda se chystá podat pozměňovací návrh, ale vzhledem k tomu, že nejsou jiné přihlášky, dávám jí slovo, bez zodpovězení tohoto dotazu. (poslankyně Lagová - poznámka tam je)

Omlouvám se, špatně jsem to četl.

Poslankyně Hana Lagová: Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážení poslanci, zákon Federálního shromáždění č. 46/1991 o zvyšování důchodů stanovuje zcela jasné zákonné podmínky. Lze snést mnoho faktů o vývoji v této oblasti a rovněž prognozy vývoje těchto rozhodujících ukazatelů signalizují, že podmínky pro zvyšování důchodů jsou koncem tohoto roku naplněny.

V minulých dnech byly publikovány předběžné údaje Českého statistického úřadu o vývoji mezd za třetí čtvrtletí tohoto roku. V nich se uvádí, že průměrná mzda za toto třetí čtvrtletí v České republice dosáhla částky 4707 Kčs. Ve srovnání s druhým čtvrtletím to představuje nárůst o 3,25%. Lze rovněž si odvodit, že předpoklad vývoje pro čtvrté čtvrtletí pak naznačuje, že zákonem stanovené podmínky budou zcela naplněny koncem roku a nikoli až k 1. březnu, jak se v návrhu předpovídá. Rovněž tak druhá zákonná podmínka, pokud jde o růst životních nákladů si troufám tvrdit, že již počátkem příštího kalendářního roku, tzn. v průběhu ledna bude naplněna.

V této souvislosti chci rovněž pouze připomenout, že při koncipování tohoto zákona byl nedostatečně brán zřetel na důchodce pobírající důchod jako jediný zdroj příjmů. Chci tady říci, že jde o sociálně nejslabší skupinu důchodců a jich se také nejvíce týká růst životních nákladů a jejich důchody se zvyšovaly v uplynulých obdobích jenom nepatrně.

Dovoluji si předložit pozměňovací návrh, pokud se týká § 1 této vládní předlohy. Doporučuji, aby v § 1 byla vynechána tato část věty: "Důchody starobní, invalidní, částečně invalidní, za výsluhu let, vdovské a sirotčí, přiznané před 1. lednem 1993 se na základě § 9 a 10 zákona č. 46/1991 Sb., o zvyšování důchodů, zvyšují." Nyní doporučuji vypustit část "od splátky důchodu splatné po 28. únoru 1993". Je nutno tuto část vynechat. Dále tento § zůstává "o 10% měsíční výše důchodu, která občanu náleží ke dni, od něhož se důchod zvyšuje".

Dále navrhuji k tomuto odstavci další změnu: "Zvýšení důchodu se přizná s platností od začátku měsíce, ve kterém podle zákona č. 46/1991 Sb. nastanou pro toto zvýšení zákonné podmínky". Ještě jednou: "Zvýšení důchodu se přizná s platností od začátku měsíce, ve kterém podle zákona číslo 46/1991 Sb. nastanou pro toto zvýšení zákonné podmínky."

Další věta: "Výplata takto zvýšených částek důchodu bude vyplacena se zpětnou platností do 30. 6. 1993." Druhá věta tedy zní: "Výplata takto zvýšených částek důchodu bude vyplacena se zpětnou platností do 30. 6. 1993." Tolik pozměňovací návrhy.

Děkuji.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji paní poslankyni Lagové. Kdo se dále hlásí do rozpravy?

(Nikdo se nehlásil).

Nevidím přihlášky do rozpravy, proto rozpravu uzavírám.

Žádám nejdříve pana ministra, jako zástupce navrhovatele, aby se vyslovil, zda má v úmyslu vystoupit. (Ministr žádá)

V tom případě prosím, pane ministře.

Ministr práce a sociálních věcí ČR Jindřich Vodička: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, k pozměňovacímu návrhu paní poslankyně Lagové bych chtěl říci, že není akceptovatelný pro tento zákon především ze dvou příčin.

Podle citovaného zákona 46/1991 Sb., o zvyšování důchodů, by měly být důchody opětovně a neprodleně zvýšeny, dosáhne-li od předchozího zvýšení důchodů růst životních nákladů alespoň 10%, nebo růst průměrné mzdy alespoň 5%. Do konce roku 1992 k dosažení těchto ukazatelů nedojde. To je samozřejmě statistický údaj, o kterém by bylo možné polemizovat, ale vychází se z přesných statistických údajů. Jejich naplnění lze předpokládat až v průběhu prvního čtvrtletí roku 1993. Přitom statisticky ověřené údaje o změnách uvedených ukazatelů v lednu 1993 budou k dispozici nejdříve 15. února 1993. Aby mohla být výplata zvýšených důchodů technicky zajištěna co nejdříve po splnění ukazatelů, umožňuje se přistoupit ke zvýšení důchodů též s ohledem na předpokládaný vývoj zákonných podmínek pro zvýšení. A ten sledujeme - předpokládaný vývoj.

Přitom z § 9 zákona č. 46/1991 Sb. nelze vyvodit, že zvýšení uvedených ukazatelů by se mělo plně promítnout do výše zvýšených důchodů a ani slovo "neprodleně" nelze chápat v tom smyslu, že zvýšení musí být realizováno přesně ke dni zjištění splnění zákonných podmínek.

Takže my přistupujeme k návrhu zákona o zvýšení důchodů v roce 1993, aniž tyto podmínky byly pro zvýšení těchto důchodů splněny. Ale předpokládáme a zcela reálně předpokládáme, že tyto podmínky budou splněny začátkem příštího roku, ale nepřistupujeme až začátkem příštího roku, kdy budou splněny podmínky a kdy by nás zákon zavazoval neprodleně přistoupit ke zvýšení, ale přistupujeme neprodleně ke zvýšení, když máme již prostě signály o tom, že se situace bude vyvíjet tak, jak se vyvíjí. A technicky by bylo velice, velice složité vracet se např. v březnu nebo v květnu, kdy budou teprve v květnu příštího roku známy údaje o tom, jak se vyvíjely mzdy, v prvním čtvrtletí příštího roku, a teprve v květnu zpětně měnit konstrukci vyplacených důchodů. Proto pozměňovací návrh paní poslankyně Lagové není pro nás akceptovatelný.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu ministrovi a prosím pana společného zpravodaje poslance Němčíka, aby přednesl závěrečné slovo a poté připravil hlasování o pozměňovacích návrzích.

Poslanec Jindřich Němčík: Já snad ještě na okraj pozměňovacího návrhu kolegyně poslankyně Lagové bych chtěl říci, že ani v systémech pojišťovacích důchodového zabezpečení, které mají zabudovanou automatickou valorizaci důchodů, neexistuje bezprostřední časová návaznost mezi dosažením podmínek pro valorizaci a její realizací, i když ten systém umožňuje zkrátit dobu mezi tím, kdy podmínky nastanou a valorizací, na mnohem kratší dobu než systém, který doposud máme, ale který tedy předpokládá, jak jistě všichni dobře víte, že bude transformován na systém důchodového pojištění.

Pane předsedo, vzhledem k tomu, že návrh paní poslankyně Lagové, přesto, že měl vlastně dvě části, podle mého názoru je vlastně jedním návrhem, doporučuji o něm hlasovat jako o jednom návrhu.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu společnému zpravodaji. Táži se sněmovny, zda si je přesně vědoma, o čem budeme hlasovat, nebo zda si přeje připomenout pozměňovací návrh ještě jedním přečtením. Domnívám se, že když se nikdo nehlásí, že jsme si vědomi smyslu i textu toho pozměňovacího návrhu, a proto se táži sněmovny, kdo je pro přijetí pozměňovacího návrhu, který podala paní poslankyně Lagová, ať zvedne ruku. 56.

Kdo je proti, ať zvedne ruku. 47.

Kdo se zdržel hlasování, ať zvedne ruku. 41.

Z výsledků je patrné, že tento pozměňovací návrh nebyl přijat.

Poslanec Jindřich Němčík: Vážený pane předsedo, vzhledem k tomu, že nebyly jiné pozměňovací návrhy, doporučuji hlasovat o návrhu zákona jako celku.

Předseda ČNR Milan Uhde: Budeme hlasovat o celém návrhu zákona. Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona ČNR o zvýšení důchodů v roce 1993 podle sněmovního tisku 132 ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku 133, ať laskavě zvedne ruku. 151.

Kdo je proti, ať zvedne ruku. Nikdo.

Tento návrh zákona byl přijat a já děkuji panu ministru Vodičkovi jako zástupci navrhovatele i panu společnému zpravodaji za práci, kterou vynaložili na prosazení příprav tohoto zákona.

Přistupujeme k bodu čtvrtému , a tím je

IV.

Vládní návrh zákona o vězeňské službě ČR.

Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní tisk 21 a společnou zprávu výborů k němu jako sněmovní tisk 46. Z pověření vlády ČR předložený návrh zákona odůvodní ministr spravedlnosti pan Jiří Novák. Žádám ho, aby se ujal slova. Prosím, pane ministře.

Ministr spravedlnosti Jiří Novák: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení poslanci, návrhem zákona ČNR o vězeňské službě ČR se sleduje zřízení vězeňské služby jako orgánu, který by zajišťoval výkon vazby a trestu odnětí svobody předváděných, obviněných a odsouzených z vazby nebo výkonu trestu odnětí svobody k soudům a v neposlední řadě i pořádek a bezpečnost při výkonu a správě soudnictví.

Podstatou návrhu zákona, tedy není jen konstituování nového výkonného orgánu ze stávajícího Sboru nápravné výchovy ČR, ale dosažení stavu, kdy tento orgán bude mít v zákoně jednak přesně vymezené pravomoce ve vztahu k obviněným a odsouzeným ve vazbě a výkonu trestu odnětí svobody, eventuálně výjimečně i ve vztahu k dalším osobám, jednak bude zřetelně stanovena jeho kompetence při zajišťování některých úkolů ve vztahu k dalším orgánům, zejména Policii ČR. Zároveň se v souladu s nutností účinnějšího zajištění bezpečnosti soudu a soudců a pořádku při soudních jednáních rozšiřuje působnost vězeňské služby, resp. její složky justiční stráže na tyto oblasti. Významně se do tohoto návrhu promítá i snaha o vytvoření podmínek pro postupné zcivilnění stávajícího Sboru nápravné výchovy ČR, který má bez jakékoliv vnitřní diferenciace dosud v celém rozsahu své činnosti postavení ozbrojeného sboru.

Stávající právní úprava postavení Sboru nápravné výchovy ČR provedená zákonem o výkonu trestu odnětí svobody je z hlediska právní jistoty jak příslušníků stávajícího Sboru nápravné výchovy, tak i osob ve výkonu vazby nebo trestu odnětí svobody nedostačující. Vzájemná práva a k tomu korespondující povinnosti jsou zejména na úseku vazby upravená v převážné míře pod zákonnými předpisy, příp. i akty řízení. Takový stav neodpovídá požadavkům kladeným na právní stát, a proto se navrhuje upravit tyto vztahy komplexním zákonem. Návrh zákona předpokládá, že orgány vězeňství by vedle dosavadních úkolů zajišťovaly v potřebném rozsahu i bezpečnost soudu a soudců a přispívaly i k nerušenému průběhu soudního řízení.

Tyto úkoly se navrhuje svěřit justiční stráži jako samostatné službě vězeňské služby působící trvale s místem výkonu správy soudnictví. Pouze v mimořádných případech, pokud by vězeňská stráž nemohla zajistit pořádek a bezpečnost v ústavech pro výkon vazby a trestu, se připouští, že by justiční stráž mohla dočasně plnit úkoly vězeňské stráže. Výjimečnost takového opatření je zajištěna skutečností, že ke každému zákroku by byl nutný souhlas ministra spravedlnosti. Vymezení kompetence vězeňské služby k Policii České republiky vychází z principu, že vězeňská služba v zásadě plní své úkoly uvnitř ústavu pro výkon vazby nebo trestu odnětí svobody a mimo ně vykonává i určité oprávnění ve vztahu k eskortovaným osobám, případně i osobám, které v bezprostřední blízkosti objektu vězeňské služby narušují výkon vazby nebo trestu. Jiné pravomoce vězeňské službě nepřísluší a vězeňská služba tedy nemá nahrazovat činnost Policie. Z tohoto principu se naopak připouštějí výjimky ve prospěch Policie jako orgánu příslušného k odhalování trestné činnosti, pokud se navrhuje, aby tzv. operativní prostředky a operativní techniku i v místech výkonu vazby i za podmínek uvedených v zákonu ČNR č. 283/1991 Sb. používala Policie, nikoli vězeňská služba.

Z ekonomických důvodů se dále navrhuje, aby v případě, že by mimořádnou situaci v ústavech pro výkon vazby nebo trestu nemohou zvládnout svými silami orgány vězeňské služby, mohla zakročit Policie České republiky.

Přesné vymezení kompetence mezi vězeňskou službou a Policií ČR je výsledkem mého jednání s ministrem vnitra České republiky. Bylo projednáno příslušnými legislativními útvary obou ministerstev a zakotveno ve společné zprávě výborů ČNR k tomuto vládnímu návrhu zákona.

Předpokládám, že ve velmi krátké době dojde k uzavření meziresortní dohody, v níž by se blíže vymezily otázky vzájemné součinnosti vězeňské služby a Policie.

Návrh zákona jako jeden z cílů sleduje i vytvoření podmínek pro postupné cílevědomé řízení vězeňské služby. Nechápe ji jako jeden ozbrojený sbor, ale povahu takového sboru přiznává pouze vězeňské stráži a justiční stráži. Tam, kde povaha činnosti nevyžaduje, aby ji vykonával příslušník ve služebním poměru, předpokládá, že ji budou vykonávat pracovníci v pracovním poměru. V tomto směru obsahuje společná zpráva výborů České národní rady i konkrétní závazek pro ministerstvo spravedlnosti - ve stanovené době zcivilnění správy služby skutečně provést. Vládní návrh zákona byl projednán v ústavně právním výboru, ve výboru petičním, pro lidská práva a národnosti a opakovaně i v komisi pro vězeňství a v gesčním výboru pro právní ochranu a bezpečnost. Z jejich jednání vznikla společná zpráva výborů, která je předmětem dnešního jednání pléna.

S touto zprávou se ztotožňuji a doporučuji, aby v tomto znění byl návrh přijat. Současně děkuji výborům České národní rady i jejím komisím za neobyčejnou pozornost, kterou projednání vládního návrhu a jeho úpravě věnovaly.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu ministrovi a prosím pana společného zpravodaje poslance Pavla Severu, aby přišel k řečništi a odůvodnil sněmovně společnou zprávu výborů České národní rady.

Poslanec Pavel Severa: Pane předsedo, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, jak již tady pan ministr Novák uvedl, ústavně právní výbor, výbor pro právní ochranu a bezpečnost a výbor petiční, pro lidská práva a národnosti tuto předlohu zákona projednaly, několikrát byla projednávána tato předloha ve výboru pro právní ochranu a bezpečnost, mnoho připomínek zaznělo i v komisi pro vězeňství. Z těchto jednání tyto připomínky byly ve většině zapracovány - máte je před sebou - připomínky, které nebyly zapracovány, máte na poslední straně. A jedná se asi o tři pozměňovací návrhy, které se týkají § 4, kde se navrhuje vložit odst. 4 - "Organizační řád vězeňské služby vydává ministr". V § 11 připojit k odst. 1 dovětek: "jen je-li to v zájmu pořádku, bezpečnosti a k evidenčním účelům". A v § 19 odst. 1 písm. a) vypustit slova: "osobě vysokého věku a osobě se změněnou tělesnou vadou nebo chorobou". A pod písm. a) za slovem "ženě" ponechat slova: "a osobě mladší 15 let".

Připomínka, kterou před sebou nemáte a se kterou bych vás seznámil nyní, se týká § 22, odst. 1, kde se v písm. a) navrhuje nahradit slova: "činnosti soudů" slovy "výkonu a správy soudnictví". Jedná se pouze o upřesnění, o legislativní úpravu. Tzn., že v tomto § 22 by potom zněl odst. a) a b) takto:

odst. a): "zjišťuje totožnost osob, které narušují pořádek nebo ohrožují bezpečnost v soudních budovách, nebo jiných místech výkonu a správy soudnictví".

odst. b): "činí jiná nezbytná opatření k zajištění pořádku a bezpečnosti v soudních budovách a v jiných místech výkonu a správy soudnictví a plynulého a nerušeného průběhu soudního řízení".

Výbor pro právní ochranu a bezpečnost a výbor ústavně právní a výbor petiční, pro lidská práva a národnosti po projednání této předlohy navrhují, aby tento zákon, tato předloha, byla schválena. Já bych jen podotkl, že tato předloha má sloužit k zcivilnění vězeňské služby a má zlepšit podmínky pro práci soudů, které se nacházejí v tom stavu, v jakém se nacházejí.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Severovi a otevírám rozpravu. Přihlásil se do ní zatím písemně pan poslanec Vítězslav Valach, který se chystá podat pozměňovací návrh. Zvu ho tedy k řečništi. Jako další je přihlášen pan poslanec Marek Benda.

Poslanec Vítězslav Valach: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, dovolil bych si jen po konzultacích s pracovníky Sboru nápravné výchovy v krátkosti předložit ještě dva pozměňovací návrhy.

Na str. 12 v § 18 odst. 1 písm. c) se píše: "zamezil útěku osoby ve výkonu vazby nebo ve výkonu trestu odnětí svobody ze střeženého objektu". Navrhuji, aby se tam za čárku vložila slova: "i mimo objekt" a pokračuje to pak "kterou nelze zadržet jiným způsobem".

A dále potom na str. 14 v § 22 odst. 14 "při plnění úkolů justiční stráže se příslušník řídí pokyny předsedy soudu nebo určeného předsedy senátu". Navrhuji vypustit slova: "případně jiného pověřeného pracovníka soudu". Jinak by to zůstalo beze změny. Děkuji.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Valachovi. Slovo má pan poslanec Benda.

Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedo, vážení páni ministři, dámy a pánové, dovolím si přednést jeden pozměňovací návrh k § 19, kde se jedná o omezení či připouštění donucovacích prostředků a střelné zbraně. Měl by být sesouladěn s příslušným § zákona o Policii České republiky. Tady dochází k určitým změnám, které nejsou, podle mně, odůvodněné. Proto navrhuji, aby znění vypadalo tak, že se vypustí písm. a) "při služebním zákroku nelze ..." a pokračuje se "těhotné ženě, osobě vysokého věku a osobě se zjevnou tělesnou vadou nebo chorobou a osobě mladší 15 let". Toto navrhuji doplnit, protože se samozřejmě nepředpokládá, že by osoby mladší 15 let byli vězni, případně ve vazbě, ale tedy se jedná i o případy možných vnějších útoků a těch by se osoby mladší 15 let už mohly dopustit. Navrhuji pokračovat v textu tak, jak zní a vypustit písm. b) a navázat rovnou "a střelné zbraně s výjimkou případu, kdy útok těchto osob bezprostředně ohrožuje život nebo zdraví příslušníka nebo jiné osoby nebo hrozí něčí škoda na majetku a nebezpečí nelze odvrátit jinak". A z případů uvedených v § 18 odst. 1 písm. c) navrhuji vypustit a ponechat pouze písm. d). Znamená to, že by se vypustilo celé písm. b) týkající se použití služebního psa a střelné zbraně proti ženě. Nepokládám v žádném případě za odůvodněné takovéto rozlišení dělat. Příslušníci si musí být vědomi, kdy smějí takovým způsobem zasáhnout, nevidím důvod, proč by proti ženám, pokud ten důvod skutečně je, se mělo zasahovat jinak než proti mužům. Děkuji pěkně.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Bendovi, pan společný zpravodaj poslanec Severa se hlásí k poznámce. Máte slovo.

Poslanec Pavel Severa: Dámy a pánové, jelikož se jedná mnohdy o části, kde záleží na každém slovu, pokud se týká zbraní apod., navrhuji, abyste dávali pozměňovací návrhy písemně.

Předseda ČNR Milan Uhde: Prosím, abyste vzali výzvu pana poslance Severy na vědomí. Usnadní to potom projednávání pozměňovacích návrhů. Táži se po dalších příspěvcích do rozpravy. Právě jsem dostal další přihlášku. Přihlášeným je pan poslanec Vladimír Řezáč. Prosím.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP