Přítomni:
Předseda ČNR M. Uhde, místopředsedové
ČNR J. Vlach, J. Kasal, K. Ledvinka, P. Tollner a 183 poslanců.
Za vládu České republiky: ministr
vlády S. Bělehrádek, ministr zdravotnictví
P. Lom, ministr spravedlnosti J. Novák, generální
prokurátor J. Šetina.
Přerušené jednání zahájeno
v 9.00 h
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, vážení a milí hosté!
Zahajuji přerušené jednání 5.
schůze České národní rady,
všechny vás srdečně vítám
a přeji vám pěkný den.
Včera jsme projednali šest bodů schváleného
pořadu a projednávání jednoho bodu
jsme přesunuli na listopadovou schůzi.
Podle prezenční listiny je přítomno
145 poslanců a poslankyň, pokud se někdo
zapomněl podepsat, nechť tak učiní.
Ještě připomínám těm,
kteří jsou připraveni vystoupit v rozpravě,
aby se přihlásili písemně - zatím
jsem obdržel jednu přihlášku.
Můžeme tedy přistoupit k projednávání
dalších bodů schváleného pořadu.
Dalším bodem je tedy
Z pověření navrhovatelů odůvodní
předložený návrh, který jste
obdrželi jako sněmovní tisk 63, pan poslanec
Petr Koháček, kterého prosím, aby
se ujal slova.
Poslanec Petr Koháček: Vážený
pane předsedající, vážený
pane místopředsedo vlády, dámy a pánové!
Dovoluji si vám předložit návrh zákona
za skupinu navrhovatelů z tohoto klíčového
důvodu.
V zákoně č. 136/1991 Sb., který přijalo
Federální shromáždění,
se v § 4 říká: "Československý
rozhlas, Československá televize a Československá
tisková kancelář provedou do tří
měsíců ode dne zřízení
Českého rozhlasu, České televize a
Slovenského rozhlasu a Slovenské televize a Československé
tiskové kanceláře České republiky
a Československé tiskové kanceláře
Slovenské republiky rozdělení a převod
majetku a vypořádání jiných
právních poměrů majetkové povahy".
Bohužel se nám nepodařilo od tohoto zákona,
který vstoupil v platnost v dubnu loňského
roku, zřídit Československou tiskovou kancelář
v České republice a vzhledem k tomu, že slovenská
strana zákonem č. 81/1992 Tiskovou kancelář
Slovenské republiky zřídila, je potřeba,
abychom tento subjekt s působením na území
České republiky zřídili i my.
Nyní trochu ke koncepci tohoto zákona.
Tato koncepce vychází z již ověřené
koncepce v oblasti hromadných sdělovacích
prostředků tak, jak jsme ji schválili již
v zákonech o Českém rozhlase a České
televizi. V principu tato koncepce spočívá
v tom, že jde o to, aby rozhlas, televize a tisková
agentura měly co nejméně vztahů ke
státu, aby byly co nejméně ovlivnitelné
stávající politickou mocí. Jde o to,
že hromadné sdělovací prostředky
musí informovat nezávisle, a to nezávisle
i na moci, kterou ve svém principu kontrolují. Proto
je vytvořena v tomto návrhu zákona konstrukce,
která se opírá o to, že my, jako český
parlament zvolíme Radu, kterou budeme moci odvolat jen
za velice složitých podmínek a z taxativně
vyjmenovaných důvodů, a tato Rada po předem
stanovené období bude jmenovat ředitele,
odvolávat ho a bude zároveň projednávat
statut a navrhovat i rozpočet této organizace.
Jak jsem již řekl, jeden z hlavních důvodů
je ten, aby bylo možno dokončit delimitaci, protože
na Slovenskou tiskovou kancelář už delimitace
provedena byla. Jde nyní o to, aby mohla být provedena
ze zbytku Československé tiskové kanceláře
delimitace i na tento nový subjekt.
V návrhu zákona uvádíme název
"Tisková kancelář České
republiky", nicméně souhlasíme s názory,
které zazněly ve výborech, aby tento název
zněl "Česká tisková agentura",
a proto mi dovolte, abych tento název nadále používal.
Výjimkou ve srovnání se zákonem o
Českém rozhlase a České televizi v
tomto návrhu je, že na rozdíl od rozhlasu a
televize, kde se počítá s trvalým
zachováním veřejnoprávní instituce,
v zákoně o tiskové agentuře se předpokládá,
že bude v dohledné době - dejme tomu do dvou
let - privatizována. Proto - a to je právě
otázka, která byla dost složitě řešena
vzhledem k následné privatizaci - vás odkazuji
na znění § 1 ve společné zprávě,
který upřesnil náš původní
návrh, jak jsme ho navrhli v odst. 2, § 14.
Ještě jedna poměrně velká výjimka
tam je proti stávajícímu stavu, na kterou
bych chtěl upozornit. Je v § 3, kde striktně
zakazujeme této nové veřejnoprávní
instituci, kterou bude Česká tisková agentura,
provozovat a podílet se majetkově na zřizování
a na provozování rozhlasového a televizního
vysílání. Jde o to, že tisková
agentura má samozřejmě jistý přednostní
příliv informací, které vyplývají
z charakteru její činnosti, a proto by vstoupila
na trh v této oblasti jako konkurence ne příliš
seriózní. Z tohoto důvodu navrhujeme, aby
měla tuto činnost naprosto zakázánu.
Domnívám se, že důvody, které
nás vedli k tomuto velmi urychlenému podání
návrhu zákona - s odvoláním na zákon
č. 136/1991 Sb. - chápete a že omluvíte
i to, co já jinak nerad praktikuji, to znamená velice
značné zkrácení lhůt a upuštění
od zásad.
Věřím, že návrh tohoto zákona
podpoříte.
Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Koháčkovi za jeho zdůvodnění
a dávám slovo společné zpravodajce
výborů České národní
rady paní poslankyni Jiřině Pavlíkové,
aby odůvodnila společnou zprávu výborů
České národní rady, kterou jste obdrželi
jako sněmovní tisk č. 65.
Poslankyně Jiřina Pavlíková: Vážení
kolegové a kolegyně, předlohou zákona
o Tiskové kanceláři České republiky
se zabýval výbor ústavně právní,
výbor rozpočtový a výbor pro vědu,
vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu.
Připomínky, které vzešly z jednání
těchto výborů před vámi leží
v podobě společné zprávy.
Dovolte prosím, abych vás blíže seznámila
se vším, co je v této společné
zprávě zahrnuto. Připomínky věcně
stejné, které zazněly v různých
výborech různě, byly vybrány v legislativně
nejvhodnější formě a zařazeny
do textu zákona tak, aby byl jasně definován
úmysl zákonodárce. Byly přijaty všechny
pozměňovací návrhy, kromě jednoho
na změnu § 10, odst. 2, který ústavně
právní výbor navrhoval vypustit. Na společné
poradě zpravodajů ale nebyl návrh akceptován
a není tedy ve společné zprávě
zahrnut.
Nyní k jednotlivým paragrafům a navrženým
změnám. Hned v úvodu je navržena změna,
o které se zmiňoval pan předkladatel: aby
tisková kancelář, která z tohoto zákona
vznikla, nesla tradiční označení Česká
tisková kancelář, zkratka, kterou by užívala,
by zněla ČTK, je to ona zkratka, na kterou jsme
po desetiletí zvyklí. Totéž se odráží
v § 1, který upřesňuje text, který
je vám předložen v § 11.
Další úpravy, které se týkají
§ 2, jsou precizní a označují působnost
ČTK a také služby, které poskytuje.
Oproti předloze je jejich řazení a seznam
jednotlivých činností logicky seřazen,
upraveno pořadí odstavců a je jasně
definována činnost, kterou ČTK poskytuje.
V § 3 je původní odst. 3 rozdělen na
dvě části, které přímo
vyjmenovávají práva, ale i povinnosti ČTK.
Stejně tak §§ 4 až 8 upravují působení,
činnost, zodpovědnost i způsob volby a velikost
rady ČTK, která bude garantem nezávislosti
a zároveň i garantem práva veřejnosti
na kontrolu činnosti této tiskové kanceláře.
§ 9 upravuje postavení ředitele ČTK
a v § 11 se opět vracíme k tomu, co bylo řečeno
v § prvním, jedná se pouze o formální
úpravu podoby zákona tak, aby vyhovoval všem
požadavkům, které jsou na něj vznášeny.
V závěrečných paragrafech 12 až
14 jsou upraveny do jisté míry, dá se říci,
startovní podmínky činnosti ČTK tak,
aby ČTK mohla začít samostatně fungovat
od data, které je v návrhu zákona předloženo.
Jak je z předloženého textu společné
zprávy patrné, návrh zákona ČTK
si vaši pozornost rozhodně zasluhuje a výbory,
které se jím zabývaly, jej doporučují
k přijetí.
Doporučuji vám ho i já a prosím, aby
v rozpravě, která tímto bude otevřena,
pokud budete mít své pozměňovací
návrhy, abyste mě je poskytli v písemné
podobě, urychlíme si tím naši práci
a samozřejmě i srozumitelnost a jednoznačnou
jasnost podoby zákona. Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji
paní poslankyni Pavlíkové, než otevřu
rozpravu, o krátké doplnění požádal
pan kolega Koháček. Prosím.
Poslanec Petr Koháček: Dámy a pánové,
chtěl jsem jenom říci jménem navrhovatelů,
že souhlasíme se všemi připomínkami,
které jsou obsaženy ve společné zprávě.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji
zástupci navrhovatelů a otevírám rozpravu
k tomuto zákonu. Jako první se písemně
do rozpravy přihlásil pan poslanec Hirš a připraví
se pan poslanec Soural.
Poslanec Pavel Hirš: Vážený pane
předsedající, vážený jediný
představiteli vlády (šum v sále), vážené
kolegyně a kolegové. Dovolte mi, abych přednesl
některé upřesňující
připomínky k tomuto zákonu, který
jsme projednávali v komisi, přesto při podrobném
studiu bych rád přednesl některé připomínky,
které považuji za nutné.
V § 1 doporučuji, aby mezi odst. 2 a 3 byl zařazen
odst. 4 následujícího znění:
"Organizační členění tiskové
kanceláře blíže upraví statut
tiskové kanceláře."
Odst. 3 by se přečísloval na 4.
V § 2, kde se hovoří o činnosti tiskové
kanceláře, v odst. 1 "...do České
republiky..." postrádám služby pro šíření
v zahraničí a doporučoval bych mezi odst.
1 a 2 vložit odst. 2 následujícího znění:
"Stejnou službu poskytuje tisková kancelář
i do zahraničí." Odst. 2 přečíslovat
na odst. 3.
V § 9, tam se hovoří o působnosti Rady,
tam bych doporučoval rozšířit působnost
o následující pododstavce - budu to říkat
tak, jak je to v původním návrhu. "e)
rozhodovat o stížnostech, týkajících
se informační činnosti tiskové kanceláře".
Další odst. "dohlíží na použití
účelových dotací dle § 10 odst.
2." Pokládám toto za poměrně
důležité.
V § 9, kde se mluví o řediteli, bych doporučoval,
abychom přidali odst. 4 následujícího
znění: "Podmínky pro funkci ředitele
stanoví statut tiskové kanceláře."
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Hiršovi a prosím pana poslance Sourala,
připraví se pan poslanec Marek Benda. Prosil bych,
abyste se hlásili do rozpravy písemně.
Poslanec Jaroslav Soural: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
navrhuji, aby v § 1 ve znění společné
zprávy byla v odst. 1 vypuštěna druhá
věta a v odst. druhém první věta ukončena
za odkazem č. 1 - zbytek věty aby byl ukončen.
V podstatě tedy navrhuji, aby byla vypuštěna
v tomto návrhu všechna ustanovení, která
předpokládají privatizaci české
tiskové agentury z těch důvodů, že
předkladatelé návrhu zákona prakticky
nevysvětlili, v čem jsou výhody tohoto kroku.
Ba naopak, existují pádné důvody,
abychom se o této věci velice seriózně
pobavili. Které důvody vidím jako prvořadé?
Za prvé - Česká tisková kancelář,
pokud bude veřejně právní institucí,
poskytuje dostatečný prostor všem pracovníkům,
aby plnili profesionální povinnost co nejlépe.
Zbavuje tato forma daňového poplatníka povinnosti
nějakým způsobem přispívat
na činnost této kanceláře.
Za druhé - ve světě v zemích, kde
existuje nepřerušená tradice, tiskové
agentury z hlediska vlastnických vztahů jsou velice
pestré. Nejvýznamnější světové
agentury jsou např. v podobě družstev, jsou
akciové společnosti, existuje v některých
zemích silný vliv státu atd. Nemyslím
si, že bychom se nějak vymykali hlavnímu proudu,
který v této oblasti existuje.
Za třetí - předkladatelé zákona,
a v úvodním slovu to zaznělo, předpokládají,
že by proces privatizace měl být odložen
minimálně na 12 až 24 měsíců
s tím - a argumentace na garančním výboru
z úst ředitele pana Kopřivy zazněla
v tom smyslu, že český kapitál neexistuje
takový, který by mohl proces privatizace zajistit
zatím, a že existují velice vážné
obavy, že zahraniční kapitál - pokud
by do tohoto procesu vstoupil - měl by na činnost
tiskové agentury zničující důsledky.
Myslím si, že kapitál se chová podle
své určité logiky. A tady důvod není
příliš důležitý. Důvodů,
proč bychom neměli předjímat privatizaci
české tiskové agentury, je skutečně
řada a myslím si, že veřejně
právní podoba této instituce plně
odpovídá podmínkám a potřebám
české společnosti.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci, prosím pana poslance Bendu. Nemám
již žádné další písemné
přihlášky do rozpravy.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedající,
pane předsedo, dámy a pánové, dovolím
si přednést pozměňovací návrh
v souvislosti s úpravou § 1 a § 14 tak, jak je
ve společné zprávě, protože na
rozdíl od svého předřečníka
soudím, že tisková kanceláře
by měla být privatizována. Ale zároveň
se domnívám, že § 1 tak, jak byl přepracován
oproti původnímu znění, by nedával
jasnou představu o tom, co se stane se zbytkem zákona
v případě zániku tiskové kanceláře.
Mohla by vznikat pochybnost o tom, zda rada, která není
orgánem tiskové kanceláře, ale orgánem
veřejnosti, nadále funguje, navrhuji, aby do §
14 byl doplněn odst. 3, který by zněl: "Tento
zákon pozbývá účinnosti dnem
zániku tiskové kanceláře podle §
1 odst. 1." Jde pouze o to, aby v okamžiku, kdy zanikne
tisková kancelář, bylo zcela zřejmé,
že zaniká celý tento zákon a že
i rada končí svoji činnost.
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Bendovi. Hlásí se ještě
někdo do rozpravy k tomuto zákonu?
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
je zde jeden problém, který mé vystoupení
nemůže vyřešit, ani můj návrh.
Nejsem tak velký optimista, že byl věřil,
že si natolik strany vládní a nevládní
vyjdou vstříc, aby mohl být problém,
o němž chci mluvit, i v tomto případě
řešen. To není jen problém vztahující
se k tiskové kanceláři. Je to problém
vztahující se ke každé instituci, která
má jistý kontrolní orgán volený
Českou národní radou.
Bývá zvykem v demokratických státech,
že tyto kontrolní orgány jsou pojaty tak, aby
vládní i nevládní strany měly
přístup ke kontrole významných a důležitých
institucí života státu. Doporučuji proto,
aby v § 4 bylo konstatováno, že rada má
9 členů, nikoli 5 - to je v odst. 1. A v odst. 2
doplněna věta: "Pět členů
rady se volí k návrhu vládních stran
a čtyři členové rady se volí
k návrhu nevládních stran."
Děkuji.
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Wagnerovi. Hlásí se ještě
někdo další do rozpravy?
Poslanec Ondřej Zemina: Vážený
pane předsedo, vážený pane místopředsedo,
vážený pane místopředsedo vlády,
dámy a pánové. Původně jsem
nechtěl vystoupit, neboť patřím mezi
jednoho z předkladatelů, ale poslední vystoupení
pana kolegy Wagnera mě přesvědčilo
o tom, že by bylo dobré krátce si říci,
jaké poslání má rada České
tiskové kanceláře.
Tento návrh, který již kolega Wagner ocitoval
v jednom z výborů, které tento návrh
zákona projednávaly, zazněl. A my, jako předkladatelé,
jsme na tuto připomínku odpověděli
tak, že v podstatě, kdyby tento návrh byl přijat,
dojde jednoznačně ke zpolitizování
tiskové kanceláře.
Domnívám se totiž a vedou mě k tomu
zkušenosti z fungování Rady České
televize a Rady Českého rozhlasu, že mnohem
více zájmy veřejnosti budou hájit
občané, jejichž jména, jejichž
chování během celého života,
jejichž veřejná občanská angažovanost
dává záruky, že budou dohlížet
nad chodem té které instituce z ne úzce stranických
hledisek, ale v zájmu informovanosti celé společnosti.
Proto se domnívám, že kdyby tento pozměňovací
návrh kolegy Wagnera byl přijat, dojde ke značnému
průlomu v celé koncepci duálního systému
v oblasti masmédií, které se tady stejně
tak, jako ve většině vyspělých
demokratických zemí, snažíme vybudovat.
V systému, kde vedle sebe na stejné rovině
stojí a soutěží spolu veřejně
právní instituce a privátní instituce,
především kvůli pestrosti názorů
a zejména kvůli dobré informovanosti občanů.
Ještě bych se rád krátce vyjádřil
k návrhu kolegy Sourala. Přiznám se, že
když jsem odůvodňoval tento návrh v
kulturním výboru, nebyl jsem schopen odpovědět
na jeho otázku, jak si představují předkladatelé,
jakou formou si představují privatizaci České
tiskové kanceláře. A to z toho důvodu,
že se domnívám, že to předkladatelům
nepřísluší.
Předkládáme zákon, kterým se
zřídí Česká tisková
kancelář, ale je na vůli tohoto ctihodného
sněmu, aby během určité doby rozhodl
o tom, zda Českou tiskovou kancelář privatizovat
a jakým způsobem. V každém případě
se také domnívám, že je třeba
v této oblasti vyslyšet případný
názor vlády, ale v každém případě
nelze privatizovat Českou tiskovou kancelář
jinak, než zákonem českého parlamentu.
Domnívám se, že argumenty pro to, aby tisková
kancelář v budoucnu nebyla veřejně
právní institucí, ale privátní,
opět se některým z vás mohou zdát
jako závažné, jiným jako vágní.
Prostě téměř všude, kde figurují
tiskové kanceláře, jsou tyto pouze soukromé,
aby mohly spolu soutěžit ve prospěch občanů,
aby skutečně nebyly svazovány různými
omezeními, např. týkajícími
se podnikání a pod. Když si představíme,
že by v budoucnu vedle v sebe v České republice
existovala veřejně právní kancelář
a privátní tiskové kanceláře,
tak ta veřejně právní bude značně
znevýhodněna. Upozorňuji, že zde nelze
použít paralery s Českou televizí, ani
s Českým rozhlasem.
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Zeminovi. Přeje si někdo další
vystoupit v rozpravě? Pan poslanec Soural.
Poslanec Jaroslav Soural: Nemám to ve zvyku, ale
musím zareagovat na slova pana kolegy Zeminy asi dvěma
poznámkami.
Za prvé, uvedl jsem pádné důvody proč
se domnívám, že proces privatizace není
nejšťastnější v této instituci,
ale hlavně v tomto návrhu v § 1 existuje přece
- a ta formulace měla být vypuštěna
a já ji tedy ocituji: - ".... až do doby převodu
všech majetkových a jiných práv České
tiskové kanceláře na jiný právní
subjekt zvláštním zákonem nebo postupem
podle zvláštního zákona."
Jestliže zde pan kolega Zemina řekl, že bude
úkolem tohoto ctihodného sboru rozhodovat o tomto
procesu, tak se předkladatelů táži,
zda skutečně se bude tento sbor k tomuto problému
vyjadřovat. Zda skutečně bude předpokladem
privatizace České tiskové kanceláře
projednání zvláštního zákona
k tomuto procesu nebo zda neumožní stávající
právní poměry tento sbor obejít.
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci. Kdo další se hlásí? Pan
poslanec Wagner prosím.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
jsem povinen reagovat na vyjádření pana kolegy,
který argumentuje tím, že rada je sbor nepolitický
a jako takový je volený. Až potud má
pravdu, ale je volen Českou národní radou,
která je sbor na výsost politický. Z jakých
pohnutek kdo z nás ve které chvíli rozhoduje,
o tom je možná lepší pomlčet, ale
nelze na to nemyslet. Považuji za podstatné nikoliv
pro schopnost opozice plnit funkci kontroly, a rozumné
vláda se stará, aby taková opozice existovala
a aby zde byla zpětná vazba, to není to nejpodstatnější;
to nejpodstatnější je, že při každém
takovémto rozhodování posouváme hranice
demokracie buď k tomu, k čemu chceme, k jejímu
rozvoji, a nebo zpět. Uvědomme si, že každý
člověk vyskytující se ve veřejném
životě tak, že o jeho zařazení
do jakékoliv instituce, o níž rozhoduje Česká
národní rada, je člověkem politickým
a že tudíž nelze ani při sebelepší
vůli vzít argumentaci, že půjde jen
o sbor apolitický, v úvahu.
Prosím, zapomeňme na stranické půtky,
na schopnost něco ovlivňovat při rozhodování.
Schopnost vládních stran rozhodovat bude dána
většinou, ale schopnost nevládních stran
kontrolovat bude dána účastí. Prosím,
uvažujme rozumně i proto, že takovýto
sbor, který volíme, budeme volit podle tohoto zákona,
nebudeme volit než jednou, že u různých
institucí budou takovéto sbory a budou nadčasové,
budou nad naším volebním obdobím. A
je v zájmu všech politických stran, nejen dnešních
parlamentních stran, aby všechny tyto sbory fungovaly
co nejdemokratičtěji. Prosím proto, z toho
hlediska posuďte můj návrh!
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Wagnerovi. Prosím další příspěvky
do rozpravy. Pokud se nikdo do rozpravy nehlásí,
rozpravu končím a táži se pověřeného
zástupce navrhovatele, zda si přeje na závěr
promluvit. Ano, prosím k řečništi!
Poslanec Petr Koháček: Dámy a pánové,
k některým pozměňovacím návrhům
se samozřejmě vysloví zpravodajka, já
bych se chtěl jen zmínit o některých.
Návrhy pana kolegy Hirše jsou, myslím, akceptovatelné,
a zpřesňují náš návrh
a doporučuji, aby jste je přijali s jednou výjimkou,
a to tam, kde pan kolega Hirš mluví o organizačním
členění. Toto je ve společné
zprávě již myslím, zařazeno lépe
v § 8. Kdyby pan kolega Hirš to akceptoval, byli bychom
rádi. Jinak ostatní připomínky vám
doporučuji.
Rád bych se zmínil o tom, - jestliže mně
tato otázka byla přímo položena kolegou
Souralem - jaké jsou výhody soukromé tiskové
kanceláře a zároveň si dovolím
odpovědět kolegu Vagnerovi, který podporoval
určitou novou verzi postavení Rady České
tiskové kanceláře.
Jak již jsem mluvil ve svém úvodním
slově, nenašli jsme žádný rozumný
důvod a ani srovnání s demokratickými
zeměmi, kde by veřejně právní
tisková kancelář existovala. Znovu opakuji,
vycházíme z toho, že tisk, rozhlas a televize
jsou tu proto, aby kontrolovaly vládní moc. Není-li
vysloveně nutné, tak jak je to u rozhlasu a televize,
zajistit určité informační zdroje,
které komerční organizace těžko
mohou vykonávat, tak u tiskové agentury tato věc
nehrozí už z důvodu, že tiskové
agentury za úplatu otisknou zprávu komukoliv, to
znamená, i každému občanovi, pokud si
to ovšem zaplatí, t.j. na běžné
komerční bázi, takže nehrozí
tady to, že by byl někdo znevýhodněn.
Zrovna tak jsme odmítli myšlenku při tvorbě
tohoto návrhu zákona, aby jakýkoliv ústavní
nebo státní orgán měl zdarma přístup
do informační sítě ČTK. Považujeme
toto za nepřesné, ale hlavně za zneprůhlednění
celé situace v nákladových položkách
jak ČTK, tak i nepřesné výdaje ve
státních orgánech, které tím,
že by měly tuto službu zdarma, by vlastně
nějakým způsobem neměly přesné
výdaje, respektive měly by výdaje větší,
než by byly uváděny.
Z těchto důvodů a i z těch důvodů,
že tisková kancelář by samozřejmě
musela tuto činnost platit a platit způsobem, který
by vlastně vytvářel něco, co bychom
nazývali bezplatné služby, ale zároveň
všichni víme, že všechno něco stojí.
Takže vzhledem tomu, že jde o to, aby tisková
agentura byla naprosto nezávislá, a zde, myslím,
vycházíme vstříc i názoru kolegy
Wagnera, který pravděpodobně je pro privatizaci
ČTK, z toho co řekl, tak tato tisková agentura
bude úplně odpolitizovaná a bude se stavět
na těchto komerčních základech, aniž
by kohokoliv omezovala z informačního toku.
Zrovna tak předpokládá, že tato privatizovaná
tisková agentura nebude jedinou, která zde bude
působit, ale již zde vznikají další;
bude zde konkurence na tok informací a to je, myslím,
správné a naprosto užitečné.
Zde bych chtěl ovšem ještě odpovědět
na jednu důležitou věc: nové znění
§ 1 nepřipouští, než že privatizace
České tiskové kanceláře bude
provedena zákonem, který bude projednán tímto
sněmem. Podle stávajících zákonů
o privatizaci to není možné, proto je tam tato
konstrukce, proto je tam tento výjimečný
způsob privatizace dán přímo do zákona
a zákonem budeme tuto tiskovou kancelář privatizovat.
Pokud jde o návrh pana kolegy Wagnera - devět členů
opozice-neopozice, - rád bych jej upozornil na § 5.
Dali jsme si veliký pozor na to, abychom vyjmenovali pokud
možno všechny neslučitelnosti - funkcí
v politických stranách, funkcí v různých
státních a jiných orgánech a samozřejmě
i ve vazbě na komerční činnost v oblasti,
kterou se tisková kancelář zabývá.
Proto se domnívám, že jsme udělali maximální
možné záruky pro to, aby tento orgán,
který je navrhován jako sedmičlenný,
byl maximálně odpolitizován, aby tam byli
lidé, kterým veřejnost věří
a konec konců lidé, které zvolíme
zase tímto sněmem. Sice má tady, pravda,
opozice o něco méně lidí, než
my, nicméně neznamená to, že my bychom
tam mohli prosadit nějaké exponenty např.
ODS nebo jiného koaličního partnera. To je
naprosto vyloučeno.
A dělali jsme všechno pro to, aby to vyloučeno
bylo. Celá koncepce, jak jsem o ní mluvil ve svém
úvodním slově, spočívá
v tom, aby žádné masmédium nemohla ovlivnit
žádná strana, žádné politické
hnutí, bez ohledu na to, jestli je u moci nebo není,
tzn. samozřejmě ani Občanská demokratická
strana. Děkuji Vám.