Úterý 20. října 1992

Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji kolegovi Hájkovi a vzhledem k tomu, že se nikdo nehlásí do rozpravy, prosím ... Chtěl bych ještě jednou všechny kolegy požádat, aby předávali přihlášky do rozpravy písemně, za což děkuji.

Poslanec Tomáš Štěrba: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, nevidím nebezpečí, že velká města tímto snížením budou nějak omezena. Tam je hromada obchodníků, kteří platí na daně. Já zastupuji tady vlastně venkov a já se bojím, že malé vesnice, které "nalítly" na politiku, která tady byla předtím, a které se osamostatnily, kde není ani jeden obuvník, kde není ani jeden živnostník, který by platil do rozpočtu obcí nějaké daně, tak ty doplatí na toto snížení nejvíc.

Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Není-li tomu tak, dovolte mi, abych rozpravu ukončil s tím, že se táži pana místopředsedy, zdali chce pronést závěrečné slovo.

Ministr financí ČR Ivan Kočárník: Vážený pane předsedající, vážený předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, nemohu nereagovat na připomínky, které zazněly k návrhu změny zákona o státním rozpočtu. Především tady zazněly ve vystoupení pana poslance Hájka i ve vystoupení pana poslance Skočovského teze o tom, že lidově řečeno "bereme obce na hůl" a že děláme asymetrické krácení ve výdajích. Nemusím jistě vás přesvědčovat o tom, že v rozpočtu je řada položek, které se krátit prostě nedají. Jsou to důchody důchodcům, jsou to výdaje na sociální zabezpečení. A tyto výdaje samozřejmě, pokud chceme uvažovat korektně, z celkových výdajů musíme odečíst a potom poměr krácení jak ústředního rozpočtu, tak i rozpočtů měst a obcí je přibližně stejný. Není tady žádná vládní diskriminace v krácení rozpočtů měst a obcí.

Rovněž výtku, že vláda se nezabývá naplněním rozpočtu opatřeními k zamezení daňových úniků atd., kategoricky odmítám. V té důvodové zprávě k tomu zákonu je napsáno, že vláda se permanentně zabývá opatřeními proti daňovým únikům. To není žádná jednorázová akce, že bychom nějakým kouzelným proutkem na konci srpna změnili prostě chování daňových poplatníků atd. Ale je tam proveden pokus o výčet všech těch opatření, které vláda v letošním roce dělala od dubna, pokud jde o daň z obratu, až do posledních teď opatření, která jsme přijali v září, v minulém měsíci v dodatečném zdanění směsí, které jsou z nafty atd. atd., kde neustále, tak jak objevujeme další cestičky daňových úniků, tak je prostě uzavíráme.

Ale představa, že bychom daňové úniky zcela eliminovali, je představa - jak už jsem tady jednou vyprávěl - naprosto mylná. Představte si, že byste chtěli, aby nebyly žádné dopravní přestupky, že by třeba bylo bezvadné, kdyby se podařilo zajistit a chtěli bychom, aby nikdo nepřejížděl plnou čáru na silnici. Co by to znamenalo? To by znamenalo, že ke každé plné čáře byste museli postavit jednoho policistu. Podobný případ je tady u těch daní. Já to nechci bagatelizovat, ale daňových poplatníků je obrovské kvantum. A představa, že každému daňovému poplatníkovi bude mu sedět za krkem jeden berní úředník nebo něco takového, je prostě představa absurdní.

My musíme časem vypěstovat daňové povědomí u nás, dobré zákonodárství, dobré daňové poradenství, naučit poplatníky daně platit atd., a tím se dostaneme k tomu, že tu "čáru" nám bude přejíždět méně lidí, ne tím, že zvýšíme počet berních úředníků na závratné číslo. Čili, chci tím říci, že vláda se permanentně zabývá opatřeními k zamezení daňových úniků a také ve výsledcích - od července - ten, kdo z vás sleduje vývoj daňových příjmů, tak toto může pozorovat, že ve výnosech daně z obratu a u některých dalších položek se to projevilo.

Rovněž odmítám, že třetina obcí "padne na kolena". Já velmi často hovořím se starosty a jezdím po republice. Samozřejmě, že nikdo není šťastný, když peníze, které dostanou z rozpočtu, prostě najednou nebudou. Nikdo nebude tleskat. Ale ti rozumnější z nich, kteří chápou, že stojíme před volbou buď se zadlužit, velmi zadlužit do prvního roku samostatné ČR a o to si omezit možnosti výdajů v budoucích letech, a nebo teď vyjít s trošku přiškrceným rozpočtem, ti mně říkají, že to přežijí, že to přežijí bez nějakých srdceryvných, dramatických problémů. Neskrývají, že to bude obtížné, ale uvědomují si, jakou volbu máme nyní před sebou.

Čili, chtěl bych vás znovu poprosit, vážené poslankyně, vážení poslanci, o to, abyste vzali tuto skutečnost na vědomí, vzali na vědomí skutečnost, že máme v současné době z minula dvacetimiliardový dluh v České republice. Dneska jsme schválili zákon o dluhopisech za schodek loňského roku ve výši 10 mld, byly vydány komunální obligace na bytovou výstavbu. Neměli bychom v žádném případě teď, zejména v tomto období, si způsobit problémy tím, že uvedeme naše rozpočtové hospodaření do velkého schodku a zatížíme tak budoucí první rozpočet samostatné České republiky splácením dluhu.

Chtěl bych ještě jednu věc říci: To, že se škrtá dotace do rozpočtu, nebo navrhuje se škrtnout dotace do rozpočtu měst a obcí, není žádná stará praktika, kdy se rozpočtům měst a obcí braly peníze, kdy se převáděly do ústředního rozpočtu. To žádná stará praktika není, my obcím nic nebereme, my pouze chceme to, aby jejich rozpočty dýchaly s ekonomikou stejně, aby neměly částku dotací danou pevně. Bohužel, současná rozpočtová pravidla jsou taková. Chceme proto změnit příjmy rozpočtů měst a obcí, aby byly závislé na daňových výnosech, podíly na daních, aby měly a pak tento proces nám jednou provždy odpadne a hospodaření ústředních rozpočtu i rozpočtu měst a obcí bude v zásadě probíhat stejně, bude probíhat stejně jak bude dýchat ekonomika.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji panu místopředsedovi za závěrečné slovo a poprosím společného zpravodaje, aby se ujal slova.

(Posl. Ježek: Půl minuty bych si vyprosil.)

Ano, prosím. Poprosím kolegy, aby setrvali na místech.

Poslanec Tomáš Ježek: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, dámy a pánové, vyslechli jsme rozpravu, během níž byl předložen vlastně jenom jeden pozměňovací návrh pana poslance Skočovského - návrh zákona neschválit, což nelze považovat za pozměňovací návrh, je to vlastně jeho stanovisko k tomu, jak hodlá hlasovat.

Pan poslanec Hájek předložil návrh, který se dá shrnout do toho, že navrhuje místo krácení 6 miliard Kčs krátit pouze 3 miliardy Kčs. Tento návrh vlastně promítl do všech příslušných příloh, jak to z toho logicky vyplývá. Myslím, že nemá cenu, abych to zde znovu opakoval, kde se to všude v tabulkách projeví. Navrhl tedy, aby krácení rozpočtu obcí nebylo o 6 miliard Kčs, ale pouze o 3 miliardy Kčs.

Pak předložil návrh, aby dovětek, který jsem uváděl jako součást společného návrhu všech výborů - dovětek, který zněl vložit za slova "za uvedenou částku 52 miliard s tím, že úspory docílené ve všech účelových dotacích s výjimkou dotací na jmenovité stavby, uvedené v příloze č. 2 se započítávají do celkové dotace". Tato věta byla nahražena jinou větou, která zní "s tím, že docílené úspory účelových dotací s výjimkou jmenovitých staveb mají rozpočtový charakter globální dotace".

Těch třicet vteřin, které jsem si vyžádal na konzultaci s panem ministrem financí, ukázalo, že návrh pana poslance Hájka je skutečně vylepšením formulace a já myslím, že bychom ho měli přijmout. Prosím tedy o hlasování o dvou pozměňovacích návrzích pana poslance Hájka.

První pozměňovací návrh byl snížit navrhované krácení dotací obcím ze 6 miliard na 3 miliardy Kčs.

Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji společnému zpravodaji. Ptám se pana poslance Hájka, zda souhlasí s tímto postupem.

(Poslanec Hájek: Ano, souhlasím.)

Kdo souhlasí s pozměňovacím návrhem kolegy Hájka, jak byl tlumočen společným zpravodajem ve znění jak ho přednesl kolega Hájek, ať zvedne ruku. 43.

Kdo je proti? 75.

Konstatuji, že pozměňovací návrh nebyl přijat.

Poslanec Tomáš Ježek: Dále byl předložen druhý pozměňovací návrh pana poslance Hájka - nahradit formulaci jak je uvedena ve společné zprávě k článku 1, bod 2 novou formulací, která zní takto: "s tím, že docílené úspory o účelových dotací s výjimkou jmenovitých staveb mají rozpočtový charakter globální dotace".

Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji. Kdo souhlasí s tímto pozměňovacím návrhem poslance Hájka, ať zvedne ruku. 137.

Kdo je proti? 1.

Konstatuji, že pozměňovací návrh byl přijat.

Přistoupíme nyní k hlasování o celém předloženém návrhu.

Kdo souhlasí s předloženým vládním návrhem zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 579/1991 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 1992 a to o změně a doplnění zákona České národní rady č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice podle sněmovního tisku 51, ve znění společné zprávy výborů České národní rady podle sněmovního tisku 59 a schváleného pozměňovacího návrhu, ať zvedne ruku. 94.

Kdo je proti? 65.

Kdo se zdržel hlasování? 6.

Konstatuji, že poměrem hlasů 94 ku 71 jsme schválili vládní návrh zákona o změně a doplnění pravidel hospodaření rozpočtovými prostředky České republiky.

Dovolte mi, abych poděkoval místopředsedovi České vlády za trpělivost, společnému zpravodaji za činnost a dovolte mi, abych vás seznámil s radostnou zprávou: Dovoluji si vám oznámit, že schůze je přerušena do zítřka do 9.00 hod.

(Schůze přerušena v 18.05 hod.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP