Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Nyní prosím pana poslance Josefa Hájka, aby
se ujal slova. Připraví se pan poslanec Recman a
dále pan poslanec Valach.
Poslanec Josef Hájek: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
vážení členové vlády,
dámy a pánové!
Jsem pověřen klubem poslanců klubu Levého
bloku seznámit sněmovnu s jeho stanoviskem k předložené
zprávě.
Zákon o rozpočtu České republiky na
rok 1992 byl schválen na 29. schůzi České
národní rady, která proběhla od 17.
do 20. prosince minulého roku. Náš poslanecký
klub jako jediný v této sněmovně návrh
zákona nepodpořil, když uvedl zásadní
kritické výhrady k jeho sestavení a úrovni.
Z těsnopisecké zprávy z této schůze
si lze naše věcné výhrady znovu oživit.
Realizace rozpočtu znovu prokázala a prokazuje jejich
opodstatněnost a jejich kvalifikovanost.
1. Tvrdili jsme, že rozpočtový výsledek
roku 1991 je nejen rizikový, kdy vláda rizikovost
odhadovala na 0 - 7 mld. Kčs, ale reálně
schodkový s úrovní přesahující
horní hranici odhadu. Na tento schodek návrh rozpočtu
na letošní rok nereagoval a tak nezbude nic jiného,
než při schvalování závěrečného
účtu řešit tuto skutečnost emisí
obligací.
2. Tvrdili jsme, že extrapolace rozpočtových
příjmů neodpovídá charakteru
transformace ekonomiky a z tohoto důvodu jsme označili
všechny hlavní daňové příjmy
jako nereálné.
Realizace rozpočtu znovu plně potvrzuje oprávněnost
této kritiky.
3. Za nepřijatelnou jsme označili skutečnost,
že rozpočet nezahrnuje ve svých výdajích
položku valorizace důchodů. Z tohoto důvodu
jsme rozpočet dokonce označili jako asociální.
Na tuto skutečnost dnes kriticky poukazuje i předložená
zpráva.
4. Dále jsme uváděli, že rozpočet
je výdajově postaven pod úroveň prognozované
inflace, což při jeho realizaci znamená i plošné
krácení výdajů ve všech odvětvích.
Tato časová regulace je prakticky celý rok
prováděna a není předpoklad pro její
uvolnění ani ve IV. čtvrtletí.
Pro úplnost výpovědi dodáváme,
že naše tehdejší stanovisko vyvolalo ostrou
reakci některých našich tehdejších
(ale i dnešních) kolegů, kteří
nás označili za nepřátele reformních
procesů, když abstrahujeme od silnějšího
verbálního arzenálu.
Zpráva, kterou předložila vláda k dnešnímu
jednání, je podle našeho názoru v kvantifikovatelných
oblastech realistická. Nesdílíme optimistické
prognózy na brzké oživení, myslíme
si, že jediný údaj, to jest další
pokles produktivity práce proti výraznému
růstu mezd, svědčí o tom, že
největší problémy má transformační
proces před sebou, a to se všemi negativními
důsledky - včetně důsledků
rozpočtových.
Vzhledem k tomu, že ve zbývající části
roku se budeme zabývat rozpočtovými pravidly
a návrhem rozpočtu na rok 1993, bylo by rozumné,
aby byl reálně dosažitelný rozpočtový
výhled komplexně změněn do podoby
korekcí v rozpočtovém zákoně,
a to již v měsíci říjnu. Bude
tak možné projednat i výši krácení
výdajů do jednotlivých kapitol ve vztahu
k zachování sociálně ekonomických
mezí některých výdajů, bude
tak i k dispozici očištěná rozpočtová
základna pro nezbytnou kontinuitu na příští
rok.
Jsme toho názoru, že změna rozpočtového
zákona v nejkratší možné době
je nezbytná i proto, že některé vládní
kroky přesahují rámec rozpočtových
kompetencí exekutivy a jejich legitimita je podmíněna
schválením Českou národní radou.
Zde máme na mysli především nezvratné
krácení zákonem stanovených dotací
do rozpočtů okresů a obcí, dále
pak překročení poskytování
státních záruk na úvěry, kde
již o 10 mld. Kčs byl překročen horní
limit, který tvoří 10ti procentní
úroveň rozpočtových příjmů.
Dovození převzetí ručení za
závazky Fondem národního jmění
je právně pochybné.
Z těchto důvodů navrhujeme, aby do usnesení
z dnešního jednání byl zahrnut bod tohoto
znění:
Česká národní rada žádá
vládu, aby na další schůzi ČNR
v měsíci říjnu předložila
návrh na změnu zákona o státním
rozpočtu na rok 1992.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Hájkovi. Prosím, aby se slova ujal
pan poslanec Recman. Připraví se pan poslanec Valach.
Poslanec Svatomír Recman: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, kolegyně a kolegové, předložená
zpráva má průběžnou vypovídací
schopnost o ekonomickém vývoji v České
republice a jejím dopadu do hospodaření státního
rozpočtu v prvním pololetí. Z tohoto pohledu
je možno s uvedenými fakty polemizovat, navíc
ze zkušeností dalších tří
měsíců, jak o tom hovořil pan ministr
Kočárník, což není předmětem
mého vystoupení.
Vzhledem k tomu, že výsledky prvního pololetí
a dnes již téměř tři čtvrtě
roku jsou za námi, je pro mne jako poslance a člena
rozpočtového výboru ČNR podstatně
zajímavější ta pasáž zprávy,
kde se na základě dosažených výsledků
prvního pololetí a ocenění rozhodujících
sociálně ekonomických faktorů, která
se zabývá odhadem a prognozou vývoje státního
rozpočtu do konce roku 1992.
Přestože státní rozpočet republiky
byl na rok 1992 sestaven a ČNR schválen jako vyrovnaný
v celkovém objemu příjmů a výdajů
ve výši 255,9 mld. Kčs, vývoj státního
rozpočtu v prvním pololetí, ale zejména
očekávaný vývoj příjmů
ve druhém pololetí letošního roku zatím
negarantuje vyrovnaný státní rozpočet
ani s výraznými regulacemi na straně výdajů.
Prognoza tak, jak je publikována v předložené
zprávě, předpokládá výpadek
zdrojů státního rozpočtu České
republiky ve výši 20 - 22 mld. Kčs, což
při očekávané úspoře
výdajů v objemu asi 2 mld. Kčs znamená
schodek státního rozpočtu 18 - 20 mld. Kčs,
schodek upřesněný panem ministrem Kočárníkem
na 16 - 20 mld. Kčs za celý rok 1992.
Jako kardinální problém se jeví otázka
příjmů státního rozpočtu
a v návaznosti na ni otázka restrikce výdajů,
i když vláda, jak uvádí ve zprávě,
si je vědoma jejich závislosti na zachování
sociálně ekonomických mezí některých
výdajů, a to zejména těch, které
se bezprostředně dotýkají obyvatelstva.
Mám na mysli zejména oblast sociální,
zdravotnictví, školství apod.
Dovolil bych si proto v kontextu celé zprávy položit
vládě a jednotlivým ministrům několik
otázek.
Za prvé - Ve zprávě se hovoří
o nezbytnosti přijmout mimořádná rozpočtová
opatření v závislostech na výsledcích
hospodaření státního rozpočtu
za 8 měsíců k udržení rozpočtové
rovnováhy včetně možnosti změny
zákona o státním rozpočtu. Byla tato
mimořádná opatření vládou
nebo ministerstvem financí České republiky
přijata a na čem se tato opatření
zakládají?
Za druhé - Ve zprávě se konstatuje skutečnost,
která dále není nikde doložena, že
na vývoji ekonomiky v prvním pololetí se
významně podílí i přímé
investice ze zahraničí. Kolik tyto přímé
investice představovali a do kterých resortů,
případně podniků byly tyto přímé
zahraniční investice vloženy.
Za třetí - Nejvážnější
problém vidím v plnění rozpočtových
příjmů, kde je zejména nízký
výnos daně z obratu a jeho absolutní pokles
i ve srovnání s rokem 1991. Na této skutečnosti
se samozřejmě podílí nemalými
částmi i daňové úniky. Jakým
způsobem vláda nebo ministerstvo financí
bude řešit ve druhém pololetí letošního
roku možnost zvýšení příjmů
z uvedené daně z obratu a jak budou řešit
finanční úřady zamezení dalších
daňových úniků.
Ve zprávě se rovněž poukazuje na schodek
státního rozpočtu a podtrhuje se zde skutečnost,
že existuje i reálné riziko výrazného
zhoršení zadluženosti vlády u bankovního
systému koncem roku 1995.
Chtěl bych znát v tomto případě
názor vlády nebo ministra financí na řešení
této uvedené situace.
Poslední dotaz. V závěrech zprávy
je uvedeno, že vláda bude pokračovat i v regulaci
rozpočtových výdajů. Předpokládá
se rovněž, že prostředky uspořené
za tři čtvrtě roku nebudou ve zbývajícím
období uvolněny, ale chce se provést restrikce
výdajů při zachování určitých
sociálně ekonomických mezí v rozhodujících
oblastech, které se dotýkají obyvatelstva.
Chtěl bych se zeptat přítomných ministrů,
zda jsou při těchto restrikcích schopni ve
svém resortu plně zabezpečit úkoly,
které vyplývají z přijatého
prohlášení vlády ČR a ze současně
přijatého zákona o státním
rozpočtu.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Recmanovi. Prosím pana poslance Valacha,
aby se ujal slova. Další přihlášky
do rozpravy nemám.
Poslanec Vítězslav Valach: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, jménem klubů
poslanců Sdružení pro republiku, Republikánské
strany Československa bych chtěl poděkovat
panu ministrovi Kočárníkovi za přednesenou
zprávu o vývoji rozpočtového hospodaření
ČR v prvním pololetí 1992, která byla
nepochybně dobře připravena, přednesena
i zdůvodněna.
Jelikož však - jak si můžete všichni
přečíst ve zprávě výboru
ZO KSČ na federálním ministerstvu financí
z 25. května 1988 - cituji: "Soudruh Kočárník
jako ředitel odboru se úspěšně
vyrovnává se svými úkoly a značně
se podílí na řešení problematiky
přestavby hospodářského mechanismu
na úseku financí".
Přejeme pravicové vládní koalici,
aby nynější práce ministerstva financí
pod jeho vedením dopadla o něco lépe než
za předchozí vlády.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Valachovi. Do rozpravy se dále přihlásil
pan poslanec Vyvadil.
Poslanec Jiří Vyvadil: Já nejsem národohospodář,
takže budu mluvit velice krátce. Za svou osobu musím
říci, že mně se ta zpráva jevila
jako velice realistická, nezakrývající
žádná hluchá místa. Mám
za to, že je velice dobrá, dokonce tam byly i určité
rizikové momenty, což samozřejmě může
opozice využívat. Pravda je, že by mne zajímaly
určité úvahy, rád bych ocenil odpovědi
na ně. Jsou tam určité rozdíly mezi
růstem celkových reálných příjmů
a mezi příjmy z mezd. Je vidět, že tam
přece jenom asi je určitý pokles. Potom by
mně zajímala jedna úvaha, která bezprostředně
může být odmítnuta, protože se
možná netýká zprávy o rozpočtu,
ovšem souvislost má. Týká se otázky
důchodové situace podniků. Je tady vazba
na zákony federální, zákon o konkursu
a vyrovnání. Já jsem četl v článku
Ekonomika od pana místopředsedy úvahu, že
konkursy, bankroty mají svůj ozdravující
účinek. Musím říci - nejsem
národohospodář - že to tak cítím
také. Teď se objevily určité úvahy,
že ustanovení § 67 by mělo být
odloženo. Chtěl bych znát odpověď.
Zcela realisticky chci k tomu zaujmout stanovisko. Pokud je naděje
nebo určitý realistický průhled, pokud
dojde k tomu odložení, zda se zlepší situace
v předluženosti, pak budu mít já sám
za to, že je to racionální opatření.
Potom by mě ovšem zajímalo, v čem by
vláda viděla možnost působení
v tomto směru. Pokud není naděje, že
se situace změní, přiznávám
za svou osobu, že odložení účinnosti
tohoto ustanovení bych nepokládal za racionální,
naopak mám pocit, že v určitém smyslu
ztíží příjmovou situaci do státního
rozpočtu. Tolik můj dotaz.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Vyvadilovi. Do rozpravy se dále přihlásil
pan poslanec Wagner. Prosím, aby se ujal slova. Připraví
se pan poslanec Vačkář.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové, současně s tím,
že nám byla předložena zpráva o
vývoji rozpočtového hospodaření
ČR za I. pololetí, obdržel rozpočtový
výbor rovněž zprávu Státní
banky československé o měnovém vývoji
v I. pololetí. Mám příležitost
srovnávat ze dvou textů, které z jiných
pohledů posuzují stejné věci. Ještě
před tím, než se zmíním o některých
konkrétních okolnostech, jak na ně nahlížím,
považoval bych za vhodné, a to zcela formálně,
s položením otázky vládě podle
zákona o jednacím řádu, požádat,
aby při další zprávě k 30. 9.
nám byl předložen ještě jeden přehled
navíc. Domnívám se, že ze žádných
údajů, které již mám k dispozici,
ať se týkají státního závěrečného
účtu za minulý rok, nebo rozpočtu
letošního roku, či jiných rozpočtových
materiálů, ze žádných z nich
není dostatečný přehled o státních
aktivech a pasivech a o pohybech v nich. Prosil bych proto, aby
nám byl poskytnut přehled, který umožňuje
jistou kontrolu vzájemných vazeb a pohybů.
Tolik k této drobnosti. Prosil bych, aby pan ministr současně
vzal na vědomí, že netrvám na dodržení
lhůty 30 dnů, protože jsem položil formální
otázku, ale uspokojím se s tím, když
to bude předloženo současně se zprávou
o hospodaření českého rozpočtu
k 30. 9.
Hlavní argument pro výpadek příjmů
je z mnoha pohledů velmi zajímavý. Je to
argument výpadku daňových příjmů.
Specificky se tady tvrdí, že jsou to zejména
ty daňové příjmy, které nějakým
způsobem mají federální charakter.
Nicméně neměl jsem příležitost,
a mám obavu, že z mých kolegů málokdo,
ale pravděpodobně ministerstvo financí ano,
vidět do vývoje těchto příjmů
ve Slovenské republice, protože se zde velmi jasně
a zřetelně tvrdí, že tam je zakopán
pes. Nicméně nesdílím tento názor
tak zcela.
Z čísel plyne - nechci vás jimi zatěžovat
- a z propočtů, které si můžeme
každý udělat samozřejmě plyne
též, že nemůže jít ani o necelých
50% výpadku daňových příjmů.
Takže bych prosil přesněji specifikovat další
výpadky daňových příjmů
v ČR. Z hlediska logiky ryze politické pak samozřejmě
nemohu pomlčet o tom, že tento vývoj je logickým
důsledkem prováděné reformy, že
se dal předvídat, že je normální,
že je cenou, kterou musíme platit za změny,
které provádíme, a to přesně
způsobem, pro který jsme se rozhodli. Aby bylo naprosto
zřetelné, že každé řešení
- jakékoli jiné - má své vady. Nekritizuji
ideologicky, pouze konstatuji, že jsou to zcela očekávané
průvodní jevy, nicméně v míře
daleko větší než bylo potřebné.
Mnozí ze zde přítomných kolegyň
a kolegů, mnozí ve federálním parlamentu
a mnozí mimo parlament upozorňovali celé
dva roky od chvíle, kdy scénář reformy
byl schválen a kdy reforma vlastně započala,
že není zajištěna ani správa daní
a že celý vývoj ekonomiky je ohrožen právě
tím, jakým způsobem bude s to se ministerstvo
financí a jeho podřízené organizace
s těmito problémy vypořádat. Nejdříve
na naši kritiku byla odpověď velmi prostá
a jednoduchá - žádné úniky nejsou.
Ve chvíli, kdy jsme je kvantifikovali na 10 až 20
miliard, se začalo uvažovat, že možná
budou. A dnes už skutečně jsou, ale nicméně
ještě pořád nemůžeme položit
otázku, protože bychom nedostali zcela jistě
patřičnou odpověď, kolik přesahují
patřičnou mez 5%, které se ve vyspělých
zemích připouští jako možnost,
kde fiskus si neumí poradit. Domnívám se,
že bychom neměli nechat tyto úniky na pospas
tomu, že budeme krčit rameny a říkat
- je nám líto, je to tak. Já bych očekával,
že vláda podnikne něco zcela konkrétního.
Byl zde přijat již zákon v minulém období
o správě daní a v této souvislosti
mi nezbývá, než položit otázku,
na kterou bych prosil odpověď pokud možno v závěrečném
slově pana ministra, ne-li, tedy ve lhůtě
oněch 30 dnů, to je otázku, jak vláda
ČR připravuje realizaci zákona o správě
daní, aby tento stav, který ohrožuje trvale
hospodaření ČR a navíc je nemravný,
byl napraven. Kromě této věci pojetí
rozpočtového hospodaření a pojetí
politického mám jisté výhrady i k
některým vyjádřením vlády
v předložené zprávě k některé
její argumentaci.
Na jednom místě se zde hovoří o tom,
že jakoby naši obyvatelé více jedli, že
kupují potraviny, protože mají nulovou daň
z obratu. Já se domnívám, že s takovouto
argumentací by se nemělo na nás chodit, že
ta argumentace je velmi pochybná i pokud jde o paliva a
energii a zejména pokud jde následně o nájemné
a dopravu. To všechno pojímám tak, že
to pouze zaplňuje povinné tensum informací
k této zprávě, jaksi rozsah zprávy,
ale naprosto nic to nedokumentuje a vůbec nic to nedokazuje.
To v rozmezí hospodářského vývoje,
o němž je řeč, nemůže jít
o číselné údaje, které jsou
podstatné. A pokud by o ně šlo, pak to má
ovšem souvislost s něčím jiným,
a to je se zahraniční turistikou, eventuálně
ještě s něčím jiným, to
je s nákupy z hlediska velmi výhodných kurzů,
které v souvislosti s turistikou jsou současně
zde prováděny - někteří mohou
říkat, že to je dobře, že to tady
nakupují, jiní mohou říkat, že
nás vykupují, to je prostě věc názoru
-, ale ten problém je třeba zmínit.
Pokud se jedná o argumentaci v souvislosti s víc
výpadkem příjmů a restrikcích
ve výdajích a vzájemnou souvislost, považuji
za důležité konstatovat, že je velmi jednoduché
hledat řešení, která se pohybují
v prostoru, který přímo není naším
prostorem. Pan ministr to řekl tak, že obecní
rozpočty nedýchají s tímto rozpočtem
státním. Já to řeknu jinak - on to
pojímá z jedné strany já to pojímám
z druhé. Je jistě velmi složité regulovat
prostředky do obecních rozpočtů v
situaci, kdy řada obcí již je bohatých,
jiné jsou velmi chudé, kdy řada obcí
již prostředky má a dokáže přežít
a jiné ne. Nebylo nám předvedeno nic jiného
- jako řešení -, než že velká
a podstatná část toho, co v tom rozpočtu
bude chybět, se ušetří na obcích.
Ale ptám se: Je rozumná cesta, v níž
posuzují ti, kteří neodpovídají
za obecní rozpočty, a to jen plošně,
potřebu či nepotřebu prostředků
v obcích? Já se domnívám, že
by byl nejvyšší čas řešit
tento problém nikoliv plošně, ale konkrétně.
Obávám se, že můžeme vyvolat lavinu
velkých problémů v obcích, pokud dáme
souhlas k plošnému omezení prostředků
do obecních rozpočtů.
A pokud bych si mohl dovolit závěrem ještě
jednu poznámku k měnovému vývoji,
nedomnívám se, že je vhodné příliš
se chlubit, neb rezervy, které tvrdí obě
zprávy, že zde jsou, nepocházejí z tvorby
zdrojů zahraničním obchodem, tedy vlastní
výrobou či službami, ale pocházejí
z jiných zdrojů, ze zdrojů úvěrových.
To stabilizovalo naši situaci. Bylo by dobře, abychom
v těchto věcech nazývali všechno pravým
jménem a byli schopni posuzovat naše možnosti
velmi reálně.
Proto budu ještě reagovat na to, co zde řekl
pan kolega Vyvadil. Ten problém má souvislost samozřejmě
i s tím, co je teď na pořadu. Ale ten problém
je daleko širší.
Nedomnívám se, že jeho názor, rozdílný
od názoru vlády, by byl v tomto případě
nejlepším řešením. Mám zato,
že názor vlády proklamovaný panem místopředsedou
Kočárníkem - o půl roku ještě
prodloužit - by pravděpodobně mnohé
věci vyřešil, přechodně. Nicméně
situace, v níž se podniky dostanou k tomu, že
budou muset jaksi přiznat barvu, ta je přede dveřmi.
Je jen rozhodnutí strategické, rozhodnutí
vlády, jestli připustí, aby se to stalo již
v době, kdy skutečně celý mechanismus
potřebný pro racionální fungování
příslušného zákona, by vlastně
ještě nemohl fungovat.
Proto považuji za vhodné i při této
příležitosti podotknout, že s tím
odložením bych souhlasil, že bych je podporoval,
ale samozřejmě s tím, že ten půlrok
se nevyužije jen k tomu, aby se problém odložil,
ale zejména k tomu, aby se jeho řešení
pomocí příslušných ekonomických,
ale zejména správních opatření
připravilo.
Domnívám se, že v jednom je možno tuto
zprávu považovat za dobrou a to v tom, že konstatuje
mnohá fakta zcela jednoznačně a hlavně
to rozhodující, že z charakteristiky vývoje
ekonomiky jasně vyplývá rozpor mezi zlepšujícími
se poměry tam a zhoršujícími se poměry
ve státním rozpočtu. Čímž
bych si dovolil připomenout to, co mnozí moji kolegové
i já jsme již vyjádřili jako předpoklad
možného vývoje v době, kdy se reforma
schvalovala. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Wágnerovi, prosím, aby se slova ujal
pan poslanec Vačkář a připraví
se pan poslanec Grulich.
Poslanec Jiří Vačkář: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno! Dovolte, abych stručně reagoval
na některé části zprávy o výsledku
hospodaření ČR za I. pololetí letošního
roku. Budu se snažit, abych se vyhnul tomu, co zde již
bylo řečeno, abychom naše jednání
zbytečně neprodlužovali.
Chci říci zcela odpovědně, že
se nedaří naplňovat příjmovou
část, a to myslím, že z části
je ovlivněno také tím, že nově
vzniklé a rozvíjející se finanční
úřady nejsou zcela schopny kontrolovat více
než milión soukromníků, kteří
začínají a vedou evidenci na různém
stupni. Myslím, že tam dochází ke značným
daňovým únikům.
Chci zcela odpovědně říci, že
velká restriktivní politika je vedena především
do míst nejmenšího odporu ve výdajové
části, do hospodaření okresních
úřadů, měst a obcí. Tam, jak
jsme se dnes dozvěděli, na rozdíl od zprávy,
která nám byla v rozpočtovém výboru
předložena před týdnem, nebude 12 -
15, ale bude 20%. Chci říci zcela odpovědně,
že toto krácení je neúměrně
vysoké, že si musíme uvědomit, že
prostředky jsou směrovány především
do investičních akcí, kde pochopitelně
nemožnost dodržení závazků povede
ke značným problémům.
A chci říci také to, že rezerva 9 mld
Kčs se skládá z celé řady různě
velkých částek, víme, že u obcí
docházelo spíše k dělení než
ke slučování v posledním období,
a že to bude působit značné problémy.
A pokud pochopitelně dojde k tomu nejhoršímu,
že odstoupíme od smlouvy, musíme platit penále,
pak budou tyto obce potrestány dvakrát.
Chci říci to, že prakticky tyto věci
jim byly signalizovány až před začátkem
září, v některých případech
o nich nevěděly a nemohly také na tyto věci
reagovat.
Chci říci také to, že pokles reálných
mezd, zejména u kategorie zaměstnanců, to
znamená lidí z nejnižšími příjmy,
bude působit značné problémy a dojde
k tomu, že tedy tito lidé s nejnižšími
příjmy budou nejvýrazněji postiženi.
Nechci ty věci rozebírat, jsem rád, že
pochopitelně na rozpočtovém výboru
budeme seznámeni se zprávou, jak zlepší
vláda a celý vládní aparát
kontrolní činnost tak, aby skutečně
stát dostal co jeho jest. Nechci to zbytečně
prodlužovat, chtěl jsem jenom poukázat na některé
podstatné části, protože pochopitelně
já za obce mluvím dost často a vidím,
že tam dojde k velkým a značným složitostem.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Vačkářovi a prosím,
aby se ujal slova pan poslanec Grulich a připraví
se pan poslanec Vraný.
Poslanec Václav Grulich: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
vyslechli jsme zprávu pana místopředsedy
vlády a ministra financí Kočárníka,
myslím, že můžeme konstatovat, že
s vytčením řady problémů se
tato zpráva jeví jako mírně optimistická.
Mě přesto některé problémy
zaujaly natolik, že bych se k nim rád vyjádřil.
Několikrát se jak ve zprávě cituje,
tak ve zprávě pana ministra se ozvalo konstatování
o tom, že byla zvýšena úroveň výroby
ve stavebnictví. To je nesporné pozitivum. Je škoda,
že tam chybí určité rozlišení,
čeho se tento proces zvýšení aktivity
ve stavebnictví týká. Proč to říkám?
Stavebnictví tak jako zemědělství
má samozřejmě nesporný vliv a činnost
těchto odvětví na další průmyslová
odvětví, na jejich existenci, ať je to strojírenský
průmysl, celá oblast kovoprůmyslu, chemický
průmysl atd., nebo odvozený od zemědělství
potravinářský průmysl apod.
Bohužel zatím tento nárůst ve stavebnictví
se velice malým procentem dotýká stěžejních
investičních podnikatelských aktivit. Je
to více taková ta činnost udržování,
ne že by nebyla potřebná, právě
naopak, ale má, bohužel, zatím malý
dopad na rozvoj těch větších investičních
akcí, na které nejsou peníze. Bude samozřejmě
ještě nějakou chvíli trvat, a bude to
závislé na pokroku v privatizaci celé řady
průmyslových odvětví, protože
jedině s postupem privatizace může dojít
k investičnímu oživení, k investiční
aktivitě. Naše průmyslová oblast zatím
v takové situace není.
Takže je dobře, že je to konstatováno,
ale myslím si, že prozatím toto oživení
ve stavebnictví nemá takovou váhu, jak je
zdůrazňováno.
Proti tomu je na straně 15. zprávy řečeno:
"ke zvýšení příjmů
státního rozpočtu by mělo přispět
další oživení výroby ve druhé
polovině roku". Toto tvrzení se mě zdá
dost vysoce optimistické. Když si vezmeme největší
průmyslové podniky, a notoricky známý
je případ Škoda Plzeň, a. s., ale není
to případ jediný, vezměme si případ
Kopřivnice a další velké podniky, kdo
znáte situaci, nebo jste si dali práci, že
jste se seznámili se stavem v těchto podnicích,
musíme konstatovat, že odbyt výrobků
se nezvýšil, odbytové potíže zůstávají,
spíše ještě narůstají, jsou
samozřejmě spojeny nejen se situací u nás,
ale s odbytovou situací a s krizí v odbytové
situaci v celém světě, to nelze dávat
za vinu ani naší vládě, ani nikomu jinému.
Jenomže v celé této zprávě, toto
odvětví průmyslové, strojírenské
a podobně, je právě zmiňováno
tak velice okrajově a v tak mírně optimistické
poloze, že si nejsem jist, jestli vláda dostatečně
počítá s tím, že v těchto
podzimních měsících se nám
začíná opakovat situace z loňského
roku.
Nárůst hotových výrobků v závodech,
jejich špatný odbyt, nutnost propouštění
nebo dočasného vysazování zaměstnanců
z práce, a to s sebou samozřejmě nese důsledky
pro odvody ze zisku, odvody z objemu mezd atd. O to se pochopitelně
i státní pokladna ochudí.
Nenašel jsem v této zprávě, je to možná
důsledek malé kooperace s ministerstvem průmyslu,
nic co by reálněji, konkrétněji odhadovalo
a přesněji odhadovalo situaci, která nastane
v podzimních měsících tohoto roku,
tedy na závěr finančního roku.
Na straně 24. je sice konstatována relativně
nízká poptávka, mírný růst
výnosů dovozní daně atd., ale s tím,
že ve druhé polovině roku bude intenzita těchto
jevů slábnout. Já po zkušenostech, které
mám, se domnívám, že slábnout
nebude, že právě tak jako v minulém
roce, se projeví důsledek totální
restrikční úvěrové politiky,
zavedené v roce 1990. To nebylo dílo této
vlády, ale jsou tam ti členové, kteří
tuto restrikční úvěrovou politiku
zavedli. To se projevuje v maximální vzájemné
zadluženosti podniků, která už není
v silách těchto podniků ji řešit.
Jak je známo, podnik, který zkrachuje, ten asi nic
nebude odvádět do státní pokladny.
Možná, že si tam stát při jeho
likvidaci zhojí svoje rány, ale pak to znamená
neoživit výrobu v podniku, ale nechat ho zaniknout,
což jistě není cílem naší
hospodářské politiky, tím méně
politiky finanční.
Proto mě chybí v této zprávě
a chybělo mě to i ve výkladu pana místopředsedy
Kočárníka, přesnější,
věrnější, pravdivější
zobrazení situace v našem průmyslu a předpokládaný
odraz na příjmech do státní politiky
a na finanční politice, kterou bude nutno z tohoto
hlediska provádět, protože ať chce vláda
nebo nechce, s tímto problémem se bude muset nakonec
vypořádat. Byl bych rád, kdyby se k tomu
mohl pan místopředseda vyjádřit. Děkuji
za pozornost.