Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Grulichovi a prosím pana poslance Vraného,
aby se ujal slova.
Poslanec Jan Vraný: Vážený pane
předsedající, vážená vládo,
dámy a pánové, při vyslechnutí
zprávy pana ministra financí mě napadla určitá
analogie. Dvacet roků jsem pracoval jako ekonom zemědělského
družstva. Zejména v posledním období
jsme přijímali takovou zajímavou úpravu
výsledků hospodaření. Když jsme
zjišťovali, že se rozcházíme s plánem,
že nenaplníme pravděpodobně očekávaný
zisk, přikročili jsme ke krácení prostředků,
vynakládaných na opravy a údržby. Zpravidla
to dopadlo tak, že výsledek hospodaření
se zachránil, a bohužel, a k tomu se musím
ač nerad přiznat, objekty, které jsme zanechali,
jsou v tom stavu, v jakém jsou dnes.
Byl bych nerad, abychom proto, že se nám nepodařilo
a každý by nám to asi prominul, nejoptimálněji
sestavit na letošní rok rozpočet, abychom tedy
přikročili ke krokům, které by oslabily
některá, zejména slabší národohospodářská
odvětví. Mám na mysli zejména zemědělství.
Pan ministr zde hovořil o tom, že průměrné
odměny vzrostly průměrně o 20%. Pokud
se týká zemědělství, tak v
zemědělských družstvech se odměny
zvýšily řádově o 1,5%. U státních
statků je to o něco vyšší. Ale
uvědomte si všichni, že se jedná o zvýšení
řádově 30, 50, maximálně 100
korun za měsíc.
Nechci obhajovat staré struktury v zemědělství.
Vždyť sám pocházím z velké
statkářské rodiny. Pokud by se daly dohromady
výměry po mých rodičích, po
bratrovi a po manželce, dalo by to 105 hektarů zemědělské
půdy. Letošní výpadek v hospodaření
zemědělské prvovýroby se odhaduje
na 12, 15, podle posledních odhadů na 18 miliard
korun. Loni to bylo kolem 9,5 miliardy korun. To je na každý
hektar přibližně 3500 korun. Nechci, aby bylo
poukazováno na to, že zde hájím své
zájmy, ale ten výpadek by u výměry,
která přináležela mé rodině,
činil 350 000 korun během těchto dvou let.
Vím, že při provádění
restitucí mají někteří vlastníci
majetek prakticky už vrácen. Ti, kteří
přišli včas, zřejmě žádnou
újmu trpět nebudou. Ti, kteří přišli
později, a zejména ti malí, kteří
zůstali se svým majetkem v zemědělských
družstvech, nakonec vztáhnou ruku ke státní
pokladně a budou požadovat náhradu podle zákonů,
které byly v minulosti přijaty. Proto, i když
je to zdánlivě analogické, se obracím
s touto naléhavou interpelací na vládu ČR...
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane
poslanče, dovolte, abych vám vstoupil do proslovu.
Naléhavá interpelace může zaznít
na půdě ČNR, pokud ovšem je na programu.
Proto vám doporučuji, pokud chcete vznést
naléhavou interpelaci, abyste se obrátil, podobně
jako před chvilkou pan poslanec Vorlíček,
se žádostí na sněmovnu, aby rozšířila
program této schůze. V rámci tohoto bodu
to není možné.
Poslanec Jan Vraný: Předpokládám,
že písemně byla interpelace včera podána
vládě. A pokud mi dovolíte uvést aspoň
tři základní body obsažené v
této interpelaci...
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Hovořit
samozřejmě můžete, ale nebude to bráno
jako interpelace.
Poslanec Jan Vraný: Žádám a prosím
vládu, aby podobně jako v loňském
roce co nejdříve projednala a zajistila - aby bylo
provedeno snížení odvodů z objemu mezd
a odměn pro podniky zemědělské prvovýroby
ve 4. čtvrtletí letošního roku, - aby
byly urychleně projednány limity pro tzv. zelenou
naftu pro zemědělskou prvovýrobu a ta byla
podle obhospodařované výměry zemědělským
podnikům umožněna čerpat, - aby zvláště
ohroženým zemědělským podnikům
a předluženým podnikům byla snížena
úroková sazba na poloviční úroveň,
t. j. 7 - 8%.
Domnívám se, že zemědělci, kteří
v uplynulém režimu dokázali uživit náš
národ, na rozdíl od jiných by si to přinejmenším
zasloužili.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Vranému. O slovo se přihlásil
pan poslanec Budinský. Poté bude hovořit
pan poslanec Černý.
Poslanec Vladimír Budinský: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážená ČNR, já bych chtěl
pozitivně zhodnotit tu vstupní analýzu, kterou
přednesl pan místopředseda vlády a
ministr financí. Je třeba si uvědomit, že
je to analýza rozpočtového hospodaření
za 1. pololetí letošního roku, tedy za období,
kdy vláda, která se nám zpovídá,
nevládla.
Za 1. pololetí letošního roku se projevuje
řada pozitivních tendencí, které ve
zprávě byly naznačeny a které ve svých
vystoupeních i velká většina zástupců
opozice podtrhla. A to si myslím, že je velice dobře.
Jako velice důležitý moment chápu to,
že ty negativní jevy v naší ekonomice
jsou dány právě tím, že to základní,
co považujeme za nové (privatizace), probíhá
tak zoufale pomalu. Myslím, že jediným řešením
je urychlení privatizačních projektů,
urychlení privatizace. Právě malé
a střední podniky, které se jak ve stavebnictví,
tak v obchodě nemalou měrou podílejí
na oživení ekonomiky, to potvrzují.
My bychom v této souvislosti mohli vést hlubokou
debatu o jednotlivých sektorech ekonomiky, ale myslím,
že tato zpráva k tomu ani nedává prostor.
Chtěl bych informovat pana poslance Grulicha, že 8.
10. bude v hospodářském výboru probíhat
velice podrobná rozprava s ministrem průmyslu a
obchodu, kde předloží jistou vstupní
analýzu svého resortu právě na úseku
průmyslu.
A chtěl bych se na závěr vyjádřit
k tomu stavebnictví. Stavebnictví je všemi
považováno za jakýsi motor ekonomiky, který
roztáčí kola hospodářství.
Právě to, že na úseku stavebnictví
se objevuje oživení, právě to roztáčí
kola i v dalších oblastech hospodářství.
Já na rozdíl od pana poslance Grulicha jsem toho
názoru, že právě to, že ten rozhodující
objem stavebních prací je od velkých investic
přesunut na opravy, rekonstrukce a na malé stavebnictví,
zmnoží ten efekt toho roztáčení
kol ekonomiky, neboť to nám na každém
kroku dokazují naše města. Sami vidíme,
jak velice drobné opravy obchodů, dílen a
některých zemědělských provozů
dokáží již léta zakleté
hodnoty oživit a přinášet prospěch.
Já tedy hodnotím celou zprávu, kterou přednesl
pan ministr Kočárník, jako velice vyváženou,
věcnou a střízlivou a doporučuji ČNR,
aby ji podpořila.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Budinskému a prosím pana poslance
Černého, aby se ujal slova.
Poslanec Jan Černý: Pane předsedající,
dámy a pánové, nechtěl jsem původně
vůbec vystoupit, ale když slyším slova
o zelené naftě, nedá mi to. Já totiž
na vesnici bydlím. A když vidím, jak před
pohostinstvím stojí traktory, kterými traktoristé
přijíždějí a odjíždějí,
jak z jedné vesnice do druhé přejíždějí
desítky traktorů jenom proto, že traktoristé
bydlí ve vedlejší vesnici, tak mi připadá,
že za tohoto stavu věcí dávat někomu
zelenou naftu, když si nedokáže vážit
hodnot, když si nedokáže zhospodárnit
svůj vlastní provoz, je vyhazování
a mrhání státních peněz.
Jinak celou zprávu, tak jak byla předložena,
hodnotím velice kladně. Viděl bych i určitý
výpadek v příjmech v tom, že vláda
podporuje soukromé podnikatele. Ti po 40 letech začínají
většinou s velmi nízkým objemem kapitálu
a daňový systém jim vlastně umožňuje
zvýšené náklady a úroky odpisovat
z daní. Jestliže existuje 1 200 000 soukromých
podnikatelů, kteří už dnes po dvou nebo
po dvou a půl letech reformy mají 20% podílu
na objemu výroby, považuji to za nesmírný
úspěch a věřím, že i nadále
budou soukromí podnikatelé vládou podporováni,
tak aby se ta složka, ten podíl na té výrobě
nadále zvyšoval. A plně podporuji to, co zde
řekl kolega Budinský: maximálně urychlit
privatizaci, aby každý podnik měl svého
majitele, který se bude muset chovat tak, aby měl
zisk, aby se udržel. A to platí samozřejmě
i o zemědělství.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Černému. Hlásí se pan
kolega Křížek. Pojďte, pane kolego.
Poslanec Josef Křížek: Vážený
pane předsedající, vážení
členové vlády, dámy a pánové!
Dovolte mi, abych v rozpravě položil panu ministrovi
a místopředsedovi vlády Kočárníkovi
ještě některé doplňující
otázky, na které jsem nenašel odpověď
ani v předložené zprávě ani v
jeho vystoupení.
Zajímalo by mě, pane ministře, kdybyste mohl
kvantifikovat rozsah komplexní bytové výstavy
pokud možno za 8 měsíců, poněvadž
se domnívám, že právě zaostávající
bytová výstavba by mohla v blízké
budoucnosti ohrozit sociální smír.
Dále by mě zajímala výše dotací,
které byly čerpány ministerstvem zemědělství
ve prospěch zemědělství. Ve zprávě
je sice konstatováno, že tyto dotace jsou čerpány
až ve 2. pololetí, ale prosím o upřesnění
za posledních 8 měsíců. Domnívám
se, že mají-li být tyto dotace využity,
měly být již v průběhu minulých
7 - 8 měsíců čerpány.
Dále jsem se ve zprávě ani ve vašem
vystoupení nedočetl, jaké jsou trendy úspor
obyvatel za 7 - 8 měsíců a jaká je,
pokud to není tajemství, celková suma úspor
obyvatel.
Ještě bych se chtěl vyjádřit
k tomu, co zde přede mnou řekl předseda zemědělského
výboru. Nedomnívám se totiž, pane předsedo,
že přes fakta, která jste konstatoval, že
se jedná o jev obecný, ale i s takovými jevy
je možno se setkat, máte pravdu.
V Evropském společenství zemědělci
dostávají zelenou naftu, dostávají
ji ve Spojených státech severoamerických.
Přitom svou produkci realizují několikanásobně
lépe.
Dokumentoval bych to na tom, že ve Spojených státech
severoamerických si zemědělec koupí
za cenu jednoho litru mléka 2,5 litru nafty, v Západní
Evropě jsou to zhruba 3 l nafty za 1 litr mléka.
Oproti tomu u nás musíme prodat 3 litry mléka,
abychom si mohli koupit 1 litr nafty.
Myslím, že situace, ve které se zemědělství
nachází, zasluhuje pozornost a plně se připojuji
k tomu, co zde řekl kolega Vraný. Jestliže
totiž důchodová situace nebude řešena,
může opravdu dojít k plošnému kolapsu
zemědělství, a to určitě není
ani v zájmu vlády. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Křížkovi. Vzhledem k tomu, že
se nikdo další nehlásí, rozpravu končím.
Ptám se pana místopředsedy vlády a
ministra financí Kočárníka, zda chce
odpovídat ihned. Osobně bych doporučoval,
abychom přerušili jednání, protože
se domnívám, že podnětů a otázek
zde na pana ministra zazněla celá řada, nechám
si ale poradit.
(Souhlas s přerušením jednání.)
Vážené dámy, vážení
pánové, přerušuji naše jednání
do 14 hodin.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Zahajuji
odpolední jednání. Než dám slovo
panu místopředsedovi Kočárníkovi,
paní poslankyně Röschová jako členka
předsednictva má jedno naléhavé sdělení.
Poslankyně Anna Röschová: Nevím,
zda jde o naléhavé sdělení, ale žádám
všechny členy mandátového a imunitního
výboru, aby se dostavili na schůzi tohoto výboru,
která se bude konat hned po skončení pléna.
Žádáme, aby přišli do místnosti
č. 120. Schůze bude trvat nejdéle 10 minut.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Röschové. Prosím pana
ministra financí Kočárníka, aby se
ujal slova.
Ministr financí ČR Ivan Kočárník:
Vážený pane předsedo, pane předsedající,
vážená sněmovno, chtěl bych vám
poděkovat především za pozornost, kterou
jste věnovali zprávě o hospodaření
za 1. polovinu roku.
Tato zpráva se totiž velmi podstatně liší
od minulých zpráv především tím,
že je daleko více naplněna konkrétními
čísly a v důsledku toho je pochopitelné,
že vzbuzuje celou řadu dotazů. Myslím,
že řada připomínek, které zde
zazněly, vyplývá z nedorozumění.
Uvedl bych příklad.
Pan poslanec Recman chtěl upřesnit prognózu.
Ve svém úvodním slovu jsem prognózu
do konce roku se snažil upřesnit. Když jsme dělali
prognózu v této zprávě, bylo to zhruba
v červenci, mezi tím uplynuly další
2 měsíce. Proto jsem se prognózu ve svém
úvodním slovu pokusil upřesnit.
Stejně tak i opatření, po kterých
se ptal pan poslanec Recman jsem v závěru své
řeči nastínil - která opatření
považuje vláda za nutná uskutečnit.
Pan poslanec Křížek se tázal na úspory
obyvatelstva. Upozorňuji, že je to ve zprávě
na straně 6 - pasáž o úsporách
obyvatelstva. Pokud jde o přesnější
čísla, chtěl bych říci k trendům
asi toto.
V současné době je relativně vysoká
míra úspor. Československá ekonomika
byla zvyklá z minulosti na míru úspor zhruba
kolem 3 - 5%. V současné době se míra
úspor pohybuje kolem 12%.
Pokud jde o konkrétní údaje: v ČR
stav úspor k 31. 8. 1992 činil 223 mld. Kčs.
Přírůstek úspor od ledna do konce
července je téměř 13 mld. Kčs.
Přetrvává vysoká míra úspor,
což je na jedné straně důsledkem důvěry
v měnu, v reformní opatření, a na
druhé straně je to i výsledkem relativně
nízkého sklonu ke spotřebě. Můžeme
zaznamenat daleko silnější tendence k úsporám
než v minulosti, které vyplývají především
z toho, že jsou zde daleko širší možnosti
jak nakládat s penězi, než je pouze spotřebovávat
nebo dávat do spořitelny.
Obecnější otázkou, která zde
ve vystoupení několika poslanců zazněla
je otázka daňových úniků. K
daňovým únikům bych chtěl říci
několik poznámek. Jak sdělil pan předseda
rozpočtového výboru, je k dispozici zpráva,
kterou vypracovalo ministerstvo financí, kde velmi podrobně
hodnotí možnosti daňových úniků,
co se pro to udělalo, co se pro to bude dělat a
co se pro to dělá. Je obsáhlá, doporučuji
jí věnovat pozornost.
Chci říci několik obecnějších
věcí. Náš daňový systém,
který dosud platí, je daňový systém,
který byl poplatný a byl šit na míru
centrálně plánované ekonomice. Nejtypičtější
příklad je v oblasti daně z obratu, kde systém
plátců a neplátců daně z obratu,
komplikovaný systém, ani tak nevadil, protože
tady byly jen státní podniky, a ještě
k tomu velké, které bylo možno poměrně
snadno kontrolovat. Stačilo na to zhruba 2000 pracovníků.
Od roku 1990 stoupl počet plátců daně
z obratu zhruba 3x, z 15 000 na více než 47 000 plátců.
Již z tohoto samotného faktu vyplývá
komplikovanost kontroly daně z obratu. To by v žádném
případě by nemělo být alibi,
které bych zde chtěl pro vládu říkat.
Konstatuji to jako fakt.
Druhým faktem je to, že přestože narostl
počet pracovníků berních úřadů
z 2 000 na 10 000, budou se dlouho vychovávat. Chtěl
bych zdůraznit, že kvalitní berní úředník
se všude ve světě vychovává řadu
let. Navíc v zemích s vyspělou ekonomikou
je silné daňové povědomí. V
Anglii platí jedno přísloví, že
hned po vraždě je největší zločin
neplatit daně. A z tohoto hlediska i plátci daní
přistupují daleko odpovědněji k placení
daní než u nás.
Chtě nechtě i v podmínkách nové
daňové soustavy se s jistými daňovými
úniky musíme smířit, protože
tady není tradice, nejsou kvalitní lidé,
musí se rychle vyškolit. Potom vám řeknu
co všechno děláme pro to, aby se co nejlépe
zvládl výběr daní. Toto je fakt a
zkušenosti ze světa, kde se zaváděly
nové daňové systémy a zkušeností
je ohromná spousta, je na to dokonce zpracována
jedna veliká studie Světové banky, hovoří
o tom, že v 99% případů se zavádění
nové daňové soustavy neobejde bez daňových
úniků s tím, že průměrné
procento nevybraných daní se pohybuje mezi 20 -
30% u všech zaváděných nových
daňových systémů.
Uděláme všechno pro to, aby se minimalizovaly
daňové úniky, aby ti berní úředníci,
které máme, byli co nejlépe připraveni
na výběr daní. Ale říkám
zcela odpovědně, že představa, že
bychom byli schopni vybrat absolutně všechny daně
je z tohoto hlediska nereálná.
Pan poslanec Wagner se ptal, zda odhadujeme daňové
úniky na těch obvyklých 5%, které
ve světě běžně v tržní
ekonomice z celkových daňových příjmů
jsou. Řekl bych, že ta částka daňových
úniků není v současné době
tak velká. Daňové příjmy jsou
zhruba něco kolem 230 miliard korun rozpočtovány,
to by znamenalo, že je to něco přes deset miliard.
Naše odhady hovoří o tom, že daňové
úniky se pohybují v řádu do 10 miliard
Kčs. Nicméně byla přijata celá
řada opatření k zamezení daňovým
únikům. Část jich máte popsánu
ve zprávě, kdy od 1. 4. byl u daně z obratu
uplatněn stejný režim u vývozu jako
pro domácí spotřebu. To znamená, že
všichni, kteří deklarují, že budou
vyvážet určité zboží, nakupují
s daní z obratu a pokud prokáží, že
zboží opustilo hranice, je jim tato daň vrácena.
Spolu s Ústřední celní správou
jsme zjistili obrovskou vynalézavost některých
občanů v podobě toho, že se zjistily
případy falšování dokladů
o tom, že zboží opustilo hranice atd. Přijali
jsme opatření, která vzájemně
kontrolují finanční úřady a
celní správa, včetně spolupráce
se zahraničními celnicemi tak, abychom měli
zcela jasnou jistotu o tom, že zboží překročilo
hranice.
Jednou z přetrvávajících věcí
v oblasti daňových úniků je - přestože
byl přijat Českou národní radou zákon
- pokračující u některých podnikatelů
tzv. Švarc systém z hlediska zaměstnávání.
Myslím, že všichni znáte o co jde a že
to nemusím vysvětlovat. Přísně
to postihujeme a věřím, že se podaří
toto zmírnit.
Nyní bych přešel k některým jednotlivým
základním připomínkám, které
zde zazněly. Pan poslanec Hájek hovořil na
téma, že příjmy, tak jak jsou v rozpočtu
zapsány jsou nereálné. Že to bylo připomenuto
již při schvalování rozpočtu.
I když se necítím za tento rozpočet
z hlediska jeho návrhu odpovědný, protože
jsem jej nenavrhoval, byla to minulá vláda, chtěl
bych říci dvě věci. V každé
zemi nemůže být odhad příjmů
ničím jiným než odhadem. Zatímco
co výdaje zákon stanovuje v podstatě natvrdo,
napevno v příjmech vždy jde o určitý
odhad, který vychází z posouzení hlavních
tendencí, který vychází z analýz
atd. a je to nicméně jenom odhad. A tady bych si
troufnul říci, že jestli ke konci srpna je
odchylka v příjmech 6% a ke konci roku odhadujeme,
že bude 5%, že tento odhad na podmínky Československa
byl slušný. V žádném případě
bych neřekl, že příjmy, které
byly do rozpočtu zapsány, byly nereálné.
Druhá připomínka pana poslance Hájka
se týkala toho, že jsme údajně překročili
záruky, které můžeme poskytovat do výše
10% příjmů. Nic takového se nestalo.
Stav záruk, které byly poskytnuty a podepsány
na ně smlouvy, je ten, který máte uveden
ve zprávě. Je nižší než povolených
10%. Jinou věcí je, že minulá česká
vláda přijala usnesení o prioritách,
na které by záruky měly být poskytnuty.
Nicméně já zde prohlašuji, že jsem
nepodepsal žádnou záruční smlouvu,
takže záruky překročeny nebyly.
Ještě bych chtěl odpovědět na
otázky pana poslance Recmana. Přímé
investice ze zahraničí činí zhruba
půl miliardy amerických dolarů v letošním
roce. Nejsem schopen teď vám odpovědět,
do kterých podniků přesně byly směrovány.
Pokud na tom budete trvat, vyžádám to, pokud
banka má o tom evidenci, potom bychom vám poskytli
přesnou informaci, do kterých podniků přímé
zahraniční investice byly směrovány.
Další dotaz zněl na zadlužení vlády
u bankovního sektoru. Toto je termín zadlužení
vlády u bankovního sektoru - který v podstatě
razí Mezinárodní měnový fond
jako jedno z kritérií posuzování úspěšnosti
ekonomické reformy a procesu transformace. Znamená
to, jaká je celková pozice, protože stát
samozřejmě má u banky účty,
má tam účty kreditní a má tam
účty debetní, to znamená, že
tam má nějaké prostředky a pak tam
je to, co stát dluží, a toto kritérium
vlastně ve změnách vyjadřuje, kolik
si vláda případně půjčuje
od bank. Mohu vás ujistit, že k 31. 8. toto kritérium
bylo kladné, bylo 5.3 mld. Kčs, neboli ne vláda
si vypůjčuje, ale vláda má depositum
a u bankovního sektoru.
Pan poslanec Vyvadil - problém reálné mzdy
versus reální příjmy. V té
zprávě jsou uvedena data o vývoji reálných
příjmů, která vykazují, ano,
to potvrzuji, dynamičtější růst
než reálné mzdy. Ten rozdíl je zejména
v oblasti všech sociálních dávek, které
vchází do příjmu obyvatelstva, ať
už jde o důchody, či o nejrůznější
podpory, neboli plyne z toho, že tyto sociální
dávky a důchody se vyvíjejí dynamičtěji
než mzdy.
Pokud jde o bankroty, bylo to uvedeno ve dvou příspěvcích,
chtěl bych říci, že je několik
důvodů, které vedly českou vládu
k zamyšlení se nad tím zákonem o bankrotech
a iniciování posunu toho termínu.
Především ten první důvod je
ten, když se do zákona dávala ta lhůta,
šlo v podstatě o roční lhůtu,
tak se předpokládalo, že první vlna
privatizace skončí zhruba v polovině letošního
roku. Což samozřejmě se nestalo, je tam jisté
zpoždění, a vzhledem k tomu, že tuším
v paragrafu 13 toho zákona je ustanovení o tom,
že podnik, který je v bankrotu, se vyjímá
z privatizace atd., znamenalo by to obrovské zpomalení
privatizace.
Druhým klíčovým důvodem je
to, že tento zákon umožňuje poměrně
snadno uvést podniky do bankrotu a spustit velkou lavinu
bankrotů, která by mohla být zcela nekontrolovatelná,
protože v podmínkách platebních neschopnosti
podniků, kterou v Československu máme, to
není zase až tak nesnadné.
Navíc jsou zde spekulace jak vnitřní, ze
strany komerčních právníků,
kteří jako správci konkursní podstaty
u bankrotujících podniků očekávají
z tohoto velký byznys a mají zájem na tom,
ty podniky prostě do toho bankrotu uvést a samozřejmě
je tady i možný potenciální zájem
ze zahraničí, koupit levně bankrotující
podniky.
Obdobný zákon ve světě, například
americký zákon, má jistou ochranou lhůtu,
kdy ten podnik, který je do bankrotu dáván,
má něco, jako řekl bych nucenou zprávu,
má půl roku zvláštní režim,
už není zcela svobodný ve svém rozhodování,
nicméně je tam i jistý čas. Tento
náš zákon toto nemá a z tohoto hlediska
jeho uvedení do chodu by bylo zbytečné.
Nicméně ozdravné bankroty mohou klidně
začít, a je to v podstatě v rukou komerčních
bank, protože komerční banky tam, kde vidí
zcela jistě, že podnik je neefektivní, že
nemůže vlastně splatit úvěry,
atd., mohou tím, že přestanou poskytovat úvěry
tomuto podniku, ten podnik postupně uvést do bankrotu
a není na tom vůbec nic špatného.
V tomto směru si myslím, že aktivita komerčních
bank v budoucím období stoupne.
A konečně víte velice dobře, že
řada velkých podniků je zatížena
určitými dluhy z minulosti. My teď velmi intenzivně
pracujeme na určitém systému - a teď
odpovídám panu poslanci Vyvadilovi, zda vláda
něco připravuje - pracujeme velmi intenzívně
na některých opatřeních, která
by možná rozložila mezi několik subjektů
tyto staré dluhy, které tady vlastně vznikly
v minulosti a existuje celá řada dalších
řešení, které by mohly těm podnikům,
zejména jde o velké podniky, poskytnout jistý
čas na ozdravění jejich situace. Jedním
z takových opatření je emise podnikových
bondů, které mají velké pozemky, atd.
A tím získat čas a prostor, nebo dojde k
výměně managementu, k privatizaci a ten podnik
má šanci se ozdravit.
Pan poslance Wagner - devizové rezervy, že jsou zejména
z půjček. To platilo v prvním období
v roce 1991, kdy jsme potřebovali mít určité
rezervy pro zajištění systému směnitelnosti.
V letošním roce přebytek běžného
účtu platební bilance k 30. 6. je 800 miliónů
amerických dolarů, z toho 200 miliónů
je za oblast zboží, zbytek jsou v zásadě
služby. Takže není pravda, že devizové
rezervy rostou pouze díky půjčkám.
Začínají se tam projevovat určité
ozdravné procesy a reformní výsledky v naší
ekonomice.
Pokud jde o daň z obratu a tu zmínku ve zprávě
o tom, že došlo k posunu struktury spotřeby:
Já samotný fakt nebudu teď hodnotit tak či
onak, jak tady pan poslanec Wagner naznačoval. Já
prostě konstatuji, že analýza ukazuje, že
to je fakt, že došlo k posunu změny struktury
spotřeby a to se samozřejmě odrazilo na výnosu
daně z obratu. Svědčí o tom konec
konců i ta zpráva, kterou o daňových
únicích tady máte předloženou.
Rozpočty měst a obcí - chtěl bych
říci dvě poznámky k tomu ještě.
Já si myslím, že budeme stále více
a více svědky toho, že budou některé
obce bohatší a některé obce ne tak bohaté.
Bude to souviset nejen s celkovým tokem daní, ale
bude to souviset i s tím, jak ty obce budou prostě
- řekl bych - šikovnější a méně
šikovné.
V souvislosti teď s těmi diskusemi kolem krácení
dotací - samozřejmě někdo přišel
s myšlenkou, že těm obcím, které
mají relativně velké přebytky, by
se měly dotace zkrátit víc, a těm,
které nemají tak velké, že by se mělo
prostě dodat - taková ta "jánošíkovská"
přerozdělovací politika. Já jsem zásadně
proti, protože řada z těch obcí - a
já s těmi starosty hovořím - má
tyto příjmy díky tomu, že třeba
je čilejší v oblasti povolování
živností, poplatků z tohoto. A nevím,
jak tyto obce by přišly k tomu, že by najednou
měly zkráceny dotace více než jiné
obce. Čili my bychom chtěli uplatnit princip v zásadě
plošný na okresy, na okresní úřady,
a tam pak je ta věc i dalších diskusí
v rámci okresního shromáždění,
jak toto bude dále dotaženo.
Pan poslanec Grulich - tam na ten problém stavebnictví
odpovídal, reagoval, pan poslanec Budínský.
Já si myslím, že musíme vidět
i to, že nebudou jenom ty velké stavby, kde se naplňoval
objem výroby tím, že tam prostě přijelo
deset bagrů, přemístily se tisíce
kubíků zeminy, a to všechno šlo do stavební
výroby. Že bude spousta prostě drobných
staveb, které objem stavební výroby naplní,
a podle mého názoru je to daleko zdravější
než to první řešení.
Takže jestli někdo v této souvislosti - já
teď neobviňuji pana poslance Grulicha, ale slyšel
jsem jeden takový názor, který říkal:
Všechno běží dobře, ale nejdou
strukturální změny. Já si myslím,
že to je hluboký omyl. Toto jsou právě
hluboké strukturální změny. Změna
podílu soukromého sektoru, změna prostě
ve stavebnictví, toto jsou strukturální změny.
Totéž platí o oblasti oživení u
velkých podniků. Velké podniky ve všech
bývalých centrálně plánovaných
ekonomikách jsou problémem, protože jejich
restrukturalizace je složitější než
restrukturalizace menších podniků, navíc
management v těchto podnicích není na takové
úrovni, jak by vyžadoval tak velký podnik.
Navíc mnohdy tyto podniky byly zvyklé na to, že
vlastně ony diktovaly vládě, co se má
dělat nebo nemá dělat, a s touto představou
se prostě mnohdy nemohou rozloučit.
Čili já si myslím, že oživení
v prvé řadě půjde především
od těch malých podniků a teprve ve druhé
řadě, po určité restrukturalizaci
od těch velkých podniků.
Pan poslanec Křížek se dotazoval na situaci
v bytové výstavbě. Já bych chtěl
říci, že na bytovou výstavbu letos se
počítá se sumou 8,7 miliardy korun prostřednictvím
obligací. K 31. 8. bylo z toho vyčerpáno
více než 4,5 miliardy korun. Ten objem z hlediska
srovnání s minulými lety je řádově
stejný, je o něco nižší. Nicméně
připravujeme zákon o stavebním spoření,
který budete také projednávat, který
by měl vnésti daleko průhlednější
principy do financování bytové výstavby
a měl by celý ten systém účasti
státu změnit.
Pokud jde o dotace do zemědělství, tak v
letošních rozpočtech - v českém
rozpočtu je částka 8,7 mld korun, s těmito
dotace hospodaří ministerstvo zemědělství.
K 31. 8., teď to nevím zcela přesně,
nebo k půlce září, ministerstvu zemědělství
byly převedeny celkem 4 mld korun, zbytek se předpokládá
právě v té druhé polovině roku,
což souvisí se zemědělským cyklem.
Vedle toho jsou do zemědělství poskytovány
dotace prostřednictvím Federálního
fondu tržní regulace, kde je rozpočtováno
5 mld korun, vyčerpána v současnosti byla
miliarda zhruba pro Českou republiku, miliarda pro Slovenskou
republiku.
Ještě jednou vám všem děkuji za
pozornost, kterou jste věnovali zprávě a
těším se na další spolupráci
s Českou národní radou. Děkuji vám.
(potlesk)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Kočárníkovi a nyní prosím
společného zpravodaje, pokud chce vystoupit, pana
poslance Ježka. Chce vystoupit, takže mu uděluji
slovo.
Poslanec Tomáš Ježek: Vážený
pane místopředsedo, vážená sněmovno,
v rozpravě vystoupilo jedenáct poslanců.
Zaznamenal jsem pouze jeden návrh, který si vyžaduje
hlasování. Byl to návrh, který přednesl
pan poslanec Hájek. Sledoval jsem vystoupení pana
ministra financí, na všechny otázky bylo odpovězeno.
Myslím, že by bylo možné přistoupit
k hlasování o návrhu usnesení, tak
jak jej předložil rozpočtový výbor
a poté pak k hlasování o návrhu, který
přednesl pan poslanec Hájek.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Domnívám
se, že je to možné, protože návrh
pana poslance Hájka není v rozporu s návrhem
rozpočtového výboru, takže by se v podstatě
jednalo o bod 3. Pokud pan poslanec Hájek souhlasí
s tímto postupem, můžeme jej realizovat (souhlas).
Budeme hlasovat o návrhu usnesení, jak jej předložil
rozpočtový výbor a poté o doplnění,
které navrhl pan poslanec Hájek.
Poslanec Tomáš Ježek: pane místopředsedo,
dovolím si ještě jednou připomenout
že v předposledním slově návrhu
je chyba, místo slova "obecní" má
být uvedeno "okresní".
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dámy
a pánové, dávám hlasovat o první
části návrhu na usnesení. Jedná
se o materiál, který máme všichni před
sebou, tak jak jej připravil rozpočtový výbor.
Kdo souhlasí s takto formulovaným usnesením,
ať zvedne ruku. 113.
Kdo je proti? Nikdo.
Tato část usnesení byla schválena.
Prosím pana poslance Ježka o další formulaci.
Poslanec Tomáš Ježek: Budu formulovat
název, tak, jak jej předložil pan poslanec
Hájek, prosím ho současně, aby mě
eventuálně opravil, pokud bych formuloval špatně.
"Česká národní rada žádá
vládu, aby na příští schůzi
ČNR předložila návrh na změnu
státního rozpočtu na r. 1992.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Když se dívám na návrh usnesení
rozpočtového výboru domnívám
se, že zřejmě by bylo vhodnější,
kdybychom tento bod zařadili jako bod 2c. Souhlasí
s tím pan navrhovatel? (Ano).
Pokud přijmeme návrh pana poslance Hájka,
potom bod 2 bude mít ještě další
bod c).
Kdo souhlasí s návrhem pana poslance Hájka,
ať zvedne ruku. 111.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že jsme schválili bod 2c.
Pokud se někteří poslanci domnívají,
že je třeba hlasovat o celém usnesení,
mohu tento návrh předložit, abych předešel
případným zpochybňováním
celého výsledku.
Dávám hlasovat o obou částech usnesení.
Kdo s tímto usnesením souhlasí, ať zvedne
ruku. 132.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že jsme toto usnesení schválili.
Ještě připomínám, že schůze
předsednictva začne v 15. hod a stálá
skupina P ČNR pro věci Kanceláře ČNR
se uskuteční v 16,30 hod. v místnosti 108
b.
Dámy a pánové, dovolte abych Vám poděkoval
za aktivní přístup a těším
se na shledání na příští
schůzi. Nashledanou.