Přítomni:
Předseda ČNR M. Uhde, místopředsedové
ČNR J. Vlach, J. Kasal, K. Ledvinka, P. Tollner a 190 poslanců.
Za vládu České republiky: předseda
vlády V. Klaus, místopředseda vlády
J. Kalvoda, místopředseda vlády a ministr
financí I. Kočárník, místopředseda
vlády a ministr zemědělství J. Lux,
ministr životního prostředí F. Benda,
ministr pro hospodářskou soutěž S. Bělehrádek,
ministr průmyslu a obchodu V. Dlouhý, ministr hospodářství
K. Dyba, ministr kultury J. Kabát, ministr zdravotnictví
P. Lom, ministr státní kontroly I. Němec,
ministr spravedlnosti J. Novák, ministr školství,
mládeže a tělovýchovy P. Piťha,
ministr vnitra J. Ruml, ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci J. Skalický, ministr práce
a sociálních věcí J. Vodička,
ministr zahraničních vztahů J. Zieleniec,
generální prokurátor L. Brunner, prezident
Nejvyššího kontrolního úřadu
P. Hussar, předseda Nejvyššího soudu A.
Mokrý.
Předseda ČNR Milan Uhde: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, vážení hosté, zahajuji přerušené
jednání druhé schůze České
národní rady a všechny vás na ní
srdečně vítám.
Vítám rovněž členy vlády
České republiky v čele s jejím předsedou
panem Václavem Klausem.
Budeme pokračovat v přerušeném jednání
k bodu, který se nazývá
Dovolávám se toho, že jsem již na začátku
naší schůze upozornil jednotlivé kluby,
že bude třeba ustavit komisi, která na základě
výsledků jednání poslaneckých
klubů a výborů a na základě
rozpravy připraví návrh usnesení ČNR
k programovému prohlášení vlády
včetně návrhu, jímž se vysloví
nebo nevysloví důvěra vládě.
Upozorňoval jsem poslanecké kluby, aby na začátku
dalšího jednání, tj. v tuto chvíli,
měly připraveny návrhy na své zástupce
v komisi. Doporučuji proto nyní ustavit tuto návrhovou
komisi a žádám zástupce poslaneckých
klubů, aby přednesli své návrhy na
členy komise.
O slovo se hlásí pan poslanec Honajzer.
Poslanec Jiří Honajzer: Pane předsedo,
klub ODS navrhuje dr. Ondřeje Zeminu.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji pane
poslance. Prosím, aby se přihlásili další
představitelé klubů. Hlásí
se poslanec Severa.
Poslanec Pavel Severa: Vážený pane předsedo,
vážené dámy a pánové,
klub KDU navrhuje pana Pavla Šafaříka.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji. O
slovo se hlásí pan poslanec Vik.
Poslanec Jan Vik: Za klub Sdružení pro republiku
- Republikánské strany Československa navrhuji
pana poslance Jaroslava Nováka.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji. Prosím,
aby se slova ujal pan poslanec Ortman.
Poslanec Jaroslav Ortman: Z pověření
klubu Levého bloku navrhujeme pana poslance Josefa Hájka.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji. Prosím
dále pana poslance Hirše, aby přednesl návrh
svého klubu.
Poslanec Pavel Hirš: Liberálně sociální
unie navrhuje pana poslance dr. Jaroslava Vlčka.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji. Dále
návrh svého klubu přednese pan poslanec Benda.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, Křesťansko demokratická
strana navrhuje poslance Michala Lobkowicze.
Předseda ČNR Milan Uhde: Dále se hlásí
pan poslanec Dobal.
Poslanec Viktor Dobal: Za Občansko demokratickou
alianci navrhuji pana poslance Oldřicha Kužílka.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji. O
slovo se hlásí pan poslanec Opatřil.
Poslanec Rudolf Opatřil: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, klub
HSD SMS navrhuje do návrhové komise dr. ing. Jeglu.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji. Prosím,
aby se slova ujal pan poslanec Grulich.
Poslanec Václav Grulich: Pane předsedo, dámy
a pánové, za klub Československé sociální
demokracie navrhujeme poslankyni Petru Buzkovou.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji. Konstatuji,
že představitelé všech klubů přednesli
své návrhy.
Má někdo z poslankyň a poslanců k
těmto předneseným návrhům nějakou
připomínku? (Nikdo.)
Při kontrole prezenčních listin bylo zjištěno,
že je přítomno 148 poslanců, jsme tudíž
usnášení schopní a doporučuji,
abychom o členech návrhové komise hlasovali
najednou.
Je nějaká připomínka k tomuto návrhu
nebo nějaký jiný návrh?
(Nikdo se nehlásil.)
Budeme tedy hlasovat.
Kdo souhlasí s tím, aby členy návrhové
komise byli poslanci, které přečtu v pořadí,
jak byli navrhováni:
paní poslankyně a páni poslanci Zemina, Šafařík,
Novák, Hájek, Vlček, Lobkowicz, Kužílek,
Jegla a Buzková, ať zvedne ruku. 183.
Konstatuji, že se sněmovna rozrostla proti okamžiku,
kdy byla prováděna kontrola.
Kdo je proti tomuto návrhu? Nikdo.
Všichni navržení poslanci byli schváleni,
návrhová komise se může ujmout své
funkce a já ji k tomu vyzývám.
Nyní otevírám rozpravu a doporučuji,
abychom nejdříve vyslechli stanoviska jednotlivých
poslaneckých klubů, poté stanoviska jednotlivých
výborů České národní
rady a nakonec vystoupení jednotlivých poslanců.
Zároveň vás, paní poslankyně
a páni poslanci, žádám, abyste se pokud
možno do rozpravy hlásili písemně. V
tuto chvíli je zde již několik písemných
přihlášek do rozpravy.
Konstatuji, že za jednotlivé kluby se přihlásili
do rozpravy páni poslanci Honajzer, Benda a Hirš a
já prosím, aby v tomto pořadí přistoupili
k řečništi. Prosím pana poslanec Honajzera,
aby se ujal slova.
Poslanec Jiří Honajzer: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, včera
dne 13. 7. 1992 jsme v této zasedací síni
vyslechli programové prohlášení nové
vlády České republiky. Dovolte mi, abych
jménem poslaneckého klubu Občanské
demokratické strany vyslovil tomuto vládnímu
prohlášení jednoznačnou podporu. Vzhledem
k aktuální situaci se domníváme, že
toto prohlášení je optimální
a vyzýváme všechny ostatní poslanecké
kluby, aby je podpořili.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Honajzerovi. Nyní promluví pan poslanec
Marek Benda.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedo vlády, vážení
členové vlády, dámy a pánové,
dovoluji si vám přečíst Prohlášení
klubu poslanců KDS v České národní
radě k programovému prohlášení
vlády České republiky, přednesenému
jejím premiérem Václavem Klausem.
"Jsme si vědomi faktu, že Česká
republika je jedním z mála státních
útvarů bývalého východního
bloku, kde se na základě výsledků
demokratických parlamentních voleb podařilo
sestavit vládu pravicových a konzervativních
stran. Zároveň si plně uvědomujeme
odpovědnost, která je na nás, jako členy
vládní koalice tímto vložena, a to nejen
ve vztahu k našim voličům a všem občanům
České republiky, ale i ve vztahu ke všem těm,
kteří se potýkají s dědictvím
nadvlády komunistické strany, stejně jako
my.
Jsme vládě vděčni za vstřícná,
jasná a věcná stanoviska, která jsou
v jejím programovém prohlášení
obsažena. Jsme přesvědčeni o tom, že
právě tato česká vláda, vedená
premiérem Václavem Klausem, díky svému
pozitivnímu přístupu k řešení
problémů má a bude mít široký
společenský konsensus k uskutečnění
definitivního a nevratného přechodu od totalitní
minulosti s centrálně řízeným
hospodářstvím k svobodnému a na osvědčených
zásadách parlamentní demokracie založenému
právnímu státu s tržním hospodářstvím
a respektováním svobod jednotlivce.
Vyslovujeme tímto nové vládě svoji
plnou podporu a současně nedoporučuje přijímat
žádné doplňující návrhy
k textu vládního prohlášení,
neboť - jak správně konstatoval pan premiér
- vládní prohlášení není
a nemůže být vyčerpávajícím
výčtem všech problémů, jejichž
řešení nám zde komunistická diktatura
zanechala, ale musí obsahovat hlavní směry
a cíle budoucí vlády, což toto programové
prohlášení nepochybně činí".
Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Bendovi, dále promluví pan poslanec Hirš.
Poslanec Pavel Hirš: Vážený pane
předsedo, vážení členové
vlády, dámy a pánové, kolegyně
a kolegové, dovolte mi, abych přednesl stanovisko
klubu Liberálně sociální unie k vládnímu
prohlášení, které jsme vyslechli včera
a které jsme dostali také včera písemnou
formou. Lituji, že na podrobnější analýzu
nebyl čas, protože krátký časový
úsek k tomu neposkytl prostor.
Klub Liberálně sociální unie porovnal
toto vládní prohlášení s vlastním
volebním a realizačním programem a dovolte
mi, abych se k jednotlivým pasážím vyjádřil
trochu podrobněji.
Preambule. V preambuli vládního prohlášení
jsou některé pasáže, které stojí
za zmínku. Vítáme, že vláda zásadně
odmítá federaci z roku 1968, federaci v husákovském
pojetí, neboť ta je již skutečně
překonána a byla zdrojem současných
problémů.
Poněkud zarážející je konstatování,
že nyní není čas na podrobnou analýzu
toho, kde a kdy se staly chyby. Jsem naopak přesvědčen,
že pouze z důsledné analýzy lze vycházet,
abychom dalším chybám předcházeli.
Na takovou analýzu si musíme udělat čas
a pokud ne nyní, tak věřím, že
v nejbližších měsících se
tak stane, aby další vláda opět nemusela
konstatovat, že začíná opět od
začátku, jako vláda tato.
Lze uvítat snahu po formování české
národní politiky. Chybí mi však jasná
formulace. Chtěl bych vám, dámy a pánové,
připomenout, že klub LSU má připraven
vlastní dokument, který je k dispozici.
Zcela chybí definice funkčního státu,
jaké funkce musí stát plnit, aby byl ještě
státem. Chceme-li udržet společný stát,
musíme jasně vymezit pravidla funkčnosti.
Nebude-li partner ochoten tyto minimální funkce
respektovat, pak se již nejedná o společný
stát a je třeba uvažovat o jeho rozdělení,
ale i o možnosti, a to bych zdůraznil, vystoupení
jednoho celku ze společného svazku.
LSU prosazuje spolkové uspořádání
založené na občanském a historicky regionálním
principu, decentralizaci státní moci a samosprávném
systému. Lze jen přivítat, že vláda
hodlá postupovat ústavní cestou, což
je důkaz, že myšlenku právního
státu považuje za zásadní. Ovšem
nejsem si jist, zda tato vláda dostala mandát, aby
spolu s námi položila základ samostatné
České republiky, ale současný vývoj
toto nevylučuje.
Co chybí? Jasná definice funkčnosti společného
státu a ochota dále hledat možnosti stát
udržet, ovšem nikoliv za každou cenu a ochota diskutovat
o jiných variantách jako je například
spolkové uspořádání.
Chtěl bych připomenout, že náš
klub LSU předložil v polovině minulého
roku ústavu Spolkové republiky Československo,
bohužel, tehdy ji nikdo nevzal na vědomí. Tato
ústava, která vychází z našeho
návrhu z roku 1946, je modifikací ústavy
z roku 1920 a je solidním základem pro další
státoprávní uspořádání.
Nyní jen stručně k dalším kapitolám.
Právní stát.
Konstatuji, že tato kapitola není s programem LSU
v rozporu. Prosazujeme právní stát, žádáme
odsouzení těch jedinců, kteří
jsou zodpovědni za zločiny spáchané
minulým režimem, jsme pro uznání třetího
odboje. Naši odsouzení členové po roce
1948 i k trestu nejvyššímu nás k tomu
zavazují.
Vláda přišla s iniciativou předložit
ústavu České republiky. Domnívám
se, že toto je úkolem zákonodárného
sboru. Vláda by měla mít především
výkonnou moc a uvádět v činnost legislativní
usnesení parlamentu. Na vrcholu musí stát
parlament jako nejvyšší orgán státní
moci volený občany. Vláda musí parlamentu
sloužit a jemu skládat své účty.
Demokracie a veřejná správa.
Musím konstatovat, že zde se shodujeme s vládním
prohlášením v základních rysech.
Domníváme se, že program LSU je trochu konkrétnější.
Požadujeme co největší míru decentralizace
státní moci, stát by neměl řídit,
ale vytvářet podmínky, mít funkci
regulátoru.
Postavení státních zaměstnanců
je třeba vyřešit např. tzv. definitivou.
Je třeba opět obnovit historické územní
celky, opět obnovit samosprávu Moravy a Slezska
a k tomu opět nejlépe slouží spolkové
uspořádání i v rámci České
republiky. Cituji z vládního prohlášení:
Rozhodování v co největší míře
přenést přímo k občanům,
tedy použít mechanismu referenda, ale i dát
místní samosprávě co největší
rozhodovací pravomoc. Toto vítáme.
Zahraniční politika.
Domnívám se, že tady je shoda jasná.
Je ovšem třeba jasně formulovat českou
politiku a to i v oblasti zahraniční.
Problematické je převzetí všech závazků
v případě jiné formy státu,
ale pokud se zvolí takový postup, že Slovensko
opustí společný stát, pak zbytek republiky
zcela přirozeně si uchová mezinárodní
kontinuitu a tím zcela přirozeně přebírá
všechny další závazky. Pokud se ovšem
toto nestane a z Československa vzniknou dva zcela nové
státní útvary s dělenou kontinuitou,
pak nevidíme důvod přebírat závazky
za Slovenskou republiku. Zcela ve shodě je vládní
prohlášení s dřívějšími
postoji LSU k otázce sudetsko-německého krajanského
sdružení i v otázce restitucí, kde i
my považujeme hranici 25. únor za konečnou.
Kapitola národní hospodářství.
Domnívám se, že této kapitole byla věnována
značná pozornost ve vládním prohlášení,
což je přirozené, takže na mne vládní
prohlášení budilo dojem spíše ekonomického
prohlášení vlády. Touto problematikou
bych se mohl zabývat ze široka a na to zde není
čas.
Předně chci zdůraznit, že konečný
cíl reformy bude pravděpodobně shodný.
I když vládní prohlášení
mluví o standardním tržním hospodářství,
je potřeba toto blíže definovat. Naopak se
domníváme, že tržní hospodářství
a privatizace nejsou pro nás cílem, ale prostředky
dosažení konečného cíle, to je
k vyrovnání našich hospodářských
i životních ukazatelů s nejvyspělejšími
státy světa. Otázkou pouze je, jak k tomuto
cíli dospět. Hospodářská reforma
je nezbytně nutná. Je nezbytně nutná
transparence a změna vlastnických vztahů.
Je dokonce nutná určitá rychlost reformy,
ovšem nikoliv na úkor kvality. Mám pouze obavu,
abychom opět nezůstali stát uprostřed
cesty, abychom místo soukromého vlastnictví
nevytvořili jakési rozptýlené vlastnictví
bez konkrétní náplně, abychom neodradili
ty, kteří chtějí skutečně
podnikat a nikoliv pouze spekulovat. K tomu nám musí
sloužit celá série promyšlených
legislativních opatření, tedy jasná
pravidla hry.
Rovněž začlenění sociálních
aspektů do celého systému transformace je
podstatná otázka. Nerespektování tohoto
problému jen nahrává levicovým extrémistům
a může vést i ke ztrátě důvěry
našich občanů v celkový výsledek
reformy.
Výsledek voleb na Slovensku jistě není náhodný.
Zcela odmítáme systém centrálního
plánování, i když jistou formu strategického
plánování musí vláda provádět,
ale nikoli, aby podnikům nařizovala, ale aby jim
ukázala záměry vlády pro další
období. Vláda a její ministerstva také
nesmějí podniky direktivně řídit,
ale vytvářet podmínky pro rozvoj. Musí
je podporovat především zaváděním
nových technologií - to v novém vládním
prohlášení postrádám - a s tím
rozvíjením konkurenceschopnosti našich výrobků,
orientace na západní trhy, neboť ty budou určovat
naši kvalitu.
Vítáme rovněž prohlášení
o postupné deregulaci mezd, protože k tržnímu
hospodářství patří nejen tržní
ceny, ale i tržní mzdy a dokonce i trh pracovních
sil.
Máme určité výhrady ke kupónové
privatizaci, prosazujeme spíše systém zaměstnaneckých
akcií známý pod zkratkou EZOP. Pokládáme
však za nutné dokončit to, co se začalo.
Pouze čas ukáže správnost toho, nebo
druhého postupu.
V oblasti restitucí budeme iniciovat zákonné
opatření o navrácení majetku i některým
právnickým osobám, jako byla malá
družstva, spolky apod., pokud se spolehlivě prokáže
jejich oprávnění.
Jsme rovněž odlišného názoru, pokud
jde o úlohu státního rozpočtu. Zde
se domníváme, že to je účelný
nástroj iniciace rozvoje hospodářství
a že právě státní rozpočet
může za jistých okolností sehrát
v tomto přechodném období významnou
úlohu v oživování naší ekonomiky.
K otázkám zemědělství a ekologie
se nebudu vyjadřovat, to učiní moji kolegové.
Závěrem k této kapitole konstatuji. V řadě
otázek a řešení je shoda s naším
ekonomickým programem, někde se ovšem rozcházíme.
Je to zcela přirozené, neboť jediná
správná cesta neexistuje a ke konečnému
cíli se musíme dopracovat společně.
Jen bych chtěl vládě připomenout,
že každý systém, chce-li být stabilní,
má jistý mechanismus, který se nazývá
zpětná vazba. Částí této
zpětné vazby je v demokratickém systému
i opozice, která vystupuje spíše v roli oponentury
a hledá vlastní řešení. To však
neznamená, že zásadně budeme odmítat
vše, co vládní strana předloží.
Pouze je naší povinností vše podrobit
podrobné analýze, hledat nedostatky a na ně
upozornit.
Ke kapitole sociální politika.
Ve vládním prohlášení je zpracována
dosti nejasně a nekonkrétně. Zde jsme ve
shodě s názorem, že především
občan je odpovědný za své sociální
postavení. I my odmítáme takzvaný
dávkový sociální systém a jsme
spíše zastánci aktivní sociální
politiky. Domnívám se, že zde klub LSU má
řadu odborníků a může pomoci
v této oblasti.
Totéž se týká zdravotnictví,
školství, vědy, kultury a sportu, o kterých
bych se nechtěl blíže šířit.
Závěrem.
Jsme přesvědčení, že vládní
prohlášení není žádné
dogma, a že se bude přizpůsobovat změněným
podmínkám v duchu svých zásad. Na
podrobné studium, jak jsem uvedl, nebyl bohužel čas,
a tak závažný dokument si to jistě zaslouží.
Proto se omlouvám za případné nesrovnalosti
ve svém projevu.
Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Hiršovi. Promluví pan poslanec Kužílek,
připraví se pan poslanec Výborný.
Poslanec Oldřich Kužílek: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, dovolte,
abych přednesl stanovisko klubu Občanské
demokratické aliance k programovému prohlášení
vlády České republiky.
První otázkou, kterou si poslanci klubu ODA při
projednávání programového prohlášení
české vlády kladli, bylo, zdali toto programové
prohlášení mohlo být lepší,
zdali mohlo být podrobnější, zdali mohlo
být konkrétnější.
Samozřejmě, že nás mrzí, že
v něm chybí některé záležitosti,
jako například je kladen malý důraz
na přesnější představu o systémových
opatřeních k nápravě stavu životního
prostředí, nebo na politiku bydlení, kde
bychom rádi žádali vládu o práci
na privatizaci bytového fondu, včetně řešení
cenových aspektů.
Chápeme však, že díky snaze politické
reprezentace Slovenska o rychlou emancipaci Slovenské republiky
není vyjasněno v této době státoprávní
uspořádání Československa.
A tento stav podle našeho názoru neumožňuje
vládě České republiky podrobnější
specifikace.
O to více klub Občanské demokratické
aliance doporučuje, aby Česká národní
rada dala vládě České republiky zmocnění
a pokyn k rychlé přípravě všech
opatření, která by byla nutná v případě
zásadní změny státoprávního
uspořádání ČSFR. Zejména
doporučujeme, aby vláda byla vyzvána k co
nejrychlejší přípravě české
ústavy.
Druhou otázkou, kterou si kladli poslanci klubu ODA, bylo,
zdali základní zaměření programového
prohlášení nás opravňuje k tomu,
abychom projevili jeho schválením důvěru
české vládě. Klub ODA pokládá
na základě programového prohlášení
za zcela nepochybné, že vláda je rozhodnutá
co nejrychleji překonávat všechny problémy
společenské a ekonomické transformace, spojené
s přechodem od centrálně řízeného
státu ke svobodné společnosti s tržním
hospodářstvím a navázat přitom
plynule na předchozí státní politiku.
Tento základní trend klub ODA bezvýhradně
podporuje.
Obsah u zásady programového prohlášení
otevírají prostor pro realizaci volebního
programu Občanské demokratické aliance v
praktické politice. Domníváme, se, že
obsah a filozofie vládního prohlášení
nás opravňují k tomu, abychom pro ně
hlasovali a tím projevili důvěru vládě.
Spojme však tento souhlas s náročnou kontrolou
její činnosti. Přijměme toto programové
prohlášení jako výzvu ke spolupráci
této vlády s Českou národní
radou a jako výzvu ke spolupráci České
národní rady s českou vládou.
Na závěr mi dovolte, abych jménem klubu Občanské
demokratické aliance v České národní
radě popřál vládě České
republiky při naplňování programového
prohlášení mnoho síly, mnoho nervů
a mnoho odvahy.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Kužílkovi, k řečništi
se nyní dostaví pan poslanec Výborný,
připraví se pan poslanec Grulich.
Poslanec Miloslav Výborný: Vážený
pane předsedo, vážený pane premiére,
páni místopředsedové, členové
vlády, kolegyně a kolegové, dámy a
pánové, dovolte, abych vás seznámil
se stanoviskem KDU ČSL v ČNR k Programovému
prohlášení vlády České
republiky, tak jak bylo předneseno jejím premiérem
Václavem Klausem dne 13. července letošního
roku.
Vláda, která předložila své programové
prohlášení, je vládou koaliční,
je vládou složenou ze zástupců čtyř
politických stran, vládou, která odvozuje
svůj mandát z výsledků bezpochyby
svobodných a bezpochyby demokratických parlamentních
voleb.
Jako vláda koaliční předkládá
programové prohlášení, které
odpovídá politickým programům všech
subjektů, které ji vytvořily. Navíc
se zadostiučiněním konstatujeme, že
podle našeho názoru její program v rozhodujících
a zásadních bodech vystihuje i přání
občanů, kteří vládní
strany z těch či oněch důvodů
nevolili.
Není tajemstvím, že východiskem pro
vytvoření předloženého prohlášení
vlády je koaliční dohoda, uzavřená
mezi ODS, KDU-ČSL a ODA dne 1. července letošního
roku. V této dohodě je vyjádřena vůle
vládních stran sloužit zájmům
České republiky i jejím občanům.
Co tato dohoda vyjadřuje stručně, to programové
prohlášení rozvádí do podrobnější
podoby.
Poslanci KDU-ČSL nikdy nechápali a nechápou
uzavřenou koaliční dohodu jako cestu k obsazení
vládních křesel. Naopak, rozumí této
dohodě v jejím nejvlastnějším
slova smyslu, stejně jako této dohodě takto
rozumí jejich partneři, jako závazné
smlouvě o tom, kudy povede vláda svoji činnost.
Proto také není, dle našeho názoru,
podstatné a rozhodující, co v programovém
prohlášení chybí, co by mělo
být podrobněji rozvedeno. Rozhodné je, co
vládní program nabízí.
My, jako poslanci KDU-ČSL, máme pak to mínění,
že program vlády je průnikem programů
těch stran, které vládu tvoří.
Se zadostiučiněním podpoříme
proto vládu, která obnovení prosperity naší
země nevidí pouze v ekonomice, ale i v duchovní
oblasti jejího života.
Se zadostiučiněním podpoříme
vládu, která v rodině vidí základ
společnosti a pro níž účinná
sociální politika a udržení sociálního
smíru patří mezi základní předpoklady
úspěšné transformace, tedy úspěšné
přeměny života občanů tohoto
státu.
Se stejným zadostiučiněním budeme
hlasovat pro program vlády, která standardní
tržní hospodářství a svobodu
jednotlivce chápe i v neodmyslitelném rozměru
zodpovědnosti každého člověka
za rozvoj svobodné a demokratické společnosti.
V této zodpovědnosti vidíme prvek solidarity,
bez které je skutečná svoboda vyloučena.
Našemu programu odpovídá přenesení
rozhodovací pravomoci státu co nejblíže
občanovi a posilování samosprávných
prvků v územním členění
státu, jehož základem, dle prohlášení,
budou samosprávné obce, přirozené
regiony, případně historické územní
celky, vybavené odpovídajícími kompetencemi
a prostředky, jež omezí jejich závislost
na rozpočtu republiky.
Bude mnoho kritiků, poukazujících na to,
že v té či oné oblasti vládní
prohlášení mělo být podrobnější.
Jistě mohlo tomu tak být. Ani náš klub
a ani vláda samotná netvrdí, že tímto
programem jsou plány a představy vlády vyčerpány.
Jde vskutku o koncepci vládní práce, kterou
bude tato vláda vždy realizovat u vědomí
své odpovědnosti parlamentu, jenž jí
vysloví důvěru.