Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedo,
dámy a pánové. Také zákonným
opatřením předsednictva ČNR (tisk
č. 5), které máte před sebou, se ústavně
právní výbor zabýval a po rozsáhlé
diskusi přijal k tomuto zákonnému opatření
dvě usnesení.
Prvním z nich, které je dvanáctým
usnesením ústavně právního
výboru, doporučuje České národní
radě, aby zmíněné zákonné
opatření neschválila.
Nicméně ústavně právní
výbor je si vědom toho, že v případě
neschválení tohoto zákonného opatření
vzniká určité právní vákuum,
které je nezbytné řešit.
Proto ústavně právní výbor
přijal další usnesení, kterým
se obrací jednak na rozpočtový výbor
ČNR a jednak na schůzi ČNR.
Tímto usnesením ústavně právní
výbor doporučuje rozpočtovému výboru,
aby pro případ neschválení tohoto
zákonného opatření rozpočtový
výbor navrhl zákonné řešení
problematiky platů prezidenta, viceprezidenta a členů
prezidiální rady Nejvyššího kontrolního
úřadu.
Dále ústavně právní výbor
doporučuje České národní radě,
aby požádala vládu ČR, aby do 30. září
letošního roku předložila návrh
komplexní úpravy platových poměrů
těch činitelů, u nichž je v působnosti
ČNR stanovit plat zákonem.
Byl bych rád, aby pro případ, že nedojde
ke schválení tohoto zákonného opatření,
bylo hlasováno o doporučení ústavně
právního výboru, které je směrováno
schůzi ČNR. Děkuji.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Výbornému. Do rozpravy se dále hlásil
pan poslanec Šuman, pak pan poslanec Ježek.
Poslanec Vladimír Šuman: Dámy a pánové,
výbor pro právní ochranu a bezpečnost
svým usnesením číslo 5 ze dne 13.
7. 1992 nedoporučuje ČNR schválit uvedené
zákonné opatření.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Šumanovi za přednesené stanovisko
a návrh. Uděluji slovo poslanci Ježkovi.
Poslanec Tomáš Ježek: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové. S druhým
usnesením rozpočtového výboru jsem
chtěl počkat, až jak dopadne hlasování.
Pan poslanec Výborný mě však tímto
vyzval.
My jsme vskutku dbali doporučení ústavně
právního výboru a přijali jsme usnesení,
jímž navrhujeme ČNR řešení
pro případ, že nebude souhlasit se zákonným
opatřením. Byli jsme vedeni hlavně obavou
o fungování Nejvyššího kontrolního
úřadu, které podle našeho názoru
musí být stůj co stůj zajištěno.
Do té doby, než budou vyřešeny systémové
nečistoty, které jsme shledali v řešení,
které je nám předkládáno, které
bezpochyby musí být vyřešeny, a které
byly důvodem pro nesouhlas dalších výborů
s tímto zákonným opatřením.
Dovolte, abych přečetl, co navrhuje rozpočtový
výbor pro případ, že ČNR nebude
souhlasit s oním zákonným opatřením.
Rozpočtový výbor navrhuje ČNR, aby
přijala usnesení, ve kterém stanoví,
že do doby, než bude zákonem stanoven plat těch
činitelů, u nichž je v působnosti ČNR
stanovit plat zákonem, byly platové poměry
prezidenta, viceprezidenta a členů prezidiální
rady Nejvyššího kontrolního úřadu
upraveny tak, jak je uvedeno v zákonném opatření
předsednictva ČNR ze dne 4. 7. t. r., t. j., jak
je uvedeno v tisku číslo 5. Děkuji.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Ježkovi. Uděluji slovo panu poslanci Marku
Bendovi, který se přihlásil do rozpravy na
toto téma písemně.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedo,
vážení členové vlády,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci. Rád bych vám sdělil
stanovisko klubu poslanců KDS, kteří se rozhodli
nepodpořit toto zákonné opatření.
Vedou nás k tomu tyto důvody:
1. Domníváme se, že plat prezidenta, viceprezidenta
a členů prezidiální rady je v porovnání
s ostatními platy stanovenými zákonem v ČR
(např. platy soudců, platy poslanců atd.)
neúměrně vysoký.
2. Domníváme se, že funkční příplatky
v konstrukci platů, která je pro prezidenta, viceprezidenta
a člena rady oddělena, nedávají dost
dobrý smysl a jsou v podstatě částkou,
která se nebude zdaňovat, bez nějakého
odůvodnění.
3. § 8 - odměny za mimořádné
pracovní výsledky - tohoto zákonného
opatření, je jednoznačným popřením
nezávislosti Nejvyššího kontrolního
úřadu.
Nejvyšší kontrolní úřad
by měl kontrolovat vládu, která nepochybně
bude mít oporu v předsednictvu, pak by předsednictvo
za mimořádné pracovní výsledky
udělilo odměny v případě, že
Nejvyšší kontrolní úřad
nebude kontrolovat a ne, že kontrolovat bude.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Bendovi. Kdo má ještě příspěvek
do rozpravy na toto téma?
Poslanec Miloš Skočovský: Pane předsedo,
paní poslankyně, páni poslanci. Chtěl
bych k tomuto zákonnému opatření podotknout:
pokud toto zákonné opatření nepřijmeme
a nepřijmeme nějaké náhradní
další okamžité řešení,
znamená to, že s okamžitou platností zastavíme
práci nejvyššího kontrolního orgánu.
Jestliže je známo, že tato oblast kontroly za
dva roky doznala dost slabých úspěchů
a hrozí dost velké finanční ztráty,
doporučuji v každém případě
tuto situaci vyřešit. V opačném případě
zítra tento úřad přestává
pracovat. Nemůže platiti lidi, nemůže
platit své představenstvo, nemůže se
dále rozvíjet.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Skočovskému. Hlásí se pan
poslanec Vyvadil.
Poslanec Jiří Vyvadil: Vážený
pane předsedo, velice hezky bylo v programovém prohlášení
naznačeno, že budeme budovat právní
stát. V demokratických institucích zákonné
opatření neexistuje. Byl jsem jedním z těch
v ústavně právním výboru, kdo
byl proti tomu. Neviděl jsem nejmenší důvod
neodkladnosti. V ústavně právním výboru
jsme si uvědomovali, že to vyvolá problémy.
Je zapotřebí, aby si předsednictvo ČNR
uvědomovalo, že to jsou problémy, aby si uvědomilo,
že není možné lehkovážně
schvalovat návrhy jako zákonná opatření.
V tomto ohledu z ústavního hlediska návrh,
který podal pan poslanec Výborný, je jedině
možný.
Pokud se týče návrhu pana poslance Ježka,
lidsky ho chápu, ale není možno než opět
říci, že není možné tomuto
návrhu vyhovět, neboť tato úprava může
být dána pouze zákonem. Vím, že
je to patová situace, je správné, že
je to patová situace, protože je nezbytné,
abychom v souladu s budováním právního
státu naučili i vládu i předsednictvo
pracovat tak, jak má. (Potlesk.)
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Vyvadilovi. Vidím další přihlášku
do rozpravy. Slovo má pan poslanec Wagner.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, spor,
který by se zde mohl rozvinout, má, bohužel,
své kořeny v polovičatých rozhodnutích
našich předchůdců. Je mi líto,
ale tuto pravdu zde bylo potřeba říci. Domnívám
se, že program vlády, který jsme slyšeli,
na tuto skutečnost o něco taktněji, než
jsme před chvílí řekl, reaguje.
Mám zato, že bychom měli postupovat tak, abychom
z vady postupu našich předchůdců, která
zřejmě nebyla ani tak vadou, o které by nevěděli,
ale která byla zřejmě jakýmsi kompromisem
politických sil, které zde v té době
působily, neučinily vadu své vlastní
činnosti.
Mám za to, že zde bylo provedeno jisté ústavní
řešení, na kterém se předchozí
ČNR dohodla. Vytvořila instituci, která má
z hlediska volebního období ČNR do jisté
míry nadčasový charakter. Je naší
povinností vnímat ústavní skutečnost
takovou, jaká je a vzít v úvahu, abychom
nepřivodili patovou situaci my.
Domnívám se proto, že je na místě
podpořit, pokud k té situaci dojde, druhý
z návrhů pana poslance Ježka, předsedy
rozpočtového a kontrolního výboru
tohoto sboru. Děkuji vám za pozornost.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Wagnerovi, táži se po dalších
přihláškách do rozpravy. Další
přihlášky nejsou, proto rozpravu končím.
Doporučuji hlasovat o usneseních podle návrhů,
které byly proneseny.
Především tu bylo několik návrhů,
zmiňuji se o návrzích pana poslance Výborného,
Šumana, Bendy, aby toto zákonné opatření
nebylo ČNR přijato. Doporučuji tedy především
hlasovat o tomto návrhu usnesení, který přečtu.
Česká národní rada:
1) neschvaluje zákonné opatření předsednictva
ČNR ze dne 4. června 1992 o platových poměrech
prezidenta a víceprezidenta Nejvyššího
kontrolního úřadu České republiky
a členů prezidiální rady Nejvyššího
kontrolního úřadu České republiky
publikované pod č. 436/1992 Sb., podle sněmovního
tisku 5.
2) ukládá vedoucímu Kanceláře
ČNR, aby zabezpečil uveřejnění
bodu 1 tohoto usnesení ve sbírce zákonů.
Kdo souhlasí s tímto návrhem usnesení,
ať zvedne ruku.
106 poslanců bylo pro tento návrh usnesení.
Kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku. 37.
Tento návrh byl přijat.
Nyní budeme hlasovat o jednotlivých dalších
návrzích, které rezultovaly z předpokladu,
že sněmovna nepřijme zákonné
opatření, odmítne je. V tom případě
se vracím k návrhu pana poslance Výborného,
který doporučil ČNR, aby požádala
vládu České republiky, aby do 30. září
1992 předložila návrh komplexní úpravy
platových poměrů těch činitelů,
u nichž je v působnosti ČNR stanovit plat zákonem.
Je tady technická připomínka pana poslance
Stodůlky. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Zbyšek Stodůlka: Vážený
pane předsedo, vážená sněmovno,
chtěl bych se zeptat předkladatelů, zda do
tohoto okruhu počítá i poslance, protože
tak, jak je to formulováno, spadají do tohoto okruhu
i poslanci. Mám za to, že vláda by neměla
navrhovat výši platů poslanců.
Předseda ČNR Milan Uhde: Je tady další
připomínka technického charakteru. Prosím
pana poslance Vyvadila.
Poslanec Jiří Vyvadil: Vážený
pane předsedo, byl jsem jediný v ústavně
právním výboru, který hlasoval proti
tomuto návrhu právě proto, že se to
nepochybně dotýká i poslanců. Jde
mi o principiální záležitost. Tato vláda,
která zde sedí, je nám, tomuto sněmu,
odpovědná. Tato vláda podle mého soudu
nemůže poslancům určovat plat. Určí-li
nízký plat - možná budou kolegové
z republikánské strany spokojeni, bude to odpovídat
jejich programu - může být ještě
druhá varianta, že nás budou chtít korumpovat,
dají nám 25 tisíc, 35 tisíc, 40 tisíc
a zase budeme v zoufalé situaci. Ta věc je principiální.
Chápal jsem kolegyni Röschovou, když hovořila
o tom, že ta věc je složitá, že se
to složitě pro otázku poslanců upravuje.
Ale jestliže je nám někdo podřízen,
nemůže nám určovat plat. Věc
je morální, ústavní. Souhlasím
s tím, aby návrh tak, jak byl pojat, byl schválen
s tím, že se to nemůže týkat poslanců.
Dáme si práci a návrh, pokud bude zapotřebí,
si učiníme sami.
Dávám pozměňovací návrh
v tom ohledu, aby byla vláda o to požádána,
s výjimkou poslanců ČNR.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Vyvadilovi. Podotýkám, že se v návrhu
předpokládá, že vláda předloží
návrh ČNR a ČNR bude o tom hlasovat, takže
poslední slovo budou mít poslanci.
Poslanec Jiří Vyvadil: Pane předsedo,
vždyť jsme v českém sněmu. Vím,
že o tom budeme hlasovat, ale už tento fakt, že
budeme hlasovat, je z ústavního hlediska nekorektní
a nemožný.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Vyvadilovi. K faktické poznámce se hlásí
pan poslanec Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: Nechci, abychom
přešli do polemik, ale toto vystoupení opravdu
přesahovalo faktickou poznámku. Rozprava byla ukončena,
byl předložen návrh usnesení a faktickou
poznámkou činit k tomu změny, vysvětlovat,
proč je to nemožné, nelze. Chápu, že
kolega Vyvadil, který byl jediný proti v ústavně
právním výboru, si své stanovisko
chce v plénu zdůvodňovat, ale to mělo
být řečeno předtím, ne teď.
Doporučuji, aby se hlasovalo, aby tato záležitost
byla systémově a komplexně řešena.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Milan Uhde: Opakuji znění
návrhu, který byl předložen: "Česká
národní rada žádá vládu
České republiky, aby do 30. září
1992 předložila návrh komplexní úpravy
platových poměrů těch činitelů,
u nichž je v působnosti České národní
rady stanovit plat zákonem."
Kdo je pro přijetí návrhu v tomto znění,
ať zvedne ruku. 121.
Kdo je proti? 12.
Návrh byl výraznou většinou hlasů
přijat.
Nyní se vracím k dalšímu návrhu
pana poslance Výborného, který navrhoval
schůzi České národní rady,
aby doporučila rozpočtovému výboru
navrhnout zákonné řešení. Pochopil
jsem, že pan poslanec Ježek takovou představu
už ve svém návrhu předložil. Mám
to tudíž pokládat za předložený
návrh a můžeme o něm hlasovat? (Ano.)
Pan poslanec Ježek pro případ nesouhlasu, ke
kterému došlo, navrhl přijmout usnesení,
že do doby, než bude plat prezidenta a viceprezidenta
Nejvyššího kontrolního úřadu
upraven zákonem, bude platit úprava uvedená
v tisku 5.
Pane poslanče, ptám se, zda jsem váš
návrh formuloval přesně. Souhlasí
s tím, co jste přednesl? (Ano.)
Je tudíž možné tento návrh pokládat
za podaný a budeme o něm hlasovat.
S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec
Benda.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, domnívám se,
že se musí hlasovat o usnesení, které
navrhl pan poslanec Výborný jménem ústavně
právního výboru. Mluví se v něm
o zákonném řešení této
problematiky a v rozpravě bylo zpochybněno, že
toto je zákonné řešení.
Dále se k tomu nebudu vyjadřovat, pouze upozorňuji,
že by se mělo hlasovat o usnesení, které
zde navrhl pan poslanec Výborný.
Předseda ČNR Milan Uhde: Domnívám
se, že i když to není kolizní, je třeba
vyhovět návrhu pana poslance Bendy a nejdříve
hlasovat o návrhu pana poslance Výborného.
S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec
Vačkář.
Poslanec Jiří Vačkář:
Vážený pane předsedo, dámy a
pánové, kolegové, chci se zeptat, v čem
navrhované opatření rozpočtového
výboru je v rozporu se zákonem. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Domnívám
se, že bychom měli dodržovat jednací řád
a respektovat, co je a co není faktickou poznámkou.
Toto určitě přesahuje rámec faktické
poznámky.
O přestávce jsem ochoten panu kolegovi poskytnout
vysvětlení a dát mu odpověď na
jeho dotaz.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Milan Uhde: Doporučuji
hlasovat ve smyslu příspěvku pana poslance
Bendy o druhém z původně přednesených
návrhů pana poslance Výborného. Tento
návrh zněl: "Česká národní
rada žádá rozpočtový výbor,
aby navrhl zákonné řešení stran
platových poměrů prezidenta a viceprezidenta
Nejvyššího kontrolního úřadu
České republiky a členů prezidiální
rady Nejvyššího kontrolního úřadu
České republiky.
Souhlasí pan poslanec Výborný s tím,
jak jsem interpretoval jeho návrh? (Ano.) Budeme proto
o tomto návrhu hlasovat.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku. 132.
Kdo je proti? 3.
Návrh byl výraznou většinou hlasů
přijat.
Na základě tohoto schváleného usnesení
doporučuji, abychom hlasovali o návrhu, který
přednesl pan poslanec Ježek. Znění tohoto
návrhu je toto: "Česká národní
rada navrhuje přijmout usnesení, že do doby,
než budou platové poměry prezidenta a viceprezidenta
Nejvyššího kontrolního úřadu
České republiky a členů prezidiální
rady Nejvyššího kontrolního úřadu
České republiky upraveny zákonem, bude platit
v tomto směru úprava uvedená v tisku číslo
5".
Odpovídá přednesené znění
tomu, co pan poslanec Ježek navrhl? (Ano.) O tomto návrhu
budeme hlasovat.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku. 49.
Kdo je proti? 77.
Je zřejmé, že tento návrh usnesení
nebyl přijat.
Přistoupíme k dalšímu projednávání
zákonných opatření. Nyní jde
o
Prosím, aby se do rozpravy hlásili a vystoupili
v ní nejdříve zástupci výborů,
které se tímto zákonným opatřením
zabývaly. Pan poslanec Výborný má
slovo.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedo,
dámy a pánové, jen úplně v
úvodu bych chtěl požádat, aby všechny
návrhy, které zde přednáším,
byly tlumočeny jako návrhy ústavně
právního výboru, nikoliv jako moje návrhy,
protože tak je to přesnější a správnější.
Usnesením č. 10 ze dne 8. července 1992 ústavně
právní výbor doporučuje České
národní radě, aby zákonné opatření,
uvedené v tisku 6, schválila s tím, že
současně upozorňujeme na chybu v tisku, neboť
v článku 1 je nesprávně uvedeno číslo
zákona jako 541; správně jde o zákon
č. 544.
Čili doporučujeme schválení.
Předseda ČNR Milan Uhde: Omlouvám
se panu poslanci Výbornému. Samozřejmě
ze souvislosti vyplývá a potvrzuji, že je to
návrh ústavně právního výboru,
nikoli osobní návrh pana poslance Výborného.
Kdo se dále hlásí do rozpravy z představitelů
výborů? (Nikdo.) Nemám tu žádnou
písemnou přihlášku do rozpravy, vyzývám
tedy paní poslankyně a pány poslance, pokud
se chtějí přihlásit, aby tak dali
zvednutím ruky najevo. Není tomu tak. Proto rozpravu
končím.
Budeme hlasovat o návrhu, který jménem ústavně právního výboru přednesl pan poslanec Výborný, a vyplývá z něj tento návrh usnesení:
"Česká národní rada I. schvaluje zákonné opatření předsednictva ČNR ze dne 4. června 1992, kterým se mění zákon České národní rady č. 231/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky v mimosoudních rehabilitacích, ve znění zákona České národní rady 544/1991 Sb., publikovaném pod číslem 345/1992 Sb., podle sněmovního tisku; II. ukládá vedoucímu Kanceláře České národní rady, aby zabezpečil uveřejnění bodu I. tohoto usnesení ve Sbírce zákonů."
Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne ruku. 131 hlasů pro.
Kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku. Nikdo nebyl proti.
Tento návrh byl tedy přijat.
Dalším zákonným opatřením, kterým se budeme zabývat, je
Zákonné opatření předsednictva České národní rady, kterým se
mění a doplňuje zákon České národní rady č. 2/1969 Sb., o
zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy
České republiky, ve znění pozdějších předpisů
Toto zákonné opatření je publikováno pod číslem 350/1992 Sb.
Žádám analogicky, aby v rozpravě nejdříve vystoupili zástupci výborů, které se tímto zákonným opatřením zabývaly.
Je to hlas pana poslance Výborného jménem ústavně právního výboru. Pane poslanče, máte
slovo.
Poslanec Miloslav Výborný: Ústavně
právní výbor České národní
rady svým usnesením č. 11 doporučuje,
aby ČNR zmíněné zákonně
opatření, uvedené v tisku 7, schválila.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Výbornému za podaný návrh
a žádám o další přihlášky
do rozpravy, ať už jménem výborů
anebo individuálně. Není-li žádná
další přihláška do rozpravy, rozpravu
končím a budeme hlasovat ve smyslu návrhu,
který jménem ústavně právního
výboru přednesl pan poslanec Výborný,
a to v tomto znění:
"Česká národní rada I. schvaluje
zákonné opatření předsednictva
ČNR ze dne 11. června 1992, kterým se mění
a doplňuje zákon České národní
rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev
a jiných ústředních orgánů
státní správy České republiky,
ve znění pozdějších předpisů,
publikovaném pod číslem 350/92 Sb., podle
sněmovního tisku 7; II. ukládá vedoucímu
Kanceláře České národní
rady, aby zabezpečil uveřejnění bodu
I. tohoto usnesení ve Sbírce zákonů."
Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne
ruku. 150 hlasů pro.
Kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku. 1 hlas
proti.
Tento návrh byl přijat.
Posledním zákonným opatřením,
kterým se budeme zabývat, je
Zákonné opatření předsednictva ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 62/1988 Sb.,
o geologických pracích a o Českém geologickém úřadu,
ve znění zákona ČNR č.
543/1991 Sb.
Toto zákonné opatření už je nebo
právě bude publikováno pod číslem
369/1992 Sb.
Prosím, aby v rozpravě nejdříve vystoupili
zástupci výborů, které se tímto
zákonným opatřením zabývaly.
Paní poslankyně Marvanová.
Poslankyně Hana Marvanová: Vážená
sněmovno, usnesením č. 14 ústavně
právního výboru tento výbor doporučil
České národní radě zmíněné
zákonné opatření neschválit.
Předseda ČNR Milan Uhde: Jménem výboru,
který se zákonným opatřením
zabýval, navrhla paní poslankyně Marvanová
neschválit toto zákonné opatření.
Žádám další přihlášené.
Prosím, pan poslanec Zubek.
Poslanec Leopold Zubek: Vážený pane
předsedo, vážení kolegové, náš
výbor se zabýval tímto zákonným
opatřením a doporučuje sněmovně
toto zákonné opatření přijmout
a schválit.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Zubkovi a slovo má pan poslanec Hába, pokud
bude mluvit za výbor. Bude mluvit za výbor. Máte
slovo, pane poslanče.
Poslanec René Hába: Pane předsedo,
dámy a pánové, hospodářský
výbor doporučuje toto zákonné opatření
neschválit.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Hábovi za to, že tlumočil názor
svého výboru a pokud nechce nikdo ze zástupců
výborů promluvit jménem svého výboru,
uděluji slovo prvnímu písemně přihlášenému
do rozpravy a to je pan poslanec Dobal.
Poslanec Viktor Dobal: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, dovolte mi stručně
odůvodnit, proč ústavně právní
výbor dospěl k tomu závěru, který
zde přednesla paní poslankyně Marvanová.
Má k tomu především důvod, že
z rozpravy na ústavně právním výboru
jasně vyplynulo, že není splněna podmínka
neodkladnosti tohoto opatření, kterou vyjadřuje
čl. 121 ústavního zákona o čs.
federaci č. 143/68 Sb. Věcný důvod,
který padl na ÚPV je ten, že povinnosti odevzdávat
výzkumné práce se netýkají
prací, které provádějí organizace
placené ze státních peněz, tzn., že
zákonné opatření se zabývá
pouze odstavcem 1, § 3 a nikoli odstavcem 2, tedy vesměs
rozpočtovými výzkumnými organizacemi,
které jsou plně placeny státem. Čili
státem hrazené výzkumné práce
zůstanou majetkem výzkumné organizace a budou
utajeny před výpůjční povinností,
kdežto práce prováděné za vlastní
prostředky nestátních a soukromých
firem budou státu odevzdávány. Domníváme
se, že toto zákonné opatření
nebylo promyšleno, že bylo přijato mimo diskusi
v parlamentních výborech, na plénu ČNR
a i ve vládě ČR. To jsou stručné
důvody, pro které jsme nedoporučili schválení
tohoto zákonného opatření.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Dobalovi, uděluji slovo panu poslanci Lobkowiczovi,
který je posledním přihlášeným
do diskuse v písemné podobě.
Poslanec Michal Lobkowicz: Vážený pane
předsedo, vážení kolegové, zákonné
opatření č. 8 předsednictva ČNR
upravuje, jak bylo řečeno, zákon ČNR
o geologických pracech. Tato úprava v podstatě
znamená korekci určité chyby v tomto zákoně,
kde pod označením zadavatel se rozumí zadavatel
ložiskově geologických prací. Já
bych rád upozornil, že rozdělování
geologických prací podle oboru např. na ložiskové,
inženýrsko-geologické a hydro-geologické
je přežitkem totalitního označování
geologických prací a nemá opodstatnění.
Z tohoto důvodu v současné době dochází
k úniku řekněme 90% geologických informací,
které jsou nezbytně potřebné pro řadu
rozhodnutí, ať už územně správního
charakteru nebo řadu rozhodnutí v oblasti životního
prostředí. To je důsledkem uvedeného
zákona a to je to, co mělo toto zákonné
opatření napravit.
Shromažďování informací, shromažďování
dat, geologických dat je naprosto legitimní potřebou
státu, naprosto nezbytnou potřebou státu
a děje se tak ve všech vyspělých zemích,
a proto doporučuji, aby uvedené zákonné
opatření bylo schváleno, a bylo tak umožněno,
aby byla shromažďována veškerá data
o geologickém podkladě ČR.
K poznámce pana poslance Dobala musím říci,
že samozřejmě rozpočtové organizace,
veškeré rozpočtové organizace, zabývající
se geologickým výzkumem, odevzdávají
své závěrečné zprávy
do geofondu. Děkuji.