Pondělí 13. července 1992

Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedo, dámy a pánové. Také zákonným opatřením předsednictva ČNR (tisk č. 5), které máte před sebou, se ústavně právní výbor zabýval a po rozsáhlé diskusi přijal k tomuto zákonnému opatření dvě usnesení.

Prvním z nich, které je dvanáctým usnesením ústavně právního výboru, doporučuje České národní radě, aby zmíněné zákonné opatření neschválila.

Nicméně ústavně právní výbor je si vědom toho, že v případě neschválení tohoto zákonného opatření vzniká určité právní vákuum, které je nezbytné řešit.

Proto ústavně právní výbor přijal další usnesení, kterým se obrací jednak na rozpočtový výbor ČNR a jednak na schůzi ČNR.

Tímto usnesením ústavně právní výbor doporučuje rozpočtovému výboru, aby pro případ neschválení tohoto zákonného opatření rozpočtový výbor navrhl zákonné řešení problematiky platů prezidenta, viceprezidenta a členů prezidiální rady Nejvyššího kontrolního úřadu.

Dále ústavně právní výbor doporučuje České národní radě, aby požádala vládu ČR, aby do 30. září letošního roku předložila návrh komplexní úpravy platových poměrů těch činitelů, u nichž je v působnosti ČNR stanovit plat zákonem.

Byl bych rád, aby pro případ, že nedojde ke schválení tohoto zákonného opatření, bylo hlasováno o doporučení ústavně právního výboru, které je směrováno schůzi ČNR. Děkuji.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Výbornému. Do rozpravy se dále hlásil pan poslanec Šuman, pak pan poslanec Ježek.

Poslanec Vladimír Šuman: Dámy a pánové, výbor pro právní ochranu a bezpečnost svým usnesením číslo 5 ze dne 13. 7. 1992 nedoporučuje ČNR schválit uvedené zákonné opatření.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Šumanovi za přednesené stanovisko a návrh. Uděluji slovo poslanci Ježkovi.

Poslanec Tomáš Ježek: Vážený pane předsedo, dámy a pánové. S druhým usnesením rozpočtového výboru jsem chtěl počkat, až jak dopadne hlasování. Pan poslanec Výborný mě však tímto vyzval.

My jsme vskutku dbali doporučení ústavně právního výboru a přijali jsme usnesení, jímž navrhujeme ČNR řešení pro případ, že nebude souhlasit se zákonným opatřením. Byli jsme vedeni hlavně obavou o fungování Nejvyššího kontrolního úřadu, které podle našeho názoru musí být stůj co stůj zajištěno. Do té doby, než budou vyřešeny systémové nečistoty, které jsme shledali v řešení, které je nám předkládáno, které bezpochyby musí být vyřešeny, a které byly důvodem pro nesouhlas dalších výborů s tímto zákonným opatřením.

Dovolte, abych přečetl, co navrhuje rozpočtový výbor pro případ, že ČNR nebude souhlasit s oním zákonným opatřením.

Rozpočtový výbor navrhuje ČNR, aby přijala usnesení, ve kterém stanoví, že do doby, než bude zákonem stanoven plat těch činitelů, u nichž je v působnosti ČNR stanovit plat zákonem, byly platové poměry prezidenta, viceprezidenta a členů prezidiální rady Nejvyššího kontrolního úřadu upraveny tak, jak je uvedeno v zákonném opatření předsednictva ČNR ze dne 4. 7. t. r., t. j., jak je uvedeno v tisku číslo 5. Děkuji.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Ježkovi. Uděluji slovo panu poslanci Marku Bendovi, který se přihlásil do rozpravy na toto téma písemně.

Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Rád bych vám sdělil stanovisko klubu poslanců KDS, kteří se rozhodli nepodpořit toto zákonné opatření. Vedou nás k tomu tyto důvody:

1. Domníváme se, že plat prezidenta, viceprezidenta a členů prezidiální rady je v porovnání s ostatními platy stanovenými zákonem v ČR (např. platy soudců, platy poslanců atd.) neúměrně vysoký.

2. Domníváme se, že funkční příplatky v konstrukci platů, která je pro prezidenta, viceprezidenta a člena rady oddělena, nedávají dost dobrý smysl a jsou v podstatě částkou, která se nebude zdaňovat, bez nějakého odůvodnění.

3. § 8 - odměny za mimořádné pracovní výsledky - tohoto zákonného opatření, je jednoznačným popřením nezávislosti Nejvyššího kontrolního úřadu.

Nejvyšší kontrolní úřad by měl kontrolovat vládu, která nepochybně bude mít oporu v předsednictvu, pak by předsednictvo za mimořádné pracovní výsledky udělilo odměny v případě, že Nejvyšší kontrolní úřad nebude kontrolovat a ne, že kontrolovat bude.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Bendovi. Kdo má ještě příspěvek do rozpravy na toto téma?

Poslanec Miloš Skočovský: Pane předsedo, paní poslankyně, páni poslanci. Chtěl bych k tomuto zákonnému opatření podotknout: pokud toto zákonné opatření nepřijmeme a nepřijmeme nějaké náhradní další okamžité řešení, znamená to, že s okamžitou platností zastavíme práci nejvyššího kontrolního orgánu.

Jestliže je známo, že tato oblast kontroly za dva roky doznala dost slabých úspěchů a hrozí dost velké finanční ztráty, doporučuji v každém případě tuto situaci vyřešit. V opačném případě zítra tento úřad přestává pracovat. Nemůže platiti lidi, nemůže platit své představenstvo, nemůže se dále rozvíjet.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Skočovskému. Hlásí se pan poslanec Vyvadil.

Poslanec Jiří Vyvadil: Vážený pane předsedo, velice hezky bylo v programovém prohlášení naznačeno, že budeme budovat právní stát. V demokratických institucích zákonné opatření neexistuje. Byl jsem jedním z těch v ústavně právním výboru, kdo byl proti tomu. Neviděl jsem nejmenší důvod neodkladnosti. V ústavně právním výboru jsme si uvědomovali, že to vyvolá problémy. Je zapotřebí, aby si předsednictvo ČNR uvědomovalo, že to jsou problémy, aby si uvědomilo, že není možné lehkovážně schvalovat návrhy jako zákonná opatření.

V tomto ohledu z ústavního hlediska návrh, který podal pan poslanec Výborný, je jedině možný.

Pokud se týče návrhu pana poslance Ježka, lidsky ho chápu, ale není možno než opět říci, že není možné tomuto návrhu vyhovět, neboť tato úprava může být dána pouze zákonem. Vím, že je to patová situace, je správné, že je to patová situace, protože je nezbytné, abychom v souladu s budováním právního státu naučili i vládu i předsednictvo pracovat tak, jak má. (Potlesk.)

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Vyvadilovi. Vidím další přihlášku do rozpravy. Slovo má pan poslanec Wagner.

Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, spor, který by se zde mohl rozvinout, má, bohužel, své kořeny v polovičatých rozhodnutích našich předchůdců. Je mi líto, ale tuto pravdu zde bylo potřeba říci. Domnívám se, že program vlády, který jsme slyšeli, na tuto skutečnost o něco taktněji, než jsme před chvílí řekl, reaguje.

Mám zato, že bychom měli postupovat tak, abychom z vady postupu našich předchůdců, která zřejmě nebyla ani tak vadou, o které by nevěděli, ale která byla zřejmě jakýmsi kompromisem politických sil, které zde v té době působily, neučinily vadu své vlastní činnosti.

Mám za to, že zde bylo provedeno jisté ústavní řešení, na kterém se předchozí ČNR dohodla. Vytvořila instituci, která má z hlediska volebního období ČNR do jisté míry nadčasový charakter. Je naší povinností vnímat ústavní skutečnost takovou, jaká je a vzít v úvahu, abychom nepřivodili patovou situaci my.

Domnívám se proto, že je na místě podpořit, pokud k té situaci dojde, druhý z návrhů pana poslance Ježka, předsedy rozpočtového a kontrolního výboru tohoto sboru. Děkuji vám za pozornost.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Wagnerovi, táži se po dalších přihláškách do rozpravy. Další přihlášky nejsou, proto rozpravu končím. Doporučuji hlasovat o usneseních podle návrhů, které byly proneseny.

Především tu bylo několik návrhů, zmiňuji se o návrzích pana poslance Výborného, Šumana, Bendy, aby toto zákonné opatření nebylo ČNR přijato. Doporučuji tedy především hlasovat o tomto návrhu usnesení, který přečtu.

Česká národní rada:

1) neschvaluje zákonné opatření předsednictva ČNR ze dne 4. června 1992 o platových poměrech prezidenta a víceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky a členů prezidiální rady Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky publikované pod č. 436/1992 Sb., podle sněmovního tisku 5.

2) ukládá vedoucímu Kanceláře ČNR, aby zabezpečil uveřejnění bodu 1 tohoto usnesení ve sbírce zákonů.

Kdo souhlasí s tímto návrhem usnesení, ať zvedne ruku.

106 poslanců bylo pro tento návrh usnesení.

Kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku. 37.

Tento návrh byl přijat.

Nyní budeme hlasovat o jednotlivých dalších návrzích, které rezultovaly z předpokladu, že sněmovna nepřijme zákonné opatření, odmítne je. V tom případě se vracím k návrhu pana poslance Výborného, který doporučil ČNR, aby požádala vládu České republiky, aby do 30. září 1992 předložila návrh komplexní úpravy platových poměrů těch činitelů, u nichž je v působnosti ČNR stanovit plat zákonem.

Je tady technická připomínka pana poslance Stodůlky. Prosím, pane poslanče.

Poslanec Zbyšek Stodůlka: Vážený pane předsedo, vážená sněmovno, chtěl bych se zeptat předkladatelů, zda do tohoto okruhu počítá i poslance, protože tak, jak je to formulováno, spadají do tohoto okruhu i poslanci. Mám za to, že vláda by neměla navrhovat výši platů poslanců.

Předseda ČNR Milan Uhde: Je tady další připomínka technického charakteru. Prosím pana poslance Vyvadila.

Poslanec Jiří Vyvadil: Vážený pane předsedo, byl jsem jediný v ústavně právním výboru, který hlasoval proti tomuto návrhu právě proto, že se to nepochybně dotýká i poslanců. Jde mi o principiální záležitost. Tato vláda, která zde sedí, je nám, tomuto sněmu, odpovědná. Tato vláda podle mého soudu nemůže poslancům určovat plat. Určí-li nízký plat - možná budou kolegové z republikánské strany spokojeni, bude to odpovídat jejich programu - může být ještě druhá varianta, že nás budou chtít korumpovat, dají nám 25 tisíc, 35 tisíc, 40 tisíc a zase budeme v zoufalé situaci. Ta věc je principiální. Chápal jsem kolegyni Röschovou, když hovořila o tom, že ta věc je složitá, že se to složitě pro otázku poslanců upravuje. Ale jestliže je nám někdo podřízen, nemůže nám určovat plat. Věc je morální, ústavní. Souhlasím s tím, aby návrh tak, jak byl pojat, byl schválen s tím, že se to nemůže týkat poslanců. Dáme si práci a návrh, pokud bude zapotřebí, si učiníme sami.

Dávám pozměňovací návrh v tom ohledu, aby byla vláda o to požádána, s výjimkou poslanců ČNR.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Vyvadilovi. Podotýkám, že se v návrhu předpokládá, že vláda předloží návrh ČNR a ČNR bude o tom hlasovat, takže poslední slovo budou mít poslanci.

Poslanec Jiří Vyvadil: Pane předsedo, vždyť jsme v českém sněmu. Vím, že o tom budeme hlasovat, ale už tento fakt, že budeme hlasovat, je z ústavního hlediska nekorektní a nemožný.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Vyvadilovi. K faktické poznámce se hlásí pan poslanec Výborný.

Poslanec Miloslav Výborný: Nechci, abychom přešli do polemik, ale toto vystoupení opravdu přesahovalo faktickou poznámku. Rozprava byla ukončena, byl předložen návrh usnesení a faktickou poznámkou činit k tomu změny, vysvětlovat, proč je to nemožné, nelze. Chápu, že kolega Vyvadil, který byl jediný proti v ústavně právním výboru, si své stanovisko chce v plénu zdůvodňovat, ale to mělo být řečeno předtím, ne teď.

Doporučuji, aby se hlasovalo, aby tato záležitost byla systémově a komplexně řešena. (Potlesk.)

Předseda ČNR Milan Uhde: Opakuji znění návrhu, který byl předložen: "Česká národní rada žádá vládu České republiky, aby do 30. září 1992 předložila návrh komplexní úpravy platových poměrů těch činitelů, u nichž je v působnosti České národní rady stanovit plat zákonem."

Kdo je pro přijetí návrhu v tomto znění, ať zvedne ruku. 121.

Kdo je proti? 12.

Návrh byl výraznou většinou hlasů přijat.

Nyní se vracím k dalšímu návrhu pana poslance Výborného, který navrhoval schůzi České národní rady, aby doporučila rozpočtovému výboru navrhnout zákonné řešení. Pochopil jsem, že pan poslanec Ježek takovou představu už ve svém návrhu předložil. Mám to tudíž pokládat za předložený návrh a můžeme o něm hlasovat? (Ano.)

Pan poslanec Ježek pro případ nesouhlasu, ke kterému došlo, navrhl přijmout usnesení, že do doby, než bude plat prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu upraven zákonem, bude platit úprava uvedená v tisku 5.

Pane poslanče, ptám se, zda jsem váš návrh formuloval přesně. Souhlasí s tím, co jste přednesl? (Ano.)

Je tudíž možné tento návrh pokládat za podaný a budeme o něm hlasovat.

S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Benda.

Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, domnívám se, že se musí hlasovat o usnesení, které navrhl pan poslanec Výborný jménem ústavně právního výboru. Mluví se v něm o zákonném řešení této problematiky a v rozpravě bylo zpochybněno, že toto je zákonné řešení.

Dále se k tomu nebudu vyjadřovat, pouze upozorňuji, že by se mělo hlasovat o usnesení, které zde navrhl pan poslanec Výborný.

Předseda ČNR Milan Uhde: Domnívám se, že i když to není kolizní, je třeba vyhovět návrhu pana poslance Bendy a nejdříve hlasovat o návrhu pana poslance Výborného.

S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Vačkář.

Poslanec Jiří Vačkář: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, kolegové, chci se zeptat, v čem navrhované opatření rozpočtového výboru je v rozporu se zákonem. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Domnívám se, že bychom měli dodržovat jednací řád a respektovat, co je a co není faktickou poznámkou. Toto určitě přesahuje rámec faktické poznámky.

O přestávce jsem ochoten panu kolegovi poskytnout vysvětlení a dát mu odpověď na jeho dotaz.

(Potlesk.)

Předseda ČNR Milan Uhde: Doporučuji hlasovat ve smyslu příspěvku pana poslance Bendy o druhém z původně přednesených návrhů pana poslance Výborného. Tento návrh zněl: "Česká národní rada žádá rozpočtový výbor, aby navrhl zákonné řešení stran platových poměrů prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky a členů prezidiální rady Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky.

Souhlasí pan poslanec Výborný s tím, jak jsem interpretoval jeho návrh? (Ano.) Budeme proto o tomto návrhu hlasovat.

Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku. 132.

Kdo je proti? 3.

Návrh byl výraznou většinou hlasů přijat.

Na základě tohoto schváleného usnesení doporučuji, abychom hlasovali o návrhu, který přednesl pan poslanec Ježek. Znění tohoto návrhu je toto: "Česká národní rada navrhuje přijmout usnesení, že do doby, než budou platové poměry prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky a členů prezidiální rady Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky upraveny zákonem, bude platit v tomto směru úprava uvedená v tisku číslo 5".

Odpovídá přednesené znění tomu, co pan poslanec Ježek navrhl? (Ano.) O tomto návrhu budeme hlasovat.

Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku. 49.

Kdo je proti? 77.

Je zřejmé, že tento návrh usnesení nebyl přijat.

Přistoupíme k dalšímu projednávání zákonných opatření. Nyní jde o

VIII.

Zákonné opatření předsednictva ČNR, kterým se mění zákon

ČNR č. 231/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky v

mimosoudních rehabilitacích, ve znění zákona ČNR č. 544/1991

Sb., publikovaném pod číslem 345/1992 Sb., podle sněmovního

tisku 6

Prosím, aby se do rozpravy hlásili a vystoupili v ní nejdříve zástupci výborů, které se tímto zákonným opatřením zabývaly. Pan poslanec Výborný má slovo.

Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedo, dámy a pánové, jen úplně v úvodu bych chtěl požádat, aby všechny návrhy, které zde přednáším, byly tlumočeny jako návrhy ústavně právního výboru, nikoliv jako moje návrhy, protože tak je to přesnější a správnější.

Usnesením č. 10 ze dne 8. července 1992 ústavně právní výbor doporučuje České národní radě, aby zákonné opatření, uvedené v tisku 6, schválila s tím, že současně upozorňujeme na chybu v tisku, neboť v článku 1 je nesprávně uvedeno číslo zákona jako 541; správně jde o zákon č. 544.

Čili doporučujeme schválení.

Předseda ČNR Milan Uhde: Omlouvám se panu poslanci Výbornému. Samozřejmě ze souvislosti vyplývá a potvrzuji, že je to návrh ústavně právního výboru, nikoli osobní návrh pana poslance Výborného.

Kdo se dále hlásí do rozpravy z představitelů výborů? (Nikdo.) Nemám tu žádnou písemnou přihlášku do rozpravy, vyzývám tedy paní poslankyně a pány poslance, pokud se chtějí přihlásit, aby tak dali zvednutím ruky najevo. Není tomu tak. Proto rozpravu končím.

Budeme hlasovat o návrhu, který jménem ústavně právního výboru přednesl pan poslanec Výborný, a vyplývá z něj tento návrh usnesení:

"Česká národní rada I. schvaluje zákonné opatření předsednictva ČNR ze dne 4. června 1992, kterým se mění zákon České národní rady č. 231/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky v mimosoudních rehabilitacích, ve znění zákona České národní rady 544/1991 Sb., publikovaném pod číslem 345/1992 Sb., podle sněmovního tisku; II. ukládá vedoucímu Kanceláře České národní rady, aby zabezpečil uveřejnění bodu I. tohoto usnesení ve Sbírce zákonů."

Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne ruku. 131 hlasů pro.

Kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku. Nikdo nebyl proti.

Tento návrh byl tedy přijat.

Dalším zákonným opatřením, kterým se budeme zabývat, je

IX.

Zákonné opatření předsednictva České národní rady, kterým se

mění a doplňuje zákon České národní rady č. 2/1969 Sb., o

zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy

České republiky, ve znění pozdějších předpisů

Toto zákonné opatření je publikováno pod číslem 350/1992 Sb.

Žádám analogicky, aby v rozpravě nejdříve vystoupili zástupci výborů, které se tímto zákonným opatřením zabývaly.

Je to hlas pana poslance Výborného jménem ústavně právního výboru. Pane poslanče, máte slovo.

Poslanec Miloslav Výborný: Ústavně právní výbor České národní rady svým usnesením č. 11 doporučuje, aby ČNR zmíněné zákonně opatření, uvedené v tisku 7, schválila.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Výbornému za podaný návrh a žádám o další přihlášky do rozpravy, ať už jménem výborů anebo individuálně. Není-li žádná další přihláška do rozpravy, rozpravu končím a budeme hlasovat ve smyslu návrhu, který jménem ústavně právního výboru přednesl pan poslanec Výborný, a to v tomto znění:

"Česká národní rada I. schvaluje zákonné opatření předsednictva ČNR ze dne 11. června 1992, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, publikovaném pod číslem 350/92 Sb., podle sněmovního tisku 7; II. ukládá vedoucímu Kanceláře České národní rady, aby zabezpečil uveřejnění bodu I. tohoto usnesení ve Sbírce zákonů."

Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne ruku. 150 hlasů pro.

Kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku. 1 hlas proti.

Tento návrh byl přijat.

Posledním zákonným opatřením, kterým se budeme zabývat, je

X.

Zákonné opatření předsednictva ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 62/1988 Sb.,

o geologických pracích a o Českém geologickém úřadu,

ve znění zákona ČNR č. 543/1991 Sb.

Toto zákonné opatření už je nebo právě bude publikováno pod číslem 369/1992 Sb.

Prosím, aby v rozpravě nejdříve vystoupili zástupci výborů, které se tímto zákonným opatřením zabývaly.

Paní poslankyně Marvanová.

Poslankyně Hana Marvanová: Vážená sněmovno, usnesením č. 14 ústavně právního výboru tento výbor doporučil České národní radě zmíněné zákonné opatření neschválit.

Předseda ČNR Milan Uhde: Jménem výboru, který se zákonným opatřením zabýval, navrhla paní poslankyně Marvanová neschválit toto zákonné opatření. Žádám další přihlášené.

Prosím, pan poslanec Zubek.

Poslanec Leopold Zubek: Vážený pane předsedo, vážení kolegové, náš výbor se zabýval tímto zákonným opatřením a doporučuje sněmovně toto zákonné opatření přijmout a schválit.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Zubkovi a slovo má pan poslanec Hába, pokud bude mluvit za výbor. Bude mluvit za výbor. Máte slovo, pane poslanče.

Poslanec René Hába: Pane předsedo, dámy a pánové, hospodářský výbor doporučuje toto zákonné opatření neschválit.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Hábovi za to, že tlumočil názor svého výboru a pokud nechce nikdo ze zástupců výborů promluvit jménem svého výboru, uděluji slovo prvnímu písemně přihlášenému do rozpravy a to je pan poslanec Dobal.

Poslanec Viktor Dobal: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, dovolte mi stručně odůvodnit, proč ústavně právní výbor dospěl k tomu závěru, který zde přednesla paní poslankyně Marvanová. Má k tomu především důvod, že z rozpravy na ústavně právním výboru jasně vyplynulo, že není splněna podmínka neodkladnosti tohoto opatření, kterou vyjadřuje čl. 121 ústavního zákona o čs. federaci č. 143/68 Sb. Věcný důvod, který padl na ÚPV je ten, že povinnosti odevzdávat výzkumné práce se netýkají prací, které provádějí organizace placené ze státních peněz, tzn., že zákonné opatření se zabývá pouze odstavcem 1, § 3 a nikoli odstavcem 2, tedy vesměs rozpočtovými výzkumnými organizacemi, které jsou plně placeny státem. Čili státem hrazené výzkumné práce zůstanou majetkem výzkumné organizace a budou utajeny před výpůjční povinností, kdežto práce prováděné za vlastní prostředky nestátních a soukromých firem budou státu odevzdávány. Domníváme se, že toto zákonné opatření nebylo promyšleno, že bylo přijato mimo diskusi v parlamentních výborech, na plénu ČNR a i ve vládě ČR. To jsou stručné důvody, pro které jsme nedoporučili schválení tohoto zákonného opatření.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Dobalovi, uděluji slovo panu poslanci Lobkowiczovi, který je posledním přihlášeným do diskuse v písemné podobě.

Poslanec Michal Lobkowicz: Vážený pane předsedo, vážení kolegové, zákonné opatření č. 8 předsednictva ČNR upravuje, jak bylo řečeno, zákon ČNR o geologických pracech. Tato úprava v podstatě znamená korekci určité chyby v tomto zákoně, kde pod označením zadavatel se rozumí zadavatel ložiskově geologických prací. Já bych rád upozornil, že rozdělování geologických prací podle oboru např. na ložiskové, inženýrsko-geologické a hydro-geologické je přežitkem totalitního označování geologických prací a nemá opodstatnění. Z tohoto důvodu v současné době dochází k úniku řekněme 90% geologických informací, které jsou nezbytně potřebné pro řadu rozhodnutí, ať už územně správního charakteru nebo řadu rozhodnutí v oblasti životního prostředí. To je důsledkem uvedeného zákona a to je to, co mělo toto zákonné opatření napravit.

Shromažďování informací, shromažďování dat, geologických dat je naprosto legitimní potřebou státu, naprosto nezbytnou potřebou státu a děje se tak ve všech vyspělých zemích, a proto doporučuji, aby uvedené zákonné opatření bylo schváleno, a bylo tak umožněno, aby byla shromažďována veškerá data o geologickém podkladě ČR.

K poznámce pana poslance Dobala musím říci, že samozřejmě rozpočtové organizace, veškeré rozpočtové organizace, zabývající se geologickým výzkumem, odevzdávají své závěrečné zprávy do geofondu. Děkuji.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP