a) Finančně majetkové operace federace v rámci finančního vypořádání roku 1990

Objemově převažující část finančně majetkových operací federace uskutečněných v roce 1991 (v lednu až červenci) se týkala finančního vypořádání roku 1990 a byla komentována ve zprávě o státním závěrečném účtu federace za uvedený rok. Šlo zejména o

- vyúčtování poslední tranše čerpání vládního úvěru do SSSR na saldo bilance vzájemných vztahů dle usnesení vlády ČSSR č. 343/89 (zvýšení vládních pohledávek vůči zahraničí a současně i závazku státu vůči SBČS z převzetí vládních úvěrů o 7,65 mld Kčs);

- vyúčtování kreditních (ziskových) kursových rozdílů z přepočtu výše uvedených rublových vládních pohledávek vůči SSSR na dolarové dle protokolu k platební dohodě mezi vládou ČSFR a vládou SSSR z 28. 12. 1990 (zvýšení příslušné části finančních aktiv federace o 38 mld Kčs);

- vyúčtování kursových zisků z přepočtu čs. bankovních pohledávek vůči SSSR v XTR na clg USD rovněž dle výše zmíněného protokolu k platební dohodě s vládou SSSR a jejich vypořádání na základě dohody mezi ministrem financí ČSFR a předsedou SBČS o systému úhrad kursových rozdílů z devizové pozice a operací čs. bank (snížení příslušného závazku státu vůči SBČS o 26 mld Kčs);

- vypořádání kreditního salda rozdílů mezi obchodními a jinými (turistickými apod.) kursy provedené v souvislosti s přechodem na soustavu jednotného kursu čs. koruny (4,4 mld Kčs převedených ve prospěch účtu zvláštních účelových prostředků ve finančních aktivech federace);

- zúčtování a vypořádání cenových rozdílů obchodních a jiných organizací v souvislosti s přechodem na cenovou liberalizaci (vypořádání se týkalo účtů cenových rozdílů federace, ale i republik, výsledný kreditní zůstatek ve výši 2,82 mld Kčs byl převeden jednak na účet zvláštních účelových prostředků federace v částce 2,35 mld Kčs, jednak na bilanční účet státního rozpočtu federace 0,47 mld Kčs);

- vypořádání s bilančním účtem státního rozpočtu federace se kromě odvodu cenových rozdílů obchodních organizací (466 mil. Kčs) týkalo ještě dalších převodů z účtů státních finančních aktiv federace, a to odvedených resortních fondů (100 mil. Kčs), výnosu z devizových aukcí (27 mil. Kčs) a výnosů z prodeje talonů n. p. Benzina (14 mil. Kčs);

- úhrada rozdílů v ocenění OPT Tuzex souvisela s opatřeními po zrušení směny deviz na Tuzex dle usnesení vlády ČSFR č. 693/90 (šlo o použití zvláštních účelových prostředků federace v zálohové výši 1,5 mld Kčs na vyrovnání rozdílů v ocenění odběrních poukazů Tuzex na nové hodnoty odvozené od kursových poměrů vůči DEM).

Po schválení státního závěrečného účtu federace za rok 1990 Federálním shromážděním došlo v červenci 1991 k vypořádání přebytku státního rozpočtu federace za rok 1990 (posílení státních finančních rezerv o 4 013,5 mil. Kčs) a úhradě vykázaného schodku státního rozpočtu Slovenské republiky (468 mil. Kčs ze zvláštních účelových prostředků).

b) Běžné finančně majetkové operace federace v roce 1991

Po finančním vypořádání roku 1990 probíhaly objemově nejvýznamnější operace v bankovních aktivech federace. Šlo zejména o výdajové operace z účtu zvláštních účelových prostředků týkající se některých mimořádných úhrad k řešení problémů transformace naší ekonomiky, které nemohly být zajištěny ve státním rozpočtu. Určitá část těchto výdajových operací má charakter půjček, resp. návratných finančních výpomocí státu, část z nich byla směrována k posílení čs. kapitálové účasti u mezinárodních bank.

Konkrétně se jedná o následující úhrady:

v mil. Kčs

- výpůjčka k intervenčním nákupům obilí do federálních hmotných rezerv (usnesení vlády ČSFR č. 473/91)

4 050

- úhrada odkupu pohledávek a nepotřebných zásob čs. podniků v souvislosti s řešením dopadů embarga vůči Iráku (usnesení vlády ČSFR č. 60/91)

1 498

- půjčky a návratné finanční výpomoci ČSD k řešení nepříznivé finanční situace železniční dopravy (usnesení vlády ČSFR č. 131/91 a 690/91)

2 262

- úhrada poskytnutá ČSD na kompenzaci negativních dopadů ze zvýšení cen pohonných hmot a energií v osobní železniční dopravě (usnesení vlády ČSFR č. 278/91)

1 770

- úhrada odkupu nepoužitelných zásob a nevyužitelných základních prostředků z konverze zbrojní výroby (usnesení vlády ČSFR č. 591/91)

700

- úhrada odkupu devizových částí kapitálových vkladů ČSFR v institucích Světové banky od SBČS

711

- úhrada čs. kapitálových vkladů u Evropské banky pro obnovu a rozvoj (usnesení vlády č. 150/91)

272

- úhrada revalorizace korunové části členské kvóty ČSFR u Mezinárodního měnového fondu aj.

12

Celkem výdajové operace z účtu zvláštních účelových prostředků

11 275

Částka poskytnutá Správě federálních hmotných rezerv k intervenčním nákupům obilí pro Federální fond tržní regulace byla zálohou do sklizně roku 1991. V prosinci byla na účet zvláštních účelových prostředků vrácena částka 275,5 mil. Kčs, takže pohledávka státu z titulu intervenčních nákupů obilí představuje 3 774,5 mil. Kčs. Návratnost těchto prostředků závisí na vývozech obilí, které se podaří zabezpečit, na realizovaných cenách a tím i ztrátách z těchto vývozů.

Obdobně částka poskytnutá v roce 1991 ze zvláštních účelových prostředků federace k úhradě odkupu nepoužitelných zásob a nevyužitelných základních prostředků z konverze zbrojní výroby je zálohou, která byla převedena na zvláštní čerpací účet zřízený pro tento účel ve finančních aktivech federace. Do konce roku 1991 bylo z něho oprávněnými organizacemi vyčerpáno 231 mil. Kčs a do konce ledna roku 1992 dalších 391 mil. Kčs. Další účet byl ve finančních aktivech federace otevřen k odvodům výnosů z prodeje nepoužitelných zásob zbroj ní výroby, dosud však nevykazuje žádný zůstatek.

Vývoj vládních pohledávek vůči zahraničí byl po finančním vypořádání roku 1990 v převažující míře ovlivněn rozsahem čerpání a zejména splátek těchto úvěrů, tedy reálnými operacemi s finančním dopadem do příjmů a výdajů státního rozpočtu federace. Na rozdíl od roku 1990 byla korunová protihodnota vládních pohledávek ovlivněna v roce 1991 v menší míře vyúčtováním kursových rozdílů. Dopad ze změn kursů vládních úvěrů byl debetní v saldu cca 1 mld Kčs.

v mil. Kčs

 

Vládní pohledávky vůči zahraničí celkem

v tom: vládní pohledávky civil v nekonvert. měnách

v tom: vládní pohledávky civil v konvert. měnách

v tom: vládní pohledávky speciál

Stav k 31. 12. 1990 po finančním vypořádání

142 223

72 473

23 544

46 206

Čerpání vlád. úvěrů financované v roce 1991 z rozpočtu federace

+4 007

+1 673x)

+1 576

+758

Vyúčtování připsaných úroků za rok 1991

+3 370

+1 402

+713

+1 255

Splátky vlád. úvěrů za rok 1991 (vč. deblokačních akcí)

-5 833

-4 236

-885

-742

Splátky úroků z vlád. úvěrů za rok 1991

-1 982

-1 533

-312

-137

Vyúčtované kursové rozdíly z vlád. úvěrů aj.

-1 322

-870

-170

-282

Stav k 31. 12. 1991 po dodatcích k zúčtování

140 463

68 909

24 496

47 058

x) [Z toho: 615 mil. Kčs čerpání vládních úvěrů na VIA zaúčtováno do výdajů státního rozpočtu v lednu 1992.]

K výrazným změnám ve finančně majetkové pozici federace došlo v roce 1991 v souvislosti se sjednáním dohod a započetím čerpání zahraničních půjček od EHS, půjčky SAL od Světové banky a půjček od států G-24. Tyto půjčky jsou přijímány formou vládních úvěrů k posílení čs. devizových rezerv. Korunové prostředky získané od SBČS za odprodané devizy z příslušných půjček jsou účelově uloženy na samostatných účtech státních finančních aktiv a na nich vázány do doby splatnosti zahraničních půjček, kdy budou použity na nákup deviz určených na splátky jistiny. Na konci roku 1991 tedy zůstatek těchto účelově vázaných korunových prostředků ve výši cca 15 mld Kčs kryje rozsah příslušných vládních závazků vůči zahraničí vedených ve finančních pasivech federace. K úhradě úrokových a jiných nákladů spojených s těmito půjčkami získává státní rozpočet federace prostředky z úrokových výnosů z vkladů na příslušných korunových účtech.

Pokud jde o kapitálové účasti státu u mezinárodních bank, došlo v souvislosti se změnou statutu a restrukturalizací základního kapitálu MBHS a MIB k navrácení rublových části kapitálových vkladů. Od roku 1991 je čs. kapitálová účast u těchto mezinárodních bank vedena v ECU. U MBHS se v květnu 1991 zvýšila z 21,1 mil. ECU na 25,8 mil. ECU, u MIB zůstala po celý rok 1991 ve výši 31,2 mil. ECU. Čs. vklad základního kapitálu u EBRD byl v květnu 1991 stanoven ve výši 7,68 mil. ECU. Devizová část čs. kapitálových vkladů u institucí Světové banky (tj. u IBRD, IDA, MIGA i IFC) odkoupená na konci roku 1991 od SBČS představuje částku cca 24 mil. USD, korunová část 879 mil. Kčs.

Koncem roku 1991 byla finančně majetková pozice federace u bankovní soustavy ovlivněna dalším vypořádáním kreditních kursových rozdílů z přepočtu čs. rublových bankovních pohledávek vůči SSSR na dolarové, který provedla ČSOB po upřesnění stavu na příslušných likvidačních účtech. Na základě dohody mezi ministrem financí ČSFR a předsedou SBČS o systému úhrad kursových rozdílů z devizové pozice a operací čs. bank byly na zvláštní účet státních finančních aktiv odvedeny prostředky z tohoto přepočtu ve výši 16,15 mld Kčs, z čehož 10 mld Kčs bylo použito k úhradám kursových ztrát OZO vzniklých devalvacemi čs. měny v roce 1990.

Po provedení této úhrady bylo ze zbylé částky použito 4 002 mil. Kčs k úhradě v roce 1991 splatné části závazku federace vůči SBČS z převzetí vládních úvěrů (podle bodu 5 usnesení vlády ČSFR č. 328/91). Zbylé prostředky ve výši 2 148 mil. Kčs byly převedeny na účet zvláštních účelových prostředků.

Finančně majetkovou pozici federace začala ve druhé polovině roku 1991 ovlivňovat i emise státních dluhopisů za soudní rehabilitace přidělovaných oprávněným osobám podle zákona č. 119/1990 Sb. a nařízení vlády ČSFR č. 532/1990 Sb. Jde o dluhopisy znějící na doručitele, splatné postupně do 10 let a zúročitelné 5 %. Jejich agendou pověřilo federální ministerstvo financí Investiční banku. Stav přidělených dluhopisů za soudní rehabilitace, představující dluh federace z tohoto titulu, dosáhl na konci roku 1991 výše 453 mil. Kčs. Na splátky jistiny, úhradu úroků a na poplatky za vedení agendy bylo ze státního rozpočtu federace Investiční bance zálohově poukázáno 102 mil. Kčs.

Závěr

Výsledky rozpočtového hospodaření v roce 1991 prokazují, že převážnou část roku se dařilo realizovat základní zaměření finanční a rozpočtové politiky stanovené pro tento rok a že rozpočet v podstatě dobře plnil funkci jednoho z hlavních nástrojů makroekonomické regulace.

V závěrečných měsících roku však došlo ke vzniku mimořádně vysokého schodku hospodaření souhrnu rozpočtů, jehož příčinou byly schodky rozpočtů republik.

Tyto schodky vznikly jednak jako důsledek rozhodnutí o dodatečných výdajích rozpočtů republik a jednak ztrátou kontroly nad vývojem výdajů v listopadu a prosinci.

Současně tyto výsledky zvýrazňují potřebu operativní koordinace zásahů v rozpočtové politice, která by měla s potřebným předstihem a intenzitou reagovat na skutečný vývoj příjmů a výdajů.

Tuto skutečnost konstatovalo jednání Finanční rady dne 13. 1. 1992, které se zabývalo výsledky plnění státních rozpočtů v roce 1991. Zejména poukázalo na nedostatečnou koordinační schopnost Finanční rady, pramenící z jejího nedostatečného legislativního postavení. V návaznosti na toto jednání byla přijata jednotlivými ministerstvy financí (ve Slovenské republice vládou Slovenské republiky) konkrétní opatření k regulaci vývoje rozpočtových výdajů v I. čtvrtletí roku 1992.

 

Federální ministerstvo financí

Odbor I/4

Výsledky rozpočtového hospodaření 1991

Stav k 31. 12. 1991 po dodatcích - předběžně!

v mil. Kčs

Období: leden - prosinec 1991

1991

Státní rozpočet:

Souhrn ČSFR (Federace + ČR + SR)

Rozpočet roční

Plnění I - XII

% plnění rozpočtu

Příjmy celkem

490307

466257

95.1

A. Daň z obratu

141905

123372

86.9

B. Podnikové odvody a daně

250489

231760

92.5

1. Podnikové odvody a daně ze zisku

136789

131087

95.8

v tom: podíl na spol. odvodech a daních

134186

127564

95.1

důchodová daň ze zisku

2603

3523

135.3

2. Odvody z objemu mezd

107238

94489

88.1

3. Zemědělská daň z pozemků

2863

2447

85.5

4. Odvody Státní banky čs.

3600

2639

73.3

5. Ostatní odvody podniků

0

1098

x

C. Jiné příjmy

97913

111125

113.5

6. Clo

8800

11502

130.7

7. Daň ze mzdy

55906

56299

100.7

8. Příjmy rozp. a odvody přísp. organizací

20927

19809

94.7

9. Poplatky, pokuty a penále

1725

3129

181.4

10. Splátky půjček poskytnutých z rozpočtu

7840

7814

99.7

11. Kreditní úroky

610

2011

329.7

12. Příjmy míst. rozpočtů (dočas. nepřevedené)

0

0

x

13. Ostatní příjmy

2105

10561

501.7

Výdaje celkem

482907

484849

100.4

A. Vlastní výdaje

404788

412322

101.9

1. Invest. dotace podnikům (vč. družstev)

8813

7965

90.4

2. Výdaje na investice rozp. organizací

16408

16511

100.6

3. Invest. příspěvky přísp. organizacím

3731

4771

127.9

4. Dotace na bytovou výstavbu

3350

2175

64.9

5. Neinvest. dotace podnikům (vč. družstev)

53582

51025

95.2

6. Neinvest. dotace finančním institucím

7076

6969

98.5

7. Neinv. výdaje RO a neinv. příspěvky PO

311828

322906

103.6

v tom: neinv. výdaje na soc. zabezpečení

129729

125162

96.5

státní vyrovnávací příspěvek

32000

30709

96.0

neinv. příspěvky přísp. organizací

11310

9558

84.5

úrokové platby

2745

4597

167.5

poskytnuté úvěry z rozpočtu

3120

4922

157.8

ostatní

132924

147958

111.3

B. Dotace místním rozpočtům

78119

72527

92.8

8. Dotace na investice míst. rozpočtům

15143

16135

106.6

9. Neinvest. dotace míst. rozpočtům [2]

62976

56392

89.5

Přebytek/schodek

7400

-18592

x

Datum: 12/02/92

Zpracoval: Ing. Duffek, 1. 2180

POKLPL\PROSPODO

SOUHRN

 

Federální ministerstvo financí

Odbor I/4

Výsledky rozpočtového hospodaření 1991

Stav k 31. 12. 1991 po dodatcích - předběžně!

v mil. Kčs

Období: leden - prosinec 1991

1991

Státní rozpočet:

Federace

Rozpočet roční

Plnění I - XII

% plnění rozpočtu

Příjmy celkem

123900

124034

100.1

A. Daň z obratu

49110

43186

87.9

B. Podnikové odvody a daně

52370

47718

91.1

1. Podnikové odvody a daně ze zisku

48770

45002

92.3

v tom: podíl na spol. odvodech a daních

48370

44670

92.4

důchodová daň ze zisku

400

332

83.0

2. Odvody z objemu mezd

0

0

 

3. Zemědělská daň z pozemků

0

0

 

4. Odvody Státní banky čs.

3600

2639

73.3

5. Ostatní odvody podniků

0

77

x

C. Jiné příjmy

22420

33130

147.8

6. Clo

8800

11502

130.7

7. Daň ze mzdy

0

0

 

8. Příjmy rozp. a odvody přísp. organizací

4056

4749

117.1

9. Poplatky, pokuty a penále

300

320

106.7

10. Splátky půjček poskytnutých z rozpočtu

7840

7814

99.7

11. Kreditní úroky

580

1651

284.7

12. Příjmy míst. rozpočtů (dočas. nepřevedené)

0

0

 

13. Ostatní příjmy

844

7094

840.5

Výdaje celkem

117700

117644

100.0

A. Vlastní výdaje

117700

117644

100.0

1. Invest. dotace podnikům (vč. družstev)

2768

2247

81.2

2. Výdaje na investice rozp. organizací

2782

3294

118.4

3. Invest. příspěvky přísp. organizacím

348

346

99.4

4. Dotace na bytovou výstavbu

0

0

 

5. Neinvest. dotace podnikům (vč. družstev)

20519

18249

88.9

6. Neinvest. dotace finančním institucím

2795

2742

98.1

7. Neinv. výdaje RO a neinv. příspěvky PO

88488

90766

102.6

v tom: neinv. výdaje na soc. zabezpečení

1300

1300

100.0

státní vyrovnávací příspěvek

32000

30709

96.0

neinv. příspěvky přísp. organizací

120

142

118.3

úrokové platby

2510

4588

182.8

poskytnuté úvěry z rozpočtu

3120

4922

157.8

ostatní

49438

49105

99.3

B. Dotace místním rozpočtům

0

0

 

8. Dotace na investice míst. rozpočtům

0

0

 

9. Neinvest. dotace míst. rozpočtům

0

0

 

Přebytek/schodek

6200

6390

103.1


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP