- v poslední řádce v § 6 vypustit slovo "zachovává"

§ 6 poř. č. 7, posl. Schneider

§ 6 vypustit, následující paragrafy přečíslovat.

§ 9

§ 9, poř. č. 3, posl. Blažek

V § 9 - v poslední řádce vypustit předložku "o"

§ 11

§ 11, poř. č. 3, posl. Blažek

V § 11 - slovo "Území" nahradit slovem "Prostředí"

§ 12 odst. 1, poř. č. 6, posl. Mornár

V § 12 odst. 1 slova "nebyly ohrožovány další živé organismy a ostatní složky životního prostředí" nahradit slovy "nebyla ohrožena živá a neživá příroda".

§ 13

§ 13, poř. č. 3, posl. Blažek

V § 13 - slova "že k takovému" vypustit a slova "že hrozí" nahradit slovem "zda"

§ 14

§ 14 poř. č. 1, posl. Soukup

Za § 14 zařadit nový § 15, který zní:

"§ 15

Každý má právo na pravdivé a přiměřené informace o stavu a vývoji životního prostředí, příčinách a důsledcích tohoto stavu, na informace o připravovaných činnostech, které by mohly vést ke změně stavu životního prostředí a na informace o opatřeních, která orgány odpovědné za ochranu životního prostředí podnikají při předcházení nebo nápravě poškození životního prostředí. Zvláštní předpis může stanovit případy, kdy lze poskytnutí informací omezit nebo odmítnout.".

Následující paragrafy se přečíslují.

§ 15 odst. 3, poř. č. 5, posl. Mikan

§ 15 odst. 3 zní:

"Každý má právo na vstup do přírody a užívat přírodu k rozvoji osobnosti. Má povinnost dbát přitom zásad ochrany přírody a šetřit práva vlastníků."

§ 15 poř. č. 7, posl. Schneider

V § 15 odst. 1. vypustit slova "k myšlení a jednání, které je v souladu s principem trvale udržitelného rozvoje".

§ 16

§ 16 odst. 2 a 3, poř. č. 1, posl. Soukup

Odstavce 2 a 3 vypustit, pokud bude přijat návrh na zařazení nových paragrafů 19 až 25.

§ 16

§ 16 odst. 2, poř. č. 3, posl. Blažek

§ 16 odst. 2 zní:

"Každý kdo má v úmyslu využívat prostředí nebo přírodní zdroje, projektovat, provádět nebo odstraňovat stavby je povinen před zahájením takové činnosti provést zhodnocení jejich možných vlivů na životní prostředí. Výsledek tohoto hodnocení musí zaručit, že činností nebude životní prostředí zatíženo nad míru, kterou stanoví zvláštní předpisy."

§ 18

§ 18 poř. č. 1, posl. Soukup

za § 18 zařadit nové § 19 až 25, které včetně nadpisů a odkazů zní:

"Posuzování vlivu činností na životní prostředí

§ 19

(1) Záměry na realizaci staveb nebo jejich odstranění, využívání území a přírodních zdrojů, zavedení nebo rekonstrukce technologií, zavedení vybraných výrobků nebo látek do výroby nebo oběhu nebo zahájení jejich dovozu (dále jen "záměry") podléhají před vydáním rozhodnutí podle zvláštních předpisů [Např. zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánovaní a stavebním řádu (stavební zákon).] posouzení z hlediska jejich možných vlivů na životní prostředí (dále jen "posouzení záměrů"). Záměry se předkládají ve variantách.

(2) Zásady posuzování vlivu činností a jejich důsledků na životní prostředí jsou přiměřeně uplatňovány i při přípravě rozvojových koncepcí a programů a návrhů právních předpisů.

§ 20

(1) Posouzení záměrů uvedených v příloze č.1 tohoto zákona provádějí příslušné orgány státní správy, určené zákonem České národní rady a Slovenské národní rady (dále jen "posuzující orgány"), po projednání s ostatními dotčenými orgány státní správy, s obcemi, jejichž území se vliv záměrů dotýká a s veřejností. Hodnocení vlivu záměrů na životní prostředí se zpracovává podle přílohy č. 2 tohoto zákona.

(2) Podrobnosti upraví zákony České národní rady a Slovenské národní rady, které mohou také rozšířit a konkretizovat seznam činností uvedených v příloze č.1 tohoto zákona (zejména určit rozsah těchto činností) a zpřísnit požadavky na obsah dokumentace o hodnocení vlivu záměru na životní prostředí uvedené v příloze č. 2 tohoto zákona.

§ 21

Posuzující orgány přezkoumávají záměry podle povahy věci zejména z hlediska:

a) ekologické únosnosti dotčeného území,

b) důsledků běžné činnosti a možných havárií,

c) kumulativních a synergických jevů, a to v různých časových horizontech a s uvážením nevratných jevů,

d) prevence, minimalizace, případně kompenzace účinku záměru na životní prostředí,

e) způsobů nakládání s realizovaným výsledkem záměru po jeho dožití nebo upotřebení (možnosti zneškodnění, recyklace a pod.),

f) použitých metod hodnocení a úplnosti informací,

g) srovnání s dostupnými nejlepšími technologiemi.

§ 22

(1) V případě, že navrhovaný záměr, který má byt realizován na území jedné republiky, může být příčinou nepříznivých vlivů na životní prostředí druhé republiky, vyžádá si posuzující orgán stanovisko prostřednictvím příslušného ústředního orgánu republiky. Případné rozpory řeší ústřední orgány republik dohodou

(2) Nedojde-li k dohodě, řeší rozpor rozhodčí komise složená ze zástupců českého a slovenského orgánu odpovědného za ochranu životního prostředí a Federálního výboru pro životní prostředí. Nedospěje-li komise k souhlasnému závěru, nelze záměr uskutečnit.

Posuzování vlivu činností a jejich důsledků na životní prostředí přesahujících státní hranice

§ 23

(1) Navrhovatelé záměrů uvedených v příloze č. 3 tohoto zákona jsou povinni předložit hodnocení vlivu záměrů na životní prostředí ke stanovisku posuzujícímu orgánu (§ 20) před vydáním územního rozhodnutí o umístění stavby nebo územního rozhodnutí o využití území.

(2) Hodnocení vlivu záměrů na životní prostředí přesahujících státní hranice musí obsahovat zejména údaje uvedené v příloze č. 4 tohoto zákona.

§ 24

Rozsah hodnocení vlivu záměru na životní prostředí projednají posuzující orgány s dotčenými orgány státní správy, obcemi, jejichž území se vliv záměru dotýká a s veřejností. Obdobně se projedná zpracované hodnocení vlivu.

§ 25

(1) Posuzující orgány příslušné k vydání stanoviska podle § 20 odst. 1 v případech uvedených v příloze č. 3 tohoto zákona předloží návrh stanoviska Federálnímu výboru pro životní prostředí. Federální výbor pro životní prostředí zajistí v případech, kdy důsledky navrhovaného opatření mohou přesahovat státní hranice, v dohodě s orgány příslušnými k vydání stanoviska, mezistátní projednání podle přijatých mezistátních závazků [Konvence Evropské hospodářské komise v OSN o hodnocení vlivů na životní prostředí přesahující státní hranice.].

(2) Příslušné ústřední orgány státní správy republik mohou stanovit na vyžádáni Federálního výboru pro životní prostředí, které vyplyne z mezistátních závazků [Konvence Evropské hospodářské komise v OSN o hodnocení vlivů na životní prostředí přesahující státní hranice.], že záměry jinak nepodléhající hodnocení jejich vlivu na životní prostředí budou posouzeny podle tohoto zákona.

(3) Federální výbor pro životni prostředí na základě informací o záměrech připravovaných na území jiných států, které by svými důsledky mohly poškodit životní prostředí na území České a Slovenské Federativní Republiky, předaných příslušnými orgány těchto států, organizuje spolu se zodpovědnými orgány republik hodnocení záměrů v souladu s přijatými mezistátními závazky [Konvence Evropské hospodářské komise v OSN o hodnocení vlivů na životní prostředí přesahující státní hranice.].".

Následující paragrafy se přečíslují.

§ 19

§ 19 poř. č. 1, poslanec Soukup

za § 19 zařadit nový § 20, který včetně nadpisu zní:

"Sankce za poškozování životního prostředí

§ 20

(1) Orgány pro životní prostředí uloží pokutu

a) až do výše 1 000 000 Kčs právnické nebo fyzické osobě podnikající podle zvláštních předpisů, která při své činnosti způsobí ekologickou újmu (§ 19),

b) až do výše 500 000 Kčs právnické nebo fyzické osobě podnikající podle zvláštních předpisů, která neučiní opatření k nápravě nebo neupozorní orgán státní správy (§ 18).

(2) Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy orgán pro životní prostředí zjistil porušení povinnosti, nejpozději však do tří let ode dne, kdy k porušení povinnosti došlo.

(3) Uložením pokuty nejsou dotčeny obecné předpisy o náhradě škody."

Následující paragrafy se přečíslují.

§ 19

§ 19 poř. č. 4, posl. Gandalovič

V § 19 odst. 2 až 5 zní:

"(2) O uložení povinnosti podle odstavce 1 rozhodne příslušný orgán státní správy.

(3) Oprávněným ze způsobené ekologické újmy je stát; podrobnosti stanoví zákony České národní rady a Slovenské národní rady.

(4) Pro ekologickou újmu se použijí obecné předpisy o odpovědnosti za škodu a o náhradě škody, pokud odstavce 1 až 3 nestanoví jinak.

(5) Ustanoveními odstavců 1 až 3 nejsou dotčeny obecné předpisy o odpovědnosti za škodu a o náhradě škody." Následující paragrafy se přečíslují.

§ 23

§ 23 poř. č. 7, posl. Schneider

§ 23 vypustit

 

Doplněk k pozměňovacím návrhům k návrhu zákona o životním prostředí (tisk č. 1062)

Výbory pro životní prostředí na svém jednání dne 4. 12. 1991 po přerušení jednání pléna Federálního shromáždění o zákonu o životním prostředí posoudily podané pozměňovací návrhy k tomuto zákonu. S tímto stanoviskem seznámí plénum zpravodajové posl. Rynda a Zlocha.

V souvislosti s pozměňovacím návrhem posl. Soukupa na zařazení problematiky EIA do návrhu zákona (nové § 19 až 25) výbor pro životní prostředí na návrh předkladatele zákona posl. Gandaloviče Sněmovny lidu doporučuje tyto úpravy:

1. V § 15 vypustit odstavec 2.

2. V § 16 v odstavci 2 za slova "v rozsahu stanoveném" vložit slova "tímto zákonem a".

odstavec 3 zní:

"(3) Každý, kdo hodlá zavést do výroby, oběhu či spotřeby technologie, výrobky a látky, či kdo je hodlá dovážet, je povinen zabezpečit, aby splňovaly podmínky ochrany životního prostředí a aby v případech stanovených tímto zákonem a zvláštními předpisy byly posouzeny z hlediska jejich možných vlivů na životní prostředí.".

3. V nově navrženém § 19 v odstavci 1 první věta zní:

"(1) Záměry na realizaci činností uvedených v § 16 odst. 2 a 3 (dále jen "záměry") podléhají před vydáním rozhodnutí podle zvláštních předpisů*) posouzení z hlediska jejich možných vlivů na životní prostředí (dále jen "posouzení záměrů").

odstavec 2 zní:

"(2) Zásady ochrany životního prostředí a posuzování vlivu činností a jejich důsledků na životní prostředí jsou přiměřeně uplatňovány i při přípravě rozvojových koncepcí a programů a návrhů právních předpisů."

Výbor pro životní prostředí Sněmovny národů s úpravou nesouhlasí.

posl. Soukup s modifikací svého pozměňovacího návrhu souhlasí.

V souvislosti s pozměňovacím návrhem posl. Soukupa na zařazení nového § 20 - Sankce za poškozování životního prostředí výbor pro životní prostředí Sněmovny lidu doporučuje tyto úpravy:

V novém § 20 v odstavci 1 v písmenech a) a b) slova "podnikající podle zvláštních předpisů" nahradit slovy "oprávněné k podnikání",

V odstavci 1 v písmenu a) za slovo "činnosti" doplnit slova "porušením právních předpisů".

Výbor pro životní prostředí Sněmovny národů s úpravou nesouhlasí.

Posl. Soukup s modifikací svého pozměňovacího návrhu souhlasí.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP