V rámci pravomoci SBČS v devizovém hospodářství je nezbytné upravit i postupy a možnosti SBČS při usměrňování vývoje platební bilance. V této oblasti je třeba pružně reagovat na variabilní podmínky, které ovlivňují vývoj platební bilance; tuto pružnost a zároveň nezbytné požadavky na právní závaznost stanovených podmínek umožní jejich vyhlašování opatřeními SBČS ve Sbírce zákonů.

K části osmé: Další činnosti a oprávnění Státní banky československé

K § 42

V souladu s právním postavením SBČS a její funkcí jako ústřední banky státu s odpovědností za měnu a peněžní oběh předkládá SBČS příslušné návrhy zákonných úprav vládě ČSFR; tím není dotčena ingerence vlád republik, kterým vláda ČSFR podle stanoveného pořádku předkládá návrhy zákonů k projednání před postoupením vládního návrhu Federálnímu shromáždění.

Společně s federálním ministerstvem financí SBČS předkládá návrhy zákonných úprav devizového hospodářství a bankovnictví.

K § 43

V oblasti platebního styku a zúčtování je třeba zachovat oprávnění SBČS vydávat předpisy nižší právní síly. Předpokládá se např. úprava zúčtovacích a technických náležitostí platebních instrumentů, např. technických parametrů platební karty. Důležitým oprávněním je zejména možnost SBČS stanovit právním předpisem případy, kdy nelze platit v hotovosti. Takováto regulace by mohla být potřebná v souvislosti s bojem proti "praní špinavých peněz".

K § 44

Zastoupení zahraničních bank, která nejsou bankami podle zákona o bankách, bude SBČS registrovat v zájmu udržování aktuálního přehledu o celém bankovním sektoru.

K § 45

SBČS musí mít zákonné zmocnění k sjednávání platebních a jiných dohod se zahraničními bankami v oboru své působnosti.

K § 46

S rozvojem bankovní soustavy vzrůstá úloha SBČS koordinovat rozvoj bankovního informačního systému. Obdobně jako jiné centrální banky musí být SBČS oprávněna vyžadovat si od bank i od jiných osob oprávněných k bankovním činnostem informace a podklady k souhrnnému anonymnímu zpracování, jde jednak o periodická šetření, k nimž SBČS vyhlásí metodiku zpracování, jednak o šetření jednorázová nebo mimořádná.

K § 47

Oprávnění k investiční a obchodní činnosti SBČS je omezeno jen na rozsah nezbytný pro zajištění jejích funkcí a činností. Týká se např. výstavby provozních budov, podílových účastí na obchodních společnostech zabývajících se tiskem cenin nebo ražbou mincí nebo působících v oblasti informačních služeb a dovozů výpočetní techniky pro vlastní potřeby.

K části deváté: Bankovní dohled

K § 48 a 49

Základním úkolem bankovního dohledu je působit k zabezpečení likvidity bank a snižování rizik spojených s bankovními činnostmi s cílem ochrany vkladatelů a upevnění důvěry v bankovní systém a čs. měnu. Účinnost bankovního dohledu však vyžaduje, aby byl prováděn nejen u bank (podle zákona o bankách), ale i jiných osob, vykonávajících některé bankovní činnosti na základě povolení podle zvláštních zákonů (obchod s devizovými hodnotami podle devizového zákona, směnárenská činnost podle zákona o živnostenské podnikatelské činnosti).

Všechny tyto osoby jsou povinny umožnit orgánům SBČS výkon jejich činnosti. Vypouští se ustanovení, že výkon bankovního dohledu se netýká vkladů fyzických osob, které by bylo v rozporu s požadavky boje proti "praní špinavých peněz". Tento požadavek je obsažen i v návrhu direktivy ES, která má vstoupit v platnost ještě v 1. pololetí 1991. Základním cílem boje proti "praní špinavých peněz" je zábrana jejich přesunu v mezinárodním měřítku prostřednictvím bezhotovostního platebního styku.

K § 50

Uplatňování postihů při zjištění nedostatků bankovním dohledem vůči bankám je vyjádřeno v zákoně o bankách.

Analogicky k těmto ustanovením se v § 50 stanoví postup vůči jiným osobám než bankám vykonávajícím některé bankovní činnosti.

K části desáté: Hospodaření Státní banky československé

K § 51

Hospodaření SBČS musí odpovídat nezávislému postavení centrální banky a nelze je vázat na zainteresovanost na zisku, neboť by tím bylo narušeno sledování hlavního cíle banky, tj. zabezpečování stability čs. měny. Z toho vychází právní úprava hospodaření SBČS.

SBČS hospodaří podle rozpočtu schváleného BR. Součástí rozpočtu je zejména plán nákladů a výnosů, rozdělení hospodářského výsledku a jeho použití a plán investic.

Po skončení hospodářského roku je zpracována roční účetní závěrka SBČS, kterou ověřují auditoři. Z roční účetní závěrky vychází roční zpráva o výsledku hospodaření, kterou SBČS předkládá ke schválení Federálnímu shromáždění. Roční zpráva o výsledku hospodaření obsahuje zejména plnění rozpočtu SBČS a to včetně mzdové oblasti. Vzhledem k průběžné kontrole hospodaření SBČS, kterou vykonává Federální shromáždění, nebude Federální shromáždění konfrontováno s touto problematikou pouze při projednávání roční zprávy o výsledku hospodaření SBČS. Proto povinnost SBČS roční zprávu o výsledku hospodaření zpřesnit a doplnit podle požadavku Federálního shromáždění postačuje k bezkonfliktnímu uzavření hospodaření SBČS za příslušný rok.

SBČS bude mít samostatnou rozpočtovou kapitolu. V souladu se svým postavením a způsobem hospodaření, podle kterého rozpočet SBČS schvaluje BR, neprojednává návrh svého rozpočtu v příslušných orgánech Federálního shromáždění a nemůže ani odpovídat za plnění státního rozpočtu federace, podléhat kontrole rozpočtového hospodaření ze strany FMF a nést důsledky za porušení rozpočtové kázně. Předkládá však ke schválení Federálnímu shromáždění roční zprávu o výsledku svého hospodaření a tím nahrazuje projednávání zprávy o plnění rozpočtu v příslušných orgánech Federálního shromáždění, sestavování závěrečného účtu o výsledcích svého ročního rozpočtového hospodaření a jeho projednání v příslušných orgánech Federálního shromáždění.

SBČS zůstává subjektem odvodu z mezd a odvodu ze zisku. Základ odvodu ze zisku a jeho výši však stanovuje BR v rámci schvalování rozpočtu SBČS.

Až do novelizace zákona č. 563/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech federace a do nahrazení zákona č. 156/1989 Sb., o odvodech do státního rozpočtu novou právní úpravou je třeba vztáhnout tyto právní předpisy na SBČS, s výjimkou ustanovení § 8 odst. 3, § 11 odst. 3, § 15, 16 a 18 zákona č. 563/1990 Sb. a § 7, 8, 10, 15, 19, 21 a 25 zákona č. 156/1989 Sb. Současně je zapotřebí zrušit ustanovení § 24 odst. 1 zákona č. 156/1989 Sb., kterým se zmocňuje vláda ČSFR ke stanovení výše odvodu ze zisku SBČS a způsobu jeho provádění. Toto ustanovení je v rozporu s nově navrhovaným postavením SBČS.

K § 52

SBČS bude o svém hospodaření informovat též veřejnost. Zákon jí ukládá povinnost zveřejňovat jednak účetní závěrku a jednak výroční zprávu k této závěrce. Roční závěrka SBČS bude muset být ověřena auditory.

Závažným ustanovením sledujícím průběžnou informovanost veřejnosti je povinnost pravidelného zveřejňování dekádních výkazů o finanční pozici SBČS (bilance ve vybraných agregovaných položkách). Jedná se také o důležitý institut kontroly SBČS ze strany veřejnosti. Tímto se zajišťuje požadavek na centrální banky podle připravovaného návrhu zákona o Evropském systému centrálních bank a Evropské centrální bance (pokud bude v tomto zákoně stanovena týdenní periodicita, upraví se obdobně i návrh zákona).

K části jedenácté: Všeobecná ustanovení

K § 54

Oproti stávající úpravě dochází ke změně ve dvou směrech. Okru subjektů povinných zachovávat mlčenlivost se rozšiřuje o členy sborů poradců. Osobou oprávněnou zprostit zaměstnance banky povinnosti mlčenlivosti se stává v rámci své působnosti viceguvernér příslušného republikového ústředí.

K části dvanácté: Přechodná a závěrečná ustanovení

K § 55 až 58

Ustanovení § 55 odst. 1 zajišťuje, aby bankovky, mince a stříbrné pamětní mince, které byly ke dni účinnosti tohoto zákona v oběhu jako zákonné peníze na základě zvláštních předpisů, byly i nadále považovány za zákonné peníze. Vzhledem ke značnému množství těchto předpisů uvádí se odkaz č. 10 pod čarou pouze obecnou formulací.

Zrušovací ustanovení § 57 bod 2 souvisí s novým postavením SBČS jako nezávislé instituce.

Zrušovací ustanovení § 57 body 3 až 4 vyplývají z části čtvrté zákona a vyžadují si přechodná opatření v § 55.

Vzhledem k právní úpravě hospodaření SBČS (§ 51) se stávají pro SBČS nevyhovujícími některá ustanovení zákonů o rozpočtových pravidlech federace (č. 563/1990 Sb.) a o odvodech do státního rozpočtu (č. 156/1990 Sb.). Proto se eliminuje ustanovením § 56 účinnost těchto ustanovení vůči SBČS.

V Praze dne 7. listopadu 1991

Předseda vlády ČSFR

Čalfa v. r.

 

Pozměňovací návrhy k vládnímu návrhu zákona o Státní bance československé, ve znění návrhu výborů pro plán a rozpočet na usnesené SL a SN (tisky 1024 a 1089)

§ 1

§ 1, zpravodaj posl. Skalický (VPR-SN)

V § 1 odst. 3 za slova "federální ústřední orgán" vložit slova "státní správy".

§ 1, poř. č. 5, posl. Kováč

Z § 1 vypustit odstavec 3. Nepřijímat pozměňovací návrh, podle něhož má být doplněn tento odstavec slovy "státní správy".

§ 1, poř. č. 3, posl. Kudláček

§ 1 odst. 4 zní:

"(4) Státní banka československá má v majetkoprávních vztazích při nakládání s vlastním majetkem postavení podnikatele.".

§ 2, poř. č. 1, posl. Vild

V § 2 odst. 1 první věta zní: "Hlavním úkolem Státní banky československé je péče o československou měnu.".

§ 6, poř. č. 2, posl. Tahy

V § 6 odst. 2 za slova "... na návrh vlády ČSFR" vložit slova "schválený Federálním shromážděním České a Slovenské Federativní Republiky".

§ 6 odst. 2 tisku 1089 za první větu uvést odkaz na ústavní zákon určující způsob jmenování guvernéra z hlediska střídání republikových reprezentantů.

§ 6, poř. č. 5, posl. Kováč

§ 6 odst. 2 podporuje návrh, který podal posl. Tahy.

§ 6, poř. č. 2, posl. Tahy

V § 6 odst. 4 za slovy "na návrh guvernéra SBČS" upravit znění takto "schválený národní radou příslušné republiky".

§ 7

§ 7, poř. č. 3, posl. Kudláček

V § 7 odst. 3

alternativa A: vypustit.

alternativa B: odstavec 3 zní:

"(3) Bankovní rada zasedá nejméně jednou za dva měsíce.".

§ 14

§ 14, poř. č. 1, posl. Vild

V § 14 odst. 1 slovo "cíle" nahradit slovem "úkolu".

§ 14, zpravodaj posl. Schneider (VPR-SL)

§ 14 odst. 2 zní:

"(2) Jednání bankovní rady se může zúčastnit s hlasem poradním ministr financí České a Slovenské Federativní Republiky, ministr financí České republiky a ministr financí Slovenské republiky.".

§ 26

§ 26, poř. č. 4, posl. Zahrádka

Do § 26 doplnit jako druhou větu: "Právnické osoby jsou oprávněny požadovat od osoby, která padělané bankovky nebo mince předložila, aby věrohodným způsobem prokázala svou totožnost.".

§ 27

27, poř. č. 4, posl. Zahrádka

V § 27 písm. b) na konci doplnit tento text: "včetně postupu při zjištění, že bankovky a mince jsou padělané nebo pozměněné, nebo vznikne-li takové podezření;".

§ 28

§ 28, poř. č. 1, posl. Vild

V § 28 odst. 2 slova "tato usměrnění" nahradit slovy "tyto sazby".

§ 28, zpravodaj posl. Skalický (VPR-SN)

V § 28 odst. 3 za slovo "může" vložit slova "ve výjimečných případech".

§ 28, poř. č. 3, posl. Kudláček

V § 28 odst. 3 za slovo "může" vložit slova "ve výjimečných případech".

§ 30

§ 30, poř. č. 1, posl. Vild

V § 30 odst. 2 místo "30 %" uvést "20 %".

§ 35

§ 35, poř. č. 3, posl. Kudláček

Z § 35 odst. 1 vypustit poslední část první věty.

§ 39

§ 39, poř. č. 1, posl. Vild

V § 39 odst. 1 zní:

"(1) Státní banka československá může výjimečně vést účty právnických osob a poskytovat jim další bankovní služby.".

§ 39, poř. č. 3, posl. Kudláček

Alternativa A: vypustit celý § 39.

Alternativa B: § 39 zní:

"§ 39

Státní banka československá může vést účty právnických osob a poskytovat jim další bankovní služby.".

§ 44

§ 44, poř. č. 3, posl. Kudláček

Z § 44 vypustit druhou větu.

§ 46

§ 46, zpravodaj posl. Skalický

V § 46 odst. 2 větě druhé za slovo "stanoví" doplnit slova "v souladu se zvláštním zákonem [Zákon č. .../1991 Sb., o účetnictví.".]

§ 47

§ 47, poř. č. 3, posl. Kudláček

Z § 47 vypustit slova "investiční a obchodní činnost v rozsahu nezbytném pro zajištění jejích činností".

§ 50

§ 50, poř. č. 1, posl. Vild

V § 50 odst. 1 písm. b) nahradit částku "1 000 000" částkou "10 000 000".

§ 51

§ 51, zpravodaj posl. Skalický (VPR-SN)

V § 50 odst. 1 písm. a) zní:

a) opatření směřující k nápravě zjištěných nedostatků;".

§ 51, poř. č. 1, posl. Vild

V § 51 odst. 2 druhá věta za slova "vytvořený zisk používá" vložit slova "ke zvýšení základního jmění".

§ 52

§ 52, zpravodaj posl. Skalický

§ 52 zní:

"§ 52

(1) Státní banka československá vede účetnictví podle zvláštních předpisů [Zákon č. .../1991 Sb., o účetnictví.".].

(2) Účetní závěrka Státní banky československé je ověřována auditory.

(3) Státní banka československá vydává za účelem zveřejnění výroční zprávu, která obsahuje základní údaje o měnovém vývoji.

(4) Státní banka československá zpracovává a poskytuje dekádně ke zveřejnění výkaz o své finanční pozici.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP