V rámci pravomoci SBČS v devizovém hospodářství je nezbytné upravit i postupy a možnosti SBČS při usměrňování vývoje platební bilance. V této oblasti je třeba pružně reagovat na variabilní podmínky, které ovlivňují vývoj platební bilance; tuto pružnost a zároveň nezbytné požadavky na právní závaznost stanovených podmínek umožní jejich vyhlašování opatřeními SBČS ve Sbírce zákonů.
K části osmé: Další činnosti a oprávnění Státní banky československé
K § 42
V souladu s právním postavením SBČS a její funkcí jako ústřední banky státu s odpovědností za měnu a peněžní oběh předkládá SBČS příslušné návrhy zákonných úprav vládě ČSFR; tím není dotčena ingerence vlád republik, kterým vláda ČSFR podle stanoveného pořádku předkládá návrhy zákonů k projednání před postoupením vládního návrhu Federálnímu shromáždění.
Společně s federálním ministerstvem financí SBČS předkládá návrhy zákonných úprav devizového hospodářství a bankovnictví.
K § 43
V oblasti platebního styku a zúčtování je třeba zachovat oprávnění SBČS vydávat předpisy nižší právní síly. Předpokládá se např. úprava zúčtovacích a technických náležitostí platebních instrumentů, např. technických parametrů platební karty. Důležitým oprávněním je zejména možnost SBČS stanovit právním předpisem případy, kdy nelze platit v hotovosti. Takováto regulace by mohla být potřebná v souvislosti s bojem proti "praní špinavých peněz".
K § 44
Zastoupení zahraničních bank, která nejsou bankami podle zákona o bankách, bude SBČS registrovat v zájmu udržování aktuálního přehledu o celém bankovním sektoru.
K § 45
SBČS musí mít zákonné zmocnění k sjednávání platebních a jiných dohod se zahraničními bankami v oboru své působnosti.
K § 46
S rozvojem bankovní soustavy vzrůstá úloha SBČS koordinovat rozvoj bankovního informačního systému. Obdobně jako jiné centrální banky musí být SBČS oprávněna vyžadovat si od bank i od jiných osob oprávněných k bankovním činnostem informace a podklady k souhrnnému anonymnímu zpracování, jde jednak o periodická šetření, k nimž SBČS vyhlásí metodiku zpracování, jednak o šetření jednorázová nebo mimořádná.
K § 47
Oprávnění k investiční a obchodní činnosti SBČS je omezeno jen na rozsah nezbytný pro zajištění jejích funkcí a činností. Týká se např. výstavby provozních budov, podílových účastí na obchodních společnostech zabývajících se tiskem cenin nebo ražbou mincí nebo působících v oblasti informačních služeb a dovozů výpočetní techniky pro vlastní potřeby.
K části deváté: Bankovní dohled
K § 48 a 49
Základním úkolem bankovního dohledu je působit k zabezpečení likvidity bank a snižování rizik spojených s bankovními činnostmi s cílem ochrany vkladatelů a upevnění důvěry v bankovní systém a čs. měnu. Účinnost bankovního dohledu však vyžaduje, aby byl prováděn nejen u bank (podle zákona o bankách), ale i jiných osob, vykonávajících některé bankovní činnosti na základě povolení podle zvláštních zákonů (obchod s devizovými hodnotami podle devizového zákona, směnárenská činnost podle zákona o živnostenské podnikatelské činnosti).
Všechny tyto osoby jsou povinny umožnit orgánům SBČS výkon jejich činnosti. Vypouští se ustanovení, že výkon bankovního dohledu se netýká vkladů fyzických osob, které by bylo v rozporu s požadavky boje proti "praní špinavých peněz". Tento požadavek je obsažen i v návrhu direktivy ES, která má vstoupit v platnost ještě v 1. pololetí 1991. Základním cílem boje proti "praní špinavých peněz" je zábrana jejich přesunu v mezinárodním měřítku prostřednictvím bezhotovostního platebního styku.
K § 50
Uplatňování postihů při zjištění nedostatků bankovním dohledem vůči bankám je vyjádřeno v zákoně o bankách.
Analogicky k těmto ustanovením se v § 50 stanoví postup vůči jiným osobám než bankám vykonávajícím některé bankovní činnosti.
K části desáté: Hospodaření Státní banky československé
K § 51
Hospodaření SBČS musí odpovídat nezávislému postavení centrální banky a nelze je vázat na zainteresovanost na zisku, neboť by tím bylo narušeno sledování hlavního cíle banky, tj. zabezpečování stability čs. měny. Z toho vychází právní úprava hospodaření SBČS.
SBČS hospodaří podle rozpočtu schváleného BR. Součástí rozpočtu je zejména plán nákladů a výnosů, rozdělení hospodářského výsledku a jeho použití a plán investic.
Po skončení hospodářského roku je zpracována roční účetní závěrka SBČS, kterou ověřují auditoři. Z roční účetní závěrky vychází roční zpráva o výsledku hospodaření, kterou SBČS předkládá ke schválení Federálnímu shromáždění. Roční zpráva o výsledku hospodaření obsahuje zejména plnění rozpočtu SBČS a to včetně mzdové oblasti. Vzhledem k průběžné kontrole hospodaření SBČS, kterou vykonává Federální shromáždění, nebude Federální shromáždění konfrontováno s touto problematikou pouze při projednávání roční zprávy o výsledku hospodaření SBČS. Proto povinnost SBČS roční zprávu o výsledku hospodaření zpřesnit a doplnit podle požadavku Federálního shromáždění postačuje k bezkonfliktnímu uzavření hospodaření SBČS za příslušný rok.
SBČS bude mít samostatnou rozpočtovou kapitolu. V souladu se svým postavením a způsobem hospodaření, podle kterého rozpočet SBČS schvaluje BR, neprojednává návrh svého rozpočtu v příslušných orgánech Federálního shromáždění a nemůže ani odpovídat za plnění státního rozpočtu federace, podléhat kontrole rozpočtového hospodaření ze strany FMF a nést důsledky za porušení rozpočtové kázně. Předkládá však ke schválení Federálnímu shromáždění roční zprávu o výsledku svého hospodaření a tím nahrazuje projednávání zprávy o plnění rozpočtu v příslušných orgánech Federálního shromáždění, sestavování závěrečného účtu o výsledcích svého ročního rozpočtového hospodaření a jeho projednání v příslušných orgánech Federálního shromáždění.
SBČS zůstává subjektem odvodu z mezd a odvodu ze zisku. Základ odvodu ze zisku a jeho výši však stanovuje BR v rámci schvalování rozpočtu SBČS.
Až do novelizace zákona č. 563/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech federace a do nahrazení zákona č. 156/1989 Sb., o odvodech do státního rozpočtu novou právní úpravou je třeba vztáhnout tyto právní předpisy na SBČS, s výjimkou ustanovení § 8 odst. 3, § 11 odst. 3, § 15, 16 a 18 zákona č. 563/1990 Sb. a § 7, 8, 10, 15, 19, 21 a 25 zákona č. 156/1989 Sb. Současně je zapotřebí zrušit ustanovení § 24 odst. 1 zákona č. 156/1989 Sb., kterým se zmocňuje vláda ČSFR ke stanovení výše odvodu ze zisku SBČS a způsobu jeho provádění. Toto ustanovení je v rozporu s nově navrhovaným postavením SBČS.
K § 52
SBČS bude o svém hospodaření informovat též veřejnost. Zákon jí ukládá povinnost zveřejňovat jednak účetní závěrku a jednak výroční zprávu k této závěrce. Roční závěrka SBČS bude muset být ověřena auditory.
Závažným ustanovením sledujícím průběžnou informovanost veřejnosti je povinnost pravidelného zveřejňování dekádních výkazů o finanční pozici SBČS (bilance ve vybraných agregovaných položkách). Jedná se také o důležitý institut kontroly SBČS ze strany veřejnosti. Tímto se zajišťuje požadavek na centrální banky podle připravovaného návrhu zákona o Evropském systému centrálních bank a Evropské centrální bance (pokud bude v tomto zákoně stanovena týdenní periodicita, upraví se obdobně i návrh zákona).
K části jedenácté: Všeobecná ustanovení
K § 54
Oproti stávající úpravě dochází ke změně ve dvou směrech. Okru subjektů povinných zachovávat mlčenlivost se rozšiřuje o členy sborů poradců. Osobou oprávněnou zprostit zaměstnance banky povinnosti mlčenlivosti se stává v rámci své působnosti viceguvernér příslušného republikového ústředí.
K části dvanácté: Přechodná a závěrečná ustanovení
K § 55 až 58
Ustanovení § 55 odst. 1 zajišťuje, aby bankovky, mince a stříbrné pamětní mince, které byly ke dni účinnosti tohoto zákona v oběhu jako zákonné peníze na základě zvláštních předpisů, byly i nadále považovány za zákonné peníze. Vzhledem ke značnému množství těchto předpisů uvádí se odkaz č. 10 pod čarou pouze obecnou formulací.
Zrušovací ustanovení § 57 bod 2 souvisí s novým postavením SBČS jako nezávislé instituce.
Zrušovací ustanovení § 57 body 3 až 4 vyplývají z části čtvrté zákona a vyžadují si přechodná opatření v § 55.
Vzhledem k právní úpravě hospodaření SBČS (§ 51) se stávají pro SBČS nevyhovujícími některá ustanovení zákonů o rozpočtových pravidlech federace (č. 563/1990 Sb.) a o odvodech do státního rozpočtu (č. 156/1990 Sb.). Proto se eliminuje ustanovením § 56 účinnost těchto ustanovení vůči SBČS.
V Praze dne 7. listopadu 1991
Předseda vlády ČSFR
Čalfa v. r.
Pozměňovací návrhy k vládnímu návrhu zákona o Státní bance československé, ve znění návrhu výborů pro plán a rozpočet na usnesené SL a SN (tisky 1024 a 1089)
§ 1
§ 1, zpravodaj posl. Skalický (VPR-SN)
V § 1 odst. 3 za slova "federální ústřední orgán" vložit slova "státní správy".
§ 1, poř. č. 5, posl. Kováč
Z § 1 vypustit odstavec 3. Nepřijímat pozměňovací návrh, podle něhož má být doplněn tento odstavec slovy "státní správy".
§ 1, poř. č. 3, posl. Kudláček
§ 1 odst. 4 zní:
"(4) Státní banka československá má v majetkoprávních vztazích při nakládání s vlastním majetkem postavení podnikatele.".
§ 2, poř. č. 1, posl. Vild
V § 2 odst. 1 první věta zní: "Hlavním úkolem Státní banky československé je péče o československou měnu.".
§ 6, poř. č. 2, posl. Tahy
V § 6 odst. 2 za slova "... na návrh vlády ČSFR" vložit slova "schválený Federálním shromážděním České a Slovenské Federativní Republiky".
§ 6 odst. 2 tisku 1089 za první větu uvést odkaz na ústavní zákon určující způsob jmenování guvernéra z hlediska střídání republikových reprezentantů.
§ 6, poř. č. 5, posl. Kováč
§ 6 odst. 2 podporuje návrh, který podal posl. Tahy.
§ 6, poř. č. 2, posl. Tahy
V § 6 odst. 4 za slovy "na návrh guvernéra SBČS" upravit znění takto "schválený národní radou příslušné republiky".
§ 7
§ 7, poř. č. 3, posl. Kudláček
V § 7 odst. 3
alternativa A: vypustit.
alternativa B: odstavec 3 zní:
"(3) Bankovní rada zasedá nejméně jednou za dva měsíce.".
§ 14
§ 14, poř. č. 1, posl. Vild
V § 14 odst. 1 slovo "cíle" nahradit slovem "úkolu".
§ 14, zpravodaj posl. Schneider (VPR-SL)
§ 14 odst. 2 zní:
"(2) Jednání bankovní rady se může zúčastnit s hlasem poradním ministr financí České a Slovenské Federativní Republiky, ministr financí České republiky a ministr financí Slovenské republiky.".
§ 26
§ 26, poř. č. 4, posl. Zahrádka
Do § 26 doplnit jako druhou větu: "Právnické osoby jsou oprávněny požadovat od osoby, která padělané bankovky nebo mince předložila, aby věrohodným způsobem prokázala svou totožnost.".
§ 27
27, poř. č. 4, posl. Zahrádka
V § 27 písm. b) na konci doplnit tento text: "včetně postupu při zjištění, že bankovky a mince jsou padělané nebo pozměněné, nebo vznikne-li takové podezření;".
§ 28
§ 28, poř. č. 1, posl. Vild
V § 28 odst. 2 slova "tato usměrnění" nahradit slovy "tyto sazby".
§ 28, zpravodaj posl. Skalický (VPR-SN)
V § 28 odst. 3 za slovo "může" vložit slova "ve výjimečných případech".
§ 28, poř. č. 3, posl. Kudláček
V § 28 odst. 3 za slovo "může" vložit slova "ve výjimečných případech".
§ 30
§ 30, poř. č. 1, posl. Vild
V § 30 odst. 2 místo "30 %" uvést "20 %".
§ 35
§ 35, poř. č. 3, posl. Kudláček
Z § 35 odst. 1 vypustit poslední část první věty.
§ 39
§ 39, poř. č. 1, posl. Vild
V § 39 odst. 1 zní:
"(1) Státní banka československá může výjimečně vést účty právnických osob a poskytovat jim další bankovní služby.".
§ 39, poř. č. 3, posl. Kudláček
Alternativa A: vypustit celý § 39.
Alternativa B: § 39 zní:
"§ 39
Státní banka československá může vést účty právnických osob a poskytovat jim další bankovní služby.".
§ 44
§ 44, poř. č. 3, posl. Kudláček
Z § 44 vypustit druhou větu.
§ 46
§ 46, zpravodaj posl. Skalický
V § 46 odst. 2 větě druhé za slovo "stanoví" doplnit slova "v souladu se zvláštním zákonem [Zákon č. .../1991 Sb., o účetnictví.".]
§ 47
§ 47, poř. č. 3, posl. Kudláček
Z § 47 vypustit slova "investiční a obchodní činnost v rozsahu nezbytném pro zajištění jejích činností".
§ 50
§ 50, poř. č. 1, posl. Vild
V § 50 odst. 1 písm. b) nahradit částku "1 000 000" částkou "10 000 000".
§ 51
§ 51, zpravodaj posl. Skalický (VPR-SN)
V § 50 odst. 1 písm. a) zní:
a) opatření směřující k nápravě zjištěných nedostatků;".
§ 51, poř. č. 1, posl. Vild
V § 51 odst. 2 druhá věta za slova "vytvořený zisk používá" vložit slova "ke zvýšení základního jmění".
§ 52
§ 52, zpravodaj posl. Skalický
§ 52 zní:
"§ 52
(1) Státní banka československá vede účetnictví podle zvláštních předpisů [Zákon č. .../1991 Sb., o účetnictví.".].
(2) Účetní závěrka Státní banky československé je ověřována auditory.
(3) Státní banka československá vydává za účelem zveřejnění výroční zprávu, která obsahuje základní údaje o měnovém vývoji.
(4) Státní banka československá zpracovává a poskytuje dekádně ke zveřejnění výkaz o své finanční pozici.