Státy východní Evropy vykazovaly v plnění přijatých závazků značné rozdíly. Nejlepší výsledky ve snižování emisí SO2 mělo Maďarsko (snížení o 25,4 %) a evropská část SSSR (20,9 %). V Bulharsku zůstaly emise prakticky beze změny, v Polsku došlo k mírnému zvýšení (o 2 %), v NDR vzrostly emise dokonce o 23,3 %.

V ČSFR činilo snížení v roce 1988 9,7 %, v roce 1990 (podle dosud neověřených údajů) 10,5 %. K splnění přijatého závazku na snížení emisí SO2, který do konce roku 1993 činí celkem 930 tis. t SO2, by bylo třeba snížit celkové emise SO2 v letech 1991-1993 o 580 tis. t SO2.

Kvalita ovzduší v ČSFR se již dlouhodobě sleduje v různých charakteristikách, od emisí ze zdrojů, přes šíření a přenosy těchto látek na blízké, střední a velké vzdálenosti, až po jejich imise (koncentrace v ovzduší) a depozice (usazení) jejich konečných produktů na zemském povrchu. Vývoj emisí se sleduje prostřednictvím Registru emisí a zdrojů znečisťování ovzduší (REZZO), který shrnuje zdroje velké, střední (hlavně komunální), malé (lokální topeniště) a zdroje mobilní. Velkých průmyslových zdrojů je v ČSFR zhruba 2 500. V tabulkách 1 - 8 se uvádějí údaje o znečišťování ovzduší v ČSFR a v evropském regionu.

Rozdíly číselných hodnot celkových emisí v tabulkách 1 a 4 vyplývají ze způsobu výsledné bilance. Údaje v tab. 1, které jsou dané součtem emisí vykazovaných průmyslovými podniky, tj. vlastními znečišťovateli, jsou spíše poněkud podhodnoceny. Údaje v tab. 4 jsou bilanční hodnoty za celou ČSFR, jak jsou od r. 1980 předávány na základě Úmluvy podle programu EMEP (viz dále). Mezi množstvím emisí a úrovní imisí není přímá závislost Vzrůst emisí nemusí být provázen vzrůstem imisí téže látky. Příčinou těchto složitých vztahů jsou zejména transportní děje a rozptyl znečišťujících látek v ovzduší, ovlivňované fyzikálně chemickými stavy atmosféry.

Hodnocení imisního zatížení území ČSFR vychází z analýz průměrných ročních koncentrací škodlivin v ovzduší. Výsledky měření imisí základních znečišťujících látek se uvádějí v tabulkách 7 a 8 a na přiložených diagr. 7, 8 a na obrázku.

Mezinárodní úmluvy o znečišťování ovzduší

V r. 1979 byla podepsaná Úmluva o dálkovém znečišťování ovzduší překračujícím hranice států v Evropě, jejíž součástí je protokol EMEP (Co-operative Programme for Monitoring and Evaluation of the Long-range Transmission of Air Pollutants in Europe), stanovující podrobnosti evropského monitorování kvality ovzduší; dále pak SO2 Protocol z r. 1985, v němž se signatáři Úmluvy zavázali snížit do r. 1993 množství emisí na množství o 30 % nižší než bylo v r. 1980.

Tehdejší čs. státní reprezentanti tuto Úmluvu i následující protokol podepsali, avšak pro splnění závazku nic neudělali, ani po listopadu 1989 však nebyla provedena žádná opatření zaměřená na snížení emisí SO2; ani jedna naše elektrárna není tedy odsířena (na území W-SRN byla poslední elektrárna odsířena v roce 1989). Jeho splnění do r. 1993 je tedy nereálné; při mimořádné preferenci tohoto úkolu bude možné mu dostát nejdříve v letech 1996-1997.

Vzájemné přenosy oxidů síry vyjádřené jako celkové depozice za rok 1989

EMEP - mezinárodní kooperativní program monitorování a vyhodnocování dálkového přenosu látek znečišťujících ovzduší v Evropě

Diagr. 7

Roční aritmetický průměr a maximální dvacetičtyřhodinová hodnota imisní koncentrace oxidu siřičitého v ľg/m3, naměřená na měřicích stanicích v Praze v letech 1985 až 1990

Roční aritmetický průměr a maximální dvacetičtyřhodinová hodnota imisní koncentrace oxidu siřičitého v ľg/m3, naměřená na měřicích stanicích ve vybraných městech severočeské pánevní oblasti v letech 1985 až 1990

Diagr. 8

Roční aritmetický průměr a maximální dvacetičtyřhodinová hodnota imisní koncentrace oxidu siřičitého v ľg/m3, naměřená na měřicích stanicích ve vybraných moravských městech v letech 1985 až 1990

Roční aritmetický průměr a maximální dvacetičtyřhodinová hodnota imisní koncentrace oxidu siřičitého v ľg/m3, naměřená na měřicích stanicích ve vybraných městech Slovenské republiky v letech 1985 až 1990

Odsíření zhruba 1/3 našich elektráren si vyžádá několik desítek mld Kčs investičních nákladů (při současných devizových kurzech). Zároveň s odsířením na rozhodujících velkoelektrárnách (zejména "nejmladších" elektráren s odběrem tepla) a budováním nových energetických zdrojů s využíváním moderních technologií (fluidní spalování, zplyňování uhlí atp.) však bude zapotřebí jít cestou ekonomickou, omezením energeticky náročných výrob, zvýšením účinnosti využití elektrické energie a bezpodmínečným snížením spalováním uhlí, zejména hnědého.

V únoru 1991 byla ve FVZP ve spolupráci s FMH vypracována koncepce, formulující přístup ke snižování emisí škodlivin z uhelné energetiky do ovzduší, a to ve vazbě na mezinárodní závazky snížení emisí oxidu siřičitého i oxidů dusíku. Program jejich efektivního snížení emisí škodlivin tedy existuje, jedná se však o akce značně finančně náročné a způsob jejich financování není dořešen. Na toto téma jedná FVZP s řadou zahraničních organizací a mezinárodních institucí, mimo jiné s Evropským společenstvím, Světovou bankou, s Norskou investiční bankou, Nordic Environment Finance Corp. atd.

Mezi projekty připravované s mezinárodní finanční účastí patří odsíření spalin v elektrárně Prunéřov II a Počerady a v elektrárně Nováky.

Dalším protokolem k Úmluvě je tzv. NOx Protocol, který zavazuje signatáře k tomu, aby množství emisí oxidů dusíku nebo jejich přenos přes hranice nepřestoupily od roku 1994 množství z r. 1987. Tento závazek je splnitelný vzhledem k počtu motorových vozidel a předpokládanému zavádění katalyzátorů.

K úmluvě se připravují další protokoly, a to protokol k omezení emisí prchavých organických látek (VOC Protocol). ČSFR koordinuje pracovní skupinu, zabývající se posouzením a návrhem možností omezení těžkých kovů; současně se však znovu obrátí pozornost na emise prachu, vzhledem k tomu, že jsou v něm kovy obsaženy.

Ze závazků, které mají širší platnost než Úmluva EHK, se jedná o Londýnskou úmluvu z r. 1990, zavazující signatáře ke snížení výroby sprejů, hasicích příst rojů a chladírenské techniky, užívající CFC. K této úmluvě se připojila také ČSFR.

Pro Světovou konferenci o životním prostředí, která má být v r. 1992 v Brazílii, se připravuje text všeobecné úmluvy, jíž by se omezily emise plynů, globálně ovlivňujících atmosféru Země.

Metodické vysvětlivky k tabulkám o znečištění ovzduší

Mezi hlavní znečišťující látky vznikající především při spalování tuhých a kapalných paliv a vypouštěné do ovzduší patří oxid siřičitý (SO2), oxidy dusíku (NOx), oxid uhelnatý (CO), uhlovodíky (CxHy) a tuhé látky (polétavý prach, popílek).

Množství uvedených znečišťujících látek vypouštěné do ovzduší je vykazováno v Registru emisí a zdrojů znečišťování ovzduší (REZZO), v závislosti na druhu zdrojů a jejich tepelných výkonů je členěn na:

REZZO I - zahrnuje zařízení ke spalování paliv o tepelném výkonu 5 MW a vyšším; aktualizace údajů každoročně,

REZZO II - zahrnuje zařízení ke spalování paliv o tepelném výkonu od 0,2 do 5 MW; aktualizace údajů v delších časových intervalech,

REZZO III - zahrnuje lokální a ústřední vytápění do tepelného výkonu 0,2 MW; aktualizace údajů v delších časových intervalech,

REZZO IV - zahrnuje prostředky silniční, železniční, lodní a letecké dopravy pohybující se po trasách (liniové zdroje); aktualizace údajů v delších časových intervalech.

ČSFR dodává tyto údaje pro mezinárodní srovnání do EMEP v květnu druhého následujícího roku, upřesněné, kromě jiného koeficientem kvality paliva.

1.2 Kontaminace vod a jejich intenzívní využívání

ČSFR má nadměrnou spotřebu pitné i užitkové vody. V České republice stouply požadavky na dodávku vody od r. 1965 přibližně dvojnásobně, spotřeba podzemních vod stoupla přibližně pětinásobně; ve Slovenské republice je situace obdobná. Na rozdíl od vyspělých států stoupá u nás zejména spotřeba pitné vody.

V Praze stoupla spotřeba pitné vody od r. 1960 do r. 1990 ze 230 l na osobu denně na 540 l, v Bratislavě dosáhla v r. 1986 604 l na osobu denně, v r. 1989 dokonce 632 l, zatímco v Mnichově v r. 1990 činil tento ukazatel 290 l, ve Vídni v r. 1985 270 l (tabulka 9).

Hlavní příčinou této nadměrné spotřeby byla nízká cena vody (zvýšena až v roce 1991) a z toho vyplývající plýtvání u spotřebitelů, používání pitné vody v provozech, kde postačuje voda s nižší kvalitou nebo voda recyklovaná, vysoká hodnota tlaku v místech spotřeby, špatná údržba vodovodního řadu a únik vody, který v řadě míst (např. v Praze) činí 30 - 40 % celkového množství vyráběné resp. upravené pitné vody.

Veřejné vodovody dodávají 1,77 miliard m3 za rok, z toho z vody podzemní se čerpá 1,02 mld m3 (58 %), z vody povrchové 0,75 mld m3. Podíl České republiky činí 68 % (1,21 mld m3 za rok), z toho voda podzemní 0,51 mld m3 (42 %), voda povrchová 0,70 mld m3 (58 %). Podíl Slovenské republiky je 0,56 mld m3 (32 %), z toho voda podzemní činí 0,51 mld (91 %), voda povrchová 0,05 mld m3 (9 %).

V některých oblastech je pitné vody nedostatek a spotřeba vody se proto reguluje, např. ve Slovenské republice bylo regulací v r. 1990 ovlivněno 23,6 % všech obyvatel zásobovaných pitnou vodou (z celkového počtu obyvatel Slovenské republiky je vodou z veřejných vodovodů zásobováno 75,5 %). Ve Slovenské republice bylo v posledních 15ti letech zároveň nutné dlouhodobě nebo trvale vyřadit z provozu vodní zdroje o celkové kapacitě 1,7 m3 v důsledku kontaminace převážně organickými látkami. Podzemní zdroje zásobují ve Slovenské republice cca 90 % obyvatel zásobovaných vodou z veřejných vodovodů.

Tabulka 9

Spotřeba vody na 1 obyvatele denně - srovnání ČR, Prahy, Bratislavy, Brna se zahraničím (1/obyv./den)

Rok

ČR

Praha

Brno

Bratislava

Mnichov

Bavorsko

1970

293

304

386

525

2821)

2071)

1975

334

371

406

649

 

 

1980

375

441

457

609

2851)

(1978)

2301)

1985

387

533

429

611

 

2481)

1986

390

519

 

604

 

 

1987

393

523

436

 

 

 

1990

399

540

423

 

2902)

2002)

Pozn.:

1) - údaje poskytnuté v blíže nespecifikovaných materiálech ÚŽP - Ústí n. L.

2) - údaje poskytnuté od Bavorského státního ministerstva vnitra nejvyššího stavebního úřadu

Tabulka 10

Odpadní vody v ČSFR, ČR a SR (v mil. m3/rok)

 

Vypouštění odpadních vod (bez srážkových)

 

Vypouštění odpadních vod do veřejné kanalizace (včetně srážkových)

 

v tom

 

v tom

 

 

 

 

 

 

 

 

čištěných odpadních vod

 

 

 

 

 

 

 

 

 

v tom prošlých

Rok

celkem

podmíněně čistých odpadních vod

nečištěných odpadních vod

čištěných odpadních vod

celkem

podmíněně čistých odpadních vod

nečištěných odpadních vod

celkem

mechanickým čištěním

biologickým čištěním

chemickým čištěním

ČSFR

1989

4487

1093

1417

1977

1827

112

322

1393

188

1205

-

Česká republika

1989

2796

690

809

1297

1178

31

250

897

132

765

-

Slovenská republika

1989

1691

403

608

680

649

81

72

496

56

440

-

Pramen: výkazy M-OŽP 4-01

Odpadní vody jsou čištěny jen zcela nedostatečně. Pouze 40 % těchto vod v České republice se čistí s dostatečnou účinností (celkový objem čištěných odpadních vod činí 891 296 m3/rok), ve Slovenské republice dokonce méně než 30 % (celkový objem čištěných odpadních vod činí 513 966 000 m3/rok).

Vyhovující účinnost čištění určuje na základě daných podmínek příslušný vodoprávní orgán Regulujícím prvkem je samočisticí schopnost toků, kam jsou odtoky z ČOV (čistíren odpadních vod) vypouštěny. Městské odpadní vody zatěžují povrchové toky i po vyčistění, především organickými látkami, přičemž akutním problémem zůstává likvidace kontaminovaných čistírenských kalů, které se v řadě míst (např. v Praze) vypouštějí zpět do vodních toků.

Z uvedeného vyplývá, že je třeba se soustředit na zlepšení účinnosti ČOV, vytvoření poradenských firem pro provozování ČOV, výstavbu dalších ČOV a kanalizačních řadů, postupné zavedení norem a standardů platných v Evropských společenstvích (novela "Vodního zákona" a prováděcích předpisů, včetně cenové politiky), minimalizaci vstupů znečišťujících látek z nebodových zdrojů, především ze zemědělství, právní úpravu pravomocí příslušných kontrolních orgánů.

Kontaminace povrchových vodních zdrojů, působená organickými odpady, rozpustnými a nerozpustnými anorganickými sloučeninami a ropnými látkami se uvádí v tabulce 10. Vedle těchto "klasických" škodlivých látek jsou stále závažnější případy znečišťování těžkými kovy, chlorovanými uhlovodíky a rozpouštědly, roste také znečištění patogenními mikroorganismy. Atmosférické srážky, obsahující síranové a dusičnanové ionty vedou k acidifikaci povrchových vod, např. v Černém jezeře na Šumavě klesla hodnota pH za posledních 50 let ze 7,0 na 4,3. Podobně se změnila i kvalita většiny toků za posledních několik dekád. V r. 1940 se klasifikovalo 87 % toku Labe jako třída I a II (tzn. výborné kvality), totéž platilo pro 91 % toku Jizery, 72 % Vltavy, 56 % Berounky a 99 % Ohře. Do r. 1980 klesl v některých ukazatelích tento klasifikační podíl na 3 % u Labe, 26 % u Jizery, 45 % u Vltavy, na nulu u Berounky a na 21 % u Ohře.

Tabulka 11

Vypouštěné znečištění do vodních toků a havárie na vodních zdrojích v ČSFR, ČR a SR

 

Znečištění vypouštěné do vodních toků ve správě podniků Povodí (t/rok)

 

Havárie na vodních zdrojích (počet)3)

 

nerozpuštěné látky (NL)

rozpuštěné anorganické soli (RAS)

biochemická spotřeba kyslíku celkem (BSK5)

chemická spotřeba kyslíku (CHSK)

ropa a ropné látky

 

 

celkem

ropou a ropnými látkami

 

 

zemědělskou prvovýrobou (bez ropných)

 

 

ostat.

Rok

celkem1)

z toho zpoplatněné2

celkem1)

z toho zpoplatněné2

celkem1)

z toho zpoplatněné2

celkem1)

celkem1)

z toho zpoplatněné2

celkem1)

z toho zeměděl. prvovýrobou

ČSFR

1989

292569

 

1838329

 

265197

 

595054

3503

 

868

417

33

128

323

Česká republika

1989

185934

22586

1256838

548572

164944

154772

353633

1354

894

654

315

29

97

242

Slovenská republika

1989

106635

 

581491

 

100253

 

241421

2149

 

214

102

4

31

81

Poznámka: Charakteristika znečišťujících látek je uvedena v metodických vysvětlivkách;

Pramen:

1) Výkaz VH 2-01;

2) MŽP ČR (Ročenka ČVI);

3) MŽP ČR - Česká vodohospodářská inspekce (ČVI), resp. SKŽP SR - Slovenská inspekce životního prostředí (SIŽP)

Z celkové délky 7 700 km sledovaných vodních toků v České republice se nyní klasifikuje v I. třídě 17 %, ve II. třídě 27 %, ve III. třídě 34 % a ve IV. třídě 22 %.

Na území Slovenské republiky se z celkové délky vodních toků 80 % klasifikuje ve III. a IV. třídě. Vzhledem k tomu, že většina našich řek, s výjimkou Dunaje, pramení na našem území, pochází také jejich znečištění v rozhodující míře z domácích zdrojů.

Znečištění podzemních zdrojů vody, které v posledních desetiletích rovněž významně vzrostlo, způsobují zejména plošné zdroje škodlivin. Vzrůstá obsah dusičnanů, pesticidů a různých reziduí z hnojiv ve vodě, dále se zde objevují také chlorované uhlovodíky. Průměrný obsah dusičnanů v podzemních vodách vzrostl v okolí sídlišť až čtyřnásobně, z 30 na 120 mg/l a v zemědělsky obhospodařované krajině více než dvojnásobně, tj. v průměru z 24 na 56 mg/l. Nejvyšší přípustné hodnoty (15 mg/l pro kojence a 50 mg/l pro dospělé) se v mnoha případech řádově překračují, (byly naměřeny koncentrace 1200 - 1300 mg/l).

V zemědělské krajině nad velkochovy užitkových zvířat vzniká tzv. nitrátový mrak, jehož vrstva může dosáhnout až do výše 10 až 25 m a který představuje akutní nebezpečí pro podzemní vodní zdroje. Zdroje podzemních vod ohrožují také skládky i činnost vojenských zařízení

Kvalita pitné vody, ať už se jedná o podzemní nebo povrchové zdroje, nevyhovuje požadavkům československé normy ČSN 75 71 11, která platí od 1. 1. 1991. Podle této normy více než 50 % dodávané pitné vody neodpovídá jejím nárokům alespoň jedním ukazatelem. Závažné jsou zejména zvýšené koncentrace některých organických látek, především chlorovaných uhlovodíků, těžkých kovů, a to rtuti a kadmia, amonných a dusičnanových iontů a radioaktivních látek, především radonu. Je jen málo zdrojů pitné vody vhodných pro kojence. Obtíže působí i vysoký obsah hliníku v extrémně kyselých huminových vodách, který ohrožuje lidský organismus a je zároveň příčinou koroze rozvodního systému, zhoršování jakosti vody a zvyšování ztrát vody ve vodovodních řadech.

Z hlediska kvality je nejhorší situace u malých zdrojů individuálního zásobování obyvatelstva (studní a pramenů), které jsou většinou závadné jak bakteriologicky, tak svým obsahem dusičnanů, amonných iontů, železa, manganu a organických látek.

V hospodaření pitnou vodou je žádoucí dosáhnout výrazného snížení spotřeby, a to jak omezením ztrát, tak i snížením podílu spotřeby ve výrobních sektorech (průmysl, zemědělství), kde není vždy nutné používat pitnou vodu. Dosud tato spotřeba činí 43 % z veškeré dodané vody v České republice. Žádoucí je také snížení spotřeby u obyvatelstva.

1.3 Výměra zemědělské půdy a její kvalita

Půdní fond ČSFR tvoří 12 790,5 tis. ha, z čehož připadá přibližně 55 % na půdu zemědělskou, 34 % na půdu lesní. Výměra zemědělské půdy (včetně orné půdy) klesla od r. 1950 z 0,61 ha na obyvatele na 0,43 ha v roce 1990; od r. 1949 k 1. 1. 1991 se výměra zemědělské půdy snížila ze 7 544 133 ha na 6 736 121 ha, úbytek tedy činí 808 tis. ha, a to převážně pro účely výstavby a těžební činnost. Těžbou rudných a nerudných surovin bylo znehodnoceno přibližně 35 tis. ha půdy a odhaduje se, že 6,6 tis. ha je zabráno skládkami (včetně skládek toxických odpadů), které většinou nejsou zabezpečeny proti průsakům škodlivých látek do půdy a povrchových i podzemních vod. Nejzávažnější je úbytek kvalitních půd v Českém Středohoří a Podkrušnohoří, v souvislosti s těžbou uhlí, a v Podunají, způsobený výstavbou vodního díla Gabčíkovo. Neevidovaný úbytek půdy, k němuž dochází přímo v zemědělské velkovýrobě, je způsoben zakládáním polních stohů a hnojišť, nezpevněných polních cest atd., včetně nekázně a nezájmu zaměstnanců. Další ztráty zemědělské půdy působí eroze, způsobená necitlivými zásahy do krajiny (příliš velké hony, odvodňování aj.) a užíváním nevhodných strojů a technologií). V ČSFR je erozí ohroženo 54 % z celkové plochy, z toho 42 % erozí vodní, 12 % erozí větrnou.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP