V zájmu posílení právní jistoty účastníků řízení se na rozdíl od dosavadní zákonné úpravy zakotvuje povinnost služebního orgánu doručit účastníku řízení písemné vyhotovení všech rozhodnutí ve věcech jeho služebního poměru. Rovněž jsou zpřesněny obligatorní náležitosti rozhodnutí (§ 106).

Na rozdíl od dosavadní zákonné úpravy se v zájmu dalšího posílení právní jistoty policistů umožňuje přezkoumávání pravomocných rozhodnutí služebních orgánů soudy v taxativně stanovených případech. Jde o případy propuštění ze služebního poměru, náhrady škody a uložení kázeňského trestu (§ 118), kdy se podstatným způsobem zasáhne do právních poměrů policistů.

Oproti dosavadnímu stavu se navrhuje stanovit zákonem práva a povinnosti účastníků řízení a procesní postupy služebního orgánu, které byly dosud upraveny prováděcím předpisem anebo nebyly upraveny vůbec.

K § 119 a 120:

Úprava vztahů služebních orgánů a odborových orgánů respektuje právo policistů vytvářet odborové organizace a sdružovat se v nich ve smyslu ustanovení § 2 odst. 4 zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů. Podle citovaného zákona má být úprava rozsahu oprávnění odborových organizací, sdružujících policisty při uplatňování a ochraně jejich sociálních zájmů, provedena zvláštním zákonem. Podle výkladu podaného ústavně právním výborem Sněmovny národů Federálního shromáždění ze dne 27. dubna 1990 k citovanému zákonu, rozumí se tímto zvláštním zákonem zákon upravující služební poměr policistů. Postavení a působnost odborových orgánů nenarušuje zásadu monokratického rozhodování služebních orgánů a principy výstavby policejních sborů (§ 119).

Hlavním prostředkem komunikace mezi odborovými orgány a služebními orgány bude v souladu se zákonem č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání, kolektivní smlouva. Kromě toho jsou v návrhu zákona založena některá další oprávnění odborových orgánů.

Služební orgány budou vytvářet pro činnost odborových organizací vhodné organizační a materiálně-technické podmínky (§ 120).

K § 121 až 127:

Je v zájmu právní jistoty subjektů majících práva nebo povinnosti vyplývající ze služebního poměru, aby práva byla vykonána nebo uplatněna a povinnosti splněny v určité době. Proto se stanoví, že práva, která nebyla ve stanovené době vykonána, zanikají, a práva, která nebyla ve stanovené době uplatněna, se promlčují, pokud v zákoně není stanoveno jinak (§ 121 odst. 1 a 3).

Právo ze služebního poměru uplatňuje služební orgán rozhodnutím a policista podáním služebnímu orgánu (§ 121 odst. 5). K promlčení se přihlédne, jen dovolává-li se ho ten, kdo je povinen plnit (§ 121 odst. 1); k zániku práva se přihlíží z úřední povinnosti (§ 121 odst. 3). Je-li uplatněno právo během promlčecí doby, a ten, kdo právo uplatnil v řízení řádně pokračuje, promlčecí doba po dobu řízení neběží (§ 12 odst. 4).

Délka promlčecích dob se stanoví obdobně jako v zákoníku práce (§ 123 a 124).

V návrhu se odkazuje na použití některých ustanovení zákoníku práce (§ 127); podle ustanovení § 11 odst. 1 se bude posuzovat zejména způsobilost občanů, kteří nejsou policisty, k právním úkonům. Na služební poměr se použije obdobně i ustanovení zákoníku práce upravující omezení nebo zbavení způsobilosti k právním úkonům (§ 12), zastoupení (§ 14 až 17), možnost přesunu dnů pracovního klidu v souvislosti se svátky na jiné dny (§ 94), poskytnutí dovolené při změně zaměstnání v průběhu téhož kalendářního roku (§ 110a), mateřskou dovolenou a přestávky ke kojení (§ 157 až 161), právní úkony (§ 241 až 245 odst. 1 až 3), zajištění práv a povinností (§ 246 až 248), přechod práv a povinností (§ 249 až 251), zánik práv a povinností (§ 252 až 260), doby pro uplatnění práv, počítání času a doručování (§ 265 až 266a), použití předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a výklad některých dalších pojmů (§ 273 a § 274 odst. 1).

K § 128 až 130:

Navrhuje se, aby změna služebního poměru příslušníků SNB, kteří budou zařazeni ke dni předcházejícímu účinnosti zákona v oboru působnosti federálního ministerstva vnitra nebo Vojenské kanceláře prezidenta ČSFR, na služební poměr k Federálnímu policejnímu sboru nebo k Policejnímu sboru ochrany prezidenta ČSFR, nastala přímo ze zákona (§ 128 odst. 1). Ze zákona se převádějí i hodnosti dosažené podle dosavadní zákonné úpravy.

Právní úkony a jejich účinky a nároky učiněné nebo vzniklé před účinností zákona se budou posuzovat ve stanovených případech podle dosavadních předpisů.

Finanční dopad

Celkový finanční dopad při přijetí předkládaného zákona nelze v současné době ani kvalifikovaně odhadnout, a to zejména s ohledem na neujasněnost početního stavu policejního sboru, míru fluktuace v návaznosti na přijetí tohoto zákona, výši služebních příjmů. Náklady budou hrazeny v rámci schváleného státního rozpočtu České a Slovenské Federativní Republiky.

 

V Praze dne 13. června 1991

Předseda vlády ČSFR:

ČALFA v. r.

Ministr vnitra ČSFR:

LANGOŠ v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP