FEDERÁLNÍ MINISTERSTVO VNITRA

Č. j.: KR-45/L-91

694

ZPRÁVA

o stavu bezpečnosti a boji proti kriminalitě v působnosti České a Slovenské Federativní Republiky v roce 1990 a v prvém čtvrtletí roku 1991

Předkládá:

Ing. Ján LANGOŠ

 

ministr vnitra ČSFR

Praha, červen 1991

 

ZPRÁVA

Ministra vnitra České a Slovenské Federativní Republiky

o stavu bezpečnosti a boji proti kriminalitě v působnosti ČSFR

ÚVOD

V září minulého roku vzala společná schůze sněmoven Federálního shromáždění na vědomí zprávu o bezpečnostní situaci v ČSFR. Usnesení FS, které bylo přijato v souvislosti s touto zprávou, uložilo řadu úkolů vládě a ministru vnitra ČSFR. Obšírná bilance plnění parlamentního usnesení pro oblast bezpečnosti byla přednesena na počátku května před výbory brannými a bezpečnostními Sněmovny lidu a Sněmovny národů, těžiště zprávy spočívalo v hodnocení legislativní oblasti a oblasti reorganizace struktury federálního ministerstva vnitra.

Nyní předkládaná zpráva není všeobecnou bilancí, nýbrž tématickým zhodnocením podílu federálního ministerstva vnitra na celkové péči a odpovědnosti státu za stav bezpečnosti a boje s kriminalitou na úrovni působnosti ČSFR.

x x x x x

Bezpečnostní situace v celé ČSFR byla v roce 1990, z hlediska stavu a vzrůstajícího počtu skutků registrované kriminality nesrovnatelná s kterýmkoliv předcházejícím obdobím. Negativní vývoj je zřetelný ve všech zásadních sledovaných ukazatelích i v 1. čtvrtletí 1991. Tento trend zasáhl rozhodně i hodnoty, ochraňované v rámci bezpečnostní působnosti federace.

Nesouměřitelnost tempa postupu v naplňování svobodného politického a hospodářského uspořádání otevřené společnosti, se zjevně pozvolnějším tempem vytváření politické a právní kultury, imunitních systémů společnosti. důvěry občanů ve stát a formování státu jako služby občanům, je prokazatelnou skutečností.

Tato nerovnovážnost se navenek projevuje strmějším růstem rušivého chování určitých skupin obyvatelstva v rozporu se základními požadavky právního řádu. přitahuje mezinárodní zastoupení zločinu a cizí moci v ČSFR, vystavuje otevřenou společnost střetu s extremními projevy skupin, které odmítají účast v sociální základně demokraticky uspořádaného ústavního zřízení.

Společnost se otevřela a musí se vyrovnat se vším, co z toho vyplývá.

S růstem jevů, ohrožujících bezpečnost osob, majetku a státu, s razantním růstem kriminality se nemůže vypořádat pouze policie, prokuratura a soudy. Rozhodující je zde obnovení obecného řádu věcí v občanské společnosti, důvěry v právo a stát. Tento řád je ucelený, počínaje čistotou ulic, přes státní systém daňové discipliny, až po zneškodňování teroristických skupin.

Na tomto celku, vytvářejícím skutečný stav bezpečnosti a pořádku, se podílíme všichni. Opravdoví hospodáři odpovídajícím zajištěním svého majetku, parlament vytvářením dobrých zákonů, pořadatelé veřejných akcí zajištěním pořádkové služby, soudy spravedlivým rozhodováním atd.

Bezpečnostní služby zasahují vždy, když odpovědnost za bezpečnost a pořádek svého vlastního nositele nemá, a vždy, když útokům nelze normálním úsilím vlastníků. institucí, či jiných subjektů zabránit.

K této denní běžné bezpečnostní péči jsou podle zákonů vymezujících působnost ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti, příslušné pouze a výhradně Slovenská republika a Česká republika a jejich exekutivním garantem jsou ministerstva vnitra těchto republik.

x x x x x

České a Slovenské Federativní Republice nepřísluší a tedy ani Federální shromáždění ani federální ministerstvo vnitra nemohou zákonnými ani jinými prostředky přímo ovlivňovat veřejný pořádek a onen nejběžnější a veřejností citlivě sledovaný stav bezpečnosti osob a majetku. Ministr vnitra ČSFR není v žádném ohledu nadřízen ani nadřazen republikovým policejním silám a nemá podle zákona ani koordinační oprávnění vůči nim.

Federální ministerstvo vnitra již nepřipravuje jednotící celostátní bezpečností koncepci a nesmí metodicky ovlivňovat ani jednotnou přípravu policistů.

Česká a Slovenská Federativní Republika, Federální shromáždění a tedy i federální vláda a federální ministerstvo vnitra mají plně v moci ovlivňovat a kontrolovat rozsáhlou část působnosti v oblasti vnitřního pořádku a bezpečnosti. jmenovitě a taxativně stanovenou v ústavě a v navazujících zákonech, za níž plně odpovídají.

Předkládaná zpráva nepřesáhne tento rigorózně stanovený díl náležející České a Slovenské Federativní Republice, Federálnímu shromáždění a federálnímu ministerstvu vnitra.

x x x x x

Bezpečnostní působnost federace je nejsilněji spojena s úkoly ochrany ústavního zřízení a bezpečnosti státu a se vším, co je nebo může být spojeno s vnějšími vlivy na bezpečnost osob a majetku - mezinárodním prvkem, s ochranou suverenity státní moci, jejích představitelů a státních hranic ČSFR.

Dislokace služeben a stupně řízení federálních bezpečnostních služeb se často vzhledem k jejich specifické působnosti, neodvozuje od územního členění státu. ale od úkolů, které tyto služby zabezpečují. Jejich činnost není ve většině případů tak zjevná jako činnost pořádkové policie, odlišuje se od ní obsahově, je velmi různorodá a rozmanitá, často se jedná o práci specialistů, expertů apod.

Bezpečnostní systém ČSFR, garantovaný z hlediska výkonu zejména federálním ministerstvem vnitra, náležel od začátku roku 1990 k těm, ve kterých se intenzivně uskutečňovala zásadní obsahová, strukturální a personální rekonstrukce. Tato skutečnost se nemohla neprojevit v porovnání s nepřiměřeným očekáváním špičkového zvládnutí nárůstu a komplikovanosti břemena ochranné funkce státu.

CENTRÁLA FEDERÁLNÍ POLICIE

Kriminalita spadající do působnosti federace úzce souvisí nejenom s celkovou bezpečnostní situací v ČSFR, ale také s bezpečnostní situací v celosvětovém měřítku. Zejména rychlý růst internacionalizace organizované trestné činnosti a terorismu významně ovlivňuje bezpečnostní klima v mnohých zemích.

Naznačené faktory bezpečnostní situace vstoupily do působnosti federálního bezpečnostního systému ze jména na úseku terorismu, trestné činnosti organizované ve spojení s cizinou, organizované trestné činnosti související s nedovolenou výrobou nebo držením drog, s pašováním, falšováním a pozměňováním peněz, známek a cenných papírů. Na tomto úseku působí zejména Centrála federální policie, která byla zřízena v listopadu loňského roku.

1. Boj s terorismem

V ČSFR byl terorismus chápán v minulosti především jako politický trestný čin. I když se teroristické případy objevovaly sporadicky, nelze je v současné ani v budoucí době podcenit. O nutnosti připravenosti na boj s terorismem nesvědčí pouze mezinárodní informace a zkušenosti, ale i vývoj bezpečnostní situace v. ČSFR v mezinárodních souvislostech. Známy jsou případy fyzického teroru, ke kterým došlo ve dnech 2. června 1990 V Praze na Staroměstském náměstí a 2. srpna 1990 rovněž v Praze na Hostivařské přehradě. Přijata byla řada opatření v souvislosti se situací v Perském zálivu, kdy existovalo pro ČSFR reálné nebezpečí útoků různých teroristických skupin. V této souvislosti byla činnost federální kriminální policie zaměřena zejména na rozpracování osob z arabského regionu. Celkem bylo registrováno 12 000 osob z nichž řada byla vyhoštěna. Na základě upozornění Interpolu byl zamezen vstup na území ČSFR osobám patřícím k teroristickým organizacím.

V problematice teroru bylo např. dále provedeno v součinnosti s kriminální policí SRN šetření ke krádeži součástek do samopalů zn. Škorpion a jejich ilegálního převozu do SRN. Opatření byla přijata k eliminaci anonymních výhružných telefonátů a písemností, kterých bylo v roce 1990 registrováno celkem 1 391 atd.

Boj proti terorismu zabezpečuje FMV všemi dostupnými silami a prostředky. Základ zásahové služby při plnění uvedené působnosti tvoří útvar FMV pro rychlé nasazení. V průběhu roku 1990 do současné doby bylo silami a prostředky útvaru FMV pro rychlé nasazení realizováno celkem 10 významných bezpečnostních akcí a větší množství jednotlivých zásahů. zahrnujících úkoly spojené se zabezpečením státních návštěv, zadržení nebezpečných ozbrojených pachatelů, potlačení vzpoury odsouzených, průzkumů včetně pyrotechnického ohledání v případech hrozby pumových atentátů až po přepravu vojáků sovětské armády - uprchlíků - z nebezpečného prostoru.

Resort FMV ve sledovaném období úspěšně řešil obsáhlý komplex opatření ke stabilizaci bezpečnostní situace v zemi, zejména v souvislosti s vypuknutím války v Perském zálivu. Výsledek těchto opatření je možné považovat za úspěch resortu. Preventivními opatřeními se podařilo zajistit ochranu objektů, kontrolu osob a vozidel v míře, která rozhodně přispěla k tomu, že se na území ČSFR nevyskytl, v souvislosti s těmito událostmi, ani jeden přímý teroristický útok.

2. Odhalování trestné činnosti organizované ve spojení s cizinou

Bezpečnostní situace v problematice organizované trestné činnosti ve spojení s cizinou není v hodnoceném období příznivá. Zvýšil se počet případů trestných činů zvláště majetkového charakteru. Zájem pachatelů se orientoval především na odcizování motorových vozidel zahraničního původu, ke škodě majitelů zejména z řad občanů SRN a Rakouska, které je prováděno nejen za účelem rozprodávání jejich jednotlivých agregátů, ale i pro vyvezení do zahraničí a jejich prodej v autobazarech. Ve větší míře byly realizovány případy pašování vozidel do Polska.

Ve zvýšeném počtu byly registrovány a realizovány případy krádeží starožitností a uměleckých děl a jejich pašování do zahraničí. V současné době je rozpracováno 22 závažných trestných činů, zejména vloupání do kostelů, galerií a klenotnictví. Exemplární je v tomto ohledu krádež Picasových obrazů ze sbírek Národní galerie.

Centrála federální policie byla o krádeži neprodleně informována a od samého začátku se její pracovníci, ve spolupráci s orgány ministerstva vnitra ČR, účastnili policejního šetření na místě činu. Po té byla bez odkladu vyhotovena potřebná dokumentace, vyhlášeno celostátní pátrání a provedeno opatření na státní hranici. Během několika hodin pracovníci Centrály federální policie také vyrozuměli cestou komunikačního systému INTERPOLu všechny její členské státy. Některým policiím byla následně předána i obrazová dokumentace.

V rámci působnosti FMV byly provedeny všechny nezbytné prvotní. a neodkladné úkony vedoucí k odhalení pachatele. Dále se intenzivně prověřují všechny poznatky a informace, které jsou zjištěny vlastní činností, nebo na základě výzvy a spolupráce se společností PINKENRTON. Poznatky a informace jsou prověřovány po dohodě společně s pracovníky republikových policejních útvarů. Stejně jsou pak prověřovány všechny stanovené vyšetřovací verze.

V loňském roce docházelo často k případům násilné a mravnostní delikvence ve spojení s cizinou. jejichž pachatelé byli ponejvíce občané Kuby. V oblasti mravnostní kriminality je rozpracován případ vývozu žen do zahraničí za účelem prostituce, krytý různými nabídkami na pracovní příležitosti v zahraničí. Dalším problémem řešeným na tomto úseku je organizovaná činnost tzv. uspávaček, které jsou zaměřeny zejména na oblast devizových cizinců.

Z hlediska organizované trestné činnosti spojené s pašováním se na jejím páchání nejvíce podíleli občané VSR, Polska a Jugoslávie. Tato trestná činnost byla nejčastěji páchána při individuálních cestách rozšiřujícího se turismu.

Na základě požadavků INTERPOLu bylo řešeno 250 požadavků souvisejících s trestnou činností našich občanů v zahraničí. Z těchto požadavků vyplývá, že vzrůstá organizovaná trestná činnost při výjezdu našich občanů do zahraničí.

Konkrétně se začíná vyskytovat trestná činnost na úseku zneužívání kreditních karet. podvodného lákání peněz pod záminkou jejich soustřeďování pro charitativní účely, počítačové pirátství a rozšiřování nezákonných kopií zvukových a obrazových nahrávek.

Přechod na tržní hospodářství nelze spojovat s neodstraněním hospodářské kriminality, to jí pouze jen vtiskne nové formy. Zejména půjde o trestné činy, jímž bude společné zneužití důvěry nezbytné pro fungování hospodářského života a poškozující nebo ohrožující hospodářský pořádek. Připravuje se řešení tzv. hospodářských podvodů, deliktů proti hospodářské soutěži, porušování hospodářské věrnosti, porušování předpisů o hospodářském pořádku, tzv. insolventních deliktů a deliktů namířené proti trhu s pracovními silami. Aktuálnost a nutnost řešení hospodářských trestných činů je umocněna i tím, že celá hospodářská soustava ČSFR bude po určitou dobu snadno zranitelná. Lze očekávat i korupci veřejných a dokonce i vládních úředníků, zneužívání odborových svazů apod. Projektují se opatření proti četnějšímu výskytu ozbrojených přepadení peněžních institucí mezinárodně organizovanými zločinci. Podle zahraničních informací lze očekávat organizovanou zločinnost i ve stavebním průmyslu.

3. Odhalování drogové kriminality

Bezpečnostní situace ovlivňovaná organizovanou trestnou činností související s nedovolenou výrobou, držením a rozšiřováním drog byla v ČSFR v roce 1990 relativně stabilizována, ovšem v roce 1991 se již podstatně změnila. Nevyplývá to sice z evidované trestné činnosti, ale z analýzy, vycházející z celkového trendu kriminality, z odhadu působení mezinárodních a dalších podmínek této trestné činnosti.

V roce 1990 na následky intoxikace zemřelo v ČSFR 39 osob. Celkem bylo spácháno 508 deliktů souvisejících s drogami. Oprávněně se domníváme, že uvedené statistické údaje nejsou objektivní a že na tomto úseku je vysoká latentnost zločinnosti.

Nejčastěji jsou zatím podle dostupných informací zneužívány v ČSFR omamné a psychotropní látky domácí výroby, resp. průmyslové nebo farmaceutické přípravky tuzemské provenience. Drogy zahraničního původu jsou zajišťovány pouze ojediněle a převážně se jednalo o tranzit do jiných zemí. Například byla zadržena zásilka obsahující 10,28 kg heroinu, kterou provázeli 2 čs. občané. V součinnosti s policií SRN byla zadržena zásilka obsahující 10 kg heroinu, který provázel další čs. občan. Ve spolupráci se švýcarskou, rakouskou, německou a italskou policií byl našimi orgány zadržen velký mezinárodní pašerák narkotik, občan Jugoslávie. Pro potřeby policie Švýcarska byli zadrženi 2 mezinárodní pašeráci narkotik, opět občané Jugoslávie, na které byl vydán mezinárodní zatykač. V řešení je případ nedovoleného pašování kokainu z Kolumbie přes Prahu do Londýna.

V důsledku výhodné geografické polohy se stalo Československo zemí, přes kterou se vozí naprostá většina drog ve směru Východ - Západ. Stát na této trase - Turecko, Bulharsko, Jugoslávie, Rumunsko, Maďarsko, Rakousko, Německo, Československo, případně některé jižní nebo další státy - se navzájem sdružují a vzájemně spolu komunikují, pořádají každoročně odborná jednání. Poslední se uskutečnilo v letošním roce v Itálii, jejím účastníkem již bylo i Československo. Tyto státy tvoří systém policejních pracovišť sdružených zejména za účelem operativního předávání informací o dopravcích, pohybujících se ve směru, který je v policejním žargonu označen jako "Balkánská cesta". Jde o vytvoření filtru přepravy drog z Blízkého východu, případně i zemí "Zlatého trojúhelníku" (Laos, Barma, Thajsko) zejména do západní Evropy. V červnu tohoto roku se chystá školení policejních odborníků zemí "Balkánské trasy" v gesci československé Centrály federální policie za účasti, finanční a lektorské pomoci Správy boje proti drogám (DEA) při ministerstvu spravedlnosti USA. Mezi Centrálou federální policie a DEA je připravována dohoda o účinné spolupráci při odvrácení a potírání kriminality spojené s nedovolenou výrobou, držením a rozšiřováním drog. Každodenní úzká a operativní spolupráce mezi policiemi na "Balkánské cestě" je mimořádně významná pro realizaci účinné metody tzv. "kontrolované dodávky" (kontrola pohybu vypravované zásilky s cílem odhalení distributorské sítě), jež je v boji s drogovou kriminalitou nenahraditelná. V uvedeném kontextu nelze vyloučit, že mezinárodní narkomafie bude ještě intenzivněji využívat území ČSFR nejen k tranzitu, ale i k odbytu drog.

Strategie státu musí do budoucna v "drogové problematice" sledovat zejména cestu podpory vzniku a činnosti humanitárních občanských aktivit péče o osoby závislé na drogách. Policejní činnost bude sledovat zásadně jen zamezování transportu a distribuce drog a jejich kriminální souvislosti.

Federální ministerstvo vnitra postupně vytváří systémové podmínky pro zapojování čs. bezpečnostních orgánů do mezinárodního boje proti nezákonnému obchodu s drogami a psychotropními látkami. Byla zahájena rozsáhlá bilaterální smluvní aktivita. V oblasti multilaterálních kontaktů došlo k obnovení členství ČSFR v Interpolu, federální ministerstvo vnitra se podílí na úsilí evropských zemí v boji proti nezákonnému obchodu s drogami, jak ji představuje HONLEA (spolupráce vedoucích pracovníků západních agentur boje proti drogám) a tzv. Pompidouova skupina (příslušné iniciativy v rámci evropské integrace).

4. Falšování peněz

V roce 1990 byl zaznamenán co do množství pokles zaregistrovaného výskytu padělků čs. peněz. V jeho průběhu jich bylo na území ČSFR zajištěno přes 200. Nejvíce z nich bylo bankovek v hodnotě 1.000.- Kčs. Dle hodnotících kriterií náležely k nebezpečným. Ostatní padělky vzhledem ke své nízké úrovni provedení nepředstavovaly pro hotovostní oběh vážnější nebezpečí.

Na rozdíl od vývoje zajištěných padělků čs. peněz byl zaznamenán, stejně jako v posledních letech, další nárůst množství padělků valut zjištěných v oběhu v ČSFR. V roce 1990 bylo v ČSFR zajištěno ve více než 600 případech téměř 1100 padělků valut, nejčastěji v hodnotě 100, - USD. Po nich následovala falza dalších měn ekonomicky vyspělých států Západní Evropy (ITL, DEM, FRF). Všechny padělky valut, zajištěné v roce 1990, byly vyrobeny v zahraničí a představovaly částku 2,42 mil. devizových korun, tj. zvýšení proti roku 1989 o 1,7 mil. V ČSFR byly distribuovány cizími státními příslušníky, zejména občany Jugoslávie, Itálie a některých arabských států.

Charakteristickým rysem této trestné činnosti se stal především její mezinárodní rozsah a využívání nejmodernějších druhů reprodukčních a tiskových zařízení.

Při rozpracovávání případu falsifikátů 100 US dolarových bankovek s kriminální policií v Mnichově byla odhalena síť distributorů i na území ČSFR a padělatelská dílna v Mnichově. Dále byla při rozpracování signálů o machinacích se stíracími losy akce MILION zjištěna řada závažných nedostatků ve výrobě losů u zahraničního výrobce a po provedení preventivních opatření na ministerstvu financí byly pořadateli loterie předány podklady k získání finanční garance ve výši 6 milionů GBP od zahraničního výrobce.

Prokazuje se, že mezinárodní gangy, zabývající se výrobou a distribucí falzifikátů, se již snaží vybudovat v ČSFR síť distributorů. Vývoj vnitroekonomické situace v ČSFR dává rovněž předpoklad, že distribuce padělků valut v ČSFR bude nadále kvantitativně stoupat. Dovoz kvalitní reprodukční techniky do ČSFR bude nepochybně provokovat i k vyhotovení reprodukcí čs. peněz a valut domácími pachateli.

V porovnávání s informačním systémem vedeným též u Státní banky československé je možné konstatovat, že výskyt padělků v ČSFR v roce 1990 byl podchycen stoprocentně.

Bezpečnostní situace na úseku trestné činnosti související s pozměňováním známek není v ČSFR doposud dostatečně zmapována, jelikož této problematice nebyla doposud věnována náležitá pozornost. Z oficiálně udržovaných kontaktů však nebyly zjištěny poznatky k oběhu padělaného filatelistického materiálu.

Obdobná situace je na úseku trestné činnosti související s pozměňováním cenných papírů. V nedávné době bylo získáno od zahraničních policejních pracovišť několik informací o odcizení a jiném zneužití úvěrových karet různých světových bank. K těmto informacím byla operativně prováděna opatření spočívající v neprodlené informovanosti odborného pracoviště Ústředí SBČS, které vlastními informačními prostředky dále zajišťovalo upozornění na možnost zneužití těchto úvěrových karet u čs. organizací, oprávněných jejich inkasem. Je pravděpodobné, že se v ČSFR objeví další formy trestné činnosti, související s pozměňováním cenných papírů.

Obě výše uvedené problematiky jsou vzhledem k novým zahraničně politickým podmínkám, uvolněnému mezinárodnímu cestovnímu ruchu a nově budovaným ekonomickým vztahům velice aktuální. Zvláštní pozornost však, vzhledem ke společenské nebezpečnosti jednání, je nyní věnována trestné činnosti související s pozměňováním cenných papírů. FMV připravuje urychlené uspořádání funkčního a nenáročného systému, který by umožňoval uvedenou problematiku řešit obdobným způsobem, jaký se osvědčil v systému boje s padělateli peněz.

5. Praní "špinavých peněz"

Zahraniční partneři naléhavě upozorňují čs. orgány na problematiku tzv. praní špinavých peněz. Tyto peníze vznikají zejména z nezákonného obchodu s drogami a zbraněmi a v souvislosti s prostitucí. Organizovaná kriminalita se, mj., vyznačuje tím, že má vlastní vnitřní finanční systém. Jedním z jejích hlavních motivů je právě získání peněz a jejich následná realizace dalším investováním.

Z uvedeného důvodu bylo policejními odborníky ve světě jednoznačně konstatováno, že možnost sledování pohybu financí a kontrola rigorózního daňového systému je jedna z nejefektivnějších forem odhalování organizované kriminality nejhrubšího zrna. Velice efektivní je konfiskace majetku získaného nezákonnou činností a dále tzv. zmrazení finančních prostředků, tj. znemožnění jejich pohybu, převodu, či jiné manipulace v případech, kdy je důvodné podezření, že se jedná o nečisté finance. Finance jsou pro organizovanou kriminalitu hybnou silou, bez které se struktura rozpadá a pozbývá tak organizovanosti, a tudíž i nebezpečnosti.

Vyspělé země světa běžně disponují policejními pracovišti zabývajícími se touto problematikou. Policie těsně spolupracuje s bankami a jinými finančními institucemi, sledujícími daňové odvody a vytypované finanční operace. Na základě odhalovaných příznaků může policie chránit společnost před latentní a vysoce škodlivou trestnou činností.

Zavedení této praxe však vyžaduje v ČSFR potřebnou zákonnou úpravu umožňující náležitý postup, a to jednak pro bankovní a finanční manipulace a daňový systém, a dále zákonnou úpravu pro umožnění efektivní policejní ingerence.

S ohledem na neexistenci zmíněných podmínek v době zřizování Centrály federální policie, nebylo podobné pracoviště v jejím rámci dosud zřízeno. Centrále federální policie bylo uloženo průběžně sledovat účelnost své struktury a v této souvislosti bude stávající organizační struktura rozšířena o potřebné pracoviště.

6. Celostátní pátrání

Služba, zalištovaná federálním ministerstvem vnitra na úseku vyhlašování celostátního pátrání, představuje realizaci souboru opatření v oblasti pátrání po osobách, věcech, a po totožnosti neznámých mrtvol a kosterních nálezů. Současně je zajišťována extradice osob, zadržených mimo území ČSFR.

V roce 1990 bylo vyhlášeno celkem 768 celostátních pátrání, po hledaných a pohřešovaných osobách a bylo vypátráno 454 osob. Dále bylo v roce 1990 vyhlášeno 24 celostátních pátrání po neznámých mrtvolách.

V I. čtvrtletí 1990 bylo vyhlášeno 591 celostátních pátrání a 98 bylo vypátráno. Celostátních pátrání po neznámých mrtvolách bylo vyhlášeno celkem 22. Je zde patrný značný nárůst související s růstem kriminality a možností bezvízového styku se státy Evropy. Značný nárůst činnosti v této problematice souvisí i s požadavky INTERPOLu na pátrání po 800 osobách.

V letošním roce bylo též vyhlášeno celkem 1 200 celostátních pátrání po odcizených vozidlech, kterých je evidováno již téměř 14 000. Dále 420 celostátních pátrání po odcizených věcech, zejména uměleckých a starožitných předmětech, a 120 pátrání po zbraních, kterých je evidováno celkem 6 500.

Celkově je možno předpokládat další nárůst požadavků na celostátní pátrání jak ze strany útvarů kriminální služby, tak i INTERPOLu. Protože navázáním spolupráce s mnoha zeměmi a vstupem ČSFR do INTERPOLu nabývá pátrání nadnárodní charakter, je maximální pozornost věnována urychlenému řešení pružnějšího systému převzetí nebo předání zadržených osob, převzetí nebo identifikace věcí. V této souvislosti je třeba počítat i s vyššími požadavky na síly a prostředky, s cílem zvýšit podíl pátrání v boji proti stále narůstající zločinnosti.

Na objednávku kompetentních policejních orgánů federace i republik pracuje servis - Federální pátrací služba. Za vyhodnocené období provedla služba celkem kolem 1 000 pátracích akcí, např.

343 akcí pro Federální informační službu,

200 akcí pro Centrálu federální policie,

58 akcí pro Kriminální službu MV SR atd.

Z 429 akcí k dokumentování činnosti tzv. kriminálně závadových osob, bylo nejméně 20 akcí bezprostředně zakončeno zadržením pachatelů a jejich odevzdáním orgánům činným v trestním řízení.

Specifickou činností v této oblasti je pátrání po osobách hledaných Interpolem. Například tak byl zadržen po pěti dnech pátrání rakouský občan, na kterého byl v Rakousku vydán zatykač pro podezření z dvojnásobné vraždy a rozsáhlé majetkové trestné činnosti. Služba zadokumentovala již přes 80 osob zabývajících se tranzitem drog přes naše území. Tato akce je konzultována s britskou policií. Z ostatní činnosti Pátrací služby FMV zaslouží největší pozornost rozsáhlá akce v době krize v Perském zálivu, kdy Pátrací služba FMV měla po celou dobu nepřetržitě pod kontrolou vybrané osoby z arabského regionu, z hlediska prevence možné teroristické činnosti na území ČSFR.

Teprve na základě novelizace trestního řádu, kterou byly stanoveny legální podmínky telefonního odposlechu, zahájil činnost útvar zvláštních technických služeb. Technické zabezpečení odposlechu bylo uskutečněno ve 153 případech vyžádaných podle zákona. Vždy se jednalo o nasazení v mimořádně závažných případech kriminální povahy. Radiovou kontrolou byla získána řada cenných informací o využívání radiových sítí k páchání trestné činnosti. Šlo o oblast hospodářskou a oblast státního tajemství.

Úsek technické ochrany se však v uplynulém období zaměřil zejména na vyhledávání a demontáž nezákonných odposlechů, instalovaných bývalou StB. Celkem bylo prověřeno 197 objektů na území ČSFR, z nichž ve 124 objektech byl odposlech odstraněn.

7. Expertizy

Do působnosti FMV patří i výkon speciální expertizní činnosti. Tuto činnost, která má podstatný vliv na řešení kriminality, zabezpečuje Kriminalistický ústav. V roce 1990 bylo reagováno celkem na 9 934 dožádání. V prvním čtvrtletí 1991 bylo vyžádáno již 2 320 expertiz. S touto činností souvisí i nutnost provádět aplikovaný výzkum v oblasti kriminalistické techniky, taktiky a metodiky. Na úseku kriminalistických metod se zaměříme na nové formy trestné činnosti, metody a prostředky jejich odhalování, vyšetřování a předcházení. Pokračovat budou výzkumy metod psychologického portrétu neznámého pachatele a na základě zahraničních zkušeností zahájíme výzkum případných možností aplikace technické kybernetiky v kriminalistice.

Efektivnost boje proti kriminalitě je rovněž ovlivňována vedením určených celostátních evidencí a statistik. V roce 1990 bylo zpracováno celkem 1 mil. dat do kriminalistické evidence.

8. Organizační výstavba Centrály federální policie

Organizační výstavba Centrály federální policie se odvíjí od nové právní úpravy. Tato úprava již neumožňuje řídit a koordinovat činnost policejních orgánů a útvarů republik, jak tomu bylo v době platnosti kompetenčního zákona č. 128/1970 Sb. FMV proto realizuje projekt věcného a personálního zabezpečení bezpečnostních úkolů v působnosti ČSFR, jak vyplývají z kompetenčního zákona č. 384/1990 Sb. Jde o budování vlastních pracovišť CFP, rozmístěných po celém území ČSFR. Tato pracoviště - expozitury Centrály federální policie - se již postupně zřizují zejména v bývalých krajských městech a v dalších vytypovaných místech a směrech. Činnost pracovníků expozitur nebude omezena teritoriem, ale skutečnými potřebami řešení daného typu kriminality. Toto plošné rozmístění pracovníků Centrály federální policie spočívá v přiblížení sídla detektivních pracovišť a pracovišť expozitur k místům koncentrace dané kriminality. Zároveň umožňuje toto rozmístění operativní pohyb pracovníků v souvislosti s předpokládaným výskytem dané kriminality. Na expoziturách budou pracovat specialisté zejména na úsecích proti drogám, teroru, padělání peněz a další závažné kriminalitě s mezinárodním prvkem. Expozitury tedy budou základním a nenahraditelným článkem policie při boji proti kriminalitě v působnosti FMV a zároveň článkem FMV, vykonávajícím službu občanům.

OCHRANA STÁTNÍ HRANICE ČSFR

Ve zcela nových podmínkách zabezpečovalo federální ministerstvo vnitra ochranu státní hranice. Funkce totální politické a ideologické separace byla nahrazena smysluplnými funkcemi ochrany. Vedle zřejmého vyjádření státní suverenity ČSFR je to ochrana ekonomická a obecně bezpečnostní. Ochrana nesmí klesnout na úroveň slabého článku, neboť by se tím vytvořil předpoklad pro zesílené pronikání nebezpečných forem organizovaného a mezinárodního zločinu i další komplikace pro ochranu zájmů ČSFR.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP