Rozsah osvobození dalších příjmů vychází z doposud platné úpravy s tím, že se nově váže osvobození u příjmů z prodeje cenných papírů a nemovitostí na časovou lhůtu obdobně jako v cizině.

Daňové osvobození se nevztahuje na příjmy diplomatů, konsulů, pracovníků diplomatických zastoupení a konsulárních úřadů a jiných exteritoriálních osob z výdělečných činností; tyto příjmy nejsou od zdanění osvobozeny ani podle Vídeňských úmluv o diplomatických a konsulárních stycích (vyhlášky č. 157/1964 Sb. a č. 32/1969 Sb.).

K § 5

Do základu daně se zahrnují příjmy dosažené v kalendářním roce, pokud jsou předmětem daně, nejsou od zdanění osvobozeny a nevybírá se z nich srážková daň paušální sazbou (§ 12). Do jednoho základu daně se včítají příjmy poplatníka z různých zdrojů, např. z podnikatelské činnosti, ze zemědělské výroby, za znalecké posudky pro občany, za pronájem bytu atd.

Do základu daně se v zásadě včítají příjmy snížené o výdaje vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení (§ 9). Přihlíží se k příjmům a výdajům, které byly uskutečněny v kalendářním roce, za který se daň vyměřuje; k pohledávkám a zásobám na počátku roku se nepřihlíží. Vede-li však poplatník o své činnosti podvojné účetnictví podle obecně závazných předpisů, zjistí se základ daně z tohoto účetnictví.

Podnikatelé, kteří budou zapsáni v podnikovém rejstříku a budou ze zisku platit důchodovou daň, budou platit daň z příjmů obyvatelstva jen z té částky, kterou použijí pro vlastní spotřebu (nikoliv na rozvoj podnikání, na odměny pracovníkům z výsledku hospodaření apod.). Jde jak o částky, které takto podnikatel použije z rozdělení zisku po zdanění důchodovou daní, tak i o částky své tzv. podnikatelské odměny zahrnuté do nákladů pro stanovení důchodové daně v maximální výši 10 tis. Kčs měsíčně.

Budou-li manželé vykonávat výdělečnou činnost společně jako hlavní zaměstnání (i když např. jeden z manželů bude provozovatelem činnosti a druhý mu bude vypomáhat), zjistí se rozdíl mezi příjmy a výdaji z takto vykonávané činnosti a za příjem (základ daně) každého z manželů se bude považovat polovina. Tím se mimo jiné zmírní progrese zdanění, avšak oba manželé budou pojištěni a budou platit příspěvek (pojistné) na své nemocenské a sociální zabezpečení.

V ostatních případech (např. u obou manželů půjde o vedlejší zaměstnání nebo u jednoho půjde o hlavní a u druhého o vedlejší zaměstnání), lze společný příjem snížený o výdaje z výdělečné činnosti dělit jen nejméně 70% na jednoho z manželů a nejvýše 30% na vypomáhajícího druhého z manželů. V zásadě jde o situaci, jako by jednomu z manželů, který je provozovatelem činnosti, druhý za odměnu vypomáhal.

K § 6

Vymezení příjmů ze zemědělské výroby vychází ze zákona č. 172/1988 Sb., o zemědělské dani. Dani podrobený příjem ze zemědělské výroby zahrnovaný do celkového ročního základu daně poplatníka se určí buď jako rozdíl mezi příjmy a výdaji nebo na principu průměrné normy výnosnosti.

K § 7

Dani podrobený příjem je definován v zásadě shodně jako rozdíl mezi příjmy a výdaji jak při soukromém podnikání občanů podle příslušného zákona, tak i při jiných výdělečných činnostech soustavně provozovaných.

K § 8

Jde jednak o jednorázové a nahodilé příjmy bez znaku soustavnosti výdělečné činnosti a dále o příjmy, k jejichž dosažení poplatník nepřispěl osobním pracovním vkladem.

I když může jít o příjmy za použití vlastního zařízení, stroje, auta apod., k amortizaci takového zařízení se nepřihlédne (vyjma použití procentní sazby z příjmu na výdaje podle § 9 odst. 4, v nichž podle povahy je k amortizaci přihlédnuto).

K § 9

Výdaje vynaložené na dosažení a zajištění příjmu a výdaje na udržení příjmu se od příjmu pro stanovení dani podrobené části z příjmu odečtou buď ve skutečné výši (prokázané výdaje) anebo procentem z příjmu diferencovaně podle druhu příjmů, což je praktické např. u poplatníků provozujících zemědělskou výrobu, při pronájmu nemovitostí, přechodném ubytování a podnájmu a provozuje-li poplatník výdělečné činnosti v menším rozsahu.

Aby po vydání zákona nebylo nutno vydávat různé metodické návody a postupy a sám poplatník bezpečně věděl, zda a která vynaložená částka je výdajem snižujícím dosažený příjem před zdaněním, obsahuje zákon ustanovení o tom, které částky, u nichž by mohlo dojít ke sporu, se za výdaj odčitatelný od příjmu považují a které výdajem na dosažení a zajištění příjmu nejsou.

Odpisy základních prostředků budou odečítány od dosaženého příjmu způsobem a ve výši podle obecně závazného předpisu pro odpisování základních prostředků; od 1. 1. 1991 se předpokládá nová úprava odepisování základních prostředků.

V přechodných a závěrečných ustanoveních zákona se umožňuje zrychlené odepisování základních prostředků za rok 1990.

K § 10

Základ daně je podle předchozích ustanovení v zásadě definován jako rozdíl mezi příjmy a výdaji.

Před vlastním výpočtem daně se od základu daně dále odečtou položky mající charakter daněprostého minima, které je diferencováno podle toho, zda příjmy podléhající dani z příjmů obyvatelstva jsou hlavním zdrojem příjmu poplatníka či nikoli a dále s přihlédnutím k sociálním aspektům.

V rámci sociálních prvků se zohledňuje péče o dítě (v zásadě stejně jako u poplatníků daně ze mzdy bez ohledu, zda jde o jedno či více dětí v přímé péči), placení výživného na děti, vlastní invalidita poplatníka a okolnost, je-li manželka poplatníka bez vlastního příjmu, popř. má-li vlastní příjem jen do 1 000,- Kčs měsíčně (např. minimální důchod ze sociálního zabezpečení).

K § 11

Sazba daně je stanovena klouzavě progresivní se širokými pásmy progrese tak, aby se v nejvyšších příjmových pásmech přibližovala úrovni důchodové daně placené organizacemi ze zisku.

V dani není zahrnuto pojistné poplatníka na své nemocenské a důchodové zabezpečení, které bude platit samostatně podle předpisů o sociálním zabezpečení.

K § 12

Pro vybrané druhy příjmů se daň stanoví jednotným procentem z příjmu, bez ohledu, zda a jak vysoké jiné příjmy podléhající dani poplatník pobírá. Subjekt poskytující tyto příjmy vybere daň srážkou z příjmu (§ 21). Tím se zamezí i daňové administrativě v případech, že by tyto příjmy byly zdaňovány s ostatními příjmy poplatníka na podkladě daňového přiznání a zajistí se, aby daň bylo vůbec možno vybrat.

Sazby jsou stanoveny obdobně jako u důchodové daně vybírané srážkou.

K § 13

Možnost stanovit daň paušální částkou se přejímá z dosavadní úpravy pro případy, kdy daňová správa může objektivně odhadnout předem předpokládanou výši zdanitelného příjmu.

K § 14

Úleva na pracovníky se změněnou pracovní schopností, které bude poplatník zaměstnávat, se stanoví obdobně jako u důchodové daně s cílem podpořit vytváření pracovních příležitostí pro tyto osoby.

Kromě toho se navrhuje zmocnění pro správce daně k povolování úlev poplatníkům, kteří pobírají invalidní důchod a vykonávají činnost bez zaměstnanců nebo nejvýše s jedním pracovníkem. Úplné osvobození je pak možno přiznat nevidomým nebo občanům s těžkými ortopedickými vadami. Cílem je i daněmi podporovat zapojení těchto lidí do hospodářského života.

K § 15 a 16

Povinnost uložená poplatníkovi oznamovat správci daně zahájení nebo ukončení činnosti a pobírání příjmů podrobených dani slouží k evidenci poplatníků a k jejich zdanění. Tato povinnost se nevztahuje na poplatníky, kteří mají jen jednorázové příjmy a dále na poplatníky, kteří jsou registrováni a o nichž má správce daně přehled zasláním opisu rozhodnutí o registraci.

Zdaňovacím obdobím bude i nadále kalendářní rok.

K § 17

Lhůta k podání přiznání k dani se přesouvá z dosavadního 31. ledna na 15. února, takže poplatník bude mít dostatečně dlouhou dobu k správnému vyhotovení přiznání za uplynulé zdaňovací období. Přitom se správci daně umožňuje, aby v jednotlivých odůvodněných případech mohl lhůtu k podání přiznání prodloužit. Přiznání nepodává poplatník, jemuž byla daň stanovena paušální částkou během zdaňovacího období a dále z příjmů, z nichž byla daň vypořádána srážkou.

K § 18

Navržený způsob zaokrouhlování základu daně, daně, záloh na daň a penále zjednodušuje daňové řízení a je výhodné jak pro poplatníka, tak pro správce daně.

K § 19

Navrhovaným ustanovením o nevyměřování daně do 100 Kčs nebude značná část drobných poplatníků tuto daň platit a odpadne tak administrativa spojená s vyměřováním a placením drobných částek daně. V zájmu administrativního zjednodušení se pro poplatníky, kteří mají výhradně příjem ze zemědělské výroby, zachovává dosavadní způsob vyrozumívání poplatníků o vyměření daně formou hromadného předpisného seznamu.

K § 20

Způsob placení záloh na daň pro poplatníky, kteří mají příjem ze zemědělské výroby, je stanoven odchylně od placení záloh na daň ostatními poplatníky, a to s ohledem na průběh příjmů během roku.

Zvyšuje se hranice, do které se neplatí zálohy na daň z dosavadních 100 Kčs a 300 Kčs na 2 000 Kčs a daň do této hranice zaplatí poplatníci po uplynutí roku do lhůty pro podání přiznání.

K § 21 a 22

V tomto ustanovení se stanoví povinnosti pro fyzické nebo právnické osoby, které sráží daň z úhrad vyplácených poplatníkovi. Jde o způsob, který je již uplatňován podle zákona o důchodové dani a jeho smyslem je zjednodušeným způsobem zajistit zaplacení daně.

K § 23

Placení penále se nestanoví toliko jednorázově ke lhůtám splatnosti jako dosud, ale stanoví se za každý měsíc a tím se zvýrazňuje postih za neplacení daně nebo záloh na daň do lhůty splatnosti. Formou penále až do 100% rozdílu daně se navrhuje postihovat poplatníky, kteří v přiznání neuvedli všechny příjmy podléhající dani nebo uplatni li výdaje, které neodpovídaly skutečnosti. V zájmu administrativního zjednodušení stanoví se hranice 100 Kčs, do které se penále nebude předepisovat a která již byla stanovena v zákoně o zemědělské dani. Dále se správce daně zmocňuje, aby při překročení lhůty splatnosti do 10 dnů mohl penále prominout.

K § 24

Uložení záznamní povinnosti je opatřením, na základě kterého si správce daně zajišťuje podklady pro správné stanovení daňové povinnosti.

K § 25

Pro řízení platí jednak vyhláška č. 16/1952 Sb., o řízení ve věcech daní a poplatků a zákon č. 71/1967 Sb. (správní řád). Vzhledem k tomu, že vyhláška č. 16/1962 Sb., upravuje i kontrolu daně, nezná navrhovaný zákon specielní ustanovení o kontrole.

K § 26

V navrhovaném ustanovení se kombinuje institut promlčení se zánikem práva daň vyměřit a vymáhat. Obdobné ustanovení je i v zákonech o zemědělské dani, o odvodech do státního rozpočtu a o důchodové dani.

K § 27

Vzhledem k potřebě reagovat na hospodářský a společenský vývoj zmocňuje se vláda České a Slovenské Federativní Republiky a vlády republik, jakož i ministerstva financí, cen a mezd republik k úpravám v oboru daně z příjmů obyvatelstva tak, aby provádění navrhovaného zákona bylo pružné a mohlo reagovat na vývoj v oboru soukromého podnikání i na související opatření.

K § 28

Osvobození od daně přiznané podle dosavadních zákonů pozbývají platnosti dnem účinnosti navrhovaného zákona, s výjimkou osvobození příjmu z provozu malých vodních elektráren, u nichž dosud neuplynula desetiletá lhůta, na kterou bylo osvobození přiznáno.

V případě malých vodních elektráren, které budou uvedeny do provozu po nabytí účinnosti tohoto zákona, může poplatník provést za rok 1990 odpis do 10% pořizovací hodnoty stavební části malé vodní elektrárny (od 1. 1. 1991 se předpokládá nová obecná úprava odepisování základních prostředků). Zrychlení odepisování by v zásadě nahradilo dosavadní daňové osvobození vycházející z podmínek dosavadního zdanění, v němž se odpisy jako částky snižující zdanitelný příjem vůbec neuznávají.

Od daně se nově osvobozuje příjem z budov, z nichž se vyměřuje domovní daň podle nájemného a ceny užívání ve výši 45% nebo 50%, a to po dobu uplatňování těchto sazeb. Jde o přechodné opatření do vydání novel nebo nových zákonů národních rad o domovní dani.

Možnost urychleného odepisování základních prostředků mimo budovy a stavby je významnou daňovou podporou pro rozvoj podnikatelské činnosti. Možnost urychleného odepisování je stanovena pro rok 1990; obecně bude tato možnost řešena v nové úpravě o odepisování základních prostředků od 1. 1. 1991.

K § 29 a 30

Zákon nabude účinnosti dnem vyhlášení a použije se poprvé pro vyměření daně z příjmů obyvatelstva za rok 1990.

V zákoně jsou taxativně uvedeny všechny obecně závazné právní předpisy, které se k datu jeho účinnosti ruší.

V Praze dne 17. dubna 1990

Předseda vlády ČSFR:

Ministr financí ČSFR:

 

Příloha

Orientační propočet navrhovaného daňového zatížení příjmů

Roční příjem snížený o výdaje a odpisy bez snížení o průměrné pojistné (před zaplacením pojist. x))

xx) Poplatník

Roční příjem snížený o výd. a odpisy (v příp. A a B i o prům. pojistné, v příp. C o minimální pojistné x))

Roční příjem snížený navíc o nezdanitel. částky z příjmu podle § 10

Daň

% z příjmu ve sloupci

Daň + pojistné x)

% z příjmu ve sloupci a

a

b

a

 

b

c

d

 

 

 

 

10 000

A

7 500,-

0

0

0

0

2 500,-

25

B

7 500,-

0

0

0

0

2 500,-

25

C

8 800,-

2 800,-

420,-

4,2

4,8

1 620,-

16,2

30 000

A

22 500,-

10 500,-

1 575,-

5,25

7

9 075,-

30,25

B

22 500,-

0

0

0

0

7 500,-

25

C

28 800,-

22 800,-

3 420,-

1,4

11,9

4 620,-

15,4

60 000

A

45 000,-

33 000,-

4 950,-

8,25

11

19 950,-

33,25

B

45 000,-

21 000,-

3 150,-

5,25

7

18 150,-

30,25

C

58 800,-

52 800,-

7 920,-

13,2

13,4

9 120,-

15,2

100 000

A

75 000,-

63 000,-

9 750,-

9,75

13

34 750,-

34,75

B

75 000,-

51 000,-

7 650,-

7,65

10,2

32 650,-

32,65

C

98 800,-

92 800,-

17 200,-

17,2

17,4

18 400,-

18,4

200 000

A

170 000,-

158 000,-

33 500,-

16,75

19,7

63 500,-

31,75

B

170 000,-

146 000,-

30 500,-

15,25

17,94

60 500,-

30,25

C

198 800,-

192 800,-

43 480,-

21,7

21,9

44 680,-

22,3

500 000

A

470 000,-

458 000,-

136 300,-

27,26

29,0

166 300,-

33,26

B

470 000,-

446 000,-

132 100,-

26,42

28,11

162 100,-

32,42

C

498 800,-

492 800,-

148 480,-

29,70

29,77

149 680,-

29,93

1 000 000

A

970 000,-

958 000,-

353 100,-

35,31

36,40

383 100,-

38,31

B

970 000,-

946 000,-

347 700,-

34,77

35,84

377 700,-

37,77

C

998 800,-

992 800,-

368 760,-

36,88

36,92

369 960,-

36,96

 

x) Návrh FMPSV pro přechodné období předpokládá, že poplatník si vyměřovací základ pro pojistné nemocenského a sociálního zabezpečení sám zvolí v rozpětí od 4 800,- Kčs do 120 000,- Kčs ročně a při sazbě pojistného 25% bude pojistné činit nejméně 1 200,- Kčs a nejvíce 30 000,- Kčs ročně - výše uvedené propočty vycházejí z předpokladu, že poplatník zaplatí pojistné ve výši 25% z příjmu sníženého o výdaje a odpisy, nejvýše 30 000,- Kčs ročně; jde-li o vedlejší zaměstnání, jen 1 200,- Kčs.

xx)

A - poplatník vykonává podnikatelskou činnost jako své hlavní zaměstnání, děti nevyživuje

B - poplatník vykonává podnikatelskou činnost jako své hlavní zaměstnání a vyživuje děti a manželku v domácnosti

C - poplatník vykonává podnikatelskou činnost jako vedlejší zaměstnání, platí pojistné jen v minimální výši 1 200,- Kčs ročně


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP