Středa 15. dubna 1992

To, že byla nahrazena daň z obratu a daň dovozní daní z přidané hodnoty a daní spotřební, nebyl návrh vlády. To jsme si zde my velkou - mnohem větší než třípětinovou - většinou v obou částech Sněmovny národů i ve Sněmovně lidu odhlasovali. To znamená, když tady teď probíhá diskuse u některých kolegů vlastně proti této části, tak bych se chtěl zeptat proč tedy podpořili tuto změnu? Domnívám se, že tato změna je legislativní, bude čistší naše ústava, jestliže tuto změnu provedeme, ale meritum návrhu vlády spočívá skutečně v něčem jiném. Protože i kdyby tato změna, kterou jsme si my sami doplnili, nebyla provedena, nic by nebránilo tomu, abychom tyto zákony přijali, protože daň z přidané hodnoty a daně spotřební nahrazuj í daň z obratu a daň dovozní. Dokonce v německé ústavě, jsou-li mé informace správné, a domnívám se, že jsou, je zakotvena pouze daň z obratu a nehovoří se tam o dani z přidané hodnoty, která je v SRN vybírána, a ta je popsána až v jednotlivých zákonech. To znamená, že i tam je to tak, jak to máme v současné ústavě.

Prosil bych kolegy, kteří hlasovali pro to, abychom tuto legislativní změnu v ústavě provedli, hlasovali i pro celkový zákon, protože skutečně to meritum návrhu vlády se týká pouze toho, že vláda nechce, stejně jako my ostatní, vyhazovat peníze na to, aby se musely zřizovat další finanční úřady na hranicích. Děkuji vám za pozornost.

Předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. S faktickou poznámkou sa prihlásil pán poslanec Kočtúch.

Poslanec SN H. Kočtúch: Vážené Federálne zhromaždenie! Moji predrečníci sa teda odvolávali na pána námestníka Tkáča aj na pána ministra Danča. Na margo pána Farkaša by som chcel poznamenať, že pán minister sa stáva o chvíľu riaditeľom Výskumného ústavu oblastného plánovania v Bratislave. Už bol ustanovený do funkcie.

Po druhé. Z faxu pána námestníka Tkáča si dovolím zacitovať: "V predložených návrhoch zákonov je z hľadiska kompetencií posun k centralizácii. Nie je možné hlavne pripustiť, aby sa posilnili kompetencie federácie vo vyberaní daní, vrátane cla. Naopak, je treba výkon colnej správy presunúť na republiky. Zákony sa pripravujú v časovej tiesni. Nie sú precízne kvantifikované, nie sú domyslené dopady na podnikateľov a občanov. Nové dane sú pomerne vysoké, budú teda pôsobiť reštriktívne."

Po tretie. Zostáva málo času na zavedenie daní k 1. 1. 1993. Je treba doriešiť mnohé otázky účtovníctva, správy, pokladne, registrácie atď., atď. Sadzby sú všeobecne vysoké, môžu znamenať všeobecný cenový rast. Ďakujem.

Předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Pán poslanec Zelenay.

Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predseda, dámy a páni! Aj ja mám len niekoľko poznámok. Musím zacitovať kolegu Senjuka. Tiež som nemienil vystúpiť, ale nedá mi to.

Pán poslanec Sokol tu hovoril o tom, že v podstate ide o formálny zákon. Dovolil by som si podotknúť, že nijaký ústavný zákon a jeho akákoľvek zmena nie je formálnou zmenou.

Je to zmena Ústavy, ktorá rozhoduje o živote našich občanov. Pán kolega Tichý hovoril o veľmi dôkladnej analýze a hovoril, že sa vlastne posilňujú práva republík v tejto oblasti. Teraz sme to spolu konzultovali. Je to trochu inak. Keby bol trval na svojom návrhu a keby návrh prešiel, tak v takom prípade by tomu tak bolo, ale teraz je to presne naopak.

Niekto tu hovoril, že pán profesor Kočtúch sa mýli. Takýchto tvrdení, že niekto sa mýli a niekto nehovorí pravdu, počujeme (či na pôde tejto snemovne alebo v masmédiách) množstvo. Sú to, povedal by som, neuvážené úsudky, pretože tu sme počuli množstvo vyhlásení k množstvu zákonov a prax potom ukázala, že pravda je úplne iná. Teda, veľmi by som vážil slová, a tým viac, keď ich hovorím na pôde Federálneho zhromaždenia.

Aj v samotnom ústavnom návrhu sa napríklad hovorí. že návrh nového znenia tohto odseku - ide o článok 13 ods. 2 - novela v skutočnosti k rozšíreniu kompetencií ČSFR atď., atď., je to len spresnenie. Dovolím si citovať článok 9 Ústavy, ktorá je zaväzná a ktorá hovorí, že veci, ktoré nie sú Federálnemu zhromaždeniu zákonom zverené do pôsobnosti, patria do pôsobnosti národných republík. Čo nie je presne vymenované v Ústave, tak tam nepatrí. Ja som len v článku 13 ods. 2 našiel štyri veci, ktoré vôbec neboli a doteraz nie sú uvedené a nie sú platné podľa v súčasnosti platného zákona.

Takže prosím, keď vláda predkladá dôvodovú správu, nech láskavo cituje veľmi presne a drží sa zákona. Zákony sú platné rovnako tak pre nás, ako pre vládu. Škoda, že ma pán predseda vlády nepočuje, pretože je asi dôležitejšia konzultácia než vystúpenie poslanca. Ďakujem.

Předseda SN M. Šútovec: Teraz vystúpi pán poslanec Jičínský.

První místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, nerad vystupuji k ekonomické problematice, jsem si vědom toho, že to není moje specialita, ale v této souvislosti, co tady řekl kolega Kočtúch, tak argumenty nebyly namístě, myslím ze stanoviska náměstka Tkáče. Nyní nejednáme o výši daňových sazeb, nyní jednáme o ústavní problematice. O výši daňových sazeb budeme jednat v souvislosti s daňovými zákony a nepochybně o těchto věcech bude diskuse a hlasováním rozhodneme, jaké sazby považujeme za správné.

K tomu, co říkal kolega Zelenay, samozřejmě ústavní problematika v této sféře je komplikovaná. Víte, že jednání o vymezování kompetencí nebylo jednoduché a ta ústavní úprava má daleko k dokonalosti. Nikdo z nás myslím v této věci nemá v úmyslu měnit kompetence ve smyslu nějaké centralizace. Myslím, že všichni jsme si vědomi toho, že je třeba přeměňovat federaci a vytvářet ji na nových základech, ale přesto by nás to nemělo vést k tomu, abychom se bránili proti úpravě v těch ustanoveních, která úpravu vyžadují.

Na politických grémiích, která o této věci jednala, byl obecný zájem, resp. převládalo obecné stanovisko, že daňová reforma je v zájmu všech. Uvedl jsem i na adresu představitelů SNS, i když by se realizoval jejich plán a Slovensko bylo samostatné, tak i samostatné Slovensko potřebuje daňovou reformu. Čili i z tohoto hlediska i oni by měli uvažovat o tom, zda projednávaná daňová reforma není i v jejich zájmu. Děkuji.

Předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. O slovo sa prihlásil ešte pán poslanec Zeman. S technickou poznámkou sa hlásia poslanci Moric a Kováč, potom sa do diskusie hlásia ďalší poslanci. Navrhujem ale, aby sme rozpravu skrátili.

Poslanec SN V. Moric: Vážený pán predsedajúci, vážený pán predseda! Určite aj Slovensko potrebuje zmenu daní, to znamená daňovú reformu, ale o nej si rozhodne Slovenská národná rada. Ďakujem.

Poslanec SN Michal Kováč: Chcel by som sa vyjadriť. Kolega Jičínský tu povedal jednu vec. Od tohto zákona sa odvíjajú jej dane, skutočne ste mali pravdu. Ale je tu rozdiel a asi sa nechceme pochopiť. Že centrálne sme napríklad stanovili 22 %-nú daň na noviny a aký dopad to malo na Slovensku a v Čechách! Taký rozdiel je treba vidieť. Na Slovensku boli denníky v úpadku, pretože tam nedocielili 70 tisíc výtlačkov, v Čechách bolo 270 tisíc a mohli sa udržať. To je gró problému, keď my unitárne stanovíme dane.

Předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec, to nebolo k problematike tohto ústavného zákona, musím konštatovať.

Poslanec SN K. Seman: Vážená snemovňa! Som zmocnený zástupcami Klubu následných politických strán a hnutí vyhlásiť, že budeme podporovať predložený návrh. Klub reprezentuje tri politické subjekty. Je to Hnutie za sociálnu spravodlivosť, Politická strana práce a istoty a je to Rómsky kongres. Budeme hlasovať pre. (Potlesk.)

Předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Ešte sa hlási do rozpravy pán poslanec Zeman.

Poslanec SN M. Zeman: Vážení kolegové, využívám jednacího řádu, který dává každému poslanci právo promluvit dvakrát k téže projednávané věci. Teprve nyní jsem pochopil, oč se vlastně jedná. Jedná se o to, že někteří z našich kolegů nesouhlasí s konkrétními daňovými sazbami uvedenými v následných zákonech.

Nuže, chtěl bych konstatovat, že i já s řadou těchto sazeb nesouhlasím. Domnívám se, že v dani z přidané hodnoty je rozumnější jednosložková než dvousložková sazba, domnívám se - a to se nám podařilo prosadit aspoň ve výborech pro plán a rozpočet - že je rozumné nezdaňovat úroky z úsporných vkladů atd., atd. Ale doporučoval bych všem svým kolegům, aby měli jistý sportovní smysl pro fair play. Bojujme o tyto daňové sazby, až přijdou na pořad zákony, které je stanoví. Já sice chápu, že v tomto parlamentě je někdy podobná praxe jako v pořadu Co týden dal, že na jednoho racionálního ekonoma je devět zastánců oficiální politiky, ale ani tak se nevzdávám ideje, že se mi podaří přesvědčit většinu tohoto parlamentu, že některé daňové sazby by měly být opraveny. Pokusit se tam, kde mi stačí několik málo hlasů, tedy u ústavního zákona, zablokovat projednávání zákonů dalších, pokládám za výraz nezřízené a nepřiměřené úcty vůči mým názorovým odpůrcům. Děkuji vám za pozornost.

Předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Pán poslanec Tahy sa hlásil do rozpravy. Prosím pána poslanca Šamalíka ako spravodajcu k tomuto zákonu, aby sa dostavil do sály. Budeme požadovať jeho záverečné vyjadrenie k problematike.

Poslanec SN M. Tahy: Vážený pán predseda, pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie! Nechcem už predlžovať túto rozpravu v Snemovni národov, len pár poznámok.

Dlhodobo sa pokúšam presadzovať, ako v hospodárskych výboroch, tak v našom klube, aby boli prijaté zákonné normy pre daňovú reformu. Pre Slovensko zvlášť považujem za dôležité, aby bola prijatá daň z pridanej hodnoty. Odstránilo by sa tým veľa konfliktov, ktoré dodnes existujú každoročne pri riešení rozpočtov. Ja vyzývam všetkých kolegov zo Slovenska, nech si porovnajú relevanciu medzi republikovou správou colníc a medzi prijatím dane z pridanej hodnoty. Osobne sa domnievam, že je to neporovnateľná hodnota a keď tento parlament neprijme daň z pridanej hodnoty, tak celá ekonomická reforma, ale aj určité výhody pre Slovenskú republiku pre budúci rok padajú. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Tahymu. (Potlesk.)

Zdá sa, že už nikto ďalší do rozpravy prihlásený nie je. Vyhlasujem rozpravu za skončenú.

Prosím teda spravodajcu k predloženej novele ústavného zákona, pána profesora Šamalíka, aby ako spravodajca predniesol záverečné slovo. Bezprostredne po tom pristúpime k hlasovaniu.

Společný zpravodaj SN F. Šamalík: Pokud jde o diskusi, myslím si, že nepřinesla nic nového. Chtěl bych říci něco ke dvěma věcem.

Jednak pojem "formální", který tady byl použit, má samozřejmě v tomto případě právnický význam, neznamená tedy formálnost jako něco, co má menší význam. Jde o to, že tu projednáváme zákon, který upravuje legislativní předpoklady, dává legislativní předpoklady pro naše rozhodování o konkrétních zákonech, které řeší vlastní materii. Už předtím jsem tu říkal, že je třeba brát tohle v úvahu. A námitky, které by byly proti konkrétnímu řešení jednotlivých daňových zákonů nepoužívat k tomu, abychom torpédovali tato pravidla, která potřebujeme. To, jak budou použita, to samozřejmě záleží potom už na nás - mohou být použita špatně nebo dobře. Ale že ústavní zákon tohoto typu potřebujeme, je naprosto jasné.

Myslím, že si z toho můžeme vzít ještě jedno poučení, že při příští ústavě právě tato část, která bude vymezovat kompetenční věci, musí být dělána s takovou pružností, abychom byli sto pružně reagovat na to, co společenský a hospodářský život bude vyžadovat. Nedovedu si totiž představit, kdybychom se svázali právními normami takovým způsobem, že bychom nebyli schopni žádného pohybu, jak by se takovéto věci řešily.

Proto se domnívám, že po této diskusi jde vlastně už o jednu věc. Zda si chceme dát tato pravidla a pak na jejich půdě změřit svá stanoviska a názory, anebo ne. Já znovu mohu říci, že doporučuji, abychom jednoznačně přijali to, co už bylo odhlasováno ve Sněmovně lidu.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. V zmysle platného úzu Federálneho zhromaždenia pýtam sa ministra financií pána Václava Klausa, či hodlá vystúpiť. Nehodlá. Ďakujem.

Môžeme teda pristúpiť k hlasovaniu. Žiadam všetkých, ktorí sa nachádzajú mimo rokovacej siene a sú poslancami Snemovne národov Federálneho zhromaždenia, aby zaujali miesto v laviciach. Ostatných prosím, aby nerušili hlasovanie.

Konštatujem, že v túto chvíľu je v snemovni prítomných 60 poslancov Snemovne národov, zvolených v Českej republike, 62 poslancov Snemovne národov, zvolených v Slovenskej republike. Dohromady je prítomných 122 poslancov Snemovne národov, snemovňa je uznášaniaschopná. Pri hlasovaní o tomto návrhu platí článok 41 ústavného zákona o čs. federácii, to znamená, že zákon môže byť prijatý jedine kvalifikovanou väčšinou troch pätín všetkých hlasov.

Otváram hlasovanie. Prosím pracovníkov aparátu, aby v túto chvíľu nerušili.

Kto súhlasí s vládnym návrhom ústavného zákona, ktorým sa mení a doplňuje ústavný zákon č. 143/68 Zb., o čs. federácii v znení neskorších ústavných zákonov a v tom znení, ako ho prijala Snemovňa ľudu, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Hlasování: 14.14

(SN-ČR 60, SN-SR 40)

Kto je proti?

(SN-ČR 0, SN-SR 3)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN-ČR 1, SN-SR 8)

(Potlesk.)

Česká časť Snemovne národov: šesťdesiat pre, nikto proti, jeden sa zdržal.

Slovenská časť Snemovne národov: štyridsať pre, traja proti, osem sa zdržalo.

Konštatujem, že vládny návrh ústavného zákona, ktorým sa mení a doplňuje ústavný zákon č. 143/1968 Zb., tlače 1410 a 1491, bol prijatý v tom znení, ktoré už schválila Snemovňa ľudu.

Konštatujem, že Federálne zhromaždenie schválilo vládny návrh príslušného ústavného zákona.

Ďakujem vám. Ďalšiu schôdzu obidvoch snemovní povedie pán poslanec Stank, dávam mu slovo. Žiadam poslancov Snemovne ľudu, aby sa dostavili do rokovacej siene.

Schůze skončila ve 14.16 hodin.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP