To, že byla nahrazena daň z obratu a daň dovozní
daní z přidané hodnoty a daní
spotřební, nebyl návrh vlády. To jsme
si zde my velkou - mnohem větší než třípětinovou
- většinou v obou částech Sněmovny
národů i ve Sněmovně lidu odhlasovali.
To znamená, když tady teď probíhá
diskuse u některých kolegů vlastně
proti této části, tak bych se chtěl
zeptat proč tedy podpořili tuto změnu? Domnívám
se, že tato změna je legislativní, bude čistší
naše ústava, jestliže tuto změnu provedeme,
ale meritum návrhu vlády spočívá
skutečně v něčem jiném. Protože
i kdyby tato změna, kterou jsme si my sami doplnili, nebyla
provedena, nic by nebránilo tomu, abychom tyto zákony
přijali, protože daň z přidané
hodnoty a daně spotřební nahrazuj í
daň z obratu a daň dovozní. Dokonce v německé
ústavě, jsou-li mé informace správné,
a domnívám se, že jsou, je zakotvena pouze
daň z obratu a nehovoří se tam o dani z přidané
hodnoty, která je v SRN vybírána, a ta je
popsána až v jednotlivých zákonech.
To znamená, že i tam je to tak, jak to máme
v současné ústavě.
Prosil bych kolegy, kteří hlasovali pro to, abychom
tuto legislativní změnu v ústavě provedli,
hlasovali i pro celkový zákon, protože skutečně
to meritum návrhu vlády se týká pouze
toho, že vláda nechce, stejně jako my ostatní,
vyhazovat peníze na to, aby se musely zřizovat další
finanční úřady na hranicích.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda SN M. Šútovec: Ďakujem.
S faktickou poznámkou sa prihlásil pán poslanec
Kočtúch.
Poslanec SN H. Kočtúch: Vážené
Federálne zhromaždenie! Moji predrečníci
sa teda odvolávali na pána námestníka
Tkáča aj na pána ministra Danča. Na
margo pána Farkaša by som chcel poznamenať, že
pán minister sa stáva o chvíľu riaditeľom
Výskumného ústavu oblastného plánovania
v Bratislave. Už bol ustanovený do funkcie.
Po druhé. Z faxu pána námestníka Tkáča
si dovolím zacitovať: "V predložených
návrhoch zákonov je z hľadiska kompetencií
posun k centralizácii. Nie je možné hlavne
pripustiť, aby sa posilnili kompetencie federácie
vo vyberaní daní, vrátane cla. Naopak, je
treba výkon colnej správy presunúť na
republiky. Zákony sa pripravujú v časovej
tiesni. Nie sú precízne kvantifikované, nie
sú domyslené dopady na podnikateľov a občanov.
Nové dane sú pomerne vysoké, budú
teda pôsobiť reštriktívne."
Po tretie. Zostáva málo času na zavedenie
daní k 1. 1. 1993. Je treba doriešiť mnohé
otázky účtovníctva, správy,
pokladne, registrácie atď., atď. Sadzby sú
všeobecne vysoké, môžu znamenať všeobecný
cenový rast. Ďakujem.
Předseda SN M. Šútovec: Ďakujem.
Pán poslanec Zelenay.
Poslanec SN R. Zelenay: Vážený
pán predseda, dámy a páni! Aj ja mám
len niekoľko poznámok. Musím zacitovať
kolegu Senjuka. Tiež som nemienil vystúpiť, ale
nedá mi to.
Pán poslanec Sokol tu hovoril o tom, že v podstate
ide o formálny zákon. Dovolil by som si podotknúť,
že nijaký ústavný zákon a jeho
akákoľvek zmena nie je formálnou zmenou.
Je to zmena Ústavy, ktorá rozhoduje o živote
našich občanov. Pán kolega Tichý hovoril
o veľmi dôkladnej analýze a hovoril, že
sa vlastne posilňujú práva republík
v tejto oblasti. Teraz sme to spolu konzultovali. Je to trochu
inak. Keby bol trval na svojom návrhu a keby návrh
prešiel, tak v takom prípade by tomu tak bolo, ale
teraz je to presne naopak.
Niekto tu hovoril, že pán profesor Kočtúch
sa mýli. Takýchto tvrdení, že niekto
sa mýli a niekto nehovorí pravdu, počujeme
(či na pôde tejto snemovne alebo v masmédiách)
množstvo. Sú to, povedal by som, neuvážené
úsudky, pretože tu sme počuli množstvo
vyhlásení k množstvu zákonov a prax
potom ukázala, že pravda je úplne iná.
Teda, veľmi by som vážil slová, a tým
viac, keď ich hovorím na pôde Federálneho
zhromaždenia.
Aj v samotnom ústavnom návrhu sa napríklad
hovorí. že návrh nového znenia tohto
odseku - ide o článok 13 ods. 2 - novela v skutočnosti
k rozšíreniu kompetencií ČSFR atď.,
atď., je to len spresnenie. Dovolím si citovať
článok 9 Ústavy, ktorá je zaväzná
a ktorá hovorí, že veci, ktoré nie sú
Federálnemu zhromaždeniu zákonom zverené
do pôsobnosti, patria do pôsobnosti národných
republík. Čo nie je presne vymenované v Ústave,
tak tam nepatrí. Ja som len v článku 13 ods.
2 našiel štyri veci, ktoré vôbec neboli
a doteraz nie sú uvedené a nie sú platné
podľa v súčasnosti platného zákona.
Takže prosím, keď vláda predkladá
dôvodovú správu, nech láskavo cituje
veľmi presne a drží sa zákona. Zákony
sú platné rovnako tak pre nás, ako pre vládu.
Škoda, že ma pán predseda vlády nepočuje,
pretože je asi dôležitejšia konzultácia
než vystúpenie poslanca. Ďakujem.
Předseda SN M. Šútovec: Teraz vystúpi
pán poslanec Jičínský.
První místopředseda FS Z. Jičínský:
Vážení kolegové, nerad vystupuji
k ekonomické problematice, jsem si vědom toho, že
to není moje specialita, ale v této souvislosti,
co tady řekl kolega Kočtúch, tak argumenty
nebyly namístě, myslím ze stanoviska náměstka
Tkáče. Nyní nejednáme o výši
daňových sazeb, nyní jednáme o ústavní
problematice. O výši daňových sazeb
budeme jednat v souvislosti s daňovými zákony
a nepochybně o těchto věcech bude diskuse
a hlasováním rozhodneme, jaké sazby považujeme
za správné.
K tomu, co říkal kolega Zelenay, samozřejmě
ústavní problematika v této sféře
je komplikovaná. Víte, že jednání
o vymezování kompetencí nebylo jednoduché
a ta ústavní úprava má daleko k dokonalosti.
Nikdo z nás myslím v této věci nemá
v úmyslu měnit kompetence ve smyslu nějaké
centralizace. Myslím, že všichni jsme si vědomi
toho, že je třeba přeměňovat
federaci a vytvářet ji na nových základech,
ale přesto by nás to nemělo vést k
tomu, abychom se bránili proti úpravě v těch
ustanoveních, která úpravu vyžadují.
Na politických grémiích, která o této
věci jednala, byl obecný zájem, resp. převládalo
obecné stanovisko, že daňová reforma
je v zájmu všech. Uvedl jsem i na adresu představitelů
SNS, i když by se realizoval jejich plán a Slovensko
bylo samostatné, tak i samostatné Slovensko potřebuje
daňovou reformu. Čili i z tohoto hlediska i oni
by měli uvažovat o tom, zda projednávaná
daňová reforma není i v jejich zájmu.
Děkuji.
Předseda SN M. Šútovec: Ďakujem.
O slovo sa prihlásil ešte pán poslanec Zeman.
S technickou poznámkou sa hlásia poslanci Moric
a Kováč, potom sa do diskusie hlásia ďalší
poslanci. Navrhujem ale, aby sme rozpravu skrátili.
Poslanec SN V. Moric: Vážený pán
predsedajúci, vážený pán predseda!
Určite aj Slovensko potrebuje zmenu daní, to znamená
daňovú reformu, ale o nej si rozhodne Slovenská
národná rada. Ďakujem.
Poslanec SN Michal Kováč: Chcel by som sa
vyjadriť. Kolega Jičínský tu povedal
jednu vec. Od tohto zákona sa odvíjajú jej
dane, skutočne ste mali pravdu. Ale je tu rozdiel a asi
sa nechceme pochopiť. Že centrálne sme napríklad
stanovili 22 %-nú daň na noviny a aký dopad
to malo na Slovensku a v Čechách! Taký rozdiel
je treba vidieť. Na Slovensku boli denníky v úpadku,
pretože tam nedocielili 70 tisíc výtlačkov,
v Čechách bolo 270 tisíc a mohli sa udržať.
To je gró problému, keď my unitárne
stanovíme dane.
Předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec,
to nebolo k problematike tohto ústavného zákona,
musím konštatovať.
Poslanec SN K. Seman: Vážená snemovňa!
Som zmocnený zástupcami Klubu následných
politických strán a hnutí vyhlásiť,
že budeme podporovať predložený návrh.
Klub reprezentuje tri politické subjekty. Je to Hnutie
za sociálnu spravodlivosť, Politická strana
práce a istoty a je to Rómsky kongres. Budeme hlasovať
pre. (Potlesk.)
Předseda SN M. Šútovec: Ďakujem.
Ešte sa hlási do rozpravy pán poslanec Zeman.
Poslanec SN M. Zeman: Vážení kolegové,
využívám jednacího řádu,
který dává každému poslanci právo
promluvit dvakrát k téže projednávané
věci. Teprve nyní jsem pochopil, oč se vlastně
jedná. Jedná se o to, že někteří
z našich kolegů nesouhlasí s konkrétními
daňovými sazbami uvedenými v následných
zákonech.
Nuže, chtěl bych konstatovat, že i já
s řadou těchto sazeb nesouhlasím. Domnívám
se, že v dani z přidané hodnoty je rozumnější
jednosložková než dvousložková sazba,
domnívám se - a to se nám podařilo
prosadit aspoň ve výborech pro plán a rozpočet
- že je rozumné nezdaňovat úroky z úsporných
vkladů atd., atd. Ale doporučoval bych všem
svým kolegům, aby měli jistý sportovní
smysl pro fair play. Bojujme o tyto daňové sazby,
až přijdou na pořad zákony, které
je stanoví. Já sice chápu, že v tomto
parlamentě je někdy podobná praxe jako v
pořadu Co týden dal, že na jednoho racionálního
ekonoma je devět zastánců oficiální
politiky, ale ani tak se nevzdávám ideje, že
se mi podaří přesvědčit většinu
tohoto parlamentu, že některé daňové
sazby by měly být opraveny. Pokusit se tam, kde
mi stačí několik málo hlasů,
tedy u ústavního zákona, zablokovat
projednávání zákonů dalších,
pokládám za výraz nezřízené
a nepřiměřené úcty vůči
mým názorovým odpůrcům. Děkuji
vám za pozornost.
Předseda SN M. Šútovec: Ďakujem.
Pán poslanec Tahy sa hlásil do rozpravy.
Prosím pána poslanca Šamalíka ako spravodajcu
k tomuto zákonu, aby sa dostavil do sály. Budeme
požadovať jeho záverečné vyjadrenie
k problematike.
Poslanec SN M. Tahy: Vážený pán
predseda, pán predsedajúci, vážené
Federálne zhromaždenie! Nechcem už predlžovať
túto rozpravu v Snemovni národov, len pár
poznámok.
Dlhodobo sa pokúšam presadzovať, ako v hospodárskych
výboroch, tak v našom klube, aby boli prijaté
zákonné normy pre daňovú reformu.
Pre Slovensko zvlášť považujem za dôležité,
aby bola prijatá daň z pridanej hodnoty. Odstránilo
by sa tým veľa konfliktov, ktoré dodnes existujú
každoročne pri riešení rozpočtov.
Ja vyzývam všetkých kolegov zo Slovenska, nech
si porovnajú relevanciu medzi republikovou správou
colníc a medzi prijatím dane z pridanej hodnoty.
Osobne sa domnievam, že je to neporovnateľná
hodnota a keď tento parlament neprijme daň z pridanej
hodnoty, tak celá ekonomická reforma, ale aj určité
výhody pre Slovenskú republiku pre budúci
rok padajú. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu poslancovi Tahymu. (Potlesk.)
Zdá sa, že už nikto ďalší do
rozpravy prihlásený nie je. Vyhlasujem rozpravu
za skončenú.
Prosím teda spravodajcu k predloženej novele ústavného
zákona, pána profesora Šamalíka, aby
ako spravodajca predniesol záverečné slovo.
Bezprostredne po tom pristúpime k hlasovaniu.
Společný zpravodaj SN F. Šamalík:
Pokud jde o diskusi, myslím si, že nepřinesla
nic nového. Chtěl bych říci něco
ke dvěma věcem.
Jednak pojem "formální", který
tady byl použit, má samozřejmě v tomto
případě právnický význam,
neznamená tedy formálnost jako něco, co má
menší význam. Jde o to, že tu projednáváme
zákon, který upravuje legislativní předpoklady,
dává legislativní předpoklady pro
naše rozhodování o konkrétních
zákonech, které řeší vlastní
materii. Už předtím jsem tu říkal,
že je třeba brát tohle v úvahu. A námitky,
které by byly proti konkrétnímu řešení
jednotlivých daňových zákonů
nepoužívat k tomu, abychom torpédovali tato
pravidla, která potřebujeme. To, jak budou použita,
to samozřejmě záleží potom už
na nás - mohou být použita špatně
nebo dobře. Ale že ústavní zákon
tohoto typu potřebujeme, je naprosto jasné.
Myslím, že si z toho můžeme vzít
ještě jedno poučení, že při
příští ústavě právě
tato část, která bude vymezovat kompetenční
věci, musí být dělána s takovou
pružností, abychom byli sto pružně reagovat
na to, co společenský a hospodářský
život bude vyžadovat. Nedovedu si totiž představit,
kdybychom se svázali právními normami takovým
způsobem, že bychom nebyli schopni žádného
pohybu, jak by se takovéto věci řešily.
Proto se domnívám, že po této diskusi
jde vlastně už o jednu věc. Zda si chceme dát
tato pravidla a pak na jejich půdě změřit
svá stanoviska a názory, anebo ne. Já znovu
mohu říci, že doporučuji, abychom jednoznačně
přijali to, co už bylo odhlasováno ve Sněmovně
lidu.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. V zmysle platného úzu Federálneho
zhromaždenia pýtam sa ministra financií pána
Václava Klausa, či hodlá vystúpiť.
Nehodlá. Ďakujem.
Môžeme teda pristúpiť k hlasovaniu. Žiadam
všetkých, ktorí sa nachádzajú
mimo rokovacej siene a sú poslancami Snemovne národov
Federálneho zhromaždenia, aby zaujali miesto v laviciach.
Ostatných prosím, aby nerušili hlasovanie.
Konštatujem, že v túto chvíľu je
v snemovni prítomných 60 poslancov Snemovne národov,
zvolených v Českej republike, 62 poslancov Snemovne
národov, zvolených v Slovenskej republike. Dohromady
je prítomných 122 poslancov Snemovne národov,
snemovňa je uznášaniaschopná. Pri hlasovaní
o tomto návrhu platí článok 41 ústavného
zákona o čs. federácii, to znamená,
že zákon môže byť prijatý jedine
kvalifikovanou väčšinou troch pätín
všetkých hlasov.
Otváram hlasovanie. Prosím pracovníkov aparátu,
aby v túto chvíľu nerušili.
Kto súhlasí s vládnym návrhom ústavného
zákona, ktorým sa mení a doplňuje
ústavný zákon č. 143/68 Zb.,
o čs. federácii v znení neskorších
ústavných zákonov a v tom znení, ako
ho prijala Snemovňa ľudu, nech zdvihne ruku a stlačí
tlačidlo!
Hlasování: 14.14
(SN-ČR 60, SN-SR 40)
Kto je proti?
(SN-ČR 0, SN-SR 3)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN-ČR 1, SN-SR 8)
(Potlesk.)
Česká časť Snemovne národov:
šesťdesiat pre, nikto proti, jeden sa zdržal.
Slovenská časť Snemovne národov: štyridsať
pre, traja proti, osem sa zdržalo.
Konštatujem, že vládny návrh ústavného
zákona, ktorým sa mení a doplňuje
ústavný zákon č. 143/1968 Zb., tlače
1410 a 1491, bol prijatý v tom znení, ktoré
už schválila Snemovňa ľudu.
Konštatujem, že Federálne zhromaždenie schválilo
vládny návrh príslušného ústavného
zákona.
Ďakujem vám. Ďalšiu schôdzu obidvoch
snemovní povedie pán poslanec Stank, dávam
mu slovo. Žiadam poslancov Snemovne ľudu, aby sa dostavili
do rokovacej siene.