Přítomno: | 70 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice |
68 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny národů zvolení v České
republice: Grebeníček, Kaplanová, Němec,
Pernica F., Vodehnal
Sněmovny národů zvolení ve
Slovenské republice: Kapitulíková,
Mečiar, Molnár J., Morovič, Ondrejkovič,
Roman, Slota
Návrh pořadu schůze:
1. Nové projednání vládního
návrhu ústavního zákona, kterým
se mění a doplňuje ústavní
zákon č. 143/1968 Sb. o československé
federaci, ve znění pozdějších
ústavních zákonů (tisk 1410) a návrh
usnesení SL a SN (tisk 1491)
Předseda SN M. Šútovec: Vážené
poslankyne, vážení poslanci! Otváram
rokovanie samostatnej 17. schôdze Snemovne národov.
Dopoludnia o 11.24 hodine Federálne zhromaždenie hlasovalo
o vládnom návrhu ústavného zákona,
ktorým sa mení a doplňuje ústavný
zákon č. 143/1968 Zb., o československej
federácii, v znení neskorších ústavných
zákonov - tlač 1410 a návrh uznesenia - tlač
1491.
Pri hlasovaní tento zákon neprešiel schválením
Snemovne národov kde získal 62 kladných hlasov
medzi poslancami, zvolenými v Českej republike,
ale len 44 hlasov medzi poslancami, zvolenými v Slovenskej
republike.
Na návrh Predsedníctva Snemovne národov plénum
Snemovne národov odsúhlasilo, aby v zmysle zákona
o Rokovacom poriadku sa konalo nové prerokovávanie
tohto zákona v pléne Snemovne národov.
Pán poslanec Zelenay predložil ako druhý v
poradí návrh, ktorý však nebol potom
akceptovaný, pretože bol akceptovaný návrh
Predsedníctva, aby sa totiž konalo dohodovacie konanie.
Prečo sme sa priklonili k novému prerokovávaniu?
Myslím, že všetci máme ten názor,
že všetky relevantné pozmeňujúce
návrhy, ktoré tu boli podané, boli prijaté.
Strany, ktoré nehlasovali, alebo jednotlivci, ktorí
nehlasovali pre tento návrh, urobili tak z dôvodov,
ktoré sú podľa všetkého meritórne
a ktoré sa nedajú prelomiť v bežnom dohodovacom
konaní, pretože nijaké meritorne pozmeňujúce
návrhy predložené neboli.
Navrhujem vám teda, aby sme na dnešnej schôdzi
nanovo prerokovali návrh ústavného zákona,
ktorým sa mení a doplňuje ústavný
zákon č. 143/1968 Zb., o československej
federácii - tlač 1410 a príslušné
uznesenie - tlač 1491 v tom znení, ktoré
schválila Snemovňa ľudu.
Politické strany sa v priebehu prestávky stretli
a ujasnili si svoje postoje k tomuto zákonu.
Ja sa pýtam, či nie sú pripomienky k takto
koncipovanému programu tejto 17. samostatnej schôdze
snemovne. (Nebyly.) Zdá sa, že nie. Ďakujem.
(Poznámka redakce: usnesení SN č.
515)
Bod programu 1: Nové projednání vládního
návrhu ústavního zákona, kterým
se mění a doplňuje ústavní
zákon č. 143/1968 Sb. o československé
federaci, ve znění pozdějších
ústavních zákonů (tisk 1410) a návrh
usnesení SL a SN (tisk 1491)
Hodlá, prosím, niekto vystúpiť v rozprave?
Pán poslanec Zeman a pán poslanec Kočtúch.
Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedo, pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
nebudu teď mluvit jako člověk, který
hluboce nesouhlasí se současnou ekonomickou politikou,
ale jako člověk. který je přesvědčený,
že jakákoli ekonomická politika, má-li
být racionální, vyžaduje, aby státní
rozpočet měl stabilní daňové
příjmy. které by přitom respektovaly
i patřičné sociální aspekty.
Chtěl bych upozornit toto shromáždění,
že jsme v situaci rozpočtové krize. K této
rozpočtové krizi dochází mimo jiné
i u daně z obratu, jejíž nástupnickou
daní má být právě daň
z přidané hodnoty. Máme-li přijmout
daň z přidané hodnoty, musíme přijmout
zákon o soustavě daní a máme-li přijmout
zákon o soustavě daní, musíme přijmout
poměrně malý ústavní zákon.
Nezávisle na názorech na ekonomickou politiku, nezávisle
na názorech na to, zda by našim ministrům financí
více neslušelo než objíždění
mítinků budování berních úřadů
a zabraňování daňovým únikům,
prosím všechny své kolegy, aby si uvědomili,
že v jakémkoli státoprávním uspořádání
budou muset existovat rozpočty, že tyto rozpočty
vždy budou záviset na výnosu daní a
že budou krajně nestabilní tehdy, jestliže
se nám nepodaří vybudovat racionální
daňovou soustavu. Odhaduje se, že dosavadní
systém založený mimo jiné na dani z
obratu hrozí rozpadem. Hrozí enormním narůstáním
daňových úniků, pokud dnes daňové
zákony na tomto posledním zasedání
neschválíme a pokud necháme na novém
parlamentu, aby je schválil, nepodaří se
nám, aby daňový systém vstoupil v
platnost k 1. lednu 1993. To je prostý technický
fakt.
Prosím tedy všechny kolegy, aby uvážili,
zda ať už v České republice nebo na Slovensku
nebo ve federaci, protože daňové základny
jsou jednotné, si přejí riskovat rozpad daňové
soustavy a rozpad rozpočtových příjmů.
To je vše, co jsem chtěl říci. Děkuji
vám za pozornost. (Potlesk.)
Předseda SN M. Šútovec: Ďakujem,
pán poslanec Zeman. Pán poslanec Kočtúch.
Poslanec SN H. Kočtúch: Vážený
pán predseda, vážený pán predsedajúci,
vážená snemovňa! Nadväzujem na
to, čo povedal môj predrečník s ktorym
mám česť pracovať vo výbore pre
plán a rozpočet. V ekonomických otázkach
je medzi nami málokedy rozpor. Problémy, ktoré
máme, chcem tlmočiť v mene klubu HZDS tak,
ako prijal stanovisko.
1. Naše hnutie je pre daňovú reformu koncíznu
s trhovou ekonomikou. Daňová reforma v nadväznosti
na hospodársku reformu zodpovedá aj potrebám
a požiadavkám Slovenskej republiky.
2. Lenže špecifiká ekonomík všetkých
krajín, ktoré majú daňové sústavy
(a teda aj ekonomiky Českej republiky a ekonomiky Slovenskej
republiky) si vyžadujú rad vecných odlišností
a právnych možností, hlavne v daňových
sadzbách, dane z pridanej hodnoty, dane z príjmov
atď. a budú závislé na vládnych
programoch republík.
3. Bolo by nevhodné v súčasnej dobe ústavným
zákonom a jednotlivými zákonmi o daniach
zväzovať ruky republikovým orgánom dva
a pol mesiaca pred voľbami.
4. Našim predstavám viac zodpovedá harmonizácia
sadzieb, než jednotné určenie sadzieb zhora
zákonmi Federálneho zhromaždenia.
5. Máme relevantné informácie z Ministerstva
financií Slovenskej republiky, že práce na
novej sústave daní môžu a budú
pokračovať bez ohľadu na to, či sa ústavné
aj obyčajné zákony schvália teraz
alebo nie. Nebezpečenstvo z oneskorenia nemusí hroziť.
6. Týmto nie je ohrozený proces ani postup ekonomickej
reformy.
7. Okrem toho predložené návrhy v ústavnom
zákone idú vysoko nad rámec súčasnej
kompetencie federácie, na úkor právomocí
republík. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Ako ďalší sa hlási pán
poslanec Tichý, potom pán poslanec Senjuk.
Poslanec SN B. Tichý: Vážený
pane předsedající, vážené
Federální shromáždění.
Nemám bohužel text, který přečetl
pan profesor Kočtúch, nemám bohužel
ani tak dobrou paměť, abych si zapamatoval všechny
argumenty, které uvedl. Uvádím však
jen jejich syntézu.
Mám za to, že se pan profesor Kočtúch
mýlí. Všechno, co je potřeba pro vytvoření
nového daňového systému v ústavním
zákoně, bylo omezeno v návrhu vlády
na minimum. Pokoušel jsem se odstranit jednu nejasnost obecně
uznanou i právními konzultanty, dokonce i zaplacenou
právnickou analýzou - ale neuspěla. Ustoupil
jsem od hlasování z toho titulu, že by to snad
hlasovací situaci znepřehlednilo.
Chci jen panu profesorovi uvést konkrétní
argumenty vyplývající z textu ústavního
zákona a z věcné podstaty těchto daní.
Nejdříve tedy k textu navržené úpravy
ústavního zákona. Federální
vláda požádala, aby mohla provádět
správu daně z obratu a aby mohla vybírat
také silniční daň na hranicích.
I to je pouze otázka správní. Není
to otázka ani daňového systému, ani
způsobu rozdělení výtěžku
daní. Dokonce bych řekl, že to, co uvedla ve
svém návrhu vláda v písm. b) bodu
2, je zbytečné. Toto právo totiž už
Federální shromáždění
nebo federace podle ústavního zákona má.
Je naopak potřeba si uvědomit, že skutečně
ústavní zákon v tomto návrhu vlády
dává další kompetence národním
radám. A to ty kompetence. které dosud neměly
u celého souboru nových daní. Uvedl jsem
pouze čtyři, snad by tam patřila i další.
Není tedy pravdou. ze se mění podstata daní,
ale mění se pouze výkon správy. Je
to skutečně okolnost pro kompetenci republik zcela
nepodstatná. Bude to vykonávat pouze federální
správní orgán na rozdíl od správního
orgánu republik. To je skutečně zcela irelevantní
věcný rozdíl, který nemůže
ohrozit to, co uvedl pan profesor Kočtúch, to znamená
určitou kompetenci národních rad. To zcela
určitě není pravda. Podrobná analýza
by to ukázala.
Nyní ještě další otázku
právní: To, co navrhla vláda ve svém
návrhu. tisk 1410, bod 3 - to navrhuje zbytečně.
To už totiž podle textu stávajícího
ústavního zákona v čl. 13 Federální
shromáždění v kompetenci má.
Takže se domnívám, že při pečlivé
analýze návrhu vlády a při pečlivé
analýze textu nebo věcného obsahu daní,
způsobu jejich správy a jejího rozdělování,
nemůžeme dospět než k závěru,
že nový navržený daňový
systém pomůže kterémukoli státnímu
útvaru, který zde bude existovat od 1. ledna 1993.
Děkuji vám za poslech.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, slovo má pán poslanec Senjuk.
Poslanec SN R. Senjuk: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
omlouvám se, původně jsem vůbec nechtěl
vystoupit, ale kolega profesor Kočtúch mne v podstatě
donutil, abych reagoval na některé body.
Pan kolega Kočtúch ví, že si jeho názorů
jako ekonoma velice vážím, nicméně
musím reagovat na některé, podle mne, nepřesnosti,
které v jeho vystoupení zazněly.
Jak vidím tento zákon, nedomnívám
se, že jeho odkladem by nedošlo k zbrzdění
prací na daňových zákonech jedné
či druhé republiky. Ať tyto republiky budou
fungovat v samostatných státních útvarech,
nebo ve společném stát, obě budou
potřebovat daň z přidané hodnoty.
Pokud se zbrzdí práce na dani z přidané
hodnoty, kterou obě republiky - ať budou samostatné
státy, nebo nikoli - budou potřebovat v co nejkratším
časovém horizontu, zbrzdí se i ekonomická
reforma, a je lhostejno, jestli v jednotném společném
státě nebo ve dvou samostatných státech.
Celý problém novely ústavního zákona
vidím v tom, aby bylo umožněno zpracovat a
projednat zákon o dani z přidané hodnoty.
Pokud by tento zákon neprošel, ze svého hlediska
vidím jednoznačné zbrzdění
nejen ekonomické reformy, ale vůbec tržního
chování subjektů v ekonomikách obou
republik.
Proto bych velmi doporučoval, zda by bylo možné
zvážit ještě jednou přístup
k hlasování nad tímto zákonem i s
ohledem na to, že po zapracování mnou přednesených
pozměňovacích návrhů tento
zákon plné splňuje požadavky expertní
bratislavské porady, jmenovitě náměstka
ministra financí Slovenské republiky pana inženýra
Tkáče. Domnívám se, že v této
podobě by bylo záhodno tento zákon přijmout.
Není to žádný nátlak, na kterékoli
kolegy z této sněmovny, ani na české,
ani na slovenské, je to pouze prosba praktika, který
se domnívá, že pokud by neprošly daňové
zákony jako takové, teprve tehdy můžeme
reálně uvažovat o rozpadu federace. Děkuji.
Předseda SN M. Šútovec: Ďakujem
pánu poslancovi Senjukovi. Prihlásil sa pán
podpredseda Snemovne národov poslanec Sokol, potom pán
poslanec Farkaš. (Prosím toho pána, tam v tuneli
snemovne, aby opustil miestnosť, nepatrí do snemovne.)
Místopředseda SN J. Sokol: Pane předsedo,
vážená sněmovno. Zdá se mi, že
překážka, na kterou jsme narazili při
projednávání tohoto ústavního
zákona, netkví v něm samém. Zákon
totiž, jak všichni víme, je v podstatě
formální. Nepřináší žádné
věcné změny do finanční soustavy
státu a je jen nezbytnou podmínkou k projednání
zákonů dalších.
Domnívám se tedy, že překážka
skutečná tkví v určitých
obavách nebo ve zdráhání přijmout
tyto zákony další. Z nich se zejména
středem pozornosti stává jediná podstatná
novinka, a to daň z přidané hodnoty. Jedním
z argumentů, které se na podporu těchto obav
nebo tohoto zdráhání uvádějí,
jsou republiková specifika. Mohu říci zcela
zodpovědně, že OH a já sám patříme
k těm, kteří tuto tezi berou naprosto vážně.
Bereme vážně a uznáváme skutečnost,
že přinejmenším obě části
naší republiky žijí v rozdílných
podmínkách a mají i jiné hospodářské
předpoklady a výsledky.
Chtěl bych upozornit na jednu zajímavou okolnost.
Všichni víme a mluvíme o tom, že poměry
v našich republikách se od sebe liší,
že mají určitá specifika, ale o tom,
jaká ta specifika přesně jsou, nevíme
až dodnes téměř nic, zejména
díky tomu, že nemáme daň z přidané
hodnoty. Dovolte mi, abych tuto okolnost blíže vysvětlil.
Na rozdíl od doposud vybírané daně
z obratu, která se vybírá pouze od finálních
výrobců, a tedy nedává žádnou
přesnou představu o tom, jaký je poměr
hospodářské výkonnosti jednotlivých
regionů, případně i celých
republik - na rozdíl od toho teprve daň z přidané
hodnoty může dát jakousi objektivovanou představu
o tom, jaká tato specifika vlastně jsou.
Chtěl bych velice zdůraznit tuto okolnost všem,
ať už zastávají princip hospodaření
"každý za své", anebo princip "federální
solidarity". Pro obojí je stejně nezbytné,
aby se tento objektivovaný způsob daně co
nejrychleji zavedl. Dokud totiž tuto daň nebudeme
mít, bude nám to nejenom bránit v pokračování
jakékoli tržní hospodářské
politiky. Nejenom tě, která se dělá
dnes, ale jakékoliv. Bude nám to nejenom bránit
v přizpůsobování se našim evropským
partnerům, kdy už dnes je tato okolnost velice závažná,
ale i v našem státě, uvnitř našeho
státu nebo chcete-li uvnitř našich republik
nám tato okolnost brání, abychom mohli exaktně,
věcně mluvit o skutečných specifikách
našeho hospodářství.
Toto, myslím, že stojí za to si uvědomit.
Pro nás je toto jeden z hlavních důvodů,
proč tuto změnu daňového systému
považujeme za vitálně důležitou
nejen z hlediska hospodářského, ale také
z hlediska racionálního vývoje politického
do budoucnosti. Děkuji vám.
Předseda SN M. Šútovec: Ďakujem
pánu podpredsedovi Sokolovi. Slovo má pán
poslanec Farkaš.
Poslanec SN M. Farkaš: Vážený
pán predseda, vážený pán predsedajúci,
vážená snemovňa! Dovoľte, aby som
aj ja reagoval na vystúpenie pána poslanca Kočtúcha.
Nebudem vás zdržiavať, len jednu malú
stručnú informáciu.
Na poslednej finančnej rade zástupcovia Ministerstva
financií Slovenskej republiky úplne súhlasili
so súborom navrhnutých daňových zákonov,
vrátane aj tohto ústavného. Ďakujem
vám za pozornosť.
Předseda SN M. Šútovec: Ďakujem.
O slovo sa prihlásil pán poslanec Vild.
Poslanec SN J. Vild: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové.
Omlouvám se, že vás také okrádám
o drahocenný čas, ale jen několik
poznámek.
První se týká toho, že vláda
předložila novelu ústavy, která se týká
pouze jedné věci. Pouze toho, aby orgánům
celní správy bylo umožněno vybírat
ty poplatky, které je nezbytné vybírat na
hranicích proto, aby se nezvýšily náklady,
které stát bude muset vynakládat na vybírání
těchto daní. Takže to bylo obsahem vládní
novely.